eitaa logo
موسسه اندیشه بهشتی
9.1هزار دنبال‌کننده
660 عکس
181 ویدیو
62 فایل
📌 موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی 🌐 وب سایت: andishebeheshti.ir ♦️معاونت فرهنگی: @andishebeheshti_f ♦️ادمین کانال: @AndisheBeheshti_admin ♦️کانال مکتب بهشتی: @maktabbeheshti 📍قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، واحد ۵۰۵ ۰۲۵۹۱۰۰۳۰۱۳ ☎️
مشاهده در ایتا
دانلود
💠راه نقد را باز بگذارید تا فکرتان بیمه شود! جامعه اسلامی جامعه‌ای است که با برخورد سالم و سازنده اندیشه‌ها میدان می‌دهد و این باعث باروری این پویش‌ها و جستجوها می‌شود. البته، اگر یک جا دیدیم در پویشی رسوبات یگانه از اسلام آن قدر هست که ممکن است ذهنیت نسل جوان ما را برای مدت‌ها ناخالص بکند، اشکالی ندارد که در آنجا صریح بگوییم؛ حیف که این صراحت را هم خیلی‌ها نمی‌پسندند. یعنی «گاهی هواداران یک فکر»، یک پویش، یک پوینده، «آن قدر سخت می‌گیرند که حتی راه نقد سالم را هم بر او می‌بندند». در نتیجه وقتی این راه بسته شد از آن سو حرکت‌های شدید و «تنش‌های پر آسیب به وجود می‌آید». باید سعی کنیم در جامعه‌مان کیفیت سالم و سازنده برخورد آراء بهتر بشود. 📚دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن، ص ۱۱۹ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
💠ادب تعامل؛ به عقیده یکدیگر احترام بگذاریم! ما باید آرام حرفمان را بزنیم؛ به حرف همدیگر گوش بدهیم. نه اینکه هنوز حرف من تمام نشده بگوییم حرفت را فهمیدم، جوابت را گوش کن! یا اگر کسی حرف زد او را ملامت کنیم که چرا حرف می زنی؛ تو هم جزو آدم ها بودی که حرف می زنی؟! «هر کسی حق دارد حرف بزند». هر انسانی. آقایان! بنا را بر این بگذاریم که به سخن یکدیگر، به اندیشه یکدیگر، «به عقیده یکدیگر، احترام بگذاریم». 📚 دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن، ص ۶۱ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
بعد از سلام؛ با توجه به سوالات متعدد مخاطبان گرامی تذکر این نکته لازم می‌نمود که کتاب «دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن» اثر آیت الله بهشتی بوده و محتوای کتاب تماما بر گرفته از گفتارهای ایشان پیرامون دکتر شریعتی است. بنابراین در کانال «اندیشه بهشتی»، سخنان دکتر شریعتی منتشر نشده است. برای آشنایی بیشتر با کتاب و یا تهیه آن می‌توانید از لینک زیر اقدام نمایید. https://bookroom.ir/book/642/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مسئله قدس ... ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
💠لازمه لاینفک مسلمان بودن تو این است که... ای مسلمان، لازمه لاینفک مسلمان بودن تو این است که خود را در سرنوشت همه مسلمانان جهان سهیم و شریک بدانی و حتی یکی بدانی. تو به آن اندازه پیرو واقعی اسلام هستی که زندگی تو نمایشگرِ این به هم پیوستگی در سرنوشت مسلمانان دیگر جهان باشد. 📚سرود یکتاپرستی، ص 62 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
💠جریانی تربیتی برای ساخت انسانی آگاه و آزاد برای اینکه نسل های مختلف یک جامعه انقلاب کرده در مسیر انقلاب و با معیارهای انقلاب، خودسازی آگاهانه داشته باشند و انسان های نویی بشوند و تولدی دوباره بیابند، لازم است انقلاب جریان نیرومند گسترده ای را به وجود آورد که بتواند افراد جامعه را در خودش فرو ببرد با خودش هماهنگ سازد، اما به شکلی که آنها حرکتشان حرکت آگاهانه و آزادانه باشد، نه حرکتی از روی جبر و تسلیم. این باید خط اصلی تعلیم و تربیت در همه نهادهای انقلابی جامعه اسلامی ما باشد. 📚نقش آزادی در تربیت کودکان، ص 60 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
کتاب «بایدها و نبایدها» اثر شهید آیت‌الله دکتر بهشتی این کتاب در برگیرنده سلسله مباحث شهید بهشتی است که بین سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۵ در جلسات تفسیر قرآن با عنوان «مکتب قرآن» تشکیل می‌شده ایراد گردیده است. دکتر بهشتی در این جلسات به تفسیر و توضیح آیات ۱۰۲ تا ۱۱۰ سوره مبارکه آل‌عمران و مبحث بسیار ارزنده امر به معروف و نهی از منکر می پرداخت. برشی از این کتاب: «انسان اسلام نه زیر ضربات تازیانه تبلیغات شهوت برانگیز انتخابگری اش را از دست می دهد، ...و نه زیر ضربات کشنده فقر و ناداری و ضربات مهلک اقتصادی... او انسانی است در یک مدار جالب. انسانی است که آوای حق درست به گوشش می‌رسد. انسانی است که مناظر برانگیزندۂ فطرت حق‌جویی و حق پرستی در برابر دیدگانش فراوان به وجود می‌آید. انسانی است که در عین حال راه فاسد شدن به روی او صد در صد بسته نمی‌شود، بلکه می‌تواند فاسد شود چون ارزش انسان در این است که بتواند فاسد شود، ولی نشود؛ والا اگر نتواند فاسد بشود چه هنری است!» (بایدها و نبایدها، ص۱۸۰) ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
💠رخنه فساد در جبهه مقدم انسان، دارای غرائز و کشش‌های گوناگون و در معرض طغیان و سرکشی است و این مکتب است که باید تعدیل و هدایت کند و انسان‌ها را در مسیر تکامل اندازد. مکتب هم به دست رهبرانی شایسته مستقر و اجرا می‌گردد تا قدرت سازندگی داشته باشد. اگر «رهبری» خود به فساد گرایید و علی‌رغم تعالیم مکتب در زراندوزی و اشرافی‌گری و عیش و عشرت و صدها هوس بازی و تجاوزگری غرق شد، در این صورت «مکتب» از حرکت باز می‌ایستد، زیرا حاملان و حامیان صدیقی ندارد. وانگهی اصول تعالیم مکتب رفته رفته واژگونه توجیه می شود، چون نظام حاکم می خواهد همه چیز را در اختیار منافع و حفظ بقای خویش قبضه کند و مستقیما هم نمی‌تواند رو در روی مکتب قرار گیرد، زیرا قدرت و موقعیت خود را، هر چند غاصبانه، از مکتب گرفته است و افکار عمومی هم در بستر حمایت و تعلق خاطر به مکتب شکل گرفته است. لذا در سنگر مکتب قرار می گیرد و از پشت همین سنگر با حیله‌گری به آن خنجر می‌زند. 📚شناخت اسلام، ص ۲۴۰ _ ۲۴۱ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
💠 محدود به حدود اسلامی، آزاد در انتقاد... جامعه اسلامی، جامعه‌ای است که انسان در آن محیط وارد می‌شود، آزادی‌هایش محدود به حدود اسلامی می‌شود. مردم در انتقاد و خرده گیری غیرمغرضانه از مسئولان، آزادی مطلق دارند و از همه می‌توانند انتقاد کنند. انتقاد سازنده دوستانه و نه انتقاد مغرضانه و کینه توزانه. 📚سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های شهید آیت‌الله بهشتی، ج3، ص403 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @andishebeheshti
💠 جامعه مسلمان‌ها جامعه فضول‌هاست! چرا با پالایش جامعه مخالفت کنیم؟ جامعه باید پالوده شود، جامعه باید محیطش محیطی باشد پاک از مظاهر گناه و هرگز نمی‌توان به کسی گفت که چرا نهی از منکر می‌کنی، نهی از منکر شعار اسلام است. جامعه مسلمان‌ها، جامعه فضول‌هاست. کار دارند به اینکه ببینند من چه کاری می‌کنم. اگر در خانه تک و تنها باشم نه، آنجا تجسس نمی کنند؛ «و لاتجسس». در آنجا نباید تجسس کرد در آنجا، خودش هست و ایمانش که آن هم گناه است. اگر پای حراست از مسائل اجتماعی و کیان انقلاب اسلام در میان باشد، ما دشمنان انقلاب را در هر سوراخی باشند پیدا می کنیم و به کیفر شان می رسانیم؛ بنابراین، در حد مسائل شرعی و رفتارهای فردی افراد تا با خودشان هستند، کاری با آنها نداریم، اما اگر در جامعه کار خلافی انجام بدهند، همه ی مسلمانان اعتراض می کنند و بسیار کار خوبی می کنند. 📚 سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های شهید آیت‌الله بهشتی، ج۳، ص 402 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تحقیق در اصول دین 🎙نماز جمعه _ سال ۱۳۵۷ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 به مناسبت ارتحال آیت الله العظمی علوی گرگانی رحمة الله علیه --- ۲۴/اسفند/۱۴۰۰ 🎙 سخنرانی پیرامون احیاء شب نیمه شعبان و دعا برای حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
💠«هنر» نیاز جامعه است! جامعه ی انقلابی ما نیاز معنوی دارد، سیستم باید در اختیار این نیازها باشد، جامعه نیاز هنری دارد، کجاست آن هنر اسلامی؟ نمی شود آدم ها را بدون تغذیه ی هنری نگه داشت، هنر از نیاز فطری و طبیعی بشر برمی خیزد. هنر همیشه هنر سکسی و جنسی و شکمی و زیر شکمی نیست که به آن پوزخند بزنند و بخندند. هنر مغزی و قلبی و احساسی، هنر واقعی است. هنر به قلب و احساس مربوط می شود، به مغز مربوط نمی شود، مغز بی هنر است باهنر نیست و انسان حرکت هایش برخاسته از احساس های او است؛ اندیشه، خط حرکت را معین می کند. اندیشه معمولا موتور حرکت نیست، موتور حرکت عواطف و احساسات است. بیم و امید، ترس ها و شوق ها و رغبت، انگیزه های بشر برای حرکت هستند. هنر خیلی نقش دارد؛ یک سرود را ببینید، یکی از سرودهای انقلابی ببینید چه می کند. یک نمایش، یک فیلم خوب، فیلم چیزی جز تکثیر همان نمایش که نیست، چرا ریا می کنید، بگویید نمایش مسئله ی اصلی اوست. یک سناریوی خوب که افراد اصیل در آن نقش بگیرند. اینها از نیازهای جامعه است. کو؟ کجایند؟ چه وقت می خواهند ساخته بشوند؟. 📚 سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های شهید آیت‌الله بهشتی، ج۳، ص ۴۶۴ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠خشم؛ تا برای چی باشه؟! ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
💠اظهار نظر علمی غیر از دخالت است امام فرموده اند هر کسی به کار خودش بپردازد و کارش را خوب انجام بدهد. دیدم یک آقایی از این سخن سوء استفاده کرده بود، گفته بود که وقتی قرار است هر کسی کار خودش را انجام بدهد، بنابراین، افراد درباره ی مسائل دیگر حتی اظهارنظر علمی هم نکنند. حتی به خود من انتقاد کرده بودند که چرا درباره‌ی مسائل اقتصادی، نظریات فکری و علمی را اگر دارد، می دهد و بیان می کند. این سوء استفاده است، نه در اسلام و نه در قانون اساسی حق اظهارنظر علمی و فکری از هیچ کس و در هیچ زمینه‌ای سلب نشده است. اگر وزیر اقتصادی یک نظریه‌ای داشته باشد درباره ی مسائل قضایی و در یک سخنرانی بگوید و یا در یک مصاحبه اظهارنظر کند یا در یک مقاله بنویسد، به این نمی‌گویند آقا شما دخالت کردید در امور قضایی؛ دخالت يعنى دخالت در تصمیم گیری و اجرا، نه در اظهارنظر؛ اظهارنظر درباره‌ی مسائل برای همه‌ی صاحب نظران در همه‌ی زمینه ها آزاد است. 📚سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های شهید آیت‌الله بهشتی، ج۳، ص۶۴۹ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
💠رژیم سلطنتی؛ عامل همه فسادها از آغاز مرحله اخیر انقلاب ملت ایران... رهبری انقلاب با تيزبينی و ژرف‌نگری بر اين نكته تكيه داشت كه عامل اصلی همه خرابی‌ها ، همه فسادها، همه عقب ماندگی‌ها و تيره‌روزی‌ها در كشور ما عبارت است از رژيم، نوع حكومت، و به خصوص مسأله بی‌پايه و تحميلی سلطنت؛ و مكرر اعلام می‌شد كه مسائلی از قبيل انتخابات آزاد برای مجلسین (مجلس شورا، مجلس سنا)، انتخاب آزاد انجمن‌های شهرستان، بخش، روستا، و امثال اين‌ها در چهارچوب يك رژيم فاسد، فقط ايجاد جهت‌های انحرافی برای جنبش و قيام ملت ماست. 📚مبانی نظری قانون اساسی، ص۶ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
. 💠در عصر غیبت؛ انتخاب مردم شرط مشروعیت حاکم است! بر طبق مبانی اسلامی، در عصر ما حکومت، زمام‌دار، حاکم صرفاً باید سِمَت و قدرت خویش را از آراء مردم بگیرد. کسی حق دارد زمام‌‌دار مردم باشد که برگزیده مردم یا لااقل پذیرفتة مردم و مورد حمایت مردم باشد. هیچ‌کس حق ندارد بر طبق مبانی اسلام که ولایت، قدرت، زمام‌داری خودش را بر مردم تحمیل کند؛ بر خلاف رضایت آن‌ها و بر خلاف پذیرش و حمایت آنها و بر خلاف انتخاب آن‌ها. چرا؟ برای این‌که اگر کسی آمد بر خلاف رأی مردم، بر خلاف انتخاب و پذیرش و خواست مردم، به آن‌ها گفت من آقا بالاسر شما هستم، من حاکم بر شما هستم، می‌خواهید بخواهید، می‌خواهید نخواهید، این آدم یک آدمی است که با زور و با تحمیل و از روی انگیزه تفوق طلبی آمده است سِمَتی را برای خودش ادعا کرده و تفوق طلبی و امتیازطلبی و برتری طلبی در منطق قرآن و بر طبق اندیشة اسلامی و ایدئولوژی اسلامی مردود، مطرود، و مایه فساد و مایه تیره‌بختی در دنیا و آخرت است. 📚مبانی نظری قانون اساسی، ص۱۸و۱۹ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
سلام علیکم پیرو پست آخر و سوالاتی که برای برخی از مخاطبین پیش آمده، تذکر چند نکته لازم است؛ ۱. در این بستر آراء آیت‌الله بهشتی به اشتراک گذاشته می‌شود، و بدیهی است که امکان اختلاف نظر با دیگر اندیشمندان وجود دارد. ۲. مطالب و عناوین آن‌ها بر اساس منظومه فکری آیت‌الله بهشتی تنظیم می‌شوند و نه صرفا بر اساس عبارتی کوتاه. ۳. برای تکمیل پازل اندیشه‌های شهید بهشتی باید به منابع معرفی شده که آثار متفکر شهید است مراجعه شود و پیگیر مطالب بعدی از همین کانال باشید. ۴. به جهت رفع استبعادی که برخی از مخاطبین گرامی داشتند در پست بعدی به برخی از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص تاثیر رای مردم در مشروعیت حکومت اشاره خواهد شد. ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
آیت الله خامنه‌ای: در اسلام به نظر مردم اعتبار داده شده است؛ رأی مردم در انتخاب حاکم و در کاری که حاکم انجام میدهد، مورد پذیرش قرار گرفته است. لذا شما می‌بینید که امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاةوالسّلام) با اینکه خود را از لحاظ واقع منصوب پیغمبر و صاحب حق واقعی برای زمامداری میداند، آن وقتی که کار به رأی مردم و انتخاب مردم میکشد، روی نظر مردم و رأی مردم تکیه میکند؛ یعنی آن را معتبر میشمارد و بیعت در نظام اسلامی یک شرط برای حقانیت زمامدارىِ زمامدار است. اگر یک زمامداری بود که مردم با او بیعت نکردند، یعنی آن را قبول نکردند، آن زمامدار خانه‌نشین خواهد شد و «مشروعیت ولایت و حکومت به بیعت مردم وابسته است» یا بگوئیم فعلیت زمامداری و حکومت به بیعت مردم وابسته است. ۱۳۶۶/۳/۲۲ «در اسلام مردم‌ یک رکن‌ مشروعیّتند»، نه همه‌ى پایه‌ى مشروعیّت‌. نظام سیاسى در اسلام علاوه بر رأى و خواست مردم، بر پایه‌ى اساسىِ دیگرى هم که تقوا و عدالت نامیده میشود، استوار است. اگر کسى که براى حکومت انتخاب میشود، از تقوا و عدالت برخوردار نبود، همه‌ى مردم هم که بر او اتّفاق کنند، از نظر اسلام این حکومت، حکومت نامشروعى است. ۱۳۸۲/۹/۲۶ بنابراین، پایه‌ى مشروعیّت حکومت فقط رأى مردم نیست؛ پایه‌ى اصلى تقوا و عدالت است؛ منتها تقوا و عدالت هم بدون رأى و مقبولیت مردم کارایى ندارد؛ لذا رأى مردم هم لازم است. ۱۳۸۲/۹/۲۶ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چیست؟ از بیانات دو هفته پیش از برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی در فروردین ۱۳۵۸ @shahiddoctorbeheshti
💠تفاوت حکومت اسلام در عصر حضور و غیبت معصوم به مسلمان‌ها گفته می شود اطیعوالرسول: باید از این پیامبر فرمان ببرید. تعیینی است، ولی تحمیلی نیست. چون وقتی مسلمانان به فرزند عبدالله به عنوان نبي الله و رسول الله معتقد شدند و ایمان آوردند، زمینه قبول اطاعت او را با خود در دل دارند. تعیینی هست ولی تحمیلی نیست. ولی امروز در این عصر غیبت امام معصوم منصوب منصوص، در این عصر، امامت، دیگر تعیینی نیست؛ تحمیلی هم نیست؛ بلکه شناختنی و پذیرفتنی یا انتخابی است. بنابراین رابطه امت و امامت در عصر ما یک رابطه مشخص است. دقت بفرمایید! شناختن آگاهانه و پذیرفتن نه تعیین و نه تحميل. 📚مبانی نظری قانون اساسی، ص۴۸ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
💠نظام سیاسی اسلام، «امت و امامت» است. نظام سیاسی اجتماعی جمهوری اسلامی نظام امت و امامت است و حق این است که با هیچ یک از این عناوینی که در کتاب‌های حقوق سیاسی یا حقوق اساسی آمده قابل تطبيق نیست. اتفاقا یک بار انقلابیون ایران این تجربه را کردند و پای چشمشان خورد. برای رهایی از استبداد انقلاب کردند. بعد گفتند حالا می‌دانید چه جایش بگذارید؟: «مشروطه». چون این عنوانی که برای نظام جدید انتخاب شده بود عاریه‌ای بود و مربوط به فرهنگ اسلام نبود، حتی آن تأثیری را که در صاحبان اصلی این فکر عاریتی می‌توانست داشته باشد برای ما نداشت. خاصیت چیز عاریتی همین است. به همین دلیل، ما فکر می‌کنیم عنوان نظام ما باید نظام «امت و امامت» باشد. منتها، در اثنای انقلاب، چون این عنوان هنوز برای توده مردم روشن نبود، به عنوان شعار اول «حکومت اسلامی» انتخاب شد که بسیار هم خوب و گویا بود و سپس وقتی معلوم شد این نظام حکومتی رئیس جمهور هم دارد آنوقت گفته شد «جمهوری اسلامی». ولی نام راستین و کامل این نظام، نظام امت و امامت است. در رأس این نظام اصول عقیدتی و عملی اسلام بر اساس کتاب و سنت است. همه چیز باید از این قله سرازیر شود. 📚مبانی نظری قانون اساسی، ص۴۷ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آغاز دعوت اسلام درکانون یادبودهای ابراهیمی ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
💠تفاوت مرجعیت و رهبری اختیارات مرجع این است که بگوید چه چیز حلال است و چه چیزی حرام است. حق گفتن بکن و نکن را ندارد، مگر این که رهبر باشد. از اختیارات رهبر است که می‌گوید بکنید، نکنید، بایستید، قیام کنید، بنشینید، حرکت کنید، بسازید، خراب کنید. و اگر مرجعیت و رهبری یک‌جا جمع شد، این دستورات را همان کسی می‌دهد که حلال و حرام را هم می‌گوید. اگر دو تا بود [یعنی مرجع شخصی و رهبر شخص دیگر بود] شما می‌توانید از هر کسی که می‌خواهید تقلید بکنید، اما در رهبری باید دنباله رو کسی باشید که لیاقت هدایت شما در جامعه شما را در مسائل اجتماعی و زندگی و حرکت‌های جامعه‌ساز دارد. 📚روزنامه جمهوری اسلامی، «گفتار مرجعیت و رهبری»، ۱۳۶۸/۳/۲۴ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
💠انتخاب آزادانه مردم، اساسی‌ترین پایه جمهوری اسلامی حالا که باید در جامعهٔ ما بر این اساس حکومتی سر کار آید، این حکومت باید شکلی داشته باشد که در آن شکل عامل تحمیل، عامل این‌که این سمت را من بر شما تحمیل می‌کنم، وجود نداشته باشد. این شکل بر طبق تعریف‌هایی که ما از انواع سه‌گانهٔ حکومت کردیم، چه شکلی می‌تواند باشد؟ جمهوری. بنا بر این، یک پایه از جمهوری اسلامی این است: جمهوری اسلامی نوع حکومتی است که با پذیرش و انتخاب آزادانهٔ اکثریت ملت به قدرت می‌رسد. این یکی از اساسی‌ترین پایه‌های جمهوری اسلامی است. ملت ایران! برادران و خواهران عزیز! بیدار باشید ای زنان و مردان پر خروش انقلابی کشور ما! هشیار باشید! از هم اکنون باید حکومتی را انتخاب کنید که در آن حکومت عامل زور و عامل تحمیل به هیچ عنوان برای رسیدن به هیچ سِمَتی از سِمَت‌های اجتماعی مورد بهره‌برداری احدی قرار نگیرد. این پایهٔ اساسی است. به نظر ما همة مسائل دیگر، همهٔ مصالح دیگر باید از اینجا مایه بگیرد و از این طریق تأمین شود؛ از طریق دخالت آگاهانهٔ زن و مرد مسلمان متعهد در تعیین سرنوشت خویش و در تعیین فرد یا گروهی به عنوان زمام‌دار امت. این یک پایهٔ اساسی است. 📚مبانی نظری قانون اساسی، ص۲۲و۲۳ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti