🔻قدرت دفاع در برابر آزار دیگران
🔅و قُدرَةً على مَنِ اضطَهَدَني.
پروردگارا! به من توانایی و قدرتی عنایت کن که بتوانم در برابر کسی که مرا مورد آزار و اذیت قرار میدهد، از خود دفاع کنم(۱)
◽️ «اضطهاد» مصدر باب افتعال به معنای مورد ستم و آزار قرار گرفتن است.
در زیارت حضرتفاطمه سلاماللهعلیها از این کلمه استفاده شده :
🔅السَّلامُ عَلَيكِ أيَّتُهَا المُضطَهَدَةُ المَقهورَة.
سلام بر تو ای کسی که مورد ستم و آزار و اذیت قرار گرفتی.
👈در این فراز امام سجاد علیه السلام قدرت مقابله با ستمگر که یکی از فضایل شخصی و اجتماعی است را از خداوند طلب میکنیم.
🔅از نظر شخصی نیز، هم قوت و توانایی جسمی مراد است و هم توانایی روحی.
در روایتی از پیامبراکرم(ص) نقل شده است:
المُؤمِنُ القَوِيُ خَيرٌ و أحَبُّ إلَى اللَّهِ مِنَ المُؤمِنِ الضَّعيفِ، و في كُلٍّ خَيرٌ.احرِص عَلى ما يَنفَعُكَ، وَاستَعِن بِاللَّهِ، ولا تَعجَز.(۲)
مؤمنِ نيرومند، بهتر و نزد خدا محبوبتر از مؤمن ناتوان است؛ گرچه در هر يك، خيرى است. براى به دست آوردن آنچه برايت سودمند است، سرسختانه بكوش و از خدا يارى بخواه و از خود، عجز نشان مده.
✅بنابراین ، شایسته است انسان خود را تقویت کند تا بتواند در مواقع لزوم از توانایی خودش برای دفاع از خود، خانوادهاش و دیگران استفاده کند. اینکه گفته میشود در مواقع لزوم، به این معناست که گاهی مصالح بالاتری ایجاب میکند که از قدرت خودش استفاده نکند، مثل امیر المؤمنین (علیه السّلام) که وقتی به بیت(نورانی) ایشان هجوم آوردند، مصالح عالیه اسلام ایجاب میکرد که برای دفاع کردن از خانه خویش، از قدرت خود استفاده نکند.
👈در مسائل سیاسی ـ اجتماعی نیز داشتن قدرت و توانایی بسیار اهمیت دارد و باید جامعه اسلامی به گونهای توانمند باشد که کسی خیال تجاوز به آن را هم نداشته باشد، از این رو؛ خداوند متعال خطاب به مسلمانان میفرماید:
وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُم(۳)
▫️و هر چه در توان داريد، از نيرو و اسبها [ى جنگى،] آماده بسيج كنيد تا با اين [تداركات]، دشمن خدا و دشمنِ خودتان و [دشمنان] ديگرى را جز ايشان ـ كه شما نمىشناسيدشان و خدا آنان را مىشناسد ـ، بترسانيد.(*)
✍در این روزها ممکن هست بعضیها بگویند چرا نظام مقدس جمهوری اسلامی با این اغتشاشگران مقابلهای نمیکند در پاسخ باید گفت در اینکه سربازان اسلام عزیز و نظام مقدس، قدرت مقابله با این دسته از افراد را دارند شکی در آن نیست لکن مصحلت، چیز دیگری را اقتضاء میکند .
📗۱)دعای ۲۰
📕۲)صحيح مسلم، ج، ۴ ص۲۰۵۲، ح۳۴.
📙۳)سوره انفال، آیه۶۰.
*)آیت الله محمدی ریشهری رحمه اللهعلیه
#با_معارف_صحیفه
👇👇👇👇👇👇👇👇
🆔eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
✴️عشق وتذلّل در درگاه الهی و انس فراوان ایشان به صحیفه سجادیه و مناجاتهای پرسوز و گداز امام چهارم علیه السلام زمینه ای فراهم کرده بود که معظم له برخی از ادعیه و مناجاتهای آن را در نماز شب خود زمزمه کند .
📚برقله پارسایی زندگینامه آیت الله کوهستانی رحمه الله علیه ص۹۹
#انس_با_صحیفه
👇👇👇👇👇👇👇
🆔eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
✨﷽✨
🔻امنیت در جامعه
🔹حاکم و مدیر باید در تصمیم گیریهای خود با قاطعیت عمل کند
ایجاد امنیت در جامعه یکی از جلوههای قاطعیت حاکمان است و این امر با مجازات به موقع مجرمان و اجرای حدود الهی در جامعه ایجاد میشود. حاکم موفق کسی است که در راه ایجاد امنیت، به خود تردید راه ندهد و از تمام امکانات ملی برای تحقق این امر استفاده کند.
امام سجاد علیه السلام وجود امنیت در جامعه را به شیرینی در مقابل تلخی ظلم، تشبیه میکند؛ یعنی وجود امنیت در جامعه، شیرینی و شادکامی را برای مردم به ارمغان میآورد؛ « (و أبدلنی) من مرارة خوف الظالمین حلاوة الأمنة؛(۱) و تلخی ترس از ستم کاران را به شیرینی ایمن بودن (از ایشان) تبدیل کن(۲)
🔸اهمیت امنیت به آن اندازه میباشد که شیخ الانبیاء علیه السلام برای آن دست بر دعا برمیدارد :
وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هََذَا بَلَدًا آمِنًا ...(۳)و چون ابراهیم گفت پروردگارا این (سرزمین) را شهری امن گردان...
👈امنیت از مهمترین و ضروریترین نیازهای زندگی بشر است و انسان تنها در پرتو آن میتواند اموردنیوی و اخروی خویش را با آسایش خاطر سامان دهد. از این رو، ایجاد امنیت در شئون مختلف زندگی مردم چه فردی واجتماعی و اقتصادی و ملی، برای رسیدن به آنچه که مایه رشد و تعالی آنان است، از وظایف اساسی و حتمی حکومت اسلامی است،وحاکم اسلامی در این باره باید با قاطعیت عمل کند .
📘۱)دعای ۲۰فراز ۷
📗۲)اخلاقاجتماعیدرصحیفهسجادیه
📙۳)سوره بقره ۱۲۶
#با_معارف_صحیفه
📣کانال انجیل اهل البیت علیهمالسلام
🆔eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
✅وَ اجعَلني... مِن أدلّةِ الرَّشادِ.(۱)
خداوندا مرا راهنمای مردم به سوی حق قرار ده.
🔸سوال راهنمایی مردم با چه ابزاری انجام میشود❓
بدون شک راهنمایی، بدون شناخت وآگاهی و علم، امکان پذیر نخواهد بود لذا میتوان با مراجعه به آیات و روایات که در رابطه با فضیلت علم و عالم است به اهمیت این مسئله پرداخت :
🔹پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) نیز در بیانی به قیمت یافتن و ارزش آدمی به واسطه علم اشاره می کند و می فرماید: «اَكْثَرُ النّاسِ قَيمةً اَكْثَرُهُمْ علماً وَاَقَلُ النّاسِ قَيمةً اَقُلُهُمْ عِلْماً(۲) (آن كس كه علمش از همه افزون تر باشد قيمتش از همه بيشتر است و آن كس كه علمش از همه كمتر باشد قيمتش از همه كمتر)
🔹در گفتمان اسلامی، علم و دانش همیشه به عنوان یکی از لوازم مدیریت و رهبری شناخته می شود. در سوره یوسف و در گزارشی که از سرگذشت این پیامبر الهی در قرآن شده است، می خوانیم که وقتی ایشان درخواست و پیشنهاد مقام مهمی را کردند، ایشان فرمود: «اجْعَلْنِى عَلَى خَزَایِنِ الاْرْضِ اِنِّى حَفِیظٌ عَلِیمٌ»؛ ([یوسف گفت:] مرا سرپرست خزاین سرزمین [مصر] قرارده، که من نگاهبانى آگاهم(۳)
🔹علم سبب قدرت واقتدار میشود
از امام علی(علیه السلام) نیز روایت شده است که فرمود: «العِلمُ سُلطَانٌ مَن وَجَدَه صَالَ وَمَن لَم یَجِدهُ صِیلَ عَلَیه(۴) (دانش، سلطنت و قدرت است، هر كه آن را بيابد با آن يورش برد و هر كه آن را از دست بدهد بر او يورش برند)
👈لذا برای این آثار و برکات است که اسلام عزیز تاکید وترغیب به تعلیم و تعلُّم میکند
📘۱)دعای ۲۰
📙۲)معاني الأخبار ج ۱، ص ۱۹۵
📗۳)سوره یوسف آیه ۵۵
📕۴)شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید، ج۲۰، ص۳۱۹.
#با_معارف_صحیفه
👇👇👇👇👇👇👇
🆔eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
✅آن زمانی که یمن جنوبی (سابق) در دست کمونیستها بود یکی از کمونیستها در یمن جنوبی به من گفت: مثل قرآن میشود آورد، ولی مثل صحیفۀ سجادیه نمی شود آورد. این خودش کمونیست بود که این جوری میگفت. نصف اول حرفش را میدانیم دورغ است. مثل قرآن را نمی شود آورد، اگر میشود خود کمونیستها میآوردند اما این یک واقعیتی را بیان میکند که یک کمونیست میگفت: نمی شود مثل صحیفۀ سجادیه آورد
(نقل از استاد احمد عابدی)
📚آشنایی با صحیفه سجادیه ص۵۱
#با_شیفتگان_صحیفه
👇👇👇👇👇👇👇
🆔eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
🔻اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ احْمِلْنِي بِكَرَمِكَ عَلَى التَّفَضُّلِ ، وَ لَا تَحْمِلْنِي بِعَدْلِكَ عَلَى الِاسْتِحْقَاقِ ، فَمَا أَنَا بِأَوَّلِ رَاغِبٍ رَغِبَ إِلَيْكَ فَأَعْطَيْتَهُ وَ هُوَ يَسْتَحِقُّ الْمَنْعَ ، وَ لَا بِأَوَّلِ سَائِلٍ سَأَلَكَ فَأَفْضَلْتَ عَلَيْهِ وَ هُوَ يَسْتَوْجِبُ الْحِرْمَانَ .
پروردگارا بر محمد و آل پاكش درود فرست و (كرم كن و) به فضل و احسان خود بار بر دوشم نِه، نه به عدل و استحقاق اى خدا من اول كس نيستم كه به درگاه كرمت به قدم شوق و رغبت آمد و از فضل به او عطا كردى در صورتى كه او (به نافرمانى تو) مستحق منع عطاى تو بود و من اول سائلى نيستم كه از تو درخواست كرد و تو در حقش فضل و كرم نمودى در صورتى كه او مستوجب حرمان بود (۱)
سوالچطور از فضلالهیبهرهمندشویم❓
✅خدای متعال دارای دوگونه فضل میباشد فضل عام :
... وَلَٰكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ(۲)
و فضل خاص :که مختص به مؤمنین میباشد وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ(۳)
همه انسانها از فضل الهی(مانند رحمت خدای متعال) بهرهمند هستند لکن تفاوت در نحوه و عوامل بهرهمندی از فضل الهی است که درقرآن به برخی از آنها اشاره شده است :
1⃣سعی و تلاش
در آیاتی از قرآن رزق و روزی مادی به فضل الهی تعبیر شده است و از طلب آن به ابتغاء (طلب وپیجویی با تلاش) تعبیر شده است از کاربرد واژه ابتغاء در این آیات استفاده میشود که اصلی ترین عامل برای کسب روزی که فضل الهی است کار و تلاش است؛ در آیاتی که روزی انسانها در دریا که به فضل الهی تعبیر شده که انسان با صید وکشتیرانی (تلاش کردن) آنرا بدست میآورد
اللَّهُ الَّذِي سَخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِيَ الْفُلْكُ فِيهِ بِأَمْرِهِ وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭﻳﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺭﺍم ﻛﺮﺩ، ﺗﺎ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺍﻭ ﻛﺸﺘﻲ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺍﻥ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺗﺎ ﺍﺯ ﻓﻀﻞ ﺍﻭ [ﺭﻭﺯﻯ] ﺑﺠﻮﻳﻴﺪ ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﺳﭙﺎﺳﮕﺰﺍﺭﻱ ﻛﻨﻴﺪ.(۴)
2⃣ شهادت
فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (۵)
این آیه شریفه شادمانی شهیدان را بهسبب برخورداری از نعمتهای بهشتی و فضل الهی گزارش میکند
👈عوامل دیگری هم برای دریافت فضل الهی در قرآن وجود دارد مانند: دعا، تقوا، شکر گذاری
📙۱)دعای۱۳فراز۲۰
📘۲)سوره بقره ۲۵۱
📗۳)سوره آل عمران ۱۵۲
📕۴)سوره جاثیه ۱۲، فاطر ۱۲
📒۵)سوره آل عمران۱۷۰
#با_معارف_صحیفه
👇👇👇👇👇👇👇
🆔eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
✴️سوالی دیگر باتوجه به این فراز از دعا مطرح میشودکه آيا مکلفین که تکالیف الهي را انجام میدهند مستحق ثواب الهی هستند یا اینکه ثواب از روی تفضل خدای متعال به مکلفین است که انشاءالله به این سوال به اختصار پاسخ خواهیم داد
انجیل اهل البیت علیهمالسلام
✴️سوالی دیگر باتوجه به این فراز از دعا مطرح میشودکه آيا مکلفین که تکالیف الهي را انجام میدهند مستح
1⃣عده اى از آن جهت که خداوند بندگان را به تکالیف مشقت آور مکلف کرده، بنده را مستحق دریافت این پاداش ها دانسته و اعطاى پاداش را بر خداوند واجب دانسته اند .
👈برخى مستند این مدعا را آیاتى دانسته اند که اعطاى پاداش الهى را در مقابل عمل بنده قرار داده است ؛ مانند « فَـ ٔمِنوا بِاللّهِ و رُسُلِهِ و اِن تُؤمِنوا و تَتَّقوا فَلَکُم اَجرٌ عَظیم ». ( آل عمران 179 )
👈 مستند دیگر، تعبیر از « ثواب » به « اجرت » در این آیه و آیات مشابه است و اجرت بر عوض در مقابل عمل اطلاق مى گردد .
👈برخى نیز استحقاقى بودن پاداش را از آیاتى استفاده کرده اند که در دادن پاداش، ظلم را از خداوند نفى مى کند ؛ مانند « اِنَّ اللّهَ لا یَظـلِمُ مِثقالَ ذَرَّةٍ و اِن تَکُ حَسَنَةً یُضـعِفها » ( نساء 40 )، زیرا هنگامى ظلم محقق مى شود که فردى حق دیگرى را که اداى آن لازم است ندهد.
🌿ادامه دارد ...
لطفا در مطالب ارسالی دقت شود
انجیل اهل البیت علیهمالسلام
1⃣عده اى از آن جهت که خداوند بندگان را به تکالیف مشقت آور مکلف کرده، بنده را مستحق دریافت این پاداش
2⃣در مقابل، گروهى، پاداش هاى خداوند را تفضّلى دانسته و گفته اند: انسان و همه اعمال او ملک خداوند است، از این رو وى در مقابل انجام اعمال، حقى بر عهده خداوند ندارد .اینان نیز به آیاتى تمسّک کرده اند که پس از بیان برخى پاداش ها، آن را فضل الهى مى شمرد ؛مانند « کَذلِکَ و زَوَّجنـهُم بِحورٍ عین * یَدعونَ فیها بِکُلِّ فـکِهَةٍ ءامِنین * لا یَذوقونَ فیهَا المَوتَ اِلاَّ المَوتَةَ الاولى و وَقـهُم عَذابَ الجَحیم * فَضلاً مِن رَبِّکَ ذلِکَ هُوَ الفَوزُ العَظیم ». ( دخان 54 ـ 57 )
🍀ادامه دارد ...
انجیل اهل البیت علیهمالسلام
2⃣در مقابل، گروهى، پاداش هاى خداوند را تفضّلى دانسته و گفته اند: انسان و همه اعمال او ملک خداوند است
🌸✨﷽✨🌸
3⃣ بعضى هم از برخى آیات استفاده کرده اند که بیشتر ثواب تفضّل است و تنها اندکى از آن که در مقابل انجام تکلیف قرار دارد استحقاقى است؛ مانند « فَاَمَّا الَّذینَ ءامَنوا و عَمِلوا الصّــلِحـتِ فَیُوَفّیهِم اُجورَهُم و یَزیدُهُم مِن فَضلِهِ » ( نساء 173؛ نیز نور / 38؛ فاطر 30 ) که مراد از کامل دادن اجرت: « فَیُوَفّیهِم اُجورَهُم » پاداش استحقاقى است و مقصود از مقدارى که خدا اضافه مى کند: " و یَزِیدَهُم مِن فَضلِهِ " پاداش تفضلی است .
👈همچنین در تفسیر آیه « لِلَّذینَ اَحسَنوا الحُسنى و زیادَةٌ » ( یونس 26 ) گفته شده که « الحُسنى » ثواب استحقاقى و « زیادَةٌ » ثواب تفضّلى است
🍀ادامه دارد....
🌸✨﷽✨🌸
4⃣برخى هم یک قسمت از 10 قسمت پاداش را که خداوند براى انجام کار نیک عطا مى کند :« مَن جاءَ بِالحَسَنَةِ فَلَهُ عَشرُ اَمثالِها » ( انعام / 6، 160 ) استحقاقى و 9 قسمت دیگر را تفضّلى دانسته اند .
◽️در این میان، اهل معرفت گرچه در ابتدا رحمت خدا را به رحمت وجوب و رحمت امتنان قسمت کرده و قسم اول را در مقابل اعمال عبد و قسم دوم را منّتى از جانب خدا دانسته اند که بر اعمال بندگان متوقف نیست؛ ولى با این همه گفته اند: از آنجا که خداوند خود بر بندگان منت نهاده و بر خویش واجب ساخته تا پاداش اعمال آن ها را بدهد، رحمت وجوب نیز به رحمت امتنان بازمى گردد بنابراین مى توان همه پاداش ها را تفضلى دانست.(۱)
👈این فراز از صحیفه و فراز اول از دعای ۱۰
اَللَّهُمَّ إِنْ تَشَأْ تَعْفُ عَنَّا فَبِفَضْلِكَ ، وَ إِنْ تَشَأْ تُعَذِّبْنَا فَبِعَدْلِكَ(خداوندا اگر خواهى ما را ببخشايى،از احسان توست و اگر بخواهى ما را عذاب كنى،از عدالت توست)
به این مطلب اشاره میکند که ثواب الهی از روی استحقاق بنده نیست بلکه از روی کرم و فضل خدای متعال است
۱)📚دانشنامه قرآن کریم
#با_معارف_صحیفه
👇👇👇👇👇👇👇
🆔eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
🌸✨﷽✨🌸
🔰اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اِجْعَلْ آبَاءَنَا وَ أُمَّهَاتِنَا وَ أَوْلاَدَنَا وَ أَهَالِيَنَا وَ ذَوِي أَرْحَامِنَا وَ قَرَابَاتِنَا وَ جِيرَانَنَا مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اَلْمُؤْمِنَاتِ مِنْهُ فِي حِرْزٍ حَارِزٍ، وَ حِصْنٍ حَافِظٍ، وَ كَهْفٍ مَانِعٍ، وَ أَلْبِسْهُمْ مِنْهُ جُنَناً وَاقِيَةً، وَ أَعْطِهِمْ عَلَيْهِ أَسْلِحَةً مَاضِيَةً .
خداوندا بر محمّد و خاندانش درود فرست و پدران، مادران،فرزندان،خانواده،خويشان،نزديكان و همسايگان ما از مردان و زنان باايمان را، از(شرّ)او در جايگاهى محكم و دژى نگهدارنده و پناهگاهى بازدارنده قرار ده و بر اندام آنان زرههاى بازدارنده از آزار و اذيّت او بپوشان و سلاحهاى برنده بر ضدّ او به آنان عطا فرما
🔰اَللَّهُمَّ وَ اُعْمُمْ بِذَلِكَ مَنْ شَهِدَ لَكَ بِالرُّبُوبِيَّةِ، وَ أَخْلَصَ لَكَ بِالْوَحْدَانِيَّةِ ، وَ عَادَاهُ لَكَ بِحَقِيقَةِ اَلْعُبُودِيَّةِ ، وَ اِسْتَظْهَرَ بِكَ عَلَيْهِ فِي مَعْرِفَةِ اَلْعُلُومِ اَلرَّبَّانِيَّةِ.
خداوندا و همۀ اين خواستهها را در حقّ هر كه به پروردگارىات گواهى داد،و به يگانگىات اخلاص ورزيد،و به سبب حقيقت بندگى تو،با او دشمنى كرد، و در راه شناخت علمهاى خدايى از تو يارى خواست تا بر ضدّ او اقدام كند را،اجابت فرما
📗دعای ۱۷ فراز ۱۰ و۱۱
✅در فراز دهم اين دعا حضرت براي پدران و مادران، همسايه ها و اقرباء و... دعا مي كند و در فراز يازدهم براي همه كساني كه به وحدانيت خدا شهادت داده و نسبت به خداوند حق بندگي را رعايت نموده،
دعا فرموده است. در حقيقت حضرت در ضمن اين فراز از دعا به یک مطلب مهم اجتماعي اشاره نموده است:
🔻خود محوري در انسان صفت بسيار مذمومي است كه او را از ديگران جدا مي سازد. انسان آن چه را براي خود مي خواهد بايد براي ديگران هم بخواهد چرا که این سفارش دین عزیز اسلام میباشد
👈 امام علیه السلام در این فراز به تأسی از قرآن در دعای خود براي همه دعا میکند
برای این منظور در اغلب دعاهایی که از پیامبران و مؤمنان در قران نقل شده است از الفاظ جمع استفاده شده :
مانند این آیه شریفه : رَبَّنَا ... وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنتَ مَوْلَانَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ «ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ... ﻭ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺩﺭﮔﺬﺭ ﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ! ﺗﻮ ﻣﻮﻟﺎ ﻭ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻣﺎﻳﻲ، ﭘﺲ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﮔﺮﻭﻩ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﮔﺮﺩﺍﻥ!» (سوره بقره آیه ۲۸۶)
و یا در این آیه شریفه : الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
[ﻫﻤﺎﻥ] ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ: «ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﻢ، ﭘﺲ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺒﺨﺶ ﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺩﻭﺯﺥ، ﻧﮕﺎﻩ ﺩﺍﺭ!» (سوره آل عمران آیه۱۶)
👈 یکی از آثار دعا برای دیگران آن است که باعث میشود دعای انسان مورد اجابت قرار گیرد
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا دَعَا أَحَدُكُمْ فَلْيَعُمَّ فَإِنَّهُ أَوْجَبُ لِلدُّعَاءِ.(ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، الشیخ الصدوق جلد۱ ص۱۶۲)
#با_معارف_صحیفه
👇👇👇👇👇👇👇👇
🆔eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
🌸✨﷽✨🌸
🔰اَللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ نَزَغَاتِ اَلشَّيْطَانِ اَلرَّجِيمِ وَ كَيْدِهِ وَ مَكَايِدِهِ، وَ مِنَ اَلثِّقَةِ بِأَمَانِيِّهِ وَ مَوَاعِيدِهِ وَ غُرُورِهِ وَ مَصَايِدِهِ (۱)
خدایا! به تو پناه میبریم از فتنهانگیزیهای شیطان راندهشده و از نیرنگ و مکرهایش و از اینکه به دروغها و وعدهها و فریبکاری و دامهایش اطمینان کنیم
👈 واژه نَعُوذُ به لحاظ ادبی فعل مضارع میباشد و دلالت بر استمرار میکند از این لفظ این معنا استفاده میشود که این پناه بردن به خدای متعال باید همیشگی باشد نه مقطعی و نه موقت باشد چون دشمنی شیطان دائمی است این دشمنی اقتضاء میکند که همیشه به خدای متعال پناه ببریم
چرا که دشمنی شیطان بنابر تعبیری که در قرآن کریم وجود دارد همیشگی وتا روز قیامت این دشمنی ادامه خواهد داشت :
قَالَ فَٱخۡرُجۡ مِنۡهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٞ
وَإِنَّ عَلَيۡكَ لَعۡنَتِيٓ إِلَىٰ يَوۡمِ ٱلدِّينِ
قَالَ رَبِّ فَأَنظِرۡنِيٓ إِلَىٰ يَوۡمِ يُبۡعَثُونَ(۲)
خدا] گفت: از آن [جايگاه] بيرون رو كه بى ترديد تو رانده شده اى؛
و حتماً لعنت من تا روز قيامت بر تو باد
گفت: پروردگارا! مرا تا روزى كه مردم برانگيخته مى شوند، مهلت ده
🔻ادامه دارد ...
📙۱)دعای ۱۷ فراز ۱
📗۲)سوره ص آیات ۷۷_۷۹
#با_معارف_صحیفه
👇👇👇👇👇👇👇👇
🆔eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
🌸✨﷽✨🌸
🔰اَللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ نَزَغَاتِ اَلشَّيْطَانِ اَلرَّجِيمِ وَ كَيْدِهِ وَ مَكَايِدِهِ، وَ مِنَ اَلثِّقَةِ بِأَمَانِيِّهِ وَ مَوَاعِيدِهِ وَ غُرُورِهِ وَ مَصَايِدِهِ (۱)
خدایا! به تو پناه میبریم از فتنهانگیزیهای شیطان راندهشده و از نیرنگ و مکرهایش و از اینکه به دروغها و وعدهها و فریبکاری و دامهایش اطمینان کنیم
👈تعبیر "إِنَّا نَعُوذُ بِكَ خدایا به تو پناه میبریم " این فقره از فراز نورانی ، میتواند به این معنا اشاره کند که دشمنی شیطان با ابزارهای متفاوتی که امام علیه السلام بعضی از آنها را در این فراز نام میبرند قوی است که به کمک الهی میتوان با او مقابله کرد حضرت در فراز دیگری از این دعا میفرمایند : وَ أَلْهِمْنَا مَا نُعِدُّهُ لَهُ و آنچه را که باید علیه او آماده کنیم، به ما الهام کن(۲) گویا انسان به تنهایی نمیتواند با این دشمن مقابله و از خود دفاع کند ...
انسان به تنهایی نمیتواند به دشمنی با کسی برود که برای اغوای انسان قسم خورده است " قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغۡوِيَنَّهُمۡ أَجۡمَعِين "
گفت: به عزتت سوگند همۀ آنان را گمراه مى كنم (۳)
🔻ادامه دارد ...
📗۱) دعای ۱۷ فراز ۱
📙۲) دعای ۱۷ فراز ۷
📘۳) سوره ص آیه ۸۲
#با_معارف_صحیفه
#شیطان
#دشمن
👇👇👇👇👇👇👇
🆔eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
🌸✨﷽✨🌸
🔰اَللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ نَزَغَاتِ اَلشَّيْطَانِ اَلرَّجِيمِ وَ كَيْدِهِ وَ مَكَايِدِهِ، وَ مِنَ اَلثِّقَةِ بِأَمَانِيِّهِ وَ مَوَاعِيدِهِ وَ غُرُورِهِ وَ مَصَايِدِهِ
خدایا! به تو پناه میبریم از فتنهانگیزیهای شیطان راندهشده و از نیرنگ و مکرهایش و از اینکه به دروغها و وعدهها و فریبکاری و دامهایش اطمینان کنی(۱)
🔸واژه " نَعُوذُ " به جهت ادبی فعل مضارع متکلم مع الغیر میباشد بهمعنای پناه میبریم
🔸مطلب دیگری که میتوان از این قسمت از فراز نورانی استفاده کرد آن است که این پناه بردن باید همگانی باشد نه شخصی وفردی
چراکه دشمنی شیطان برای شخص و یا اشخاص و یا گروهی خاص نیست بلکه دشمنی شیطان بنابر نص صریح قرآن کریم ، همگانی و برای همه انسانها است(۲) تنها یک گروه مستنی میباشند و آنها هم مخلَصین هستند (۳)
🔹بنابراین همه انسانها باید از شر شیطان به خدای متعال پناه ببرند
📙۱)دعای ۱۷ فراز ۱
📘۲)... إِنَّ الشَّيْطَانَ لِلْإِنسَانِ عَدُوٌّ مُّبِينٌ
ﺑﻲ ﮔﻤﺎﻥ ﺷﻴﻄﺎﻥ، ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ(سوره یوسف آیه ۵)
📗۳) قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ
[ﺍﺑﻠﻴﺲ] ﮔﻔﺖ: «ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺁﻥ ﻛﻪ ﻣﺮﺍ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﺳﺎﺧﺘﻲ، ﻣﻦ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ [ﺑﺪﻱ ﻫﺎ ﺭﺍ] ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﺁﺭﺍﻳﻢ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﻓﺮﻳﺐ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺩﺍﺩ. إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ
ﻣﮕﺮ [ﺁﻥ ] ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺎﻟﺺ ﺷﺪﮔﺎﻧﻨﺪ.(سوره حجر آیات۳۹ و۴۰)
#با_معارف_صحیفه
#شیطان
#دشمن
👇👇👇👇👇👇👇👇
🆔eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 فرا رسیدن سالروز ولادت مظهر صبر و ایثار حضرت زینب کبری سلام الله علیها مبارک...🌸