✅رضاشاه حامیواقعی حقوقحیوانات!
جان گونتر، خبرنگار و نویسندهی آمریکایی، در خاطراتش مینویسد:
«#رضاشاه در سفرهایش، در هر روستایی که شب را میخوابید، دستور میداد سگها را بکشند؛ چون با صدای سگها از خواب میپرید...»
📚منبع: کتاب Inside Asia، نوشتهی john gunther، صفحه ۵۳۲.
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
گروه پژوهشی آرتا
ناگفته های کوروش از زبان استاد حسن عباسی ۷ آبان ۱۴۰۰ - همدان گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/j
توجه کردید با سگ انگلیسی حرف می زنه!🤷♂
بعد همین ها ادعای ایرانی بودنشان گوش فلک رو کَر کرده
البته این خانم تفریحاتش رو برهنه در کنار بهترین سواحل دنیا می گذرونه
و صرفا جهت گریه کردن برای مردم ایران یکی دو دقیقه میاد جلو دوربین که نقش بازی کنه
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
امروز بریم سراغ بحث مهمی با عنوان علم در ایران باستان و داستان آتش زدن کتابخانه های ایران
لازمه این بحث چند مورد است که خدمت شما بیان می شود
احتمالا مطالب امروز زیاد باشن👇
✅دکتر جمشید کرشاسب چوکسی استاد زرتشتی دانشگاه ایندیانای امریکا
در جامعه زرتشتی، حق سواد فقط برای خاص بود. عامه مردم از این حق محروم بودند. اما در اسلام برای همه آزاد بود.
ستیز وسازش/ص ۱۲۸
✔️خود زرتشتیان میگن در طول تاریخ و جامعه زرتشتی، سواد طبقاتی و مخصوص افراد خاص بوده است.
🔻گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
⏪تبعیض طبقاتی شدید درایرانِ زمان ساسانیان،به نقل ازسعیدنفیسی:
👈 تنها اقلیتی درحدود 1.5 درصداز جمعیت کل ایران،صاحب همه چیز بودند وبقیه همچون بردگان بودند!
📕تاریخ اجتماعی ایران ص۳۶
جمله به نظرمون گویاست...
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
🔻در ایران باستان،هیچکس جز روحانیان زرتشتی و اشراف حق تحصیل نداشتند!
در زمان ساسانیان تحصیلات و تعلیمات در انحصار روحانیان بود و فقط طبقات عالی و ممتاز می توانستند از آن بهره مند شوند و غالبا این حق با پسران بود.
تاریخ ایران باستان ص ۳۶۶ و ۳۶۷
میخائیل دیاکونوف
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
موضوع دوم
اهمیت بسیار زیاد شفاهی بودن و بالاتر دانستن آن نسبت به کتابت
✅برتری سنت شفاهی نسبت به کتابت در ایران باستان
🔹در کتاب دینکرد که از متون مهم زرتشتی است، موبدان زرتشتی به برتری سخن شفاهی نسبت به کتابت تاکید کرده اند و همین مورد یکی از دلایل اصلی نبود سنت کتابت در ایران باستان نسبت به سایر تمدن ها بوده است.
در این کتاب داریم :
◀️"حکم( اهمیت) بیان کلام ( سخن شفاهی) به حد بسیاری از سخن مکتوب بیشتر است وبه دلایل بسیار دیگر منطقی است که سخن_شفاهی زنده را از سخن به کتابت در آمده ( مکتوب) اساسی تر به شمار آوردیم"
منبع : کتاب پنجم دینکردفصل ۲۴ ،بند۱۳
ترجمه : ژاله آموزگار، احمدتفضلی
🔻گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
✅مقایسه قرآن و اوستا در باب نوشتن و کتابت کردن
یکی از اموری که تاثیر به سزایی در فرهنگ و گسترش علم آموزی دارد نوشتن و کتابت است.
جالب است بدانید در اوستای زرتشتیان با حدود 900 صفحه (برگردان جلیل دوستخواه) حتی یک بار هم فعل نوشتن به کار برده نشده است.
(پرویز رجبی، هزاره های گمشده جلد اول، ص 107)
اما قرآن با حدود 600 صفحه بالغ بر 300 بار فعل نوشتن (کتب) به کار رفته است
این یکی از دلایلی است که می توان در نظر گرفت که علم آموزی، کتابت و داشتن کتابخانه های مختلف نزد زرتشتيان در ایران باستان واقعیت تاریخی ندارد و زرتشتيان شفاهی آموختن و یاد دادن را ترجیح می دادند نسبت به کتابت.
گروه پژوهشی آرتا
https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264