eitaa logo
«عقلانیت»
373 دنبال‌کننده
950 عکس
1.4هزار ویدیو
2 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
👆 توئیت حجت الاسلام راجی در پاسخ به کسانی که فکر می‌کنند ماموران نیروی انتظامی مصونيت دارند ! 🇮🇷 عدالت جمهوری اسلامی تاجائیست که سرگرد جانباز نیروی انتظامی را بدلیل تیراندازی به یک شرور لواط کار در غیرساعت ماموریت، با اتهام قتل عمد، اعدام می‌کند و رضایت خانواده مقتول را بر وساطت برجسته ترین شخصیت‌ها مانند فرمانده کل نیروی انتظامی و نماینده ولی فقیه ترجیح می‌دهد.
«عقلانیت» ⛔️ عقب مانده سیاسی، یا بلندگوی دشمن؟ ☑️ روزنامه غربگرای شرق به نقل از محمدرضا باهنر نوشته : «پایان اعتراضات به معنای راضی شدن مردم نیست» 🔻 داداش!! ➖ اولا، اونیکه بقول شما تموم شده اغتشاشه، نه اعتراض! ➖ ثانیا، معترضین از اول هم با اغتشاشگرا نبودن و نیستن؛ چرا همصدا با عنترنشنال سعودی و BBC اصرار دارید اغتشاشگرا رو معترض جا بزنید؟!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀♦️ آیا دست نامرئی دشمن در آموزش و پرورش وجود دارد؟!! ✅ حجت الاسلام راجی : 🔹 از دانش آموزان برخی مدارس سوال کردم؛ شاه چند سال حکومت کرد؟ یکسال؟ ، دوسال؟ ، سه سال؟ یا چهارسال؟ 🔻 تاکنون بیست مدرسه رفتم، اما حتی یک مدرسه و حتی یک دانش آموز نگفت شاه بیش از چهارسال حکومت کرد. !! 🔻 بدتر اینکه؛ فکر می‌کردند شاه آمد کار کند، امام آمد انداختش بیرون. !! نمی‌دانستند که این پدر و پسر، بیش از نیم قرن حکومت کردند !!
«عقلانیت» 🌱 رهایی از گناه ( ١٩ ) ✅ شرط اول منفعت طلبی اینستکه؛ «منفعت زیاد را بخواهیم» 🔹 اگر کسی به منفعت کم قانع باشد، او را به بردگی می‌کشند! بنابراین باید گفت: «میخواهم خیلی خوش بگذرانم، می‌خواهم عالی‌ترین لذات عالم را ببرم!» 🔹 اگر کسی بگوید: «میخواهم کمی خوش بگذرانم» میگویند: «خُب بیا نوگر من شو، من آن مقدار کم را به تو میدهم!» اگر نوکر او شویم -که دشمن ماست- نمی‌گذارد عالی ترین لذات عالم را ببریم؛ لذت‌های معنوی مانند لذت آزاد بودن و آزاد زیستن، لذت حق انتخاب و ... در مقابل، لذت دم دستی به ما می‌دهد؛ مانند لذت هوسرانی های جزئی! 🔹 برخی به تفسیر منفعت طلبانهٔ دین ایراد می‌گیرند و آن را ناشی از نگاه براساس «فایده گرایی و اصالت سود» می‌دانند. اما آیا دین غیر از اینکه به ما یاد بدهد منافع خودمان را تامین کنیم، چیز دیگری می‌گوید؟ مقدسات و ارزش‌های دینی نیز همگی به نفع ماست. مگر ارزشی هست که به ضرر ما باشد؟ اگر بگویند: «دین می‌خواهد ما را به خدا برساند» میگوئم؛ مگر رسیدن به خدا به ضرر ماست؟ اینهم به نفع ماست. این تصور که؛ «دین به ضرر ماست، اما بخاطر خدا و ارزش‌های دینی، ما این ضرر را به جان میخریم» تصور کاملا اشتباهی است. ✅ شرط دوم؛ «منفعت طلبی در جهت صحیح» 🔹 اگر جهت منفعت طلبی درست باشد، حتی بدنبال منفعت دنیایی رفتن هم خوب است. البته اگر بخواهد منفعت دنیایی را در مسیر غلط خرج کند، یا با وجود این منفعت، خود را از خدا مستغنی بداند، قطعا این منفعت طلبی بد است و انسان را قسی القلب می‌کند. 🔹 یکی از اصحاب امام صادق(ع) با حالت تاسف به ایشان گفت: به خدا قسم ما طالب دنیا هستیم! حضرت فرمود: «برای چه مال دنیا را میخواهی؟» گفت: برای اینکه خانواده ام در راحتی باشند، حج بروم، صدقه بدهم، و ... حضرت فرمود: «اینکه دنیا طلبی نیست، این طلب آخرت است» أمالی شیخ طوسی، ص ۶۶٢ 👈 ادامه دارد ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ یکی از بزرگترین خیانت‌های اغتشاشگران ✅ اگر آشوب‌های خیابانی رخ نمی‌داد انتهای امسال به ثبات اقتصادی می‌رسیدیم 🔵 محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام : 🔹 هیچ دولتی مثل دولت رئیسی جرات نمیکرد، اصلاحات اقتصادی را از همان سال اول شروع کند، اما این دولت اینکار را انجام داد. 🔹 برنامه ریزی دولت درست بود و تورم ۶٠ درصدی ابتدای سال، در ماه‌های تیر و مرداد کاهشی شد و اگر این آشوبها نبود این کاهش ادامه می‌یافت. البته الان هم دولت امیدوار است تا پایان سال و با فروکش کردن اغتشاشات، شرایط بهتری برای ثبات اقتصادی فراهم شود. 🔹 دولت قبل هزار بهانه می‌آورد و میگفت تا fatf امضا نشود نمی‌توانیم پول نفت را بازگردانیم، دیدید که در این دولت توانستیم. 🔹 در دولت روحانی نمی‌توانستیم ۴۰۰ هزار بشکه هم نفت بفروشیم، الان روزانه نزدیک ۱ و نیم میلیون بشکه نفت می‌فروشیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 غرب پیشرفته نیست! ✅ استاد پناهیان: 🔹 غرب حتی در تأمین لذت‌های مادی و غریزی هم شکست خورده است. آنها با ادعای توجه به غرائض انسان، غرائض را هم نابود کردند! 🔹 یکی از علل نارضایتی‌ها در جامعۀ ما، "توهّم" پیشرفته بودن غرب است 🔹 در کلمه توحید، بخش از "لااله" نفی طاغوت است که باید پلیدی آنرا دید و بوی تعفن آنرا حس کرد. تمدن کفر به زشتی کفر است.
«عقلانیت» 🌱 رهایی از گناه ( ٢٠ ) ✅ دینداریِ منفعت طلبانه یا عاشقانه؟! 🔹 سوالی که در اینجا مطرح می‌شود اینستکه؛ آیا دینداریِ منفعت طلبانه، مانع رابطهٔ عاشقانه با خدا نمی‌شود؟ آیا این دینداری سرد و بی روح نیست؟ در پاسخ باید گفت: انسان موجودی است که عمیقترین محبت در دلش، جدای منافعش نیست و از سر منفعت طلبی عاشق می‌شود. عشق فدا شدن نیست. خداوند در قرآن درباره شهدا میفرماید: «داریم خرید و فروش میکنیم؛ تو جانت را بده، من میخرم» 🔹 حتی اگر در ادعیه ای که از ائمه به ما رسیده دقت کنیم، خواهیم دید که ادبیاتش بیشتر منفعت طلبانه است تا عاشقانه! اگر می‌خواهیم عاشق شویم، عاشق خدایی شویم که تمام منافع مان را تامین می‌کند؛ این عشق «عشق متواضعانه» است. خدا عشق متکبرانه را نمی‌پذیرد! باید منفعت طلبانه با خدا وارد تجارت شد تا فهمید خدا چگونه منافع ما را تامین می‌کند و بابت هر کار خوبی ده یا هزار برابر پاداش می‌دهد! از گناهان ما می‌گذرد. درآنصورت، کم کم به خدا علاقمند شده و عاشق خدا می‌شویم. رابطه بین عبد و مولا رابطه بین گدا و داراست؛ عشق به خدا را با عشق به فرزند و همسر اشتباه نگیریم! 🔹 غالبا ادبیات ما عاشقانه و عارفانه است. ادبیات منفعت طلبانه درنظر ما زیبا نیست و بلکه اشتباه است. چون افراد منفعت طلبی را دیده‌ایم که بدنبال منافع کم بوده اند. منفعت خواستن بطور مطلق بد نیست. اگر کسی عالی‌ترین منافع خودش را بخواهد که یکی از آنها رضایت خداست، بسیار هم زیباست. کار اولیای خدا هم همین است و خدا هم اسمش را تجارت گذاشته است. 🔘 خلاصه صفحات ٧٢ و ٧٣ کتاب «رهایی از گناه» اثر استاد علیرضا پناهیان 👈 ادامه دارد ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 معجزه‌ای به نام «توبه» 🔺 بخشی از سخنرانی استاد پناهیان در رمضان ٩٨ که در سال‌جاری در کتابی با عنوان "رهایی از گناه" منتشر شده است. 🔹 چرا طلب مغفرت یعنی درخواست معجزه از خدا؟ 🔹 چرا هر توبه‌ای که خدا قبول می‌کند، معجزه‌ای است که خدا برای توبه‌کننده انجام داده؟
«عقلانیت» 🌀❌ دلار چند؟ ✍ عبدالرحیم انصاری؛ 🔻 سه ماه است با آشوب و اعتصاب اجباری، همراه شده و آرامش را از جامعه و اقتصاد گرفته، حالا با وقاحت توئیت میزنه؛ «آقای رئیسی دلار چند؟» 📌 قیمت دلار، نرخ توئیت های شماست، جناب اصلاح طلب! ➖ شما بهتر از هر کسی میدانستید ناامنی، اصلاح اقتصادی را متوقف می‌کند، اما همراهی کردید که امروز بگوئید؛ دلار چند!
«عقلانیت» 🌹 آشوبگرانی که برخی سعی می‌کنند آنها را معترض معرفی کنند! ، با پرتاب کوکتل مولوتف به داخل کابین لوکوموتیو قطار اصفهان، آقای یزدان قجری، لوکوموتیوران پایه یک راه آهن را به شهادت رساندند. 🌹 شهید قجری با اینکه می‌توانست قطار را رها کرده و جان خود را نجات دهد، برای کنترل قطار و جلوگیری از حادثه بزرگتر، داخل کابین ماند و قطار را کنترل کرد اما خودش بر اثر سوختگی به شهادت رسید. 💐 نثار امام، شهدا و اموات مؤمنین، فاتحه و صلوات
«عقلانیت» ✍ آقای تحلیلگر؛ ☑️ روزنامه های غربگرا مصاحبه با پدر و مادر قاتلین را برای «مظلوم نمایی» و «قهرمان سازی» شروع کرده اند ✔️ در مرحله بعد، خیابان از «آشوبگر» به «تروریست حرفه ای» تحویل داده شده، همزمان به مخاطب گفته می‌شود؛ اینها تروریست منتقل شده به ایران نیستند، مردمِ مسلح شده اند 🚨 این است پشت پرده پروژه "اعدام نکنید"
«عقلانیت» 🌱 رهایی از گناه ( ٢١ ) ✅ چگونه می‌توان منفعت طلبانه عاشق خدا شد؟ 🔹 پاسخ اول: اگر بخاطر منافع عالی از منافع کم ارزش بگذریم (گذشتن به معنای توجه نکردن) ، آتش عشق در وجودمان شعله خواهد کشید. آنوقت است که خواهیم گفت: «عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست» 🔹 پاسخ دوم: وقتی از منفعت طلبی شروع کنیم، به عشق خدا می‌رسیم؛ چون مقداری که خدا منافع ما را تامین می‌کند هرگز در شمارش و اندازه نمی‌آید. ما چون نمی‌توانیم نعمات خدا را درست ببینیم، عاشق خدا نشدیم. 🔹 پاسخ سوم: آن روی منفعت طلبی، ضررگریزی است. تنها خداست که می‌تواند ما را از خطرات بسیار مهلک مرگ، عالم قبر، صحرای محشر، جهنم و عذاب ألیم نجات دهد. ابتدا باید بفهمیم که چه خطراتی را در پیش رو داریم، تا به خدا پناه ببریم و عاشق او شویم. 🔹 پاسخ چهارم: با منفعت طلبی می‌توان قیمت بالای استغفار و تبدیل سیئات به حسنات را فهمید. ما گاهی اصلا منفعت طلب نیستیم؛ نه قیمت بخشش خدا را می‌فهمیم، نه قیمت نعمتش را، نه قیمت نجات از عذاب را !! 🔹 پاسخ پنجم: رابطه عبد و مولا با رابطه بین زن و شوهر، یا مادر و فرزند متفاوت است. در رابطه عبد و مولا، عبد به هزار بهانه از مولا دریافت می‌کند و مولا به بهانه های مختلف به عبد لطف می‌کند. دریافت از مولا یعنی منفعت! اساسا ما رابطه دیگری با خدا نداریم، ما که نمی‌توانیم چیزی به خدا بدهیم! 👈 ادامه دارد ...
✅ جبهه حق و باطل، بیش از هر زمان دیگری آشکار است 🔔 هیچ بهانه ای برای گمراهی و نفهمیدن حق از باطل وجود ندارد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔍 پشت صحنه اغتشاشات ... 🔺 میگه: خودمونی به شما بگم، برای چهارتا دختر رفته بودیم آشوب کنیم. !! 🔺 زنگ میزنه به اورژانس میگه: «سه نفر را با باتوم کشتن، آمبولانس بفرستید» درحالیکه آمبولانس رو وادار میکردن به خیابون بیاد، فراخوان میزدن که؛ اگر آمبولانس اومد حتما دارد نیروی نظامی جا به جا میکنه، آمبولانس رو آتش بزنین ... !!
«عقلانیت» 🌱 رهایی از گناه ( ٢٢ ) ✅ "منفعت طلبی" و رعایت منافع دیگران 🔹 تنها کسیکه برای خودش و منافعش قیمت قائل است، می‌تواند بفهمد که دیگران هم منافعی دارند، یعنی به دیگران هم حق بدهد. چنین کسی اگر اولین شرط منفعت طلبی (بدنبال عالی‌ترین منافع بودن) را رعایت کند، دلسوز منافع دیگران هم خواهد بود. 🔹 انسانها اول باید خودخواه و منفعت طلب باشند تا بتوان این روایت را برایشان خواند که «هرچه برای خودت خواستی برای دیگران هم بخواه!» 🔹 امیرالمومنین(ع) میفرماید: من به احدی احسان نکردم و به هیچکس هم بدی نکردم. و این آیه را خواندند : «اگر کار خوبی انجام بدهید، به خودتان خوبی کرده اید و اگر بدی کنید به خودتان بدی کرده اید. سوره اسراء، آیه ٧» (جوامع الجامع، طبرسی، ج ٢، ص ٣١٨) 🔹 وقتی مالمان را به فقیر می‌دهیم، در واقع به او میگوئیم: من که نمی‌توانم این بار را تا قیامت بیاورم، اما تو میتوانی، این بار را برای من بیاور! ✅ "منفعت طلبی" و اخلاص 🔹 اخلاص یعنی عمل کردن فقط برای رسیدن به عالی‌ترین منافع. ترجمه حقیقی «اخلاص برای خدا» اینستکه فقط عالی‌ترین منافع خودمان را در نظر بگیریم. عالی‌ترین منفعت انسان اینستکه خدا با او رفیق باشد. 👈 ادامه دارد ...
«عقلانیت» ☑️ کف "توئیتر" و "اینستا" کمپین تحریم و اعتصاب و پرداخت نکردن قبض برق و گاز میزنن ✅ کف میدون تره‌بار، مردم ریختن مرغ مازاد نیاز بازار رو می‌خرن تا تولید کننده ضرر نکنه :)) 📌 براندازا با کدوم پماد این سوختگی رو تسکین بدن؟! ✍ آرما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 خبرهای خوب ✅ خدمات یکساله دولت مردمی، تنها در استان سیستان و بلوچستان
34.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 «تاریخ» مهمترین درس معارف ✅ استاد پناهیان: 🔹 هرکسی می‌خواهد برداشت دقیق و نابی از دین بدست بیاورد باید برود سراغ تاریخ. مهمترین و اولویت دارترین درس معارفی، درس "تاریخ" است. 🔹 میفرماید: «کسیکه زمان خودش را بشناسد، اشتباهات به او هجوم نمی‌آورند» یعنی اگر زمان خودت را نشناسی پُر اشتباه خواهی شد! برای "زمان شناسی" باید زمانهای مختلف (تاریخ) را مطالعه کرد. 🔹 اگر سخنان امام صادق(ع) را بدون توجه به زمان آن در نظر بگیرید می‌توان با استناد به آن، فرمایشات امیرالمومنین (ع) را رد کرد!. امیرالمومنین(ع) انسان را به جهاد ترغیب می‌کند، اما امام صادق(ع) میفرماید: مؤمن در بستر خوابش هم بمیرد، شهید است! 🔹 در تاریخ معاصر، حضرت امام(ره) دو هفته قبل از پذیرش قطعنامه فرمود: «امروز کوتاهی کردن در این جنگ، خیانت به رسول الله(ص) است» چرا دو هفته بعد نظر امام عوض شد؟ پاسخ به این سوال فقط با مطالعه دقیق تاریخ روشن می‌شود.
«عقلانیت» 🌱 رهایی از گناه ( ٢٣ ) ✅ چرا خدا اصرار دارد ما گناه نکنیم؟ 🔹 اولین دلیلش اینستکه انسانها نفع و ضرر خودشان را نمی فهمند، یا اینکه بدلیل راحت طلبی و تنبلی، بطور جدی به آن توجه نمی‌کنند. خدای مهربان نیز برای جبران این بی‌توجهی و تنبلی، فرمان و امر خود را گذاشته است روی کارهای خوبی که باید انجام بدهیم. همچنین فرمانِ ترک و نهی خود را گذاشته روی کارهای بدی که به ضرر خودمان است و برای این امر و نهی خود، ثواب و عقاب سنگین قرار داده است. 🔹 امام صادق(ع) میفرماید: «تنبلی آنقدر در وجود انسانها قوی است که اگر بخاطر کرسنگی مجبور به رفتن بدنبال غذا نمیشد، آنقدر سراغ غذا نمی‌رفت تا هلاک میشد!» توحیدالمفضل، ص ٧۵ 🔹 دلیل دوم اینستکه؛ ما منافع بلندمدت خودمان را نمی‌بینیم، به همین دلیل خدا به راهنمایی کردن اکتفا نکرده است. بلکه به ما فرمان می‌دهد و ثواب و عقاب برای آن قرار می‌دهد. 🔹 دلیل سوم اینستکه؛ انسان بصورت غریزی نیاز به پرستش دارد؛ یعنی دوست دارد کسی را بپرستد. خداوند حس پرستش ما را واسطه قرار داده تا ما به ضرر خودمان کاری (گناه و معصیت) انجام ندهیم! 👈 ادامه دارد ...
«عقلانیت» 🌱 رهایی از گناه ( ٢۴ ) ✅ قدم سوم برای ترک گناه؛ «اهل مسابقه باش» 🔹 تاکنون پیرامون "اهل برنامه بودن و منفعت طلب بودن" بعنوان دو گام مهم برای متقاعد شدن انسانها به دینداری و ترک گناه مطالبی محضرتان ارائه شد. سومین قدم برای دینداری و ترک گناه، اهل مسابقه بودن است. 🔹 قرآن میفرماید: «از همدیگر سبقت بگیرید برای آمرزش و مغفرتی از سوی پروردگارتان و بهشتی که پهنایش چون پهنای آسمان و زمین است» سوره حدید، آیه ٢١ 🔹 امام سجاد(ع) میفرماید: «شیعیان ما! بهشت به شما میرسد؛ دیر یا زود! اما باهم مسابقه بگذارید برای رسیدن به بالاترین درجه» یعنی دغدغه و مسئله تان این باشد! سپس میفرماید: «اگر کار نیک کوچکی را انجام بدهی (مثلا به فقیر مؤمنی کمی احسان کنی) بیش از صدهزار سال از رفیقت جلو می‌افتی!» کنزالفوائد، کراجکی، ج ١، ص ٢٧٩ 🔹 دین فقط برای این نیامده که ما را از زشتی‌ها و بدی‌ها نجات دهد! دین آمده تا ما را با «ماشین مسابقه» از بد زندگی کردن نجات دهد و به اوج برساند. اساسا خاصیت دین همین است که در آن «مسابقه بسوی خوبیها» وجود دارد. 👈 ادامه دارد ...
«عقلانیت» 🌱 رهایی از گناه ( ٢۵ ) ✅ حس درونیِ مسابقه را نباید سرکوب کرد! 🔹 خداوند در قرآن میفرماید: «آنکه مرگ و زندگی را آفرید تا شما را امتحان کند که ببیند کدامتان بهتر هستید؟» (سوره ملک، آیه ٢) نفرموده امتحان میکند تا ببیند چه کسی خوب است و چه کسی بد، میفرماید برای اینکه ببینم چه کسی بهتر است! (مسابقه) 🔹 کودکان همیشه می‌خواهند با هم مسابقه بدهند. این حس زیبا در وجود انسان قرار داده شده، اما معمولا ما آنرا سرکوب میکنیم! حتی کودک را از مسابقه نهی میکنیم! او نیز برای ارضای این نیاز خودش، سراغ مسابقه ها و بازیهای غیرواقعی در فضای مجازی و ... میرود. درحالیکه باید او را وارد مسابقه های جدی زندگی کرد. 🔹 حالِ کسیکه برای نجات از بدبختی می دود، با کسی که برای برنده شدن می دود، بسیار متفاوت است؛ تلاش برای برنده شدن در مسابقه همراه با هیجان و حال خوب است. اما متاسفانه بعضی فرزندانشان را از حس مسابقه درمی‌آورند و میگویند: «اگر درس نخوانی، بدبخت می‌شوی!» و اینگونه حس بدبختی و بیچارگی را به او منتقل می‌کنند! 🔹 در دوران حکومت امام زمان(عج) حداقل ها برای زندگی مردم تامین می‌شود و بقیه زندگی مسابقه است! چون خیال همه راحت است که دیگر کسی بدبخت نمی‌شود؛ لذا از سرِ بیچارگی سرکار نمی‌رود. اساسا فلسفه اینکه «دولت دینی» باید حداقل زندگی مردم را تامین کند همین است که مردم به خدا برسند و بعبارت دیگر «اهل مسابقه» شوند. 👈 ادامه دارد ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 حاشیه های پدرانه ی دیدار رهبرانقلاب با خانواده شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ (ع)، خواندن نام شهدا و گفتگو با خانواده آنها ... 🇮🇷 تاکید مجدد ایشان بر کارکردن نیروهای مؤمنِ انقلابی و استفاده حداکثری از قدرت بیان و سخنوری در راه خدا و راه انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ واکنش دکتر بهادری جهرمی، سخنگوی دولت به شعار بی‌شرف برخی دانشجویان در دانشگاه بوعلی همدان 🔻 خواهش می‌کنم دوستان خودتان و همکلاسی‌های خودتان را بی‌شرف خطاب نکنید 🔻 بی‌شرف کسی است که به ناتو و آمریکا التماس می‌کند به ایران حمله کند! 🔻 بی‌شرف کسی است که به صدام لبخند زد و ۱۷ هزار ایرانی را ترور کرد( سازمان منافقین) 🔻 بی شرف کسی است که کاپیتولاسیون را تصویب کرد تا ارزش سگ آمریکایی از شاه ایران بیشتر شود! 🔻 بی شرف کسی است که ۴٣ سال قبل از ایران رفت و ٣۵ میلیارد دلار پول ملت را با خود برد و خانواده اش همچنان از آن پول ملت هزینه می‌کنند و بجای پاسخگویی، بدنبال به جان هم انداختن ایرانی ها هستند تا مانع پیشرفت ایران شوند!
♦️ جنگ روایتها 🔔 قابل توجه کسانی که میگن: جمهوری اسلامی ضد زن هست‌‌ ... ☑️ تمام افتخار سلطنت طلبها ساخت راه آهن و پل ورسک در راه آهن شمال هست که توسط یک شرکت دانمارکی ساخته شده و به قول چرچیل، به عنوان "پل پیروزی" برای متفقین بوده!! ❇️ اما پل "طبیعت" در تهران توسط پیمانکار داخلی یعنی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء وابسته به سپاه ساخته شده است. جالب تر اینکه خانمها معمار و طراح اصلی این پل بودند. از جمله: خانم لیلا عراقیان، خانم سحر یاسایی، خانم هما سلیمانی، مینا نیکوکلام و ... 🌀📌 کدوم مایه افتخاره؟!
🔵 جبران خرابکاری‌های دولت سابق تحسین می‌خواهد، نه تخریب 🍁 رئیس بانک مرکزی در دولت روحانی می‌گوید: ما حق خودمان می‌دانیم که از دولت انتقاد کنیم. او همچنین گفته که رئيس‌جمهور باید به‌خاطر ناکارآمدی استعفا دهد و انتخابات دوباره برگزار شود(!) 🔸عبدالناصر همتی به روزنامه هم‌میهن گفت: «- سال ۱۳۹۷ پیش از آنکه مسئولیت بانک مرکزی را برعهده بگیرم، برنامه‌ای به دکتر روحانی دادم و اشاره کردم، با ناترازی‌ای که در سیستم مالی کشور وجود دارد و با نقدینگی متراکم و رشد مداوم آن، مقدمات شوک ارزی در کشور فراهم است. امضای ترامپ برای خروج از برجام عملا ماشه را کشید. تاکید کردم که ما اگر برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم، فقط می‌توانیم از بروز ابرتورم جلوگیری کنیم، اما قطعا تورم ۵۰ درصدی خواهیم داشت. 🔸...ما در آن دوره و در فشار حداکثری موجود توانستیم جلوی فروپاشی را بگیریم. هیچ‌گاه نگفتیم عملکرد خیلی خوبی داشته‌ایم. اگر گمان کردید که با ۲۰۰ هزار بشکه صادرات نفت آن هم با قیمت بشکه‌ای ۲۰ دلار در شرایطی که کرونا در شدید‌ترین حالت بروز کرده بود، می‌شد همه قیمت‌ها را ثابت نگاه داشت، نادرست فکر کرده‌اید. ما در این شرایط سخت توانستیم جلوی فروپاشی اقتصادی را بگیریم. 🔸دلیل جهش نرخ، اعتراضات نیست. دلیل، فاندامنتال‌های بازار است. فاندامنتال بازار می‌گوید نمی‌توانید تورم ۴۰ یا ۵۰ درصد داشته باشید، ولی نرخ ارز تکان نخورد. می‌توانید نرخ ارز را با تزریق نگه دارید. تا پایان سال ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت. این همان دلیل اصلی است که انتظارات تورمی ایجاد می‌کند. وقتی در مهرماه ۳.۲ درصد رشد پایه پولی اتفاق می‌افتد، به این معنی است که به‌زودی نقدینگی افزایش پیدا می‌کند. 🔸در دوره من هم نرخ به ۳۲ هزار تومان رسید. اما من اجازه ندادم روی این نرخ بماند. من همان زمان نرخ ارز را ۳۲۵۰۰ تعیین کردم. این کار جسارت می‌خواست. اما این کار انجام شد و زمانی که این پست را تحویل می‌دادم، دلار به ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده بود.». 🔰 درباره سخنان آقای همتی، یادآوری چند نکته شایسته است: 🔻 او به خاطر سه سال ریاست بانک، از مسئولان رکورد‌های منفی برجای مانده از دولت روحانی است؛ از جمله رکورد تورم ۵۹ درصدی. در همین چارچوب، میزان نقدینگی در اواخر تابستان ۱۳۹۷ (مقارن شروع مدیریت همتی) ۱۶۷۲ هزار میلیارد تومان بود که در فروردین ۱۴۰۰، با ۱۰۷.۸ درصد رشد، به ۳۴۹۰ هزار میلیارد افزایش یافت و از دلایل اصلی تورم است. نقدینگی در دولت روحانی، از ۴۷۰ هزار میلیارد، به بیش ۴۱۰۰ هزار میلیارد تومان (حدود ۹ برابر) افزایش یافت. 🔻 از سوی دیگر، قیمت دلار در مرداد ۱۳۹۷‌، حدود ۸۳۹۲ تومان بود. اما در خرداد ۱۴۰۰، بیش از دو و نیم برابر گران شده و به ۲۲۸۳۸ تومان رسید. این نرخ در دولت روحانی تا بالای ۲۷ هزار تومان هم افزایش یافت و در مقطعی، به ۳۳ هزار تومان هم رسید. افزایش فعلی قیمت ارز، یکی از نتایج میراث تورم ۵۹ درصدی است. 🔻 آقای همتی به درستی اذعان می‌کند که در دولت برجام، صادرات نفت به 200 هزار بشکه رسید، اما به این موفقیت دولت جدید نمی‌پردازد که توانسته رقم صادرات را به یک و نیم میلیون بشکه برساند. 🔻 در موضوع کسری بودجه، با فرض صحت ادعای آقای همتی درباره وجود کسری بودجه 300 هزار میلیاردی در سال جاری، این رقم 180 هزار میلیارد تومان کمتر از ارثیه کسری دولت سابق در سال گذشته (480 هزار میلیارد تومان) است و از موفقیت‌های دولت جدید به شمار می‌رود. 🔻 ضمن این که دولت فعلی، بیش از 110 هزار میلیارد تومان بدهی انباشته و سود اوراق سررسید شده را هم تسویه کرده و 60 هزار میلیارد تومان هم به اجرای برخی تکالیف قانونی دشوار مانند متناسب‌‌سازی حقوق معلمان (و بازنشستگان و کارمندان) اختصاص داده است. 🔻 این را هم باید در نظر گرفت که با احتساب تورم 40 درصدی فعلی، طبیعی‌‌ترین اتفاق این بود که رقم کسری، امسال به حداقل 670 هزار میلیارد یا بالاتر برسد، اما دولت با همه سختی‌ها به اذعان آقای همتی توانسته، رقم مذکور را به 300 هزار میلیارد کاهش دهد که اتفاق بسیار مهمی است. 🔻 با مرور آنچه از گفته شد، اقدامات دولت فعلی در جبران سوء تدبیر‌های دولت سابق، قدرشناسی می‌خواهد، نه توهین و تندی و تخریب.