┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
#معرفت مهدوی
#استاد بروجردی
✅راه نجات از نفوذ شیطان
❇️در دعای یستشیر می خوانیم:
«جَارَكَ عَزِیز»
« خدایا! پناهنده به تو عزیز است»
✳️«عزیز» هم به معنای محترم و ارزشمند است ، هم به معنای نفوذ ناپذیر.
🔶پناهنده به خدا و پناهنده به «ولی خدا» تحت نفوذ شیطان قرار نمیگیرد.
🔷اگر نتوانستهایم از رذائل اخلاقی خود دور شویم و هنوز نفسانیت و شیطنت بر زندگیمان حاكمیت دارد به این دلیل است كه از اماممان دور هستیم و درعرصه زندگیمان برای او نقشی قائل نمیشویم.
❇️در صورت پناهندگی به حضرت ولی عصر عجّلاللهفرجه عزت نصیبمان شده، و به هیچ وجه تحت نفوذ شیطان قرار نمیگیریم.
#معرفت_امام
#امام_زمان
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
⭕️بلایی که چشم سر ما میاره چیست؟؟؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
فقط گفتی به ما پرواز ، پرواز!
در زندان غیبت کی شود باز؟
بدون تو چگونه پرگشاییم؟
برای هر عمل هستی سر شروع . . .
به مارحم کن بی قرارم بیا
کجا بغضم رو جا بگذارم بیا
ببین چی گذشته تو این انتظار
بیا روی این زخم مرحم بگذار
یا مهدی
شبت بخیر آرام جانم💚🌙
#شبـ💫ـتون مــهــدوی❣️
#نفســــــتون_حـــــــــیدری💚
#التماس_دعای_فرج 🤲
اللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج 🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🌺زیارت روز سهشنبه
✨السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صبحكم الله بظهورالحجة عليه السلام إن شاءلله و بالخير والعافية
🔷زيارة الامام السجاد والباقر والصادق عليهم السلام في يوم الثلاثاء:
السَّلامُ عَلَيْكُمْ ياخُزَّانَ عِلْمِ اللهِ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ ياتَراجِمَةَ وَحْيِ اللهِ، السَّلامُ عَليْكُمْ ياأَئِمَّةَ الهُدى، السَّلامُ عَلَيْكُم ياأَعْلامَ التُّقى، السَّلامُ عَلَيْكُمْ ياأَوْلادَ رَسُولِ اللهِ، أَنا عارِفٌ بِحَقِّكُمْ، مُسْتَبْصِرٌ بِشَأْنِكُمْ مُعادٍ لاَعْدائِكُمْ مُوالٍ لاَوْلِيائِكُمْ، بِأَبِي أَنْتُم وَاُمِّي، صَلَواتُ الله عَلَيْكُمْ. اللّهُمَّ إِنِّي أَتَوالى آخِرَهُمْ كَما تَوالَيْتُ أَوَّلَهُمْ وَأَبْرءُ مِنْ كُلِّ وَلِيجَةٍ دُونَهُمْ وَأَكْفُرُ بِالجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَاللاّتِ وَالعُزَّى، صَلَواتُ الله عَلَيْكُمْ يامَوالِيَّ وَرَحْمَةُ الله وَبَرَكاتُهُ. السَّلامُ عَلَيْكَ ياسَيِّدَ العابِدِينَ، وَسُلالَةَ الوَصِيِّينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياباقِرَ عِلْمِ النَبِيِّينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ ياصادِقا مُصَدَّقا فِي القَوْلِ وَالفِعْلِ، يامَوالِيَّ هذا يَوْمُكُمْ وَهُوَ يَوْمُ الثُّلاثاءِ، وَأَنا فِيهِ ضَيْفٌ لَكُمْ وَمُسْتَجِيرٌ بِكُمْ فَأَضِيفُونِي وَأَجِيرُونِي بِمَنْزِلَةِ الله عِنْدَكُمْ، وَآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ
💠 ذکر روز سه شنبه: یاارحم الراحمین۱۰۰مرتبه
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
💠روزمان را با آیات قرآن نورانی میکنیم:
✨و إِذِ ابْتَلى إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِمات فَأَتَمَّهُنَّ...
🍃(به خاطر آورید) هنگامى که خداوند، ابراهیم را با وسائل گوناگونى آزمود...
📗ســـــــــــــــوره بقـــــــــــــره آیــــــــــــــه 124
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
💎 حضرت اميرالمؤمنین (ع) در توصيف اهل طالقان وجود دارد که ایشان فرمودند:
«خوشا به حال طالقان! كه برای خدا در آن گنجهايی است، ولی نه از طلا و نقره، بلكه مردانی است كه خدا را به حقّ شناختهاند، آنها ياوران حضرت مهدی(عج) در آخرالزّمان هستند.»
📚 «كشف الغمة في معرفة الأئمة» (ط - القديمة)، ج 2، ص 478.
#مناسبتی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🔵⚪️ آداب مسافرت در كلام جناب لقمان (ع)
🔺امام صادق علیه السلام ـ در بيان سفارش لقمان عليه السلام به فرزندش ـ مي فرمايد:
🔺 اي پسرم! هرگاه با گروهي مسافرت كردي، با آنان در كارهاي مربوط به خود و آنها، بسيار مشورت كن و به رويشان بسيار لبخند بزن و نسبت به زاد و توشهات، كريم و بخشنده باش.
🔺 هرگاه دعوتت كردند، بپذير و هرگاه از تو ياري خواستند، كمكشان كن و با سه چيز، بر آنان فائق باش: سكوت طولاني، نماز گزاردنِ بسيار و سخاوتمندي نسبت به آنچه از مال و توشه داري.
🔺 هرگاه تو را به گواهي طلبيدند، برايشان گواهي بده. هرگاه با تو مشورت كردند، درباره رأي خود، كوشش كن؛ اما تصميم قطعى نگير، تا اينكه انديشهات تثبيت شود و تأمّل كرده باشي.
🔺 پاسخ هيچ مشورتي را نده، مگر آنكه درباره آن ـ در حالي كه قيام و قعود مي كني و در حال استراحت و خوردن و پس از نماز ـ فكر كني و حكمتت را به كار گيري.
🔺 زيرا هر كس براى مشورتْ خواه، خالصانه خير خواهي نكند، خداوند ـ تبارك و تعالي ـ نظرش را از او سلب مي كند و امانتِ اهليت مشورت را بازپس مي گيرد.
🔺 و هرگاه ديدى كه يارانت مي روند، تو هم با آنان برو و هرگاه ديدى كار مي كنند، تو هم با آنان كار كن. هرگاه صدقه دادند و قرضي عطا كردند، تو هم بده و حرف بزرگتر را گوش بده.
🔺 و هرگاه به تو امر كردند و از تو چيزي خواستند، در جوابشان «آري» بگو و «نه» نگو؛ زيرا «نه» گفتن به درخواست كسي، نشانه ناتواني است.
🔺 زيرا اهل فضيلت، اگر كاري از آنها بر آيد، انجام مي دهند و اگر نيايد، مي گويند: «ان شاء اللّه، انجام مي شود.»
🔺 و هرگاه در راهتان سرگردان شديد، پياده شويد و هرگاه در مقصدتان ترديد پيدا كرديد، درنگ و مشورت كنيد تا راه صحيح را دريابيد.
📚 الكافي، ج 8، ص 348، ح 547؛ كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 298، ح 2505؛ بحار الأنوار، ج 13، ص 422، ح 18.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
❤️مردی که از قم قیام کرد
💠 امام موسي کاظم(ع) میفرمایند: « مردي از قم مردم را به حق دعوت کند، افرادي پيرامون او گرد آيند که قلب هايشان همچون پاره هاي آهن استوار است. بادهاي تند حوادث آنان را نلغزاند، از جنگ خسته نشده و نترسند، اعتمادشان بر خدا است و سرانجام کار از آن پرهيزکاران است.» 📚 (بحارالأنوار، ج 57، ص 215).
💎 حضرت رسول(ص) میفرمایند: «مردمي از شرق قيام ميکنند و زمينه را براي حرکت جهاني مهدي [عج] فراهم ميسازند.»📚 (الزام الناصب، ج 2، ص 14).
🔷 آیت الله قائم مقامی در تفسیر روایات می گوید: با انقلاب اسلامی پروژه ی ظهور کلید خورده است، هیچ شوخی هم نداریم، هیچ رودربایستی هم نداریم که بترسیم، نه واقعیتی است و زمان هم معین نمی کنیم ولی واقعیت این است که با تشریف فرمایی امام خمینی به این عالم و وقوع انقلاب اسلامی و تشکیل دولت ولایت فقیه ، پروژه ظهور کلید خورده است.
🔶بسیاری ازمراجع عظام و علما معتقدند این انقلاب همان انقلاب وعده داده شده و زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) است آنچنانکه خود حضرت امام(ره) میفرمایند: «انقلاب ما نقطة شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام، به پرچمداري حضرت حجت ارواحنا فداه است كه خداوند بر همة مسلمانان و جهانيان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد.». 📕(صحيفة نور امام خمینی، ج 21، ص 327).
🔖بنابر حدیثی از امام محمد باقر(ع) و اعتقاد محققيني چون علامه كوراني فاصله ميان آغاز انقلاب تا ظهور کمتر از عمر معمولي يك انسان خواهد بود. یعنی کسی که آغاز این حرکت را دیده است میتواند امیدوار باشد که ظهور را هم ببیند (
📚رجوع کنید به عصر ظهور ص 266).
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🔰 انقلاب مردم ایران،طبق کدام آیات قرآن بود؟
✨آن اعبدوالله واجتنبوا الطاغوت....۳۶ نحل
خدارا عبادت کنیدوازطاغوت دوری کنید
✨۲.ان الله یامرکم آن تودو الامانات الی اهلها..
.۵۸ نساء
خدا امر کرده که امانت رابه اهلش بدهید.مهمترین امانت خدا،حکومت است که حق خداست.
✨فمن یکفربالطاغوت ویومن بالله فقداستمسک بالعروة الوثقی لاانفصام لها.....۲۵۶بقره
🍃چنگ زدن به ریسمان محکم وپاره نشدنی خدا،به این است که به طاغوت پشت کنیم ومطیع خداباشیم
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
#بهترین پناهگاه 📿
⚪️حضرت مریم با عبادت زیاد به خدا نزدیک شد:
💠حضرت مریم مقدس زنی با ایمان و پاکدامن بود و به خاطر اخلاص در عمل و انجام عبادت فراوان لایق شنیدن وحی الهی شد و خداوند حضرت عیسی علیه السلام را به او هدیه داد.
در سوره آل عمران آمده است که ملائکه به حضرت مریم گفتند:
ای مریم، فرمانبردار خدا باش و برای خدا سجده کن و با اهل رکوع و عبادت و بندگی برای پروردگارت برخیز.
مریم از این فرمان، در عبادت و اطاعت و رکوع و سجود و نماز سر از پای نمی شناخت و در راه اطاعت پروردگار آنچنان خالص و خاشع بود که به جز سه زن هیچکس در مقام اطاعت به آن درجه نرسید.
📚بهترین پناهگاه حکایات و داستانهای نماز
✍🏻رحیم کارگر محمدیاری
#نماز_اول_وقت
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
32.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
📹 #نماهنگ | یا أبامهدی! یا قاسم! عَهداً عَهداً سَنُقاوِم
🎙 بانوای: حاج #میثم_مطیعی
🏴 بمناسبت #اربعین شهادت سردار بزرگ اسلام #حاج_قاسم_سلیمانی و ابومهدي المهندس...
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🔰برای حصول تقرّب الی الله، و از بین رفتن حجابِ بین انسان و خداوند، بزرگان چه فرموده اند؟
🔶 آنچه كه براى سير سالك در سفرِ «مِن الخلق الى الحق» لازم و ضرورى است، جنبه حذف ابتعادِ بين او و خداوند متعال است كه به واسطه قرب، آن آثار وجودى پروردگار كه منبعث از وجود منبسط است در او ظاهر و متجلّى مىشود. پس سالك در سفر اولِ خود كه «من الخلق الى الحق» است بايد به جنبه ابتعاد وجودى خودش پى ببرد و آن را از بين ببرد.
✅ يكى از راه هايى كه دستور مى دهند
1️⃣ تفكّر در نفس است
2️⃣ و يكى از راه ها ذكر است.
3️⃣ و امّا يكى از آن راه ها كه بايد با آن همراه و توأم باشد جنبه
🔵إعراض نفسانى از دنيا و تعلقات دنيا است.
با حفظ تعلقات، آن ابتعاد به حال خودش باقى مى ماند.
⬅️ اينها راه هايى است كه براى سلوك دستور مى دهند، يعنى آنچه كه در وهله اوّل مطرح است، اين است كه آن جهت استقلال، اَنانيّت، خود محورى و تشخّص در وجود خود و در يك كلمه، خود ديدن و جز خود را نديدن، بايد از بين برود. در اين ظرفيت است كه انسان جهان بينى و معرفت شناسى پيدا مى كند.
📚 گلشن اسرار، ص199و200.
✍️ آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه.
#سلوک
#تفکر
#ذکر
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈ #ادامه ⚪️ #تاثیر ساده زیستی در زندگی 🔵🔴 #شرايط تحقق زهد حقيقي ❇️در تحقق زهد حقيقي
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
#ادامه
⚪️ #تاثیر ساده زیستی در زندگی
🔰آثار زهد و ساده زيستي و نقش آن در رشد انسان
📗در قرآن كريم اشارۀ صريح به آثار زهد و ساده زيستي وجود ندارد، ولي از دلالت هاي غيرمطابقي برخي آيات، مي توان برخي از اين آثار را به دست آورد. اما در روايات فراواني از ائمه معصومين ع به صراحت به آثار زهد و ساده زيستي اشاره شده است. اين بركات و آثار، همچون نور فروزنده اي است كه در حقيقت راهنماي انسان ها در صعود به قله هاي رستگاري فردي و اجتماعي و موجب قرب و رضايت خداوند است. مي توان گفت: حركت در مسير زهد و ساده زيستي، به وقوع آثار و بركاتي مي انجامد كه اين آثار و بركات، انسان را از پيشگامان راه انبياء و ائمه معصومين ع قرار مي دهد و جامعه مطلوب اسلامي را به ارمغان مي آورد كه همۀ انسان ها در ساية عدالت، امنيت اخلاقي و عبادي در آن، به رشد هدايت شده و تمامي استعدادها به طور صحيح به بار مي نشيند، اين همان هدف انبياء الهي است كه سال ها براي آن تلاش مي كردند.🔺 برخي آثار زهد و ساده زيستي عبارتند از:
💢۱. حق پذيري و حق پرستي
🔷فطرت آدمي بر طهارت و دين باوري بنيان نهاده شده است و ميل به ناپاكي ندارد. علّامه طباطبائي ذيل آيۀ قُلْ لا يَسْتَوِي الْخَبيثُ وَ الطَّيِّبُ وَ لَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبيثِ فَاتَّقُوا اللَّهَ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون (مائده: ۱۰۰) مي نويسد: دين از احكام فطرت و نواميس خلقت است، و چيزى را كه دين دعوت به آن مىكند، همان زندگى طيب و پاكيزه است، و چيزى را كه از آن نهى مىكند همان زندگى آلوده و ناپاك است (طباطبائي، ۱۳۷۴، ج ۶، ص ۲۱۸). بنابراين، روشن است كه چون رفاه طلبي، زياده روي در تجملات و دنياپرستي زمينۀ ارتكاب به گناه و ناپاكي را فراهم مي كند و خلاف فطرت آدمي است، فطرت را رو به خاموشي مي برد و رعايت زهد و ساده زيستي و ترك لذت هاي غفلت زاي دنيوي، فطرت آدمي را پر فروغ ساخته، زمينۀ رشد فطري و دين باوري را تقويت مي كند. همچنين در روايات به اين مطلب اشاره شده است. چنانچه شخصي از امام سجاد عليه السلام پرسيد: زهد در دنيا چيست؟ امام عليه السلام فرمود: زهد همان روي آوردن و رغبت به تقوا است (حرعاملي، ۱۳۸۵، ج ۱۱، ص ۳۱۵). حضرت علي عليه السلام در زمينة ساده زيستي فرمودند: مَنْ زَهِدَ فِي الدُّنْيَا حَصَّنَ دِينَهُ (تميمي آمدي، ۱۳۶۶، ص ۲۷۷)؛ كسي كه در دنيا زهد را پيشه خود سازد، دين خود را حفظ مي كند. همچنين فرمودند: عَلَيْكَ بِالزُّهْدِ فَإِنَّهُ عَوْنُ الدِّينِ (همان، ص ۲۷۵)؛ به زهد روي بيار كه ياور تو در دينداري است.
⭕️همچنين در قرآن كريم در مورد قوم عاد، به صورت استفهام انكاري، رفاه كاذب و بيهوده را مانع حق پذيرى و عدم اطاعت از رسول اكرم صلي الله عليه و اله معرفي نموده است: أَ تَبْنُونَ بِكُلِّ ريعٍ آيَةً تَعْبَثُون… (شعراء: ۱۲۸). تفسير نور يكي از پيام هاي اين آيه را چنين دانسته است كه تمدن و رفاه كاذب، عامل غرور و مانع حق پذيرى است (قرائتي، ۱۳۸۳، ج ۸، ص ۳۴۸). در تفسير آسان ذيل اين آيه، چنين آمده است: براى استفهام انكارى و توبيخى است؛ يعنى آيا جا دارد كه شما از خدا و عالم آخرت غافل و فريفته اين همه مزخرفات دنيوى شويد (نجفي خميني، ۱۳۹۸ق، ج ۱۴، ص ۳۶۱). آري زماني كه رفاه زدگي باشد، ولي بهره مندي از روحيه زهد و ساده زيستي نباشد، حق و عمل صحيح ملاك نيست و فطرت آدمي خاموش شده و انسان فريفته دنيا مي شود.
🔶در جايي ديگر به نفي پيامبران از سوي كساني كه زهد و ساده زيستي را رعايت نكرده و در استفاده از لذايذ نعمت ها زياده روي كرده اند، اشاره نموده و مي فرمايد: وَ ما أَرْسَلْنا في قَرْيَةٍ مِنْ نَذيرٍ إِلاَّ قالَ مُتْرَفُوها إِنَّا بِما أُرْسِلْتُمْ بِهِ كافِرُون (سبأ: ۳۴)؛ و ما در هيچ شهر و ديارى پيامبرى بيمدهنده نفرستاديم مگر اينكه مترفين آنها (كه مست ناز و نعمت بودند) گفتند: ما به آنچه فرستاده شدهايد كافريم! علّامه طباطبائي ذيل اين آيه مي فرمايد: زياده روى در لذايذ كار آدمى را به جايى مىكشاند كه از پذيرفتن حق استكبار ورزد (طباطبائي، ۱۳۷۴، ج ۱۶، ص ۵۷۸). بنابر نص صريح اين آيه، روشن است كه رعايت زهد و ساده زيستي، پذيرش دعوت به حق پيامبران را آسان و حتمي كرده، جامعه به هلاكت و نابودي نخواهد رسيد. هدف انبياء در راستاي مقبوليت از سوي مردم، به صورت كامل و دقيق اجرا خواهد شد و سعادت دنيوي و اخروي همگان تضمين خواهد شد. #ادامه_دارد👇👇
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈ #ادامه ⚪️ #تاثیر ساده زیستی در زندگی 🔰آثار زهد و ساده زيستي و نقش آن در رشد انسان 📗د
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
#ادامه
💠همچنين با مطالعه و تدبر در آيات ۸۶ و ۸۷ سوره توبه، به دست مي آيد كه ثروت و توانمندي در دنيا، بينش صحيح را از انسان مي گيرد و زمينه را براي همراهي با مخالفان و خودداري از جهاد فراهم مي كند. خداوند متعال در اين آيات مي فرمايد: وَ إِذا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ أَنْ آمِنُوا بِاللَّهِ وَ جاهِدُوا مَعَ رَسُولِهِ اسْتَأْذَنَكَ أُولُوا الطَّوْلِ مِنْهُمْ وَ قالُوا ذَرْنا نَكُنْ مَعَ الْقاعِدِينَ رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوالِفِ وَ طُبِعَ عَلي قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَفْقَهُونَ (توبه: ۸۶و ۸۷)؛ و چون سورهاى نازل شود كه به خدا ايمان بياوريد و با پيامبر او جهاد كنيد، ثروتمندان آنها از تو اجازه مىخواهند و مىگويند بگذار كه ما با قاعدين (كساني كه از جهاد معافند) باشيم، آنان به اين خوشحال شدند كه با واماندگان باشند و بر دل هايشان مهر زده شده پس آنان نمىفهمند.
📗در آيه فوق، أُوْلُواْ الطَّوْلِ، يعني كساني (منافقيني) كه داراي ثروت و توانايي مادي و جسمي كافي براي حضور در جنگ هستند (همان، ج ۹، ص ۴۸۷؛ مكارم شيرازي و ديگران، ۱۳۶۲، ج ۸، ص ۷۴؛ قرائتي، ۱۳۸۳، ج ۵، ص ۱۲۰؛ طبرسي، ۱۳۸۰، ج ۱۱، ص ۱۷۹). شيخ مغنيه در تفسير الكاشف، ذيل آيۀ فوق در مورد اولوا الطّول مي گويد: مقصود از اولوا الطّول ستمكاران و مترفيني هستند كه از هر چيزي كه از نزديك و يا دور با منافعشان برخورد داشته باشد، دوري مي كنند (مغنيه، ۱۳۸۶، ج ۴، ص ۱۳۷). بنابراين، اولوا الطول كساني هستند كه داراي زندگي رفاه گونه، به همراه قدرت و ثروت كافي هستند و به دليل اينكه جهاد از ديدگاه ايشان، با منافع آنها سازگاري ندارد، از شركت در جهاد خودداري مي كنند.
🔺تعبير اولوا الطول در آيه، تعبيري دقيق و عميقي است. اينكه از واژه منافق و… ياد نمي كند و به خصوصيت آنان اشاره مي كند، به اين واقعيت اشاره دارد كه توانايي جسمي، قدرت و ثروت موجب ترك جهاد است. آري! قدرت و ثروت چشم دل و بصيرت آدمي را خاموش مي كند و فهم صحيح را از او مي گيرد: فَهُمْ لَا يَفْقَهُون. به جايي مي رساند كه او در عين توانايي جسمي، به همراهي با قاعدين و راحت طلبي روي مي آورد. همچنين در تفسير نور، ذيل اين آيه چنين آمده است: دنياطلبى، رفاهزدگى و روحية نفاق، ديد صحيح و شناخت عميق را از انسان مىگيرد (قرائتي، ۱۳۸۳، ج ۵، ص ۱۲۱). در تفسير آسان علت اين نپذيرفتن حق را چنين بيان مي كند: قلوب منافقين به علت عدم ايمان به خدا و علاقه به مزخرفات دنيوى مختوم و مهر زده شدهاند (نجفي خميني، ۱۳۹۸، ج ۶، ص ۳۷۳).
⭕️بنابراين، زهد و ساده زيستي موجب حق پذيري، حق پرستي و آخرت خواهي و بزرگ ترين عامل رشد دنيوي و اخروي به شمار مي آيد؛ زيرا زماني كه انسان زاهد شد و حق را پذيرفت و هدف آخرتي داشت و به حق عمل كرد، ماهيت عمل به حق او چيزي جز رشد و پيشرفت در دنيا و آخرت نخواهد بود. آن افرادي كه زهد ندارند و فقط به دنبال اهداف دنيوي هستند و آخرت را فراموش مي كنند، شايد به ظاهر به مطلوباتي برسند ولي در حقيقت از رشد حقيقي جا مانده اند.
🔶به اين نوع رشد در قرآن كريم هم اشاره شده است. چنانچه مي فرمايد: مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِه وَ مَن كاَنَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنهَا وَ مَا لَهُ فىِ الاَخِرَةِ مِن نَّصِيب (شوري: ۲۰)؛ كسى كه زراعت آخرت را بخواهد، به كشت او بركت و افزايش مىدهيم و بر محصولش مىافزاييم و كسى كه فقط كشت دنيا را بطلبد، كمى از آن به او مىدهيم، اما در آخرت هيچ بهرهاى ندارد!
📕در تفسير نور، در يكي از پيام هاي آيه چنين آمده است: براى آخرتخواهان توسعه و رشد است (قرائتي، ۱۳۸۳، ج ۱۰، ص ۳۹۰). علّامه طباطبائي در پايان تفسير اين آيه شريفه، بياني رسا دارند كه شاهد اين مطلبي است، چنانچه مي گويد:
💎خداى سبحان، لطيف به همه بندگان خويش است، داراى قوتى است مطلقه و عزتى مطلقه، بندگان خود را بر حسب مشيتش روزى مىدهد، ولى با اين تفاوت كه درباره كسانى كه هدفشان آخرت است، و براى آن كار مىكنند خواسته كه دنيا را بدهد، و مزد آخرتش را بيشتر از آنچه كه عمل كردهاند بدهد، ولى درباره كسانى كه هدفشان تنها دنيا است خواسته است تنها دنيا را بدهد و در آخرت بهرهاى نداشته باشند (طباطبائي، ۱۳۷۴، ج ۱۸، ص ۵۸).
💢تحليل سخن علّامه، ذيل آيۀ شريفه در تأييد اين مطلب، اين است كه خداوند به آخرت خواهان (كه مصداق بارز آن زاهدان اند)، علاوه بر بهره مندي از رشد دنيوي، در آخرت نيز پاداش و مزدي بيشتر از آنچه عمل كرده اند، به آنها مي دهد. ولي به كساني كه هدف دنيوي دارند، (كه مصداق بارز آن كساني هستند كه از روحيه زهد بي بهره اند و رغبت و علاقه شديدي به امور دنيوي دارند)، فقط به ظاهر در دنيا مزدي داده مي شود.
@Asheghan_Amiralmomenin