♦️سلاح انقلابیون اسلام
وعظ و اندرز تنها سلاح نهضت اسلام نیست، انقلاب خونین، جنگ و شمشیر هم جزو سلاحهای انقلابیون اسلام است، اما سلاحی که با این منطق بهکار می رود؛ میگوید من این سلاح را روبهروی او میگیرم اگر آمادگی از خودش نشان داد که بیاید در حیطه توحید و خداشناسی و اسلام قرار بگیرد، ذوب شود، آب شود، خالص شود، تبدیل به یک آدم حسابی شود، چه بهتر؛ اگر نشد، کنار رفت، مزاحمت ایجاد نکرد، باز هم به او فرصت میدهم ولی اگر در راه دین اسلام مزاحمت و اخلال کرد آن موقع است که او را با شمشیر از میان برمیدارم. این آن روح «فیسبيلالله» است...ما مهاجمان و سپاه تهاجمی در تاریخ اسلام داریم، ما با کسی تعارف نداریم. ما هرگز نمیگوییم جنگهای اسلامی صرفا دفاعی بود، ما میگوییم اسلام «جنگ هجومی» هم داشت اما جنگ هجومی و تهاجمی آزادیبخش که با فرماندهی فردی مثل پیغمبر اسلام (ص) همراه بود. در این جنگها تلاش میشد تا سپاهی کاری نکند که خلاف رضای خدا باشد و همین روح سبب میشود که اصطکاک او با دیگران، اصطکاکی با روحی عالی، حتى عالیتر از جنگهای طبقاتی باشد. حتی دشمن در چهره این سپاهی مهاجم، نور خدا میبیند.
📚 در مکتب قرآن، ج ۲، ص ۳۷ و ۳۸
#اصالت_جنگ_یا_صلح
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️قانون جهاد در اسلام
«وقاتلوا في سبيل الله الذين يقاتلونكم ولاتعتدوا إن الله لايحب المعتدين» دست به جنگ زنید با کسانی که به جنگ شما می آیند، اما این جنگ در راه خدا باشد. این، بزرگترین امتیاز قانون جهاد اسلام است: جهاد در راه عقیده؛ عقیدهای که فردی نیست، گروهی نیست، خدایی و جهانی است. عقیدهای در راه «اللهربالعالمين» میدان این عقیده «عالمين» است؛ همه انسانها میتوانند در داخل دایره این عقیده بیایند. بنابراین، حتی جنگش هم جنگ طبقاتی نیست. چون در جنگ طبقاتی، طبقهای خود را استثمار شده توسط طبقه دیگر میبیند. بهخاطر حمایت از منافع خودش و هم زنجیران هم طبقهاش به پا میخیزد و میجنگد. با آن کسی میجنگد که به منافع او و همطبقههایش تجاوز میکند. جنگ در راه من و ما است، اما مایی که باز حالت من دارد. حال آنکه اینجا «قاتلوا في سبيل الله» است. این خیلی مهم است که کلمه «من» یا «ما» های بدتر از من از صفحهای که در برابر چشم دل و جان یک پیکارگر است از بین برود و بر روی آن کلمه دیگر نوشته شود. البته من با صراحت اعتراف میکنم در تاریخ اسلام شمار مبارزانی با این حد خلوص، بسیار کم است. مبادا فکر کنید چون میگوییم قرآن بحث پیکار و جهاد را با چنین آغاز پر ارج بلندمرتبه عالی در خور مکانت انسان شروع میکند، میخواهیم بگوییم بحمدالله در طول تاریخ اسلام همه کسانی که در همه جهادها شرکت کردند همه در این حد هستند. نه، هرگز این را نمیگوییم
.
📚در مکتب قرآن، ج ۲، ص ۱۷۵ و ۱۷۶
#اصالت_جنگ_یا_صلح
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🔺«انسان از منظر قرآن» در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
▪️چنانچه قصد خرید حضوری کتاب «انسان از منظر قرآن» را دارید؛ به غرفه نشر معارف در نمایشگاه بینالمللی کتاب مراجعه کنید.
📍شبستان مصلی، جنب ورودی ۸۸، غرفه ۲۶
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️سوره برائت و پیمانشکنان
سیاست اسلام از نظر صلح و جنگ حتی باتوجه به آیات اول سوره برائت این نیست که اسلام به همه کفار دنیا اعلام کند یا مسلمان شوید یا جزیه بدهید و یا شما را میکشیم. این فهم اشتباه است...سوره برائت میگوید از این پس مسلمانان هر مشرک پیمانشکنی را دیدند، یا او را بکشند، یا مسلمان شود و یا جزیه بدهد. بهصرف اینکه بیاید یک پیمان لفظی ببندد و کلاه سر شما بگذارد نباشد...پس کافر پیمان شکن، یا باید رسما مسلمان شود...یا اینکه «جزیه» بدهند، یعنی باید در هرسال مقداری پول به حکومت اسلامی بدهند و همان تعبیر قرآن کریم: «الذين أوتوا الكتاب حتى يعطوا الجزية عن يد وهم صاغرون»؛ یعنی با این کار در برابر حکومت اسلام احساس ضعف کنند؛ یا اینکه گردن آنها زده میشود.
این قانون، مربوط به کافر متجاوز یا کافر سیاست باز پیمانشکن است وگرنه کافری که متجاوز نباشد و سیاستباز و پیمانشکن نباشد و اجازه تبلیغات آزاد به مسلمانها در کشور خودش را بدهد (این بند جزو قراردادهای عمومی اسلام است که باید آزادی تبلیغات خداپرستی در سرتاسر جهان وجود داشته باشد)، اگر ملت کافری اینها را رعایت کرد، هیچ وقت اسلام به آنها «فاقتلوهما» نگفته و نمیگوید.
در مکتب قرآن، ج ۵، ص ۱۲۹ و ۱۳۰
#اصالت_جنگ_یا_صلح
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️ملاصدرا و هگل
هرکس ملاصدرا را بفهمد و بتواند هگل را هم درست مطالعه کند - یعنی در متن اصلی، یا در ترجمههای واقعا قابل اعتماد از متن اصلی - میتواند هگل را هم خوب بفهمد و هرکسی هم هگل را خوب فهمید، میتواند ملاصدرا را خوب بفهمد. هر فردی که توانسته باشد هگل را بفهمد مطالعهگر با استعدادی برای مطالعه آثار فلسفی ملاصدرا است، اسفار را هم خوب میفهمد و هرکس اسفار را خوب بفهمد مطالعهگر آماده توانایی است برای مطالعه آثار هگل، چون خیلی خیلی از نظر شیوه کار، شیوههای مشابه - نه یکسان - دارند. البته نه نظریات هگل و نه نظریات ملاصدرا هیچکدام تازه نیستند. طرز تفکر و شیوهای که هگل دارد ابتکار خودش نیست، از پیش بوده و او آن را به اوج رسانده مثل اوج گرما در غليان آب و همچنین است ملاصدرا.
📚حزب جمهوری اسلامی مواضع تفضیلی، ص ۱۸۱ و ۱۸۲
#بزرگداشت_ملاصدرا
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از شهید بهشتی | بهشتیُم
﷽| انساننماهای عصر ما
جانواران حریص و
غلامان حلقه به گوش تولید و مصرف هستند
▫️وقتی دائما به انسان تلقين کنند که او یک حیوان اقتصادی بیش نیست، وقتی با تبلیغِ شبانهروزیِ غنای اقتصادی، افزایشِ امکاناتِ گوناگونِ مادی را تنها معیار خوشبختی و تنها نشانه پیشرفت یک ملت یا گروه یا طبقه قلمداد کنند، وقتی شب و روز، بیخ گوشها و در برابر چشمها، همواره از کیمیایی پول، معجزه پول، مشکلگشایی پول و خروارها پول صحبت کنند که [خود] از طریق شانس یا از طریق غارت مستقیم و غیرمستقیم همنوعان به دست آید و در راه ارضای مبتذلترین خواستههای حیوانی صرف شود. [اینجاست که] خودبهخود انسانها، یا بهتر بگویم، انساننماهای عصر ما به جانورانی حریص تبدیل میشوند که شبوروز، بیامان و از هر راه که شده، در پی پول درآوردن برای مصرف کردن در راه لذتجوییهای مادیِ هرچه بیشتر باشند، غلامان حلقهبهگوش تولید و مصرف شوند، زندگی آنها از هر نوع محتوای عالی و ارزنده دیگری که برازنده انسان و انسانیت است خالی شود و یکسره به پوچی و ابتذال گراید.
📚انسان از منظر قرآن، ص۱۵
سیدمحمد حسینی بهشتی، شناخت اسلام، ص۳۰
📕 پیشنهاد کتاب "انسان از منظر قرآن" جهت شناخت انسان کامل و رهایی از حیوانیت!
🔗تهیه از: نشر معارف / مصلی امام خمینی، ناشران عمومی، راهرو۱، غرفه۲۶
خرید مجازی از: https://b2n.ir/p30090
@beheshtium_ir
http://instagram.com/beheshtium_ir
قرائت شهید بهشتی از نظریه ملاصدرا در باب آفرینش انسان.pdf
146.4K
🔻 قرائت شهید بهشتی از نظریه ملاصدرا در باب آفرینش انسان
✍️ نویسنده: محمدمهدی رفیعی
🗞️ اندیشه بهشتی، شماره چهارم. خرداد ۱۴۰۲
#بزرگداشت_ملاصدرا
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️توحید از نگاه شهید بهشتی
🎤 سخنران :
آیتالله دکتر عسگر دیرباز
📎مشاهده کامل نشت شهید بهشتی و فلسفه صدرایی
#بزرگداشت_ملاصدرا
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️رزمندگان خدا
آنچه امروز در غرب و جنوب غرب سرزمین اسلامی ما میگذرد قصه جنگ ایران و عراق نیست، قصه جنگاوران خوزستان با مهاجمان بر خاک و هستیشان نیست، آنچه اینجا هست، قصه رویارویی یک انقلاب رهایی بخش الهی است با همه دشمنان جهانیاش و من به شما مژده میدهم...که همه مزدوران کفر و ستم در این منطقه در اثر پایمردی، فداکاری و ایستادگی و استقامت نورانی شما، زمین زیر پایشان سخت میلرزد. این مزدوران دور هم جمع میشوند، میدانید برای چه دور هم جمع میشوند؟ دور هم جمع میشوند که چه خاکی بر سر خودشان بریزند. حماسه نبرد شما با آنها، کرسیهای حکومت را سخت زیر پایشان متزلزل کرده است...ما فقط یک راه بیشتر نداریم و آن این است که همه ما بی دریغ برای پیمودن این راه الهی و این راه نورانی و راه سعادت آماده باشیم. ما وارثان فرهنگی هستیم که همیشه از دور و نزدیک رو به امام حسین میایستادیم و میگفتیم: «السلام علیکم یا ثارالله» امام حسین را ما خون خدا میدانستیم و امروز هم این شهیدان عزیز، کسانی هستند که به ثارالله پیوستند.
📚سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج ۳، ص ۲۰۶
#روز_مقاومت_ایثار
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️رهبری همچون استاد و مربی
من میخواهم از امام و رهبرمان قبل از هر چیز بهعنوان استاد و مربی یاد کنم، چون برای ما هم استاد و هم مربی هستند و بودند و در هر دیداری که با ایشان دارم و در هر گفتوگویی و در هر بحثی، این مربی بودن ایشان را حس میکنم و مییابم که چگونه آن افق عالی و نظر و دید و آن علو همت و آن بلند همتی خاص که شایسته مردان خداست، در یک یک بحرانها و مسائل در ایشان جلوهگر است، واقعا برای من خیلی ساده بگویم همیشه نقش سازنده داشته و امام را در رابطه با خودم بیشتر بهعنوان مربی همیشه دوست داشتم و دوست میدارم، امیدوار هستم که این اثر تربیتی امام اثری باشد گسترده برای همه جامعه ما و امام که...نمونهای از یک رهبر مکتبی، یک رهبر دینی، یک رهبر اسلامی با تعهد و تقید اسلامی و بینش عالی اسلامی است را همیشه بهعنوان الگو برایمان مستدام بدارد و جامعه ما، جامعهای باشد که در طول قرنها -چون افراد که بالاخره تا ابد نخواهند بود- در خط امام و در خط امامت همیشه از رهبران و الگوهایش این چنین -انشاءالله- بهرهمند بماند.
📚سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج ۲، ص ۴۵۸ و ۴۵۹
#امام_خمینی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️یک رهبر به تمام معنا
امام غیر از آنکه یک فقیه، مربی و مرجع تقلید هستند، به تمام معنا یک رهبر است و کسانی که با ایشان از نزدیک آشنا باشند، این خصلتهای ویژه رهبری را به خوبی در ایشان مییابند. من از سال هزاروسیصدوبیستوپنج خدمت امام بودهام، با ایشان آشنا شدهام و از این آشنایی تا حال، سیوچهار سال میگذرد. در طول این دو سال اخیر که ما در نشیب و فرازهای انقلاب در خدمت ایشان بودیم و صحبت میکردیم و تصمیم میگرفتیم، ویژگیهای یک رهبر را بهتر میتوانستم در ایشان بشناسم و بیابم و ببینم. امام به حق رهبری است با بینش عالی و وسیع، رفتاری پر جاذبه و قاطعیت کم نظیر، با سعه صدر فراوان و بلند اندیشی و با آمادگی برای هر نوع فداکاری و خدا اندیشی عارفانه؛ چون امام سابقه مطالعات عرفانی ارزنده و همچنین سابقه سیر و سلوک اخلاقی ارزندهای دارند. بنابراین امام را یک شخصیت برجسته مییابم که در شکل دادن به انقلاب اسلامی و در حفظ اصالت و هویت انقلاب، نقش بسیار تعیین کننده داشتهاند.
📚سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج ۳، ص ۶۵۸
#امام_خمینی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🔹امام رضا (ع): مؤمن، مؤمن نيست مگر آنكه در او سه خصلت باشد: سنّتى از پروردگارش و سنّتى از پيامبرش(ص) و سنّتى از امامش (ع)، سنّت از پروردگارش راز پوشى است، سنّت از پيامبرش (ص) مدارا و سازگارى با مردم و امّا سنّت از امامش (ع) شكيبايى در سختى و تنگدستى است.
(تحف العقول؛ ص۴۴۲)
میلاد با سعادت امام مهربانیها، حضرت علیبنموسیالرضا بر همگان مبارک باد
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ امام؛ فرزند قهرمان امام حسین (ع)
🎙 سخنرانی آیتالله شهید بهشتی پیرامون جامعه حسینی
#امام_خمینی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
تطبیق نظریه ولایت فقیه در اندیشه شهید بهشتی با امام خمینی.pdf
304.4K
🔻تطبیق نظریه ولایت فقیه در اندیشه شهید بهشتی با امام خمینی
✍️ نویسنده: سید امیر مهدی مشرف
🗞️ اندیشه بهشتی، شماره پنجم. خرداد ۱۴۰۲
#امام_خمینی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️ضرورت استقلال
امام از نظر دعوت به اسلام که خوب دعوت به اسلام میکردند و بخش عظیمی از احکام اسلام را هم بهعنوان یک فقیه برجسته استنباط کرده بودند و در کتاب تحریر الوسیله ایشان مقدار زیادی از اینها آمده ولی برنامهریزی ایشان بیشتر روی ساقط کردن رژیم سلطنتی بود و روی بیرون کردن آمریکا و همه ابرقدرتها و قدرتها از ایران بود، یعنی تكیه معین ایشان روی این بود که ایران و ملت ایران متعلق به خود این جامعه است و سرنوشت این ملت باید متعلق به خود این ملت باشد، سرزمین این ملت هم باید متعلق به خود این ملت باشد. تکیه ایشان روی این بود که سرزمین و سرنوشت این ملت باید بهدست این ملت داده شود و آمریکا، انگلیس، شوروی، اروپای غربی، ژاپن، و همه اینها باید بدانند که با یک ملت مستقل و یک سرزمین مستقل سر و کار دارند. پس از آن، این ملت فرصت خواهد داشت که خود را براساس اسلام بسازد و نظام اسلامی را بهوجود آورد.
📚سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج ۳، ص ۶۳۳
#امام_خمینی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️اسلام چند بعدی؛ ویژگی خط امام است
#امام_خمینی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🏴 ۱۴ خرداد، سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) تسلیت باد.
#امام_خمینی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
پیروزی بیست و دو بهمن همان پیروزی پانزده خرداد است.pdf
546.7K
🔻پیروزی بیست و دو بهمن همان پیروزی پانزده خرداد است
✍️ نویسنده: فاطمه اسلام پناه
🗞️ اندیشه بهشتی، شماره ششم. خرداد ۱۴۰۲
#قیام_پانزده_خرداد
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️عامل اساسی در رهایی ملت
بهحق کسانی که بخواهند نقش عوامل گوناگون را در پیروزی انقلاب ایران منصفانه و واقعبینانه ارزیابی کنند، باید اعتراف کنند که امام و رهنمودها و هدفگیریهای امام، خط امام که همان صراط مستقیم خداوندی است از سال ۱۳۵۶ تا پیروزی ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ عامل اساسی و بنیادی موفقیت انقلاب ایران در شکست رژیم شاهی بود. من بهعنوان یک شاهد و کسی که همه دقیقهها و نکتههای ظریف این تحول را تا حدود زیادی از نزدیک میدیدم، میخواهم...از صمیم قلب و با تمام وجود بگویم، که عامل اساسی در رهایی ملت ما از آن همه توطئهها و دامهای تفرقهافکنی که، شیطان بزرگ، آمریکا و رژیم دست نشانده شاهیاش در ایران و ساواک دست پرورده سیا، با عوامل رنگارنگشان بر سر راه ملت ما بهوجود آورده بودند امام بود و امام.
📚جاودانه تاریخ، ج ۳، ص ۳۰ و ۳۱
#امام_خمینی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
ماهیت امضای حکم رییس جمهور توسط رهبر، در اندیشه شهید بهشتی و امام خمینی.pdf
261.1K
🔻ماهیت امضای حکم رییس جمهور توسط رهبر، در اندیشه شهید بهشتی و امام خمینی
✍️ نویسنده: سید امیر مهدی مشرف
🗞️ اندیشه بهشتی، شماره هفتم. خرداد ۱۴۰۲
#امام_خمینی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️اردوی علمی فرهنگی تهران
🔻به مناسبت سالروز شهادت آیتالله دکتر سید محمد حسینی بهشتی، اردوی علمی فرهنگی از مبدا «قم» به شهر «تهران» برگزار میگردد.
برنامه سفر: بازدید از: خانه موزهٔ شهید بهشتی، دفتر سابق حزب جمهوری اسلامی (محل کار و محل شهادت شهید بهشتی)، مزار شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر، همراه با برنامههای علمی...
✅ زمان سفر: ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲
🔹برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام به آیدی معاونت فرهنگی مراجعه فرمایید: @andishebeheshti_f
⏳ مهلت ثبتنام تا ۲۱ خردادماه
⚠️ ظرفیت محدود!
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️رهایی زنان از موقعیت دون انسانی
به زن صرفا بهعنوان یک نیروی کار اقتصادی نگاه نشود. به این معنی که همانطور که میدانید در قرن نوزده تلاش برای کشاندن زن به میدان فعالیتها، از طرف سرمایهدارها تعقیب میشد و سرمایهدارها احساس میکردند که برای ارزانتر کردن نیروی کار بایستی مقدار بیشتری نیروی کار به بازار کار بیاورند تا عرضه بیشتر شود و محصولات ارزان شود. بهخصوص اینکه حتی به این هم اکتفا نمیکردند و اصولا به زنان مزد کمتری پرداخت میکردند. به همین جهت یکی از خواستههای اتحادیهها و سندیکاهای کارگری این بود: «مزد مساوی برای کار مساوی اعم از زن و مرد». بیان این مطلب بدین منظور است که گفته میشود با آن نگرش، تحت عنوان آزاد کردن زن و بالا بردن مقام زن، در حقیقت میخواستند آن را بهعنوان یک نیروی کار قابل بازخرید وارد میدان کنند، این یک کار دون انسانی است. ولی نه اینکه کار برخاسته از انتخاب انسان را تأیید نمیکنیم...کار دو نوع است: یکی کار برخاسته از انتخاب هر انسان که این تجلی شخصیت و سازنده شخصیت انسانیت است و دوم کار صرفأ اقتصادی که غالبا توسط قدرتهای غالب و قاهر دیگر و سلطههای اجتماعی و اقتصادی بازخرید میشود و طبیعی است که در این صورت انسان را آرام آرام بهصورت شیئی در میآورد، یک ماشین تولیدی.
📚مبانی نظری قانون اساسی، ص ۱۰۱
#زن_در_اجتماع
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻