eitaa logo
عارفانه
2.3هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
740 ویدیو
33 فایل
یا هو یا من لا هو الا هو همه یار است و نیست غیر از یار واحدی جلوه کرد و شد بسیار ✍️ روح‌الله صادقی تلگرام: t.me/Arefane اینستا: Arefane_1001 خرید کتاب: @rosvaa لطفا در نشر مطالب، فروارد رعایت شود🙏 پیام ناشناس: harfeto.timefriend.net/17359380248574
مشاهده در ایتا
دانلود
امشب ساعت ۲۲ با ارائه: استاد رمضانی و استاد یزدان پناه
شهوتِ زیاد (حتی حلال)، باعث تضعیف قوای روحانی می‌شود و توجهات معنوی را از بین می‌برد سه تصویر از بیانات استاد شیخ جعفر ناصری 🌀@Arefane
▪️ایام عزای ماه صفر تسلیت @Arefane
💠 معنای معاد جسمانی ملاصدرا 🔻 آیت الله کشمیری این روایت را می‌خواندند که قبل از ورود به بهشت یک بازاری به نام سُوق الصُوَر هست که قیافه‌های مختلف، به اصطلاح جلد، آن‌جا آویزان کرده اند هر کس دوست داشته باشد یکی از آن‌ها را می‌خرد و می‌گوید من می‌خواهم در این قالب دربیایم به او گفته می شود از این جلد دربیا و به آن جلد برو. 🔸 شاید یک سِری از این چیزها امثال ملاصدرا را بر این وا داشت که بگوید معاد جسمانی است؛ اما جسمی به حسب آن عالم. 🔹 این جسم دنیایی برای همین جا است یا دلیل آن امثال روایتی است که می‌گوید بعضی‌ها به حالت بوزینه محشور می‌شوند؛ اینگونه روایات فقط از آن کانال قابل توجیه است که جسم لطیف باشد و صورت‌های مختلف داشته باشد. 🔸 حالا بعضی‌ها مطلقا معاد جسمانی را انکار می‌کنند، در حالی که معاد جسمانی از ضروریات دین است؛ ولی مثل ملاصدرا می گویند نه، معاد جسمانی است اما جسمی به حسب آن عالم، نه جسمی به حسب این عالم. 🔹 آن وقت فرق‌های آن را هم می‌گویند؛ مثلاً در بهشت ادرار و مدفوع نیست که به قول علامه طباطبایی قدس سره همین یک فرق کافی است و إلّا انکار معاد جسمانی را نمی‌کنند، می‌گویند جسم آن از این‌جا لطیف‌تر است. 🔸 وقتی انسان سر از قبر بیرون می‌آورد «يَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلى يَدَيْهِ» روایت دارد که دو تا دست خود را در دهان خود می‌کند و شروع به جویدن تا آرنج می‌کند، حالا شما این کار را در دنیا با این جسم بکن، نمی‌شود. طبعاً یک لطافتی لازم دارد. ‌ ‌ استاد شیخ جعفر ناصری @Nasery_ir
🌀 پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت هفتمین روز ارتحال علامه حسن‌زاده آملی، با حجت‌الاسلام عبدالله حسن‌زاده، فرزند علامه حسن‌زاده آملی، به بررسی سوابق علمی و سیره اخلاقی و انقلابی آن سالک توحیدی پرداخته است. 🔹سوال: رهبر انقلاب در پیامشان از علامه حسن‌زاده آملی با عنوان دانشمند ذوفنون یاد کردند؛  برای ما نکاتی درباره جایگاه علمی حضرت علامه حسن‌زاده آملی و اساتیدی که از محضرشان بهره بردند بفرمایید. 🔸پاسخ: حضرت علامه‌ حسن‌زاده‌ی آملی در دوره‌ی نوجوانی در مدرسه‌ی جامع آمل به تحصیل علوم پرداخت. تعدادی از درس‌های سطح را هم در همان مدرسه نزد اساتید آن موقع فراگرفت. بعد از آن به تهران آمد و از اساتید بزرگی همچون علامه شعرانی، علامه رفیع قزوینی، علامه الهی قمشه‌ای، علامه آشیخ محمدتقی آملی، علامه آشتیانی، علامه فاضل تونی و دیگر بزرگواران استفاده کرد. در اصطلاح حوزه و علما به فردی که دو سه تا علم بداند، ذوفنون نمی‌گویند. صرف دانستن چند علم مثل ادبیات، فقه، اصول، فلسفه و عرفان اصطلاحاً ذوفنون گفته نمی‌شود؛ در آن زمان هم تنها کسی که در تهران مشهور بود و همه‌ی بزرگان تهران به او ذوفنون می‌گفتند، علامه شعرانی بود. ایشان در علوم ادبیات اصول، فقه، فلسفه، عرفان، حدیث، رجال، طب، ریاضیات، نجوم، هیئت را می‌دانست و تدریس می‌کرد، آن‌چنان که انگار استاد در فن بود. به این شخصیت ذوفنون می‌گفتند. رهبر انقلاب نیز به همین نکته درباره‌ی علامه حسن‌زاده اشاره کردند و بسیار عالمانه و زیبا فرمودند: «این روحانی دانشمند و ذوفنون از جمله چهره‌های نادر و فاخری بود که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره چشم و دل آشنایان را می‌نوازد.» البته در هر دوره‌ای تعداد معدود اساتیدی هستند که الان هم در حوزه تشریف دارند و هم‌درس با علامه حسن‌زاده آملی بودند، امّا به احدی از آن بزرگواران که در جای خود از اساتید بزرگوار و ارزشمند حوزه هستند، ذوفنون اطلاق نشد. همان‌طور که رهبر انقلاب این اصطلاح حوزوی و علمی را درباره‌ی علامه حسن‌زاده به‌کار بردند و فرمودند ایشان از «نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره» بودند. همان‌طور که علامه شعرانی در آن دوره ذوفنون بود، در دوره‌ی ما هم ایشان ذوفنون بود. بنابراین، اصطلاح ذوفنون را در حوزه برای هر کسی استفاده نمی‌کنند. ایشان تمام آنچه را که علامه شعرانی داشت، دارا بود و اجازه روایی هم از جناب علامه شعرانی داشت. 🔹سوال: رهبر انقلاب در متن پیام تسلیت از عبارت «عالم ربّانی و سالک توحیدی» استفاده کردند که دارای بار معنایی خاصی در میان حوزویان و اهل علم است. ایشان در پایان پیام هم به خلقیات والای انسانی علامه حسن زاده اشاره کردند. لطفا مقداری در ‌باره سیره اخلاقی و رفتاری ایشان توضیحاتی بفرمایید. 🔸پاسخ: آنچه حضرت آقا فرمودند، ترکیب جدیدی در این حوزه و رشته است. این خیلی مهم است؛ چون علامه در صحبت‌هایش همیشه اصرار بر این داشت که باید به توحید صمدی برسید. وقتی به توحید صمدی رسیدید، آرام می‌شوید و می‌فهمید که حقایق چگونه است. رهبر انقلاب به همین جهت این ترکیب زیبا را فرمودند و با این ترکیب همه چیز را بیان کردند. اما در بیان خلق‌وخو و سیرت و سلوک علامه، چند نمونه‌ از فقرات اخلاقی، توصیه‌ها و طرز سلوک‌شان را بیان می‌کنم. گاهی صحبتی که پیش می‌آمد، ایشان می‌گفت ما داریم تلاش می‌کنیم که چیزهایی را برای رسیدن به کمال و سعادت خودمان بفهمیم. برای اینکه ما بفهمیم و تحفه‌ای برگیریم، اوّلین قدم این است که خودمان را بشناسیم، بعد آن کار را انجام بدهیم. بارها به من می‌گفت که پسر! به فکر خودت باش، ببین چه کاره‌ای و چه داری می‌کنی. می‌گفت آنچه کمال تو می‌شود و برای تو می‌ماند، عمل توست. ایشان می‌گفت تلاش کنید اوّل خودتان را بسازید تا به حق مطلب و به حقیقت عالم برسید. مطلب دیگری که گاهی به من تذکر می‌داد این بود که انسان‌ها گاهی حال خوشی برایشان پیش می‌آید، ولی انسان واقعی کسی است که حال خوشش استمرار داشته باشد. می‌‌گفت کسی که در زمان خاصی حال خوشی به او دست داده یا به تعبیر ایشان شکاری کرده است، صورتی دیده یا معرفتی پیداکرده، مهم این است که این شرایط و آن وضعیت برای او استمرار داشته باشد. علامه می‌گفت ما انسانیم و انسان برای همین خلق شده، وگرنه در لحظه‌ای حال خوشی داشته باشیم و بعد فراموش شود، معلوم نیست کِی این حال خوش دوباره به انسان برگردد؛ امّا کسی که اهل کار و معرفت است، باید برای این حالش مراقبت داشته باشد. انسان باید مراقب و مواظب حال‌وهوای خودش باشد، هرچیزی نگوید، هرچیزی نبیند، هرچیزی نشنود. ایشان می‌گفت وقتی حیوان می‌خواهد غذایی بخورد، اوّل بو می‌کند و بعد آن غذا را می‌خورد. ما نباید هر حرفی را در ظرف جانمان بریزیم. باید دقت کنیم که این حرف از کیست و چه دارد می‌گوید و کدام شرایط و حرف کمال ما را دارد. ما نباید هر حرفی بزنیم.
ایشان می‌گفت دهان ما باید پاک و مطهر باشد. خداوند این دهان را به ما داده تا حرف نیکو و سخن درست بگوییم، نه اینکه هرچه دلمان خواست بگوییم. بعد هم می‌گفت غیر از این زبان هرزه می‌شود. زبان هرزه‌گو، چشم هرزه‌بین و گوشی که هرزه بشنود به‌جایی نمی‌رسد. این مطالب را بارها تذکر می داد و یادآوری می کرد. 🔹سوال: رهبر انقلاب در پیامشان به مواضع انقلابی علامه حسن‌زاده اشاره داشتند. مصادیقی از مواضع و اقدامات انقلابی علامه را  تشریح بفرمائید. 🔸پاسخ: در زمان انقلاب حضرت علامه ملجأ و پناه مردم آمل بود و در حرکت‌هایی که انجام می‌گرفت، حضور داشت و مشورت می‌داد. بعد از انقلاب هم تا زمانی که در آمل بود، کارها با نظارت ایشان انجام می‌شد؛ حتی زمانی که امام تشریف آوردند، علامه خدمت امام رسید و به ایشان عرض کرد که آقا جان! من طلبه‌ای هستم در آمل، هر امری هست بفرمایید آنجا من با جان و دل برای این انقلاب انجام خواهم داد. یک‌بار جمعی از دوستان که به قم می‌آیند، درباره‌ی مسئله‌ی انتظار و ظهور حضرت حجت عجل‌ الله تعالی‌ فرجه‌ الشریف سوالاتی داشتند. حضرت علامه به آن‌ها می‌گوید اینجا عالم دنیاست، ظهور اگر برای اینجاست به‌تدریج انجام می‌شود و بعد اشاره کردند که انقلاب اسلامی ما الان طلیعه‌ای از ظهور آن حضرت است که در ایران اسلامی رخ داده است. این تعبیر بسیار بلند و عالی‌ حضرت علامه درباره انقلاب بود. همان‌طور که همه می‌دانند علامه در زمان رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم با جان و دل هم از رهبری و هم از انقلاب دفاع جانانه کرد. وقتی کتاب «انسان در عرف عرفان» نوشته شد، در مقدمه‌ کتاب را به رهبر انقلاب تقدیم و زمانی هم که ایشان به آمل تشریف آوردند، کتاب را تقدیم‌شان کرد. حضرت علامه همیشه در سخنرانی‌های خود از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حمایت میکرد. 🔹سوال: خاطره‌ای از مراودات علامه حسن‌زاده و رهبر انقلاب در ذهن دارید؟ 🔸پاسخ: بعضی‌ها نمی‌دانند که اداره‌کردن کشور چه معنایی دارد. زیر و بم و سختی روزگار نچشیده‌اند. علامه می‌گفت چه کسی بهتر از ایشان است. چه کسی می‌تواند این کشور بزرگ را با عظمت اداره کند و به پیش ببرد. ایشان شایسته‌ی این جایگاه هستند، چراکه هم تجربه دارند، هم عالم‌اند و هم روحانی متقی و پارسایی هستند. ایشان می‌گفت باید خدا را برای این نعمت شکر کنیم که چنین فردی رهبر انقلاب است و دارد کشور را هدایت می‌کند و بعضی‌ها نمی‌دانند که هدایت این کشور بزرگ با تمدنی کهن چقدر سخت است. کسی که این بار و امانت را به دوش می‌کشد، باید مرد این میدان باشد. این علاقه هم دوطرفه بود. رهبر انقلاب گاهی اوقات که قم تشریف می‌آوردند، به منزل علامه حسن‌زاده می‌رفتند و با هم دیدار میکردند. 🔹سوال: برخی عرفان را به کنج‌نشینی و گوشه‌ی عزلت‌ نشستن تعبیر می‌کنند. حضرت آیت‌الله حسن‌زاده در نوع سلوک و عرفانشان نشان دادند که می‌شود پارسای زاهد و سالک توحیدی بود، در عین حال در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی هم حضور فعال داشت. این نگاه از کجا آمد و براساس چه جهان‌بینی است که علامه در این مسیر حرکت کرد؟ 🔸پاسخ: علامه درباره‌ی ریاضت و سِیروسلوک می‌فرمود بزرگ‌ترین ریاضت متشرع‌بودن است. ایشان می‌فرمود کسی که متشرع واقعی باشد، با مردم و بندگان خداست. ایشان به‌معنای واقعی کلمه متشرع بود. به من می‌فرمود متشرع واقعی باید مواظب حرف‌زدن و مواظب دیدنش باشد. از این و آن گفتن فایده ندارد، باید خودتان به‌جایی برسید که حرف از شما بجوشد، آن موقع متشرع می‌شوید. شما وقتی حلال و حرام خدا و همه‌ی مسائلی را که در فقه آمده با دقت کامل رعایت کنید، آن‌وقت متشرع واقعی می‌شوید. متشرع‌بودن به حرف‌زدن نیست، متشرع‌بودن به عمل است. حرف و عمل علامه یکی بود و آن چیزی را که در دل داشت، در سیمایش دیده می‌شد. لذا، کناره‌گیری‌ها مال آدم‌هایی است که هنوز واقعاً به‌معنای حقیقی کلمه متشرع نشدند. 🌀@Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹استاد شیخ جعفر ناصری در کنار عارف بالله آیت الله کشمیری @Arefane
چند سطری درباره مرحوم علامه حسن زاده آملی رشد علوم و گستردگی ادبيات مکتوب در تاريخ تمدن اسلامی در حد اعجاز است. مرحوم علامه عالم ربّانی حسن حسن زاده آملی در عصر ما دريچه ای بود برای شناخت ابعاد و زوايای مختلف علوم و ادبيات مکتوب در تمدن اسلامی. گستره تأليفات و تحقيقات علمی و ادبی و فلسفی اش در دوران ما کم نظير بود. چند نفر را اينک در جهان اسلام می شناسيد که در عين حال که در علوم دينی استاد باشد؛ در عين حال که فلسفه و حکمت و عرفان اسلامی تخصص درجه يک او باشد رياضيات و هيئت قديم و علوم غريبه و طب قديم را به نيکی بشناسد. آشنا با شيوه های تصحيح متون و نسخه های خطی باشد. در ادبيات و شعر و نثر پارسی و عرب استاد ماهر و به تعبير قدمایی "فاضل" باشد. هم در ادب فارسی متونی همچون تاريخ بيهقی و گلستان سعدی را به نيکی بخواند و تفسير کند و هم توانا باشد متونی در سطح لزوم ما لا يلزم ابو العلای معری و تاريخ يمينی ابو نصر عتبي را بفهمد و شرح و تفسير کند؟ مرحوم آقای حسن زاده آملی استاد مسلم زبان و متون فلسفی و عرفانی به ويژه متون مکتب طهران بود. شناخت عميقی از متون سنت های مختلف علوم در آنچه فلسفه و علوم وابسته در تمدن اسلامی خوانده می شود (و حتی رياضيات و هيئت قديم) و علوم غريبه داشت. تجلی سنت آموزشی قديم بود. او از تبار دانشيانی در اين سنت بود که معتقد بودند وظيفه ما درک درست سخنان پيشينيان است. در سنجش های متن شناختی و ترجيحات در تفسير متون بی ترديد در فن خود مجتهد بود. شايد در سرتاسر عمر بالغ بر صد کتاب را تصحيح و تحشيه کرده بود و بيش از صد کتاب و رساله نوشت که برخی بر چندين جلد بالغ است. علامه حسن زاده آملی چنين دانشی مردی بود؛ يک عمر با سادگی زيست و درس داد و نوشت. زيستی ايمانی داشت. عاش سعيدا ومات سعيدا. خدايش بيامرزاد. ✍ دکتر حسن انصاری @Arefane
تصاویری کمتر دیده شده از علامه حسن زاده آملی @Arefane
بهترین اثر آیت الله حسن زده آملی به نقل از خود وی «عیون مسائل نفس و سرح العیون فی شرح العیون» آن مرحوم است. در این کتاب ۶۶ عین از مسائل مهم معرفت نفس را بیان کرده اند که حوزویان و دانشگاهیان باید هر کدام از این عیون را به عنوان پایان نامه و رساله سطوح عالیه خود مورد تفصیل و گسترش قرار دهند. (استاد عباسی خراسانی، مراسم بزرگداشت علامه حسن‌زاده آملی، پنج‌شنبه شب در حرم مطهر حضرت معصومه) @Arefane
الهى؛ آن که در نماز، جوابِ سلام نمی‌شنود، هنوز نمازگزار نشده؛ ما را با نمازگزاران بدار. (علامه حسن زاده آملی) پ‌ن۱: منظور، سلام‌های پایانی نماز است که خطاب به پیامبر(ص) و عباد صالحین و.. بیان می‌شود، که ممکن است سالک هنگام سلامِ نماز، جواب سلام را بشنود. پ‌ن۲: تصویری بسیار زیبا از علامه حسن زاده در حال تشهد و سلام نماز. 🌀@Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️بیانات اشک‌‌بار حضرت استاد رمضانی در فراق استاد خویش حضرت علامه حسن زاده آملی... 🌀@Arefane
مراسم بزرگداشت حضرت علامه حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه مشهد مقدس، صبح چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۱ صبح، مدرسه میرزا جعفر با حضور فرزندان علامه از طرف تولیت آستان قدس رضوی، شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه خراسان، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی @Arefane
🔰 روایتی عجیب از کمک علامه حسن زاده به یک همدانی 🔹یکی از اهالی همدان پس از بیرون رفتن فرزندش از منزل و عدم بازگشتش به مدت طولانی، بسیار نگران بود و برای پیدا کردن او نزد کسانی که نسبت به علم غریبه آشنایی داشتند رفت و همه آنها نیز متفق‌القول بر مرگ او تاکید داشتند. به پیشنهاد یکی از دوستان همراه با این پدر نزد علامه حسن زاده در زادگاه ایشان روستای ایرا رفتیم و علامه با دیدن این فرد ضمن تاکید بر اینکه فرزندشان زنده است، فرمودند "بنده توسل می‌گیرم تا ان شاءالله زودتر به خانه برگردد" و همین اتفاق نیز افتاد و سه روز بعد فرزند به منزل برگشت. 🔹زمانی دیگر که در خدمت علامه حسن زاده بودم ایشان خاطره‌ای را از وصیت علامه طباطبایی نسبت به خودشان مطرح کردند و فرمودند: پس از رحلت علامه طباطبایی، بنده موظف بودم تا تمامی یادداشت های استاد خود را جمع آوری کنم. روزی که این کار تمام شد، کیسه‌ای پر از کاغذ پاره‌ها را با خود جمع کردم و خطاب به فرزندان علامه طباطبایی گفتم که این کاغذها نامه‌های توهین مردم نسبت به پدر شما است و آنها را با خود می‌برم تا شما با دیدن آنها ناراحت نشوید. (آیت‌الله طه ‌محمدی، خبرگزاری حوزه) 🌀@Arefane
🔹در تازه‌ترین دور از تهمت‌های مخالفین عرفان به علامه حسن زاده آملی، اخیراً فایلی صوتی در برخی گروه‌های مختلف دست به دست می‌شود که در آن شخصی ادعا می‌کند دکتر سید یحیی یثربی در سفری ۱۴ روزه به مشهد با مرحوم علامه حسن‌زاده آملی و دکتر دینانی همراه بوده و از آیت‌الله حسن‌زاده آملی نقل کرده است که ایشان زیارت امام رضا (ع) نمی‌رفتند و می‌گفتند که: من ولیّ حی هستم و امام رضا (ع) ولیّ مرده!!! 🔸در واکنش به این اظهارات، دکتر یثربی با انتشار یادداشتی کوتاه در کانال شخصی‌اش نوشت: "من اعلام می‌کنم که نه از این سفر و نه از اظهارات آن مرحوم چنین چیزی به یاد نمی‌آورم. بنابراین گوینده که مدعی است از من چنین سخنانی را شنیده است و فایل صوتی آن را هم دارد، این فایل را منتشر کند تا معلوم شود من فراموش کرده‌ام یا این که این خبر اشتباه و یا دروغ است. من ده‌ها بار با آقای حسن‌زاده آملی در قم و تبریز و شهرهای دیگر ساعت‌ها نشسته و گفتگو کرده‌ام، و هرگز از ایشان چنین ادعای صوفیانه‌ای نشنیده‌ام. خداوند ایشان و همه ما را بیامرزد" پ‌ن: توضیح عکس؛ زیارتِ علامه حسن زاده آملی از بارگاه مطهر امامزاده ابراهیم آمل. نوروز ۱۳۹۰ 🌀@Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 توضیحات استاد آیت الله رمضانی از زیارت رفتنِ حیرت انگیز و جنون آمیزِ علامه حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه و پاسخی به اتهامات درباره زیارت نرفتنِ علامه حسن زاده آملی 🌀@Arefane
🔹به خاطرم مانده در مراسم نکوداشت علامه حسن زاده آملی توسط نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران، علامه در خلال سخنان کوتاهش فرمود: "خاطرم هست در دوران کودکی، برخی مساجد زادگاه مرا، به محل نگاهداری استران تبدیل کرده بودند! قدر تحولی را که امام خمینی ایجاد کرده، بدانید و از آن برای ارتقاء علمی و معنوی خود، استفاده کنید...‌". 🔹روزی به ساده دلی و شوق، با دوستان به دربِ بی نشان منزلش، در کوچه ممتازِ خیابان صفائیه قم، رفتیم و زنگ زدیم. صدای دلنشین اش از آن سوی اِف اِف آمد و خود را معرفی کردیم. با بیانی لطیف و به یاد ماندنی گفت: "عزیزانم! باور کنید که نه من اینقدر دیدنی هستم و نه وقت شما اینقدر کم ارزش! بروید و به درستان برسید و به جای تحملِ زحمت تشریف آوردن به اینجا، مرا از دعا خود محروم نکنید! این رفت و آمدها، کم کم دارد مریض ام می کند! از این دیدارها، واقعا خسته ام..." حقیر و‌ رفقا، اگر چه در آن لحظه از خجالت آب شدیم، اما دانستیم که آن پیر پرفضیلت، برای برنامه و برقراری خویش، ارج قائل است و با این زنهار، ما را نیز به این مهم می خواند. ✍ محمدرضا کائینی 🌀@Arefane
چند تصویر از استاد آیت الله رمضانی در معیت علامه حسن زاده آملی 🌀@Arefane
AUD-20211005-WA0017.opus
1.34M
روضه خوانی حضرت علامه حسن زاده آملی در روز شهادت حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام بخشی از جملات ایشان در این فایل خطاب به حضرت امام رضا علیه السلام: "ما نوکرِ نوکرِ شما هستیم، و تو حجت خدایی، برای امام فرقی بین حالتِ میّت و حیّ نیست (و در هرحال حیّ است). سرِ همه ما به آستان شما و آستان نوکر شماست؛ آقاجان دوستان شما دچار قحطی شده اند، ما سراغ چه کسی باید برویم" پ‌ن: این بیانات علامه، پاسخ روشنی به اتهامات سخیف مخالفان عرفان به ایشان است؛ و ایکاش تهمت‌زنندگان به فکر قیامت خود باشند. (در تازه‌ترین دور از تهمت‌های مخالفین عرفان به علامه حسن زاده آملی، شخصی ادعا می‌کند که آیت‌الله حسن‌زاده آملی به زیارت امام رضا (ع) نمی‌رفتند و می‌گفتند که: من ولیّ حی هستم و امام رضا (ع) ولیّ مرده!!) 🌀@Arefane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ما اسیر تخیل هستیم. فکر می‌کنیم که رفتیم مشهد یک نفر آنجا نشسته است به ما اخم کرده که چرا گناه می‌کنی؟ حالا ما مریض بشویم، برویم پهلوی پزشک مگر پزشک به ما اخم می‌کند؟! غصه هم می‌خورد. امام هم همین است. غصه هم می‌خورد که چرا با خودت همچین کردی؟ خودت را با گناه مسموم کردی؟ گناه هم خودش یک نوع سم است. چرا همچین کردی؟ فقط راهش این است که انسان التماس کند با امام آن ارتباط ایجاد بشود. کار درست شود. ولی نهایت رآفت و مهربانی آنجا نشسته بارها در مشاهد مشرفه ملاحظه می‌کردم می‌دیدم غیر از مهربانی و دلسوزی چیزی نبود. برای همه، بدترین آدم‌ها که شاید ما تحمل نکنیم. آنجا حضرت تحمل می‌کنند. مهربانی می‌کنند. غصه می‌خورند. فقط یک قدم ما برویم. خصوصاً‌ امام رضا علیه السلام... ‌ حاج شیخ جعفر ناصری @Arefane