قرائت شهید بهشتی از نظریه ملاصدرا در باب آفرینش انسان.pdf
146.4K
🔻 قرائت شهید بهشتی از نظریه ملاصدرا در باب آفرینش انسان
✍️ نویسنده: محمدمهدی رفیعی
🗞️ اندیشه بهشتی، شماره چهارم. خرداد ۱۴۰۲
#بزرگداشت_ملاصدرا
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️توحید از نگاه شهید بهشتی
🎤 سخنران :
آیتالله دکتر عسگر دیرباز
📎مشاهده کامل نشت شهید بهشتی و فلسفه صدرایی
#بزرگداشت_ملاصدرا
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️رزمندگان خدا
آنچه امروز در غرب و جنوب غرب سرزمین اسلامی ما میگذرد قصه جنگ ایران و عراق نیست، قصه جنگاوران خوزستان با مهاجمان بر خاک و هستیشان نیست، آنچه اینجا هست، قصه رویارویی یک انقلاب رهایی بخش الهی است با همه دشمنان جهانیاش و من به شما مژده میدهم...که همه مزدوران کفر و ستم در این منطقه در اثر پایمردی، فداکاری و ایستادگی و استقامت نورانی شما، زمین زیر پایشان سخت میلرزد. این مزدوران دور هم جمع میشوند، میدانید برای چه دور هم جمع میشوند؟ دور هم جمع میشوند که چه خاکی بر سر خودشان بریزند. حماسه نبرد شما با آنها، کرسیهای حکومت را سخت زیر پایشان متزلزل کرده است...ما فقط یک راه بیشتر نداریم و آن این است که همه ما بی دریغ برای پیمودن این راه الهی و این راه نورانی و راه سعادت آماده باشیم. ما وارثان فرهنگی هستیم که همیشه از دور و نزدیک رو به امام حسین میایستادیم و میگفتیم: «السلام علیکم یا ثارالله» امام حسین را ما خون خدا میدانستیم و امروز هم این شهیدان عزیز، کسانی هستند که به ثارالله پیوستند.
📚سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج ۳، ص ۲۰۶
#روز_مقاومت_ایثار
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️رهبری همچون استاد و مربی
من میخواهم از امام و رهبرمان قبل از هر چیز بهعنوان استاد و مربی یاد کنم، چون برای ما هم استاد و هم مربی هستند و بودند و در هر دیداری که با ایشان دارم و در هر گفتوگویی و در هر بحثی، این مربی بودن ایشان را حس میکنم و مییابم که چگونه آن افق عالی و نظر و دید و آن علو همت و آن بلند همتی خاص که شایسته مردان خداست، در یک یک بحرانها و مسائل در ایشان جلوهگر است، واقعا برای من خیلی ساده بگویم همیشه نقش سازنده داشته و امام را در رابطه با خودم بیشتر بهعنوان مربی همیشه دوست داشتم و دوست میدارم، امیدوار هستم که این اثر تربیتی امام اثری باشد گسترده برای همه جامعه ما و امام که...نمونهای از یک رهبر مکتبی، یک رهبر دینی، یک رهبر اسلامی با تعهد و تقید اسلامی و بینش عالی اسلامی است را همیشه بهعنوان الگو برایمان مستدام بدارد و جامعه ما، جامعهای باشد که در طول قرنها -چون افراد که بالاخره تا ابد نخواهند بود- در خط امام و در خط امامت همیشه از رهبران و الگوهایش این چنین -انشاءالله- بهرهمند بماند.
📚سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج ۲، ص ۴۵۸ و ۴۵۹
#امام_خمینی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️یک رهبر به تمام معنا
امام غیر از آنکه یک فقیه، مربی و مرجع تقلید هستند، به تمام معنا یک رهبر است و کسانی که با ایشان از نزدیک آشنا باشند، این خصلتهای ویژه رهبری را به خوبی در ایشان مییابند. من از سال هزاروسیصدوبیستوپنج خدمت امام بودهام، با ایشان آشنا شدهام و از این آشنایی تا حال، سیوچهار سال میگذرد. در طول این دو سال اخیر که ما در نشیب و فرازهای انقلاب در خدمت ایشان بودیم و صحبت میکردیم و تصمیم میگرفتیم، ویژگیهای یک رهبر را بهتر میتوانستم در ایشان بشناسم و بیابم و ببینم. امام به حق رهبری است با بینش عالی و وسیع، رفتاری پر جاذبه و قاطعیت کم نظیر، با سعه صدر فراوان و بلند اندیشی و با آمادگی برای هر نوع فداکاری و خدا اندیشی عارفانه؛ چون امام سابقه مطالعات عرفانی ارزنده و همچنین سابقه سیر و سلوک اخلاقی ارزندهای دارند. بنابراین امام را یک شخصیت برجسته مییابم که در شکل دادن به انقلاب اسلامی و در حفظ اصالت و هویت انقلاب، نقش بسیار تعیین کننده داشتهاند.
📚سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج ۳، ص ۶۵۸
#امام_خمینی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🔹امام رضا (ع): مؤمن، مؤمن نيست مگر آنكه در او سه خصلت باشد: سنّتى از پروردگارش و سنّتى از پيامبرش(ص) و سنّتى از امامش (ع)، سنّت از پروردگارش راز پوشى است، سنّت از پيامبرش (ص) مدارا و سازگارى با مردم و امّا سنّت از امامش (ع) شكيبايى در سختى و تنگدستى است.
(تحف العقول؛ ص۴۴۲)
میلاد با سعادت امام مهربانیها، حضرت علیبنموسیالرضا بر همگان مبارک باد
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ امام؛ فرزند قهرمان امام حسین (ع)
🎙 سخنرانی آیتالله شهید بهشتی پیرامون جامعه حسینی
#امام_خمینی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
تطبیق نظریه ولایت فقیه در اندیشه شهید بهشتی با امام خمینی.pdf
304.4K
🔻تطبیق نظریه ولایت فقیه در اندیشه شهید بهشتی با امام خمینی
✍️ نویسنده: سید امیر مهدی مشرف
🗞️ اندیشه بهشتی، شماره پنجم. خرداد ۱۴۰۲
#امام_خمینی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️ضرورت استقلال
امام از نظر دعوت به اسلام که خوب دعوت به اسلام میکردند و بخش عظیمی از احکام اسلام را هم بهعنوان یک فقیه برجسته استنباط کرده بودند و در کتاب تحریر الوسیله ایشان مقدار زیادی از اینها آمده ولی برنامهریزی ایشان بیشتر روی ساقط کردن رژیم سلطنتی بود و روی بیرون کردن آمریکا و همه ابرقدرتها و قدرتها از ایران بود، یعنی تكیه معین ایشان روی این بود که ایران و ملت ایران متعلق به خود این جامعه است و سرنوشت این ملت باید متعلق به خود این ملت باشد، سرزمین این ملت هم باید متعلق به خود این ملت باشد. تکیه ایشان روی این بود که سرزمین و سرنوشت این ملت باید بهدست این ملت داده شود و آمریکا، انگلیس، شوروی، اروپای غربی، ژاپن، و همه اینها باید بدانند که با یک ملت مستقل و یک سرزمین مستقل سر و کار دارند. پس از آن، این ملت فرصت خواهد داشت که خود را براساس اسلام بسازد و نظام اسلامی را بهوجود آورد.
📚سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج ۳، ص ۶۳۳
#امام_خمینی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️اسلام چند بعدی؛ ویژگی خط امام است
#امام_خمینی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🏴 ۱۴ خرداد، سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) تسلیت باد.
#امام_خمینی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
پیروزی بیست و دو بهمن همان پیروزی پانزده خرداد است.pdf
546.7K
🔻پیروزی بیست و دو بهمن همان پیروزی پانزده خرداد است
✍️ نویسنده: فاطمه اسلام پناه
🗞️ اندیشه بهشتی، شماره ششم. خرداد ۱۴۰۲
#قیام_پانزده_خرداد
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️عامل اساسی در رهایی ملت
بهحق کسانی که بخواهند نقش عوامل گوناگون را در پیروزی انقلاب ایران منصفانه و واقعبینانه ارزیابی کنند، باید اعتراف کنند که امام و رهنمودها و هدفگیریهای امام، خط امام که همان صراط مستقیم خداوندی است از سال ۱۳۵۶ تا پیروزی ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ عامل اساسی و بنیادی موفقیت انقلاب ایران در شکست رژیم شاهی بود. من بهعنوان یک شاهد و کسی که همه دقیقهها و نکتههای ظریف این تحول را تا حدود زیادی از نزدیک میدیدم، میخواهم...از صمیم قلب و با تمام وجود بگویم، که عامل اساسی در رهایی ملت ما از آن همه توطئهها و دامهای تفرقهافکنی که، شیطان بزرگ، آمریکا و رژیم دست نشانده شاهیاش در ایران و ساواک دست پرورده سیا، با عوامل رنگارنگشان بر سر راه ملت ما بهوجود آورده بودند امام بود و امام.
📚جاودانه تاریخ، ج ۳، ص ۳۰ و ۳۱
#امام_خمینی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
ماهیت امضای حکم رییس جمهور توسط رهبر، در اندیشه شهید بهشتی و امام خمینی.pdf
261.1K
🔻ماهیت امضای حکم رییس جمهور توسط رهبر، در اندیشه شهید بهشتی و امام خمینی
✍️ نویسنده: سید امیر مهدی مشرف
🗞️ اندیشه بهشتی، شماره هفتم. خرداد ۱۴۰۲
#امام_خمینی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️اردوی علمی فرهنگی تهران
🔻به مناسبت سالروز شهادت آیتالله دکتر سید محمد حسینی بهشتی، اردوی علمی فرهنگی از مبدا «قم» به شهر «تهران» برگزار میگردد.
برنامه سفر: بازدید از: خانه موزهٔ شهید بهشتی، دفتر سابق حزب جمهوری اسلامی (محل کار و محل شهادت شهید بهشتی)، مزار شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر، همراه با برنامههای علمی...
✅ زمان سفر: ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲
🔹برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام به آیدی معاونت فرهنگی مراجعه فرمایید: @andishebeheshti_f
⏳ مهلت ثبتنام تا ۲۱ خردادماه
⚠️ ظرفیت محدود!
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️رهایی زنان از موقعیت دون انسانی
به زن صرفا بهعنوان یک نیروی کار اقتصادی نگاه نشود. به این معنی که همانطور که میدانید در قرن نوزده تلاش برای کشاندن زن به میدان فعالیتها، از طرف سرمایهدارها تعقیب میشد و سرمایهدارها احساس میکردند که برای ارزانتر کردن نیروی کار بایستی مقدار بیشتری نیروی کار به بازار کار بیاورند تا عرضه بیشتر شود و محصولات ارزان شود. بهخصوص اینکه حتی به این هم اکتفا نمیکردند و اصولا به زنان مزد کمتری پرداخت میکردند. به همین جهت یکی از خواستههای اتحادیهها و سندیکاهای کارگری این بود: «مزد مساوی برای کار مساوی اعم از زن و مرد». بیان این مطلب بدین منظور است که گفته میشود با آن نگرش، تحت عنوان آزاد کردن زن و بالا بردن مقام زن، در حقیقت میخواستند آن را بهعنوان یک نیروی کار قابل بازخرید وارد میدان کنند، این یک کار دون انسانی است. ولی نه اینکه کار برخاسته از انتخاب انسان را تأیید نمیکنیم...کار دو نوع است: یکی کار برخاسته از انتخاب هر انسان که این تجلی شخصیت و سازنده شخصیت انسانیت است و دوم کار صرفأ اقتصادی که غالبا توسط قدرتهای غالب و قاهر دیگر و سلطههای اجتماعی و اقتصادی بازخرید میشود و طبیعی است که در این صورت انسان را آرام آرام بهصورت شیئی در میآورد، یک ماشین تولیدی.
📚مبانی نظری قانون اساسی، ص ۱۰۱
#زن_در_اجتماع
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
موسسه اندیشه بهشتی
♦️تقسیم کار اجتماعی؛ زنان و زمامداری
در میدان اجتماع، در چند کار، اسلام میگوید بهدلیل این که زن استعداد رشد عواطفش بیشتر است و مرد استعداد رشد محاسبه و تعقلش بیشتر، این سمت ها که احتیاج به محاسبه بیشتر دارد برای مردان باشد:
زمامداریهای اجتماعی، از قبیل ریاستجمهوری و نخستوزیری و امثال آن؛ اولا به فعالیتهای سخت و ثانيا قدرت مقاومت در برابر عواطف و تعقل و محاسبه قوی احتیاج دارد. بهطور معدل در میان مردها این شانس بیشتر است که افراد شایسته برای این کار پیدا بشوند. ممکن است در دنیا بهطور استثناء زنی پیدا شود که نخست وزیر خوبی باشد، اما این استثناء است. استثناء غیر از معدل است. آیا این توهین به زن در اسلام است؟ نه، برای این که ما که نگفتیم مرد یک امتیاز اضافی دارد. گفتیم یک امتیاز مرد دارد، یک امتیاز زن دارد، هر کدام از این دو امتیاز در جای خودش. این عينا مثل این است که ما وقتی که در دبیرستان بچهها را میخواهیم آزمایش استعداد کنیم و بگوییم هر کدام به درد چه رشتهای میخورند، امتحانی بکنیم و بگوییم این دسته اگر بروند در رشتههای تجربی بهتر ترقی میکنند، آن دسته اگر بروند حقوق بخوانند بهتر ترقی میکنند، آن دسته سوم اگر بروند ادبیات بخوانند بهتر است. این توهین به هیچکدام نیست تا مثلا اگر فردی را برای ادبیات انتخاب کنیم، بگوید به من توهین کردید که گفتید پزشکی نرو. این توهین به او نیست. تو یک ادیب نویسنده ارزندهای میشوی، ارزشت هم در جای خودش محفوظ است.
📚موقعیت زن در اسلام، ص ۱۶ و ۱۷
#زن_در_اجتماع
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️تقسیم کار اجتماعی؛ زنان و قضاوت
اگر صحبت از ارزش دادن باشد، بهطور قاطع میگویم که اسلام ارزش علاوه، به مرد نداده است. بار علاوه روی دوشش گذاشته، نه اینکه ارزش علاوه به او داده است؛ این مطلب عادی است. همین مسئله زمامداری، ارزش علاوه نیست. مسئله زمامداری شوخی نیست. زمامداری یک جامعه رنج دارد، زحمت دارد، کار دارد، فشار دارد. اصلا خیلیها هستند تا به این مقامها نرسیدهاند هوس میکنند، چون میبینند برای این نخستوزیر تشریفات چنین و چنان قائلند، ولی وقتی وارد میشوند میبینند رنجش چقدر است. بنابراین، معنای این که اسلام بگوید کارهای مربوط به زمامداری بیشتر در خور مردان است، توهین به زن نیست. پایین آوردن قدر او هم نیست. تقسیم صحیح کار در اجتماع است براساس استعدادها؛ این غلط نیست.
اما قضاوت از نظر اسلام. کار قاضی و قضاوت از نظر فقه اسلامی برای مردان است، هر چند دلیل صددرصد قاطعی بر هیچیک از این دو مطلب (زمامداری و قضاوت) هنوز هم نداریم، یعنی واقعا من خودم هم شخصا هنوز فرصت نکردم که این مطلب را بهصورت صددرصد قاطع ببینم که به طور مسلم دليل قاطعی بر این داریم یا نه. میشود گفت؛ نظر علمای اسلام عموما نه صددرصد؛ نظر غالب آنها بر این بوده است که سمت زمامداری و سمت قضاوت در اسلام مخصوص مردان است. حالا ما فرض کنیم چنین چیزی هم در اسلام باشد، آیا توهین به زن است؟ نه.
📚موقعیت زن در اسلام، ص ۱۷- ۱۹
#زن_در_اجتماع
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
موسسه اندیشه بهشتی
♦️زنان مستقل در اسلام
♦️زنان مستقل در اسلام
اسلام صریحا شخصیت اسلامی زن و مرد را صددرصد یکسان تلقی کرده است. اینجا اصلا ۹۹ درصد نیست، صددرصد است...زن از نظر قانون اسلام یک زندگی صددرصد مستقل دارد. باید هم بتواند خودش را اداره کند. اصلا اگر شما طرز تربیت اسلام را بدانید و به آن توجه کنید، میفهمید زنی که نتواند مستقلا خودش را اداره کند، این زن نقدس تربیت اسلامی دارد؛ چه از نظر اقتصادی و چه از نظر اجتماعی. برای این که اسلام وقتی میگوید مردها باید جانبازی کنند در تمام میدانها، زنی که وقتی مردش در جنگ کشته شد، آن شخصیت را نداشته باشد که بتواند خود و خانوادهاش را اداره کند، مرد با چه دلی میتواند به جنگ برود؟ و شما وقتی می بینید که زنهای مسلمانی که شوهرانشان در جنگ کشته میشوند، با غرور، افتخار میکرد که شوهرش کشته شده است. زنی که بعد از شهادت شوهرش بیچاره میشد، حوصله افتخار کردن نداشت. زنی که شوهرش زندان میرفت، دیگر بیچاره میشد و خودش را فقیر و بیچاره احساس میکرد و دیگر حوصله افتخار کردن نداشت که به زندان رفتن یا کشته شدن شوهرش افتخار کند. مسئولیت زن و مرد در مسائل اسلامی مسئولیتی مستقل بود. از نظر قانون اسلام، تنها فرقی که زنان با مردان داشتند این بود که شرکت در جنگ بر زنها واجب نیست. میتوانند شرکت کنند، ولی واجب نیست. یعنی باری از دوش آنها برداشته شده است؛ آن هم اتفاقا بر اساس تقسیم است. مرد میرود جنگ میکند که جنگ آورتر است، زن هم پشتوانه مرد قرار میگیرد و خانه و زندگیاش را اداره میکند یا شهر را اداره میکند. اصلا زنها شهر را اداره کنند و تمام مردان بروند جنگ کنند. بنابراین، اگر ما واقعا موقف اسلام، یعنی موقعیت زن و مرد مسلمان را واقعا آنطور که اسلام خواسته در نظر بگیریم، خوب میتوانیم بفهمیم که تربیت یک زن مسلمان و شخصیت یک زن مسلمان باید تربیت و شخصیتی باشد که یک زن مسلمان بتواند کار خودش را اداره کند.
📚موقعیت زن در اسلام، ص ۱۲۳ و ۱۲۴
#زن_در_اجتماع
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️استقرار زنان در مسیر ویژه خود
🔻نشست دکتر سید مهدی نریمانی (چارچوب حقوق زن در اندیشه شهید بهشتی)
تماشای کامل نشست
#زن_در_اجتماع
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻