«عقلانیت»
🔰 پس از توافق ...
🔻 عربستان به هیأت اسرائیلی روادید نداد
🔹 عربستان سعودی برای هیأت اسرائیلی که قرار بود در مراسم گردشگری که توسط سازمان ملل در این کشور درحال اجراست، به عربستان سفر کند، روادید صادر نکرد.
🔻 امارات خرید سامانه پدافندی از تلآویو را تعلیق کرد
🔹منابع خبری صهیونیستی شامگاه امروز خبر دادند که امارات خرید سامانههای پدافندی از رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق درآورده است.
🔘 منبع: تسنیم
«عقلانیت»
🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ٩ )
📣 آثار سوء نگاه عامیانه
🔹 یکی از اثرات سوء نگاه عامیانه به مهدویت، عدم اشاعه فرهنگ اصیل انتظار در جهان بشریت است که میتواند موجب ورود خرافات به آن شود و موضوع منجی را امری موهوم و به دور از عقلانیت معرفی کند. ترویج انتظار را صرفا به مساجد و محافل مذهبی محدود کرده و دین و دنیا همچنان از یکدیگر جدا بمانند. درحالیکه ما میتوانیم با تامل جدی در شیوه حکومت حضرت، به رفع مشکلات کنونی جامعه و بهبود برنامهریزیها و تدبیر بهتر امور کمک کنیم.
🔹 یکی دیگر از آثار سوء نگاه عامیانه، بستری است که برای انحراف و بهرهبرداری دشمنان از موضوع مهدویت ایجاد میکند. خیلیها احساس میکنند با چند ظاهرسازی ساده میتوانند خودشان را همان منجی یا مرتبط با او معرفی کنند. پدیده «بهائیت» را باید از جنس همین مشکلات قلمداد کرد. یا اینکه مردم، صرفا به بحث رابطه عاطفی و شخصی با امام زمان (عج) توجه کنند. این رابطه خوب است، ولی صرفا توجه دادن به این رابطهٔ عاطفی و تمام آرمان منتظران را یک دیدار مخفیانه و رسیدن به خدمت حضرت قرار دادن، بدون توجه به لوازم و حقایق اجتماعی آن، بستر یک انحراف است؛ انحرافی که میتواند از درونش بسیاری از ضدیتها با مرام امام زمان (عج)، که همان اسلام ناب است، بیرون بیاید.
🔹 سومین اثر منفی نگاه عامیانه، «رخوتی» است که در میان منتظران ایجاد کرده و عامل ترک وظایف و نشناختن آنها توسط منتظران خواهد شد. این خیلی بد است که ما بعنوان یک منتظر هر وقت یاد حضرت میافتیم، آهی بکشیم و بگوئیم: «انشاءالله آقا بیاید» و بعد دوباره به زندگی پر اشتباه خود ادامه بدهیم و در زندگی ما هیچ تغییری ایجاد نشود.
🔹 بدترین اثر منفی نگاه عامیانه، تاثیری است که ممکن است در عاقبت بخیر نشدن منتظران داشته باشد و بعد از ظهور، جزو دشمنان امام زمان (عج) قرار بگیرند. چون یک تصور خیالی و موهوم از حضرت داشتهاند و زمانیکه وجود واقعی و نازنین امام را میبینند که با تصورشان سازگاری ندارد، با ایشان مخالفت میکنند. این گروه بدلیل سابقه و اطلاعات ناقصی که دارند و خودشان را صاحب ادعا میدانند، مخالفتشان سنگینتر است. کمااینکه در مورد یهودیان مدینه که منتظر آخرین پیامبر بودند نیز همین اتفاق افتاد.
👈 ادامه دارد ...
🔘 منبع: کتاب "انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان
«عقلانیت»
🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ١٠ )
📣 ناکارآمد معرفی کردن دین، با نگاه عامیانه به منجی
🔹 یکی از تاثیرات مهم نگاه عامیانه به ظهور و مطلق دیدن معجزه در اصلاح امور، ناکارآمد نشان دادن دین است. به این معنا که عدهای خواهند گفت: «دیدید دین خدا اجرایی نبود؟ دیدید کار هیچکدام از پیامبران نگرفت؟ و نتوانستند مردم را زیر پرچم توحید جمع کنند و حکومتی فراگیر و ماندگار برپا کنند؟ آخرِ سر هم خدا با معجزه همه چیز را درست کرد»
🔹 آیا واقعا امام زمان (عج) میآیند که بگویند: «ای انسان! ما از آدم شدن تو ناامید شدهایم. لذا میخواهیم با یک عنایت معنوی، قلب تو را منقلب کنیم؟» آیا واقعا اینگونه است؟ پس خودسازی مردم کار بیهودهای بوده است؟ درحالیکه اقبال مردم به حکومت حضرت در چارچوب قواعد و سنن الهی است. اگر غیر این باشد، معلوم میشود که اساساً دین خدا ظرفیت اجرایی شدن در قالب قواعد و سنتهای طبیعی را ندارد و در نتیجه از هماکنون غیرعلمی بودن احکام خدا به اثبات خواهد رسید!
🔹 البته در یک تحلیل عالمانه از ظهور، همهٔ قواعد طبیعی حیات بشر که یقینا عنصر «معنویت» هم در اوج آن قرار دارد، در نظر گرفته خواهد شد و عناصری مانند: «معجزه» ، «نصرت الهی» ، «عنایت معنوی حضرت» نیز هرکدام جایگاه خودشان را دارند، نمیخواهیم اینها را رد کنیم، منتها باید تئوریهای علمی آن را استخراج کنیم و به درستی تبیین کنیم که مثلا «چگونه یک رهبر الهی با نورش جامعه را نجات میدهد» یا اینکه جایگاه و نقش این نور در آن مجموعه عوامل که همگی در کنار یکدیگر باعث نجات جامعه میشوند، کجاست؟ بویژه، که با وجود حضور نورانی رسول خدا (ص) و امیرالمومنین (ع) و دیگر امامان، بدلیل فراهم نبودن همهٔ عوامل، هیچگاه آن حکومت نمونه و نجاتبخش بطور کامل مستقر نشد و تداوم نیافت.
👈 ادامه دارد ...
🔘 منبع: کتاب "انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان
«عقلانیت»
✅ اهمیت ذهن و باور عمومی جامعه
🔻 لزوم برخورد قاطع با دروغ سازان
✍ سید محمدعماد اعرابی
🔵 اصلیترین درس ٦ ماه پايانی سال ١٤٠١ اینستکه: «آنچه در ذهنها رخ میدهد به اندازه آنچه در زمین اتفاق میافتد مهم است و شاید مهمتر»
🇮🇷 نکتهای که رهبر معظم انقلاب سه ماه پیش از آشوبها به مسئولان قوه قضائیه تذکر دادند: «یکی از حقوق عمومی مردم همین است که امنیت روانی داشته باشند. امنیّت روانی یعنی چه؟ یعنی هر روز یک شایعهای، یک دروغی، یک حرف هراسافکنندهای در ذهنها پخش نشود. حالا تا دیروز فقط روزنامهها بودند که این کارها را میکردند، حالا فضای مجازی هم اضافه شده.»
🔔 هشداری كه اگر به آن توجه میشد «شورش دروغ» در پاییز 1401 هرگز شكل نميگرفت.
🇮🇷 این هشدار پیشتر در مرداد 1399 نیز با ادبیات دیگری از سوی ایشان بیان شده بود: «یک جریان تحریف هم هست ... تحریف حقایق، واژگون نشان دادن واقعیات؛ چه واقعیات کشور ما، چه واقعیات مرتبط با کشور ما؛ هدف از این تحریف دو چیز است، دو کار را میخواهند انجام بدهند: یکی، ضربه به روحیه مردم است... یکی [هم] آدرس غلط دادن برای رفع مشکل تحریم است... و من به شما بگویم که اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست خواهد خورد.»
📌 اما ظاهرا برخی مسئولان هنوز به جمعبندی در این زمینه نرسیدهاند! این را میشود از توقیف یک روزنامه (سازندگی) در یک روز بد و با یک استدلال بد و سپس رفع توقیف همان روزنامه با یک توجیه بدتر فهمید.
📌 این دسته از مسئولان در یک خطای شناختی، تساهل با دروغسازان و شایعهپردازان را در خوشبینانهترین حالت، مدیریت آنها، و در بدبینانهترین حالت، آزادی بیان قلمداد میکنند! این خطا، چتری حمایتی برای کارخانههای تولید دروغ و شبکه توزیعشان ایجاد کرده است که در سایه آن آزادند هر بلایی بر سر حقیقت بیاورند؛ آنها «سختی صعود به قله» را «رنج سقوط از دره» جا میزنند و البته جای هیچ شگفتی نیست؛ تا زمانی که روزنه باز باشد و مار هم رها، ما همچنان گزیده خواهیم شد.
🇮🇷 دیپلماسی فعال دولت مردمی بر اساس اصل نه شرقی، نه غربی و در جهت حفظ منافع ملی
👈 توافقات مهم در سفر به چین
👈 توافق با عربستان
👈 نشستهای قطر و عمان
👈 حضور رئیس جمهور بلاروس در تهران
👈 درخواست مالدیو برای ارتباط با ایران
👈 تقویت و توسعه ارتباط با همسایه شمالی، روسیه
👈 حضور اقتصادی و سیاسی در آمریکای لاتین
👈 حضور در نشست شورای همکاری خلیج فارس در آیندهای نزدیک
💚 خداقوت آقا سید ابراهیم عزیز
«عقلانیت»
🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ١١ )
📣 علاقهٔ عامیانه به منجی
🔹 این علاقهٔ اگر چه قابل احترام است، ولی ممکن است دچار آسیبهایی گردد که بعضا جبرانناپذیر هستند. امیرالمومنین (ع) میفرمایند: «دوستی عوام و عامیانه بریده میشود مانند بریده شدن ابر، و زایل میشود چنان که سراب زایل میشود» (غررالحکم، حدیث ١١٢٩) البته علاقههای فطری و ابتدایی موجود در جامعه را باید محترم شمرد، چرا که گاهی اینگونه علاقهها آغاز یک شور و شعور عمیق هستند.
🔹 گاهی برخی از سر ناآگاهی میگویند: «گریه برای امام زمان بس است. حالا دیگر نوبت معرفت است» غافل از اینکه اگر معرفت بالا برود، اشک هم زیاد میشود. لذا اگر کسی آگاهی پیدا کرد، اما اشک و سوز و آهش بیشتر نشد، باید در آدمیت و انسانیت خود تردید کند. این یک اصل مهم است که علم، خشیت را افزایش میدهد؛ به همین دلیل است که خداوند متعال میفرماید: «فقط بندگان عالم خدا هستند که از خدا خشیت دارند» (فاطر، ٢٨)
🔹 اگر کسی عواطف دینی خود را در سطح مقدماتی نگه دارد، درحالیکه موقعیت اقتضا دارد که او رشد بیشتری داشته باشد، آنگاه چه بسا این ایستایی، موجب انحراف او گردد. نمونه ای از علاقههای عامیانه را میتوان اهمیت دادن به دیدار حضرت، بدون توجه به فلسفه غیبت، انتظار و ظهور دانست. هرچند با چنین علاقه هایی باید محترمانه برخورد کرد، اما سوال اینستکه چگونه میتوان ادعای عاشقی و تمنای دیدار داشت، ولی به آرمانهای حضرت بیاعتنا بود؟!
🔹 حضرت آیت الله بهجت(ره) میفرمایند: «آیا میشود رئیس و مولای ما حضرت ولیعصر (عج) محزون باشد و ما خوشحال باشیم؟! ایشان در اثر ابتلای دوستان، گریان باشد و ما خندان و خوشحال باشیم و در عین حال خود را تابع آن حضرت بدانیم؟!» «کسانی منتظر فرج هستند که برای خدا و در راه خدا منتظر حضرت باشند، نه برای برآوردن حاجات شخصی خود!»
🔹 این آدمها که تنها مشتاق «دیدن» حضرت هستند و به مصائب عالم بشریت و رسالت آن حضرت کاری ندارند، معمولا گرهی از کار حضرت باز نمیکنند. هرچند ممکن است در صورتی که صادق باشند، حضرت به درد آنها بخورد.
👈 ادامه دارد ...
🔘 منبع: کتاب "انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان
«عقلانیت»
✅ سبک زندگی شهدا
🌹🇮🇷🌹 مصطفی، بی سیم چی ریزه میزه گروهان بود. تازه پشت لبش سبز شده بود. وقت نماز شب که می شد از همه جلوتر بود. بچه ها سر به سرش میذاشتن که: «تو از جون خدا چه میخوای که این قدر نماز میخونی و گریه میکنی؟» تو عملیات والفجر هشت، تیر به شکمش خورد و اولین شهید گردان حضرت معصومه (س) تو این عملیات شد.
🌹 خاطرهای از شهید سیدمصطفی خادمی قهساره
تولد: ١٣۴٧/١١/١٠
شهادت: ١٣۶۴/١١/٢١
محل شهادت : آبادان
🔘 منبع: کتاب «مربع های قرمز» خاطرات حاج حسین یکتا
💐 نثار امام، شهدا و اموات مؤمنین، فاتحه و صلوات
«عقلانیت»
🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ١٢ )
📣 فرعی بودن تقاضای روئیت
🔹 در دعای ندبه صدا میزنیم: «مَتی تَرانا وَ نَراکْ، وَ قَدْ نَشَرْتُ لِوآءَالنَّصْرِ تُری؟ ... کی میشود که تو ما را ببینی و ما تو را ببینیم، درحالیکه پرچم نصرت و پیروزی را برافراشته باشی و همه آنرا ببینند؟ آیا میشود روزی را ببینیم که گرداگردت را گرفته باشیم، درحالکیه تو امام و رهبر مردم باشی و زمین را پر از عدل و داد کرده باشی؟»
🔹 یعنی عاشق دیدن توام، درحالیکه تو امام هستی و حاکمیت جهانی داری. نه اینکه کاش من بتوانم تو را در یک گوشهای ببینم. هرچند باید اذعان کرد که معمولا اشتیاق دیدار، ولو بصورت فردی، در هر دلی باشد، آن دل به ظهور و نجات عالم هم اشتیاق پیدا خواهد کرد و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. اما در مقام تبلیغ یکسویه برای دیدار حضرت، رهزنی هایی انجام میگیرد که نیاز به هوشیاری دارد.
🔹 در دعای مشهور سلامتی حضرت (اَلّلهُمَ کُنْ لِوَلیِّکَ الْحُجَةِ بْنِ الْحَسَنْ ...) هم اصلا برای دیدن حضرت دعا نمیکنیم. برای سلامتی و فرج ایشان و بهرهمندی از حکومتش دعا میکنیم.
🔹 در دعای عهد که مستحب است هر روز خوانده شود و حضرت امام(ره) معتقد بودند خواندن آن در سرنوشت انسان تاثیر دارد، قبل از آنکه تقاضای دیدار کند و صدا بزند: «اَلّلهُمْ اَرِنِی الطَّلْعَةَ الرَّشیدَهْ؛ خدایا! آن صورت زیبا را به من نشان بده» ، میگوید: اَلّلهُمَّ اِنْ حالَ بَیْنی وَ بَیْنَهُ الْمَوْت ... که معنای اجمالی آن این است؛ خدایا! اگر من مُردَم، من را زنده کن تا پای رکابش پیکار کنم. یعنی آن چیزی که برای من مهم است، حکومت حضرت است، حاکمیت حق است. همین معنا در بخشهای دیگر دعای عهد و دعاهای دیگر هم کاملا مشهود است.
👈 ادامه دارد ...
🔘 کتاب "انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان
«عقلانیت»
🌿 انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه ( ١٣ )
📣 علاقهٔ عاشقانه
🔹 ما نیازمندیم که به کسی عاشقانه مهر بورزیم و با عشق او، زندگی و وجود خود را گرم کنیم. اگر چنین عشقی پشت سر انگیزهٔ رفتارهای ما نباشد زود دلسرد میشویم، اخلاقمان بد میشود و تعادل روحی نخواهیم داشت.
🔹 این محبت خیلی شدید، به کسی جز امام زمان (عج) نمیتواند تعلق بگیرد و به ایشان هم نمیتواند که تلعق نگیرد. یعنی نه میتوان کسی را به اندازهٔ او دوست داشت و نه میتوان او را به این اندازه دوست نداشت. اگر محبت ما به آن حضرت تا این حد شدید نیست، معلوم میشود ما در روح خودمان مشکل داریم، و الا او دوست داشتنی تر از این حرفهاست.
🔹 تنها راه نجات از عوام زدگی عاطفی، علاقه عاشقانه به امام زمان (عج) است. زیرا عاشق، مجبور به تقویت بنیانهای عشق خود با علم و عمل است. از طرفی بالاخره ما هم تفریح میخواهیم، باید شاد باشیم. بهترین نوع تفریح و تفرّج روح، آن است که کسی را عمیقا دوست داشته باشیم. خداوند متعال موجود نازنینی به نام «امام» را برای هر عصری قرار داده تا بتوان به او عشق ورزید؛ این یکی از مهمترین خاصیتهای یک امام است.
🔹 یکی از مهمترین فواید و ضرورتهای این عاشقی، ترویج دین با بیان منطق و عقلانیت است. باید آتش عشقی که در تو ایجاد کرده به دیگران نشان بدهی، تا همه ببینند چقدر از نمازت، از عبادت و ولایتت لذت میبری، که حالا میخواهی دیگران را هم به این دین دعوت کنی؟ زندگی تو با دیگران چقدر تفاوت کرده؟ چقدر با نشاط تر، با انرژی تر و با آرامش بیشتری زندگی میکنی؟
🔹 اگر ما که مدعی انتظار هستیم به این پرسشها پاسخ درخوری ندهیم، نه تنها مبلغ خوبی برای حضرت نیستیم، بلکه وجود ما و ادعای ما، ضد تبلیغ برای وجود نازنین آن حضرت خواهد بود.
🔹 بنابراین نه میتوان این علاقه را دست کم گرفت و نه باید کم بودن آن را تحمل کرد. علاقه عاشقانه، عصارهٔ تمام معرفت و کمال معنوی یک منتظر است.
👈 ادامه دارد ...
🔘 منبع: کتاب "انتظار، عامیانه، عالمانه، عارفانه" اثر استاد پناهیان
هدایت شده از کوتاه و گویا
بسم الله الرحمن الرحیم
👊خودزنی زنانه👊
لطفا برسانید به سمع و نظر آنهایی که کشف حجاب را ابهت زنانه می پندارند:👇
🚺 وقتی زن با بی حجابی به کالایی برای سودجویی مردان تبدیل شد، در حقیقت جامعه را به سمت مردسالاری و غلبه شهوترانی مردانه و فروکاستن از شأن و منزلت زنان سوق می دهد.
👈 بله بی حجابی خودزنی است و حتی خودستایی هم نیست
آدرس کانال @kootahgooya