«عقلانیت»
🇮🇷 خبرهای خوب
🔹 از دولت مردمی
✅ مهندس محرابی، وزیر نیرو :
در شروع دولت مجموعا ۳۵ هزار متر مکعب آب را در استان بوشهر شیرین میکردیم که این عدد در حال حاضر با افتتاح این طرحها به حدود ۱۰۲ هزار متر مکعب در شبانه روز رسیده است و با شروع طرحهای صنعت آب و برق استان بوشهر تا پایان دولت این عدد به ۲۴۰ هزار متر مکعب در شبانه روز میرسد.
✅ رئیس جمهور :
برخی از پروژههایی که در این سفر مورد بهرهبرداری قرار گرفت، بیش از ۱۴ سال متوقف و راکد مانده بود، اما دولت خود را مکلف به اتمام این پروژهها میدانست و با همت مسئولان بسیاری از آنها تکمیل و به بهرهبرداری رسید. اگر امروز کشور درحال پیشرفت است، رمز آن وحدت و انسجامی است که به برکت ولایتفقیه و تلاش و مجاهدت مردم کشور وجود دارد.
✅ معاون اجرایی رئیسجمهور :
با دستور رئیس جمهور مدیران استان بوشهر ارزیابی شدند. ۵ مدیر استان مورد تشویق قرار گرفته و بیش از ۵ مدیر هم برکنار شدند.
🌀♦️ آیا اخبار مثبت و امیدآفرین، مانند خبرهای منفی به گوش همه میرسد؟!
🇮🇷 فردایی بهتر از امروز در انتظار ماست
«عقلانیت»
✔️ بردگی مدرن، با شعار عشق و آزادی !!
❌ مصرف غیرمنطقی سُرم در روز «ولنتاین»
🔹 مدیرکل دارو سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت:
▪️ «سُرم ولنتاین» نماد تلخ مصرف غیرمنطقی دارو است، لازم به ذکر است که در روز ولنتاین برخی افراد برای عکس گرفتن و انتشار آن در فضای مجازی، درخواست تجویز سرم میکردند.
▪️ تا سال گذشته تامین ماهانه سرم در کشور حداکثر ۱۱ میلیون عدد بود که در سال جاری به بیش از ۱۹ میلیون عدد رسیده است. بر همین اساس عرضه سرم از هر دو مسیر تولید داخل و واردات در دو ماه دی و بهمن مجموعا ۳۹ میلیون عدد بوده است
🔔 غربزدگی، بزرگترین مانع پیشرفت کشور
«عقلانیت»
📌 استقلال، یا بردگی ؟؟
⚫️ معاون وزیر نفت پاکستان :
🔺 پاکستان به دلیل عدم اجرای قرارداد با ایران و تکمیل نکردن خط لوله صادرات گاز ایران، با خطر جریمهٔ ۱۸ میلیارد دلاری مواجه است.
🔺 به سفیر آمریکا در اسلام آباد گفتهایم یا اجازه ساخت خط لوله واردات گاز از ایران را بدهید یا پول بدهید تا پاکستان مبلغ جریمه را به ایران بپردازد
✔️ پاکستان! دارنده بمب اتم! برای ارتباط اقتصادی و تجاری با همسایهٔ خود، نیازمند اجازه آمریکاست!!
🇮🇷 چه شیرین است ۴۴ سال استقلال
«عقلانیت»
🌀 استاندارد دوگانه، یا دیدن همهٔ واقعیت ها؟
⭕️ میگن؛ چرا زمان روحانی و اصلاحات، انتقاد از دولت، تضعیف نظام نبود، اما اکنون انتقاد از دولت رئیسی، تضعیف نظام است؟!!
⭕️ میگن؛ روی حجاب اسلامی تاکید میکنید، اما تو راهپیماییها و مراسم ملی و مذهبی بیشتر بدحجابها رو نشون میدید!!
⭕️ آیا اینها استاندارد دوگانه و تناقض نیست؟ شاخص، معیارها هستند یا دولت رئیسی؟
✅ پاسخ اینستکه :
🔹 ما در دوران خاتمی و خصوصا حسن روحانی با دولت هایی روبرو بودیم که بدلیل دلدادگی شدید به غرب، اصلا ارادهای برای حل مشکلات معیشتی و اجرای احکام اسلام و مقابله با ناهنجاریهای اجتماعی نداشتند. لذا در آن دوران باید اجرای احکام الهی و توجه به معیشت مردم را مطالبه میکردیم.
🔹 اما اکنون و در دولت آقای رئیسی، وضعیت کاملا برعکس شده و شرایط ١٨٠ درجه تغییر کرده است؛ دولت کنونی، خود را مقید و مکلف به اجرای احکام الهی و حل مشکلات اقتصادی میداند، یعنی اراده لازم وجود دارد، اما ...
🔹 وقتی در توان، امکانات و شرایط کشور، محدودیت وجود دارد، رعایت اولویتبندی کارها، امری کاملا عقلایی و پذیرفته شده در تمام جوامع بشری است.
🔹 کاملا واضح و آشکار است که اکنون اکثریت مردم خواستار حل مشکلات اقتصادی بوده و آنرا اولویت اول کشور میدانند؛ ضمن اینکه تحرکات ضدفرهنگی و ترویج ناهنجاریهایی مانند برهنگی و بیحجابی توسط دشمنان ملت نیز بر بستر ضعفهای اقتصادی انجام میشود.
🔹 پاسخ دقیق تر و عمیق تر به این شبهات، خصوصا در زمینه ناهنجاریهای اجتماعی، یا نشان دادنِ چهرهٔ افراد بدحجاب در مراسمات ملی و مذهبی، توجه به حرف نوی جمهوری اسلامی؛ یعنی «جمع کردن ارزشهای الهی و نظر مردم» است که مبنا و راهبرد محوری نظام در ادارهٔ جامعه و اجرای احکام الهی است. بخوانید:
🇮🇷 امام خامنهای ١٣٩٠/١٠/٧ : «جمهوری اسلامی حرف نویی دارد، "ارزشهای الهی و مردم". این دوتا باید با هم توأمان بشوند و حرکتها را شکل بدهند. جوامع را شکل بدهند. ارزشهای معنوی و ارزشهای اسلامی همراه با ارادهٔ مردم، نه تحمیل بر مردم»
🔹 ریشه قرآنی این سخن، آیه ١٢ سوره ممتحنه است که میفرماید: «ای پیامبر! هنگامی که زنان با ایمان نزد تو آمدند تا با تو بیعت کنند که چیزی را با خدا شریک نگیرند، دزدی نکنند، مرتکب زنا نشوند و ... ، با آنان بیعت کن و از خدا برای آنان آمرزش بخواه؛ زیرا خدا بسیار آمرزنده و مهربان است»
🔰تحلیل سرود سلام فرمانده 2
✍ احسان عبادی
✅ دست مریزاد به همه عزیزان و دست اندرکاران سرود سلام فرمانده که باز هم سرودی "دینی - ملی - حماسی - احساسی - معرفتی" ساختند؛ بسیار زیبا بود.
✍چند نکته مهم در تجلیل از این سرود و شعر زیبا:
١- لباس هایی که بر تن کودکان بود، از تمامی اقوام ایران اعم از کرد و لر و بلوچ و عرب و فارس و... بود ، نشان دهنده این نکته که همه ایران با هر فکر و عقیده ای که دارند با هر دغدغه ای که دارند ، در برابر اسم امام زمان ، خاضع و خاشع و تسلیم هستند و حول این محور با یکدیگر اشتراک دارند. اشتراکی که هیچ مشکلی آن را از بین نمی برد.
٢- در سرود از عبارت "به چشم امام زمان آمدن" استفاده شد ، یعنی این نوجوان ما باید بداند که می شود با کارهای خوب انجام دادن و با تلاش و کوشش ، به درجه ای رسید که به چشم امام زمان بیاییم و به قول معروف ، خواستنی تر شویم !
٣- اشاره زیبایی به عهد و قرار یکساله با امام زمان شد که احتمالا اشاره به یک سال گذشتن از سرود سلام فرمانده 1 بوده ، این فراز این نکته مهم را در ذهن آن نوجوان جا می اندازد که فکر نکن با یک سرود خواندن ، همه چیز عالی شده ! بلکه باید همراه با آوردن نام امام ، روی قول ها و قرارهایی که با امام گذاشتیم هم باشیم. مخصوصا انجام واجبات و ترک گناهان
۴- تاکید زیاد سرود بر مهربانی امام زمان و حتی مهربان تر بودن از پدر و مادر !
در نگاه کودکان و نوجوانان ما ، پدر و مادر مظهر مهربانی تمام و کامل هستند ، اما این فراز شعر که برگرفته از روایات هم هست ، به این فرزند عزیز نشان می دهد و در باور او جا می اندازد که امام زمان از پدر و مادر و از هر کسی دیگر مهربان تر است. بسیار عالی
۵- اشاره بسیار زیبای شعر به این که "میخواهم سرباز امام شوم تا دنیا را به هم بریزم" این تفکر را در ذهن بچه ها جا می اندازد که می شود برای یاری حضرت به چنین جایگاهی رسید ، می شود برای حضرت ، با کارهای خوب و عالی ، نظم کنونی فاسد دنیا را به هم زد و به سمت معنویت برد.
۶- این سرود، بچه ها را با نام به یادماندنی "حاج احمد کافی" آشنا می کند که قطعا بچه های مدرسه ای ما خیلی با ایشان آشنا نیستند، کسیکه واقعا بلبل امام زمان بود و تمام سخنرانی هایش دربست متعلق به امام زمان بود . بچه ها می روند تحقیق می کنند و یاد میگیرند و الگو میگیرند، معرفی شیخ احمد کافی به عنوان یک الگوی مهدوی یکی از فراز های اوج این سرود بود.
٧- تاکید به دعا کردن برای امام زمان برای ظهور ایشان که به بچه ها یاد می دهد همواره برای امام دعا کنند.
٨- در فرازهای پایانی این سرود ، فرزندان از امام می خواهند که یار ایشان باشند ، اینجا ممکن است یار حضرت بودن در چه حد و اندازه ای؟
شاعر شعر بلافاصله از چندین نفر نام می برد تا در ذهن این فرزند چنین الگوهایی شکل بگیرد:
👈 عمار، کسی که همیشه پا به رکاب حضرت امیر (علیه السلام) بود و نماد روشنگری کردن و جهاد تبیین است. بچه ها از همین سن یاد بگیرند باید برای امام خود روشنگری کنند و حرف بزنند.
👈 آرمان علی وردی ، شهید دوران اغتشاشات ، این الگو به بچه ها یاد می دهد نباید در برابر فتنه های پیش از ظهور ساکت ماند ،بلکه باید در حد توان و حتی پای جان تلاش کرد و از این کشور و نظام به عنوان زمینه ساز ظهور ، دفاع کرد. یاری حضرت فقط در عرصه ظهور نیست !
👈 حاج قاسم عزیز ، نام ایشان همانطور که در سرود اول بوده در این سرود دوم هم بوده و در حقیقت نشان گر یک الگوی کامل مهدوی است . نام حاج قاسم از آنجاییکه ایشان مطیع محض رهبری بود به بچه ها یاد می دهد در عصر غیبت ، اطاعت پذیری از رهبری هم باید باشد.
👈 سربازان گمنام امام زمان ، که عزیزان امنیتی ما هستند و این نشان می دهد به فرزندان عزیز که گاهی کار برای حضرت در گمنامی هاست ، نیاز به های و هوی و خود نشان دادن نیست ، می توانی به جای مشهور بودن پیش مردم ، در محضر امام زمانت خوش نام باشی ! بدون اینکه کسی تو را بشناسد.
👈 حاج همت، شهید عزیزی که نمونه واقعی یک محب خدا و اطاعت پذیر ولی فقیه بود در زمان جنگ ، قطعا بچه ها می روند و نام ایشان را تحقیق می کنند و زندگی ایشان را می خوانند و این می تواند در الگو سازی مهدوی نقش مهمی ایفا کند ...
٩- در پایان سرود، تاکید بر جهانی شدن نام امام می شود و فرزندان عزیز می گویند: تمام تلاش خود را می کنیم تا نام شما امام زمان جهانی شود!
١٠- باز هم در این سرود، نام رهبری عزیز سیدعلی آمده است که برخلاف فکر بعضی ها، به نظر بنده باید در این شعر قرار می گرفت، همانطور که در سرود اول بوده، چون مهدویت بدون سیاست و ولایت فقیه که نیابت عام امام زمان در عصر غیبت است، همان تفکر انحرافی است که جریان های حجتیه و شیرازی در حال تبلیغ آن هستند.
🔰انقلابی، باید قوی شود🔰
«عقلانیت»
🚨🚨🚨 مسمومیت واقعی، یا جنگ روانی؟؟
🔻 اتفاقی که این روزها در برخی مدارس دخترانه کشور مشاهده میشود، در سال ٢٠١٢ در افغانستان و در دوران حاکمیت طالبان نیز سابقه داشته است. در آن زمان که سرویسهای جاسوسی غربی بدنبال محکومیت طالبان بودند، حجم مسمومیتها آنچنان گسترده شد که سازمان بهداشت جهانی و ناتو وارد ماجرا شدند، بررسی کردند، اما به هیچ عامل شیمیایی نرسیدند و حتی بعدها اعلام شد تمام اخباری که طالبان را مقصر معرفی میکرد، دروغ بوده است.
🔻 واقعیت این است که؛ اگر به شما بگویند که مثلا یک عقرب در لباس شما وجود دارد، به طور ناخواسته ضربان قلب تان افزایش پیدا کرده، عرق میکنید و حتی ممکن است دچار برخی علائم شدیدتر جسمی مانند تهوع و بیحالی شوید.
🔻 حال اگر یک محرک خارجی، مانند مشاهده شیئی که وجود عقرب را در ذهن شما تقویت کند، یا در ماجرای اخیر، انتشار بوی متعفن یا پودر مشکوک، یا مثلا حضور کامیونی در کنار محل حادثه، به ماجرا اضافه شود قطعا واکنش های واقعی جسمی شدیدتر و گستردهتر خواهد بود. همهٔ اینها واکنش طبیعی بدن در مقابل اینگونه حوادث است.
🔻 چرا عمدتا مدارس دختران در معرض این جریان قرار دارد؟ چون بررسی روانشناسان نشان داده که زنان و دختران، تحریک پذیری بیشتری نسبت به پسران داشته و افکارعمومی در مورد سلامت و امنیت آنان حساستر است.
🔻 بنابراین با یک تحریک غیرواقعی، میتوان تاثیرات واقعی در روح، روان و حتی جسم افراد ایجاد کرد. این یکی از موفقترین عملیات جنگ روانی در دنیاست که توسط سرویسهای جاسوسی غربی در برخی کشورها طی سالهای اخیر انجام شده است
🔻 در مرحله بعد، این فضای روانی به وسیله رسانه (حتی بصورت ناخواسته، توسط رسانههای کشور هدف) به شدت در جامعه پمپاژ میشود. با این عملیات رسانهای، دیگر نیازی به عامل خارجی هم نیست، بلکه یک شایعه هم میتواند بسیاری از مردم را آنچنان درگیر و دچار مشکلات واقعی جسمی کند که مجبور شوند در بیمارستان تحت درمان قرار گیرند!!
🔵 نتیجه اینکه دشمن با استفاده از این روش جنگ روانی، به راحتی هم جامعه و خصوصا خانوادههای دانش آموزان را دچار تشویش و اضطراب کرده و مراکز علمی کشور را به تعطیلی میکشاند و هم با آشوب، اغتشاش و ناامنی، آرامش و امنیت جامعه را تخریب و میان حاکمیت و مردم شکاف و نفرت ایجاد میکند.
🔔 چه احمقانه است این سخن که گفته شود: «کار نظام است»!! کدام نظام علیه خودش اقدام میکند؟!!
🔘 برداشتی از سخنان دکتر پیروز، استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران در برنامه جهانآرا
بازپخش؛ یکشنبه ١۴ اسفند، ساعت ١۴/٣٠ از شبکه افق
«عقلانیت»
🔔 با توجه به استقبال دوستان از سلسله متن های "رهایی از گناه" ، به مدد الهی قصد داریم به میمنت میلاد امام زمان (عج) مباحثی از کتاب ارزشمند «انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه» را در سلسله متنهایی محضرتان ارائه کنیم.
📚 این کتاب خلاصه مباحث استاد پناهیان در تابستان ١٣٨۵ است که در جلسات آموزشی همایش دانشجویان مطرح شده و در سال ١٣٩١ توسط موسسهٔ "بیان معنوی" به زیور چاپ درآمده است.
🌿 انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ١ )
📣 نگاه عامیانه
🔹 نگاه عامیانه یعنی نگاهی سطحی به مفاهیم و مسائل عمیق. یعنی از چرایی ها و چگونگی ها نپرسیدن. یعنی از افواه مردم درس گرفتن و به افکارعمومی اتکا کردن. یعنی به اندک آگاهی درباره هر چیزی اکتفا کردن.
🔹 نگاه عامیانه ممکن است در بسیاری
از موضوعات و مسائل پدید بیاید، اما موضوعات معنوی که از پیچیدگی و پنهانی های خاصی برخوردارند، بیش از هر موضوعی در معرض برداشتهای عامیانه قرار دارد.
🔹 نگاه عامیانه در همه جوامع و فرهنگها جریان دارد. گاهی اوقات تحصیل کردهها و خواص هم دچار عوام زدگی میشوند که خطر آنها بدلیل تاثیری که در جامعه دارند، بیشتر است.
🔹 قابل پذیرش بودن نگاه عامیانه نسبت به نگاه ژرف و عمیق، تطبیق نگاه عامیانه با هواهای نفسانی، از عواملی است که به ترویج و گسترش این نگاه کمک میکند. اما کسانیکه بدنبال بردگی انسانها هستند، ترویج نگاه عامیانه بهترین راهی است که آنها از آن سود میبرند.
🔹 در میان نگاههای عامیانه، آگاهیهای درستی وجود دارد که به گوشهای از حقایق اشاره میکند، اما این اطلاعات ناقص، نمیتواند تحلیل و تصور کاملی از حقیقت به انسان ارائه کند.
🔹 فراهم شدن زمینه تحریف و انحراف، بیثمر شدن اندیشههای حیاتبخش، بیزار شدن اهل دقت، از آثار سوء عوامزدگی و نگاه عامیانه است.
👈 ادامه دارد ...
🔘 منبع: کتاب "انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان
«عقلانیت»
🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ٢ )
📣 نگاه عامیانه به منجی
🔹 نگاه عامیانه به منجی در همهٔ ادیان الهی عالم وجود دارد؛ تصور کسیکه سوار بر مرکب خواهد آمد و دنیا را با اعجاز دستانش متحول میکند و بی نیاز به همراهی مردم و هوشیاری آنها، زمین و زمان را زیر و رو کرده و بی اعتنا به سنتهای الهی و همهٔ آنچه در طبیعت حیات بشر است، سعادت را برای انسان به ارمغان میآورد!
🔹 کمترین زیان این نگاه اینستکه تکلیف ما را برای مقدمه سازی قیام منجی و یاری او معلوم نمیکند. طبیعتا این اشتباهات، نه تنها فرج را جلو نمیاندازد و انتظار را ثمربخش نمیسازد، بلکه چه بسا موجب عقب افتادن فرج هم بشود.
🔹 برای تحکیم امید به فرج و حتی نزدیک کردن آن، باید ابتدا از همین عوام زدگی نجات پیدا کرد. چرا که ارادهٔ خداوند متعال بر این قرار گرفته است که انسانها با اقدام آگاهانهٔ خود، مقدمه ساز تغییر اوضاع عالم بشوند: «خداوند سرنوشت هیچ قوم و ملتی را تغییر نمیدهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند!» (رعد، آیه ١١)
🔹 اگر منجی عالم، خارج از این قواعد و سنن الهی، بخواهد بشر را نجات بدهد، نقش آگاهی و ارادهٔ انسانها در سعادتشان را در نظر نگرفته است. اساسا ارزش سنتهای الهی و حیات بشر و حکمتِ همه امتحانات، شکست ها و پیروزیها زیر سوال خواهد رفت!
🔹 نتیجه این نگاه اینستکه؛ مسئولیتی در ایجاد مقدمات فرج بعهدهٔ ما نیست.! چون بناست کسی بیاید و ما را نجات دهد که همهٔ مسئولیتها و فعالیتها به عهدهٔ اوست.
👈 ادامه دارد ...
🔘 منبع: کتاب "انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 عقل نداری راحتی، نه ؟
📺 قسمتی از برنامه طنز شبکه ٢ سیما «پاورقی»
⏰ هر روز حوالی ساعت ٢٠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 اسیدپاشی، از اصفهان !!
🔻 کرونا، از قم !!
🔻 مسمومیت، از قم !!
✔️ پروژههای صهیونیستی_انگلیسی با اجرای سازمان منافقین
🔘 سخنان استاد رائفی پور درباره پشت صحنه رعب آفرینیهای اخیر
«عقلانیت»
🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ٣ )
📣 صورت معنوی در نگاه عامیانه
🔹 میتوان به این نگاه عامیانه، صورت معنوی هم داد و آن اینکه تصور کنیم قدرت معنوی حضرت همه را گوش به فرمان خداوند خواهد کرد، و یا ایشان با نیروی غیبی همهٔ مشکلات را حل میفرمایند.
🔹 البته نگاه معنوی حضرت معجزه خواهد کرد و قطعا ظهور ایشان آثار پر برکتی را برای انسانهای مستعد خواهد داشت، اما قواعد «رشد و کمال» و نقش «عزم و لیاقت» انسان چه خواهد شد؟ اگر قرا باشد امام زمان(عج) تنها از قدرت معنوی بهره ببرند و با معجزه مشکلات را حل کنند، خُب اینکار که از دست پیامبر گرامی اسلام(ص) و علی ابن ابیطالب (ع) بهتر برمیآمد.
🔹 اما خداوند به پیامبرش میفرماید: «تو هر کسی را که دلت بخواهد، نمیتوانی هدایت کنی» (قصص، ۵۶) آن وقت چگونه میشود که امام زمان(عج) با ارادهٔ خود، همه انسانها را بدون دخالت ارادهٔ آنها هدایت کند؟
🔹 بله، روایت داریم که حضرت بر سر مؤمنان دست میکشند و عقل آنها رشد پیدا میکند، اما درک معنای این حدیث نیازمند یک نگاه عمیق است؛ همین الان هم اگر شرایطی فراهم شود که گروهی از مؤمنان لیاقت تفقّد حضرت را پیدا کنند، مورد عنایت قرار خواهند گرفت و با لطف خاص حضرت، عقول آنها بیش از سایرین رشد خواهد کرد. (توقیع حضرت به شیخ مفید، کتاب احتجاج طبرسی، ج٢، ص۴٩٧)
🔹 بهرحال نگاه عامیانه به مسئله ظهور، و تصور اینکه ظهور مسئله ای خارج از سنت الهی خواهد بود، مطلبی است که ائمهٔ معصومین(ع) نیز به شدت آن را نفی کرده و با آن مقابله میکردند.
🔹 امام خمینی(ره) نیز در وصیت نامه سیاسی الهی خود، صریحا چنین تصور عامیانه ای را نفی کرده و میفرمایند: «آن روزی که ان شاءالله تعالی مصلح کل ظهور نمایند، گمان نکنید که یک معجزه شود و یکروزه عالم اصلاح شود؛ بلکه با کوششها و فداکاریها، ستمکاران سرکوب و منزوی میشوند» (صحیفه، ج٢١، ص۴۴٧)
👈 ادامه دارد ...
🔘 منبع: کتاب "انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان
☘🌺☘ میلاد خجسته مهدی آل محمد(ص) و منجی عالم بشریت، بر همه آزادگان عالم مبارک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«عقلانیت»
🌀♦️ چگونه عشق مان را به امام زمان اثبات کنیم؟
🔔 عشق و علاقه به امام زمان (عج) به این نیست که در پستوی خانه بنشینیم و برای ظهورش دعا کنیم
🔔 در مقابل ظلم ظالمان عالم باید قیام کرد. والا کوفیان هم به مسلم گفتند: «آقا خودش میآید و کارها را درست میکند» بله امام آمد، اما کربلا شد!!
«عقلانیت»
🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ۴ )
📣 نگاه عامیانهٔ "حکومتی متکی بر شمشیر" !
🔹 برخی تصور عامیانه ای دارند که وقتی امام زمان (عج) بیایند، با شمشیر همهٔ مسائل را حل میکنند! گویی -نعوذبالله- خداوند به حضرت خواهند فرمود: «دیگر حوصلهمان سر رفته است، هر چه صبر و مدارا کردیم، نشد، حالا دیگر بروید با شمشیر مسائل را حل کنید!»
🔹 البته در جریان قیام حضرت، قطعا شمشیر(سلاح) بکار گرفته خواهد شد، اما هم مقدمات بسیاری میخواهد و هم با لوازم بسیاری همراه خواهد بود. آن روزی هم که دست علی ابن ابیطالب(ع) را بسته بودند، شمشیر بود ولی بدلیل نبودن آن مقدمات و لوازم، بکار گرفته نشد. این شمشیر همان شمشیر است، اما موقعیت بیرون آمدن از نیام را خواهد داشت.
🔹 ایشان نمیآیند که گناهکاران را بکشند. کشتن قاعده دارد. نه اینکه هرکسی گناه کرده بود، کشته شود. حتی قرار نیست برخی گناهکاران که بعد از ظهور هم دست از گناه برنمیدارند کشته شوند.
🔹 البته نباید بدلیل جذب عوام به منجی، "خواص بد" را از شمشیر حضرت نترساند و بطور کلی موضوع سلاح را از عملیات اصلاحی حضرت حذف کرد. بله، شمشیر نقش بسیار مهمی در احقاق حق و اقامه دین خواهد داشت؛ چراکه «مستکبران» هیچ زبانی جز زبان زور نمی فهمند.
🔹 در یک نگاه غیرعامیانه، آنچه مهم است علت بکارگیری سلاح در قیام و حکومت حضرت است. وقتی اتمام حجت برای ظالمان و همهٔ مردم صورت گرفته باشد، دیگر نیازی به مماشات نیست. وقتی کسی نمیخواهد دست از ظلم و ستیزه جویی بردارد، دیگر چه جای صبر و مداراست؟ اینجا وقتی میشنویم حضرت بدون درنگ و بدون طی مراحل تشریفات رایج در محاکم، به صدور و اجرای رای حکم ظالمان میپردازند (روایت امام صادق ع، در کتاب غیبت نعمانی، ج٢، ص٣٨۶ و روایت امام حسن عسگری ع، در کافی، ج١، ص۵٠٩) آرامش مییابیم و ظالمان نیز چارهای جز تمکین و تسلیم نخواهند داشت.
👈 ادامه دارد ...
🔘 منبع: کتاب "انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 شاید براتون تکراری باشه
🔔 اما تکرارشم یه تلنگر جدیده ...
«عقلانیت»
✍ عبدالله گنجی
🇮🇷 افتتاح بیمارستان هزار تخت خوابی، افتتاح فاز١۴ پالایشگاه گاز پارس جنوبی و حل مشکل آب آشامیدنی بوشهر کارهای ارزشمند و بزرگی است که در زد و خوردهای سیاسی مسمومیت ها و دلار نباید گم شود. آورده ها را در کنار چالش ها و مشکلات دیدن شاخصی از انصاف و آزادگی است
36.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«عقلانیت»
🔰 شیعهتر از علی؛ کاتولیکتر از پاپ!
✅ استاد محسن قنبریان:
🔻 عده ای تحمل آزادی اش را نداشتند و عده ای تحمل عدالتش را !
🔻 این مکتب هنوز همان جور است ...
🇮🇷 صراط مستقیم سعادت، صراط «ولایت» است
«عقلانیت»
🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ۵ )
📣 نگاه عامیانهٔ "نجات از ظلم و دیگر هیچ"
🔹 در روایات تاکید شده که حضرت زمانی ظهور میکنند که زمین پُر از ظلم و جور شده باشد. (کنزالعمال، حدیث٣٨۶٩١ و میزان الحکمه، حدیث١٢٧۶) ولی میتوان از همین حقیقت روشن و مسلّم هم تصوری عامیانه داشت. اینکه فکر کنیم صرف به ستوه آمدن مردم از ظلم و یا به اوج رسیدن جور، برای تحقق فرج کافی است.
🔹 درحالیکه تاریخ اسلام نشان میدهد، در میان مردمی که صرفاً از ظلم خسته شدهاند، اما تحمل عدالت را هم ندارند، تشکیل حکومت عادلانه اصلا حکومت ماندگاری نخواهد بود.
🔹 چرا پس از قتل عثمان، امیرالمومنین (ع) علیرغم اصرار مردم، از پذیرش خلافت امتناع میکرد؟ مگر ٢۵ سال منتظر آمدن مردم نبودند؟ آیا ایشان تعارف داشتند؟ ترس از اتهام جاهطلبی هم مطرح نبود. علت این بود که مردم از ظلم خسته بودند اما خواهان عدالت هم نبودند. اگر مردم اهل تحمل عدالت بودند، آنگونه حضرت را در دوران حکومتش شکنجه نمیکردند! (نهج البلاغه، خطبه٢٧)
🔹 الان مردم عالم از ظلم اسرائیل و آمریکا خسته شدهاند، اما آیا این کافی است؟ آیا مردم طاقت عدالت را دارند؟ آیا معنای عدل را میفهمند؟ آیا لوازمش را درک میکنند؟ آیا درک درستی از ظلم دارند؟ یا مظالمی وجود دارد که اساسا آنها را ظلم نمیدانند!!
🔹 عدالت تنها در صورت «فراگیر» بودن، «پایدار» خواهد ماند. والا عدالت طالبان با حملات ظالمان روبرو شده و در کربلاهای زمان به شهادت میرسند. نگاه عامیانه اینستکه تصور کنیم بدون آمادگی عمومی برای پذیرش عدالت، حکومت حضرت تنها بر موج مخالفت با ظلم، پایدار خواهد ماند. مگر خدا دنبال موج میگردد که بخواهد حکومت حق را روی موج «نارضایتی مردم از ظلم» سوار کند؟
👈 ادامه دارد ...
🔘 منبع: کتاب "انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«عقلانیت»
📌 غربگرایان، ابزار نظام سلطه
🔺 تجمع و آشوب غربگرایان در خیابانهای گرجستان، برای اعمال فشار بر حاکمیت، با هدف تقویت سلطه غرب بر منطقه قفقاز و اجرای اهداف آمریکا و همچنین پیوستن این کشور به ناتو !!
🔔 غربزدگی، بزرگترین مانع پیشرفت کشورها و مسیر بردگی و نابودی ملتهاست
«عقلانیت در سنگر خانواده»
🔔 بهجای اثبات خدا، به بچهها یاد بدهیم «هرچه دین گفته، به نفع دنیای شماست»
✅ استاد پناهیان:
💚 بعضیها برداشت قرون وسطایی از مسیحیت تحریفشده را به اسلام تعمیم میدهند! این تصور که دین فقط دنبال آخرت است و کاری به دنیا ندارد، اشتباه است. این باید جابیفتد که دین برای دنیا مفید است و بیدینی به دنیای آدم ضرر میزند
💚 خیلیها دربارۀ مؤمنین میگویند «اینها دنبال آخرت رفتند، ولی ما میخواهیم سراغ دنیا برویم!» این دوگانۀ اشتباه را باید بههم بزنیم و بگوییم: مؤمنینی که به مسجد میروند، دنیا را رها نکردهاند بلکه میخواهند دنیا را عاقلانهتر و هوشمندانهتر دنبال کنند و آخرت را هم داشته باشند.
💚 برخی میگویند «حجاب یک امر دینی است و مسئلۀ دینی هم مسئلۀ شخصی است» درحالیکه امر دینیِ صرف، که به دنیای ما کاری نداشته باشد اصلاً نداریم.
💚 مثلاً محبت اهلبیت(ع) صرفاً یک امر قدسی و غیردنیایی نیست، ولی ما نتوانستهایم فواید و آثار دنیایی آن را جا بیندازیم. ذکر صلوات، عزاداری و گریه برای امام حسین(ع) فایدۀ دنیویشان بیشتر از فایدۀ اخروی آنهاست یعنی بیشتر میتواند دنیا را درست کند.
💚 الان در آموزش و پرورش و حتی بعضاً در ادبیات ما طلبهها و در بسیاری از کتابها میبینیم که لااقل تلقیِ غیررسمی از دین، همان برداشت غلطی است که غربیها از دین دارند؛ به عنوان یک امر صرفاً قدسی و غیرواقعی مربوط به آخرت و عالم بالا! این تلقی باید اصلاح بشود.
🚩حرم حضرت معصومه(س)- ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
📢 فایل صوت: @Panahian_mp3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 «پیش به سوی پورنوتوپیا با ژوئیسانس»
✅ تحلیل بسیار مهم دکتر عباسی از اتفاقات اخیر کشور:
🔻 چه بر سر نسل جوان ایرانی میآید؟
🔻 تلاش عظیم سرویسهای اطلاعاتی غرب و دنباله روهای روشنفکری و غربگرایشان در داخل برای حذف حجاب و رسیدن به گفتمان سکس و رنسانس (زدن محدودیتهای عقلانی و دینی) در ایران!
🔻 فاجعه و بلایی که طی صدسال در فرانسه رخ داد در ایران طی دو دهه درحال رخ دادن است! بلایی که در اغتشاشات اخیر مثل دمل چرگین سر باز کرد!