eitaa logo
آرشیو هیئت محبان
2 دنبال‌کننده
291 عکس
207 ویدیو
26 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
نظر ۹ مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره میزان فطریه طبق نظر مراجع عظام تقلید حضرات آیات خامنه‌ای، سیستانی، وحیدخراسانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، سبحانی، جوادی آملی و مظاهری اعلام شد. ضمن عرض تبریک عید سعید فطر و حلول ماه شوال، خیریه مسجدسازان الزهراء (سلام‌الله‌علیها) آماده دریافت فطریه، کفاره، قربانی و .... جهت استفاده در مناطق محروم می‌باشد. پس از واریز با تلفن‌های اعلامی تماس حاصل فرمایید. رهبر معظم انقلاب اسلامی: گندم ۶۵ هزارتومان، برنج ۱۸۰ هزارتومان و کفاره غیرعمد ۱۶ هزارتومان آیت‌الله العظمی سیستانی: گندم ۷۰ هزارتومان، برنج ایرانی ۱۸۰ هزارتومان و برنج غیرایرانی ۱۲۰ هزارتومان آیت‌الله العظمی نوری همدانی: گندم ۶۵ هزارتومان، برنج ۱۸۰ هزارتومان آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی: گندم ۶۵ هزار تومان و برنج ۱۸۰ هزارتومان آیت‌الله العظمی وحیدخراسانی: گندم ۷۰ هزارتومان آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: گندم مبلغ ۸۰ هزار تومان آیت‌الله العظمی سبحانی: مبلغ ۶۰ هزار تومان آیت‌الله‌ العظمی جوادی آملی: ۳کیلوقوت غالب منطقه(گندم، برنج و ....)، کفاره غیرعمد ۱۶ هزار تومان و کفاره عمد ۹۶۰ هزار تومان آیت‌الله العظمی مظاهری: گندم حدود شصت تا هفتاد هزار تومان
هدایت شده از مطالب ویژه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅روایت ایرانی ساکن آمریکا از ابعاد و زوایای پنهان ماجرای حاج آقای پناهیان ویژه افرادی که انقلابی هستند علی الخصوص طلبه‌های انقلابی •┈••✾••┈• 🇮🇷 |‌‌‌‌ کانون ولائیون بصیرت افزا 👇 🆔 @Shia_Leaders
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
*خاطره‌ای بسیار زیبا و خواندنی از امیر سپهبد شهید صیاد شیرازی در سفر به لبنان از قول امیر ناصر آراسته همرزم و معاون ایشان* سال ۱۳۶۴ جناب صیاد به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش در معیت رییس جمهور وقت، عازم لبنان شدند. من هم در خدمت ایشان بودم. رفتیم سوریه، الجزایر و لیبی مذاکرات انجام شد. بعد از آخرین جلسه، جناب صیاد از رییس‌جمهور پرسیدند : آقا من در مذاکرات فردا و پس فردا مسئولیت و کار خاصی دارم؟ ایشان فرمودند : خیر. ایشان بلافاصله برنامه‌ریزی کرد که به ملاقات ژنرال مصطفی طلاس برود. صیاد شیرازی به ژنرال طلاس گفت که می‌خواهد به جنوب لبنان برود. آقای طلاس گفت : نه آنجا امن نیست. اسرائیل مرتب به آنجا حمله می‌کند و دیوار صوتی را می‌شکند بالاخره ژنرال طلاس راضی شد و گفت : نمی‌گذارم شما به جنوب لبنان بروید، ولی با توجه به اصرار شما می‌گویم بروید به بعلبک. یک اردو گاه آموزشی در آنجا هست. سپاه پاسداران شما در آنجا حضور دارند و در حال آموزش رزمندگان مسلمان هستند. بروید از آنجا بازدید کنید. یک تیپ ورزیده به عنوان تامین مسیر و یک گروهان هم برای حفاظت ما انتخاب شدند. یک سرلشکر سوری هم قرار بود همراه ما باشد و راهنمای مسیر باشد. وقتی می‌خواستیم حرکت کنیم صیاد شیرازی سرلشکر سوری را خواست و گفت : طوری برنامه‌ریزی کنید که وقت نماز به منزل یک شهید و یا مسجد برسیم و نماز اول وقت بخوانیم. خلاصه راه افتادیم و با هدایت سرلشکر سوری، برای نماز صبح رسیدیم به منزل پیر مردی از شیعیان اطراف بعلبک. پنج نفر از اعضای خانواده‌ی این پیر مرد شهید شده بودند. ایشان استقبال گرمی از ما کردند و بعد از نماز سفره‌ی صبحانه‌ای از نان، کره و پنیر محلی مهیا نمودند. هنگام صرف صبحانه، من دیدم توجه این پیر مرد یکسره به صیاد شیرازی است. من در کنار صیاد نشسته بودم و با نگاه‌های پیرمرد، خوردن صبحانه برای من هم مشکل شده بود. چشم از او برنمی‌داشت. بعد از صبحانه شهید صیاد به پیرمرد گفت : چه شده پدر؟ سوالی دارید؟ کاری دارید؟ مشکلی هست؟ ایشان گفت : نه! صیاد گفت : آخر خیلی حواستان به من است. پیر مرد لبنانی گفت : فکر می‌کنم دارم خواب می‌بینم، چون به شما که نگاه می‌کنم، امام را می‌بینم! پیش خود می‌گویم این امام نیست، این سرهنگ صیاد شیرازی است. باز پلک می‌زنم و به شما نگاه می‌کنم، دوباره تصویر امام را می‌بینم. من به جای صیاد شیرازی، امام را دارم می‌بینم. حرفی برای گفتن نداشتیم. وقت خداحافظی پیرمرد دستش را کشید روی پوتین صیاد شیرازی و با خاک آن صورتش را مسح کرد و بعد کف دست خودش را بوسید. جناب صیاد به شدت منقلب شد و با لحنی لرزان گفت : چرا این کار را با من می کنید؟ و دست پیر مرد را گرفت و با اصرار آن را بوسید. بعد هم ادامه داد : شما خودت پدر پنج شهید هستی. چرا این کار را با من کردی؟ پیر مرد گفت : من نه می‌توانم و نه لایق هستم که بیایم و دست و پای امام را ببوسم. می‌خواهم وقتی رفتید ایران ، به امام بگویید گرچه لایق نبودم و نتوانستم بیایم دستبوس شما، ولی پای سربازتان را بوسیدم. جناب صیاد هم بار دیگر دست ایشان را بوسید و حرکت کردیم. سفر سختی بود خصوصاً این که جناب صیاد هنوز جراحت‌هایش کاملاً بهبود نیافته بود و حسابی اذیت می‌شد. در محل استقرارمان، من و ایشان در یک سوئیت اسکان داشتیم. پاسی از شب گذشته وضو گرفتیم و دو رکعت نماز خواندیم و من اجازه گرفتم و سر گذاشتم برای خواب. اما ایشان ایستاد برای نماز خواندن. بعد از یک ساعتی که بیدار شدم، دیدم هنوز مشغول نماز است. ساعت حدود یک بعد نیمه شب بود. دوباره یک چرتی زدم و بیدار شدم. دیدم عبادتش ادامه دارد. مطمئن بودم نماز شب نمی‌خواند چون جناب صیاد همیشه یک ساعت قبل از اذان صبح بیدار می‌شد برای نماز شب و هنوز تا آن ساعت خیلی مانده بود. حدس زدم که موضوعی هست و کنجکاو شدم. بلند شدم و تا خواستم بپرسم چرا استراحت نکردی؟به سجده رفت. متوجه شدم که به شدت هم گریه می‌کند. گریه‌اش که تمام شد، سریع رفتم رو به رویش، پشت به قبله نشستم و گفتم : جناب سرهنگ!شما هنوز نماز شب را شروع نکردی. باید برای من بگویی چرا اینقدر سجده‌ی طولانی داشتی و این قدر گریه می‌کردی؟ ایشان با حجب خاص خودش گفت : آقا برو بگیر استراحت کن یا برو نماز بخوان. دست از سر ما بردار. اما من به دلم افتاده بود که باید حکمت این حال جناب صیاد را متوجه بشوم. آن قدر اصرار کردم تا دوباره اشک بر صورتش روان شد و با همان وضع گفت : آقای آراسته دیدی آن پدر شهید لبنانی با من چه کرد؟ من تا حالا فکر می‌کردم که فقط در مملکت خودم، مدیون مردم خودم و انقلاب اسلامی هستم. امروز فهمیدم که من نه تنها مدیون مردم خودم هستم، بلکه هرجایی در این دنیا مظلوم و شیعه و مسلمانی هست، مدیونش هستم. هرجا کسی علیه ظلم می‌جنگد من به آن مظلوم مدیونم و باید در آنجا حضور داشته باشم. و......
--------------------------------------- ردیف| نام ونام خانوادگی| نام پدر| کدملی | تلفن --------------------------------------- ١-مرضیه ارجمندی @جوانمیر@4500725962@09387534345 ٢-بی بی شاهگل @میرزاحسین@9202516986@09093379509 ٣-شهناز اسماعیلیان @یوسف@1751387461@0919685931 4-گلزارنظری @ابراهیم@1601482841@0935960247 ۵-اقدس بهزادی فرد. @حشمت الله 00‪52506657@‪@09‪09388165858 ۶- زهرا غفوری نژاد @صادق@04910251122@091981336727 7- خدیجه سادات میر بیگم @سیدابوالقاسم@0492802254@33385549 ٨-سادات سیادتی @سیدعباس@1263070019@09128115692 ٩-رقیه آقا محمدی @محمدتقی@5719011889@09195325570 ١٠-نرجس اسدپور تهرانی @عباس@00800591582@0933551038 ١١- فاطمه کریمی @محمدنعیم@4712760974@09104993628 ١٢- محمد سیفی منش @حبیب الله03‪8085307‪ @09‪091017012313‪ ١٣-غلامرضادالوند. @علی@4071816732@09365864492 ١۴-فاطمه سیفی @ابراهیم@4849137180@08335705988 ١۵-زهرابیات @خدایار@3978752263@09108504320 ١۶- محمدرضا میری @مهدی@1930442645@09333434275 ١٧-اعظم دلیری قوچانی @قربانعلی@0938905856 ١٨- لیلا رحیمی @محمدخسین@6589736480@09197155976 ١٩ - احترام سادات موسویان. @ سید میران@1880239493@09102690901 ٢٠صغری شمس موگویی @اسمعیل@0492607783@09905349581
☀️ فرم شماره ۱☀️ ☘️بسم الله الرحمن الرحیم☘️ ختم روزانه قرآن کریم 🌄 روز جمعه سی و یکم فروردین ماه سال ۱۴۰۳ شمسی دهم شوال ۱۴۴۵ قمری ===========‌=== ✨کاربران عزیز می توانند هریک از جز یا حزب های خالی را انتخاب ،سپس در گروه محبان المهدی اعلام فرمایند.اجرکم عندالله ========================= فرم شماره یک 👇 ========================= 🔸🔸جز۱:رفائیان 🔸🔸جز۲:سیانکی 🔸🔸جز۳: 🔸🔸جز۴: 🔸🔸جز۵:باباپور 🔸🔸جز۶:فرخنده سرمدی 🔸🔸جز۷: 🔸🔸جز۸:فرج یار 🔸🔸جز۹:ایرانمنش 🔸🔸جز۱۰:زارع 🔸🔸جز۱۱:صفائیان 🔸🔸جز۱۲:میاحی 🔸🔸جز۱۳:مریم بدری 🔸🔸جز۱۴: 🔸🔸جز۱۵: 🔸🔸جز۱۶:خادمی 🔸🔸جز۱۷:محمدطاها الیاسی 🔸🔸جز۱۸: 🔸🔸جز۱۹: 🔸🔸جز۲۰:رعیتی 🔸🔸جز۲۱:شلالوند 🔸🔸جز۲۲: 🔸🔸جز۲۳: 🔸🔸جز۲۴: 🔸🔸جز۲۵:سرابی 🔸🔸جز۲۶:کاویانی 🔸🔸جز۲۷:خانم اصغری 🔸🔸جز۲۸:مهجور 🔸🔸جز۲۸:خدیجه فلاحی 🔸🔸جز۳۰:طاهری جو ========================= فرم شماره دو👇 ========================= 🔸🔸جز۱:مهناز آماده حزب۱: حزب۲: حزب۳: حزب۴: 🔸🔸جز۲: حزب۱: حزب۲: حزب۳: حزب۴: 🔸🔸جز۳: حزب۱: حزب۲: حزب۳: حزب۴: 🔸🔸جز۴: حزب۱: حزب۲: حزب۳: حزب۴: 🔸🔸جز۵: حزب۱: حزب۲: حزب۳:علی محمدی حزب۴:علی محمدی 🔸🔸جز۶: حزب۱: حزب۲: حزب۳: حزب۴: 🔸🔸جز۷:‌ حزب۱: حزب۲: حزب۳: حزب۴: 🔸🔸جز۸: حزب۱: حزب۲: حزب۳: حزب۴: 🔸🔸جز۹:‌علیزاده حزب۱: حزب۲: حزب۳:خوش سعادت حزب۴: 🔸🔸جز۱۰:خانم کرمانی حزب۱: حزب۲: حزب۳: حزب۴: 🔸🔸جز۱۱:کرامتی حزب۱: حزب۲: حزب۳: حزب۴: 🔸🔸جز۱۲: حزب۱: حزب۲: حزب۳: حزب۴: 🔸🔸جز۱۳: حزب۱: حزب۲: حزب۳: حزب۴: 🔸🔸جز۱۴: حزب۱:مهدوی حزب۲:مهدوی حزب۲:سارا منصوری حزب۳:هادی موسی آبادی حزب۴:هادی موسی آبادی 🔸🔸جز۱۵: حزب۱:یزدانپرست حزب۲:یزدانپرست حزب۲:خداپناه حزب۳: حزب۴: 🔸🔸جز۱۶: حزب۱: حزب۲:وجگانی حزب۳: حزب۴: 🔸🔸جز۱۷: حزب۱: حزب۲: حزب۳: حزب۴: 🔸🔸جز۱۸: حزب۱: حزب۲: حزب۳: حزب۴: 🔸🔸جز۱۹: حزب۱: حزب۲: حزب۳: حزب۴: 🔸🔸جز۲۰: حزب۱:مالمیر حزب۲:مالمیر حزب۳: حزب۴: 🔸🔸جز۲۱: حزب۱: حزب۲: حزب۳: حزب۴: 🔸🔸جز۲۲: حزب۱: حزب۲: حزب۳: حزب۴: 🔸🔸جز۲۳: حزب۱: حزب۲: حزب۳: حزب۴: 🔸🔸جز۲۴:زهرا میرشفیعی حزب۱: حزب۲: حزب۳: حزب۴: 🔸🔸جز۲۵: حزب۱: حزب۲: حزب۳: حزب۴: 🔸🔸جز۲۶: حزب۱: حزب۲: حزب۳:رفیع پور حزب۴:رفیع پور 🔸🔸جز۲۷: حزب۱: حزب۲: حزب۳: حزب۴: 🔸🔸جز۲۸: حزب۱: حزب۲:دوین حزب۳:زکی زاده حزب۴:زکی زاده 🔸🔸جز۲۹: حزب۱:حاتمی حزب۱:بهنام حزب۱:کیانی ز حزب۲: حزب۳: حزب۴: 🔸🔸جز۳۰:ملوک حزب۱:کاویانی حزب۲: حزب۳: حزب۴: ===================== روبیکا https://rubika.ir/joing/DAEHBHHE0KCVDKLSDSBYJIQKKBTAORYG بله ble.ir/join/YjFhZjhkND سروش https://splus.ir/joingroup/AFNrXGyZzTIF05V8CX00Fw ایتا -قرآن https://eitaa.com/joinchat/1265893577C6d24ec7815 ایتا https://eitaa.com/joinchat/1295843542Cf4ac433c4c ایتا:(جلسه ماهانه هیئت محبان‌ المهدی-ری) https://eitaa.com/joinchat/1664418181C075153ddf5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 دفاع حاج مهدی سلحشور از طرح نور نیروی انتظامی 🇮🇷کانال روابط عمومی پلیس استان قم را به دوستان خود معرفی نمایید🇮🇷🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/3624927405C401df35511
📣 مرکز اطلاع‌رسانی فراجا در اطلاعیه‌ای ضمنِ قدردانی مجدد از مردمِ قانون‌مدار ایران برای همکاری و همراهی در اجرایِ "طرحِ نور"؛گزارشی از اقداماتِ فراجا را از آغازِ طرح تاکنون تشریح نمود. در اطلاعیه شماره سه فرماندهی انتظامی کشور در خصوص "طرحِ نور"(عفاف و حجاب) آمده است: 🔹با اجرای طرح نور از روز شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ اکثرِ بانوانِ این مرز و بوم با مجریان قانون و حافظانِ امنیت در تعامل، همکاری و همراهی بودند. 🔹گزارش‌های میدانی و بررسی‌های دقیق با ابزارِ هوشمند نشان‌داده است که وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح مطلوب‌تر بوده و این شرایط در روزها و هفته‌هایِ آینده روندِ بهتر و مناسب‌تری خواهد یافت. 🔹براین اساس اجرایِ طرحِ نور منطبق با خواست و ساختِ عمومیِ جامعه و مسئولین اجرایی کشور و براساس وظایف محوله به پلیس بعنوان مجری قانون در کنار دیگر ماموریتهای امنیتی و انتظامی، تداوم خواهد داشت و برخی شیطنت‌هایِ رسانه‌ای توسط جريان سازیِ معاندین در اجرایِ سناریوهایِ ساختگی بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت. 🔹ناگفته پیداست که پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنشِ اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد. 🇮🇷کانال روابط عمومی پلیس استان قم را به دوستان خود معرفی نمایید🇮🇷🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/3624927405C401df35511
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 طرحی برای پاسداری از یک فریضه 🔸 اجرای طرح نور عفاف و حجاب همزمان با سراسر کشور در قم درحال اجراست. 🇮🇷کانال روابط عمومی پلیس استان قم را به دوستان خود معرفی نمایید🇮🇷🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/3624927405C401df35511
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اقدامی زیبا از بسیجیان پایگاه بسیج شهید افتخاری قم در تقدیر از نیروی انتظامی به دلیل اجرای طرح عفاف و حجاب (نور) 🔻ظهر امروز به همت بسیجیان و فرمانده پایگاه بسیج شهید افتخاری قم و با دستان پدر شهید مدافع حرم شهید مهدی ایمانی از ۲۰ تن از عوامل محترم امنیت اخلاقی فراجای استان قم با اهدای قطعه فرش متبرک حرم مطهر امام رضا (ع) و چفیه ای که یک طرفش عکس حاج قاسم و پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران و طرف دیگر پرچم فلسطین بود، در میدان جانبازان قم تقدیر به عمل آمد. 🇮🇷کانال روابط عمومی پلیس استان قم را به دوستان خود معرفی نمایید🇮🇷🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/3624927405C401df35511
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شما هم میتوانید یک پاکت مخصوص درب بطری بزارین وقتی جمع شد باآقای شفیعی تماس بگیرین بیان ببرن989122525321 لطفا در گروه هایی که دارین ارسال کنین شما هم درثواب ویلچر جهت معلولین ونیازمندان شریک باشین 🇮🇷کانال روابط عمومی پلیس استان قم را به دوستان خود معرفی نمایید🇮🇷🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/3624927405C401df35511
امام علی (ع) پوشيدگي زن، براي او بهتر است و زيبايي اش را پايدارتر مي سازد. (تصنيف غرر الحكم و درر الكلم، ص 405) ━═━⊰❀🚨❀⊱━═━ 🇮🇷کانال روابط عمومی پلیس استان قم را به دوستان خود معرفی نمایید🇮🇷🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/3624927405C401df35511
🔻حمایت ،پشتیبانی و قدردانی رئیس و اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم از فرمانده انتظامی استان به دلیل طرح سراسری نور حجاب و عفاف در قم 🇮🇷کانال روابط عمومی پلیس استان قم را به دوستان خود معرفی نمایید🇮🇷🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/3624927405C401df35511
29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢اجرای طرح عفاف و حجاب در حاشیه بازی تیم های استقلال تهران و شمس آذر قزوین در استادیوم آزادی و منع ورود بانوان بدحجاب به داخل مجموعه با همکاری یگان زنان و کارکنان تیپ ویژه پاسداران تهران بزرگ 🇮🇷کانال روابط عمومی پلیس استان قم را به دوستان خود معرفی نمایید🇮🇷🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/3624927405C401df35511
لینک‌های ثبت‌نام در تذکر لسانی کشف حجاب از جانب پلیس نیست اطلاعیه فراجا: 🔹 لینک‌های منتشره جهت ثبت‌نام و نقش آفرینی در طرح "تذکر لسانی و مقابله با کشف حجاب و برهنگی" و موارد مشابه، از جانب پلیس نمی‌باشد. 🔹هرگونه اقدام رسانه ای و اطلاع رسانی در موضوعات مرتبط با پلیس، صرفا از طریق وبگاه رسمی به نشانی www.police.ir انجام می شود. 🇮🇷کانال روابط عمومی پلیس استان قم را به دوستان خود معرفی نمایید🇮🇷🇮🇷 https://eitaa.com/joinchat/3624927405C401df35511
منوی بالا فارسی  www.islamquest.net منوی اصلی بازدید 66124 آخرین بروزرسانی: 1397/09/26 کد سایت fa14614 کد بایگانی 14858 نمایه آثار قناعت و فرق آن با بخل طبقه بندی موضوعی میانه روی و اعتدالفضایل اخلاقی اصطلاحات بخل (بخیل، خسیس، خسّت)قناعت گروه بندی اصطلاحات سرفصل‌های قرآنیاصطلاحات اخلاقی اشتراک گذاری خلاصه پرسش قناعت در زندگی چه آثاری را در پی دارد و چگونه آن را با خساست در زندگی تشخیص دهیم؟ پرسش قناعت در زندگی چه آثاری را در پی دارد و چگونه آن را با خساست در زندگی تشخیص دهیم؟ پاسخ اجمالی قناعت در لغت ‏به معنای بسنده کردن به مقدار کم، از کالای مورد نیاز، و رضایت‏ به چیزی است که نصیب شخص می‌‏شود. در احادیث گاهی کلمه قناعت‏ به معنای مطلق رضایت ‏به کار رفته است. در تفاوت قناعت و بخل گفتنی است: قناعت بیشتر در اخلاق فردی مطرح است و مربوط به استفاده بهینه از امکانات زندگی و اجتناب از زیاده روی در هزینه‌ها و مصارف و رضایت به نعمت‌های الاهی است، اگر چه اندک باشد، در حالی‌که بخل مربوط به اخلاق اجتماعی است، آن گاه که انسان باید به یاری دیگران بشتابد و از امکانات مالی و اعتباری خویش در جهت مصارف مورد نیاز جامعه استفاده نماید، بخل بورزد و هزینه نکند. پاسخ تفصیلی قبل از پرداختن به موضوع قناعت، معنای لغوی و اصطلاحی و تفاوت آن با بخل  مورد بررسی قرار گرفته و سپس به ارزش و آثار آن می‌پردازیم: معنای قناعت و تفاوت آن با بخل الف) معنای قناعت: قناعت در لغت ‏به معنای بسنده کردن به مقدار کم، از کالای مورد نیاز، و رضایت‏ به چیزی است که نصیب شخص می‏‌شود.[1] در احادیث گاهی کلمه قناعت‏ به معنای مطلق رضایت ‏به کار رفته است. امام علی (ع) در نامه‌‏ای به عثمان بن حنیف می‏‌فرماید: آیا خودم را قانع کنم که بگویند او امیرالمؤمنین است و با آنها در سختی‌های روزگار مشارکت نداشته باشم؟[2] در علم اخلاق قناعت در مقابل حرص استعمال می‌‏شود. صفت قناعت موجب می‌‏شود که شخص به مقدار نیاز و ضرورت بسنده کند و زاید بر آن‌را نطلبد.[3] بنابراین می‌توان گفت قانع کسى است که به اندک بسنده مى‌کند و ناخشنود نمى‌شود و به سهم خویش راضی است. ب) تفاوت قناعت با بخل: در تفاوت قناعت و بخل گفتنی است: قناعت بیشتر در اخلاق فردی مطرح است و مربوط به استفاده بهینه از امکانات زندگی و اجتناب از زیاده روی در هزینه‌ها و مصارف و رضایت به نعمت‌های الاهی است، اگر چه اندک باشد، در حالی‌که بخل مربوط به اخلاق اجتماعی است، آن‌گاه که انسان باید به یاری دیگران بشتابد و از امکانات مالی و اعتباری خویش در جهت دست‌گیری و یاری افراد نیازمند استفاده نماید، بخل بورزد و هزینه نکند. قناعت نمود مناعت طبع و بزرگواری و زهد و تحمل آدمی است، در حالی‌که بخل صفت رذیله و ناشی از حقارت نفس و نمود خودخواهی انسان است. در این عرصه آدمیان به چهار دسته‌اند: 1. خود می خورند و به دیگران نیز می‌دهند، ایشان اهل انفاق اند. 2. خود نمی‌خورند و به دیگران می‌دهند، ایشان ایثارگرانند. 3. خود می‌خورند، ولی به دیگران نمی‌دهند. ایشان بخیل‌اند. 4. خود نمی‌خورند و به دیگران نیز نمی‌دهند، ایشان پست و لئیم‌اند. می‌شود که انسان نه خود از مال خویش بهره ببرد و نه به دیگران بدهد، ولی این در نهایت پستی و لئامت و بدتر از بخل است، زیرا انسان بخیل تنها به دیگران نمی دهد و خود از مال خویش بهره دارد. بهترین حالت این است که انسان با رعایت قناعت هم خویش از مال خویش بهره لازم داشته باشد و هم زیادی آن را انفاق و ایثار کند و دیگران را نیز در بهره مندی خویش شریک نماید و با دردمندان و نیازمندان جامعه همدردی داشته باشد. عقل عامل مهمی در گزینش قناعت است. حضرت علی (ع) می‏فرماید: "آن که خردورزی کند، قناعت پیشه می‏کند".[4] عقل قناعت را به علت آثار ارزشمند آن، بر می‏گزیند و آن را به سود شخص می‏داند. و از جمله آثاری که به دنبال دارد: بی‏نیازی انسان از غیر خود و قدرت یافتن آدمی برای تحمل کمبودها و صبر بر آنها، گرچه انسان در ظاهر با قناعت، از امکانات ظاهری استفاده کمتری می‏کند، ولی به جهت عاقبت قناعت، این عمل مورد پذیرش عقل است. هر اندازه سطح دانش شخص نسبت‏ به جهان و نفس خود بیشتر می‏شود و با عمق بیشتری به مسائل انسانی توجه می‏کند، در پذیرش صفات پسندیده انسانی، از جمله صفت قناعت، آمادگی بیشتری پیدا می‏کند. با آنچه بیان شد روشن مى‌گردد که قناعت جلوه اى از حالت و ملکه زهد است که در رفتار و سطح معیشت زندگى انسان پدید مى آید و در واقع زندگى زاهدانه همان زندگى با قناعت ساده و به دور از آزمندى، رفاه زدگى، تجملگرایى و تنوع طلبى است. امیر المؤمنین (ع) نیز قناعت را به زندگى ساده و کم زرق و برق و سبک تفسیر کرده است: "به اندک دنیا بسنده کنید تا دینتان سالم بماند؛ زیرا مؤمن به اندکى که کفایتش کند قناعت دارد".[5]
به طور کلی باید توجه داشت که قناعت، بخل ورزیدن و یا مصرف نکردن نیست، قناعت آن است که انسان از امکانات خویش به صورت صحیح و با بهره وری مناسب و رعایت الگوی مصرف توصیه شده در جامعه و مطابق دستورات اسلام استفاده کند و در این امور از زیاده روی و ریخت و پاش اجتناب ورزد.[6] آثار قناعت قناعت از بعد مثبت و منفی دارای آثار فراوانی است. به برخی از پیامدهای مثبت و منفی آن اشاره می کنیم: پیامدهای مثبت الف) عزت و سر فرازی: قرآن به صراحت بیان می کند که عزت مخصوص خداوند، رسول خدا و مؤمنان است؛[7] این عزت و سر فرازی اهمیتش به قدری است که به انسان مؤمن اجازه داده نشده است که به هیج وجه خود را در مقابل دیگران خوار و زبون کند. امام صادق (ع) فرمود: خداوند تمام امور مؤمن را به خودش واگذار کرده، ولى به او اجازه نداده است که خود را ذلیل و خوار کند، مگر نمی‌‏بینى خداوند در این باره فرموده: «عزّت مخصوص خدا و رسول او و مؤمنان است»؟ بنابر این سزاوار است مؤمن همیشه با عزّت باشد و زیر بار ذلت نرود.[8] پیامبر اکرم (ص) فرمود: شایسته نیست که مؤمن خود را ذلیل کند.[9] بی‌گمان، یکى از چیزهایى که سبب عزّت و بزرگى انسان می‌‏شود و او را از ذلّت و خوارى نجات می‌‏دهد قناعت است. امیر مؤمنان (ع) فرمود: هیچ کس از شخص قانع عزیزتر نیست.[10] قناعت وسیله عزّت است.[11] قناعت سبب عزّت و بى نیازى از مردم است.[12] قناعت پایدارترین عزّت است.[13] ب) گنج بى پایان: رسول گرامى اسلام (ص) فرمود: قناعت گنجى است که فانى نمى‏شود.[14] نیز فرمود: قناعت مالى است که تمام نمى‏شود.[15] على (ع) در این باره مى‏فرماید: گنجى بى نیاز کننده‏تر از قناعت نیست.[16] ج) قناعت و بى‏نیازى: رسول خدا (ص) فرمود: بى نیازى به فراوانى ثروت نیست، بى‏نیازى تنها در روحیه بى‏نیازى است.[17] امام صادق (ع) فرمود: هر کس به آنچه خدا روزیش کرده قانع باشد از بى نیازترین مردم است.[18]و نیز فرمود: برترین بى‏ نیازی ها قناعت است.[19] امیر مؤمنان (ع) فرمود: قناعت سرآمد بى نیازی ها است.[20] آثار سوء قانع نبودن الف) ذلّت و خوارى: کسى که به آنچه خدا براى او مقدّر کرده است راضى نباشد، خواه ناخواه چشم طمع به مال دیگران خواهد داشت که در نتیجه، دست نیاز به سوى آنان دراز خواهد کرد و این خود موجب ذلّت و خوارى او خواهد شد. امام صادق (ع) فرمود: چه زشت است براى مؤمن که میل و رغبتى در او باشد که او را خوار و ذلیل کند.[21] علامه مجلسى در توضیح حدیث می گوید: مقصود از میل و رغبتى که نکوهش شده و سبب ذلّت و خوارى انسان مى‏گردد، آن است که دست به سوى مردم دراز کند و از آنان چیزى بخواهد، اما سؤال کردن از خدا و توجّه و رغبت به پروردگار گذشته از این که ذلت آفرین نیست، مایه سربلندى و عین عزّت است.[22] ب) نگرانى دائم: از نتایج آز و طمع، نگرانى و تشویش خاطر است. امام باقر (ع) در باره نزول آیه: "رگز چشم خود را به نعمت هاى مادّى که به گروه هایى از آنها داده‏ایم میفکن که اینها شکوفه‏هاى زندگى دنیا است و براى آن است که آنان را با آن بیازماییم و روزى پروردگارت پایدارتر است"، مى‏فرماید: پیامبر اکرم (ص) وقتى این آیه را شنید راست نشست و فرمود: هر کس به خدا دل نبندد حسرت دنیا او را از پاى در مى‏آورد، و هر کس چشم از مال و ثروت مردم بر ندارد حزنش طولانى شود و خشمش فرو ننشیند، و هر کس نعمت خدا را تنها در خوردنی ها و نوشیدنی ها ببیند عمرش کم و عذابش [: درد و رنجش‏] نزدیک شود.[23]، [24] بنابر این، انسان باید همیشه در زندگى اعتدال و میانه روى را از دست ندهد و قناعت را پیشه خود سازد، که در غیر این صورت، روى سعادت و خوشبختى را نخواهد دید.   [1]طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، ج 4، ص 384، کتابفروشی مرتضوی، تهران، 1375ش. [2] نهج البلاغة، ص 418، انتشارات هجرت، قم. [3]ر.ک: نراقى، ملا مهدى، جامع السعادات، ج 2، ص 104، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، بیروت. [4]آمدی، عبد الواحد بن محمد، غرر الحکم و درر الکلم، ص 391، انتشارات دفتر تبلیغات، قم، 1366 ق. [5]همان ص 393. [6] اقتباس از سایت http://amoozeh.ir/Archive (با دخل و تصرف و ویرایش). [7]منافقون، 8. [8]کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 5، ص 63، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1365ق. [9] سید بن طاوس، الیقین، ص 336، مؤسسة دار الکتب، قم، 1413 ق.
🔅باسمه تعالی🔅 🏴السلام علیک یاسیدالکریم 📣 ویژه برنامه ایام رحلت حضرت عبدالعظیم(ع) ⚫️هیئت محبان المهدی(عج)، مراسم گرامیداشت وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) را با 👤سخنرانی حضرت حجة الاسلام والمسلمین حاج شیخ صادق (ازقم) برگزارمی نماید. 📆زمان: جمعه ٧ اردیبهشت ماه 🕰ازساعت ١٩ الی٢١:٣٠شب مقدم خواهران وبرادران را گرامی می داریم 🕌مکان:شهرری، خیابان فرمانداری، مقابل اداره ورزش وجوانان پلاک ١٠ ◾️روابط‌عمومی هیئت محبان المهدی(عج) https://eitaa.com/joinchat/1664418181C075153ddf5
غیر رسمی ⁉️♻️ علت سفر سردار سلامی و حاجی زاده به مشهد قبل از حمله به اسرائیل غاصب 🔻پس از حمله به کنسولگری ایران در سوریه فرماندهان نظامی تصمیاتی می‌گیرند و سردار سلامی و حاجی زاده خدمت حضرت آقا می‌رسند و چگونگی حمله و تعداد موشک ها رو شرح می‌دهند 🔹حضرت آقا می فرمایند حالا که دارید می زنید خوب تر و با تعداد بیشتر بزنید که بازدارندگی هم ایجاد کند❗️ 🔻پس از آن طی جلساتی تصمیمات جدیدی می‌گیرند و مجدد می‌خواستند برای کسب دستور نهایی خدمت حضرت آقا بروند که متوجه می‌شوند ایشان به مشهد مشرف شده اند لذا سردار سلامی و حاجی زاده نیز به مشهد و نزد حضرت آقا می روند و (علی الظاهر صبح جمعه ۲۴ فروردین) با رهبر ملاقات می‌کنند و پس از صحبت‌هایی در خصوص دلایل حضور در این زمان در حرم امام رضا علیه السلام، سرداران سپاه نحوه حمله و میزان آن را تشریح می‌کنند و ایشان هم تایید می‌کنند درنهایت حضرت آقا برای زمان حمله در روز و ساعت مورد نظر استخاره ای می گیرند و این آیه شریفه راهنما می‌شود ۞ وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ أَنْ أَلْقِ عَصَاكَ ۖ فَإِذَا هِيَ تَلْقَفُ مَا يَأْفِكُونَ ‎﴿سوره اعراف آیه ١١٧﴾‏ و به موسی وحی کردیم که: «عصایت را بینداز»؛ پس [انداخت و اژدها شد] و ناگهان آنچه را به دروغ ساخته بودند فرو بلعید.🌺🌺🌸🌸🌹🌹 @chafiehmeshki
بسم‌الله الرحمن الرحیم جلسه این هفته هیئت محبان المهدی خیابان فرمانداری به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام، باسخنرانی حاج آقاپرنیان درروز جمعه ١۴اردیبهشت ، ازنمازجماعت مغرب وعشاءتا ساعت ٩:٣٠برقراراست. (ویژه برادران وخواهران)