🍀🌺🍀🌸🍀🌼🍀🌺🍀🌸🍀
🌼🍀🌺
🍀🌼
🌸
#ادامه
🌷 شرح حدیث غدیر
📖 #جلسه_اول - بخش دوم
🔸حقیقت فضیلت ولایت
حال سؤال این است که ولایت با این رویکرد آیا یک صفت ذاتی برای انسان است یا یک فضیلت اکتسابی و یا یک فضیلت وهبی و موهبتی؟
از امام رضا علیهالسلام روایتی فوق العاده زیبا در اصول کافی و همچنین در عیون اخبارالرضا علیه السلام نقل شده است که میفرماید: «روز جمعه محضر امام رضاعلیه السلام نشسته بودیم و بحث امامت در گرفت. حضرت لبخندی زدند و فرمودند: اینها نمیفهمند امامت چیست. خدا پیامبرش را از دنیا نبرد تا اینکه دین را تمام کرد و قرآن را فرستاد، اینها نمی دانند که امامت اصلاً در دسترس اینها نیست.» (4)
بعد حضرت شروع کردند به توصیف امام با جملات دقیق تا اینجا که میفرمایند: «اَلْإِمَامُ وَاحِدُ دَهْرِهِ لاَ يُدَانِيهِ أَحَدٌ وَ لاَ يُعَادِلُهُ عَالِمٌ وَ لاَ يُوجَدُ مِنْهُ بَدَلٌ وَ لاَ لَهُ مِثْلٌ وَ لاَ نَظِيرٌ مَخْصُوصٌ بِالْفَضْلِ كُلِّهِ مِنْ غَيْرِ طَلَبٍ مِنْهُ لَهُ وَ لاَ اِكْتِسَابٍ بَلِ اِخْتِصَاصٌ مِنَ اَلْمُفْضِلِ اَلْوَهَّابِ» (5) امام در هر زمان یکی بیش نمیتواند باشد و کسی نزدیکش هم نمیتواند بشود.
امامت سرتاسر فضل و فضیلت است. نقطه آغاز بحث ما هم فضائل است و اینکه اساساً «فضیلت به چه معناست؟» یکی از مهجورترین بحث های قرآنی است.
در طلیعه بحث باید گفت، طلب در فضیلت راه ندارد؛ حتی خود امام هم نمیتواند طلب کند. امکان اکتساب این فضیلت هم وجود ندارد. حضرت هم در اینجا دو نکته مهم میفرماید، یکی اینکه ولایت صفت ذاتی نیست و دوم اینکه یک فضیلت غیراکتسابی و وهبی است . امیرالمؤمنین علیه السلام و رسولالله صلاللهعلیهوآله هیچ نقشی در اعطای این مقام ندارند، زیرا نه ذاتی آنهاست و نه میتوانند اکتساب کنند.
🔸 نحوه مواجهه با معارف ولایت
این نوع نگرش ایجابی به معارف بسیار ضروری است که شما حدیث و معارف الهیه را از زاویه فنی نگاه کنید که ولایت حضرت چقدر میتواند دقائق داشته باشد. در همین ابتداء ماجرا می بینید که یک اقیانوس بیکران معارف است .
گاهی در این مباحث، الفاظ و مباحثی مطرح میشود که برای انسان سنگین است و این خوب است که انسان در مواجهه با معارف امیرالمؤمنین علیه السلام احساس کند این معارف عمق دارد. فردای قیامت با همین بهت و حیرت میشود نجات پیدا کرد. میشود فردای قیامت حضرت را خطاب کرد که آقاجان من مبهوت کمال شما شدم، شنیدم و نفهمیدم اما مبهوت فضائل شما شدم؛ به همین بهت و حیرت شما جزا بدهید.
📚 پاورقی ها:
1. الغدیر، ج 1، ص 14
2. همان، ص 294
3. بحارالانوار، ج 37، ص 235
4. اصول کافی، ج 1، ص 201، ط.اسلامیه / عیون اخبارالرضاعلیه السلام ، ج 1، ص 219
5. همان
#جلسه_اول
#ادامه_دارد.
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
#امام_رضا_علیه_السلام
#ایام_زیارت_مخصوص
#مربع_ترکیب
کم کم مسافران سحر را خبر کنید
باذکر یا حسین به مشهد سفر کنید
خودرا میان صحن رضا دربه در کنید
شب تا اذان صبح به گنبد نظر کنید
داریم اهل رحمت مخصوصه میشویم
آماده زیارت مخصوصه میشویم
*
باید تمام همت خورا به کار بست
حالا که بار عام شده کوله بار بست
یا جبر عشق در بروی اختیار بست
دل را به حلقه های ضریح نگار بست
در طوس برگزار شده اعتکاف ما
صد حج واجب است ثواب طواف ما
*
شکرخدا که از فقراییم تا ابد
از حاجیان کوی رضاییم تا ابد
پیش رضا کنار خداییم تاابد
ماراهیان کرببلاییم تا ابد
در صحن کهنه بود که تایید ما رسید
آقا نگاه کردو روادید ما رسید
*
ای کربلا نرفته حرم را بهانه کن
دل را بیا به جاده مشهد روانه کن
یک گوشه ای ز صحن رضا آشیانه کن
پیش کریم نوکری عاشقانه کن
آنجا برات کرببلا زود میرسد
هی خون دل نخور بخدا زود میرسد
*
آقا خودش غریب و به فکر غریب هاست
مرثیه خوان روضه یابن شبیب هاست
هرشب دلش شکسته شیب الخضیب هاست
آزرده از مزاحمت نانجیب هاست
یک عمه بود و لشگر اوباش بی حیا
عالم فدای شیرزن دشت کربلا
#سید_پوریا_هاشمی
#صلوات
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پست_ویژه
📹صحبت های تکان دهنده در مورد امام زمان (عج)
گناهان ما و صاحب الزمان
"ما تو را در چاه انداختیم"
🎙رائفی پور
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
💌
اگر ابر لطفت به محشر ببارد
نماند ثوابی نماند گناهی
لب درۀ نفس لغزیده پایم
نگه دار دست مرا با نگاهی
منم آن گنهکار امیدواری
که دارد ز لطف تو پشت و پناهی
ندانم چگونه برآیم ز شکرش
اگر راه دادی مرا گاهگاهی
الهی مرا از حریمش مکن دور
مرا از حریمش مکن دور الهی
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا ..❣🌷🌹
التماس دعا ..
#عاشقان_امیرالمؤمنین_علیه_السلام
3️⃣2️⃣ روز تا غدیر ...
👌شأن نزول آيه ابلاغ در کلام امام باقر علیه السلام
✅«بدرالدین عینی» شارح معروف صحیح بخاری درباره شرح نزول آیه «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ» (سوره مائده، آیه ۶۷) به نقل از امام محمد باقر _علیه السلام_ می نویسد:
معنای این آیه در فضیلت علی بن ابی طالـب _علیه السلام_ است و هنگامی که این آیه نازل شد، پیامبر _ صلّی الله علیه و آله و سلّم _ دست علی _علیه السلام _ را گرفت و فرمود: «هرکس من مولای او هستم، علی مولای اوست».
❇️وقال أبوجعفر محمد بن علی بن الحسين معناه:
بلغ ما أنزل إليك في فضل علي بن أبي طالب _رضي الله عنه_ فلما نزلت هذه الآية أخذ بيد علي، وقال: من كنت مولاه فعلي مولاه
📚مشخصات کتاب:
عمده القاری شرح صحیح بخاری، جزء ۱۸ ص ۲۷۷ _ دار الکتب العلمیه، ۱۴۲۱ ق.
#عاشقان_امیرالمؤمنین_علیه_السلام
🍀🌺🍀🌸🍀🌼🍀🌺🍀🌸🍀
🌼🍀🌺
🍀🌸
🌼
#شخصیت_های_تاريخ_زمان_مولا_امیرالمؤمنین
🌴 ابوذر غفاری(جندب بن جناده)
اشاره
نام او «جندب فرزند جناده» یا «بریر» و معروف به کنیه اش «ابوذر» است. او از سابقین و از اصحاب برگزیده پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله به شمار میآید، مورّخان مینویسند: وی چهارمین (۱) یا پنجمین نفری بوده که به نبوت و رسالت حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله ایمان آورده است. (۲).
ابوذر، مردی حکیم و دانشمند بود که سخنان عالمانه و حکیمانه او هنوز هم مورد توجه همگان بوده و در صداقت گفتار و صراحت لهجه زبانزدِ عام و خاص است. ابن حجر مینویسد: مناقب و فضایل ابوذر به طور جدّ بسیار زیاد بوده است. (۳).
او نخستین کسی بود که رسالت پیامبر اسلام و نبوّت آن حضرت صلی الله علیه و آله را به ایشان تبریک و تهنیت گفته است و همین موضوع در ماجرای مسلمان شدنش مشهور است. او سه سال قبل از بعثت عبادت میکرد و نماز شب میخواند و چهارمین نفری بود که اسلام آورد و با پیامبر صلی الله علیه و آله پیمان بست که در راه خدا ملامت ملامت کننده ای او را از راه حق باز ندارد، و او از نظر عبادت و مناسک چون عیسی بن مریم علیه السلام بود و آسمان بر راستگوتر از او سایه نیفکنده است. (۴).
#ادامه_دارد.
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹معنای دحوالارض
شرح خطبه۱۶۰ نهج البلاغه (پرتو رحمت)،
محمدعلی انصاری
#ویدئو
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌴ترجمه و شرح حکمت 100 نهج البلاغه: واکنش امام در مقابل مدح دیگران
وَ مَدَحَهُ قَوْمٌ فِي وَجْهِهِ، فَقَالَ (علیه السلام): اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَعْلَمُ بِي مِنْ نَفْسِي، وَ أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْهُمْ؛ اللَّهُمَّ [اجْعَلْنِي] اجْعَلْنَا خَيْراً مِمَّا يَظُنُّونَ، وَ اغْفِرْ [لِي] لَنَا مَا لَا يَعْلَمُونَ.
هنگامى كه كسى او را روياروى مى ستود، چنين فرمود: بار خدايا، تو از من به خودم داناترى و من خود را بهتر از ايشان مى شناسم. بار خدايا، مرا بهتر از آن دار كه اينان مى پندارند و گناهانى را كه اينان نمى دانند، براى من بيامرز.
در برابر مداحان:
این کلام حکمت آمیز را امام(علیه السلام) زمانى فرموده که گروهى او را در مقابلش ستودند، فرمود: «خداوندا! تو به من از خودم آگاه ترى و من آگاه تر به خودم از آنها هستم»; (وَمَدَحَهُ قَوْمٌ فِی وَجْهِهِ، فَقَالَ: اللَّهُمَّ إِنَّکَ أَعْلَمُ بِی مِنْ نَفْسِی، وَأَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِی مِنْهُمْ).
سپس افزود: «خداوند! ما را بهتر از آنچه آنها گمان مى کنند قرار ده و آنچه را نمى دانند بر ما ببخش»; (اللَّهُمَّ اجْعَلْنَا خَیْراً مِمَّا یَظُنُّونَ، وَاغْفِرْ لَنَا مَا لاَ یَعْلَمُونَ).
از جمله امورى که در روایات اسلامى از آن به شدت نهى شده، مدح و ستایش افراد در برابر خود آنهاست، از این رو در روایات دیگرى مدح و ستایش نوعى ذبح شمرده شده است.
در روایتى از پیغمبر(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «إذا مَدَحْتَ أخاکَ فى وَجْهِهِ فَکَأنَّما أمْرَرْتَ عَلى حِلْقِهِ الْمُوسى; هنگامى که برادرت را در برابرش مدح و ستایش کنى مانند این است که کارد بر گلویش مى کشى».(1)
در حدیثى از امام على بن ابى طالب(علیه السلام) مى خوانیم که فرمود: «أجْهَلُ النّاسِ الْمُغْتَرُّ بِقَوْلِ مادِح مُتَمَلَّق یُحْسِنُ لَهُ الْقَبیحُ وَ یُبَغِّضة إلَیْهِ النَّصیحُ; نادان ترین مردم کسى است که به گفته ستایش کننده اى که از راه تملق زشتى ها را در نظرش زیبا و زیبایى ها را مبغوض مى دارد، مغرور شود».(2)
اگر در آثار زیان بار مدح و ستایش هاى افراطى و تملق آمیز خوب بیندیشیم خواهیم دید که اثرات آن فوق العاده مخرب است; از یک سو انسان را مغرور مى کند و همین غرور مانع راه تکامل او مى شود و از سوى دیگر عیوب و نقایص خود را نمى بیند، بلکه گاه آنها را حسن مى شمرد و در مقام اصلاح خویشتن بر نمى آید و از سوى سوم، غالبا به مداحان علاقه پیدا مى کند در حالى که آنان خواسته هاى نامشروعى دارند و او به انجام خواسته هاى نامشروعشان کشیده مى شود و عمل خود را به نوعى توجیه مى کند.
در اینجا سؤال معروفى است که چگونه امام(علیه السلام) با آن مقام عصمت اعتراف به نقص یا گناه در خویشتن مى کند و از خدا آمرزش مى طلبد؟
بعضى در جواب این گونه تعبیرات و تعابیر دیگرى که در دعاها آمده و امامان معصوم(علیهم السلام) با تمام وجودشان از خداوند طلب آمرزش مى کنند مى گویند، این گونه سخنان همه به عنوان سرمشق براى مردم است و خودشان به آن نیازى نداشتند.
این توجیه، توجیه صحیحى به نظر نمى رسد و با لحن دعاها سازگار نیست، به خصوص این که از روایاتى استفاده مى شود آنان هنگام خواندن این دعاها اشک مى ریختند و به خود مى پیچیدند و بى تابى داشتند.
جمع دیگر معتقدند که اینها همه به سبب ترک اولى هایى است که انجام داده اند. معناى ترک اولى این نیست که ـ نعوذ بالله ـ خلافى انجام شده باشد، بلکه ممکن است از مستحب مهم ترى به مستحب کمترى منتقل شده باشند; مثلا اگر کسى در اطراف خانه اش دو مسجد باشد یکى دورتر و پرجمعیت و دیگرى نزدیک تر و کم جمعیت به یقین جماعت پر جمعیت تر از جماعت کم جمعیت تر ثوابش بیشتر است حال اگر در جماعت دوم شرکت کند با این که کار مستحب مهمى انجام داده ولى ترک اولى اى هم از او سر زده که در جماعت پرجمعیت تر شرکت نکرده است. این گونه اعمال براى افراد معمولى و حتى کسانى که در مسیر سیر و سلوک الى الله اند عیب و نقص نیست ولى پیامبران و امامان معصوم آن را براى خود نوعى گناه مى شمردند و از آن استغفار مى کردند.
گاه ممکن است تمام کوشش خود را انجام مى دادند و باز هم اعمال خود را لایق مقام پروردگار نمى دیدند و از آن استغفار مى کردند; مانند کسى که میهمان بسیار محترمى پیدا مى کند و آخرین تلاش خود را براى پذیرایى به خرج مى دهد و بعد مى گوید: از این که توان بیش از این نداشتم عذر خواهى مى کنم و شرمنده ام. اساساً، معصومان(علیهم السلام) با توجه به عظمت مقام پروردگار عبادات خود را لایق او ندیده و مى گفتند: «وَما عَبَدْناکَ حَقَّ عِبادَتِکَ»(3).
📚پی نوشت:
(1). محجة البیضاء، ج 5، ص 283.
(2). غررالحکم، ح 1137.
(3). بحارالانوار، ج 68، ص 23.
🌴#حکمت شماره۱۰۰
شرح و تفسیر در کانال 👇
#عاشقان امیرالمؤمنین#نهج_البلاغه 🌸🌼🌺🍀
🌺☘️🌸☘️🌼☘️
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
ما دل به پنجره فولاد بسته ایم
تا با برات کرب و بلا زندگی کنیم
عشقت اگر نبود رهایی نداشتیم
برگ برات کرب و بلایی نداشتیم
#اللهم_أرزقنا_کربلا_بحق
#امام_رضا_علیه_السلام
#سلام_امام_رضا_ع_جانم 😍
اللهّمَ صَلّ عَلے عَلے بنْ موسَے الرّضا المرتَضے الامامِ التّقے النّقے و حُجّّتڪَ عَلے مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثرے الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ ڪثیرَةً تامَةً زاڪیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَـہ ڪافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلے اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِڪَ
#عاشقان_امیرالمؤمنین_علیه_السلام
✨﷽✨💙🍃
🍃🍁
💠سستی انسان در نماز
♥️✨ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
🍃🌸کسی که در نماز سستی کند، در قبر به غصه شدید و تاریکی، تنگی قبر و عذاب قبر تا قیامت و محرومیّت از بشارت ملائکه رحمت مبتلا میشود، حشر او در محشر بصورت الاغ خواهد بود نامه عملش را به دست چپ میدهند و حسابش طولانی میشود.
🍃🌸پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ضمن حدیثی در باب احوالات برزخی مردم فرمودند: « پس از آن بر جمعیتی گذشتم که سر و صورت هایشان را با سنگ شکسته و له میکردند.
🍃🌸از جبرائیل پرسیدم: آنها کیستند؟ گفت: جمعی
از امت تو هستند که نماز عشاء را نخوانده، از روی غفلت و اهمیّت ندادن به نماز آن را ترک کرده اند.
📚 نصایح، ص ۱۰۸
#عاشقان_امیرالمؤمنین_علیه_السلام #نماز_اول_وقت
🍀🌺🍀🌸🍀🌼🍀🌺🍀🌸🍀
🌼🍀🌺
🍀🌼
🌸
#فضائل_اميرالمؤمنين_علیه_السلام
💠 و مساله امامت (حدیث غدیر خم)
🌴کلید واژه ها : امامت، علی بن ابی طالب علیه السلام، فضایل علی علیه السلام، کتب تاریخ، سیره
در کتب تاریخ اسلام، ماجرای خشکسالی و سختی و تنگدستی ناشی از آن در قبیله قریش ذکر شده (1) و آمده است که پیامبر صلی الله علیه و آله و عمویش عباس تصمیم گرفتند به خاطر کمک به ابوطالب، دو تن از فرزندان وی را نزد خود آورده از آنها نگهداری کنند; پس پیامبر صلی الله علیه و آله علی علیه السلام، و عباس و جعفر را انتخاب کرد . حضرت علی علیه السلام تا زمان بعثت، در خانه پیامبر صلی الله علیه و آله بود . بعضی از مورخان، این امر را از الطاف الهی بر حضرت علی علیه السلام شمرده اند . (2)
علی علیه السلام در سایه همنشینی و همنفسی با پیامبر صلی الله علیه و آله و تحت توجهات و تعالیم ایشان ، دوران رشد و بالندگی خود را با کسب فضایل معنوی و اخلاقی از سیره نبوی طی کرد . این امر پس از بعثت رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز ادامه داشت ; لذا ایشان به عنوان اولین مرد مسلمان، پشت سر پیامبر به نماز ایستاد و در تمام مراحل نبوت، یک لحظه از یاری و پشتیبانی رسول خدا سستی و غفلت نکرد . تاریخ اسلام سرشار از فداکاریها و شجاعتها و دلاوریهای آن حضرت است . تمامی این فضایل و نیز کسب مقام دامادی پیامبر صلی الله علیه و آله که حاکی از علاقه و محبت ایشان بود، بدون شک حسادت برخی را برانگیخت; اینان تا زمان حیات پیامبر صلی الله علیه و آله، جرات علنی کردن دشمنی و حسد خود را نداشتند; اما پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله، دشمنی های پنهان، آشکار و علنی گشت . حوادث تاسف انگیز تاریخ اسلام پس از رحلت نبی اکرم صلی الله علیه و آله از جمله مساله جانشینی و خلافت رسول خدا و خانه نشین کردن بیست و پنج ساله حضرت علی علیه السلام ، گواه این مطلب است; لذا کتمان حقایق و فضایل حضرت علی علیه السلام از سوی مخالفان و معاندان وی، امری طبیعی و بدیهی بود . در این میان، تلاش مورخان با انصاف و بدون غرض، در ثبت فضایل و ذکر روایات در خصوص ایشان، قابل تقدیر است . هرچند که فشار سیاسی حکومتهای وقت، مانع از ذکر تمامی حقایق میشد.
📚 1) السیرة النبویة، ابن هشام ، ج 1، ص 246 ; الکامل فی التاریخ، ابن اثیر، ج 2 ، ص /8732) الکامل فی التاریخ ، ج 2 ، ص 873
#ادامه_دارد.
🍀🌺🍀🌸🍀🌼
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍