eitaa logo
موسسه اندیشه بهشتی
9.1هزار دنبال‌کننده
660 عکس
181 ویدیو
62 فایل
📌 موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی 🌐 وب سایت: andishebeheshti.ir ♦️معاونت فرهنگی: @andishebeheshti_f ♦️ادمین کانال: @AndisheBeheshti_admin ♦️کانال مکتب بهشتی: @maktabbeheshti 📍قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، واحد ۵۰۵ ۰۲۵۹۱۰۰۳۰۱۳ ☎️
مشاهده در ایتا
دانلود
انقلاب 57، انقلابی اسلامی یا انقلابی منجر به حکومت اسلامی؟.pdf
1.39M
🔻انقلاب 57، انقلابی اسلامی یا انقلابی منجر به حکومت اسلامی؟ ✍️ نویسنده: شهید آیت‌الله دکتر بهشتی 🗞 اندیشه بهشتی، شماره اول، بهمن‌ماه ۱۴۰۱ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
⚠️ اطلاعیه 🔻 مسابقه با محوریت مقاله «انقلاب ۵۷، انقلابی اسلامی یا انقلابی منجر به حکومت اسلامی؟» به مناسبت ایام الله دهه فجر ⏰ زمان آزمون: شنبه، ۲۲ بهمن ماه 🎁 جوایز: چهار هدیه‌ی ۲,۰۰۰,۰۰۰ ریالی به قید قرعه ❗برای شرکت در قرعه‌کشی، کسب هفتاد درصد امتیاز مسابقه لازم است. ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️ حساب ملت‌ها از دولت‌ها جداست! ما با همهٔ ملت‌ها و برادران مسلمانمان، هرجا باشند و در هر گوشهٔ دنیا، در عربستان سعودی، کویت، یمن، تونس، عراق، بحرین، امارات متحدهٔ خلیج، پاکستان، هندوستان، اندونزی، مسلمانان مقیم سرزمین‌های شوروی، مسلمانان چین، ما با همۀ این‌ها پیوند عاطفی و عقیدتی داریم، ولی حساب ملت‌ها از دولت‌ها جداست. 📚سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های شهید آیت‌الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج۱، ص۲۷۰ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️تفوق وحی بر دیگر منابع شناخت تو می‌توانی هرقدر که می‌خواهی، دقت کنی که پیامبران راستین را با مدعیان دروغین پیامبری عوضی نگیری. ولی بعد از این‌که پیامبر راستین را شناختی، دیگر حرف او را کنار حس و استنتاج از حس به‌صورت مساوی قرار نده، چون حس ممکن است خطا کند، استنتاج از حس هم ممکن است خطا کند، ولی آنچه او (پیامبر) دارد خطا نمی‌کند. 📚شناخت از دیدگاه قرآن، ص 437 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
IMG_20230131_122924_176.pdf
375.1K
🔻 فهرست کتاب «انسان از منظر قرآن» ▪️همچنین می‌توانید با مراجعه به سایت اندیشه بهشتی، پیش نمایش کتاب را مشاهده بفرمایید. https://andishebeheshti.ir/product/830/ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️محدودیت در جوامع مکتبی در جامعه‌های مکتبی، انسان‌ها اول مکتب را انتخاب می‌کنند، منتها می‌گویند بعد از این‌که مکتب را انتخاب کردی، به‌دنبال مکتب انتخابی خودت، بسیاری از مسائل برایت شکل می‌گیرد. ولی اگر مکتبی را انتخاب بکنی و مجدداً روی شکل و فرم آن هم بخواهی اظهار رأی کنی، با مکتبی بودن سازگار نیست و این اصل بیان این مکتب است و چیزی جز بیان آن نیست، زیرا انسان اول مکتب را انتخاب می‌کند و به‌دنبال مکتب، مقداری تعهد برایش می‌آید و انتخابات بعدی نمی‌تواند نقض‌کنندۀ تعهدی باشد که قبلاً پذیرفته‌است. 📚صورت مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی، ص۴۰۶ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
بزرگترین خطر برای انقلاب اسلامی رو آوردن به مصرف، رو آوردن به زندگى روزمره، دچار بيمارى خطرناك روزمرگى شدن، بزرگترين خطر است براى انقلاب. برادران و خواهران! ما تا سالها انقلابمان با تمام خصلت هاى آن، زمان لازم دارد. دشمنان ما مى خواهند از اين طريق كه به ما الهام كنند كه برويد آرام گيريد، استراحت كنيد، سعادت و لذت و خوشى و شادى يكجا نصيبتان شد، ديگر چه مى خواهيد ؛ مى خواهند را در جوان هاى ما و زن و مرد ما، در پير و جوان ما افسرده كنند. مى خواهند شور انقلابى ما را بخوابانند. بيدار باشيم، هوشيار باشيم. كدام انقلاب است در دنيا كه در صبح پيروزيش كار خودش را تمام‌شده يافته باشد؟ خودآگاهى انقلابى، شور انقلابى بايد همچنان ادامه يابد. تا كِى؟ من گفتم تا سالهاى سال؛ بگذاريد بگويم تا بى نهايت، بگذاريد بگويم ، جامعه اى است كه تداوم انقلاب در آن پايانِ زمانى ندارد. منبع: مبانی نظری قانون اساسی (1390) ص72 @shahiddoctorbeheshti
♦️آزادی عقیده در عین حفظ نظم اجتماعی بر اساس اسلام راجع به آزادی عقیده، چه شعاری بالاتر از «لا اکراه في الدين» که در قرآن آمده است؟ عقیده در اسلام اجباری نیست، آنچه که در اسلام اجباری است، در کمونیسم هم اجباری است، و آن هم این است کسی می‌تواند قلباً کمونیست نباشد اما در زندگی باید رعایت کننده‌ی نظام کمونیستی باشد. در اسلام هم این طور است. هر کسی می‌تواند به اسلام معتقد نباشد، اصلاً می‌تواند معتقد به خدا نباشد، اما باید نظام اسلامی را در جامعه اسلامی رعایت کند. در هر جامعه‌ای که براساس ایدئولوژی بسازند این مطرح است، بحث اسلام نیست. 📚نظام اقتصادی در اسلام (مباحث نظری)، ص۵۱ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️جلوگیری از اجتماعات قانونی را تقبیح می‌کنیم من همیشه حمله به اجتماعاتی را که بر طبق موازین قانونی برگزار می‌شود، تقبیح کرده‌ام و در نماز جمعه‌ی کاشان نیز بار دیگر این عمل را محکوم کردم؛ زیرا معتقدم که اجتماعات باید بر طبق قانون اساسی و در جهت بالا بردن امکان خودسازی برای فرد و جامعه‌ی انقلابی ما، از هر گونه تعرضی مصون باشند. 📚سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های شهید آیت‌الله دکتر بهشتی، ج۳، ص۶۰۱ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🔻 نسخه دیجیتال کتاب «انسان از منظر قرآن» موجود شد. با نصب برنامه پاتوق کتاب، می‌توانید نسخه pdf این اثر را تهیه کنید. https://patogh.mobi/isbn/9786004414852
📢 مؤسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی برگزار می‌کند ♦️شهید بهشتی و فلسفه صدرایی 🎤 سخنران: آیت‌الله دکتر عسگر دیرباز 🔹 عضو مجلس خبرگان رهبری 🔹 سرپرست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، رئیس سابق دانشگاه قم ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ موضوعات بحث: ✅ رابطه فلسفه و قرآن در اندیشه بهشتی ✅ تعریف فطرت در نگاه شهیدبهشتی ✅ انتزاعی نبودن عملکرد بهشتی در بحث‌های فلسفی ✅ ابتکار شهیدبهشتی در طرح بحث توحید فلسفی ✅ پرهیز شهیدبهشتی از بحث‌های بی‌فرجام فلسفی ↩️جهت مشاهده ویدیو کامل نشست به وبسایت اندیشه بهشتی مراجعه فرمایید: https://andishebeheshti.ir/sessions/ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️زیربنای شوم و خطرناک اجتماعی! هیچ زیربنای اجتماعی[ای] از آن زیربنای شوم خطرناک‌تر نیست که انسانی یا انسان‌هایی بتوانند هرچه می‌خواهند بکنند، بی‌آن‌که بشود بر آن‌ها خرده گرفت و بی‌آن‌که بشود از آن‌ها بازخواست کرد. مسئولیت در جامعۀ اسلامی مسئولیت متقابل است. همه نسبت‌به یکدیگر مسئول‌اند: «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ» . بنابراین آن عامی[ای] که به عالم خرده می‌گیرد و می‌گوید این کار شما خلاف به‌نظر می‌رسد اگر در پاسخ انتقادش شنید که «برو، عالم را با جاهل بحثی نیست»، یک وظیفه بیشتر ندارد. به نظر من، وظیفه‌اش این است که دیگر به دیدۀ عالم به آن فرد ننگرد، چون او جاهلی است اصطلاح‌دان، نه عالمی ره‌شناس. آن فردِ مادون که از زبان مافوقش در برابر هر انتقاد[ی] [این‌طور] می‌شنود که «من رئیس تو هستم، پس انضباط اداری و تشکیلاتی یا حزبی کجا رفته»، باید به او به‌دیدۀ مافوق ننگرد. این طاغوتی است که بر مسند کبریایی تکیه زده و شایستۀ اطاعت و فرمانبری نیست. جامعۀ اسلامی جامعۀ هوشیارها و زبان‌دارهاست. جامعۀ اسلامی جامعۀ مردم فضول است، نه از آن فضول‌های بی‌جا، [بلکه] زبان‌دار به این معنا که بره نیست. [جامعۀ اسلامی] جامعۀ بره‌ها نیست، جامعۀ آدم‌هاست. 📚انسان از منظر قرآن، ص۱۵۳ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️ حکمرانی مطلوب در اندیشه بهشتی مؤسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی برگزار می‌کند 🎤 سخنران: دکتر علیرضا فیض 🔹 قاضی بازنشسته محاکم قم 🔹مسئول دفتر آیت‌الله مشکینی ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ✅شهید بهشتی و شیوه حکمرانی ✅بررسی آیات قرآنی اداره جامعه ✅مبنای نظریه اکثریت در مدیریت کلان ✅حکمرانی قرآنی در اندیشه بهشتی ↩️جهت مشاهده ویدیو کامل نشست به وبسایت اندیشه بهشتی مراجعه فرمایید: https://andishebeheshti.ir/sessions/ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
37.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️جایگاه «فلسفه» و «قرآن» در اندیشه شهید بهشتی 🎤 سخنران : آیت‌الله دکتر عسگر دیرباز مشاهده کامل نشت ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️رنج انتخاب اگر قرار شد در جامعه‌ای [مردم] بخواهند زمامدار انتخاب کنند و کار را به دست منتخب خودشان بسپارند، کار آسانی است یا کار مشکلی است؟ شناخت او و بعد از آن جمع آوری و متمرکز کردن لااقل اکثریت آراء بر یک فرد یا یک گروه چه قدر کار مشکلی است... آن جامعه‌ای که بخواهد حق انتخاب داشته باشد باید بداند که به دنبال آن رنج انتخاب هم دارد. اتفاقا یکی از علل واقعی شکست جوامعی که به فکر به دست آوردن حق انتخاب می‌افتند اما حاضر نیستند راه پررنج انتخاب کردن را طی کنند همین است که هوس‌های به اصطلاح مرده رنگ دار کردند، یعنی فکر کردند که به ما آزادی کامل داده بشود و ما انتخاب می‌کنیم، ولی بعدا می‌بینند چه آش درهمی برای خود پخته‌اند؛ آن وقت شکست می‌خورند، مأيوس می‌شوند. ناامید می‌شوند، چون اینها درک نکردند که انتخاب کردن فردی یا گروهی برای سپردن زمام کار به‌دست ایشان خیلی کار می‌برد، خیلی آمادگی و خودسازی و مهارت می‌خواهد و با این یک شاهی صناريها نصیب نمی‌شود. این ضرب المثل انصافا جاندار است: "هر کس حق انتخاب دارد، رنج انتخاب نیز دارد." 📚 (تسلیم حق بودن، ص 135 و 136) ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
وحی شناسی.pdf
3.08M
🔻 مروری بر «وحی‌شناسی» شهید آیت‌الله بهشتی ✍️ نویسنده: محمدمهدی رفیعی 🗞️ اندیشه بهشتی، شماره دوم، اسفندماه ۱۴۰۱ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
⚠️ اطلاعیه 🔻 مسابقه با محوریت مقاله مروری بر «وحی‌شناسی» شهید آیت‌الله بهشتی به مناسبت ماه مبارک رمضان 🌙 ⏰ زمان آزمون: جمعه ۱۸ فروردین مصادف با ۱۶ رمضان‌الکریم 🎁 همراه با جوایز نقدی و غیر نقدی برای ۱۰ نفر ▪️آزمون به صورت مجازی است و لینک آن از طریق صفحات اندیشه بهشتی اعلام خواهد شد. ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️روزه یک تمرین است آیا جز با اراده نیرومند و قوی و قدرت نفس می‌توان در برابر گرسنگی، تشنگی، نیازهای جنسی و امثال اینها به نتیجه رسید؟ اگر روزه برای ما عبارت باشد از این که از غروب تا اذان صبح شکم خود را پر کنیم تا باد بکند؛ بعد هم از صبح تا شب بخوابیم و از دل درد هم گاهی خوابمان نبرد؛ خوب، این دیگر روزه نیست. قرآن می گوید: «روزه را بر شما واجب کردیم باشد که شما به راه پرهیز و تقوی در آیید.» یعنی، روزه باید عامل ایجاد تقوی در ما باشد. این روزه اسلامی است. 📚 اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا، ص ۱۱۷ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸اهل حق پیروز خواهند شد... ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️آزادی عقیده عقیده آزاد است، چون طبیعت عقیده این است که آزاد باشد وگرنه عقیده نیست. هیچ کس را نمی شود با اجبار وادار کرد عقیدۂ قلبی‌اش را عوض کند. به چیزی معتقد شود یا اعتقادش از چیزی بریده شود. باور و ایمان یک امر قلبی است و به شناخت و معرفت و آگاهی و بصیرت و بینش انسان ارتباط دارد. بنابراین، چنان نیست که بشود با اجبار و اکراه در کسی عقیده‌ای به‌وجود آورد یا عقیده‌ای را از بین برد. عقیده خود به خود آزاد است؛ نمی‌شود گفت به او آزادی می‌دهیم، او اصلا آزاد است، به طور طبیعی آزاد است. 📚آزادی هرج ومرج زورمداری بخش تکمیلی، ص 133 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️جمهوری اسلامی؛ آری یا نه؟ کیفیت رأی دادن مردم و اظهار نظرشان دربارة مسائل دو گونه است: یکی اظهار نظر مستقیم، یکی اظهار نظر غیر مستقیم. اظهار نظر مستقیم معمولاً در مواردی صحیح است که افراد به‌طور عموم بتوانند درباره یک موضوع اطلاعات کافی کسب کنند و با مطالعه کافی بتوانند درباره آن نظر بدهند. مثلاً ما در مورد اصل رژیم و اینکه آیا باید در ایران رژیم جمهوری اسلامی باشد یا نه احساس می‌کردیم که برخی اطلاعات کلی را همه مردم ایران، اکثریت نزدیک به اتفاق مردم ایران درباره معنی جمهوری و معنی اسلامی بودن و صفت اسلامی بودنش می‌توانند به‌دست بیاورند. مشابه این اطلاع را هم می‌توانستند درباره انواع دیگر آن حکومت به‌دست بیاورند: سلطنتی، استبدادی، سلطنتی مشروطه، جمهوری بدون قید اسلامی، جمهوری دموکراتیک، جمهوری‌های سوسیالیستی و امثال اینها؛ و لااقل می‌توانیم بگوییم که بیشتر مردم ما می‌توانستند بفهمند جمهوری اسلامی اجمالاً یعنی چه...خوب در این زمینه‌ها مردم می‌توانند مستقیماً رأی دهند. رهبری هم مسئله اصل نظام و رژیم را به‌عنوان اینکه ای مردم مسلمان ایران! ای مردم ایران اعم از مسلمان و غیر مسلمان! آیا شما در میان نظام‌های مختلف حکومتی و انواع مختلف حکومت، جمهوری اسلامی را می‌خواهید یا نه؟ این سؤال را از مردم کرد و دیدیم که چطور اکثریت قاطع کم‌نظیری پاسخ دادند که آری. 📚مبانی نظری قانون اساسی، ص 28 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
هدایت شده از مکتب بهشتی
شما ابوذر باشید! معمولاً بعد از اتمام همین کلاس‌های حزب جمهوری*، در مسیر خروج شهید بهشتی از کلاس، بعضی از حضار سوالاتی مطرح می‌کردند که ایشان در عین خستگی با روی گشاده پاسخ می‌دادند. یک روز بنده و یکی از دوستان بعد از کلاس خدمت ایشان رفتیم. زمانی که اوج قدرت‌نمایی بنی‌صدر بود و مخالفت‌ها و شعار‌ها علیه شهید بهشتی و حزب جمهوری اسلامی در نهایت خود بود. دوست من با حالت تقریباً عصبانی به ایشان گفت: امام در مورد بنی‌صدر چیزی نمی‌گوید بلکه گاهی رویکرد حمایت‌گونه هم دارد، شما هم که در مصاحبه‌ها می‌گویید: «رویهٔ ما سکوت است، سکوتِ الهام‌بخش وحدت». با این وضعیت تکلیف ما چیست؟ ایشان که با متانت و گشاده‌رویی به حرف‌های ما گوش می‌داد، در آخر پاسخ کوتاهی داد و گفت: «شما ابوذر باشید.» خیلی پاسخ جالب و تعیین کننده‌ای بود. اخیراً که رهبری مسئلهٔ آتش به اختیار را مطرح کردند به یاد این جملهٔ کوتاه شهید مظلوم افتادم: «شما ابوذر باشید!» روحش شاد. *جلسات «مواضع ما» که در سال ۱۳۶۰ برگزار می‌شد و شهادت آیت‌الله بهشتی این جلسات را ناتمام گذاشت. 📩 ارسالی از مخاطبان اندیشه بهشتی. 🔹️ رسانه مکتب بهشتی @maktabbeheshti @AndisheBeheshti