eitaa logo
عارفانه
2.3هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
739 ویدیو
33 فایل
یا هو یا من لا هو الا هو همه یار است و نیست غیر از یار واحدی جلوه کرد و شد بسیار ✍️ روح‌الله صادقی تلگرام: t.me/Arefane اینستا: Arefane_1001 خرید کتاب: @rosvaa لطفا در نشر مطالب، فروارد رعایت شود🙏 پیام ناشناس: harfeto.timefriend.net/17359380248574
مشاهده در ایتا
دانلود
ز بنیان ادب رکنی فرو ریخت ز بستان هنر نخلی قلم شد دل روشندلان از فرقت وی قرین حرقت و رنج و الم شد دلم سوزد به حال اهل تحقیق که فردی کامل از آن جمع کم شد پ‌ن: تصویری زیبا از علامه حسن زاده آملی @Arefane
تصویری از استاد امامی نجف آبادی از شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی @Arefane
🌀اطلاعیه مراسم هفتم علامه حسن زاده آملی از طرف شاگردان معظم له با سخنرانی استاد رضایی طهرانی @Arefane
پیام تسلیت فرزند آیت‌الله مصباح یزدی @Arefane
اطلاعیه| امروز ساعت ۱۶:۳۰ با حضور استاد رمضانی @Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه استاد عبدالحسین خسرو پناه به علاقه‌مندان به علامه حسن زاده آملی: بعد از مرگ سعه وجودی و دستِ عارف، بازتر میشود + نقل خاطره ای از سعه وجودی علامه شعرانی @Arefane
🌀هشدارهای امام خمینی درباره انکار مباحث عرفانی پسرم! سعی کن اگر از اهل مقامات معنوی نیستی انکار مقامات روحانی و عرفانی را نکنی که از بزرگ ترین حیله‌های شیطان و نفس اماره که انسان را از تمام مدارج انسانی و مقامات روحانی باز می‌دارد، واداری اوست به انکار و احیاناً به استهزای سلوک إلی الله که منجر به خصومت و ضدیت با آن شود و آنچه تمام انبیای عظام - صلوات الله علیهم - و اولیای کرام - سلام الله علیهم - و کتب آسمانی خصوصاً قرآن کریم کتاب جاوید انسان ساز، برای آن به وجود آمده‌اند در نطفه خفه شود. ✍صحیفه امام خمینی، ج ۱۶، ص ۲۰۹ گاهی هم ممکن است که انکار بی جا و رد بی موقع و بدون علم و فهم برای ما ضررهای خیلی زیاد داشته باشد و این دنیا عالم التفات به آن ضررها نیست. مثلاً تا شنیدی فلان حکیم یا فلان عارف یا فلان مرتاض چیزی گفت که به سلیقة شما درست در نمی آید و با ذائقة شما گوارا نیست، حمل به باطل و خیال مکن. شاید آن مطلب، منشأ داشته باشد از کتاب و سنّت و عقل و شما به آن برنخورده باشید. چه فرق می کند که یک نفر فقیه یک فتوی بدهد از باب دیات مثلاً که شما کمتر دیده اید و شما بدون مراجعه به مدرکش رد کنید او را، یا آن که یک نفر سالک الی الله یا عارف بالله یک حرف بزند راجع به معارف الهیه، یا راجع به احوال بهشت و جهنّم و شما بدون مراجعه به مدرکش او را رد کنید سهل است، توهین کنید! یا جسارت نمایید! ممکن است آن شخصی که اهل آن وادی است و صاحب آن فنّ است یک مدرکی از کتاب خدا داشته باشد یا از اخبار ائمه هدی داشته باشد و شما به آن بر نخورده باشید، آن وقت شما ردّ خدا و رسول کردید بدون عذر موجه، و معلوم است به سلیقة من درست نبود یا علم من به این جا نرسیده بود یا از اهل منبر برخلاف آن شنیدم عذر نیست. ✍ چهل حدیث امام خمینی، شرح حدیث اول 🌀@Arefane
تصویری از پروفسور سید حسن امین در کنار علامه حسن زاده آملی @Arefane
🌀نوشته پروفسور سید حسن امین به مناسبت ارتحال علامه حسن حسن زاده آملی علامه حسن زاده آملی با جامعیتی که در عقلیات و سمعیات و علوم باطنی و ظاهری و بالاخص سلوک معنوی و عرفانی داشت، از افتخارات جهان اسلام در قرن اخیر بود. فرو نهادن کالبد و مرگ صوری و جسمانی او، امری طبیعی و قابل پیش بینی بود و البته جای دریغ و افسوس، اما به حقیقت چنین مرد فردی، زنده جاوید است و نام نامی و آثار ارزشمند وجودی او الی الابد، ماندنی و ماندگار و برقرار و پایدار است. یکی از بزرگ ترین سعادت های من در زندگی، تتلمذ فلسفه صدرایی در محضر او و مهم تر از آن برخورداری از رهنمودهای آن بزرگ در سلوک اخلاقی و عبادی و عرفانی است. من در قم و آمل شاهد حالات خوش استاد در نماز و مناجات بودم. شب‌ها گاهی دو به دو او می گفت و می نالید و من می نیوشیدم و اشک شوق می ریختم. سماعی بدون تحرک و ترقص . شبی را در آمل در خانه او سحر کردم دو به دو چه مبارک سحری بود و‌ چه فرخنده شبی! وقتی پس از ملاقات امام موسی صدر در المجلس الشیعی الاعلی در بیروت، به دمشق رفتم و در زینبیه شام شاهد تجسد ارواح و ارتباط با رجال الغیب شدم، حالات غریبم را به او نوشتم. از قم به لندن برایم دستور سلوکی فرستاد که تا امروز هر وقت آن را می خوانم، بی اختیار به گریه می افتم. استاد آن دستور سلوک را خود در ایران در ١٣٧۴ اول بار در کتاب منشیاتش از انتشارات پیام قم چاپ کرد و بعد در کتاب تازیانه سلوک و‌ جاهای دیگر تجدید چاپ شد. خود من هم مستقلا آن را در ماهنامه کلک به مدیریت کسری حاج سیدجوادی چاپ کردم. من قبل از انقلاب در مجله سخن به مدیریت استاد دکتر پرویز خانلری مطلبی را در تطبیق هفت خوان رستم شاهنامه با اطوار سبعه قلبیه و هفت وادی سلوک عرفانی از قول استاد منتشر کردم. همچنین بعضی از مکتوبات معظم له را با مقدمه ای درخور در همان سال های پیش از انقلاب در مجله وحید به مدیریت زنده نام دکتر سیف الله وحیدنیا منتشر کردم. به این بزرگ بسیار وامدارم. بس کنم. مادح خورشید مداح خود است. من در ذهن خودم را تکرار وجود ذی جود حکیم حاج ملاهادی سبزواری تصور می کنم، فیلسوفی که در عرفان نظری و عملی هم کم نظیر بود. خداش با انبیاء و اولیاء محشور کناد. ایدون باد! سیدحسن امین تهران ۴ مهر ١۴٠٠ 🌀@Arefane
مراسم ختم علامه حسن زاده آملی با سخنرانی آیت الله جاودان @Arefane
31.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ کامل| حالا که می‌روی...💔💔 تقدیم به روح آسمانی علامه حسن زاده آملی کلیپ زیبای هوایی از شکوه وداع مردم با حضرت علامه اثر مهدی رضایی کاری مشترک از طایفه ایرایی و شبکه ۱ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران @Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلمی تماشایی و قدیمی از حالات علامه حسن زاده آملی @Arefane
مراسم بزرگداشت علامه حسن‌زاده در روز سه شنبه ۱۴ مهرماه بعد از نماز مغرب و عشاء به صورت مردمی و با پشتیبانی برخی نهادهای استان در صحن جامع امام مهدی(عج) مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود. مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم در جلسه هماهنگی برگزاری این مراسم با بیان این که علامه حسن‌زاده آملی پیام‌آور معنویت شیعی بودند، اظهار کرد: اگر بخواهیم در حوزه معنویت شیعی چند مدرسه قابل اعتماد را نام ببریم، یکی از مهم‌ترین آنها مدرسه معرفتی علامه حسن‌زاده آملی است. ایشان معنویت شیعی را بر پایه فقاهت و بدون انحراف به مردم معرفی می‌کردند. حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی شعبان‌زاده، مردمی‌بودن را یکی دیگر از ویژگی‌های علامه حسن‌زاده آملی برشمرد و تاکید کرد: ایشان در سال‌هایی که در قم زندگی می‌کردند محل رجوع اقشار مختلف مردم بودند. وی تربیت شاگردان بسیار، تبحر در علوم مختلف و تألیف نزدیک ۲۰۰ اثر را از دیگر آثار و برکات علامه حسن‌زاده آملی ذکر کرد و گفت: به دلیل همزمانی مراسم تشییع و بزرگداشت این عالم ربانی با ایام اربعین حسینی، بسیاری از شاگردان و ارادتمندان ایشان در این مراسم حضور نداشتند و از سوی دیگر پیکر ایشان در قم تشییع نشد، بنابراین لازم است یک مراسم بزرگ با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شود که پس از بررسی‌های انجام شده، صحن جامع امام مهدی(عج) مسجد مقدس جمکران برای میزبانی از این مراسم انتخاب شد. مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم افزود: این مراسم به صورت مردمی و توسط تشکل‌های دینی و با پشتیبانی همه جانبه مسجد مقدس جمکران برگزار و پیش بینی می‌شود چند هزار نفر از زائران مسجد مقدس جمکران و ارادتمندان علامه حسن‌زاده آملی در این مراسم شرکت کنند.
امشب ساعت ۲۲ با ارائه: استاد رمضانی و استاد یزدان پناه
شهوتِ زیاد (حتی حلال)، باعث تضعیف قوای روحانی می‌شود و توجهات معنوی را از بین می‌برد سه تصویر از بیانات استاد شیخ جعفر ناصری 🌀@Arefane
▪️ایام عزای ماه صفر تسلیت @Arefane
💠 معنای معاد جسمانی ملاصدرا 🔻 آیت الله کشمیری این روایت را می‌خواندند که قبل از ورود به بهشت یک بازاری به نام سُوق الصُوَر هست که قیافه‌های مختلف، به اصطلاح جلد، آن‌جا آویزان کرده اند هر کس دوست داشته باشد یکی از آن‌ها را می‌خرد و می‌گوید من می‌خواهم در این قالب دربیایم به او گفته می شود از این جلد دربیا و به آن جلد برو. 🔸 شاید یک سِری از این چیزها امثال ملاصدرا را بر این وا داشت که بگوید معاد جسمانی است؛ اما جسمی به حسب آن عالم. 🔹 این جسم دنیایی برای همین جا است یا دلیل آن امثال روایتی است که می‌گوید بعضی‌ها به حالت بوزینه محشور می‌شوند؛ اینگونه روایات فقط از آن کانال قابل توجیه است که جسم لطیف باشد و صورت‌های مختلف داشته باشد. 🔸 حالا بعضی‌ها مطلقا معاد جسمانی را انکار می‌کنند، در حالی که معاد جسمانی از ضروریات دین است؛ ولی مثل ملاصدرا می گویند نه، معاد جسمانی است اما جسمی به حسب آن عالم، نه جسمی به حسب این عالم. 🔹 آن وقت فرق‌های آن را هم می‌گویند؛ مثلاً در بهشت ادرار و مدفوع نیست که به قول علامه طباطبایی قدس سره همین یک فرق کافی است و إلّا انکار معاد جسمانی را نمی‌کنند، می‌گویند جسم آن از این‌جا لطیف‌تر است. 🔸 وقتی انسان سر از قبر بیرون می‌آورد «يَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلى يَدَيْهِ» روایت دارد که دو تا دست خود را در دهان خود می‌کند و شروع به جویدن تا آرنج می‌کند، حالا شما این کار را در دنیا با این جسم بکن، نمی‌شود. طبعاً یک لطافتی لازم دارد. ‌ ‌ استاد شیخ جعفر ناصری @Nasery_ir
🌀 پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت هفتمین روز ارتحال علامه حسن‌زاده آملی، با حجت‌الاسلام عبدالله حسن‌زاده، فرزند علامه حسن‌زاده آملی، به بررسی سوابق علمی و سیره اخلاقی و انقلابی آن سالک توحیدی پرداخته است. 🔹سوال: رهبر انقلاب در پیامشان از علامه حسن‌زاده آملی با عنوان دانشمند ذوفنون یاد کردند؛  برای ما نکاتی درباره جایگاه علمی حضرت علامه حسن‌زاده آملی و اساتیدی که از محضرشان بهره بردند بفرمایید. 🔸پاسخ: حضرت علامه‌ حسن‌زاده‌ی آملی در دوره‌ی نوجوانی در مدرسه‌ی جامع آمل به تحصیل علوم پرداخت. تعدادی از درس‌های سطح را هم در همان مدرسه نزد اساتید آن موقع فراگرفت. بعد از آن به تهران آمد و از اساتید بزرگی همچون علامه شعرانی، علامه رفیع قزوینی، علامه الهی قمشه‌ای، علامه آشیخ محمدتقی آملی، علامه آشتیانی، علامه فاضل تونی و دیگر بزرگواران استفاده کرد. در اصطلاح حوزه و علما به فردی که دو سه تا علم بداند، ذوفنون نمی‌گویند. صرف دانستن چند علم مثل ادبیات، فقه، اصول، فلسفه و عرفان اصطلاحاً ذوفنون گفته نمی‌شود؛ در آن زمان هم تنها کسی که در تهران مشهور بود و همه‌ی بزرگان تهران به او ذوفنون می‌گفتند، علامه شعرانی بود. ایشان در علوم ادبیات اصول، فقه، فلسفه، عرفان، حدیث، رجال، طب، ریاضیات، نجوم، هیئت را می‌دانست و تدریس می‌کرد، آن‌چنان که انگار استاد در فن بود. به این شخصیت ذوفنون می‌گفتند. رهبر انقلاب نیز به همین نکته درباره‌ی علامه حسن‌زاده اشاره کردند و بسیار عالمانه و زیبا فرمودند: «این روحانی دانشمند و ذوفنون از جمله چهره‌های نادر و فاخری بود که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره چشم و دل آشنایان را می‌نوازد.» البته در هر دوره‌ای تعداد معدود اساتیدی هستند که الان هم در حوزه تشریف دارند و هم‌درس با علامه حسن‌زاده آملی بودند، امّا به احدی از آن بزرگواران که در جای خود از اساتید بزرگوار و ارزشمند حوزه هستند، ذوفنون اطلاق نشد. همان‌طور که رهبر انقلاب این اصطلاح حوزوی و علمی را درباره‌ی علامه حسن‌زاده به‌کار بردند و فرمودند ایشان از «نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره» بودند. همان‌طور که علامه شعرانی در آن دوره ذوفنون بود، در دوره‌ی ما هم ایشان ذوفنون بود. بنابراین، اصطلاح ذوفنون را در حوزه برای هر کسی استفاده نمی‌کنند. ایشان تمام آنچه را که علامه شعرانی داشت، دارا بود و اجازه روایی هم از جناب علامه شعرانی داشت. 🔹سوال: رهبر انقلاب در متن پیام تسلیت از عبارت «عالم ربّانی و سالک توحیدی» استفاده کردند که دارای بار معنایی خاصی در میان حوزویان و اهل علم است. ایشان در پایان پیام هم به خلقیات والای انسانی علامه حسن زاده اشاره کردند. لطفا مقداری در ‌باره سیره اخلاقی و رفتاری ایشان توضیحاتی بفرمایید. 🔸پاسخ: آنچه حضرت آقا فرمودند، ترکیب جدیدی در این حوزه و رشته است. این خیلی مهم است؛ چون علامه در صحبت‌هایش همیشه اصرار بر این داشت که باید به توحید صمدی برسید. وقتی به توحید صمدی رسیدید، آرام می‌شوید و می‌فهمید که حقایق چگونه است. رهبر انقلاب به همین جهت این ترکیب زیبا را فرمودند و با این ترکیب همه چیز را بیان کردند. اما در بیان خلق‌وخو و سیرت و سلوک علامه، چند نمونه‌ از فقرات اخلاقی، توصیه‌ها و طرز سلوک‌شان را بیان می‌کنم. گاهی صحبتی که پیش می‌آمد، ایشان می‌گفت ما داریم تلاش می‌کنیم که چیزهایی را برای رسیدن به کمال و سعادت خودمان بفهمیم. برای اینکه ما بفهمیم و تحفه‌ای برگیریم، اوّلین قدم این است که خودمان را بشناسیم، بعد آن کار را انجام بدهیم. بارها به من می‌گفت که پسر! به فکر خودت باش، ببین چه کاره‌ای و چه داری می‌کنی. می‌گفت آنچه کمال تو می‌شود و برای تو می‌ماند، عمل توست. ایشان می‌گفت تلاش کنید اوّل خودتان را بسازید تا به حق مطلب و به حقیقت عالم برسید. مطلب دیگری که گاهی به من تذکر می‌داد این بود که انسان‌ها گاهی حال خوشی برایشان پیش می‌آید، ولی انسان واقعی کسی است که حال خوشش استمرار داشته باشد. می‌‌گفت کسی که در زمان خاصی حال خوشی به او دست داده یا به تعبیر ایشان شکاری کرده است، صورتی دیده یا معرفتی پیداکرده، مهم این است که این شرایط و آن وضعیت برای او استمرار داشته باشد. علامه می‌گفت ما انسانیم و انسان برای همین خلق شده، وگرنه در لحظه‌ای حال خوشی داشته باشیم و بعد فراموش شود، معلوم نیست کِی این حال خوش دوباره به انسان برگردد؛ امّا کسی که اهل کار و معرفت است، باید برای این حالش مراقبت داشته باشد. انسان باید مراقب و مواظب حال‌وهوای خودش باشد، هرچیزی نگوید، هرچیزی نبیند، هرچیزی نشنود. ایشان می‌گفت وقتی حیوان می‌خواهد غذایی بخورد، اوّل بو می‌کند و بعد آن غذا را می‌خورد. ما نباید هر حرفی را در ظرف جانمان بریزیم. باید دقت کنیم که این حرف از کیست و چه دارد می‌گوید و کدام شرایط و حرف کمال ما را دارد. ما نباید هر حرفی بزنیم.
ایشان می‌گفت دهان ما باید پاک و مطهر باشد. خداوند این دهان را به ما داده تا حرف نیکو و سخن درست بگوییم، نه اینکه هرچه دلمان خواست بگوییم. بعد هم می‌گفت غیر از این زبان هرزه می‌شود. زبان هرزه‌گو، چشم هرزه‌بین و گوشی که هرزه بشنود به‌جایی نمی‌رسد. این مطالب را بارها تذکر می داد و یادآوری می کرد. 🔹سوال: رهبر انقلاب در پیامشان به مواضع انقلابی علامه حسن‌زاده اشاره داشتند. مصادیقی از مواضع و اقدامات انقلابی علامه را  تشریح بفرمائید. 🔸پاسخ: در زمان انقلاب حضرت علامه ملجأ و پناه مردم آمل بود و در حرکت‌هایی که انجام می‌گرفت، حضور داشت و مشورت می‌داد. بعد از انقلاب هم تا زمانی که در آمل بود، کارها با نظارت ایشان انجام می‌شد؛ حتی زمانی که امام تشریف آوردند، علامه خدمت امام رسید و به ایشان عرض کرد که آقا جان! من طلبه‌ای هستم در آمل، هر امری هست بفرمایید آنجا من با جان و دل برای این انقلاب انجام خواهم داد. یک‌بار جمعی از دوستان که به قم می‌آیند، درباره‌ی مسئله‌ی انتظار و ظهور حضرت حجت عجل‌ الله تعالی‌ فرجه‌ الشریف سوالاتی داشتند. حضرت علامه به آن‌ها می‌گوید اینجا عالم دنیاست، ظهور اگر برای اینجاست به‌تدریج انجام می‌شود و بعد اشاره کردند که انقلاب اسلامی ما الان طلیعه‌ای از ظهور آن حضرت است که در ایران اسلامی رخ داده است. این تعبیر بسیار بلند و عالی‌ حضرت علامه درباره انقلاب بود. همان‌طور که همه می‌دانند علامه در زمان رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم با جان و دل هم از رهبری و هم از انقلاب دفاع جانانه کرد. وقتی کتاب «انسان در عرف عرفان» نوشته شد، در مقدمه‌ کتاب را به رهبر انقلاب تقدیم و زمانی هم که ایشان به آمل تشریف آوردند، کتاب را تقدیم‌شان کرد. حضرت علامه همیشه در سخنرانی‌های خود از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حمایت میکرد. 🔹سوال: خاطره‌ای از مراودات علامه حسن‌زاده و رهبر انقلاب در ذهن دارید؟ 🔸پاسخ: بعضی‌ها نمی‌دانند که اداره‌کردن کشور چه معنایی دارد. زیر و بم و سختی روزگار نچشیده‌اند. علامه می‌گفت چه کسی بهتر از ایشان است. چه کسی می‌تواند این کشور بزرگ را با عظمت اداره کند و به پیش ببرد. ایشان شایسته‌ی این جایگاه هستند، چراکه هم تجربه دارند، هم عالم‌اند و هم روحانی متقی و پارسایی هستند. ایشان می‌گفت باید خدا را برای این نعمت شکر کنیم که چنین فردی رهبر انقلاب است و دارد کشور را هدایت می‌کند و بعضی‌ها نمی‌دانند که هدایت این کشور بزرگ با تمدنی کهن چقدر سخت است. کسی که این بار و امانت را به دوش می‌کشد، باید مرد این میدان باشد. این علاقه هم دوطرفه بود. رهبر انقلاب گاهی اوقات که قم تشریف می‌آوردند، به منزل علامه حسن‌زاده می‌رفتند و با هم دیدار میکردند. 🔹سوال: برخی عرفان را به کنج‌نشینی و گوشه‌ی عزلت‌ نشستن تعبیر می‌کنند. حضرت آیت‌الله حسن‌زاده در نوع سلوک و عرفانشان نشان دادند که می‌شود پارسای زاهد و سالک توحیدی بود، در عین حال در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی هم حضور فعال داشت. این نگاه از کجا آمد و براساس چه جهان‌بینی است که علامه در این مسیر حرکت کرد؟ 🔸پاسخ: علامه درباره‌ی ریاضت و سِیروسلوک می‌فرمود بزرگ‌ترین ریاضت متشرع‌بودن است. ایشان می‌فرمود کسی که متشرع واقعی باشد، با مردم و بندگان خداست. ایشان به‌معنای واقعی کلمه متشرع بود. به من می‌فرمود متشرع واقعی باید مواظب حرف‌زدن و مواظب دیدنش باشد. از این و آن گفتن فایده ندارد، باید خودتان به‌جایی برسید که حرف از شما بجوشد، آن موقع متشرع می‌شوید. شما وقتی حلال و حرام خدا و همه‌ی مسائلی را که در فقه آمده با دقت کامل رعایت کنید، آن‌وقت متشرع واقعی می‌شوید. متشرع‌بودن به حرف‌زدن نیست، متشرع‌بودن به عمل است. حرف و عمل علامه یکی بود و آن چیزی را که در دل داشت، در سیمایش دیده می‌شد. لذا، کناره‌گیری‌ها مال آدم‌هایی است که هنوز واقعاً به‌معنای حقیقی کلمه متشرع نشدند. 🌀@Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹استاد شیخ جعفر ناصری در کنار عارف بالله آیت الله کشمیری @Arefane
چند سطری درباره مرحوم علامه حسن زاده آملی رشد علوم و گستردگی ادبيات مکتوب در تاريخ تمدن اسلامی در حد اعجاز است. مرحوم علامه عالم ربّانی حسن حسن زاده آملی در عصر ما دريچه ای بود برای شناخت ابعاد و زوايای مختلف علوم و ادبيات مکتوب در تمدن اسلامی. گستره تأليفات و تحقيقات علمی و ادبی و فلسفی اش در دوران ما کم نظير بود. چند نفر را اينک در جهان اسلام می شناسيد که در عين حال که در علوم دينی استاد باشد؛ در عين حال که فلسفه و حکمت و عرفان اسلامی تخصص درجه يک او باشد رياضيات و هيئت قديم و علوم غريبه و طب قديم را به نيکی بشناسد. آشنا با شيوه های تصحيح متون و نسخه های خطی باشد. در ادبيات و شعر و نثر پارسی و عرب استاد ماهر و به تعبير قدمایی "فاضل" باشد. هم در ادب فارسی متونی همچون تاريخ بيهقی و گلستان سعدی را به نيکی بخواند و تفسير کند و هم توانا باشد متونی در سطح لزوم ما لا يلزم ابو العلای معری و تاريخ يمينی ابو نصر عتبي را بفهمد و شرح و تفسير کند؟ مرحوم آقای حسن زاده آملی استاد مسلم زبان و متون فلسفی و عرفانی به ويژه متون مکتب طهران بود. شناخت عميقی از متون سنت های مختلف علوم در آنچه فلسفه و علوم وابسته در تمدن اسلامی خوانده می شود (و حتی رياضيات و هيئت قديم) و علوم غريبه داشت. تجلی سنت آموزشی قديم بود. او از تبار دانشيانی در اين سنت بود که معتقد بودند وظيفه ما درک درست سخنان پيشينيان است. در سنجش های متن شناختی و ترجيحات در تفسير متون بی ترديد در فن خود مجتهد بود. شايد در سرتاسر عمر بالغ بر صد کتاب را تصحيح و تحشيه کرده بود و بيش از صد کتاب و رساله نوشت که برخی بر چندين جلد بالغ است. علامه حسن زاده آملی چنين دانشی مردی بود؛ يک عمر با سادگی زيست و درس داد و نوشت. زيستی ايمانی داشت. عاش سعيدا ومات سعيدا. خدايش بيامرزاد. ✍ دکتر حسن انصاری @Arefane
تصاویری کمتر دیده شده از علامه حسن زاده آملی @Arefane