☘🌺☘🌸☘🌼☘🌺☘🌸☘🌼🌸☘🌼
☘🌺
☘
#امام_علی #اجتماعی
تحمیل نکنید⚠️
✅امام علی علیهالسلام:
آداب و رسوم خود را به فرزندانتان تحميل نكنيد، زيرا آنان براى زمانى غير از زمان شما آفريده شده اند .
📚شرح نهج البلاغه(ابن ابى الحديد) جلد۲۰، صفحه ۲۶۷، حدیث ۱۰۲
☘🌺☘🌸☘🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
☘🌸☘🌺☘🌼☘🌸☘🌺☘🌼🌺☘🌼
☘🌸
🌼
#جهاد_با_نفس
#باب آنچه که بر هر عضوی از اعضای آدمی واجب گشته و وجوب قیام نمودن در ادای آن واجبات 🌸
۱۱- از امام صادق (ع) در حدیثی طولانی روایت است که فرمود:
خداوند ایمان را بر تمامی اعضای فرزند آدم واجب ساخت و آن را بر اعضای او تقسیم و در تمامی آنها پخش نمود.
پس هیچ عضوی از اعضای وی نیست جز اینکه ایمانی بر عهده او نهاده شده که آن ایمان غیر از ایمانی است که بر عهده عضو دیگر قرار داده شده است.
سخن امام (ع) ادامه دارد تا آنجا که می فرماید :
اما آن ایمانی که بر "قلب " واجب گشته ، اقرار نمودن و معرفت یافتن و پیمان بستن و خوشنودی و تسلیم در برابر اینکه هیچ معبودی جز الله نیست او یگانه است و شریکی ندارد
معبودی یکتا که مصاحب و فرزندی ندارد و اینکه محمد(ص ) بنده و فرستاده اوست ، و اقرار نمودن به هر پیامبر با کتابی که از جانب خداوند آمده است و این همان اقرار و معرفتی است که خداوند بر قلب واجب ساخته است و عمل قلب همین است و گفتار خداوند عز وجل که کافران را کاذب می شمرد [مگر کسی که به زور و اجبار اظهار کفر نموده در حالی که دلش به ایمان آرمیده است ] <نحل /۱۰۶>
ناظر به همین معنا است.
و فرمود : [هان آگاه باشید که دلها بایاد خدا آرام می گیرد ] <رعد/۲۸>
و فرمود :[ای پیامبر! اندوهناک مباش از آنانی که دهانهاشان اظهار ایمان می کند ولی دلهاشان ایمان نیاورده است ] <مائده /۴۱ >
و فرمود :[اگر آنچه را که در درونتان است آشکار یا پنهان کنید خداوند به سبب آن شمارا به پای حساب می کشد. پس هر که را بخواهد می بخشاید و هرکه را بخواهد عذاب می کند]<بقره/۲۸۴>
پس این همان اعتراف و معرفتی است که خداوند بر قلب واجب ساخته و کار قلب همین است و این اقرار و معرفت ، به منزله سر ایمان است.
#ادامه_دارد.
📚وسائل الشيعه ترجمه شیخ حسن حر عاملی
☘🌸☘🌼☘🌺
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
1_74479118.mp3
3.12M
#آثار_صلوات 2
🎙استاد #فرحزاد
☘🌸☘🌺☘🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
☘🌸☘🌺☘🌼☘🌸☘🌺☘🌼🌺☘🌼☘
☘🌸☘
🌼
#شخصیتهای_تاريخ_اسلام_زمان_مولا_امیرالمؤمنین
🔷 ابو الاسود دوئلی (ظالم بن عمرو)
اشاره
نام او، ظالم فرزند عمرو و کنیه اش «ابو الاسود دوئلی» است. وی از علمای تابعین (۱) و شجاعان و شعرا و خطبای نامی عصر خویش بود. او زمان رسول خداصلی الله علیه و آله را درک کرد، ولی حضرت را ندیده است، از این رو در زمره تابعین است. البته «ابو عبیده» میگوید: او در جنگ بدر در رکاب پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله جنگیده است. اما دیگران این قول را تأیید نکرده اند.
ابوالاسود از اصحاب و موالیان امیرالمؤمنین، امام حسن، امام حسین و امام سجاد علیهم السلام بود و هم چنین از طرف عمر بن خطاب، عثمان و حضرت علی علیه السلام در بعضی بلاد اسلامی حاکم بوده؛ وی در زمان خلافت عمر بن خطاب به بصره هجرت کرد و در عصر خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام در جنگ جمل در رکاب حضرت علی علیه السلام شمشیر زد و پس از آن از سوی امام علی علیه السلام حاکم بصره شد. (۲).
ابو الاسود شخصی حاضر جواب و دارای اشعار زیبایی بود، او با ارشاد و راهنمایی امیرالمؤمنین علیه السلام اولین کتاب را در علم نحو نوشت و قرآن را نقطه گذاری کرد.
وی سرانجام در سال ۶۹ هجری به سن ۸۵ سالگی به مرض طاعون در بصره از دنیا رفت. (۳).
*
تابعین؛ به کسانی گفته میشود که هم عصر با پیامبر صلی الله علیه و آله نبوده و با اصحاب هم زمان بوده اند و یا در عصر آن حضرت بوده اند، ولی موفق به دیدار رسول خدا صلی
الله علیه و آله نشدند؛ چنان چه درباره اویس در رجال کشی، ص ۹۹ ذیل حدیث ۱۵۶ آمده است: «اویس از بهتر تابعین است؛ زیرا او در عصر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله بود و اسلام آورده، اما مصاحب آن حضرت صلی الله علیه و آله نبوده و حضرت را هم ندیده است. »
📚اسدالغابه، ج ۳، ص ۶۹.
تهذیب التهذیب، ج ۱۰، ص ۱۳؛ الاغانی، ج ۱۲، ص ۳۸۶؛ سیر اعلام النبلاء، ج ۵، ص ۱۱۹.
☘🌺☘🌸☘🌼☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
☘🌸☘🌺☘🌼☘🌺☘🌸☘🌼
🌴#حکمت۶۷
✨لاَ تَسْتَحِ مِنْ إِعْطَاءِ الْقَلِيلِ، فَإِنَّ الْحِرْمَانَ أَقَلُّ مِنْهُ.
📗شرح وتفسير
🔷امام(عليه السلام) فرمود: از بخشش كم حيا مكن، زيرا محروم كردن، از آن هم كمتر است.
💠 امام(عليه السلام) در اين سخن حكيمانه اش از محروم كردن نيازمندان به هر اندازه كه ممكن باشد نهى مى كند و مى فرمايد: «از بخشش كم حيا مكن، زيرا محروم كردن از آن هم كمتر است»; (لاَ تَسْتَحِ مِنْ إِعْطَاءِ الْقَلِيلِ، فَإِنَّ الْحِرْمَانَ أَقَلُّ مِنْهُ). بسيارند كسانى كه معقتدند بايد بخشش به مقدار قابل ملاحظه باشد و اگر انسان توان آن را نداشت، ترك كند، در حالى كه بخشش كم (توأم با عذرخواهى و ادب) حد اقل دو فايده دارد: نخست اين كه در بسيارى از موارد همين مقدار حل مشكلى مى كند و ديگر اين كه دست رد به سينه درخواست كننده زدن نوعى اهانت است و اين كار جلوى اهانت را مى گيرد. اضافه بر اينها روح سخاوت را در انسان در تمام حالات پرورش مى دهد. تعبير به «إنَّ الْحِرْمانَ أقَلُّ مِنْهُ; محروم ساختن از آن كمتر است» نوعى كنايه و تشبيه است، زيرا محروم كردن قابل مقايسه با مقدار مالى كه انسان مى بخشد نيست تا بگوييم اين از آن كمتر است. امام(عليه السلام) در واقع محروم كردن را نيز نوعى بخشش بسيار كم محسوب كرده كه هر بخششى از آن بيشتر است. در حديثى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «هر كار نيكى صدقه اى محسوب مى شود خواه به غنى باشد يا فقير، بنابراين صدقه را ترك نكنيد هرچند به نيمى از يك دانه خرما باشد و خود را از آتش دوزخ دور داريد هرچند به نيمى از يك دانه خرما باشد، زيرا خداوند متعال اين صدقه كوچك را براى صاحبش پرورش مى دهد، همان گونه كه شما بچه اسب يا بچه شتر خود را پرورش مى دهيد و در روز قيامت پرورش يافته آن را به او باز مى گرداند تا جايى كه بزرگ تر از كوه عظيمى خواهد بود; «كُلُّ مَعْرُوف صَدَقَةٌ إِلَى غَنِيّ أَوْ فَقِير فَتَصَدَّقُوا وَلَوْ بِشِقِّ تَمْرَة وَاتَّقُوا النَّارَ وَلَوْ بِشِقِّ التَّمْرَةِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يُرَبِّيهَا لِصَاحِبِهَا كَمَا يُرَبِّي أَحَدُكُمْ فَلُوَّهُ أَوْ فَصِيلَهُ حَتَّى يُوَفِّيَهُ إِيَّاهَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَتَّى يَكُونَ أَعْظَمَ مِنَ الْجَبَلِ الْعَظِيمِ». در گفتار حكيمانه 422 تعبير ديگرى از همين موضوع مهم آمده است مى فرمايد: «افْعَلُوا الْخَيْرَ وَلاَ تَحْقِرُوا مِنْهُ شَيْئاً; كار نيك را انجام دهيد و هيچ مقدار از آن را كم مشماريد». مهم اين است كه انسان در انفاق خود، هرچند كم اخلاص داشته باشد. اين خلوص نيت كم را بسيار و كوچك را بزرگ مى كند. شاهد اين سخن داستانى است كه در شأن نزول آيه 79 سوره توبه آمده است: لشكر اسلام براى مقابله احتمالى با دشمن در جنگ تبوك آماده مى شد. پيغمبر اكرم دستور به جمع آورى كمك هاى غذايى براى سربازان اسلام داد. هركس به اندازه توانايى خود مقدارى خرما به عنوان زكات يا تبرع به مسجد مى آورد و كسانى كه امكانات بيشترى داشتند مقدار فزون ترى مى آوردند. كارگر مسلمانى به نام «ابو عقيل انصارى» كه از چاه هاى اطراف مدينه آب براى منازل مى آورد و با مبلغ مختصرى كه از اين كار دريافت مى كرد هزينه زندگى خانواده خود را در حد پايين تأمين مى كرد نيز به فكر كمك به ارتش اسلام افتاد و چون اندوخته اى نداشت گفت: يك شب را اضافه كار مى كنم و درآمد آن را خدمت پيامبر مى آورم. محصول كار شبانه او دو من خرما بود كه يك من آن را براى خانواده خود گذارد و يك من را خدمت پيامبر آورد. منافقان عيب جو هنگامى كه ديدند «ابو عقيل» مشتى خرماى خشكيده در دامن ريخته خدمت پيامبر مى آورد او را به باد مسخره و استهزا گرفتند و سخن ها گفتند. آيه شريفه نازل شد، كار «ابو عقيل» را كاملاً ستود و استهزا كنندگان را به عذاب اليم الهى تهديد كرد: «(اَلَّذِينَ يَلْمِزُونَ الْمُطوِّعِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فِى الصَّدَقَتِ وَالَّذِينَ لايجِدُونَ إِلاّ جُهْدَهُمْ فَيَسخَرُونَ مِنهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ); كسانى كه از صدقات مومنان اطاعت كار عيبجويى مى كنند، و آنهايى را كه دسترسى جز به مقدار (ناچيز) توانائيشان ندارند مسخره مى نمايند خدا آنها را مسخره مى كند (كيفر استهزا كنندگان را به آنها مى دهد) و براى آنان عذاب دردناكى است». ببخش مال و مترس از كسى كه هرچه دهى *** جزاى آن به يكى ده ز دادگر يابى. البته گاه به هفتصد برابر و بيشتر مى رسد.
📚تفسير آیتالله مکارم شیرازی
🌴حکمت ۶۷
#عاشقان_امیرالمؤمنین #نهج_البلاغه ☘🌺🌸🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
هدایت شده از شب نگار 2
🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋
ادامه بحث نگاه فمنیستی :
زن می تواند لباس های مرد و اصلاح پسرانه موی سر داشته، و یا بر عکس مرد هم می تواند موهای بلند زنانه، آرایش زنانه و لباس زنانه بپوشد و هیچ منعی در این مورد نداشته باشند.
اما اسلام آنرا را از مصادیق تدلیس و یا استحاله و حرام می داند.
🔸دوم : در انتخاب نوع شغل :
با وجود اینکه به لحاظ فیزیولوژیکی و جنبه های روحی و روانی و عاطفی تفاوت های مهمی بین زن و مرد وجود دارد،
(11)
🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋
هدایت شده از شب نگار 2
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
مع هذا فمنیست قائلند می بایست در این زمینه ها مساوی باشد و زن هم همپای مرد هر نوع شغلی که مرد دارد او نیز داشته باشد.
ولی اسلام نگاه متفاوتی دارد چرا که قائل است هر انسانی متناسب استعداد جسمی و عقلی و روحی بایستی شغل انتخاب کند.
🔸سوم : در نوع ورزش قهرمانی
فمنیست ها قائلند که در انتخاب نوع ورزش قهرمانی بایستی زن همانند مرد هر نوع ورزشی را انجام دهد.
(12)
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
هدایت شده از شب نگار 2
🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲
مثل : وزنه برداری، کشتی، ورزش های رزمی مثل : بوکس، کونگ فو و... شبیه هم باشند و کسی حق محروم کردن زنان در این نوع ورزش ها ندارد.
و موارد دیگر مثل سیاست و حکومت و... که ما در اینجا در صدد بیان نظرات فمنیسم ها در همه زمینه ها نیستیم.
🔸نگاه فمنیسم ها به تشکیل خانواده :
و اما از جمله موارد : نگاه به زندگی و تشکیل خانواده هست.
(13)
🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲
هدایت شده از شب نگار 2
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🔺یک - عدم محدودیت زن :
آنها قائلند : که زن چرا نباید مثل مرد آزاد باشد هر کجا خواست برود، هر زمان خواست به منزل بیاید و یا بخوابد و بخورد و برخیزد.
و با هر کسی اعم از زن و مرد رفیق باشد، و هیچ مانعی نداشته باشد.
لذا چون ازدواج مانع و موجبات محدودیت های برای زن است و زن بصورت برده و کنیز و تحت کنترل مرد در می آورد، لذا ازدواج به ضرر زن می باشد و بایستی از آن اجتناب کنند.
(14)
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
هدایت شده از شب نگار 2
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🔺دوم : در مساله مادر شدن و مراقبت از بچه :
فمنیست معتقدند، چه لزومی داره که حتما، زن حامله و وضع حمل کند به بچه شیر بدهد، و همواره مراقب بچه باشد ولی مرد فارق از همه این مسائل باشد و هیچ مسئولیتی نداشته باشد.
🔺سوم : تغییرات ظاهری و جسمی زنان :
فمنیست ها می گویند که چه لزومی داره که وضعیت جسمی زن تغییر پیدا کند ولی در مردان هیچ تغییری ایجاد نشود.
(15)
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
هدایت شده از شب نگار 2
🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳
لذا با این نوع نگاه تساوی گرایانه زن و مرد، چون ازدواج را موجب تبعیض و از بین رفتن حقوق زن می دانند، لذا حاضر به ازدواج و تشکیل خانواده نمی شوند.
🔹۴- دوری و شانه خالی کردن از مسئولیت و تعهدات :
یکی دیگر از آثار مخرب این فیلم ها بر تشکیل خانواده، تعهد زدایی است، بطوری که جوان تحت تاثیر این نوع فیلم ها دیگر حاضر نیست که زیر بار تعهد و مسئولیت زندگی برود،
(16)
🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳
هدایت شده از شب نگار 2
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
دیده شده افراد دارای تمکن مالی هم در سنین بالایی اقدام به ازدواج می کنند. لذا حاضر نمی شوند ازدواج به موقع داشته باشند چرا که تصورشان از ازدواج، دست و پا گیر و موجبات سلب آزادی آنان خواهد شد.
و بنوعی بایستی تعهد نسبت به همسر آینده شون داشته باشند. چندی قبل کلیپی دیدم که از چند تن از جوانان بصورت مصاحبه، ساخته بودند که اکثر آنان، در پاسخ حتی حاضر به ازدواج موقت هم نشدند و ترجیح می دادند که رفیق داشته باشند تا ازدواج موقت،
(17)
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻