36.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«عقلانیت»
🔰 شیعهتر از علی؛ کاتولیکتر از پاپ!
✅ استاد محسن قنبریان:
🔻 عده ای تحمل آزادی اش را نداشتند و عده ای تحمل عدالتش را !
🔻 این مکتب هنوز همان جور است ...
🇮🇷 صراط مستقیم سعادت، صراط «ولایت» است
«عقلانیت»
🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ۵ )
📣 نگاه عامیانهٔ "نجات از ظلم و دیگر هیچ"
🔹 در روایات تاکید شده که حضرت زمانی ظهور میکنند که زمین پُر از ظلم و جور شده باشد. (کنزالعمال، حدیث٣٨۶٩١ و میزان الحکمه، حدیث١٢٧۶) ولی میتوان از همین حقیقت روشن و مسلّم هم تصوری عامیانه داشت. اینکه فکر کنیم صرف به ستوه آمدن مردم از ظلم و یا به اوج رسیدن جور، برای تحقق فرج کافی است.
🔹 درحالیکه تاریخ اسلام نشان میدهد، در میان مردمی که صرفاً از ظلم خسته شدهاند، اما تحمل عدالت را هم ندارند، تشکیل حکومت عادلانه اصلا حکومت ماندگاری نخواهد بود.
🔹 چرا پس از قتل عثمان، امیرالمومنین (ع) علیرغم اصرار مردم، از پذیرش خلافت امتناع میکرد؟ مگر ٢۵ سال منتظر آمدن مردم نبودند؟ آیا ایشان تعارف داشتند؟ ترس از اتهام جاهطلبی هم مطرح نبود. علت این بود که مردم از ظلم خسته بودند اما خواهان عدالت هم نبودند. اگر مردم اهل تحمل عدالت بودند، آنگونه حضرت را در دوران حکومتش شکنجه نمیکردند! (نهج البلاغه، خطبه٢٧)
🔹 الان مردم عالم از ظلم اسرائیل و آمریکا خسته شدهاند، اما آیا این کافی است؟ آیا مردم طاقت عدالت را دارند؟ آیا معنای عدل را میفهمند؟ آیا لوازمش را درک میکنند؟ آیا درک درستی از ظلم دارند؟ یا مظالمی وجود دارد که اساسا آنها را ظلم نمیدانند!!
🔹 عدالت تنها در صورت «فراگیر» بودن، «پایدار» خواهد ماند. والا عدالت طالبان با حملات ظالمان روبرو شده و در کربلاهای زمان به شهادت میرسند. نگاه عامیانه اینستکه تصور کنیم بدون آمادگی عمومی برای پذیرش عدالت، حکومت حضرت تنها بر موج مخالفت با ظلم، پایدار خواهد ماند. مگر خدا دنبال موج میگردد که بخواهد حکومت حق را روی موج «نارضایتی مردم از ظلم» سوار کند؟
👈 ادامه دارد ...
🔘 منبع: کتاب "انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«عقلانیت»
📌 غربگرایان، ابزار نظام سلطه
🔺 تجمع و آشوب غربگرایان در خیابانهای گرجستان، برای اعمال فشار بر حاکمیت، با هدف تقویت سلطه غرب بر منطقه قفقاز و اجرای اهداف آمریکا و همچنین پیوستن این کشور به ناتو !!
🔔 غربزدگی، بزرگترین مانع پیشرفت کشورها و مسیر بردگی و نابودی ملتهاست
«عقلانیت در سنگر خانواده»
🔔 بهجای اثبات خدا، به بچهها یاد بدهیم «هرچه دین گفته، به نفع دنیای شماست»
✅ استاد پناهیان:
💚 بعضیها برداشت قرون وسطایی از مسیحیت تحریفشده را به اسلام تعمیم میدهند! این تصور که دین فقط دنبال آخرت است و کاری به دنیا ندارد، اشتباه است. این باید جابیفتد که دین برای دنیا مفید است و بیدینی به دنیای آدم ضرر میزند
💚 خیلیها دربارۀ مؤمنین میگویند «اینها دنبال آخرت رفتند، ولی ما میخواهیم سراغ دنیا برویم!» این دوگانۀ اشتباه را باید بههم بزنیم و بگوییم: مؤمنینی که به مسجد میروند، دنیا را رها نکردهاند بلکه میخواهند دنیا را عاقلانهتر و هوشمندانهتر دنبال کنند و آخرت را هم داشته باشند.
💚 برخی میگویند «حجاب یک امر دینی است و مسئلۀ دینی هم مسئلۀ شخصی است» درحالیکه امر دینیِ صرف، که به دنیای ما کاری نداشته باشد اصلاً نداریم.
💚 مثلاً محبت اهلبیت(ع) صرفاً یک امر قدسی و غیردنیایی نیست، ولی ما نتوانستهایم فواید و آثار دنیایی آن را جا بیندازیم. ذکر صلوات، عزاداری و گریه برای امام حسین(ع) فایدۀ دنیویشان بیشتر از فایدۀ اخروی آنهاست یعنی بیشتر میتواند دنیا را درست کند.
💚 الان در آموزش و پرورش و حتی بعضاً در ادبیات ما طلبهها و در بسیاری از کتابها میبینیم که لااقل تلقیِ غیررسمی از دین، همان برداشت غلطی است که غربیها از دین دارند؛ به عنوان یک امر صرفاً قدسی و غیرواقعی مربوط به آخرت و عالم بالا! این تلقی باید اصلاح بشود.
🚩حرم حضرت معصومه(س)- ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
📢 فایل صوت: @Panahian_mp3
22.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 «پیش به سوی پورنوتوپیا با ژوئیسانس»
✅ تحلیل بسیار مهم دکتر عباسی از اتفاقات اخیر کشور:
🔻 چه بر سر نسل جوان ایرانی میآید؟
🔻 تلاش عظیم سرویسهای اطلاعاتی غرب و دنباله روهای روشنفکری و غربگرایشان در داخل برای حذف حجاب و رسیدن به گفتمان سکس و رنسانس (زدن محدودیتهای عقلانی و دینی) در ایران!
🔻 فاجعه و بلایی که طی صدسال در فرانسه رخ داد در ایران طی دو دهه درحال رخ دادن است! بلایی که در اغتشاشات اخیر مثل دمل چرگین سر باز کرد!
9.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«عقلانیت»
🔻 فتنهٔ اصلی که درحال اجراست
📣 قابل توجه حامیان رئیسی که میگن پشیمونیم ... !!
🔹 البته این سخنان مربوط به قبل از اجرای سیاست موفق دولت و سقوط قیمت دلاره
👈 استاد راجی، اندیشکده راهبردی سعداء
6.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💚 من زبونم بند اومده ... خودتون ببینید
«عقلانیت»
🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ۶ )
📣 خدا به امواج گذرا اعتماد نمیکند
📣 ظالمانِ حق طلب!
🔹 اساساً خدا به امواج گذرا اهمیت نمیدهد و بنا ندارد که دین را بر روی امواج جلو ببرد. اگر هم زمانی از امواج اجتماعی برای پیشبرد بخشی از امور دین بهره بگیرد، خودش زمینه های شکستن آن امواج را با امتحانات سهمگین فراهم خواهد آورد. برای درک دقیق این سخن باید نگاهی به تاریخ اسلام و موج بزرگ گرایش به اسلام «یَدْخُلُونَ فی دین الله اَفْواجا» در اواخر عمر پیامبر(ص) بیندازیم.
🔹 این موج برای تثبیت نام دین و استقرار جامعه دینی مؤثر بود، اما خداوند امتحان زمان امیرالمؤمنین (ع) را مانند سدّی در برابر این موج قرار داد و بسیاری از کسانیکه بگونهای اصیل به اسلام نگرویده بودند، فروریختند و ایمان خود را از دست دادند. خداوند در قرآن هم وعده داده که از مؤمنین امتحان بگیرد و به صرف فریادها و ادعاهایشان اتکا نکند. (عنکبوت، ٢و٣ . بقره، ٢١۴ . آل عمران، ١۴٢)
🔹 آیا این بد است که خدا به آگاهی، اعتقاد راسخ و یقین شایستهٔ مؤمنان ارزش میدهد و به موج اعتماد نمیکند؟ میخواهد من و تو از روی آگاهی و اعتقاد، طرفدار امام زمان (عج) شویم و شاهد اقامهٔ حق باشیم، نه از روی جوزدگی.
🔹 کسیکه خودش اهل گرانفروشی و کلاهبرداری است، اکنون که گرفتار پادشاه زورگو شده، حق طلبانه بگوید: «کی امام زمان میآید تا حق را به حق دار برساند؟»!! حضرت که برای این جور حق طلبی ها نمیآید. خیلیها که دم از حق و عدالت میزنند، در واقع دنبال حق «خود» شان هستند، نه اینکه دلشان برای حق و عدالت سوخته باشد. آنها تا جایی برای حق و عدالت مایه میگذارند که منافع خودشان در میان باشد. اینگونه حق طلبی به درد نمیخورد.
🔹 حضرت امام ره میفرمایند: «باید اشخاصی که میخواهند صحبت کنند ببینند که آیا حق را میخواهند برای حق؟ بزرگترین چیزی که اگر انسان داشته باشد کمال بزرگ است اینستکه حق را برای حق بخواهد. از حق خوشش بیاید برای اینکه حق است و از باطل متنفر باشد برای اینکه باطل است. اگر حق بدست دشمنش هم اجرا شد، این مالکیت را بر نفس خودش داشته باشد که از آن حق تعریف کند و اگر باطل از فرزندش یا دوستانش وجود پیدا کرد، از او تنفر داشته باشد و اظهار تنفر کند. کسانیکه حق را برای حق بخواهند اندک اند، بسیار اندک» (صحیفه، ج١۴، ص ١۴۵)
👈 ادامه دارد ...
🔘 منبع: کتاب "انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان
«عقلانیت»
⭕️ به طعنه گفت: «با عربستانم که به توافق رسیدیم!»
✅ گفتم: برای درک اهمیت این توافق کافیه ببینی چه کسانی از این توافق خوشحال شدن و چه کسانی بهم ریخته و عصبانیین
📌 بقول کیهان؛ مدعیان اصلاحات، مذاکره رو یاد بگیرن
🇮🇷 این توافق، یک شکست بزرگ برای رژیم صهیونیستی و سیاستهای آمریکا و حذف آنها از مناسبات منطقه بود و گام مقتدرانه ایران و کشورهای منطقه درجهت تولید نظم جدید جهانی
🇮🇷 آیندهای بسیار بهتر از امروز در انتظار ماست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 بنکاسپیت، خبرنگار و تحلیلگر مشهور اسرائیلی با انتشار این بخش از سخنان نتانیاهو در مراسم آغاز به کار دولتش، به توافق ایران و عربستان واکنش نشان داد؛ عربستان را به آغوش ایران انداختی آقای نتانیاهو!!
«عقلانیت»
🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ٧ )
📣 نگاه عامیانه به وفور نعمت در زمان ظهور
🔹 نگاه عوامانهٔ دیگری که به مفاهیم مهدویت وجود دارد مربوط به این حقیقت است که پس از ظهور، نعمت فراوان خواهد شد، برکات نازل میشود، بیماران شفا پیدا کرده و بی خانهها خانهدار میشوند، امنیت کامل برقرار شده و همهٔ امور سامان مییابد. همهٔ این گزارهها درست و مطابق روایات است اما اگر نگاه ما به همین آثار، نگاه عامیانه باشد، کار به تلقی های نادرستی خواهد کشید.
🔹 اگر انتظار ما صرفاً به این دلیل باشد که مشکلات شخصی ما حل شود، انتظاری بسیار سطحی و عامیانه خواهد بود. بله، اگر بدانیم رفع مشکلات ما در گرو رفع مشکلات کلانی است که عالم گرفتار آن است و حضرت این گرفتاریها را بصورت ریشهای حل خواهند کرد، به نگاه عمیق تری رسیدهایم. اما اساسا هدف کلیدی ظهور رفع مشکلات خرد و کلان جامعه نیست. رفع مشکلات، تنها مقدمهای برای رسیدن به اهداف والای انسانی و معنوی مانند فراغت و فرصت یافتن بندگان خدا برای عبودیت پروردگار و کسب کمالات معنوی است.
🔹 نگاه غیرعامیانه اینستکه بدانیم برطرف شدن سختیهای زندگی مقدماتی دارد، که اهمّ آنها برچیدن بساط کفر و ظلم از جهان است. ضمن آنکه باید بدانیم پس از ظهور تمامی مشکلات برطرف نخواهد شد و برخی مشکلات و حتی مظلومیت های حضرت باقی میماند.
🔹 حضرت امام ره میفرمایند: «ما نباید توقع داشته باشیم که صبح کنیم درحالیکه همه چیز سرجای خودش باشد. در زمان حضرت صاحب سلام الله علیه هم که ایشان با تمام قدرت میخواهند عدل را اجرا کنند، با این ترتیب نمیشود که هیچ کسی حتی خلافی هم نکند. بالاخره همانها هم که مخالف هستند حضرت را شهید میکنند. در روایات قریب به این معنا دارد که بعضی فقهای عصر، با ایشان مخالفت میکنند» (صحیفه، ج١٩، ص٣٠٣)
🔹 هرچند دوران طلایی و زیبای ظهور با وضعیتی که امروزه انسانها تجربه میکنند، بسیار متفاوت است، اما این تصور هم که در آن زمان «دنیا جای خود را با بهشت عوض خواهد کرد» تصوری عامیانه است. تا دنیا باقی است، سختی و مشکلات دنیا هم هست. خالق انسان میفرماید: «ما انسان را در رنج و زحمت آفریدیم» (سورهٔ بلد، آیه ۴)
👈 ادامه دارد ...
🔘 منبع: کتاب "انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان