﷽
امامصادقعلیهالسلام
لا تَثِق بِأَخيكَ كُلَّ الثِّقَةِ ؛ فَإِنَّ صِرعَةَالاِستِرسالِ لَن تُستَقالَ
به برادرت اعتماد مطلق نداشته باش ؛ زيرا زمين خوردن بر اثر اعتماد ، قابل جبران نيست
تحفالعقولحدیث357
✅با آنتی شبهه آگاهانه بپذیریم👇
@Antishobheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
چرا ایران در جنگ سوریه وارد شد اما در افغانستان نه؟
✅با آنتی شبهه آگاهانه بپذیریم👇
@Antishobheh
﷽
⛔️شبهه:
سخنرانی سید حسن آقامیری:
حرّ باعث و بانی مصائبی بود که بر سر امام حسین و خاندانش وارد شد. اما در طی ده روز متحول شد و توبه کرد.
چه چیزی باعث توبه حرّ شد؟ چه چیزی باعث این معرفت حرّ شد؟
آیا امام حسین به او احکام نماز و روزه یاد داد و حمد و سوره او را درست کرد؟
خیر؛ حرّ رفتار و منش و اخلاق و رحم و مروّت امام حسین را دید و متحول شد.
چیزی که شما اسم آن را دین گذاشته اید بین امام و حرّ ردّ و بدل نشد و امام درباره این چیزها با او سخن نگفت.
چهل پنجاه سال است در این مملکت بیش از همیشه نماز جماعت و هیئت و نماز جمعه و شب قدر برگزار می شود، اثر این نماز ها کجاست؟
کفر از سر تا پای مملکت می ریزد
چرا چهل سال نماز خوندیم ولی بوی خدا نمی دهیم؟
حرّ خودش حرّ نشد. این حسین است که می تواند در ده روز همه چیز را درست کند.(خلاصه شده)
@Antishobheh
❇️پاسخ:
🔹به نظر می رسد این سخنان، اگرچه با غدغه ای صحیح همراه است و نکات قابل تأمل و مهمی را بیان می کند اما در برخی موارد با سوء برداشت و نیز نگاهی بدبینانه همراه است که در ادامه به آن می پردازیم:
1️⃣ اصل این پرسش، صحیح و مهم است که چرا پس از سی چهل سال نماز خواندن و روزه گرفتن، معرفت ما به خدا بیشتر نمی شود؟ چرا اخلاق و رفتار ما بهتر نمی شود؟ خلاصه اینکه چرا عبادت ها ما را رشد نمی دهند.
این سوال مهم است اما نمی توان گفت «پس نماز و روزه و حج، ارزشی ندارند و نباید به دنبال انجام این عبادات باشیم.»
خیر؛ جواب این مسئله در بی ارزشی عبادات نیست بلکه بی اثر بودن عبادات، بخاطر ضعف ما دینداران است. وقتی در کنار عبادات، دست از گناهان نمی شوییم، وقتی سعی نمی کنیم عباداتمان را با حضور قلب انجام دهیم، وقتی برای فهم معنا و مفهوم و فلسفه عبادت، قدمی بر نمی داریم، وقتی بخشی از دین را گرفته و بخشی را رها می کنیم، نتیجه اش این می شود که عبادت ما، خشک و بی روح و بی اثر می شود.
2️⃣ مسلّماً آنچه که انسان ها را شیفته خداباوری و بندگی خدا می کند و انسان ها را به دینداری جذب می کند، حرکات ظاهری نماز و شکوه و عظمت مراسم حج و ... نیست؛ بلکه اخلاق نیکو که نبیّ مکرّم اسلام، کامل ترین الگوی آن بود، انسان ها را جذب می کند. مهر و محبّت و ایثار و فداکاری، سخاوت و مردانگی و فضائل اخلاقی انسان ها را شیفته و دلباخته می کند.
🔹 اما دین(قرآن کریم و سنّت) با صراحت تمام همین نماز دو رکعتی و چهار رکعتی و همین روزه ماه رمضان و حج و جهاد و خمس و زکات را بر انسانها واجب کرده و این اعمال برای روز قیامت باید در کارنامه عمل ما باشد. هیچ عمل خیرخواهانه ای، هیچ انفاقی، هیچ مهربانی و عشقی، نمی تواند جایگزین این اعمال شود. اگرچه این اعمال ظاهر و پوسته دین هستند اما به هرحال واجب اند و باید انجام شوند.
3️⃣ یکی از اشتباهات مطالب مطرح شده در این ویدئو این است:«امام حسین در ده روز توانست حرّ را متحول کند اما شما چهل سال است نتوانستید جامعه را اصلاح کنید.»
🔹 اولاً اگر کسی از شما این سوال را بپرسد چه جواب می دهید: امام حسین از لشکر 30 هزار نفری دشمن، تنها توانست 1 نفر را هدایت کند و به سوی خود جذب کند. آیا امام حسین در هدایت کردن مردم زمانه خودش ناکام نماند؟
نکته اینجاست که ایمان و عمل صالح، اعمالی اختیاری هستند و نه خدا و نه پیامبر و نه امام و نه هیچ حکومتی نمی توانند مردم را مجبور کنند به ایمان آوری به خدا. نمی توان با جبر ایمان و معرفت را در دلها نشاند. بلکه خدا و پیامبر و امام، هدایت گری خود را انجام می دهند، آن کسی که زمینه اش را داشته باشد، می پذیرد آنکه زمینه اش را نداشته باشد نمی پذیرد. نمی توان با عدد و رقم مؤمنان درباره عملکرد انبیاء و ائمه قضاوت کرد.
🔹ثانیاً شما به همین پنجاه یا شصت ساله کشور نگاه کنید، می بینید که از آغاز حرکت امام خمینی ره برای مبارزه با حکومت پهلوی تا همین امروز، میلیون ها نفر شیفته و دلباخته اخلاق و منش و ساده زیستی امام شدند و توانستند با عشقی که به امام داشتند و اطاعت از او، حکومت شاهنشاهی را سرنگون کنند. اگر امام نبود؛ اگر انقلاب نبود و اگر نظام جمهوری اسلامی نبود؛ چه بسا بسیاری از جوانانی که از آنها به نام شهید یاد می کنیم، به بی راهه رفته بودند و دلمشغول فساد و آلودگیهایی بودند که حکومت پهلوی برای ما به ارمغان آورده بود.
انقلاب اسلامی توانست به معرفت بخشی و نشان دادن راه درست صدها هزار جوان را به بالاترین درجه کمالشان یعنی شهادت در راه خدا برساند. شما می دانید که مقام شهادت، مقامی نیست که به سادگی به دست آید بلکه پیش از آن شخص باید خود را تربیت و آماده کرده باشد.
ادامه👇
@Antishobheh
🔹اثر معرفت بخش امام و رهبری و نظام جمهوری اسلامی، به نسلهای بعد هم منتقل شد و نمونه بارز آن شهدای مدافع حرم هستند که عشق و علاقه به اهل بیت و این سطح از معرفت و
جانبازی در راه ارزشها را در همین دوران جمهوری
آقای آقامیری، همین هیئتی که شما در آن سخنرانی می کنید و همین مخاطبینی که پای سخن شما می نشینند، در چه جامعه ای قرار دارند؟
شما ادعا می کنید که «کفر از سر تا پای مملکت می ریزد». پس این رزمندگان مدافع حرم از کجا آمدند؟ پس صدها هزار بسیجی در گروه های جهادی از کجا آمده اند؟ پس میلیون ها بچه هیئتی از کجا آمده اند؟ آیا غیر از این است که این افراد تربیت یافته مکتب ولایت فقیه هستند؟
🔸ما نمی گوییم که در مملکت ما همه مردم مثل حرّ هستند یا همه مؤمن و پاک هستند. بله خیلی از جوانهای ما اکنون تحت تهاجم فرهنگی دشمن و رفتارهای برخی به ظاهر دینداران، به ورطه هلاکت افتاده اند؛ اما این نگاه بدبینانه و منفی به جامعه ای که تا حد زیادی ارزشهای اخلاقی و دینی در آن پر رنگ است، غیر منصفانه و غیر واقع بینانه است.
4️⃣ ادعا شده که امام حسین به حرّ احکام نماز و روزه و حج یاد نداد بلکه او را با اخلاقش جذب کرد.
🔹به نظر می رسد این سخنان دقیق نباشند. زیرا اولاً حرّ مسلمان و متدیّن بود و نیازی نداشت که امام به او احکام را یاد بدهد. بلکه او یک مشکل بصیرتی در شناخت حق و باطل و شناخت امام حق داشت که با حل کردن آن، به سعادت رسید.
ثانیاً اگر حرّ فردی کافر بود، قطعاً پس از مسلمان شدنش، امام حسین به او دست کم نماز را یاد می داد تا اگر زنده ماند، دست کم نماز ظهر عاشورا را بخواند...
ثالثاً معلوم نیست با این سخنان چه چیزی را می خواهید نقد کنید؟! اگر می خواهید بگویید که ما از روح اسلام فاصله گرفته ایم، پس چرا شریعت و فقه و احکام دین را زیر سوال می برید؟ هر چیزی جای خودش. شما هم باید بر روح دین تاکید کنید و هم شریعت و ظاهر و پوسته آن.
✅با آنتی شبهه آگاهانه بپذیریم👇
@Antishobheh
﷽
♦️سوال:
قرآن راه ارتباط پیامبران با خدا را به چند طریق بیان مى کند؟
❇️پاسخ تفصیلی:
پاسخ این سؤال در آیه 51 سوره «شورى» آمده است. خداى متعال در این آیه از یکى از پربارترین مواهب خویش که براى بشر فراهم ساخته سخن مى گوید و آن چیزى نیست جز مسأله وحى و ارتباط انبیاء با خدا.
نخست مى فرماید: (شایسته هیچ انسانى نیست که خدا با او سخن بگوید [و با او روبرو گردد، چرا که او منزه از جسم و جسمانیت است] مگر از طریق وحى و الهام مرموز، به قلب او)؛ «وَ ما کانَ لِبَشَر أَنْ یُکَلِّمَهُ اللّهُ إِلاّ وَحْیاً».
(یا شنیدن سخنان پروردگار، از پشت حجاب)؛ «أَوْ مِنْ وَراءِ حِجاب».
آن گونه که «موسى بن عمران» در کوه طور، سخن گفت، و پاسخ شنید، از طریق امواج صوتى که خداوند در فضا ایجاد مى کند بى آن که کسى او را مشاهده کند، چرا که او مشاهده کردنى نیست.
(و یا از طریق فرستادن رسولى که پیام الهى را به او ابلاغ کند)؛ «أَوْ یُرْسِلَ رَسُولاً».
آن گونه که فرشته وحى و پیک الهى «جبرئیل امین» بر پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) نازل مى شد.
(در این هنگام، فرستاده الهى به فرمان پروردگار، آنچه را خدا مى خواهد به پیامبرش وحى مى کند)؛ «فَیُوحِىَ بِإِذْنِهِ ما یَشاءُ».
آرى، راهى براى سخن گفتن خداوند، با بندگان، جز این سه راه نیست (چرا که او بلند مقام و حکیم است)؛ «إِنَّهُ عَلِىٌّ حَکِیمٌ».
بالاتر از آن است که دیده شود، یا با زبان سخن گوید، و تمام افعالش حکیمانه است، و ارتباطش با پیامبران روى حساب.
این آیه، در حقیقت پاسخى است روشن، به افرادى که به خاطر بى خبرى ممکن است توهم کنند، مسأله وحى، دلیل بر این است که پیامبران خدا را مى بینند و با او سخن مى گویند، این آیه روح و حقیقت وحى را به صورت فشرده و دقیقى منعکس کرده است.
از مجموع آیه، چنین بر مى آید که، راه ارتباط پیامبران با خدا منحصر به سه راه بوده است:
1 ـ القاى به قلب ـ که در مورد بسیارى از انبیاء بوده است، مانند «نوح» که مى گوید: «فَأَوْحَیْنا إِلَیْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْکَ بِأَعْیُنِنا وَ وَحْیِنا»؛ (ما به نوح وحى کردیم که کشتى در حضور ما و مطابق فرمان ما بساز).(1)
2 ـ از پشت حجاب ـ آن گونه که خداوند در کوه «طور» با موسى(علیه السلام) سخن مى گفت: «وَ کَلَّمَ اللّهُ مُوسى تَکْلِیماً».(2)
بعضى نیز «من وراء حجاب» را شامل رؤیاى صادقه نیز مى دانند.
3 ـ از طریق ارسال رسول ـ آن گونه که در مورد پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) آمده: «قُلْ مَنْ کانَ عَدُوًّا لِجِبْرِیلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى قَلْبِکَ بِإِذْنِ اللّهِ»؛ (بگو کسى که دشمن جبرئیل باشد [دشمن خدا است] چرا که او به فرمان خدا قرآن را بر قلب تو نازل کرد).(3)
البته، وحى بر پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) منحصر به این طریق نبوده است، از طرق دیگر نیز صورت گرفته است.
این نکته نیز قابل توجه است که وحى از طریق القاى به قلب، گاه در بیدارى صورت مى گرفته، چنان چه در بالا اشاره شد، و گاه در خواب و رؤیاى صادقه، چنان که در مورد «ابراهیم» و دستور ذبح «اسماعیل» آمده است (هر چند بعضى آن را مصداق من وراء حجاب دانسته اند).
گر چه شاخه هاى اصلى وحى، همان سه شاخه مذکور در آیه فوق است، ولى بعضى از این شاخه ها، خود نیز شاخه هاى فرعى دیگرى دارد، چنان که بعضى معتقدند نزول وحى از طریق فرستادن فرشته وحى، خود به چهار طریق صورت مى گرفته:
1⃣آنجا که فرشته بى آن که بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) ظاهر شود، در روح او القاء مى کرده است ، چنان که در حدیثى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «إِنَّ رُوحَ الْقُدْسِ نَفَثَ فِی رُوْعِى أَنَّهُ لَنْ تَمُوْتُ نَفْسٌ حَتّى تَسْتَکْمِلَ رِزْقَها فَاتَّقُوا اللّهَ وَ أَجْمِلُوا فِى الطَّلَبِ»؛ (روح القدس در قلب من این معنى را دمیده که هیچ کس نمى میرد تا روزى خود را به طور کامل بگیرد، بنابراین از خدا بپرهیزید، و در طلب روزى حریص نباشید).(4)
2⃣گاه فرشته، به صورت انسانى در مى آمد و پیامبر(صلى الله علیه وآله) را مخاطب مى ساخت و مطالب را به او مى گفت (چنان که در مورد ظهور «جبرئیل» به صورت «دحیه کلبى»(5) در احادیث آمده است).
3⃣گاه به صورتى بود که همچون زنگ در گوشش صدا مى کرد و این سخت ترین نوع وحى بر پیامبر بود، به گونه اى که حتى در روزهاى بسیار سرد، صورت مبارکش غرق عرق مى شد، و اگر بر مرکب سوار بود مرکب چنان سنگین مى شد که بى اختیار به زمین مى نشست.
4⃣ گاه، «جبرئیل» به صورت اصلیش که خدا او را بر آن صورت آفریده بود بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) ظاهر مى شد و این در طول عمر پیغمبر(صلى الله علیه وآله) تنها دو بار صورت گرفت.(6)،(7)
منبع: سایت آیت الله مکارم شیرازی
پی نوشت:
(1). سوره مؤمنون، آیه 27
(2). سوره نساء، آیه 164
(3). سوره بقره، آیه 97
(4). «مجموعه ورام»، جلد1،صفحه 163
✅با آنتی شبهه آگاهانه بپذیریم👇
@Antishobheh
﷽
♦️سوال: چرا باید تقلید کنیم؟
❇️پاسخ:
سيره و روش عقلا در امور مختلف به ويژه براي حل مشكلات و مسائل روزمره زندگي خودشان چنين است كه به افرادي كه بهتر مي دانند مراجعه مي كنند و حال آنكه قطعا مسأله اي مهمتر از اين كه حكم خدا چيست پيدا نمي شود؛ بنابراين بايد به كساني که مي توانند حكم الله را تشخيص دهند مراجعه كرد.
مسئله تقلید از مباحث مهم برای شیعیان است که از سال های گذشته تاکنون، اشکالات و شبهاتی پیرامون این موضوع مطرح شده است؛ به همین منظور در شماره های متعدد، نکاتی خلاصه و مفید پیرامون این بحث ارائه خواهیم داد.
احكام تقليد:
🔹مسلّم است كه خداي متعال از ما تكاليفي خواسته است؛ از كجا بفهميم تكليف ما چيست؟
عقيدۀ مسلمان به اصول دين بايد از روى دليل باشد، ولى در احكام غيرضرورى دين بايد يا مجتهد باشد كه بتواند احكام را از روى دليل به دست آورد، يا از مجتهد تقليد كند؛ يعنى به دستور او رفتار نمايد، يا از راه احتياط طورى به وظيفۀ خود عمل نمايد كه يقين كند تكليف خود را انجام داده است،
مثلًا اگر عدّه اى از مجتهدين عملى را حرام مى دانند و عدّۀ ديگر مى گويند حرام نيست، آن عمل را انجام ندهد و اگر عملى را بعضى واجب و بعضى مستحبّ مى دانند، آن را به جا آورد؛ پس كسانى كه مجتهد نيستند و نمى توانند به احتياط عمل كنند، واجب است از مجتهد تقليد نمايند. توضيح المسائل امام عليه الرحمه مسئله
🔸تقليد به چه معناست؟
رجوع نمودن جاهل به عالم را تقليد گويند. ( موسوعه آيه الله خوئي ج1 ص67
🔸چرا بايد تقليد كرد؟
روشن است يك مسلمان عاقل براي كارهاي خود نياز به دليل دارد و روشن ترين ادله عبارتند از 1- قرآن 2- سنت و روايات معصومين عليهم السلام 3- دليل عقل 4- سيره و روش عقلا
1⃣قرآن دستور مي دهد: فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ/ پس اگر نمى دانيد از اهل ذكر (يعنى علما و دانشمندان هر امت) سؤال كنيد ( انبياء 7 و نحل / 43)
2⃣همواره ائمه طاهرين عليهم السّلام شاگردانى تربيت مى كردند و به أطراف مى فرستادند و نيز پيوسته افرادي مى آمدند و از آن بزرگواران تعليم مى گرفتند و به اوطان خود بر مى گشتند و مشغول تدريس و تعليم و حكومت و قضاء در بين مردم مى شدند و شيعيان براي پاسخ مسائل خود به آنان مراجعه مى كردند.
يونس بن عبد الرّحمَن كه از بزرگان أصحاب ائمه است، در مسجد كوفه مى نشست و مردم مى آمدند و مَسائلشان را سؤال مى كردند، و او هم فتوى مى داد و در بين مردم فصل خصومت مى كرد.
از حضرت امام رضا عليه السلام سؤال شد: اَ يُونُسُ بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ ثِقَةٌ ءَاخُذُ عَنْهُ ما احتاج اليه من مَعَالِمَ دِينِى؟ قَالَ: نَعَمْ/ «آيا يونس بن عبد الرّحمن، ثقه است؟ من از او معالم دينم را أخذ كنم؟ حضرت فرمودند: بله، معالم دين را از او أخذ كن.» در حالى كه حضرت در مدينه بودند و يونس در كوفه بود. وسايل الشيعه ج27 ص 147 ح33
🔹نكته آنكه: دسترسى به خودِ إمام معصوم در دوره حضور معصوم هم براى همۀ مردم مَيسور نبود و به دلائل گوناگون نمی توانستند سؤالات خود را از شخص امام بپرسند و هم اکنون هم زمان غيبت است و حضرت إمام زمان عليه السلام غائب هستند.
به عنوان نمونه حضرت صادق عليه السّلام در جامعه حضور داشتند و لكن
1⃣حضرت در مدينه بودند و مردم شهرهاى ديگر كه از مدينه منقطع بودند دسترسى به آن حضرت نداشتند كه در جزئى ترين مسأله به آن حضرت مراجعه كنند. أفرادى كه در كوفه، شام، مكّه و يا در سائر شهرها بودند، دسترسى به إمام صادق عليه السّلام نداشتند و حتّى در خود مدينه تمام أفراد به ايشان دسترسى نداشتند كه هر مرد و هر زنى در جزئى ترين مسأله به خدمت ايشان رفته و از حضرت سؤال كند، اين طرز فراگيرى أصلًا غير قابل إمكان بود.
2⃣ آن حضرات غالباً در تقيّه و خوف و تحت نظر دولت بودند، و كسى نمى توانست با آنها ملاقات كند. بنابراين جهات، خود آن بزرگواران مى گفتند كه أصلًا نزد ما نيایید و به ما مراجعه نكنيد! بلكه نزد رُوات أحاديث ما و آنها كه در حلال و حرام ما نظر مى كنند برويد؛ و آنها را ميان خود حَكَم قرار بدهيد؛ حكم آنها حكم ماست. ولايت فقيه در حكومت اسلام، ج1، ص: 85
3⃣عقل ميگويد مخالفت با حكم خداي متعال استحقاق عقوبت را در پي خواهد داشت و از باب دفع ضرر محتمل و اينكه امان از عقاب باشي يا بايد خودت عالم شوي (مجتهد)، يا بايد رجوع به عالم كني (تقليد) ويا احتياط نمايي (موسوعه آيه الله خويي ج1 ص2)
4⃣سيره و روش عقلا در امور مختلف به ويژه براي حل مشكلات و مسائل روز مره زندگي خودشان چنين است كه به افرادي كه بهتر مي دانند مراجعه مي كنند و حال آنكه قطعا مسأله اي مهمتر از اين كه حكم خدا چيست پيدا نمي شود؛ بنابراين بايد به كساني که مي توانند حكم الله را تشخيص دهند مراجعه كرد
✅با آنتی شبهه آگاهانه بپذیریم👇
@Antishobheh
﷽
امامعلیعلیهالسلام
لا يَكونَـنَّ أخـوكَ على الإسـاءَةِ إلَيكَ أقوى منكَ على الإحْسانِ إلَيهِ .
مبادا قدرتِ برادرت بر بدى كردن با تو، بيشتر از قدرتِ تو بر خوبى كردن به او باشد
ميزانالحكمهجلد3صفحه124
✅با آنتی شبهه آگاهانه بپذیریم👇
@Antishobheh
کانال آنتیشبهه
﷽
⛔️شبهه:
تصویری از مراسم روضه
ک نقل از نیچه:
افسردگی به انسان فرصت اندیشیدن نمیدهد بنابراین برای نادان نگهداشتن انسان باید اندوهگینش کرد
❇️پاسخ:
برای پاسخ به این شبهه باید به چند سوال پاسخ داد
1⃣آیا این سخن از نیچه است؟
پاسخ این است که منبع معتبری که تایید کند این جمله از نیچه است، یافت نشد و کسانی که این جملات را به نیجه منسوب می کنند، هیچ منبعی برای آن ذکر نکرده اند.
2⃣آیا نظرات نیچه برای ما حجت است؟
نیچه یک فرد بی خدا بوده است. او می گوید: با انکار خدا و با انکار مسؤولیت در برابر خداست که ما جهان را نجات میبخشیم.
(غروب بتها، فریدریش نیچه، ترجمه داریوش آشوری)
برای ما که مسلمان و معتقد به جهان پس از مرگ هستیم، سخنان نیچه و امثال او هیچ ارزشی ندارد، مگر آن دسته از سختانی که با باورهای قلبی ما مطابقت داشته باشد.
3⃣آیا این سخن درست است؟
بر فرض این سخن از نیچه یا هر فرد مشهور دیگر است. آیا این به منزله ی صحت این گفتار است؟
آیا افسردگی مساوی با اندوهگین شدن است؟
و آیا اندوه مسبب نادانی انسان هاست؟
پاسخ به این پرسش ها منفی است.
اندوه یکی از احساسات ذاتی انسان هاست و انسان در بعضی از مراحل زندگی، به این وسیله با همنوعان خود اظهار همدردی می کند. اما افسردگی نوعی بیماری روانی است که باید درمان شود.
4⃣آیا عزاداری های ما شیعیان، مصداق افسردگی است؟
غم و اندوه ما در ایام محرم برای سرور شهیدان امام حسین علیه السلام، هیچ ارتباطی با افسردگی ندارد. این گریه ها و عزاداری ها روح دینداری و آزادگی را در ما زنده می کند و این برای مستکبرین دنیا، نگران کننده است.
✅با آنتی شبهه آگاهانه بپذیریم👇
@Antishobheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🚫شایعه:
زاکانی:بلیط مترو باید ۲۰ هزار تومان باشد
زاکانی، شهردار تهران، با اشاره به پرداخت نشدن سهم دولت از بلیط شش هزار تومانی مترو گفت: «اگر بناست مترو بسازیم باید بلیط آن را ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم. با این وضعیت متروی بیشتری نخواهیم داشت»
بیخود نبود که مردم می گفتند هر بیسوادی نباید شهردار شود.این مغزفندقی فکر می کند شهرداری باید بمردم بصورت گاو شیرده نگاه کند. هیچ جای دنیا مترو را با پول بلیط مترو نمی سازند، مترو و قطار را با مالیاتها و درآمدهای شهری و کشوری می سازند و آنوقت آنرا بعنوان خدمات شهری با قیمتی مناسب در اختیار عموم می گذارند.
❇️پاسخ:
زاکانی:افزایش قیمت بلیت مترو دروغ سیزده است
شهردار تهران: مطالبی که درباره افزایش قیمت بلیت مترو نقل شده مربوط به جلسات تخصصی و گزارشهای رسیده بود و حرف بیربطی است.
تلاش میکنیم با بالابردن ظرفیتهای مترو خودمان را برای دوره جدید خدمتگذاری پس از کرونا آماده کنیم و پاسخگوی مطالبات مردم باشیم.
✅با آنتی شبهه آگاهانه بپذیریم👇
@Antishobheh
کانال آنتیشبهه
﷽
⛔️شبهه:
امام صادق فرمودند هر مسلمانی که کنیز دارد میتواند کنیزش را در اختیار هر کسی بگذارد در عوضش پول بگیرد که این سنت الله را به جای اورد
تهذیب الاحکام جلد هفتم
❇️پاسخ:
@Antishobheh
چنین روایتی در منبع ذکر شده یافت نشد و به نظر می رسد این حدیث جعل شده باشد.
اما روایاتی درباره حلال کردن کنیز برای دیگران داریم، که این نوعی از ازدواج بوده که شرایط خود را داشته است.
مالک کنیز می توانسته کنیز خود را که به همسری نگرفته است و شوهر ندارد به دیگری حلال کند که این خود نوعی از ازدواج بوده است و این حلال کردن به منزله عقد آنها بوده است. خود مالک یا شخص دیگری بجز این همسر جدید نمی توانسته اند با او رابطه جنسی داشته باشند.
اسلام برده داری را به وجود نیاورده بود بلکه از قبل بین مردم تمام سرزمینها مرسوم بوده است، اسلام شرایط و روش برده داری را محدود کرد و به مرور زمان کاری کرد که کلا برده داری از بین رفت.
آزاد کردن برده را عبادت دانست و برای کفاره بسیاری از امور و گناهان آزادی برده را قرار داد.
جنگی که در آن می توانستند برده بگیرند می بایست تحت فرمان امام معصوم یا ولی فقیه باشد، و از کفاری که در حال جنگ با مسلمین بودند.
بنابراین کار داعش یک کار غیراسلامی بوده است.
آنچه داعش مرتکب می شد درباره زنان ایزدی از دایره اسلام بیرون است، چرا که اولا، خود داعش اگر دشمن اهل بیت علیهم السلام باشند و دشمنان شیعیان باشند کافرند، و ثانیا جنگهای داعش جهاد اسلامی و تحت فرمان امام معصوم یا ولی فقیه نبوده است.
✅با آنتی شبهه آگاهانه بپذیریم👇
@Antishobheh