🔅قدرت تشخیص اولویتها
وجود مبارك سيدالموحدين علیهالسلام با اينكه باطن جامعه خراب بود حق ولايت خودشان را ترك كردند تا جهتگيری توحيدی باقی بماند و بتپرستی رسم نشود. وقتی هم حكومت دست خودشان آمد با حاكم بودن معاويه مخالف بودند و با آن میجنگيدند ولی با شريح قاضی نمیجنگيدند و دعوا نمیكردند. يا مثلا حكم حج تمتع در طواف النساء و حكم متعه عوض شده بود و حضرت میگفتند اين خلاف شرع است، ولی سر اين مطلب دعوا نمیكردند.
اين سؤال مهمی است كه چرا حضرت سر اين مطلب دعوا نمیكردند ولی سر مطلبی كه ابن عباس میگفت: «حالا با معاويه بساز تا بعدا او را عزل كنی» میايستادند و مخالفت میكردند. چرا در امر ولايت خودشان مدتها ساكت بودند ولی در مورد ولايت معاويه اينگونه مخالفت میكردند؟
وقتی این مطلب روشن شد مشخص میشود كه در شرايط مطلوب روحانيت در چه طبقهای از امور نباید کوتاه بیاید و در چه موضوعاتی بايد کوتاه بیاید؛ بايد كجا را بپذيرد و در چه زمانی چه چيزی را فدای چه چيز بكند.
◾️مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
☑️ @AndisheMonir
⚜باید قدرت ایجاد کنید
اگر خداپرست باشيم و كاری به نيازهای مادی نداشته باشيم متناسب با تكليف خود عمل نكردهايم و حتماً در انزوا قرار میگيريم. «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُمْ»
آنها از دعا خواندن شما نمیترسند! درست است دعا روی شما اثر میگذارد، قدرت ايمانتان را بالا میبرد و هيچكس نمیتواند شما را از راه برگرداند و حاضر هم هستيد كه بر سر اهدافتان جانتان را هم بدهید، ولی اگر بخواهيد برای دشمن محيط بسازيد و دشمن را تهديد كنيد حتماً بايد به علوم و قدرت جهانی برتر برسيد. حتماً بايد به «مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة» برسيد. يعنی بايد يک قدرت مادی قوی ایجاد كنيد.
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
۱۳۷۹
☑️ @AndisheMonir
💥 تا زمانی که شما یک «نظام فکری» به دانشآموزانِ مدارس و دبیرستانها ارائه ندادهاید، آنها بهگونههای مختلف، بازیچۀ لیبرالها و منحرفین خواهند شد.
«نظام فکری» فرهنگِ «اعتقاد تا عمل» برای استفاده عموم است.
به نظر میرسد ارائه، تعلیم و تعمیم یک بروشور و معرفینامۀ خلاصه و سادهای از «فرهنگ اعتقاد تا عمل اسلامی» در سطح مدارس ابتدایی ضروری است.
🔰مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی
۱۳۷۵/۱۱/۳۰
☑️ @AndisheMonir
🔅مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
ما چه چيزی را به ملت فلسطين در برابر اسرائيل ياد داديم؟ هزاران بار هم كه بگويند به آنها پول داديم؛ ما یک هزارم پولی را كه آنها لازم دارند نداديم. هزاران بار هم كه بگوئيد كه تكنيك مديريت و غيره داديم؛ هرچه داديم یک هزارم نياز آنها نبوده است.
ولی به آنها يک چيز داديم كه اسرائيل را درمانده كرده است و دشمن در برابر آن هيچ كاری نمیتواند بكند و آن «فرهنگ مقاومت برای خداست».
۱۳۷۶/۱۰/۲۱
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
«الَّذِينَ آمَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللّهِ»
▪️انّالله و انّا الیه راجعون▪️
روح بلند رئیس جمهور خدمتگذار، مردمی و ارزشمند ملت ایران، حضرت آیت الله #سیدابراهیم_رئیسی، پس از سالها مجاهدت در راه خدا در کنار هیئت همراه آسمانی شد. از این جایگاه، به محضر شریف حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا له الفداه، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید و به ملت حماسه آفرین ایران تسلیت عرض کرده و علو درجات شهدای این حادثه جانگداز را از خداوند متعال خواستاریم.
#سیدالشهدای_خدمت
فرهنگستان علوم اسلامی قم
🔆 انقلاب اسلامی میتواند در "صنعت" در جهان حرفِ اول را بزند.
✅ استاد سید منیرالدین حسینیِ الهاشمی:
🌀 «باورِ اینکه آلمانها قوم برترند، صنعت آنها را آنقدر بالا برد که نصف دنیا را گرفتند!
اگر شما هم "آن تلاشی که در جبهه شهید میداد" را نظاممند کنید تا برای صنعت هم ایثار کند، در صنعت هم حرف اول را خواهید زد!
من آرمانگراییِ اسلامی را در همه ابعاد قطعاً بسیار شدیدتر از آرمانگرایی آلمان میدانم. در مقنّن کردنِ نظامِ فلسفی حتماً قویتر میدانم. در فلسفه حرکت، حرف اسلام بیشک بالاتر از حرف هگل است. نظام مناسکِ پرورشی اسلام هم از مناسک پرورشی آلمان قطعاً قویتر است. در ارتباط با حقایق عالم هم حرف و فعل آنها به عُجْبِ ملی، یعنی به شیطان و انانیتِ نفس، بازمیگردد. انانیت انسان، قدرتش کمتر از حقایقی است که به دستِ ائمه طاهرین (علیهمالسلام) است.
اگر شدتِ اینها پشتسرِ تولید، نظاممند شود، تولید ناخالص ملی قطعاً تولید ناخالص رشدآور میشود.»
🌀 «همانگونه که غیرتِ آلمانی توانست اختراع بزرگ تحویل دهد، متقابلاً ما انگیزش اسلامی و انقلابی را برای اختراع مادی، اساس قرار میدهیم. [در این صورت] حتماً در ارتباطات و کلیه وسایل، از آنها پیشرفتهتر خواهیم شد.
شما باید کارآمدیِ برتر تحویل دهید. اگر کارآمدیِ برتر را تحویل دادید دیگر اسمش را هواپیما بگذارید یا چیز دیگر فرقی ندارد. باید سرعتِ حمل و نقل شما از آنها بالاتر باشد.» (۱۳۷۸)
☑️ @AndisheMonir
🔆 جوان نمیتواند ازدواج کند، به نظام فحش میدهد و مطالبهٔ «آزادی» میکند.
این «آزادیخواهی» ناشی از «دموکراسیخواهی» نیست؛ ناشی از «تحقیری» است که «مدل سرمایهداری» و «اختلاف طبقاتی» بر این ملت تحمیل کرده.
پس از اینکه «سرمایهداری» با یال و کوپالش استقرار پیداکرده است، هویت انقلابیِ جوانان را متلاشی کرده و موردحمله قراردادید و هویت آنها را هویتِ پول کردید، در این صورت، آنها میگویند «اینها خودشان برای پولدارها همهچیز درست میکنند و برای قدرتمندان سیاسی هم که همهچیز فراهم است (یعنی هم پسر تاجر میتواند زن بگیرد و هم پس فلان آخوند)، امّا میگویند این چیزها برای تو حرام است؛ تو برو تِی بکش!»
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی
۱۳۷۸
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
#تازه_های_نشر
کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" اثر حجت الاسلام محمدمتقیان تبریزی منتشر شد.
🔖کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی" تقریری است از نظریه فلسفی استاد سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی که به بررسی رابطه «دین» و «عقل نظری» و «دانش بشری» و نحوه تعامل آنها می پردازد.
📚 این کتاب به همت انتشارات تمدن نوین اسلامی وابسته به فرهنگستان علوم اسلامی قم در شهریورماه ۱۴۰۳ منتشر گردید.
#فلسفه
فرهنگستان علوم اسلامی قم
ایتا|وبگاه|اندیشه منیر|انتشارات
🔆 «عفتِ انفعالی و تحمیلی» یعنی از ترسِ شوهر، خودش را از مرد نامحرم میپوشاند؛ ولی اگر دستش به جایی برسد که هیچکس نباشد، هم چادر و هم سروگردن را رها میکند!
🔆 «عفتِ آگاهانه و انتخابی» یعنی زن میداند که حجاب، هم نزد خدا برای او رشد میآورد و هم در میان مردم برایش عزّت میآورد و هم هویت او را در موضع برتر قرار میدهد...
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی
۱۳۷۸
☑️ @AndisheMonir
💢 عزت کفار را القاء نکنید!
از گناهان بسيار بزرگ، ايجاد شايعهای است كه دل مسلمين را سرد كند. اگر دل مسلمين از کارآمدی قدرت سياسی، فرهنگی و اقتصادی تضعيف شود، معنايش اين است كه عزت كفار در خانه مسلمين آورده شود.
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
۷۳/۳/۱۹
☑️ @AndisheMonir
أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَك*
«سر خود را به خداوند بسپار»
نهجالبلاغه/ خطبه ۱۱
«در دستگاه پرورشی اسلام، اصل برای رزمنده اعتلای کلمه توحید است، نه اینکه اصل برای او حفظ جان باشد...»
مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
۱۳۷۲
*از سخنان امیرالمؤمنین علیهالسلام است وقتى كه در نبرد جمل، پرچم را به دست فرزندش محمّد حنفيه داد.
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴انا لله و انا الیه راجعون
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به یاران شهیدش پیوست.
فرهنگستان علوم اسلامی قم
@foeq_ir
🔆 در مبارزه، مرز ما مرز اعتقادات است.
در زمان جنگ، هنگامی كه لشگر ايران از مرز عبور كرده و وارد سرزمين عراق شده بود، بعضی از اين مقدسنماهای پينهدرپيشانی میگفتند که اگر كسی در زمين عراق بجنگد و كشته شود، شهيد محسوب نمیشود و بايد او را غسل داد!...
⚜ مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
☑️ @AndisheMonir
🔆 به مناسبات شخصیمان حسّاس هستیم، اما به مناسبات حکومتی، خیر!
اگر به يك مجلس وارد شویم و ما را كمی تحويل نگيرند و يا به ما جا ندهند، به ما برمیخورد؛ ولی اگر در آن مجلس از مرام ديگری صحبت كنند و اسمی از جمهوری اسلامی و فرمايشات مقام معظم رهبری نياورند، به ما برنمیخورد و میگوييم خبری نشده و كسی به ما اهانت نكرده!
به عبارت ديگر، در يك راه، انسان نسبت به مناسبات شخصیاش بسيار حساس و تيزفهم است و معانی را با يك اشاره بهسرعت درك میكند و اگر كلمه دوپَهلويی ذكر شود، میتواند هر دو پهلو را درك كند؛ اما اگر از مجلسی بيرون بيايد و به او بگويند صحبتی كه آن آقا كرد به مخالفت با نظام برمیگردد، میگويد خير! متوجه نشدم تا از انقلاب دفاع كنم!
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
۷۳/۳/۱۹
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از نشر تمدن نوین اسلامی
#تازه_های_نشر
✅ عنوان کتاب:
«علل و عوامل ناهنجاریهای اجتماعی» از نظر استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
📚 #معرفی_کتاب
▪️موضوع کتاب «علل و عوامل ناهنجاریهای اجتماعی» بررسی و موشکافی گسلها، شکافها و دوقطبیهای اجتماعی است که ثمره و پیامد تنازع فرهنگ غربی با فرهنگ انقلابی است.
➖این دوقطبیها کداماند؟
➖چگونه به وجود آمدهاند ؟
➖چه پیامدهایی دارند؟
➖و راه برونرفت از آنها چیست؟
📖 کتاب حاضر به این چند پرسش پاسخ میدهد.
▪️از نگاه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی، انقلاب اسلامی اثر عمیقی بر مردم گذاشته است و مردم هم بر زندگی و جامعۀ خود اثر میگذارند و لذا چنانچه ساختارهای کلان «سیاسی، فرهنگی و اقتصادی» در تعارض و تقابل با انگیزشها و گرایشها و جهتگیریهای ایمانی و انقلابی باشد، جامعه دچار دوقطبیهای اجتماعی میگردد.
▪️از نگاه ایشان، تنازع قطب حسگرا (قطب توسعۀ غربی) با قطب ارزشگرا (قطب انقلاب اسلامی در حوزه «اقتصاد، علم و دموکراسی» ریشه همۀ ناهنجاریها و بحرانها و تنشهای اجتماعی در ایران است که آشفتگیها و نابسامانیهایی را در ابعاد و ارکان مختلف نظام و کشور پدید آورده است.
🛍 تهیه کتاب
📄 فهرست کتاب
نشر تمدن نوین اسلامی
وبگاه | ایتا