eitaa logo
ذاکرین آل الله
280 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
301 فایل
( متن اشعار؛سبکها وفایلهای صوتی ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع) ومناسبتها ی ملی و مذهبی التماس دعا حاج غلامرضا سالار 09351601259 . شماره جهت ارتباط با مدیر کانال...
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 آیه تبلیغ در غدیر خم «الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً.» «امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را برای شما [به عنوان] آیینی برگزیدم.» (۱) با نزول آیه تبلیغ در غدیر خم، پیامبر اکرم(ص) علی بن ابیطالب(ع) را به ولایت و خلافت منصوب کرد و آیه اکمال نازل گردید سپس پیامبر(ص) فرمود: «اَللهُ أکبرُ عَلی إکمالِ الدّینِ وَ إتمامِ النِّعمةِ وَ رِضَی الرَّبِّ بِرِسالَتی وَ وِلایةِ عَلیِّ بنِ اَبیطالبٍ مِنْ بَعدی؛ الله اکبر بر کامل کردن دین و تمام کردن نعمت و رضایت خداوند به پیامبری من و ولایت علی بن ابیطالب پس ازمن.» 📚منبع (۱) سوره مبارکه مائده، آیه ۳ بشاره المصطفی، طبری، ۱۳۸۳ق، ص۲۱۱ تاویل الایات الظاهره، حسنیی استرآبادی، ۱۴۰۹ق، ص۱۵۲ الطرائف، سید بن طاووس، ۱۴۰۰ق، ج۱، ص۱۴۶
🌸 فضیلت روز عید سعید غدیر خم امام رضا علیه‌السلام در فضیلت روز غدیر فرمودند: «هنگامى كه روز قیامت برپا شود، چهار روز را زینت می‌دهند همان‌طور كه عروس را آرایش می‌كنند.» گفته شد: این چهار روز كدام ایام هستند؟ فرمودند: «روز عید قربان، روز فطر، روز جمعه و روز غدیر. اما روز غدیر در بین اضحى و فطر و روز جمعه مانند ماه در بین ستارگان است. روز غدیر را روز كمال‏ می‌گویند، و روزى كه شیاطین رانده می‌شوند، روزى كه در آن اعمال شیعیان و دوستان آل محمد پذیرفته می‌گردد و آن روزى است كه در آن خداوند اعمال مخالفین را رد می‌كند و آن‏ها را ناچیز می‌شمارد.»(۱) حسن بن راشد می‌گوید به امام صادق علیه‌السلام عرض کردم: فدایت گردم! آیا غیر از عید فطر و عید قربان عیدی وجود دارد؟ در پاسخ فرمود: «نعم یا حسن! أعظمهما و أشرفهما؛ آری بزرگتر و شریف‌تر از آن دو عید، عید دیگری هست.» عرض کردم: آن روز کدام است؟ فرمود:«یوم نُصِب امیرالمؤمنین عَلَماً للناس.» (۲) «آن روزی که امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به عنوان رهبر مردم نصب شد.» عرض کردم: نصب علی به عنوان رهبر در کدام روز بود؟ فرمود: «روز هیجدهم ماه ذیحجه.» (۳) 📚منبع (۱) اخبار و آثار حضرت امام رضا علیه‌السلام، عطاردی، ص ۵۶۶ و ۵۶۷ (۲) کافی، شیخ کلینی، ج ۴، ص ۱۴۸ (۳) چهل حدیث پیرامون غدیر، اشتهاردی، ص ۴۸
🌷 عید غدیر در احادیث در کتب اهل سنت روایت شده که هرکس روز هجدهم ذی الحجه را روزه بگیرد، خداوند ثواب روزه شش ماه را برای او می‌نویسد و این روز، همان روز عید غدیر خم است.(۱) رسول خدا(ص) فرمود: «روز غدیر خم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد، برادرم علی بن ابی طالب را به عنوان پرچم‌دار امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم توسط او هدایت شوند، و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.»(۲) همچنین امام صادق(ع) می‌فرماید: «روز غدیر خم عید بزرگ خداست، خدا پیامبری مبعوث نکرده، مگر اینکه این روز را عید گرفته و عظمت آن را شناخته و نام این روز در آسمان، روز عهد و پیمان در زمین، روز پیمان محکم و حضور همگانی است.»(۳) در روایتی دیگر امام صادق(ع) «عید غدیر را عظیم‌ترین و باشرافت‌ترین عید مسلمین می‌دانند که سزاوار است در هر ساعت آن، شکر خدا به جای آورده شود و مردم روزه شکرانه بگیرند که روزه این روز معادل شصت سال عبادت است.»(۴) امام رضا(ع) فرمود: «روز غدیر در میان اهل آسمان مشهورتر است تا میان اهل زمین، اگر مردم ارزش این روز را می‌دانستند، بی‌تردید فرشتگان در هر روز ده بار با آنان مصافحه می‌‏کردند.»(۵) 📚منبع (۱) تاریخ بغداد، خطیب بغدادی، ج۸، ص۲۸۴ (۲) امالی، شیخ صدوق، ۱۳۷۶ش، ص۱۲۵ (۳) وسائل الشیعه، شیخ حرعاملی، ۱۴۱۶ق، ج۸، ص۸۹ (۴) وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ۱۴۱۶ق، ج۱۰، ص۴۴۳ (۵) تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج۶، ص۲۴
🌾 نام‌های عید غدیر خم از ائمه طاهرین(علیهم‌السّلام) در روایات برای غدیر اسم و صفات فراوانی ذکر شده است؛ آنها از این راه سعی در شناساندن هرچه بیشتر این روز داشته‌اند. شناختن نام‌های روز غدیر تصویری روشن از این روز را در ذهن و دل انسان ایجاد کرده و بیش‌ از پیش این روز بزرگ را می‌شناساند. برخی از این نام‌ها از این قرارند: «عیدالله الاکبر؛ بزرگترین عید خدا» امام رضا(علیه‌السّلام) می‌فرماید: «و هو عیدالله الاکبر؛ عید غدیر، برترین عید خداوند است.» (۱) «یوم مرضاة الرحمن؛ روز خشنودی پروردگار» امام صادق(علیه‌السّلام) می‌فرماید: «و فیه مرضاة الرحمن؛ در این روز، رضایت خداوند نهفته است.» (۲) «یوم الایضاح؛ روز آشکار کردن حقیقت» امام علی(علیه‌السّلام) می‌فرماید: «و هو یوم الایضاح؛ روز غدیر، روز آشکار کردن حقیقت است.» (۳) «یوم الجمع المسؤول؛ روز گردهمایی و تعهد حاضران» امام صادق(علیه‌السّلام): «نام غدیر در زمین، روز بازخواست‌شدگان است.» (۴) «یوم الولایة؛ روز ولایت» امام رضا(علیه‌السّلام) در حدیثی مفصل، روز غدیر را روز عرضه ولایت به انسان‌ها و مخلوقات معرفی می‌کند. (۵) «یوم مرغمة الشیطان؛ روز زبونی شیطان» امام رضا(علیه‌السّلام) می‌فرماید: «انه یوم مرغمة الشیطان.» (۶) 📚منبع (۱) الغدیر، علامه امینی، ج۱، ص۲۸۶ (۲) بحار الانوار، علامه مجلسی، ج۹۸، ص۳۲۳ (۳) مصباح المتهجد، طوسی، ص۷۵۵ (۴) بحار الانوار، علامه مجلسی، ج۹۸، ص۳۲۰ (۵) المراقبات، ملکی تبریزی، ص۲۵۷ (۶) بحار الانوار، علامه مجلسی، ج۹۸، ص۳۲۳
🌲 راه رفتن دشمن علی(ع) بر روی زمین حرام است «شيخ‌ الاسلام حموئـی» در باب هجدهم «فرائد السمطين» از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آورده است که به علی علیه‌السلام فرمود: «ای علی، همانا زمين از آن خداست و آن را به هر يک از بندگان خود که بخواهد وا می‌گذارد. (اينک) به من وحی فرستاده که فاطمه را با مهريه يک پنجم زمين، به ازدواج تو در آورم، پس آن صداق اوست و هرکس بر زمين گام نهد و شما را دشمن باشد، راه رفتنش بر زمين حرام است.» 📚منبع الغدیر، علامه امینی، ج ۲، ص ۴۴۶
🌼 نعره شیطان در ماجرای غدیر خم درباره مکر شیطان در ماجرای غدیر، جابر بن عبدالله از امام باقر علیه‌السلام روایت می‌کند: زمانی که پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم در روز غدیر خم دست على علیه‌السلام را در دست گرفت، شیطان در میان سپاهیانش نعره برآورد و هیچ یک از آنها چه در خشکى و چه دریا به جاى نماند مگر آنکه در پى نعره او به سویش دویدند و گفتند: اى آقا و مولا چه بر سر تو آمده؟ ما هرگز از تو نعره‌‏اى دهشتناک‌‏تر از این نعره نشنیده بودیم. ابلیس به آنها گفت: این پیامبر کارى کرد که اگر براستى این کار تحقق یابد دیگر کسى هرگز خدا را نافرمانى نکند. آنها در پاسخ گفتند: سرورا، تو آدم را فریب دادى. زمانی که منافقان گفتند: این مرد [پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم‏] از سر هواى نفس سخن مى‌گوید و یکى به دیگرى گفت: مگر نمى‌‏بینى که چشمانش چگونه در کاسه سرش مى‏‌چرخد؟ گویا دیوانه شده ــ مقصودشان پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم بود ــ در این هنگام شیطان فریادى از سر شادى زد و دوستانش دوباره گرد او حلقه زدند. او به آنها گفت: آیا مى‏‌دانید من قبلاً با آدم ابو البشر چه کرده‏‌ام؟ گفتند: بله. گفت: آدم، پیمان خود را شکست، اما به خدا کفر نورزید، ولى اینان هم پیمانشان را نقض کردند و هم به پیامبر علیه‌السلام کفر ورزیدند. پس هنگامى که پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم از این جهان رخت بر بست و مردم به جاى على علیه‌السلام دیگرى را به خلافت نشاندند شیطان تاج شاهى بر سر گذاشت و منبرى نهاد و روى بالش ‏نشست و پیادگان و سوارگان خود را گرد آورد و به آنها گفت: شادى کنید که تا روز قیام امام، خداوند فرمان برده نشود. امام باقر علیه‌السلام این آیه را تلاوت فرمود: «وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَیْهِمْ إِبْلِیسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِیقاً مِنَ الْمُؤْمِنِینَ‏؛ براستى شیطان گمان خویش را درباره آنها صادق یافت و جز گروهى از مؤمنان همه از او پیروى کردند.» ( سوره سبأ، آیه ۲۰) امام باقر علیه‌السّلام فرمود: «تأویل این آیه هنگامى بود که پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم رحلت فرمود و گمان ابلیس همان هنگامى بود که درباره پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم گفتند؛ او از سر هواى نفس سخن مى‌‏گوید و شیطان در این هنگام گمانى درباره ایشان برد و آنها گمان شیطان را تصدیق کردند و تحقّق بخشیدند.» 📚منبع الکافی، شیخ کلینی، ج ۸، ص۳۴۴
🌒 این دو مردم را از اسلام باز می‌گردانند زراره از یکی از دو امام باقر و صادق علیهم‌السّلام روایت کرده که فرمود: «روزی پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم غمگین و اندوهناک بود. علی علیه‌السّلام به آن حضرت عرض کرد: چیست که تو را غمگین می‌یابم؟ فرمود: چگونه غمگین نباشم در حالی که همین امشب خواب دیدم که بنی تیم [تیره ابوبکر] و بنی عدی [قبیله عمر] و بنی امیه بر منبر بالا می‌روند و مردم را از اسلام باز می‌گردانند. من در خواب گفتم: پروردگارا! این واقعه در دوران زندگی من روی می‌دهد یا پس از مرگ من؟ فرمود: پس از مرگ تو.» 📚منبع ترجمه روضه کافی، شیخ محمدباقر کمره ای، ص ۳۶۹
📗 پاداش خرج کردن در روز عید غدیر امام علی(ع) فرمودند: «خرج کردن یک درهم در روز غدیر، پاداش صد هزار درهم در روزهای دیگر و حتی بیشتر دارد.» 📚منبع مصباح المتهجد، شیخ ابوجعفر محمد بن حسن طوسی، ج۲، ص ۷۵۷
✅ پاداش اطعام در روز عید غدیر امام صادق(ع) فرمودند: «غذا دادن به یک مؤمن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق (در رأس آنها خود ائمه معصومین) و یک میلیون شهید (در رأس آنها حضرت عباس(ع) و شهدای کربلا) و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد.» 📚منبع بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۶، ص ۳۰۳
4⃣2⃣روز چهاردهم ماه ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری، کاروان به وادی «ذات عرق» رسیدند.
5⃣2⃣روز پانزدهم ماه ذی الحجه سال ۶۰ هجری قمری، کاروان به وادی «حاجر» رسیدند. ✅در این روز که امام حسین(علیه السلام) به منزل «حاجر» رسیدند به برادر رضاعی خود «عبدالله بن یقطر» یا به نقلی «قیس بن مسهّر صیداوی» را با نامه ای به سوی حضرت مسلم فرستادند.(۱) امام حسین(ع) در این نامه چنین نوشت : 📜«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ، از حسین بن علی به برادران از مؤمنین و مسلمانان خود، سلام علیکم، همانا خدائی را سپاس‌گزارم که شایسته پرستشی جز او نیست. اما بعد؛ پس همانا نامه مسلم بن عقیل به من رسید که در آن از نیک اندیشی شما و فراهم آمدنتان برای یاری و گرفتن حق از دست رفته ما خبر می‌داد، من از خدا خواسته‌ام که کار ما را نیک گرداند و بهترین پاداش را در این باره به شما دهد، من در روز سه‌شنبه هشتم ماه ذی حجة روز ترویه از مکه به سوی شما رهسپار شدم، و وقتی فرستاده من به شما رسید در کار خود شتاب و کوشش کنید، زیرا من همین روزها بر شما درآیم. و السّلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته.»(۱) 📚منبع : ۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۷۰
7️⃣روز دهم ماه ذی‌الحجه سال دهم هجری، کاروان حضرت رسول اکرم(ص) امروز به منا بر می گردند و اعمال عید قربان را انجام می دهند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜🌴📜🌴📜🌴📜🌴📜 📅چهاردهم ذی الحجه سال هفتم هجری قمری ماجرای بخشیدن  به حضرت فاطمه(س) توسط حضرت رسول اکرم(ص) :👇
✅سرزمین فدک، يكى از دهكده‏ هاى آباد و حاصل‏خيز نزديک شرق خيبر است و تا مدينه ۱۶۵ كيلومتر فاصله داشت. درسال هفتم هجرى، قلعه‏ هاى خيبر، يكى پس از ديگرى فتح شدند و قدرت مركزى يهود در هم شكست. ساكنان فدک تسليم شدند، و در برابر رسول اکرم(ص) متعهد شدند كه نيمى از زمين‏ها و باغ‏هاى خود را به آن حضرت(ص) واگذار كنند و نيمى ديگر را براى خود نگه دارند. افزون بر اين، آن‌ها كشاورزى سهم رسول اکرم(ص) را هم بر عهده گرفتند؛ تا در برابرش مزدى دريافت كنند.(۱) طبق فقه اسلام ناب، سرزمين‏هايى كه بدون هجوم نظامى، و با صلح به دست مسلمانان مى‏ افتاد، به شخص رسول خدا(ص) تعلق می گرفت و مسلمانان در آن هيچ حقى نداشتند. فدک نيز اين گونه به دست مسلمانان افتاد، و به گفته مورخ بزرگ، طبرى که می گوید: طبرى می نویسد: 📋《كَانَتْ فَدَكُ خَالِصَةً لِرَسُولِ اللهِ(ص) لأَنَّهُمْ لَمْ يَجْلِبُوا عَلَيْهَا بِخَيْلٍ وَلا رِكَابٍ》 ♦️فدک ملک خالص رسول اکرم(ص) بود؛ زيرا مسلمانان آن را با سواره نظام و پياده نظام نگشودند.(۲) وقتى آيه‏ ی؛ 📋《وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ》 ♦️حق خويشاوند را بده!(۳) نازل شد، رسول اکرم(ص) دخترش فاطمه(س) را فرا خواند و فدک را به او بخشید. حضرت رسول اکرم فرمود : 📋《خَطَّ‌ جَبْرَئِيلُ لِي فَدَكاً بِجَنَاحِهِ وَ حَدَّ لِي حُدُودَهَا》 ♦️جبرائیل با بالهایش فدک را برای من به امضاء درآورد و حدود و مرز آن را مشخص کرد.(۴) از سال هفتم تا سال یازدهم فدک در دست حضرت فاطمه(س) بود، تا اینکه در سال یازدهم، مقارن با طرح مسئله بیعت اجباری در روز دهم از رحلت پیامبر(ص)، مأمورین ابوبکر به دستور مستقیم او، فدک را به اشغال خود درآوردند، و کار گذار حضرت فاطمه(س) را از آنجا اخراج و ملک آن را غصب کردند و درآمد حاصل از آن را مختص خود قرار دادند. مهمترین هدف آنان، از این کار محدودسازى اهل بيت(ع) بود. آن حضرت(س) براى پس گرفتن فدک كوشيد؛ ولى دستگاه خلافت، از اين كار سرباز زد. 📚منابع: ۱)معجم البلدان حموی، ج۴، ص۲۳۸ ۲)تاریخ طبری، ج۲، ص۳۰۳ ۳)سوره روم، آیه ۳۸ ۴)الاختصاص شیخ مفید، ص۱۸۳
🌴🌾🌴🌾🌴🌾🌴🌾🌴 📜سرگذشت «فدک» در طول تاریخ :👇
1⃣وقتى آيه‏《وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ..》 «حق خويشان خود را بپرداز» نازل شد، پيامبر اسلام(ص) دخترش فاطمه(س) را خواست و فدک را به او بخشيد. 2⃣پس از پيامبر اسلام(ص) و در روزهاى نخست خلافت ابوبكر، فدک غصب شد. 3⃣فدک در زمان ادامه خلاف ابوبکر و همچنین در زمان خلافت خلیفه دوم و سوم همچنان فدک در مصادره حکومت غاصب بوده است. 4⃣در زمان خلافت امام علی(ع) فدک به نفع مسلمانان مورد بهره قرار گرفت. 5⃣این امر تا شهادت امام علی(ع) ادامه داشت تا اینکه بعد از صلح معاويه با امام حسن(ع) و وقتی که معاویه به قدرت رسيد، فدک را ميان مروان، عمرو بن عثمان و پسرش يزيد، تقسيم كرد. 6⃣در دوران خلافت مروان، همه فدک در اختيار وى قرار گرفت و او آن را به پسرش عبدالعزيز داد. 7⃣عبدالعزيز نيز فدک را به پسرش عمر داد وعمربن عبدالعزيز، فدک را به فرزندان حضرت زهرا(س) برگردانید. در حالی که او را به خاطر این کار سرزنش می كردند و می گفتند : تو با اين كار، ابوبكر و عمربن خطاب را تخطئه كردى‏! 8⃣پس از درگذشت عمر بن عبدالعزيز، فدک در اختيار خلفاى بعدى قرار گرفت و تا روزى كه حكومت امويان ادامه داشت، در اختيار آنان ماند. 9⃣وقتى حكومت به بنى ‏عباس رسيد سفّاح آن را به عبدالله بن حسن برگرداند. 🔟پس از سفاح، منصور دوانیقى فدک را از فرزندان حضرت زهرا(س) گرفت. 1⃣1⃣فرزند منصور (مهدى) فدک را به فرزندان زهرا(س) بازگردانيد. 2⃣1⃣پس از مهدى، موسى و هارون دوباره فدک را از فرزندان حضرت فاطمه بازگرداند. 3⃣1⃣وقتى خلافت به مأمون عباسى رسيد، به طور رسمى، فدک را به فرزندان حضرت زهرا(س) بازگردانيد و پس از مأمون نيز وضعيت فدک چنين بود كه گاهى بر مى‏ گرداندند و گاهى پس مى‏ گرفتند. 4⃣1⃣سرانجام در دوران متوكل عباسى، فدک از فاطميان پس گرفته شد؛ درختانش به دستور شخصى به نام عبدالله بن عمر قطع گرديد و روسياهى آن براى بدخواهان باقى ماند. 📚منابع : ۱)الغدير علامه امینی، ج۷، ص۱۹۴ ۲)مدينه شناسى نجفی، ج۲، ص۴۹۲ ۳)معجم البلدان یاقوت حموی، ج۴، ص۴۳۱ ۴)سيره حلبيه حلبی، ج۱، ص۳۶۲ ۵)الكافى شیخ کلینی، ج۱، ص۴۹۲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴📜🌴📜🌴📜🌴📜🌴 🔹ماجرای غصب «فدک» توسط غاصبین:👇
✅مقارن با طرح مسئله بیعت اجباری، مأمورین ابوبکر به دستور مستقیم وی فدک را به اشغال خود درآوردند، و کار گذار حضرت فاطمه(س) را از آنجا اخراج و ملک آن را غصب کردند ودرآمد حاصل از آن را مختص خود قرار دادند. آنان به سند فدک و شهادت گواهان اعتنایی نکردند. 🌴سرزمین فدک، يكى از دهكده‏ هاى آباد و حاصل‏خيز نزديک شرق خيبر است و تا مدينه ۱۶۵ كيلومتر فاصله داشت. درسال هفتم هجرى، قلعه‏ هاى خيبر، يكى پس از ديگرى فتح شدند و قدرت مركزى يهود در هم شكست. ساكنان فدک تسليم شدند، و در برابر رسول اکرم(ص) متعهد شدند كه نيمى از زمين‏ها و باغ‏هاى خود را به آن حضرت(ص) واگذار كنند و نيمى ديگر را براى خود نگه دارند. افزون بر اين، آن‌ها كشاورزى سهم رسول اکرم(ص) را هم بر عهده گرفتند؛ تا در برابرش مزدى دريافت كنند.(۱) طبق فقه اسلام ناب، سرزمين‏هايى كه بدون هجوم نظامى، و با صلح به دست مسلمانان مى‏ افتاد، به شخص رسول خدا(ص) تعلق می گرفت و مسلمانان در آن هيچ حقى نداشتند. فدک نيز اين گونه به دست مسلمانان افتاد، و به گفته مورخ بزرگ، طبرى که می گوید: 👤طبرى می نویسد: 📋《كَانَتْ فَدَكُ خَالِصَةً لِرَسُولِ اللهِ(ص) لأَنَّهُمْ لَمْ يَجْلِبُوا عَلَيْهَا بِخَيْلٍ وَلا رِكَابٍ》 ♦️فدک ملک خالص رسول اکرم(ص) بود؛ زيرا مسلمانان آن را با سواره نظام و پياده نظام نگشودند.(۲) وقتى آيه‏ ی؛ 📋《وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ》 ♦️حق خويشاوند را بده!(۳) نازل شد، رسول اکرم(ص) دخترش فاطمه(س) را فرا خواند و فدک را به او بخشید. حضرت رسول اکرم فرمود : 📋《خَطَّ‌ جَبْرَئِيلُ لِي فَدَكاً بِجَنَاحِهِ وَ حَدَّ لِي حُدُودَهَا》 ♦️جبرائیل با بالهایش فدک را برای من به امضاء درآورد و حدود و مرز آن را مشخص کرد.(۴) از سال هفتم تا سال یازدهم فدک در دست حضرت فاطمه(س) بود، تا اینکه در سال یازدهم، مقارن با طرح مسئله بیعت اجباری در روز دهم از رحلت پیامبر(ص)، مأمورین ابوبکر به دستور مستقیم او، فدک را به اشغال خود درآوردند، و کار گذار حضرت فاطمه(س) را از آنجا اخراج و ملک آن را غصب کردند و درآمد حاصل از آن را مختص خود قرار دادند. مهمترین هدف آنان، از این کار محدودسازى اهل بيت(ع) بود. آن حضرت(س) براى پس گرفتن فدک كوشيد؛ ولى دستگاه خلافت، از اين كار سرباز زد. 👤مرحوم طبرسی مى ‏نويسد : حضرت فاطمه(س) نزد ابوبكر رفت و به او فرمود : چرا نماينده‏ ى مرا از فدك اخراج نمودى؟ در حالى كه رسول اکرم(ص) آن را به امر خداوند به من بخشید و پیامبر(ص) در حین بخشیدن آن، علی(ع) و ام ایمن را شاهد قرارداد. ابوبکر گفت:شاهدانت را حاضر کن! سپس اميرالمؤمنين(ع) و ام‏ ايمن برای شهادت دادن حاضر شدند. عمر خطاب به ام ایمن گفت : 📋《أَنْتِ اِمْرَأَةٌ وَ لاَ نُجِيزُ شَهَادَةَ اِمْرَأَةٍ وَحْدَهَا وَ أَمَّا عَلِيٌّ(ع) فَيَجُرُّ إِلَى نَفْسِهِ》 ♦️تو زنی و شهادت زن به تنهایی منجز نیست و على نیز همسر اوست! و به نفع فاطمه(س) شهادت خواهد داد. سپس امام علی(ع) فرمود:اى ابوبكر و عمر! اگر من اموال مسلمانان را كه در دستشان و تحت تصرفشان است، ادعا كنم که مال من است، شما از من دليل مى ‏خواهيد يا از مسلمانان؟ عمر با حال غضب گفت:اين غنيمت مسلمانان و زمين آنان است كه در دست فاطمه(س) است و محصول آن را مصرف مى ‏كند. در اینجا اصحاب سقیفه احساس کردند از آنجایی که فدک حکم پشتوانه مالی برای اهل بیت را دارد، از طرفی هم نمی‌توانستند آیه قرآن را انکار کنند، پس اول متوسل شدند به اینکه این ملک رسول اکرم(ص) بوده و ایشان آن را هبه نکرده و دیدند اگر این ملک ارث رسول اکرم(ص) باشد، چون زوجات از زمین مزروعی ارث نمی برند، باز هم به حضرت فاطمه(س) می رسد، پس حدیثی از پیامبر(ص) جعل کردند! پس ابوبکر گفت:عمر و عایشه براین شاهدند که رسول اکرم(ص) فرمود: 📋《نَحنُ مَعاشِرَ الاَنبِیاءِ لا نُوَرِّثُ وَ ما تَرَکناهُ صَدَقَةٌ》 ♦️ما گروه انبیا چیزی را به ارث نمی گذاریم و آنچه از ما باقی بماند صدقه است. پس فدک نه ارث است و نه هبه ای از جانب رسول اکرم(ص)! بلکه غنیمت جنگی است که برای مسلمین می باشد! حضرت فاطمه(س) فرمود : 📋《هَذَا أَوَّلُ شَهَادَةِ زُورٍ شَهِدَا بِهَا فِي اَلْإِسْلاَمِ》 ♦اين اولين شهادت ناحقى است كه به آن شهادت مى دهید‏. ادامه مطالب :👇
سپس فرمود: 📋《يَابْنَ اَبي ‏قُحافَةَ! اَفي كِتابِ اللَّهِ اَن تَرِثُ اَباكَ وَ لا اَرِثُ اَبي؟ لَقَدْ جِئْتَ شَيْئاً فَرِيّاً》 ♦️ای پسر ابی قحافه! آیا در قرآن آمده که تو از پدرت ارث ببری ولی من از پدرم ارث نبرم؟ همانا یک سخن دروغ را نسبت دادی! (اشاره به حدیث جعلی) و باز فرمود:چگونه است كه هرگاه تو درگذشتى، فرزندانت از تو ارث مى‏ برند، اما ما از رسول خدا(ص) ارث نمى ‏بريم؟ بعد به آياتى چون آیه «وَ وَرِثَ سُلَيْمانُ دَاوُدَ»(۵) اشاره کرد، که در آن ها از ارث پيامبران ياد شده، اشاره كرد. و ادعاى او را مخالف با آيات صريح قرآن دانست. سپس فرمود:آيا كسى نيست ما را يارى كند؟ شما بر حكومت خدا و رسول اکرم(ص)حمله برده ايد و بدون هيچ دليلى و حجتى آن را از خاندان رسول اکرم(ص) به خاندان ديگرى برده ‏ايد. به زودى ظالمان خواهند دانست كه به كجا باز مى ‏گردند. سپس اميرالمؤمنين(ع) به حضرت فاطمه(س) فرمود: بازگرد تا خداوند بين ما حكم كند و هم او بهترين حكم‏ كنندگان است. حضرت فاطمه(س) به حال غضب برخاست و فرمود: 📋《اَللَّهُمَّ! إِنَّهُمَا ظَلَمَا اِبْنَةَ مُحَمَّدٍ(ص) نَبِيِّكَ حَقَّهَا فَاشْدُدْ وَطْأَتَكَ عَلَيْهِمَا ثُمَّ خَرَجَتْ》 ♦️خدایا! اين دو به حق دختر پيامبرت(ص) ظلم كردند. خدايا به شدت اينان را مأخوذ فرما. سپس حضرت فاطمه(س)محزون و گريان از نزد آنان بيرون آمد.(۶) 📚منابع: ۱)معجم البلدان حموی، ج۴، ص۲۳۸ ۲)تاریخ طبری، ج۲، ص۳۰۳ ۳)سوره روم، آیه ۳۸ ۴)الاختصاص شیخ مفید، ص۱۸۳ ۵)سوره نمل، آیه ۱۶ ۶)الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۱۰۲
🗞عوامل سیاسی غصب فدک در اقرار استادِ «ابن ابی الحدید معتزلی» :👇
👤ابن ابى الحديد معتزلی می نویسد : از استادم علی بن فارقی پرسیدم : آيا فاطمه(س) در ادعاى خود (درباره بازپس گيرى فدك) راستگو بوده است؟ ابن فارقی جواب داد : بلى! گفتم : خليفه مى‌دانست كه او زنى راستگو است؟ ابن فارقی گفت : بلى! گفتم : چرا خليفه حق مسلم او را در اختيارش نگذاشت؟ استاد تبسمى کرد و با کلام لطیف و زیبا و طنزگونه اى، در حالى که هرگز عادت به شوخى نداشت، گفت : 📋《لَوْ اَعْطاها الْیَوْمَ فَدَکاً بِمُجَرَّدِ دَعْواها لَجایَتْ اِلَیْهِ غَداً وَ ادَّعَتْ لِزَوْجِهَا الْخِلافَهَ وَ زَحْزَحَتْهُ مِنْ مَکانِهِ، وَ لَمْ یُمْکِنُهُ الاِعْتِذارُ وَ الْمُدافِعَهُ بِشَیْ لاِنَّهُ یَکُونُ قَدْ اَسْجَلَ عَلى نَفْسِهِ بِاَنَّها صادِقَهٌ فِیما تَدَّعِیهِ، کائِناً ما کانَ، مِن غَیْرِ حاجَه اِلى بَیِّنَه!》 ♦️اگر ابوبکر آن روز فدک را به مجرد ادعاى حضرت فاطمه(س) به او مى داد، فردا مجدد زهرا(س) به سراغش مى آمد و ادعاى خلافت براى همسرش مى کرد! و وى را از مقامش کنار مى زد و او هیچ گونه عذر و دفاعى از خود نداشت، زیرا با دادن فدک پذیرفته بود که حضرت فاطمه(س) هر چه را ادعا کند راست مى گوید، و نیازى به بیّنه و گواه ندارد. سپس ابن ابى الحدید مى گوید : این یک واقعیت است، هر چند استادم آن را به عنوان مزاح مطرح کرد.(۱) 📚منبع : ۱)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱۶، ص۲۸۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5868293101621084666.pdf
2.01M
📚✍📚✍📚✍📚✍ کتاب «فدک»
4_5956338518144846797.mp3
5.75M
|⇦• یا مَعشَرَالعِباداَلیَوم یُومَ عید... بسیار زیبا ویژه عیدالله الاکبر عید غدیر خم به نفس کربلایی حسین طاهری •✾• ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻ یا مَعشَرَالعِباد، اَلیَوم یُومَ عید یا شیعَةَ عَلی، ایٌامُکُم سعید قلبِ جهان شده سرمستِ بوی عید بر جانِ کائنات عِطر خدا دمید هر دم ز عرشیان می آید این نوید یا مَعشَرَالعِباد، اَلیَوم یُومَ عید یا شیعَةَ عَلی، ایٌامُکُم سعید مقصود و مقصدِ عالم شده حصول بَلِّغ بِفوجِ خلق، یااَیُّها الرَّسول آیاتِ هَل اَتی امشب شده نزول در وصفِ مرتضی آن همسرِ بتول بر دوستان نوید بر دشمنان وعید یا مَعشَرَالعِباد، اَلیَوم یُومَ عید یا شیعَةَ عَلی، ایٌامُکُم سعید جبریل از سماء ریزد طبق طبق بر جانِ مصطفی تفسیری از علق یا سیّدَالبَشر کن آشکارِ حق شأنِ علی بُوَد قرآن ورق ورق حیدر علی علی، صفدر علی علی بر تارُک شَهان، افسر علی علی مولا علی علی، رهبر علی علی سیّد علی علی، سروَر علی علی عطرِ ولایتش در جانِ ما دمید یا مَعشَرَالعِباد، اَلیَوم یُومَ عید یا شیعَةَ عَلی، ایٌامُکُم سعید قربانِ نامِ تو ای شحنه یِ نجف جانها فدای تو ای مظهرِ شرف ای حجتِ خدا ای دُرِِّ در صدف مولایِ متقین ای قبله ی هدف فریادِ مصطفی با نعره ی جَلی مِن بَعدِ حُجَّتُ یا مرتضی علی بر من بوَد وصی، بر ما سِوی ولی هرگز نیامده مانندِ او یلی مسرور و شادمان از غصه ها رهید یا مَعشَرَالعِباد، اَلیَوم یُومَ عید یا شیعَةَ عَلی، ایٌامُکُم سعید ذکرِ مُدامِ ما شد سوره ی فلَق حیدر همیشه دور از شرِِّ ما خَلَق
4_5949628701191701629.mp3
1.96M
دوباره ،یکی اومده دل میبره ساده  ببینید،رسیده اونی که جانِ جوادِ من ،گم کرده راهم تو، نورِ خدایی من ،دربندِ سلطان تو ابن و الرضایی  پر از عشقمُ پراز شادیم گدایِ قدیمِ امام هادیم ای ماهِ سامرا روحی لَکَ الفداء پَر زدم تویِ آسمونا با شور و شادی نوشتم روقلبم مددی حضرتِ هادی من ، عبدُ غلامم تو آقای مایی  من مجنونِ عشقُ و تو لیلایِ مایی  هوای دلم پُر از شادیِ دلم بیقرارِ امام هادی ای ماهِ سامرا.. دلِ من شده مهمونِ مهتاب و ستاره دوباره هوایِ حرم سامرا داره  باز با لطفِ هادی دل عرش خدا شد باز نقش دلِ من یا ابنُ الرضا شد  دلم ساکن همین وادیِ دلم بیقرارِ امام هادیِ   ای ماهِ سامرا.. عمریست که دم به دم علی میگویم درحالِ نشاط و غم علی میگویم عمریست علی گفتم و ان شاالله تا آخرِ عمر هم علی می گویم ملائک از اون بالا میان پایِ پیاده  تو دستا پرِ از نورِ پُر از جام و باده  تو رمزِ بقائی تو مشگل گشایی ما مجنون عشقُ تو لیلایِ مایی تویی سرورم،علی تویی صاحبم، علی گدایی علی بن ابیطالبم مستم قلندرم در بند حیدرم.
4_5766933222055216134.mp3
4.18M
قلب همه پر میزنه تا سامرا سامرا برای لحظه اومدنت یا مولا یا مولا هستی تمام ما و تمام دنیا فرش راحت هادی دلها همه دارو ندارمو هر چی که دارم فدایت ای مولا میزنم همیشه هر دم به شادی و غم صدایت ای مولا تویی ای علی چهارم پناه همه مردم قبله گاه مه و انجم یاابن فاطمه علی علی علی مدد مولامولا آسمونا پر رایحه بارونه بارونه روح بهشت تو زمین خدا مهمونه ای نورو الهدی رحمت ز نسل طاها طوبای محبت تو میون دلها راه تو هدایت منو سعادت منو هستی ام ای مولا نام دلربای تو چون حضرت حیدر ساقی کوثر علی علی مولا دل من مثل آیینه حرم تو رو میبینه به دل اسم تو میشینه یابن فاطمه آرزویی دیرینه می تپه میون سینه یابن فاطمه علی علی علی مدد مولا مولا علی مولا مولا علی🌷 .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا