◼️ سیدالشهدا بودن حضرت حمزه در بیان امام حسن مجتبی(ع)
امام حسن مجتبی علیهالسلام نیز در ضمن سخنرانی تاریخی خود که بعد از صلح با معاویه در کوفه و در حضور جمعیت زیادی از مردم و معاویه انجام داد، بعد از حمد و ثنای الهی و شهادت به وحدانیت خدای سبحان و رسالت خاتم انبیاء، به معرفی اجمالی اهلبیت علیهمالسلام و برخی از فضایل بیشمار امیرالمؤمنین علیهالسلام پرداخت و درباره حضرت حمزه فرمود:
«خدای سبحان از بین شهداء، حمزه را سید و آقای شهیدان قرار داد. رسول خدا صلی الله علیه و آله از بین شهدایی که با حمزه شهید شده بودند، تنها برای حمزه هفتاد تکبیر در نماز گفت.»
* پس از واقعه عاشورا، امام حسین علیهالسلام، سیدالشهداء هستند
📚منبع
الأمالی، شیخ طوسی، ص ۵۶۳
#شهادت_حضرت_حمزه_ع
🏴 رفتن حضرت زهرا(س) به زیارت قبر حمزه(ع) و ساختن تسبیح از تربت او
طبق روایتی از امام صادق علیهالسلام، حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها هر صبح شنبه به زیارت قبور شهدای احد به خصوص قبر مطهر حمزه سیدالشهدا میرفت و برای او طلب رحمت و مغفرت میکرد. همچنین حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها برای شمارش تسبیح معروفش (۳۴ اللهاکبر، ۳۳ الحمدلله و ۳۳ سبحانالله)، در ابتدا از نخ پشمینهای که گرههایی در آن ایجاد کرده بود، استفاده میکرد و بعد از شهادت حضرت حمزه، از تربت قبر او تسبیحی ساخت و تسبیحش را انجام میداد.
📚منبع
روضةالمتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، محمدتقی مجلسی، ج۲، ص۱۷۷
#شهادت_حضرت_حمزه_ع
☑️افتخار امام سجاد(ع) به حضرت حمزه(ع)
امام سجاد علیهالسلام هنگامیکه همراه با اهلبیت پدرش در شام به اسیری بهسر میبرد، وقتی یزید برای جشن پیروزی مجلس بزرگی تشکیل دادهبود، خطیبی به دستور او بالای منبر رفت و به امیرالمؤمنین علیهالسلام و فرزندش امام حسین علیهالسلام سب و ناسزا گفت و معاویه و یزید را مدح و تمجید کرد. امام سجاد علیهالسلام با فریاد بر آن خطیب فرمود:
«خشنودى مخلوق ناتوان را به خشم خداى توانا خریدى! پس، جایگاه خود را در آتش دوزخ آماده ساختی.» بعد اجازه منبر رفتن و ایراد خطبه از یزید گرفت.
حضرت وقتی بالای منبر قرار گرفت، بعد از حمد و ثنای الهی و معرفی خود، در یکی از فرازهای خطبه تاریخی و تحولآفرین خود، به افتخارات و فضایل اختصاصی اهلبیت علیهمالسلام اشاره کرد و یکی از فضایل خود را حضرت حمزه برشمرد و فرمود:
«اى مردم! خداى سبحان بر ما خاندان رسالت منت نهاده و ما را بهوسیله هفت نفر بر همگان برترى بخشیده است و این هفت نفر عبارتاند از: حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله؛ صدیق (نخستین ایمانآورنده به آن حضرت، امیرمؤمنان علی علیهالسلام)؛ جعفر طیّار، شهید راه عدالت و آزادى؛ شیر شجاع حق و شیر پیامبر خدا، حضرت حمزه؛ دو فرزند ارجمند پیامبر اکرم، امام حسن و امام حسین علیهمالسلام و مهدی موعود عجلالله، آخرین امید و بزرگ اصلاحگر زمین و زمان در واپسین حرکت تاریخ. این بزرگواران همه از خاندان ما هستند.»
📚منبع
بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج۴۵، ص ۱۳۷
#شهادت_حضرت_حمزه_ع
🔳 نام بردن امام حسین(ع) از حمزه و انتساب خودش به او در روز عاشورا
اباعبداللهالحسین علیهالسلام در روز عاشورا دو بار از حمزه با عنوان سیدالشهدا نام برده و در معرفی خود، خودش را به او منسوب میکند. یک بار در خطبهای که برای لشکریان عمرسعد خواند، ضمن معرفی خویش فرمود:
«آیا حمزه سیدالشهدا عموی پدرم نیست؟»
بار دیگر نیز در برابر لشکریان کوفه و شام برای اتمام حجت، خودش را معرفی کرد و در آن شرایط سخت و حساس از حمزه نام برد و او را به عنوان یکی از شاخصها و استوانههای خاندان و تبار خود برشمرد و فرمود: «شما را به خدا سوگند، آیا میدانید که سید و آقای شهیدان حمزه، عموی پدر من است؟» آنها گفتند بله، به خدا!
* پس از واقعه عاشورا، امام حسین علیه السلام، سیدالشهداء هستند
📚منبع
الامالی، شیخ صدوق، ص۱۵۹
#شهادت_حضرت_حمزه_ع
#معارف_اهل_البیت_علیهم_السلام
🔰 چرا همواره روح ما شیعیان، پَر میکشد برای زیارت اهلبیت «علیهمالسلام» ؟!
راوی گوید: امام صادق علیهالسلام همواره میفرمودند:
🔹 خداوند ما اهلبیت را از نور عظمت خود آفرید، سپس (جسم) ما را از طینتی مخزون و پنهان از زیر عرش صورت بخشید، آن نور را در این طینت قرار داد؛ بنابراین ما هم از جهت خلقت (روحانی) و هم از جهت بشر بودن، «نورانی» هستیم. و هیچ کس بهرهای از گونه خلقت ما ندارد.
👈 وَ خَلَقَ أَرْوَاحَ شِیعَتِنَا مِنْ أَبْدَانِنَا وَ أَبْدَانَهُمْ مِنْ طِینَةٍ مَخْزُونَةٍ مَکْنُونَةٍ أَسْفَلَ مِنْ ذَلِکَ الطِّینَةِ
🔻و ارواح شیعیان ما را از (اضافهٔ گِلِ) بدنهای ما آفرید و بدن هایشان را از طینتی مخزون و پنهان که پایینتر از آن طینت بود، آفرید...
📚بصائر الدرجات، ج۱ ص۶۱
📚بحارالانوار، ج۲۵ ص۱۴
🔖 در روایت دیگری نیز امام صادق علیهالسّلام فرمودند:
📋 إِنَّ اللَّهَ عَجَنَ طِینَتَنَا وَ طِینَةَ شِیعَتِنَا فَخَلَطَنَا بِهِمْ وَ خَلَطَهُمْ بِنَا
🔻خداوند طینت ما و شیعیانمان را با هم سرشت و (أبدان) ما را با (ارواح) آنها و (ارواح) آنها را با (ابدان) ما مخلوط نمود.
👈 فَمَنْ کَانَ فِی خَلْقِهِ شَیْءٌ مِنْ طِینَتِنَا حَنَّ إِلَیْنَا فَأَنْتُمْ وَ اللَّهِ مِنَّا.
🔻 پس هر آن کس که در او مقداری از طینت ما باشد، روحش به سمت ما پَر میکشد! پس به خدا قسم شما جزئی از ما هستید.
📚بصائر الدرجات، ج۱ ص۵۵
✔️ همانند زیارت حضرت سیدالشهدا علیهالسلام
حاج ميرزا ابوالقاسم نراقى مؤلف كتاب «شعب المقال فی احوال الرجال» نويسد:
ابوالقاسم عبدالعظيم بن عبداللّه بن على بن حسن بن زيد بن حسن بن على بن ابى طالب ثقهاى جليلالقدر بود. گريزان از سلطان به رى درآمد و در آنجا بمُرد و به خاک سپرده شد. امام هادى عليهالسلام به بعضی از اصحاب خود فرمود:
«اگر قبر عبدالعظيم را زيارت مىكردى چون كسى بودى كه حسين بن على عليهالسلام را زيارت كردهاست.»
📚منبع
شعب المقال، نراقى، ص۷۱
مقاله “عظمت شخصيت عبدالعظيم حسنى عليهالسلام”، سيد جعفر شهيدى، مجله علوم حديث، ش ۱
#حضرت_عبدالعظیم_ع
#عبدالعظیم_حسنی_رحمه_الله
🔹سال ولادت ایشان را در روز چهارم ماه ربیع الآخر سال ۱۷۳ قمری در مدینه نوشته اند.
🔹پدرش عبدالله و مادرش فاطمه نام داشت.
🔹او مشهور به شاه عبدالعظیم و سیدالکریم از عالمان سادات حسنی و از راویان حدیث بوده است.
🔹نسب او با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(ع) میرسد.
🔹او را مردی با تقوا، معروف به امانت داری، صداقت در گفتار، عالم به امور دین، قائل به اصول دین شیعه ومحدث دانستهاند.
🔹شیخ صدوق، مجموعه روایات وی را با عنوان جامع اخبار عبدالعظیم گردآوری کرده است.
🔹عبدالعظیم حسنی، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) را درک کرد.
🔹نقل است که ایمان خویش را بر امام هادی(ع) عرضه داشت و در زمان ایشان وفات یافته است.
🔹عبدالعظیم محضر چند امام را درک کرده است.
🔹آقا بزرگ تهرانی نقل میکند:
عبدالعظیم حسنی، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) را درک کرده و ایمان خویش را بر امام هادی(ع) عرضه داشته و در زمان وی وفات یافته است.(۱)
اما آیت الله خویی، همعصر بودن عبدالعظیم با امام رضا(ع) را رد میکند.(۲)
🔹شیخ طوسی در کتاب رجالی خویش، وی را در زمره اصحاب امام عسکری(ع) نام میبرد.(۳)
🔹عزیزالله عطاردی نیز تصریح میکند با توجه به حالات عبدالعظیم حسنی و تحقیق در روایات وی، میتوان دریافت که او امام کاظم(ع)، امام رضا(ع)، امام جواد(ع) و امام هادی(ع) را درک کرده است.(۴)
🔹دوران زندگی عبدالعظیم مصادف با شرایط خفقان و سرکوب شیعیان توسط بنی عباس بود.
🔹عبدالعظیم نیز همچون پدرانش سالها تحت تعقیب بود.
🔹او گرچه زمانی که در مدینه، بغداد و سامرا میزیست روش تقیه را در پیش گرفته و عقیده و مرام خود را پنهان میداشت، ولی بااین حال مورد غضب متوکل و معتز بود.
🔹بنابر گزارشهای تاریخی، عبدالعظیم در زمان معتز خلیفه عباسی، به جهت اذیت و آزار و ترس از قتل، به امر امام هادی(ع) از سامرا به ری(که از پایگاههای مهم عباسیان بود) هجرت کرد.
🔹برخی هم نقل کردهاند به قصد زیارت قبر علی بن موسی الرضا(ع) به قصد خراسان هجرت کرد و در ری برای زیارت حمزة بن موسی بن جعفر(ع) توقف کرد و در آن جا مخفی شد.
🔹گفته شده رحلت عبدالعظیم حسنی در ۱۵ شوال سال ۲۵۲ ه.ق در زمان امام هادی(ع) بوده است.(۵)
🔹آنچه درباره چگونگی رحلت عبدالعظیم حسنی آمده، دو قول مرگ طبیعی و شهادت را روایت کرده است. نجاشی نقل میکند:
عبدالعظیم بیمار شد و از دنیا رفت.
شیخ طوسی نیز میگوید:
عبدالعظیم در ری وفات یافت و قبر او در آنجاست.(۶)
🔹شیخ صدوق در باب زیارت مرقد وی، روایتی را نقل میکند که فردی از اهالی ری بر امام علی النقی(ع) وارد شد و گفت : به زیارت حضرت سیدالشهداء(ع) مشرف شدم.
امام(ع) فرمود :
《مَن زَارَ عَبدَالعَظِیمِ الحَسَنِیِّ(ع) بِرِیِِّ کَمَن زَارَ الحُسَینَ(ع) بِکَربَلاء》
هر کس قبر عبدالعظیم را در شهر ری زیارت کند، گویی امام حسین(علیه السلام) را در کربلا زیارت کرده است.(۷)
🔹سرانجام ایشان در پانزدهم شوال سال ۲۵۲ هجری قمری در سن ۷۹ سالگی در ری درگذشت و در آنجا دفن شد.
🔹حرم حضرت عبدالعظیم واقع در شهر ری، زیارتگاه شیعیان است.
📚منابع:
۱)الذریعه علامه تهرانی، ج۷، ص۱۶۹
۲)معجم رجال الحدیث خویی، ج۱۱، ص۵۳
۳)رجال شیخ طوسی، ص۴۰۱
۴)عبدالعظیم الحسنی حیاته عطاردی، ص۳۷
۵)جنه النعیم کجوری، ج۴، ص۱۳۱
۶)زندگانی حضرت عبدالعظیم(ع)، ص۳۰
۷)مستدرک الوسائل حرّ عاملی، ج۳، ص۶۱۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽▶️⏹⏸📽▶️⏹⏸📽
#سکانس_برتر
🎞سکانسی از قسمتی از سریال (مسافر ری) ساخته جناب میرباقری:👆
#عبدالعظیم_حسنی_رحمه_الله
🎙ابعاد شخصیتی حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) در بیانات #مقام_معظم_رهبری :👇
《شخصیّت جناب عبدالعظیم هم شخصیت علمی بوده، هم شخصیت جهادی بوده و هم ابتکاراتی داشته است. مرحوم شیخ نجاشی می گوید :
«ایشان خطب امیرالمؤمنین را جمعآوری کرد.»
با این حساب، ایشان در حدود صد و هفتاد سال قبل از تألیف نهجالبلاغه، خطب امیرالمؤمنین را جمعآوری کرده است؛ این کارِ خیلی مهمّی است.
هیچ بعید نیست که سیّد رضی رضوان اللَّه علیه از نوشتهی ایشان استفاده کرده باشد.
از سوی دیگر ایشان به دلیل شخصیت جهادی خود، با حال اختفاء و فرار به ری آمده است.
مرحوم شیخ نجاشی می گوید :
«حارباً من السّلطان» ایشان از دست خلیفهی عبّاسی از عراق و حجاز گریخت و به ری آمد؛ چون ری مرکز و محل تجمّع شیعیان بود. هم در مدینه و هم در عراق، همهی اینها مجبور نبودند از دست خلیفه بگریزند.
این، مبارز بودن ایشان را نشان میدهد. مشخّص میشود ایشان اهل نشر معارف امامت بوده؛ بخصوص در دوران حضرت جواد و حضرت هادی(علیهماالسّلام) که ایشان حداقل راوی این دو امام است.》
🎙بیانات در دیدار اعضای برگزارکنندهی کنگرهی حضرت عبدالعظیم الحسنی ۱۳۸۲/۳/۵
👤امام هادی(علیه السلام) به مردی از اهالی ری فرمودند :
«مَنْ زَارَ عَبدَ العَظِیمِ الحَسَنِیِّ(عَلَیهِ السَّلامُ) بِرِیْ کَمَن زَارَ الْحُسَیْنِ(عَلَیهِ السَّلامُ) بِکَربَلاءِ»
🔹️اگر کسی قبر عبدالعظیم حسنی(ع) را در شهر ری زیارت کند، گویی امام حسین(علیه السلام) را در کربلا زیارت کرده است.(۱)
📚منبع :
۱)مستدرک الوسائل میرزا محدث نوری، ج۳، ص۶۱۶
✅نامه ای که امام رضا(علیه السلام) برای عبدالعظیم حسنی نوشتند، که به شیعه ابلاغ نماید :
📋《يَا عَبْدَ اَلْعَظِيمِ! أَبْلِغْ عَنِّي أَوْلِيَائِيَ اَلسَّلاَمَ وَ قُلْ لَهُمْ أَنْ لاَ تَجْعَلُوا لِلشَّيْطَانِ عَلَى أَنْفُسِهِمْ سَبِيلاً وَ مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِي اَلْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ وَ مُرْهُمْ بِالسُّكُوتِ وَ تَرْكِ اَلْجِدَالِ فِيمَا لاَ يَعْنِيهِمْ وَ إِقْبَالِ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ وَ اَلْمُزَاوَرَةِ فَإِنَّ ذَلِكَ قُرْبَةٌ إِلَيَّ وَ لاَ يَشْغَلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِيقِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً فَإِنِّي آلَيْتُ عَلَى نَفْسِي أَنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ وَ أَسْخَطَ وَلِيّاً مِنْ أَوْلِيَائِي دَعَوْتُ اَللَّهَ لِيُعَذِّبَهُ فِي اَلدُّنْيَا أَشَدَّ اَلْعَذَابِ وَ كَانَ فِي اَلْآخِرَةِ مِنَ اَلْخَاسِرِينَ وَ عَرِّفْهُمْ أَنَّ اَللَّهَ قَدْ غَفَرَ لِمُحْسِنِهِمْ وَ تَجَاوَزَ عَنْ مُسِيئِهِمْ إِلاَّ مَنْ أَشْرَكَ بِي أَوْ آذَى وَلِيّاً مِنْ أَوْلِيَائِي أَوْ أَضْمَرَ لَهُ سُوءاً فَإِنَّ اَللَّهَ لاَ يَغْفِرُ لَهُ حَتَّى يَرْجِعَ عَنْهُ فَإِنْ رَجَعَ عَنْهُ وَ إِلاَّ نُزِعَ رُوحُ اَلْإِيمَانِ عَنْ قَلْبِهِ وَ خَرَجَ عَنْ وَلاَيَتِي وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ نُصِيبٌ فِي وَلاَيَتِنَا وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ ذَلِكَ》
♦️ای عبدالعظیم! سلام مرا به شیعیانم برسان و به آنان بگو : در دل های خویش برای شیطان راهی نگشایند.
و آنان را به راستگویی در گفتار و ادای امانت و سکوت و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی فایده فراخوان!
وبه ارتباط باهم و رفت و آمد با یکدیگر و رابطه گرم و دوستانه دعوت کن، چرا که این کار باعث نزدیک شدن به من است.
شیعیان ما نبایدخود را به دشمنی با یکدیگر و تخریب یکدیگر مشغول سازند.
من با خود عهد کردهام که هر کس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند از خدا بخواهم که او را به سختترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود.
به دوستان ما توجه ده که خدا نیکوکرداران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده و بدکاران آنان را جز، آنهایی که بدو شرک ورزند و یا یکی از دوستان ما را برنجانند و یا در دل نسبت به آنان کینه بپرورند، همه را مورد عفو قرار خواهد داد اما از آن سه گروه نخواهد گذشت و آنان را مورد بخشایش خویش قرار نخواهد داد.
مگر اینکه از قصد خود بازگردند و اگر از این اندیشه و عمل زشت خویش بازگردند، مورد آمرزش خواهند بود اما اگر همچنان باقی باشند، خداوند روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته و از ولایت ما نیز بیرون خواهد برد و از دوستی ما اهل بیت(ع) نیز بی بهره خواهند بود و من از این لغزشها واز این آثار سوء آن به خدا پناه می برم.(۱)
📚منبع :
۱)بحار الانوار مجلسی، ج۷۱، ص۲۳۰
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍
0️⃣2️⃣1️⃣ #معرفی_کتاب:📚
کتاب «حکمت نامه حضرت عبدالعظیم حسنی» حاوی حکمت های اعتقادی، عبادی، محاسن اخلاقی و رفتاری ایشان، اثر استاد ری شهری✍👇
#عبدالعظیم_حسنی_رحمه_الله
4_5794173695647812066.pdf
2.18M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚
کتاب «حکمت نامه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)»
#معارف_علوی
🔰 کاری کنید که امیرالمؤمنین علیهالسّلام برایتان دعا کند ... {حکایت بسیار زیبا و خواندنیِ «بُراء»}
در روایتی امام هادی علیهالسلام فرمودند:
🔹 پس از اینکه رسول خدا صلیاللهعلیهوآله از خیبر برگشتند، زنی یهودی که اظهار اسلام میکرد، سر دست پختهشده و مسمومی را خدمت حضرت آورد...
🔸 امیرالمؤمنین علیهالسّلام و «بُراء بن مَعرور» نیز در مجلس حضور داشتند. رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نان درخواست کردند. در این فاصله، بُراء دستش را دراز کرد و مقداری از گوشت کند و در دهان قرار داد. امیرالمؤمنین علیهالسّلام فرمود: «ای بُراء! بر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله پیشی نگیر!»
🔹 بُراء که شخصی اعرابی بود گفت: ایعلی! گویا تو رسول خدا را بخیل و خسیس میدانی! امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمود: بخیل نمیپندارم! بلکه بهجهت بزرگواری و کرامت ایشان میگویم دستدرازی نکن...
🔸 امیرالمؤمنین علیهالسّلام سخن میفرمود و براء همچنان مشغول خوردن بود و لقمه را فرو داد. ناگهان گوشت به سخن در آمد و گفت: یا رسول الله، مرا نخورید که مسمومم! در همین اثنا، حال براء [بر اثر آن زهر] به هم خورد و به حالت احتضار افتاد و از دنیا رفت...
🔹 { رسول خدا صلیاللهعلیهوآله آن زن یهودی را طلبیدند و در مقابل او دعایی بر آن گوشت مسموم خواندند و همراه با اصحاب به خوردن آن مشغول شدند و هیچ اتفاقی برای آنان نیفتاد؛ زن یهودی هم با مشاهده این معجزه، مسلمان شد.}
🔸 ... جنازه بُراء را خدمت پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله آوردند تا بر او نماز بخوانند... رسول خدا منتظر ماندند تا امیرالمؤمنین علیهالسّلام از راه برسد و بُراء را بهخاطر آن حرفی که زده بود، حلال کند تا خداوند مرگ براء را کفاره آن کلامش قرار دهد!
🔹 یکی از افرادی که شاهد حرف براء بود، گفت: یا رسول الله، براء با علیبنابیطالب شوخی کرد، جدی نگفت تا مورد مؤاخذه پروردگار قرار گیرد. پیامبر فرمود: اگر جدّی گفته بود، خداوند همۀ اعمالش را حبط و نابود میکرد، گرچه بهمانند ما بین زمین تا آسمان، طلا و نقره در راه خدا انفاق کرده بود؛ لکن او شوخی کرد و گناهی بر او نیست...
🔸 امیرالمؤمنین علیهالسّلام رسیدند و کنار جنازه ایستادند و فرمودند:
📋 «رَحِمَكَ اللَّهُ يَا بُرَاءُ! فَلَقَدْ كُنْتَ صَوَّاماً قَوَّاماً وَ لَقَدْ مِتَّ فِي سَبِيلِ اللَّه»
🔻ای براء، خدای متعال تو را رحمت کند، تو فردی بودی که زیاد روزه میگرفتی و بسیار نماز میخواندی، و در راه خدا از دنیا رفتی.
🔹 پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله فرمود: اگر بنا بود شخصی از نماز میتِ پیامبر بینیاز باشد، همین براء است، با این دعایی که علیبنابیطالب برایش نمود. سپس بلند شدند و بر او نماز خواندند و دفنش کردند. بعد در جمع عزاداران براء قرار گرفتند و فرمودند: ای اقوام براء، شما به تبریک سزاوارتر از تعزیه هستید! [زیرا براء بهشتی از دنیا رفت] و هر گناهی داشت با طلب مغفرت امیرالمؤمنین علیهالسلام آمرزیده شد.
👈 سپس رسول خدا صلیاللهعلیهوآله خطاب به جمع حاضر فرمودند:
📋«فَتَعَرَّضُوا عِبَادَ اللَّهِ لِدُعَاءِ عَلِيٍّ علیهالسلام لَكُمْ وَ لَا تَتَعَرَّضُوا لِدُعَاءِ عَلِيٍّ عَلَيْكُمْ»
🔻ای بندگان خدا! به دنبال این باشید که علیبنابیطالب علیهالسلام برایتان دعا کند، نه اینکه مشمول نفرین او واقع شوید.
📋 «فَإِنَّ مَنْ دَعَا عَلَيْهِ أَهْلَكَهُ اللَّهُ وَ لَوْ كَانَتْ حَسَنَاتُهُ عَدَدَ مَا خَلَقَ اللَّهُ كَمَا أَنَّ مَنْ دَعَا لَهُ أَسْعَدَهُ اللَّهُ وَ لَوْ كَانَتْ سَيِّئَاتُهُ بِعَدَدِ مَا خَلَقَ اللَّهُ»
🔻چرا که اگر او کسی را نفرین کند، خداوند هلاکش میکند، اگرچه حسناتش بهمقدار تمام خلایق باشد! و کسی که علیبنابیطالب علیهالسلام برایش دعا کند، نجات مییابد، اگرچه گناهانش بهعدد خلایق باشد.
📚تفسیر امام عسکری علیهالسلام، ص۵۹
📚بحارالانوار، ج۱۷ ص۳۰۸
✍ به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند
به آسمان رود و کار آفتاب کند ...
♦️منبر کوتاه♦️
#ثواب_زیارت_کربلا
#حضرت_عبدالعظیم حسنی علیه السلام
♦️سوال:
✍چرا ثواب حضرت عبدالعظیم برابر با زیارت امام حسین علیه السلام است؟ آیا جایگاه عبدالعظیم مثل امام حسین است؟ حضرت عبدالعظیم چه مقام رفیعی دارد که درباره زیارت هیچ معصومی این ثواب نیامده است؟
❇️در ابتدا باید گفت: باید توجه داشت که آن ثواب ها که برای زیارت عبد العظیم ذکر شده در مقایسه با زیارت ائمه (ع) نیست، زیرا هیچ کسی با آنان قابل مقایسه نیست از این رو امیرمومنان(ع) فرمود: «لا یقاس بال محمد (ص) من هذه الامه احد، و لا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه ابدا؛ (۱) هیچ کس از این امت را با آل محمد نمیتوان مقایسه کرد. آنان که ریزه خوار خوان نعمت آل محمد اند با آن ها برابری نمیتوانند».
🔰از این کلام حضرت به روشنی به دست میآید که مردم و همه بشر نه تنها نمیتوانند به مقام ائمه (ع) دست یابند و به جا و مقامی معنوی برسند که آن ها دارند، بلکه همگان ریزه خوار نعمت معنوی آن ها و با آنان قابل مقایسه نخواهد بود. با توجه به این نکته حال باید گفت:
🔺اولا : در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت عبدالعظیم حسنی(ع) به مثابه زیارت سیدالشهدا(ع) در کربلا عنوان شده است، باید گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) حلقه وصل شیعیان در شهرهای مختلف بودند و می توان از ایشان به عنوان سفیر سیار ائمه(ع) یاد کرد.
ایشان از جمله محدثین و علمای برجسته شیعه است که به دلیل مجاهدتهای علمی و تلاش برای رساندن معارف اهل بیت به شیعیان مورد توجه و تأیید ائمه معصوم قرار گرفته است.
امامزاده عبدالعظیم حسنی در بین علما به عنوان محدث مطرح هستند. محدث کسانی هستند که فن جمع آوری احادیث و طبقه بندی روایات را می داند، آن را جمع می کند و یا می نویسد و یا شاگرد تربیت می کند. اما راوی کسی است که در سند حدیث نامش قرار می گیرد ضمن اینکه در محدث اصطلاح ویژه ای است و آن اینکه حدیث را مستقیم می شنود و دیگرانی که از او نقل می کنند راوی می شوند. لذا حضرت عبدالعظیم از محدثین است.
🔶در مورد دلیل اینکه چرا ثواب زیارت حرم عبدالعظیم به مثابه زیارت سیدالشهدا(ع) در کربلاست این نکته نیز قابل توجه است که : ممکن است در مورد سایر امامزادگان بزرگوار نیز روایاتی بوده، اما به دست ما نرسیده است چون ما هر یک از این امامزادگان را به نیت ائمه زیارت می کنیم و ثواب آن محفوظ است. اما روایت ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به ما رسیده است.
برخی شیعیان نزد امام هادی(ع) رفته و گفتند ما از زیارت کربلا آمدیم - در آن زمان که حاکمیت بنی عباس بود این سفر و زیارت بسیار برای شیعیان مشقت داشت- و حضرت در جواب فرمود که شما در ری زیارت عبدالعظیم را بکنید مثل این است که امام حسین(ع) را زیارت کرده اید.
🔷البته با اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از نظر علمی در میان علمای شیعه برجسته است اما جنبه امامزاده بودن ایشان در بین مردم غلبه دارد. برعکس، سید مرتضی و سید رضی که از امامزادگان هستند جنبه علمی آنها در بین مردم غلبه دارد.
🔶جنبه دیگر در حق حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می تواند بحث مأموریتهای ایشان باشد. چرا که حضرت بین شیعیان که در جای جای خطه اسلامی نمی توانستند با هم ارتباط داشته باشند، حلقه اتصال بود. چون ائمه ایشان را قبول داشتند و ممکن است این ثواب ناظر به همین مجاهدتهایی باشد که در راه ارتباط بین شیعیان و رساندن پیام ائمه باشد که از ایشان می توان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد.
🔺ثانیا _ ممکن است شرائط خاص زمانى و مکانى، سبب گردیده باشد، که آن همه فضیلت برای زیارت حضرت #عبدالعظیم (ع) ذکر شده آن را مانند فضیلت زیارت سیدالشهداء (ع) محسوب داشته و این درک فضیلت را مخصوص آن زمان قرار داده باشد؛ زیرا متوکل عباسى و برخى دیگر از حکام جور، پس از تخریب بارگاه امام حسین (ع)، براى جلوگیرى از زیارت آن بزرگوار، مأموران دژخیم و جلادى را، به مراقبت و نگهبانى گماشته بودند، که به صغیر و کبیر رحم نمى کردند و جان افراد در خطر کشته شدن قرار می گرفت و حتى زائرین زیادى را، بی رحمانه به خاک و خون کشیده بودند.
چه این که مسئله لزوم پایگاه سازى و تشکیل مراکز تجمع نیروها و اجتماعات، موضوعى است، که به طور کلى از اخبار و احادیث به دست مى آید، روشن مى شود که ائمه اطهار (ع) دوست می¬داشتند، شیعیان با هم باشند، گرد هم جمع شوند، مذاکره کنند، و براى حفظ کیان تشیع و نشر معارف و گسترش مکتب، فعالیت هاى دینى و تبلیغى و اجتماعى داشته باشند.
📚پی نوشتها:
۱. نهج البلاغه، نشر موسسه امیر المومنین قم ۱۳۷۵ ش، خطبه
📩.
حمزه سید الشهدا.pdf
1.52M
📜فیش منبر 📩 منبرکامل
#حمزه_سیدالشهدا
#حضرت_حمزه علیه السلام
♦️ فیش منبر حضرت حمزه سیدالشهدا علیه السلام
🔖آنچه در این فیش می خوانید :
♦️1ـ حضرت حمزه از دیدگاه قرآن
♦️2ـ حضرت حمزه در کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه هدی علیهم السلام
♦️3ـ حضرت حمزه در جنگ ها
♦️4ـ حرم حضرت حمزه در بستر تاریخ
🔗حضرت حمزه در گفتار و احتجاج امیرمؤمنان علیه السلام
🔗حضرت حمزه در احتجاج امام حسن مجتبی علیه السلام :
🔗حضرت حمزه در احتجاج حسین بن علی علیهماالسلام :
🔗حضرت حمزه در گفتار و احتجاج علی بن الحسین علیهماالسلام :
ده فضیلت حضرت حمزه علیه السلام.pdf
866.1K
📜فیش منبر کوتاه 📩 منبرک
#ده_فضیلت_حضرت_حمزه علیه السلام
#حضرت_حمزه علیه السلام
♦️ فیش منبر حضرت حمزه سیدالشهدا علیه السلام
🔖آنچه در این فیش می خوانید :
🌀ده فضیلت حضرت حمزه علیه السلام
✍1 ـ حمزه، سیّد همه شهدا، جز انبیا و اوصیا است:
✍2ـ حضرت حمزه از سروران اهل بهشت است:
✍3ـ حضرت حمزه، محبوب ترین عموی رسول خدا صلی الله علیه و آله :
✍4ـ حمزه محبوب ترین نامها در نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله :
✍5ـ حمزه یکی از چهار راکب در قیامت:
✍6ـ حضرت حمزه انجام دهنده نیکی ها و بجا آورنده صله رحم:
✍7ـ حضرت حمزه شفیع در روز قیامت:
✍8ـ در پایه عرش نوشته شده است: «حمزه اسداللّه » و ...
✍9ـ حضرت حمزه در دعای رسول خدا صلی الله علیه و آله :
✍10ـ حضرت حمزه افضل شهدا است:
نگاهش لرزه می انداخت در دلهای بدخواهان
برای مصطفی او داشت عمری حکم پشتیبان
شبیه ابر رحمت بر سر اسلام نو پا بود
در آن گرمای دهشت، سایه می بخشید، یا باران
نفس تا داشت گرد خاتم پیغمبران گردید
برای دفع شرهای ابوجهل و ابوسفیان
میان شعب با قلبش ،و با شمشیر خود در بدر
چه زیبا جانفشانی کرد زیر سایه ی قرآن
همانند علی «شیر خدا»نامیده شد از بس
به پا می کرد با شمشیر ،طوفان در دل میدان
علمدار رشید لشکر اسلام و پیغمبر
نشان شد قلب پاکش در اُحد با نیزه ی شیطان
علم افتاد و در یک گوشه ی میدان هیاهو شد
تنش شد مُثله و یک گوشه از کرب و بلا رو شد
تنی صد چاک و غرق جستجو در نیزه ها خواهر
به دنبال گل گم کرده اما فرق، سر تا سر
عبا بر پیکر صد پاره جای بوریا دارد
سری بر تن ،خلاف خامس آل عبا دارد
نه سمت قتلگه پیداست شمر و خنجری اینجا
نه می آید صدای گریه های مادری اینجا
نه می تازد کسی با اسب روی پیکری اینجا
نه غارت می شود ، انگشت با انگشتری اینجا
نه می سوزد به دست ملحدان بال و پری اینجا
نه می ماند به جای خیمه ها خاکستری اینجا
نخواهد رفت در بند و اسارت خواهری اینجا
نه از روی قساوت می رود بر نی سری اینجا
فقط هند است و دستش پاره هایی ازجگر دارد
کسی که کینه های بدر ،از قرص قمر دارد
چه برکت می کند شعری که در پایان ابیاتش
به سمت روضه ی ارباب خوبی ها گذر دارد
#محمدجواد_منوچهری
#شهادت_حضرت_حمزه_سیدالشهدا
1_4702559240.ogg
1.7M
مرثیهٔ حضرت حمزهٔ سیدالشهدا، شعر از محمد جواد منوچهری مشهد مقدس و نوای ذاکر اهل بیت،مرحوم حاج سیدمحمدجلالی، شهر مقدس قم.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
نوحه زمینه - شهادت حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم علیه السلام - سبک رسیده یه زائر...
(حضرت حمزه)
به رویِ عبایِ مصطفایی
تو مردِ خدایی باوفایی
سیّدالشهدایِ مدینه
روضه ت داره بویِ کربلایی
ای عمویِ پیمبرم
سایه یِ تو رویِ سرم
آرزومه که یه حرم
داشته باشی دلبرم
آقاجون یه روزی این سینه زن
می زنه دم از حسین و حسن
میونِ... صحن و سرات عشقِ من
عشقِ من عشقِ شما کربلا (۴)
سینه تو دَریدن مثلِ آقام
شدی فداییِ دینِ اسلام
می زنه پیمبر رویِ سینه
میگه تو که رفتی خیلی تنهام
رو مزارِ تو می شینه
یاسِ نیلیِ مدینه
تو میری و میره فرو
مسمارِ در تو سینه
تو سینه می شینه مسمارِ در
مدینه میشه عذابِ کوثر
می بینه علی که می شْکنه پر
عشقِ من عشقِ شما کربلا (۴)
(حضرت عبدالعظیم)
دلم که می گیره بی قرارم
میام تویِ صحنت پا می ذارم
چشامو می بندم صورتم رو
رو ضریح می ذارم تا ببارم
حرمِ تو کرب و بلا
زائرت زائرِ خدا
قبله یِ ری صحن و سرات
نینوایِ سینه زنا
آقاجون نوکرتم از قدیم
خادمَم خادمِ عبدالعظیم
سائلم روزی مو میده کریم
عشقِ من عشقِ شما کربلا (۴)
تو مُحدِّثِ عالی مقامی
صاحبِ جلال و احترامی
تویِ حرمِ تو می شینه رو...
لبِ زائرِ تو چه سلامی
السّلام ای دلبرِ من
ای شهیدِ دور از وطن
کشته یِ صد پاره تنی
ای سلیمانِ بی کفن
عشقِ من سر رویِ تن نداری
عشقِ من تو پیرهن نداری
عشقِ من چرا کفن نداری؟!
عشقِ من عشقِ شما کربلا (۴)