🔆 عقل را به تمام معنا باید در نوكری دين به كار بگيريم، نه در فرماندهی به دين و تأويل و تفسير دين.
✔️ سید مُنیرالدّین حسینیِ هاشمی:
«ما مكلف به اين هستيم كه در طاعت، كمالالانقياد را داشته باشيم؛ در فهم دين، بذل جهد نهايی كنيم؛ عقل را به تمام معنا در نوكری دين به كار بگيريم نه در فرماندهی به دين و تأويل و تفسير دين.
بين تأويل عقلی و بهكارگيری عقل در خدمت شرع فرق است. تأويل عقلی اين است كه عقل موضوعات را موضوعاً تحليلی داشته باشد؛ چيزی بگويد و بعد، آن را در فهم دين اصل قرار دهد!
[اما عقل متعبد] میآيد خودش را تحليل میكند: در اينكه "چگونه میتوانم خادم باشم" مورد تحليل قرار میدهد، نه موضوعات را. ... میگويد من "چگونه میتوانم خادم باشم و خودم را كنترل و منضبط كنم"... . مرتباً در "چگونه تسليم كردنِ خودش" دقت میكند؛ چگونه خودم را لجام بزنم و لجامش را به دست شرع بسپارم؟». ۱۳۷۹
☑️ @moniroddin
🔅 اگر یک نظامِ فکریِ برتر را در مدارس و دانشگاهها تدریس نکنید، جوانان جذب نظامهای فکری باطل خواهند شد.
🔅 نظام فکری، رابطه اعتقادات شیعی را با عینیت مشخص میکند.
🔅 در فرهنگستان علوم اسلامی، پایههای تخصصیِ یک «نظام فکری» بنا گذاشته میشود.
✔️ سید مُنیرالدّین حسینیِ هاشمی:
"دستگاه باطل یک نظام فكری ساخته است. تو نيز يك نظام فكری برتر بساز كه نظام فكری آنها را بشكند؛ يعنی رابطه بين «اعتقاد تا عمل اسلامی» را به نحو «منطقی» بيان كند.
«نظام فكری» يك بروشور و خلاصهای از فرهنگ «اعتقاد تا عمل»، برای استفاده عموم است، كه پايههای بخش تخصصی آن بايد در اينجا پیريزی شود.
به نظر میرسد ارائه، تعليم و تعميم يك بروشور و معرفینامهٔ خلاصه و سادهای از «فرهنگ اعتقاد تا عمل اسلامی»، در سطح مدارس و دانشگاهها، ضروری است، تا جوانان در فرهنگ مشتت جامعه، رها نشده و جذب نظامهای فكری باطل نشوند.
ما نيازمند آن هستيم كه دستگاهی بتواند رابطه بين اعتقاد و عمل را بهصورت مقنن مشخص كند، نظام فكری ايجاد نمايد و بنيانش تكاملپذير باشد. يعنی چه؟ يعنی شيعه در اصول اعتقادات، تكاملپذير بودن را اعلام میكند؛ يعنی گمانههای جديد و جمعبندیهای جديد را میپذيرد. علاوه بر آن، در امور اعتقادات، حجيت را تكامل میدهد." ۷۵/۱۱/۳۰
☑️ @moniroddin
🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
🔹 نکاتی درباره تعریف «فلسفهٔ شدن» و جایگاه آن ⬇️ ⬇️
🔹نکاتی درباره انقلاب اسلامی و ولایت فقیه
⬇️⬇️
🔅حمايت از مقام معظم رهبری حضرت آيتالله خامنهای، حمايت از اسلام و حمايت از نبی اكرم(ص) است.
✔️ سید منیرالدین حسینیِ هاشمی:
«حمايت از مقام معظم رهبری حضرت آيت الله خامنهای، حمايت از اسلام و حمايت از نبی اكرم (ص) است. ايشان نماينده اسلام، نماينده رسول خدا (ص) و نماينده حضرت بقيتاالله (عج) هستند.
و معدودی كه با وی مخالف میکنند، میخواهند بگويند حكومت دينی نباشد و حكومت هوای نفس باشد!
اگر كسی معرفت به ايشان دارد و به خاطر ايشان راهپيمايی میكند، بايد بداند كه طرفداری از چه كسی میكند؟ بعضی از مواقع انسان براي تنوع و تفريح حركت میكند و يك وقت هم انسان به خاطر خدا و برای حمايت از اسلام حركت میكند». ۷۸/۴/۱۹
☑️ @moniroddin
🔅فلسفهای در خدمت سياستهای رهبری
✔️ سید منیرالدین حسینیِ هاشمی:
«ما در اين وضعی كه الان هستيم تكليفی نسبت به فرمايشات مقام معظم رهبری داريم و آن اينكه بايد دستگاه فلسفی ما، «ابزاری» در اختيار سياستهای مقام معظم رهبری براي ايجاد «شرايط فرهنگی جامعه» قرار بگيرد.» ۷۳/۴/۴
☑️ @moniroddin
🔅گناهان اجتماعی، نسبت به مقام ولايت است.
✔️ سید منیرالدین حسینیِ هاشمی:
«گناهان اجتماعی، نسبت به مقام ولايت است. گناهی كه امروز برای بخشی از جامعه در كمك نكردن به نظام اسلامی پيش میآيد خيلی بزرگ است. اين گناه، مسامحه در امر كلمه توحيد و از بدترين گناهان است». ۷۲/۱/۲۵
☑️ @moniroddin
🔅 درس ولایت فقیهِ حضرت امام(ره) در نجف، افقِ دید و اندیشه من را ارتقا داد.
✔️ سید منیرالدین حسینیِ هاشمی:
«بنده در نجف در درس حكومت اسلامیِ حضرت امام(ره) حضور داشتم که تأثير عميقی بر من گذاشت؛ حتي تغييراتی در افقِ ديد و انديشه من رخ داد و ذهنيتم به هم ريخت و آنجا من به اين نتيجه رسيدم كه نيازی نيست روحانيت دست به كارهای فنی بزند، بلكه بايد تأسيس نظام كند.
لذا روی روابط اجتماعی و تنظيم امور مسلمين فكر میكردم».
(منبع: کتاب خاطرات سید منیرالدین حسینی شیرازی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی)
☑️ @moniroddin