eitaa logo
مطالعات جهان عرب(شیخ حسینی)
766 دنبال‌کننده
52 عکس
15 ویدیو
10 فایل
🌸 کانال «مطالعات جهان عرب» منظاری ایرانی به منظر اندیشه در جهان عرب است با تمرکز بر معرفی جریان های فکری، جنبش های اسلامی، اندیشمندان تمدنی، مراکز پژوهشی، اندیشکده ها، متون معیار و... 🔻منظاری ایرانی؛ منظری عربی ارتباط با ادمین. @sheikhhosseini64
مشاهده در ایتا
دانلود
«راز مانایی جنبش از اخوان تا حزب الله» 🔸ایده کلانی که همه جنبش های اسلامی معاصر در آن اشتراک نظر دارند؛ «مرجعیت نص دینی در عرصه های سیاسی-احتماعی» به لحاظ ایجابی و «مقاومت در برابر سلطه غرب در جهان اسلام» به لحاظ سلبی است؛ ایده ای که به رغم تنوع، جنبش های شیعی، سنی و زیدی معاصر حامل آن بوده اند. 🔹 وقتی ایتالیایی ها «عمر مختار» رهبر مبارزان لیبیایی را به شهادت رساندند، هرگز فکر نمی کردند او به مهم ترین نماد مقاومت در آن کشور برای مقابله با هر ظلمی در آینده تبدیل شود چون او حامل ایده ای بود که متوقف بر حضورش نبود. 🔸 یا وقتی حسن البنا در 22 سالگی بزرگترین جنبش اسلامی«اخوان المسلمین» را پایه گذاری کرد کسی شهادتش در 1949را پایان اخوان تلقی نکرد بلکه در نگاه پیروانش، رجل قرن العشرین شناخته شد و حضور معنایی ایده اش هنوز بر روح و روان هر اخوانی سلطه دارد. 🔹یا وقتی در سال 2004شهید حسین الحوثی با آن کاریزمای منحصر به فرد، رهبری جنبش انصار الله یمن را به برادر جوانش عبدالملک واگذار کرد، نه تنها به افول جنبش منجر نشد، که جنبش کمتر از دو دهه ضریب تاثیر غیر قابل تصوری یافت. 🔸 یا طبیعی جلوه می‌نمود با شهادت سید عباس موسوی در سال 1992،جوانی 32 ساله که بنام سید حسن نصرالله به رهبری جنبش حزب الله رسیده هم پس از مدتی با افزایش ضریب جنبش از سطح محلی به ملی و منطقه ای با شهادت سرنوشتش رقم زده شود، همانگونه که با شهادت شیخ احمد یاسین نیر شهید رنتیسی ادامه دهنده او در حماس شد‌ و با شهادت هنیه نیز باید انتظار شهادت سنوار را داشت. 🔹خلاصه اینکه سرنوشت عام رهبران جنبش های اسلامی معاصر با شهادت رقم خورده اما مسیر جنبش ها تداوم داشته است لذا با وجود اهمیت نقش رهبران، باید پذیرفت که آنها علت العلل مانایی جنبش نبودند.بلکه دلیل مانایی جنبش های اسلامی از جمله حزب‌الله را باید در ایده ایجابی و سلبی که حمل می کنند، دنبال کرد. ایده ای که مهم ترین مولفه هویت بخش تعداد زیادی از مسلمان معاصر بوده است و با همه سختی شهادت رهبران، نباید علت العلل مانایی جنبش (ایده) به حاشیه رود. 🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«وصیت راهبردی جمال عبدالناصر» ظاهراً این آخرین سخنرانی جمال عبدالناصر در سال ۱۹۷۰ و جمله «ما أُخذ بالقوة لا يُسترد بغیر بالقوة»گزاره طلایی این سخنرانی است. او که الهام بخش نسلی از مردم در جهان عرب برای مبارزه با رژیم صهیونیستی و رسیدن به استقلال بود، با شکست ۱۹۶۷ به خوبی فهم کرد که بقاء در جهانی که بنیانش بر رئالیسم و نظمش آنارشیک است، جز با قدرت میسر نیست. او بیش از پنجاه سال قبل به درستی فهمید آنچه را رژیم صهیونیستی با زور و قدرت اشغال کرده جز با همان منطق نمی‌توان از او پس گرفت. «ما أُخذ بالقوة لا يُسترد بغیر القوة» 🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«نصرٌ مِن الله و آیندهٔ مقاومت» 🔸با حضور اساتید: ۱. یوسف ناصری (رئیس مجلس ادیان عراق) ۲. طلال عتریسی (جامعة المعارف، بیروت) ۳. فوزی العلوی (دانشگاه زیتونه، تونس) ۴. محمدعلی میرزایی (جامعة المصطفی، ایران) ۵. حبیب الله بابایی(پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ایران) ۶. مختار شیخ حسینی (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ایران) دبیر علمی: مصطفی خرم آبادی روز یکشنبه، تاریخ ۱۵ مهر ماه ساعت ۹ تا ۱۲ به وقت ایران لینک حضور dte.bz/scscenter 🔹پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
نشست-نصرٌ-مِن-الله-و-آیندهٔ-مقاومت-دکتر-مختار-شیخ-حسینی.mp3
15.84M
ارائه بنده در نشست نصر من الله و آینده مقاومت لینک ارائه سایر اساتید https://radio.isca.ac.ir/ 🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
🔻نشست تحلیلی سیاسی آینده مقاومت 🔸معاونت پژوهش مدرسه تخصصی حوزوی الزهرا سلام الله علیها اهواز 📌عنوان : تحلیلی بر مقاومت اسلامی؛ روندها و آینده 🎙ارائه دهنده: دکتر مختار شیخ حسینی (رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 🕓زمان یکشنبه ۲۲ مهر ساعت ۱۶:۰۰ 🌐لینک https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=46656
«جامعه عربی و دولت های مُسقِف» پیمایش«مرکز العربی للابحاث و دراسة السياسات» درباره جنگ غزه در حالی در ماه ژانویه 2024 منتشر شد که رنگ قرمز نشان دهنده درصد مخالفت مردم هر کشور با به رسمیت شناختن رژیم توسط کشورشان است. 🔸حال این پرسش وجود دارد که اگر مردم در جهان عرب این‌قدر با مسئله همدل هستند،پس چرا امروز کنشگری قابل توجهی از مردم مصر، اردن، مغرب و... نمی‌بینیم؟ 🔹بخشی مهمی از عدم تحقق کنشگری مطلوب جامعه به دولت هایی باز می‌گردد که مهم ترین مولفه بقاءشان وابستگی به بازیگر خارجی خصوصاً آمریکاست لذا این دولت ها سقف امنیتی شدیدی بر جامعه تحمیل کرده و امکان کنشگری آنها بر اساس ترجیحاتشان را سلب نموده اند. به همین دلیل مثلاً در اردن که بخش قابل توجه جامعه فلسطینی الاصل است؛ امکان کنشگری فعالانه به سختی میسر است. 🔸 نمونه کنشگریِ مطلوب ِ جامعه نسبت به فلسطین را در دوره انصارالله می‌توان مشاهده کرد که دولت با ایده جامعه همدل و ترجیح مردم و نظام همراستا شده است لذا حتی با مقدورات محدود، کنشگری حداکثری رخ می‌دهد. 🔹اگر بپذیریم که قدرت اصلی حامی فلسطین در نهاد جامعه عربی نهفته است و مانع اصلی کنشگری جامعه، دولت های مستقر اند؛ از سویی تجربه نشان داده در تعارض بلندمدتِ ترجیحات جامعه و دولت، برنده جامعه بوده است لذا باید به آینده ای امیدوار بود که تَرَک برداشتن سقف، به آزاد شدن پتانسیلی قابل توجه به نفع فلسطین منجر شود. 🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«قصه ام با صدام» 🔹 کتاب، خاطرات زندان دکتر طالب البغدادی استاد اقتصاد دانشگاه بغداد است که در سال 1976پس از ارائه سخنرانی در جمع دانشجویانش درباره تولید و ارزش پول ملی از سوی که آن زمان معاون احمد حسن البکر بود، احضار و ایده علمی او ضد سیاست ها و رویکردهای حزب بعث تلقی شده و سال‌ها زندانی می‌شود. 🔸کتاب روایت تلخ و دردناکِ یک استاد دانشگاه از سال‌ها زندان، سلول انفرادی و شکنجه های طاقت فرسای حزب بعث را روایت می‌کند. روایتِ اعدام های متعدد از دانش آموز تا روحانی و مسئولان حکومتی، روایت اولین اخراج سیاسی یک استاد دانشگاه در دوره ، روایت استادی که پشت میز تدریس و مقابل چشم دانشجویانش با دستبند دستگیر شد. روایتی که در پرتو همدلی با آن، خشونت و دیکتاتوری حزب بعث در را می توان لمس کرد. 🔸 خواندن این کتاب که بارها در آن اعدام اعضای حزب الدعوه، روحانیون و وابستگان به احزاب شیعی روایت شده، هشداری به گروه‌های شیعی عراقی است که یادشان بماند از چه مسیری عبور کرده اند. ضمناً کتاب با عنوان حکایت من و صدام به فارسی هم ترجمه شده است. 🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«دمی مرهم باش» 🔸بر اساس آمارهای رسمی تاکنون بیش از ۱۳هزار آواره لبنانی وارد عراق شده و روزانه هم به این تعداد افزوده می‌شود. انصافاً دولت،نهادهای مردمی و عتبات نیز حداکثر امکانات مقدور را فراهم کرده اند. 🔸از سویی تاکنون همگرایی گفتمانی و نظامی، دو بستر اصلی پیوند ایران و حزب الله بوده و به دلیل اقتضائاتی همکاری در ساحت رسمی و دولتی دنبال شده و جامعه از این مناسبات غایب بوده است. 🔹 بحران آوارگی کنونی در لبنان فرصتی استثنائی برای توسعه پیوندها در سطوح مردمی است. امروز تدبیری که بر اساس آن «مردم بما هو مردم» در ایران، پذیرای مردم لبنان باشند، فرصتی استثنائی برای جامعه پذیری مقاومت در لایه های مردمی است و البته اگر کنون مرهم رنج این عزیزان نباشیم پس کی؟ 🔺منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«طرح دو دولتی؛ سهلِ ممتنع» 🔸بسیاری از دولت‌های عربی راه حل مسئله فلسطین را اجرای طرح دو دولتی می‌دانند. به این معنا که رژیم صهیونیستی به مرزهای1967بازگشته و دو دولت مستقل فلسطینی و اسرائیلی بر اساس مرزهای آن سال شکل گرفته و این چالش دراز دامنه نیز پایان پذیرد. 🔹 اگر چه طرح دو دولتی در ظاهر سهل می‌نماید اما اگر توسعه طلبی صهیونیست ها را از ۱۹۴۷ و صرفاً با استناد به ویدئو بالا که توسط یورو نیوز تهیه شده، در نظر بگیریم به ممتنع بودن چنین طرحی می‌توان پی برد. چرا که روند گسترش مرزهای رژیم صهیونیستی و آب رفتن مرزهای فلسطین نشان می‌دهد؛ مهم ترین مخالف اجرای طرح دو دولتی، اسرائیلی است که خواسته اش تمام سرزمین فلسطین است اگر سپس سراغ اردن و.‌‌..نرود. 🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«تَرْک و تَرَک؛ درنگی در آوارگی» 🔸ناهار جمعه ۱۱ آبان میزبان دوستی بحرینی با همسر لبنانی اش بودیم که تازه ازدواج کرده و در میانه جنگ مجبور به ترک ضاحیه شده‌اند.نظم ظاهری زندگی عروس جوان از هم گسسته، بخشی از خانواده سوریه، بخشی آواره در لبنان، تعدادی ایران و بخشی اروپا رفته اند.پدر و مادری که خانه تَرَک برداشته ضاحیه را تَرْک، اما راضی به خروج از بیروت نشده، پدر و مادربزرگ پیری که مشهدنشین شده اند. 🔹قصه پرغصه ای که درک‌ واضحی از آن و پیامدهایش بر نهاد خانواده‌ لبنانی نداریم؛ اما درک ناپذیرتر، واکنشِ عروس جوان به خبر شهادت پسر دایی اش بود که بعدِ ناهار تلفنی از آن مطلع شد؛ واکنشی که فقط «الله یرحمه» بود؛ آنهم محکم و استوار. در پس این رنج درازدامنه، چه خانه هایی که تَرَک برداشت و تَرْک شد؛ اما ایمانی که تَرَک برنداشت. 🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«معاصرت و مشکله عقب ماندگی جهان عرب» 🔸این دغدغه که معاصرت در جهان عرب از چه زمانی آغاز می شود؛ موضوع بسیاری از پژوهش ها بوده است و اندیشمندان این حوزه، به دنبال شناسایی متغیری کمی یا کیفی اند که به مثابه یک نقطه عطف بتوان تاریخ جهان عرب را به قبل و بعد آن تقسیم نمود. 🔹 رویکردهای کمی به ۱۹۷۸(حمله ناپلئون به مصر)، ۱۹۱۴(شروع جنگ جهانی اول)، ۱۹۲۴(الغای رسمی خلافت عثمانی) و...ارجاع می‌دهند. 🔸از منظر رویکردهای کیفی، معاصرت به معنای اشتراک یک دوره تاریخی در پرسش های مشابه است و تا زمانی که این پرسش های بنیادین جوابی نیابند آن دوره تداوم خواهد داشت. 🔹از این منظر شاید بتوان مهمترین پرسش دوره معاصر جهان عرب را سوال شیخ محمد بسیونی عمران امام جماعت مسجدی در جاوه اندونزی دانست که در 21 ربیع الثانی ق1348 در نامه ای به سردبیر مجله المنار( رشید رضا) درخواست کرد که شکیب ارسلان در مجله به پرسش او درباره چرایی عقب ماندگی مسلمانان پاسخ دهد. مجموعه پاسخ های شکیب ارسلان منجر به تالیف کتاب«لماذا تأخر المسلمون ولماذا تقدم غيرهم؟» شد. 🔹هر چند اندیشمندان مختلفی(محمد غرالی، مالک بن نبی، جمال البنا و...) رساله های در باب چرایی عقب ماندگی نگاشتند و جریان های فکری- سیاسی نیز راهکارهایی برای برون رفت از این مشکله پیشنهاد دادند. اما این پرسش همچنان پاسخ درخوری نیافته و لذا همچنان در کانون تامل و اندیشه ورزی جریان های مختلف است. 🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی @Arabworld2023 https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1
«خسروشاهی و نیم قرن اخوان‌پژوهی» 🔸 بخش زیادی از میراث مرحوم سید هادی خسروشاهی به کنکاش در اندیشه سیدجمال اختصاص داشت که به نشر مجموعه آثار او در مصر و ایران منجرشد و سپس با معرفی شاگردش محمد عبده، شرح نهج البلاغه او را با مقدمه خودش منتشر کرد. 🔹خسروشاهی با درک خلأ اخوان پژوهی در ایران کتاب«اخوان المسلمین چه می‌گویند و چه می‌خواهند؟»را تالیف و به ترجمه«تاریخ جمعیت اخوان المسلمین از آغاز تا امروز» تألیف ریچارد میشل و «اخوان المسلمین بزرگ‌ترین جنبش اسلامی معاصر» تألیف اسحاق موسی الحسینی پرداخت. 🔹 مرحوم خسروشاهی با مرشدهای اخوان مانند مصطفی مشهور،عمر التلمسانی،حامد ابوالنصر، مامون الهضیبی،مهدی عاکف و برخی اندیشمندان اخوانی مانند محمد عماره، محمد سلیم العوا، زینب الغزالی، یوسف ندا، محمد الغزالی و … گفتگوی مستقیم داشت 🔸او با ترجمه آثار سید قطب و برادرش محمد قطب و نوشته های چون«القرآن دستورنا»حسن الهضیبی، انقلابیون ایران را با اسلام سیاسی اخوانی پیوند داد. 🔸در میراث او می‌توان با اسلام گرایان الجزایری مانند عباس مدنی و محفوظ نحناح آشنا و با کتاب«الجزایر سرزمین قهرمانان اسلامی» و «درباره احمد بن بلا فرمانده جهاد آزادی بخش الجزایر» با انقلاب الجزایر آشنا شد 🔸خسروشاهی با ترجمه کتاب«امام خمینی و تجدید حیات اسلام»، امام خمینی را از نگاه رهبر اخوان تونس(راشد الغنوشی)معرفی کرد و با معرفی حسن الترابی سودانی،مبانی او در تجدید فقه اسلامی را قابل فهم کرد. 🔻منظاری ایرانی؛منظری عربی https://eitaa.com/joinchat/917045908C8d9086eed1