eitaa logo
انجیل اهل‌ البیت علیهم‌السلام
1.1هزار دنبال‌کننده
183 عکس
81 ویدیو
33 فایل
🌺در اینجا بدنبال آشنا شدن و کسب معارف با یکی از بهترین ذخایر معنوی و مادی هستیم 💐با ارسال مطالب کانال به دوستان خود شما هم خادم صحیفه سجادیه باشید 🖋ارتباط با ما @BamaarefeSahife
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅آن زمانی که یمن جنوبی (سابق) در دست کمونیست‌ها بود یکی از کمونیست‌ها در یمن جنوبی به من گفت: مثل قرآن می‌شود آورد، ولی مثل صحیفۀ سجادیه نمی شود آورد. این خودش کمونیست بود که این جوری می‌گفت. نصف اول حرفش را می‌دانیم دورغ است. مثل قرآن را نمی شود آورد، اگر می‌شود خود کمونیست‌ها می‌آوردند اما این یک واقعیتی را بیان می‌کند که یک کمونیست می‌گفت: نمی شود مثل صحیفۀ سجادیه آورد (نقل از استاد احمد عابدی) 📚آشنایی با صحیفه سجادیه ص۵۱ 👇👇👇👇👇👇👇 🆔eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ احْمِلْنِي بِكَرَمِكَ عَلَى التَّفَضُّلِ ، وَ لَا تَحْمِلْنِي بِعَدْلِكَ عَلَى الِاسْتِحْقَاقِ ، فَمَا أَنَا بِأَوَّلِ رَاغِبٍ رَغِبَ إِلَيْكَ فَأَعْطَيْتَهُ وَ هُوَ يَسْتَحِقُّ الْمَنْعَ ، وَ لَا بِأَوَّلِ سَائِلٍ سَأَلَكَ فَأَفْضَلْتَ عَلَيْهِ وَ هُوَ يَسْتَوْجِبُ الْحِرْمَانَ . پروردگارا بر محمد و آل پاكش درود فرست و (كرم كن و) به فضل و احسان خود بار بر دوشم نِه، نه به عدل و استحقاق اى خدا من اول كس نيستم كه به درگاه كرمت به قدم شوق و رغبت آمد و از فضل به او عطا كردى در صورتى كه او (به نافرمانى تو) مستحق منع عطاى تو بود و من اول سائلى نيستم كه از تو درخواست كرد و تو در حقش فضل و كرم نمودى در صورتى كه او مستوجب حرمان بود (۱) سوال‌چطور از فضل‌الهی‌بهره‌مندشویم❓ ✅خدای متعال دارای دوگونه فضل میباشد فضل عام : ... وَلَٰكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ(۲) و فضل خاص :که مختص به مؤمنین می‌باشد وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ(۳) همه انسانها از فضل الهی(مانند رحمت خدای متعال) بهره‌مند هستند لکن تفاوت در نحوه و عوامل بهره‌مندی از فضل الهی است که درقرآن به برخی از آنها اشاره شده است : 1⃣سعی و تلاش در آیاتی از قرآن رزق و روزی مادی به فضل الهی تعبیر شده است و از طلب آن به ابتغاء (طلب وپی‌جویی با تلاش) تعبیر شده است از کاربرد واژه ابتغاء در این آیات استفاده می‌شود که اصلی ترین عامل برای کسب روزی که فضل الهی است کار و تلاش است؛ در آیاتی که روزی انسانها در دریا که به فضل الهی تعبیر شده که انسان با صید وکشتیرانی (تلاش کردن) آنرا بدست می‌آورد اللَّهُ الَّذِي سَخَّرَ لَكُمُ الْبَحْرَ لِتَجْرِيَ الْفُلْكُ فِيهِ بِأَمْرِهِ وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭﻳﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺭﺍم ﻛﺮﺩ، ﺗﺎ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺍﻭ ﻛﺸﺘﻲ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺍﻥ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺗﺎ ﺍﺯ ﻓﻀﻞ ﺍﻭ [ﺭﻭﺯﻯ] ﺑﺠﻮﻳﻴﺪ ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﺳﭙﺎﺳﮕﺰﺍﺭﻱ ﻛﻨﻴﺪ.(۴) 2⃣ شهادت فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلَّا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (۵) این آیه شریفه شادمانی شهیدان را به‌سبب برخورداری از نعمتهای بهشتی و فضل الهی گزارش میکند 👈عوامل دیگری هم برای دریافت فضل الهی در قرآن وجود دارد مانند: دعا، تقوا، شکر گذاری 📙۱)دعای۱۳فراز۲۰ 📘۲)سوره بقره ۲۵۱ 📗۳)سوره آل عمران ۱۵۲ 📕۴)سوره جاثیه ۱۲، فاطر ۱۲ 📒۵)سوره آل عمران۱۷۰ 👇👇👇👇👇👇👇 🆔eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
✴️سوالی دیگر باتوجه به این فراز از دعا مطرح می‌شودکه آيا مکلفین که تکالیف الهي را انجام می‌دهند مستحق ثواب الهی هستند یا اینکه ثواب از روی تفضل خدای متعال به مکلفین است که انشاءالله به این سوال به اختصار پاسخ خواهیم داد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انجیل اهل‌ البیت علیهم‌السلام
✴️سوالی دیگر باتوجه به این فراز از دعا مطرح می‌شودکه آيا مکلفین که تکالیف الهي را انجام می‌دهند مستح
1⃣عده اى از آن جهت که خداوند بندگان را به تکالیف مشقت آور مکلف کرده، بنده را مستحق دریافت این پاداش ها دانسته و اعطاى پاداش را بر خداوند واجب دانسته اند . 👈برخى مستند این مدعا را آیاتى دانسته اند که اعطاى پاداش الهى را در مقابل عمل بنده قرار داده است ؛ مانند « فَـ ٔمِنوا بِاللّهِ و رُسُلِهِ و اِن تُؤمِنوا و تَتَّقوا فَلَکُم اَجرٌ عَظیم ». ( آل عمران 179 ) 👈 مستند دیگر، تعبیر از « ثواب » به « اجرت » در این آیه و آیات مشابه است و اجرت بر عوض در مقابل عمل اطلاق مى گردد . 👈برخى نیز استحقاقى بودن پاداش را از آیاتى استفاده کرده اند که در دادن پاداش، ظلم را از خداوند نفى مى کند ؛ مانند « اِنَّ اللّهَ لا یَظـلِمُ مِثقالَ ذَرَّةٍ و اِن تَکُ حَسَنَةً یُضـعِفها » ( نساء 40 )، زیرا هنگامى ظلم محقق مى شود که فردى حق دیگرى را که اداى آن لازم است ندهد. 🌿ادامه دارد ... لطفا در مطالب ارسالی دقت شود
انجیل اهل‌ البیت علیهم‌السلام
1⃣عده اى از آن جهت که خداوند بندگان را به تکالیف مشقت آور مکلف کرده، بنده را مستحق دریافت این پاداش
2⃣در مقابل، گروهى، پاداش هاى خداوند را تفضّلى دانسته و گفته اند: انسان و همه اعمال او ملک خداوند است، از این رو وى در مقابل انجام اعمال، حقى بر عهده خداوند ندارد .اینان نیز به آیاتى تمسّک کرده اند که پس از بیان برخى پاداش ها، آن را فضل الهى مى شمرد ؛مانند « کَذلِکَ و زَوَّجنـهُم بِحورٍ عین * یَدعونَ فیها بِکُلِّ فـکِهَةٍ ءامِنین * لا یَذوقونَ فیهَا المَوتَ اِلاَّ المَوتَةَ الاولى و وَقـهُم عَذابَ الجَحیم * فَضلاً مِن رَبِّکَ ذلِکَ هُوَ الفَوزُ العَظیم ». ( دخان 54 ـ 57 ) 🍀ادامه دارد ...
انجیل اهل‌ البیت علیهم‌السلام
2⃣در مقابل، گروهى، پاداش هاى خداوند را تفضّلى دانسته و گفته اند: انسان و همه اعمال او ملک خداوند است
🌸✨﷽✨🌸 3⃣ بعضى هم از برخى آیات استفاده کرده اند که بیشتر ثواب تفضّل است و تنها اندکى از آن که در مقابل انجام تکلیف قرار دارد استحقاقى است؛ مانند « فَاَمَّا الَّذینَ ءامَنوا و عَمِلوا الصّــلِحـتِ فَیُوَفّیهِم اُجورَهُم و یَزیدُهُم مِن فَضلِهِ » ( نساء 173؛ نیز نور / 38؛ فاطر 30 ) که مراد از کامل دادن اجرت: « فَیُوَفّیهِم اُجورَهُم » پاداش استحقاقى است و مقصود از مقدارى که خدا اضافه مى کند: " و یَزِیدَهُم مِن فَضلِهِ‌‌ " پاداش تفضلی است . 👈همچنین در تفسیر آیه « لِلَّذینَ اَحسَنوا الحُسنى و زیادَةٌ » ( یونس 26 ) گفته شده که « الحُسنى » ثواب استحقاقى و « زیادَةٌ » ثواب تفضّلى است 🍀ادامه دارد....
🌸✨﷽✨🌸 4⃣برخى هم یک قسمت از 10 قسمت پاداش را که خداوند براى انجام کار نیک عطا مى کند :« مَن جاءَ بِالحَسَنَةِ فَلَهُ عَشرُ اَمثالِها » ( انعام / 6، 160 ) استحقاقى و 9 قسمت دیگر را تفضّلى دانسته اند . ◽️در این میان، اهل معرفت گرچه در ابتدا رحمت خدا را به رحمت وجوب و رحمت امتنان قسمت کرده و قسم اول را در مقابل اعمال عبد و قسم دوم را منّتى از جانب خدا دانسته اند که بر اعمال بندگان متوقف نیست؛ ولى با این همه گفته اند: از آنجا که خداوند خود بر بندگان منت نهاده و بر خویش واجب ساخته تا پاداش اعمال آن ها را بدهد، رحمت وجوب نیز به رحمت امتنان بازمى گردد بنابراین مى توان همه پاداش ها را تفضلى دانست.(۱) 👈این فراز از صحیفه و فراز اول از دعای ۱۰ اَللَّهُمَّ إِنْ تَشَأْ تَعْفُ عَنَّا فَبِفَضْلِكَ‌ ، وَ إِنْ تَشَأْ تُعَذِّبْنَا فَبِعَدْلِكَ‌(خداوندا اگر خواهى ما را ببخشايى،از احسان توست و اگر بخواهى ما را عذاب كنى،از عدالت توست) به این مطلب اشاره می‌کند که ثواب الهی از روی استحقاق بنده نیست بلکه از روی کرم و فضل خدای متعال است ۱)📚دانشنامه قرآن کریم 👇👇👇👇👇👇👇 🆔eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
🌸✨﷽✨🌸 🔰اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‌ ، وَ اِجْعَلْ آبَاءَنَا وَ أُمَّهَاتِنَا وَ أَوْلاَدَنَا وَ أَهَالِيَنَا وَ ذَوِي أَرْحَامِنَا وَ قَرَابَاتِنَا وَ جِيرَانَنَا مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اَلْمُؤْمِنَاتِ‌ مِنْهُ فِي حِرْزٍ حَارِزٍ، وَ حِصْنٍ حَافِظٍ، وَ كَهْفٍ مَانِعٍ‌، وَ أَلْبِسْهُمْ مِنْهُ‌ جُنَناً وَاقِيَةً‌، وَ أَعْطِهِمْ عَلَيْهِ أَسْلِحَةً مَاضِيَةً‌ . خداوندا بر محمّد و خاندانش درود فرست و پدران، مادران،فرزندان،خانواده،خويشان،نزديكان و همسايگان ما از مردان و زنان باايمان را، از(شرّ)او در جايگاهى محكم و دژى نگهدارنده و پناهگاهى بازدارنده قرار ده و بر اندام آنان زره‌هاى بازدارنده از آزار و اذيّت او بپوشان و سلاح‌هاى برنده بر ضدّ او به آنان عطا فرما 🔰اَللَّهُمَّ وَ اُعْمُمْ‌ بِذَلِكَ‌ مَنْ شَهِدَ لَكَ بِالرُّبُوبِيَّةِ‌، وَ أَخْلَصَ لَكَ بِالْوَحْدَانِيَّةِ‌ ، وَ عَادَاهُ لَكَ‌ بِحَقِيقَةِ اَلْعُبُودِيَّةِ‌ ، وَ اِسْتَظْهَرَ بِكَ عَلَيْهِ فِي مَعْرِفَةِ اَلْعُلُومِ‌ اَلرَّبَّانِيَّةِ‌. خداوندا و همۀ اين خواسته‌ها را در حقّ هر كه به پروردگارى‌ات گواهى داد،و به يگانگى‌ات اخلاص ورزيد،و به سبب حقيقت بندگى تو،با او دشمنى كرد، و در راه شناخت علم‌هاى خدايى از تو يارى خواست تا بر ضدّ او اقدام كند را،اجابت فرما 📗دعای ۱۷ فراز ۱۰ و۱۱
✅در فراز دهم اين دعا حضرت براي پدران و مادران، همسايه ها و اقرباء و... دعا مي كند و در فراز يازدهم براي همه كساني كه به وحدانيت خدا شهادت داده و نسبت به خداوند حق بندگي را رعايت نموده، دعا فرموده است. در حقيقت حضرت در ضمن اين فراز از دعا به یک مطلب مهم اجتماعي اشاره نموده است: 🔻خود محوري در انسان صفت بسيار مذمومي است كه او را از ديگران جدا مي سازد. انسان آن چه را براي خود مي خواهد بايد براي ديگران هم بخواهد چرا که این سفارش دین عزیز اسلام می‌باشد 👈 امام علیه السلام در این فراز به تأسی از قرآن در دعای خود براي همه دعا می‌کند برای این منظور در اغلب دعاهایی که از پیامبران و مؤمنان در قران نقل شده است از الفاظ جمع استفاده شده : مانند این آیه شریفه : رَبَّنَا ... وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنتَ مَوْلَانَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ «ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ... ﻭ ﺍﺯ ﻣﺎ ﺩﺭﮔﺬﺭ ﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ! ﺗﻮ ﻣﻮﻟﺎ ﻭ ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻣﺎﻳﻲ، ﭘﺲ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﮔﺮﻭﻩ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﮔﺮﺩﺍﻥ!» (سوره بقره آیه ۲۸۶) و یا در این آیه شریفه : الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ [ﻫﻤﺎﻥ] ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﻨﺪ: «ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﻢ، ﭘﺲ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﺒﺨﺶ ﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺩﻭﺯﺥ، ﻧﮕﺎﻩ ﺩﺍﺭ!» (سوره آل عمران آیه۱۶) 👈 یکی از آثار دعا برای دیگران آن است که باعث می‌شود دعای انسان مورد اجابت قرار گیرد قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‌ إِذَا دَعَا أَحَدُكُمْ فَلْيَعُمَّ فَإِنَّهُ أَوْجَبُ لِلدُّعَاءِ.(ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، الشیخ الصدوق‌ جلد۱ ص۱۶۲) 👇👇👇👇👇👇👇👇 🆔eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
🌸✨﷽✨🌸 🔰اَللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ نَزَغَاتِ اَلشَّيْطَانِ‌ اَلرَّجِيمِ‌ وَ كَيْدِهِ‌ وَ مَكَايِدِهِ‌، وَ مِنَ اَلثِّقَةِ بِأَمَانِيِّهِ‌ وَ مَوَاعِيدِهِ وَ غُرُورِهِ وَ مَصَايِدِهِ‌ (۱) خدایا! به تو پناه می‌بریم از فتنه‌انگیزی‌های شیطان رانده‌شده و از نیرنگ و مکرهایش و از اینکه به دروغ‌ها و وعده‌ها و فریب‌کاری و دام‌هایش اطمینان کنیم 👈 واژه نَعُوذُ به لحاظ ادبی فعل مضارع می‌باشد و دلالت بر استمرار می‌کند از این لفظ این معنا استفاده میشود که این پناه بردن به خدای متعال باید همیشگی باشد نه مقطعی و نه موقت باشد چون دشمنی شیطان دائمی است این دشمنی اقتضاء می‌کند که همیشه به خدای متعال پناه ببریم چرا که دشمنی شیطان بنابر تعبیری که در قرآن کریم وجود دارد همیشگی وتا روز قیامت این دشمنی ادامه خواهد داشت : قَالَ فَٱخۡرُجۡ مِنۡهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٞ وَإِنَّ عَلَيۡكَ لَعۡنَتِيٓ إِلَىٰ يَوۡمِ ٱلدِّينِ قَالَ رَبِّ فَأَنظِرۡنِيٓ إِلَىٰ يَوۡمِ يُبۡعَثُونَ(۲) خدا] گفت: از آن [جايگاه] بيرون رو كه بى ترديد تو رانده شده اى؛ و حتماً لعنت من تا روز قيامت بر تو باد گفت: پروردگارا! مرا تا روزى كه مردم برانگيخته مى شوند، مهلت ده 🔻ادامه دارد ... 📙۱)دعای ۱۷ فراز ۱ 📗۲)سوره ص آیات ۷۷_۷۹ 👇👇👇👇👇👇👇👇 🆔eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
🌸✨﷽✨🌸 🔰اَللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ نَزَغَاتِ اَلشَّيْطَانِ‌ اَلرَّجِيمِ‌ وَ كَيْدِهِ‌ وَ مَكَايِدِهِ‌، وَ مِنَ اَلثِّقَةِ بِأَمَانِيِّهِ‌ وَ مَوَاعِيدِهِ وَ غُرُورِهِ وَ مَصَايِدِهِ‌ (۱) خدایا! به تو پناه می‌بریم از فتنه‌انگیزی‌های شیطان رانده‌شده و از نیرنگ و مکرهایش و از اینکه به دروغ‌ها و وعده‌ها و فریب‌کاری و دام‌هایش اطمینان کنیم 👈تعبیر "إِنَّا نَعُوذُ بِكَ خدایا به تو پناه می‌بریم " این فقره از فراز نورانی ، می‌تواند به این معنا اشاره کند که دشمنی شیطان با ابزارهای متفاوتی که امام علیه السلام بعضی از آنها را در این فراز نام می‌برند قوی است که به کمک الهی می‌توان با او مقابله کرد حضرت در فراز دیگری از این دعا می‌فرمایند : وَ أَلْهِمْنَا مَا نُعِدُّهُ‌ لَهُ‌ و آنچه را که باید علیه او آماده کنیم، به ما الهام کن(۲) گویا انسان به تنهایی نمیتواند با این دشمن مقابله و از خود دفاع کند ... انسان به تنهایی نمی‌تواند به دشمنی با کسی برود که برای اغوای انسان قسم خورده است " قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغۡوِيَنَّهُمۡ أَجۡمَعِين " گفت: به عزتت سوگند همۀ آنان را گمراه مى كنم (۳) 🔻ادامه دارد ... 📗۱) دعای ۱۷ فراز ۱ 📙۲) دعای ۱۷ فراز ۷ 📘۳) سوره ص آیه ۸۲ 👇👇👇👇👇👇👇 🆔eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
🌸✨﷽✨🌸 🔰اَللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ نَزَغَاتِ اَلشَّيْطَانِ‌ اَلرَّجِيمِ‌ وَ كَيْدِهِ‌ وَ مَكَايِدِهِ‌، وَ مِنَ اَلثِّقَةِ بِأَمَانِيِّهِ‌ وَ مَوَاعِيدِهِ وَ غُرُورِهِ وَ مَصَايِدِهِ‌ خدایا! به تو پناه می‌بریم از فتنه‌انگیزی‌های شیطان رانده‌شده و از نیرنگ و مکرهایش و از اینکه به دروغ‌ها و وعده‌ها و فریب‌کاری و دام‌هایش اطمینان کنی(۱) 🔸واژه " نَعُوذُ " به جهت ادبی فعل مضارع متکلم مع الغیر می‌باشد به‌معنای پناه می‌بریم 🔸مطلب دیگری که می‌توان از این قسمت از فراز نورانی استفاده کرد آن است که این پناه بردن باید همگانی باشد نه شخصی وفردی چراکه دشمنی شیطان برای شخص و یا اشخاص و یا گروهی خاص نیست بلکه دشمنی شیطان بنابر نص صریح قرآن کریم ، همگانی و برای همه انسانها است(۲) تنها یک گروه مستنی می‌باشند و آنها هم مخلَصین هستند (۳) 🔹بنابراین همه انسانها باید از شر شیطان به خدای متعال پناه ببرند 📙۱)دعای ۱۷ فراز ۱ 📘۲)... إِنَّ الشَّيْطَانَ لِلْإِنسَانِ عَدُوٌّ مُّبِينٌ ﺑﻲ ﮔﻤﺎﻥ ﺷﻴﻄﺎﻥ، ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ(سوره یوسف آیه ۵) 📗۳) قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ [ﺍﺑﻠﻴﺲ] ﮔﻔﺖ: «ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺁﻥ ﻛﻪ ﻣﺮﺍ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﺳﺎﺧﺘﻲ، ﻣﻦ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ [ﺑﺪﻱ ﻫﺎ ﺭﺍ] ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﺁﺭﺍﻳﻢ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﻓﺮﻳﺐ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺩﺍﺩ. إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ ﻣﮕﺮ [ﺁﻥ ] ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺎﻟﺺ ﺷﺪﮔﺎﻧﻨﺪ.(سوره حجر آیات۳۹ و۴۰) 👇👇👇👇👇👇👇👇 🆔eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 فرا رسیدن سالروز ولادت مظهر صبر و ایثار حضرت زینب کبری سلام الله علیها مبارک...🌸
🌸✨﷽✨🌸 🔰«آشنایی با صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام» در ماداگاسکار درس «آشنایی با صحیفه سجادیه و رساله الحقوق حضرت امام سجاد علیه السلام» به دروس طلاب مدیریت منطقه ای جامعه المصطفی العالمیه در ماداگاسکار افزوده شد. به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) دکتر طاهری مدیر منطقه ای جامعه المصطفی العالمیه در ماداگاسکارگفت: با توجه به نیاز جوامع مختلف و انسان های معاصر به اخلاق و سبک زندگی اسلامی، درس «آشنایی با صحیفه سجادیه» بعنوان مهم‌ ترین میراث مکتوب شیعه پس از قرآن و نهج‌البلاغه و «آشنایی با رساله الحقوق» حضرت امام سجاد علیه السلام، در ترم جدید به عنوان یکی از دروس اصلی طلاب دانشگاه المصطفی در ماداگاسکار تدریس می شود. وی گفت: از آن جایی که صحیفه سجادیه، کتاب غنی از معارف اسلامی با موضوعاتی شامل خداشناسی، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی، اخلاق، سبک‌زندگی و … می باشد، به‌عنوان یکی از دروس اصلی قرار گرفت و طلاب همچنین در این درس معارف کتاب رساله الحقوق امام سجاد علیه السلام را فرا می گیرند تا با حقوق و وظایف انسان در حوزه روابط فردی و اجتماعی مثل وظایف نسبت به خداوند، والدین، خانواده، همسایه، حکومت‌، ادیان و …. آشنا شوند تا بتوانند با اسلام ناب برگرفته از فرهنگ و معارف اهل بیت علیهم السلام مأنوس شده و به معرفی آن برای طرفداران سایر ادیان در ماداگاسکار بپردازند. (پایگاه خبری جامعة المصطفی العالمیه) 📝سایت 👇👇👇👇👇👇👇 🆔eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
🌸✨﷽✨🌸 🔰اَللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ نَزَغَاتِ اَلشَّيْطَانِ‌ اَلرَّجِيمِ‌ وَ كَيْدِهِ‌ وَ مَكَايِدِهِ‌، وَ مِنَ اَلثِّقَةِ بِأَمَانِيِّهِ‌ وَ مَوَاعِيدِهِ وَ غُرُورِهِ وَ مَصَايِدِهِ‌ خدایا! به تو پناه می‌بریم از فتنه‌انگیزی‌های شیطان رانده‌شده و از نیرنگ و مکرهایش و از اینکه به دروغ‌ها و وعده‌ها و فریب‌کاری و دام‌هایش اطمینان کنی(دعای ۱۷ فراز ۱) 💢مطلب دیگردر رابطه با این فراز : 👈 در این فراز به ابزارهای شیطان برای انحراف انسانها اشاره شده است و به این نکته اشاره می‌کند که دشمنی شیطان مقول به تشکیک می‌باشد یعنی شیطان برای اغوای هرکسی با ابزار متناسب با آن وارد میدان می‌شود برای مثال یکی از مصادیق فتنه انگیزی شیطان ایجاد اختلاف است حضرت یوسف علیه السلام عامل اختلاف بین خود و برادرانش را شیطان می‌داند " وَجَاءَ بِكُم مِّنَ الْبَدْوِ مِن بَعْدِ أَن نَّزَغَ الشَّيْطَانُ بَيْنِي وَبَيْنَ إِخْوَتِي ... ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﻦ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻧﻢ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻫﻢ ﺯﺩ ... "(سوره یوسف آیه ۱۰۰) 👈همانطور که در بعضی روایات و داستانها به این مطلب اشاره شده است مهم آن است که انسان خود را به نیرویی قوی متصل کند که آن ذات اقدس الهی می‌باشد : نمونه قرآنی ،افراد با تقوا هستند، که خود را به انوار الهی منور کرده اند لذا زمانی که شیطان آنها را وسوسه می‌کند یاد خدا می‌کنند إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ ( سوره اعراف آیه ٢٠١) (ممکن است گفته شود که افراد با تقوا هم از شرّ وسوسه های شیطان در امان نیستند با توجه به اینکه در تقوا هم مراتبی وجود دارد ) 🔹بنابراین امام علیه السلام ممکن است در کنار معارف دیگر در این فراز به این مورد هم اشاره کنند که شیطان همه انسانها را با یک ابزار منحرف نمی‌کند بلکه یکی را با فریب دادن یکی را با وعده های پوچ و... بوسیله این ابزارها به هدف خود می‌رسد ... 👇👇👇👇👇👇👇 🆔eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
🌸✨﷽✨🌸 💠 فرهنگ دعا 🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء
، آیت الله العظمی جوادی آملی: قرآن از آن جهت كه جزء است كه وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) فرمود: «أُعْطِیتُ جَوَامِعَ الْكَلِمِ» او همه معارف را در بردارد، برنامه‌ های ائمه (علیهم السلام) هم توزیع‌ شده است، گرچه در همه بخش ‌ها بیانی دارند که تبیین معارف است، بعضی‌ ها تبیین مسائل نظامی و جنگی است، بعضی ‌ها حكومت ‎داری است، بعضی‌ ها فقه است بعضی اخلاق است و بعضی ‌ها حقوق و برخی‌ها دعا. 🔹 در قرآن بخش‌های فراوانی است كه مربوط به دعاست؛ را امام سجاد به عهده گرفته، گرچه همه ائمه (علیهم السلام) درباره دعا دستوری دارند، عملی دارند؛ ولی امام سجاد (سلام الله علیه) برنامه رسمی او است؛ یعنی آن معارفی كه در قرآن راجع به دعاست حضرت تشریح می ‌كند توضیح می ‌دهد بیان می‌ كند. فرهنگ دعا را طرزی تبیین می ‌كند كه جامعه را می ‌كند از آن جاهلیت نجات می ‌دهد. 🔹 می ‌بینید دعاها تنها این نیست كه خدایا بیمار مرا شفا بده! گناه مرا بیامرز! پایان امور مرا خیر كن! اینها ادعیه رایج است؛ اما آن دعایی كه است دعای در صحیفه است؛ عرض می ‌كند: «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْیهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِهِ». در بحث ‎های عقلی كه چه چیزی هست و چه چیزی نیست می‌ گویند ممكن، واجب می ‌خواهد و محتاج، غنی می ‌خواهد؛ ولی در بحث ‌های که مربوط به باید و نباید است نه بود و نبود، دعای حضرت این است كه خدایا محتاجی دستش را نزد محتاجی دراز بكند این سفاهت است این بی‌ عقلی است؛ این دعای امام سجاد است. 🔹 «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ» ما اگر خواستیم ببینیم سفیه هستیم یا عاقل، این دعا برای ما است به چه كسی مراجعه كنیم، به چه كسی وابسته باشیم، به شرق وابسته باشیم به غرب وابسته باشیم. فرمود ملّتی سفیه است كه به بیگانه چشم طمع بدوزد؛ «أَنَّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْیهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِهِ» این دعای نورانی امام سجاد در صحیفه است. 📚 آیت الله جوادی آملی دام عزه تاریخ: ۱۳۹۵/۰۸/۰۶ 👇👇👇👇👇👇👇 🆔eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
حضرت فاطمه علیها السلام در منابع اهل سنت-1.pdf
295.8K
🔸موضوع 👇👇🔹 💢 حضرت فاطمه سلام الله علیها در منابع اهل سنت1⃣ 📎 📎 👇👇👇👇👇👇👇 🆔eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
🌸✨﷽✨🌸 🔰وَ أَنْ يُطْمِعَ نَفْسَهُ فِي إِضْلاَلِنَا عَنْ طَاعَتِكَ‌، وَ اِمْتِهَانِنَا بِمَعْصِيَتِكَ‌ ، أَوْ أَنْ يَحْسُنَ عِنْدَنَا مَا حَسَّنَ لَنَا، أَوْ أَنْ يَثْقُلَ عَلَيْنَا مَا كَرَّهَ إِلَيْنَا از این که خود را در گمراه کردن ما از راه بندگی‌ات و خوار کردنمان بر اثر معصیتت، به طمع اندازد؛ یا نزد ما نیکو شود زشتی‌هایی که او در نظر ما نیکو جلوه می‌دهد؛ یا گران و سخت شود، خوبی‌هایی که او در نظر ما زشت نشان می‌دهد( دعای۱۷ فراز ۲) 💢از واژه"يُطْمِعَ " با توجه به ادامه فراز مطالبی استفاده می‌شود : 👈شیطان بر انسان نمی‌تواند سلطه داشته باشد چرا که شیطان انسان را به اجبار گمراه نمی کند بلکه این انسان است که با اختیار خود عملی انجام می‌دهد که مورد طمع و نفوذ شیطان قرار می‌گیرد و بااین عمل خود از شیطان تبعیت می‌کند(سوره حجر آیه ۴۲) و موجبات گمراهی خود را بوجود می‌آورد : 🔸إِنَّ الَّذِينَ تَوَلَّوْا مِنكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّيْطَانُ بِبَعْضِ مَا كَسَبُوا وَلَقَدْ عَفَا اللَّهُ عَنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻛﻪ ﺭﻭﺯ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺩﻭ ﺳﭙﺎﻩ ﺭﻭﻱ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻧﺪ [ﻭ ﻓﺮﺍﺭ ﻛﺮﺩﻧﺪ،] ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻧﺒﻮﺩ ﻛﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﻛﺮﺩﺍﺭ [ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ]ﺷﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻟﻐﺰﺍﻧﻴﺪ ﻭ ﺍﻟﺒﺘّﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﮔﺬﺷﺖ. ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻱ ﺑﺮﺩﺑﺎﺭ ﺍﺳﺖ. (سوره آل عمران آیه ١٥٥)سبب لغزش از جانب شیطان خود انسان است 🔸 ویا این آیه : وَمِنَ الْأَنْعَامِ حَمُولَةً وَفَرْشًا كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ [ﻭ ﺍﻭ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ] ﺍﺯ ﭼﻬﺎﺭﭘﺎﻳﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺣﻴﻮﺍﻧﺎﺕ ﺑﺎﺭﺑﺮ ﻭ ﺣﻴﻮﺍﻧﺎﺕ ﻛﻮﭼﮏ ﺁﻓﺮﻳﺪ. ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﮔﺎم ﻫﺎﻱ ﺷﻴﻄﺎﻥ، ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻧﻨﻤﺎﻳﻴﺪ، ﻛﻪ ﺍﻭ ﺩﺷﻤﻦ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺷﻤﺎﺳﺖ. (سوره انعام آیه ١٤٢) اینکه قرآن فرموداز گام‌های شیطان پيروي نکنید مقصود آن است که انسان با اختیار خود ازشیطان تبعیت می‌کند چون تبعیت کردن در جایی استفاده میشود که اختیاری باشد وگرنه اگر اختیاری نباشد تبعیت کردن بی‌معنا خواهد بود 👈شیطان در کمین گاه است که انسان خطایی مرتکب شود که این خطای او موجب طمع شیطان شود که او را گمراه کند 🔻بنابراین می‌توان گفت که امام علیه السلام در این فراز مقصودشان آن است که انسانها از خود اعمالی نشان ندهند که موجبات طمع و نفوذ شیطان را ايجاد کنند 👇👇👇👇👇👇👇 🆔eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰روایتی از شیعه شدن استاد مصری بوسیله از زبان حجت‌الاسلام سید یاسین موسوی خطیب آستان قدس حسینی علیه السلام 👈 📝سایت ⛔️همراه نشر مطالب نام و آدرس کانال را هم درج بفرمایید ⛔️ 📣کانال انجیل اهل البیت علیهم‌السلام 🆔eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8
💢 هرچه فتنۀ دنیا بیشتر می‌شود، نیاز به بیشتر می‌شود.   🔹 در سیرۀ امام سجاد علیه‌السلام آمده است که ایشان در هر جمعه برای مردم خطبه می خواند و آنان را اندرز می داد و به زهد در دنیا فرامی خواند و به عمل برای آخرت برمی انگیخت و با آن قطعه های هنری از گونه‌گونۀ دعا و ثنا و ستایش گوش آنان را می نواخت؛ قطعه هایی که بندگی بی ریا از برای خداوند پاک و یگانه را که هیچ همتا ندارد، نمود می بخشید. 🔹 از اینجا درمی یابیم که «صحیفۀ سجادیه» نشان از کارکرد اجتماعی بزرگی دارد که ضرورت مرحله، بر امام بایسته می داشت . 🔹افزون‌بر آن، این اثر میراث ربانی بی همتایی است که در گذر روزگاران سرچشمۀ دهش و مشعل رهنمونی و مکتب اخلاق و پیراستگی است. 🔹 آدمی به این میراث محمدی و علوی نیازمند می ماند و هرچه فریب شیطان فزونی گیرد و فتنه دنیا فزون شود، بیشتر به آن نیازمند می‌گردد . 📚 کتاب امامان اهل‌بیت علیهم‌السلام، صفحه ۵۷۴ @shahidsadr 👇👇👇👇👇👇👇 🆔eitaa.com/joinchat/3066036324Cc96665fed8