#امام_حسن #مدح_امام_حسن
چقَدَر کار حسن بردنِ دل ، دلبری است
چقدَر روز جمل معنی جنگاوری است
در جمل شمّه ای از رزم حسن را دیدند
ورنه بازوی حسن مثل پدر حیدری است
هرکجا نام حسن آمده زهرا هم هست
پسر اولِ زهرا چقدَر مادری است
می شناسند ملائک همگی روی زمین
خانه اش را که شب و روز پر از مشتری است
جبرئیل آمده هربار به پابوسی او
افتخارش درِ این خانه فقط نوکری است
دستِ ما نیست اگر عاشقِ نام حسنیم
همه اش کارِ همان خالقِ بالاسری است
*
از شب تیره چه غم ، روی حسن را داریم
ماه را ، صورتِ نیکوی حسن را داریم
چه گدایان زیادی که ندارند کریم
ما گدایان حسن کوی حسن را داریم
گفته بودی که بگویم به تو از حبل متین
باز کن چشم و ببین ، موی حسن را داریم
مثل بادیم ، به هر کوی و گذر می گذریم
ذکر برداشته هوهوی حسن را داریم
مثل شمعیم که در عشقِ حسن ذوب شدیم
در دل خود همه سوسوی حسن را داریم
شیعیان حسنی در همه جا معلومند
هرچه باشد همه جا بوی حسن را داریم
🔸شاعر:
#محسن_ناصحی
===========================
#امام_حسن #مدح_امام_حسن
پیغمبران دورِ پیمبر(ص) جمعشان جمع است
خیلِ ملائک دورِ حیدر جمعشان جمع است
مادر شده زهرا(س) و آمد ساره با لبخند
حوّا و مریم؛ دورِ مادر جمعشان جمع است
نوزاد نه! نورِ کرامت! حُسنِ نامحدود
در دستهایش درّ و گوهر جمعشان جمع است
یامجتبی(ع) گفتند و بوسیدند پایش را
خورشید و ابر و ماه، دیگر جمعشان جمع است
حاتم به بازو بسته حرزِ یاحسن(ع) را و
در خانه؛ سائل هایِ مضطر جمعشان جمع است
لبریزِ روزه دارها شد امشب این خانه
وقتِ اذان از قبل، بهتر جمعشان جمع است
دارند میگیرند از چشم ِ حسن(ع) حاجت
سلمان و مالک، حُجر و قنبر جمعشان جمع است
شخص ِ کریم ِ اهل بیت(ع) آمد؛ بهشت اینجاست
اینجا که اهلِ دل؛ سراسر جمعشان جمع است
وعّاظ، قاری، مستمع، مداح، شاعرها
اطرافِ حیدر خیلِ نوکر جمعشان جمع است
با، یاحسن(ع) دل میبریم از پنج تن هرآن
روزی که دورِ حوض کوثر جمعِ مان جمع است!
🔸شاعر:
#مرضیه_عاطفی
===========================
#امام_حسن #مدح_امام_حسن
غزل،قصیده،رباعی،همه دچار حسن
که هست شعرمن اینجابه افتخار حسن
به نام حیّ تعالی ،یاعلی مددی
شروع میکنم اینجابه اعتبار حسن
درست نیمه ماه صیام،دست خدا
گرفت کودک خودرا زکردگار حسن
فقط به کوری چشمان عایشه،مولا
گذاشت نام خودش رابه انحصار حسن
زمان کشتی اوبا حسین بین همه
فقط سرود پیمبر شده نثار حسن
جمل به رعشه فتادازصدای تکبیرش
ببین چه ولوله ای کرده ذوالفقار حسن
چه گویم از وجنات امامِ خون خدا
که الکن است زبانم ازاین وقار حسن
خوشابحال جذامی شهرپیغمبر
نشست برسرسفره دمی کنار حسن
بگوبه جمع کریمان کریم یعنی او
که هست رسم کرامت به یادگار حسن
هرآنکه گفت زصلح اش بگو نگاه کند
قیام کرب و بلا شد ز ابتکار حسن
بخوان به نام پدر تا پسر کند اعجاز
که قاسم است رجزخوان کارزار حسن
چه رمزوراز عجیبی نهفته در نامش
تمام من شده غمخارآن مزار حسن
🔸شاعر:
#رضا_میرزایی
===========================
#امام_حسن #مدح_امام_حسن
"حَسن" بگو و ببین اسم محترم این است
هزار شکر مرا ذکر دم به دم این است
بگو همیشه که یا محسن بحقّ حسن
که پیش حضرت حق بهترین قسم این است
سه بار زندگی اش را تمام بخشید او
به هر چه هست کشیدن خط عدم این است
گرفته لقمه برای جذامیان حتی
بگو به مدعیان ، معنی کَرَم این است
به وقت بذل کریم و به وقت رزم دلیر
سخاوت است و شجاعت ، هم آن و هم این است
جمل که رفت به میدان ، علی چنین می گفت :
محمد حنفیّه ببین جَنَم این است
که گفته است حسن بی حرم بُوَد اصلا؟!
میان دل حرمش باشد و حرم این است
🔸شاعر:
#عاصی_خراسانی
===========================
#امام_حسن #مدح_امام_حسن
ما را که مُفلِسیم اگر هم خریدهاند
لطفِ کریم بوده که دَرهم خریدهاند
عاشق شدیم اگر همهاش کارِ عشق بود
عشاق را بدون نظر هم ، خریدهاند
ما جنس بنجولیم به دردی نمیخوریم
ما را - بدون هیچ ثمر هم - خریدهاند
حتی قرار نیست دخیلِ درش شویم
آن را که رد شده زِ گذر هم خریدهاند
پیشِ کریم فرق ندارد زیاد و کم
از جبرئیل تا دو سه پَر هم خریدهاند
هِی بنده میخرند و هِی آزاد میکنند
آزاد کردهاند اگر هم خریدهاند
گفتند ناسزا و ولی عاشقش شدند
از بِین دشمنان چقدر هم خریدهاند
اصلا به کم نمیرود این دستِ با کرم
ما را ببین به قیمت زَر هم خریدهاند
این عشقِ داغ ، سوختنش فرق میکند
در پیش فاطمه حسنش فرق میکند
اشراق میکنی و همه طور میشوند
انگور زادهها همه انگور میشوند
اصلا نیاز نیست که ما دست و پا زنیم
اسباب عاشقی خودشان جور میشوند
با ابترانِ مکه بگو با همین حسن...
امشب حسودهای علی کور میشوند
دنیا به دست نسل خدیجه است ، هرکه هست
جز بچههای فاطمه هاشور میشوند
یکجا محمد است و علی هست و فاطمه
با جلوهای که نور علی نور میشوند
برخیز از مسیر برو بند آمده است
گیسو بهم مریز که مسحور میشوند
باید که سجده کرد تو را قبلِ روز حشر
یک روز عاقبت همه مجبور میشوند
ما را به عشق پاره گریبان نوشتهاند
بشکاف سینه را که حسن جان نوشتهاند
باید که چشمهای تو پیغمبری کند
تو آمدی که فاطمه هم مادری کند
مدیون توست خانهی سادات بعد از این
زهرا نشسته است علی پروری کند
شهر مدینه با تو بهم ریخت حق بده
در کوچهها نبود کسی دلبری کند
در هر سحر نسیم خدا میوزد که باز
در بِینِ گیسوان تو خنیاگری کند
کُشتی بگیر تا که بگویند جان حسین
تاکه حسین ، جای تو جلوه گری کن
اینقدر هم بهانه به دست دلم مده
هر روز سجدهات کند و کافری کند
این نذر چشم ماست که جارو ببافد و
هر صبح بِینِ صحن تو رفتگری کند
ما را شریک خویش نموده عطای تو
نیمه برای ماست و نیمی برای تو
تا که عوض نکرده علی قبلهگاه را
پنهان بکن نقاب بزن قرصِ ماه را
باید جمل سوار ببیند حسن که هست
پیچاندهای به تیغ خودت رزمگاه را
راحت نشسته است علی بین رزم اگر
رفته حسن بهم بزند صد سپاه را
با نیزهای که سینهی لشگر شکافتی
برهَم زدی تو هم آن فتنهگاه را
هر جا زدی به پشت سرِ تو حسین بود
دیدند وقت جنگ همه پادشاه را
رم کردهاند پیش تو انبوه راه راه
بردار از جماعتِ حیران نگاه را
راهی نمانده است مگر تار و مارِ جهل
بسته است ذوالفقارِ تو هر دو جناح را
دور و بر تو هیمنهای از ملائکه است
فهماند تیغ تو پسر فاطمه که هست
باید برای خاک تو مرقد درست کرد
شهری به وسعت دو سه مشهد درست کرد
با اشکهای عاشق و با خشتهای دل
شهری به نام آل محمد درست کرد
ایوان طلای شاه نجف را دوباره ساخت
انجا برای فاطمه گنبد درست کرد
با غنچههای یاس ضریح تو را کشید
دورش رواقهای زبرجد درست کرد
باید که زائران تو را باخبر کنند
نقاره خانههای زبانزد درست کرد
در جمع خادمان مودب به سمت تو
راهی برای رفتن و آمد درست کرد
صحنی برای حضرت امالبنین ولی
باید که بهشت سرآمد درست کرد
باید حرم برای تو قبل از ظهور ساخت
پایین پای فاطمه مسند درست کرد
آوای کرببلا ، حرمین است یا حسن
پنجاه هشت سال حسین است با حسن
🔸شاعر:
#حسن_لطفی
===========================
🛑 شروط دعا
از حضرت صادق(ع) روايت شدهاست كه فرمود:
«مردى از بنىاسرائيل سه سال تمام دعا كرد كه خداوند متعال پسر بچهاى به او بدهد، وقتى مشاهده كرد كه دعايش مستجاب نمىشود گفت: پروردگارا! آيا من از تو دور هستم و صداى مرا نمىشنوى يا مىشنوى ولى جوابم را نمىدهى؟
در خواب ديد فردى به او مىگويد: «تو سه سال است كه خداوند متعال را با زبانى آلوده و قلبى چركين و نيّتى دروغين مى خوانى، بايد آلودگى را از زبانت بزدايى، قلبت تقواى الهى را پيشه خود سازد و نيتت درست شود. آن مرد يك سال چنين كرد آنگاه برايش پسر بچهاى به دنيا آمد.»
اين حديث، چهار شرط را در بردارد:
اوّل: بد زبانى را بر كندن.
دوّم: قساوت قلب نداشتن.
سوّم: نيت پاك داشتن كه در اينجا عبارت است از حسن ظن.
چهارم: توبه و بازگشت از گناه.
📚 منبع
عدةالداعی، ابن فهد حلی
#دعا_و_مناجات
🔶 علت تأخیر در اجابت دعا
از اميرالمؤمنين- عليهالسّلام- نقل است كه فرمود: «گاهى اوقات خداوند متعال اجابت دعا را به تأخير مىاندازد تا هم اجر عظيمترى بدهد و هم عطاى بيشترى ببخشد.گاهى اوقات، تأخير اجابت به خاطر مقام و منزلت رفيع بنده نزد خداوند متعال است، چون شنيدن صداى بندهاش را دوست دارد.»
در اين رابطه جابر بن عبد اللَّه انصارى از پيامبر اكرم- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- روايت كرده كه فرمود:
«اگر بندهاى كه محبوب خداست دعا كند، ذات اقدس اله به جبرئيل مىگويد حاجت بندهام را بدهيد ولى آن را به تأخير بيندازيد، چون من دوست دارم هميشه صدايش را بشنوم. و اگر بنده مغضوب حق دعا كند خداوند متعال به جبرئيل مىگويد: اى جبرئيل! حاجت اين بندهام را بده و در دادنش عجله كن، چون من خوش ندارم صدايش را بشنوم.»
📚منبع
عدةالداعی، ابن فهد حلی
#دعا_و_مناجات
#روایات_مناجاتی
🟠 دعاکردن با بیم و امید
از جمله مواعظ خداوند متعال به حضرت عيسى- عليهالسّلام- اين است كه فرمود:
«يا عيسى، اذلّ لى قلبَك و اكثِر ذكرى في الخَلَوات و اعلَم اَنَّ سُرورى ان تبصبصَ الىّ و كن في ذلك حيّا و لا تكن ميّتا.»
«اى عيسى، قلبت را در برابر من خوار و ذليل كن و مرا در خلوتها زياد به ياد بياور و بدان كه خوشحالى من در اين است كه با بيم و اميد به سوى من بيايى، اما مبادا با قلبى مرده چنين كنى، بلكه بايد قلبت زنده و با نشاط باشد.»
البَصبَصَة: تحريك الكلب ذنبَه طمعا او خوفا (مجمع البحرين)
وقتی سگ دمش را از روی ترس یا طمع تکان میدهد این عمل را بصبصه یا تبَصبُص گویند. خدا به عیسی میفرماید سُرور من در تبصبص کردن توست یعنی با بیم و امید به من رو کن.
📚منبع
عدةالداعی، ابن فهد حلی
#دعا_و_مناجات
#روایات_مناجاتی
✅ اهمیت دعا در روایات
رسول خدا- صلّى اللَّه عليه و آله- فرمود: «آيا اسلحهاى را به شما معرفى كنم كه هم شما را از شرّ دشمنانتان نجات میدهد و هم روزیتان را زياد مىنمايد؟» گفتند: بلى يا رسول اللَّه
فرمود: «پروردگارتان را در شب و روز بخوانيد و دعا كنيد، چون دعا، اسلحه مؤمن است.»
امام على- عليه السّلام- مىفرمايد: «دعا، سپر مؤمن است، اگر باب رحمت الهى را زياد بكوبى (و نااميد نشوى، عاقبت) آن در، به رويت گشوده خواهد شد.»
در پاسخ «بريد بن معاويه» كه از امام باقر(ع) پرسيده بود آيا دعاى بيشتر بهتر است يا قرائت قرآن بيشتر؟
فرمود: «كثرة الدّعاء افضل ثمّ قرأ: قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُمْ.» (سوره بقره، آيه ۱۸۶)
«دعاى بيشتر بهتر است، چون خداوند فرمود: اى پيامبر- صلّى اللَّه عليه و آله- بگو اگر دعايتان نبود، پروردگار من به شما اهميتى نمىداد.»
از رسول خدا- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- نقل شده است كه فرمود: «خداوند متعال، سائل اصراركننده را دوست دارد.»
در تورات آمده است كه:
«اى موسى! كسى كه مرا دوست دارد، فراموشم نمىكند و كسى كه به نيكیهاى من اميدوار است، در درخواستش اصرار مىنمايد.
اى موسى! من از مخلوقاتم غافل نيستم (و خبر دارم) ولى دوست دارم كه ملائكهام صداى ضجّه دعا را از بندگانم بشنوند و ملازمان من ببينند كه چگونه بنىآدم به خاطر چيزهايى كه قدرت و اسبابش در دست من است، به من تقرّب مىجويند.»
«اى موسى! به بنى اسرائيل بگو مبادا نعمت، شما را به طغيان بكشاند كه در اين صورت، بزودى از شما گرفته خواهد شد. و مبادا از شكر آن غافل بمانيد كه در نتيجه آن، به ذلّت خواهيد افتاد، در دعا اصرار كنيد تا با اجابتم، رحمت من شامل حالتان شود و عافيت گوارايتان گردد.»
خداوند متعال بر حضرت موسى- عليهالسّلام- وحى فرستاد كه: «كف دو دستت را ذليلانه در برابر من بلند كن مانند بردهاى كه فرياد مىزند و از آقاى خود كمك مىخواهد، هر گاه چنين كردى، مشمول رحمت من مىگردى كه من كريمترين كريمان و قادرترين قادرين هستم.»
«اى موسى! از فضل و رحمتم درخواست كن كه اين دو فقط در دست من است و غير من آنها را ندارد. و وقتى از من چيزى طلب مىكنى، ببين تمايلت نسبت به آنچه در دست من است چگونه مىباشد هر كسى مطابق عملش پاداش دارد و چه بسا انسان ناسپاس هم در برابر سعى و كوشش خود، جزائى دريافت دارد.»
📚منبع
عدةالداعی، ابن فهد حلی
#دعا_و_مناجات
#روایات_مناجاتی
🟢 دعاکردن و بالابردن دستها
ابو بصير از حضرت صادق- عليهالسّلام- در مورد دعا و بالا بردن دستها سؤال كرد، فرمودند:
«پنج صورت دارد:
اوّل: براى پناه بردن به خدا، كف دو دست را بايد رو به قبله قرار دهى.
دوّم: براى طلب روزى، دستهايت را مىگشايى و كف آن را به طرف آسمان مىگيرى.
سوّم: براى انقطاع به درگاه خدا با انگشت سبابه اشاره مىکنى.
چهارم: براى زارىكردن، دستهايت را كشيده از سرت هم بالاتر مىبرى.
پنجم: براى تضرع، انگشت سبابه را در برابر رويت حركت مىدهى كه اين دعاى ترس است.»
📚منبع
عدةالداعی، ابن فهد حلی
#دعا_و_مناجات
#روایات_مناجاتی
✳️ رابطه دعا و بلا
🔹امام موسی بن جعفر -علیهالسلام- فرمود: «دعا كنيد، چون دعا و طلب كردن از خداوند تعالى، بلا را دفع مىكند حتّى اگر مقدّر شده و بدان حكم گرديده و بجز اجرايش چيزى نمانده باشد، در اينصورت اگر از خدا بخواهيد كه آن را برگرداند، برمىگرداند.»
زراره از امام محمد باقر- عليهالسّلام- نقل مىكند كه فرمود: «آيا مىخواهيد چيزى را به شما معرفى كنم كه رسول اللَّه- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- از آن استثناء نكرد (يعنى نفرمود ان شاء اللَّه).»
زراره مىگويد گفتم: بلى
فرمود: «آن چيز، دعاست كه قضاى الهى را بر مىگرداند اگر چه محكم و حتمى شده باشد. آنگاه حضرت از باب تشبيه قضاى حتمى الهى، انگشتان دستهایشان را درهم فرو بردند.»(۱)
🔹امام سجاد عليه السلام میفرمایند:
«المؤمِنُ مِن دُعائِهِ عَلي ثَلاثٍ: إِمّا أن يُدَّخَرَ لَهُ، و إمّا أن يُعجِّلَ لهُ و إمّا أن يَدْفَعُ عنهُ بلاءً يُريدُ أن يُصيبَهُ.»
«دعاهای مؤمن بر سه گونه است: يا برای او ذخيره میشود و يا سريعاً اجابت میشود و يا به واسطه آن دعا، بلایی كه قرار بود به او رسد از او برطرف میگردد.»(۲)
📚منبع
(۱) عدةالداعی، ابن فهد حلی
(۲)تحف العقول، ابن شعبه حرانی، صفحه ۲۸۰
#دعا_و_مناجات
#روایات_مناجاتی
❇️ راه صحیح دعا کردن
عثمان بن سعيد مىگويد: فردى به من گفت كه من به خدمت امام صادق- عليهالسّلام- شرفياب شده، عرض كردم: دو آيه در قرآن كريم هست كه هنوز آن دو را درست درك نكردهام. فرمود: «آن دو آيه كدامند؟» گفتم: يكى آيه شريفه: ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ است كه ما دعا مىكنيم ولى اجابتى نمىبينيم. فرمود: «آيا خداوند متعال خلف وعده مىكند؟» گفتم: خير. فرمود:« پس چرا اجابت نمىشود؟» گفتم: نمىدانم.
فرمود: «اما من تو را با خبر مىكنم؛ كسى كه اوامر الهى را اطاعت نمايد و سپس از راهش دعا كند، مستجاب مىشود.» گفتم: راه دعا كدام است؟
فرمود: «ابتدا خداوند متعال را حمد مىكنى، بعد نعمتهايش را به ياد مىآورى، سپس آنها را شكر مىگزارى، بعد بر پيامبر و آلش- عليهمالسّلام- صلوات مىفرستى، آنگاه گناهان خود را يادآور شده بدان اقرار مىكنى، پس از آن، از گناهانت استغفار مىنمائى، اين طريق دعاست.»
آنگاه فرمود: «آيه بعدى چيست؟» گفتم: آيه: وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ. فرمود: «آيا خداوند متعال خلف وعده مىكند؟» گفتم: خير. فرمود: «پس چرا عوض نمىدهد؟» گفتم: نمى دانم. فرمود: «اگر كسى مالى را از راه حلال به دست بياورد و در موردى كه سزاوار است، انفاق كند، حتما عوضش را خواهد ديد، حتى اگر يك درهم ببخشد.»
📚منبع
عدةالداعی، ابن فهد حلی
#دعا_و_مناجات
#روایات_مناجاتی
🟩 وحی خداوند به داوود نبی(ع) در مورد دعا و بلا
از امام صادق- عليهالسّلام- روايت شده كه: خداى متعال به موسى بن عمران- عليهالسّلام- اين گونه وحى كرد: «اى موسى! من احدى را محبوبتر از بنده مؤمنم خلق نكردم و اگر او را مبتلا بر بلايى مىسازم يا از آن معافش مىدارم، حتما به خير و صلاح اوست، چون من صلاح او را بهتر مىدانم.
پس در موارد بلا، سزاوار است صابر و در موارد نعمت، شاكر باشد تا او را نزد خود جزء صدّيقين قرار بدهم. و اين وقتىاست كه مطابق رضاى من عمل كند و فرمان مرا اطاعت نمايد.»
همچنين از امير المؤمنين- عليهالسّلام- رسيدهاست كه خداوند متعال مىفرمايد: «اى بندگان من! هر فرمانى كه دادم اطاعتش كنيد، مبادا بخواهيد مصالح خود را به من بياموزيد، چون من خود بهتر از شما آنها را مىدانم و بخيل هم نيستم (تا بگويند مصلحت ما را مىداند و نمىدهد).»
و از رسول خدا- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- روايت شدهاست كه فرمود: «اى بندگان خدا! شما همانند مريض هستيد و پروردگار عالمين همانند طبيب است و صلاح مريض در آن چيزىاست كه طبيب آن را مىآموزاند و عاقبتانديشى مىكند، نه در اشتهاى مريض و خواستههاى بىجايش، پس تسليم فرمان حق باشيد تا رستگار و پيروز گرديد.»
و نیز در ادامه سخنانى كه ذات اقدس الهى بر داود نبى- عليهالسّلام- وحى کرد اين است:
«خوب بود مىديدى حالات آن افرادى را كه با زبانشان، گوشت مردم را مىخورند (نظير غيبتكنندگان) در حالىكه زبانهايشان را مانند پوستى مىگسترانم و اطرافش را با گرزهايى از آتش مىزنم، سپس فردى را بر او مىگمارم كه توبيخش كند و بگويد: اى اهل جهنّم! اين فلان شخص بد زبان است بشناسيدش.»
«چه بسا ركعتهاى طولانى كه داراى اشك و گريه از روى خشيت باشد اما نزد من ذرّهاى (حتى به مقدار تار باريك هسته خرما) ارزش ندارد، چون وقتى نظر به قلب او مىكنم، مىبينم اگر بعد از نماز، زنى خود را به او عرضه كند، اجابتش خواهد كرد. و اگر مؤمنى با وى معاملهاى انجام بدهد، آن مؤمن را فريب خواهد داد.»
از جمله سخنانى كه ذات اقدس الهى بر داود نبى -عليهالسّلام- وحى فرستاد ايناست كه:
«چه بسا بندهاى را مريض كنم كه در اثر آن، نماز و خدمات او كم گردد، اما صداى او در حالت غم و اندوهش، نزد من محبوبتر و دوست داشتنىتر از نماز نمازگزاران است.
و چه بسا بندهاى نماز بگزارد ولى من همان نماز را بر چهره او بكوبم و صدايش را نشنوم و بدان اعتنايى نكنم.
اى داود! آيا مىدانى او چه كسى است؟
او فردى است كه به حرم مؤمنين، با نگاه شهوت آلود و حرام، زياد مىنگرد و كسىاست كه اگر بر مردم حاكم شود، ظلم كرده و گردنها را مىزند.
اى داود! براى گناهانت، نوحه و زارى كن آنچنان كه مادر فرزند مرده بر پسرش نوحه و زارى مىكند.»
📚منبع
عدةالداعی، ابن فهد حلی
#دعا_و_مناجات
🌹 توسل در دعا
🔸سماعه روايت كردهاست كه امام كاظم- عليهالسّلام- به من فرمود:
«اى سماعه! هر وقت حاجتى دارى بگو: خدايا! تو را قسم مىدهم به حق محمد و على- عليهمالسّلام- اين دو نزد تو قدر و مقامى دارند، به قدر و مقام اين دو قسمت مىدهم حاجات مرا بر آورى كه عبارتند از چنين و چنان، چون در روز قيامت هيچ فرشته مقرب و هيچ پيامبر مرسل و هيچ بنده مؤمنى كه خداوند سبحان قلبش را بر ايمانش امتحان كردهباشد نيست مگر اينكه به اين دو بزرگوار (محمد و على- عليهمالسّلام-) نيازمند است.»(۱)
🔸قال الامام الصّادق (علیهالسلام):
«نَحنُ حَبْلُ اللهِ الذّی قال اللهُ تعالی: و اعتَصمِوا بحبلِ اللهِ جمیعاً و لا تَفرَّقوا.»
امام صادق(علیهالسلام) فرمودند: «ما (اهل بیت) همان ریسمان الهی هستیم که خداوند تبارک و تعالی فرمودند همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید.»(۲)
📚منبع
(۱) عدةالداعی، ابن فهد حلی
(۲)بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۲۴، ص ۸۴
#دعا_و_مناجات
#روایات_مناجاتی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸همۀ مردم با حنجره خودشان اذان بگویند تا سکوت شکسته شود/ لزوم تعیین روزی به عنوان روز اذان🔸
مقام معظم رهبری فرمودند: «با حنجره اذان بگویید. نه اینکه بلندگو یک نوار بگذارد و اذان بگوید.» اذان گفتن با حنجره باعث میشود که انسان خودش ساخته شود. اذان یکی از اثراتش این است که انسان را میسازد.
وقتی یک چیزی تعطیل شود و ترک شود، آرام آرام اگر کسی هم بخواهد انجام بدهد، ممکن است دیگران با نظر تعجب و تردید به آن نگاه بکنند. طبیعتاً باید این حالت «تعجب از اذان گفتن در ملاء عام» برطرف شود. بزرگترها، کوچکترها، همه اذان بگویند. باید سکوت شکسته بشود. خوب است برای اینکه سکوت شکسته شود، یک روز را به عنوان روز اذان انتخاب کنند.
برادران صدا و سیما روی این روز کار کنند و این برنامه را ترویج و ترغیب کنند. مسئولها هر کدام در حوزۀ مسئولیت خودشان اذان بگویند و آن را ترویج کنند. این کار را هر کسی در آن روز انجام بدهد تا این مسأله انشاءالله احیاء بشود.
#اذان_میگویم
📣 دعاکردن
🟡 عن الرضا(علیهالسلام ):
«انه کان یقول لاصحابه علیکم بسلاح الانبیاء فقیل و ما سلاح الانبیاء قال الدعاء.»
امام رضا(ع) به یارانش میفرمود: «بر شما باد به سلاح پیامبران!» میپرسیدند چیست سلاح انبیا؟ فرمودند: «دعا»(۱)
🟡 امام صادق(ع) فرمودند: «بنده مومن درباره حاجتی دعا میکند خداوند چون علاقه به نوا و نیایش او دارد دستور میدهد اجابت دعایش را تاخیر بیندازد. روز قیامت میفرماید بنده من دعایی کردی اجابت آن را به تاخیر انداختم اینک ثواب آن ایناست و هم در فلان مورد دعا کردی باز اجابت را به تاخیر انداختم این مقدار ثواب در مقابل همان دعا است.»
حضرت صادق(علیهالسلام) فرمودند: «وقتی آن همه ثواب را برای مستجاب نشدن دعایش در دنیا میبیند آرزو میکند ای کاش هیچ یک از دعاهایم در دنیا مستجاب نمیشد.»(۲)
🟡 عن ابی جعفر(علیهالسلام ):
«قال ان الله عزوجل یحب من عباده المومنین کل عبد دعاه فعلیکم بالدعاء فی السحر الی طلوع المشس فانها ساعة تفتح فیها ابواب السماء و تقسم فیها الارزاق و تقضی فیها الحوائج العظام.»
حضرت باقر(علیهالسلام) فرمودند: «خداوند از میان بندگانش آنکس را دوست دارد که بسیار دعا کند. شما را سفارش میکنم به دعا کردن در سحر تا طلوع خورشید زیرا این وقت درهای آسمان باز میشود و ارزاق تقسیم گردد و حوائج بزرگ در این ساعت برآورده میشود.»(۳)
🟡 قال امیر المؤمنین(علیهالسلام):
«الدعاء مفاتیح النجاح و مقالید الفلاح و خیر الدعاء ما صدر عن صدر نقی و قلب نقی و فی المناجاة سبب النجاة و بالاخلاص یکون الخلاص فاذا اشتد الفزع فالی الله المفزع.»
علی(علیهالسلام) فرمود: «دعا و نیایش کلیدهای پیروزی و رستگاری است. بهترین دعاها آن است که از سینهای پاک و قلبی پرهیزکار خارج شود. راز و نیاز سبب نجات است و با اخلاص و بیشائبه دعا کردن موجب میشود انسان از هر گرفتاری رهایی پیدا میکند. پس هرگاه فزع شما شدید شد، به خدا پناهنده شوید.»(۴)
🟡 امام صادق(علیهالسلام) فرمود:
«در دعا ابتدا باید خدا را ستود، سپس به گناه اعتراف نمود و آنگاه حاجت را خواست.»(۵)
🟡 امام علی(علیهالسلام) فرمود:
«پنج موقع را براى دعا و حاجت خواستن غنیمت شمارید:
موقع تلاوت قرآن، موقع اذان، موقع بارش باران، موقع جنگ و جهاد ـ فى سبیل اللّه ـ موقع ناراحتى و آه كشیدن مظلوم. در چنین موقعیتها مانعى براى استجابت دعا نیست.»(۶)
🟡 امیرالمومنین علیهالسلام میفرمایند:
«أعجَزُ النّاسِ من عَجَزَ عنِ الدّعاءِ.»
«عاجزترين و ناتوانترين مردم، كسیاست كه از دعا كردن ناتوان باشد.»(۷)
📚منبع
(۱) اصول کافی، شیخ کلینی،ج ۲، ص ۴۶۸
(۲) اصول کافی، شیخ کلینی، ج ۲، ص ۴۹۰
(۳) اصول کافی، شیخ کلینی، ج ۲، ص ۴۷۸
(۴) اصول کافی، شیخ کلینی، ج ۲، ص ۴۶۸
(۵) بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۲۳، ص ۳۱۸
(۶) أمالى، شیخ صدوق ،ص ۹۷؛ بحارالأنوار، علامه مجلسی، ج ۹۰، ص ۳۴۳، ح ۱
(۷) تصنيف غرر الحكم، تمیمی آمدی، حدیث ۳۷۴۲
#دعا_و_مناجات
#روایات_مناجاتی
🔔 باید هنگام دعا از همه مردم قطع امید کند
حفص بن غياث از امام صادق- عليهالسّلام- روايت كردهاست كه فرمود:
«اگر كسى خواست طورى باشد كه هر گاه از خدا چيزى درخواست نمود به او بدهد، بايد از همه مردم قطع اميد كند و تنها اميدش به درگاه او باشد، وقتى خداوند اين حالت را در قلب كسى يافت، هر گاه چيزى بخواهد به او عطا مىكند.»
از جمله موعظههاى خداوند متعال به حضرت عيسى- عليهالسّلام- ايناست كه فرمود:
«يا عيسى، اُدعُنى دعاءَ الحَزينِ الغَريقِ الّذى ليس له مُغيثٌ، يا عيسى، سَلنى و لا تسأل غيرى فيحسن منك الدّعاء و منّى الاجابة، و لا تدعنى الّا متضرّعا الىّ و همّكف همّا وحدا فانّك متى تدعنى كذلك اجبك.»
«اى عيسى! مرا بخوان مانند انسان محزون در حال غرق شدن كه هيچ دادرسى برايش نيست. اى عيسى! از من بخواه و از غير من نخواه تا از تو دعاى نيك بر آيد و از من اجابت دعا مكن مگر با حالت تضرع و تمام همتت را صرف اين امر بنما كه هر گاه اين گونه مرا خواندى تو را اجابت خواهم نمود.»
📚منبع
عدةالداعی، ابن فهد حلی
#دعا_و_مناجات
#روایات_مناجاتی
♻️ گریه اهل عرش همراه اهل دعا و مناجات
حسن بن ابى الحسن ديلمى از پيامبر اكرم- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- روايت كردهاست كه فرمود:
«ملائكه الهى بر حلقههاى ذكر كه مىگذرند، بالاى سرشان مىايستند، با گريه آنها گريه مىكنند و بر دعاهایشان آمين مىگويند. و وقتى كه به سوى آسمان مىروند.» خداوند متعال مىگويد: «اى ملائكه من! كجا بوديد؟» با اينكه خود بهتر مىداند.»
مىگويند: «ما در مجلسى از مجالس ذكر حاضر شديم، گروههايى را ديديم كه تو را تسبيح و تمجيد و تقديس كرده، از آتشت مىهراسيدند.»
در اينجا خداوند سبحان مىگويد: «اى ملائكه من! آتش را از آنان دور كنيد و شاهد باشيد كه من اينان را آمرزيدم و از آنچه كه مىهراسند، ايمنشان دادم.»
ملائكه مىگويند: پروردگارا! در بين اينان فلان كس هست كه ذكر تو را نداشت. ذات اقدس الهى مىفرمايد: «او را هم بخشيدم، چون با اين جمعيت همنشين شد، هرگز كسى كه همنشين ذاكرين باشد، به شقاوت نخواهد رسيد.»
📚منبع
عدةالداعی، ابن فهد حلی
#دعا_و_مناجات
🟤 دعا در حق دیگران
در روايت آمدهاست كه:
خداوند سبحان به حضرت موسى- عليهالسّلام- وحى فرستاد كه: «اى موسى! مرا با زبانى بخوان كه با آن گناه نكرده باشى.»
گفت: چنين زبانى را در كجا مىتوانم بيابم؟ فرمود: «مرا با زبان ديگران بخوان.»
فضل بن يسار» از امام باقر- عليهالسّلام- روايت كردهاست كه فرمود:
«نزديكترين خواندن و سريعترين اجابت در دعايىاست كه مؤمن براى برادر مؤمنش در غياب او مىكند.
و دعاى برادر براى برادر مؤمن در غيابش، سريعتر از ديگر دعاها به اجابت مىرسد، وقتى اين دعا را شروع مىكند، فرشتهاى مأمور است كه بگويد: آمين، براى تو دو برابرش هست.»
عبد اللَّه بن سنان از حضرت صادق- عليهالسّلام- روايت كردهاست كه فرمود:
«دعاى انسان براى برادر مؤمن در غياب او موجب فراوانى روزى و دفع بدیها میشود.»
رسول حق- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- فرمود: «هر گاه مؤمنى براى مؤمنين دعا كند، خداوند متعال همان دعا را به تعداد هر مرد و زن مؤمنى كه از ابتداى خلقت تا قيام قيامت مىآيند، به او بر مىگرداند، روز قيامت بندهاى را مىآورند فرمان مىرسد او را به آتش ببريد، ملائكه او را كشانكشان به سوى آتش مىبرند، در اين حال مردان و زنان با ايمان مىگويند:
پروردگارا! اين همان فردىاست كه براى ما دعا كرده، اينجاست كه آنان براى اين فرد، شفاعت مىكنند، خداوند متعال هم شفاعت آنان را مىپذيرد و او نجات مىيابد.»
على بن ابراهيم از پدرش نقل كردهاست كه: عبد اللَّه بن جندب را در عرفات در حالى ديدم كه كسى چون او در آنجا يافت نمىشد، دستهايش به سوى آسمان بلند بود و اشك از گونههايش بر زمين مىريخت، وقتى مردم رفتند به او گفتم:
اى ابا محمد! من كسى را چون تو (غرق در ذكر و دعا و سوز و گداز) نديدم، گفت: به خدا قسم! دعا نكردم مگر براى برادران دينىام چون امام كاظم- عليهالسّلام- به من خبر داد كه:
«كسى كه براى برادران دينى در پشت سرشان دعا كند، از عرش الهى ندا مىرسد كه صد هزار برابرش، براى تو باد.»
ابن ابى عمير از زيد نرسى روايت كردهاست كه گفت: من و معاوية بن وهب در عرفات با هم بوديم، او در حال دعا بود كه اشكهايش را مشاهده نمودم، دقت كردم ديدم براى خودش حتى يك دعا هم نكرد بلكه براى افرادى از گوشه و كنار جهان دعا مىكند و نامشان و نام پدرانشان را مىبرد، وقتى مردم از عرفات كوچ كردند به او گفتم: اى عمو! از تو چيز عجيبى ديدم. گفت: چه چيز عجيبى ديدى؟
گفتم: در اين محل حساس، برادرانت را بر خود مقدم داشتى و براى ديگران دعا كردى! گفت: اى برادر زاده! از اين كارم تعجب نكن، چون من از مولاى خود كه مولاى هر مرد و زن با ايمان است و سيد و آقاى گذشتگان و آيندگان بعد از پدران معصومش- عليهمالسّلام- نيز مىباشد، شنيدم
كه اگر از آن حضرت نشنيده بودم (و دروغ بگويم) دو گوش من كر گردند، دو چشم من كور شوند و از شفاعت پيامبر اكرم- صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم- محروم گردم، شنيدم كه مىفرمود:
«كسى كه براى برادر مؤمنش در غياب او دعا كند، فرشتهاى از آسمان دنيا به او ندا مىدهد كه اى بنده خدا! صد هزار برابر آن دعا براى تو باد. و فرشتهاى از آسمان دوّم ندا مىدهد كه اى بنده خدا! دويست هزار برابر آن دعا براى تو باد. و فرشتهاى از آسمان سوم ندا مىدهد كه اى بنده خدا! سيصد هزار برابر آن براى تو باد و فرشتهاى از آسمان چهارم ندا مىدهد كه اى بنده خدا! چهار صد هزار برابر براى تو باد،
و فرشتهاى از آسمان پنجم ندا مىدهد كه اى بنده خدا! پانصد هزار برابر براى تو باد. و فرشتهاى از آسمان ششم ندا مىدهد كه اى بنده خدا ششصد هزار برابر براى تو باد. و فرشتهاى از آسمان هفتم ندا مىدهد كه اى بنده خدا! هفتصد هزار برابر براى تو باد، آنگاه خداوند تبارك و تعالى به او ندا مىدهد كه من آن بىنيازى هستم كه فقير و محتاج نمىشوم، اى بنده خدا! يك ميليون برابر برايت باد.»
📚منبع
عدةالداعی، ابن فهد حلی
#دعا_و_مناجات
#روایات_مناجاتی
دعای #روز_سیزدهم ماه مبارک رمضان
▪️▪️▪️
هیئت علی بن موسی الرضا ع
کلاتیهای مقیم تهران
⏰یک دقیقه با قرآن کریم
بسم الله الرحمن الرحیم
وَإِذَا قُرِىءَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
و هنگامی که قرآن خوانده شود، به آن گوش فرا دهید و سکوت کنید تا مشمول رحمت شوید.
🔹سوره اعراف آیه ۲۰۴🔹
🌺صلوات🌺
⏰یک دقیقه با نهج البلاغه
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹حکمت ۱۶۴🔹
حضرت على علیه السلام در مورد روش برخورد با متجاوزان فرمودند:
رعایت حق کسی که او حقش را ادا نمیکند نوعی بردگی است.
🌺صلوات🌺