47.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
📹 ابعاد مختلف #عذاب_الهی 🔺
❗️چرا ما بلد نیستیم اوضاع و احوال عصر آخرالزمانـ را دقیق بررسی کنیم!!..
🎙 ایمان اکبرآبادی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈ ✨﷽✨ 💢 #بدعت_نوروز ✍️ بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
✨﷽✨
💢 #بدعت_نوروز
✍️ بررسی روایات منسوب به اهل بیت علیهم السلام پیرامون نوروز
#قسمت_چهاردهم
✍️روایت منسوب به 💠امام صادق علیه السلام معروف به روایت معلی بن خنیس
📜متن: ...و هو الیومُ الذّی وجه النبی صلی الله علیه و آله و سلم علیَّا علیه السلام الی وادی الجن یاخُذ علیهمُ البیعةَ له...
📕 ترجمه : ... نوروز همان روزی است که رسول خدا علی را به سوی وادی جن فرستاد تا برای رسالت خویش بیعت نماید ....
📚 بحارالانوار ج ۵۶، ص ۹۱
📚 بررسی #مفهوم_و_دلالت
⭕️جنگ امیرالمومنین با اجنه
✅از جمله اکاذیبی که در این روایت است ، اینکه می گوید: " در این روز رسول خدا ، امیرالمومنین را به سوی جنیان فرستاد. " مرحوم مجلسی از ارشاد مفید، مناقب ابن شهر آشوب ، خرائج و غیره نقل می کند: " وقتی رسول خدا به سمت جنگ بنی مصطلق می رفتند، به بیابانی خوفناک رسیدند ، در این هنگام جبرئیل نازل شد و عرض کرد: " جنیان قصد فتنه دارند ! " رسول خدا امیرالمومنین را طلبیدند و فرمودند: " به سوی اینان حرکت کن که به زودی گروهی از دشمنان خدا از جنیان با تو به جنگ می پردازند، برو و آنان را دفع بکن ! " و با آن حضرت صدنفر از اصحاب را روانه نمودند. امیرالمومنین به سوی آنان شتافت و با آنان به نبرد پرداخت و پس از پیروزی بر آنان، به سوی پیامبر بازگشت و عرض کرد: " آنان شکست خوردند و بقیه ایمان آوردند."📚 ( بحارالانوار، جلد۳۹، ص۱۷۵)
💢حال این روایت مجعول معلی بن خنیس این واقعه را در روز نوروز بر می شمرد، ولی طبق محاسبه که شده است، جنگ بنی مصطلق در روزهای نهم یا دهم دی ماه واقع شده است و با نوروز مناسبتی ندارد!
#ادامه_دارد...
#نوروز_در_جاهلیت_و_اسلام
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
#دل نوجوان🌺
✨✨فی وَصِیَّتِه لاِبنِه الحَسَنِ علیه السلام ـ : إنَّما قَلبُ الحَدَثِ کالأرضِ الخالِیَهِ ما اُلقِیَ فیها مِن شَیءٍ قَبِلَتهُ ، فبادَرتُکَ بِالأدَبِ قَبلَ أن یَقسُوَ قَلبُکَ ، و یَشتَغِلَ لُبُّکَ .
💠امام على علیه السلام ـ در سفارش به فرزند بزرگوار خود حسن علیه السلام ـ فرمود :
❤️ دل نوجوان مانند زمین خالى است که هر چه در آن افکنده شود، آن را مى پذیرد. از این رو، من پیش از آن که دلت سخت گردد و خردت مشغول شود، به تأدیب و تربیتِ تو شتافتم.
📚میزان الحکمه جلد هشتم
نهج البلاغه از نامه ۳۱
#پیشاپیش_میلاد_حضرت_علی_اکبر❤️_علیه_السلام_روز_جوان_مبارک💐
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🔶آیت الله کوهستانی(ره) :
💠آن قدر حضرت علی اکبر (علیه السّلام) در قیامت شفاعت می کند که نوبت به امام حسین (علیه السّلام) نمی رسد.
🌹آمد علی دیگری با چهره ی نورانی اش
هر دم زند بوسه پدر برچشم و بر پیشانی اش🌸
🌼از شوق او مستی کنیم در این شب میلاد او
جان میدهیم در راه او سر در رهِ قربانی اش💚
❤️مثل پدر نام آوراست مثل عموجنگ آوراست
بابش حسین جدش علی نامش علیّ اکبراست💐
به به عجب آورده است لیلا پسر بهر حسین🌺
💫رعناصفت برناصفت او جلوه ی پیغمبراست
صدچهره ی یوسف اگر بیند رخ و رخسار او🌺
دل میدهد بی شک به او آنیشود دلدار او❤️
🌼یوسف چرا نامش برم اصلاً بگوشمسُ قمر
هرکس شود زوّار او بی شک شود بیمار او🌺
⚡️او در زمین کربلا غوغایی بر پا میکند
بابا ز میدان بلا او را تماشا میکند🌷
🌹تا جان به لب دارد علی شمشیر یا هو میزند
آخر شهید حق شود خون بر دل مـا میکند🌷
#پیشاپیش_میلاد_حضرت_علی_اکبر_علیه_السلام_روز_جوان_مبارک❤️💐
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🌸 #گوشه ای از #فضائل حضرت علی اکبر علیهالسلام
💠گفته اند: "الفضل ما شهدت به الاعداء" فخر آن است که دشمن بگوید، حالا اگر بخواهی اولین فرزند امام حسین علیهالسلام را بهتر بشناسی کافی است از زبان معاویه (علیه الهاویه) بشنوی که در وصف او سخنسرایی میکند.
💬ابوالفرج اصفهانی از مغیره روایت كرد: روزی معاویه بن ابی سفیان به اطرافیان و هم نشینان خود گفت: به نظر شما سزاوارترین و شایسته ترین فرد امت به امر خلافت كیست؟ اطرافیان گفتند: جز تو كسی را سزاوارتر به امر خلافت نمی شناسیم! معاویه گفت: این چنین نیست.
✨✨﴿اولی الناس بهذاالامرعلی بن الحسین بن علی جده رسول الله و ضیه شجاعه بنیهاشم و سخاه بنی امیه ورهو ثقیف﴾
🔰شایسته ترین افراد برای امر حکومت علی اکبر فرزند امام حسین علیهالسلام است که جدش رسول خدا(ص) است و در شجاعت بنی هاشم سخاوت بنی امیه و زیبایی قبیله ثقیف را در خود جمع کرده است.. (الارشاد، صفحه ۴۵۸.)
✍️ در روایتی به نقل از شیخ جعفر شوشتری در كتاب خصائص الحسینیه آمده است: در روز عاشورا اباعبدالله الحسین هنگامی كه علی اكبر را به میدان می فرستاد، به لشگر خطاب كرد و فرمود:
✨﴿یا قوم، هولاءِ قد برز علیهم غلام،اَشبهُ الناس خَلقاً وخُلقاً ومَنطقاً برسول الله...﴾
🔰ای قوم، شما شاهد باشید، پسری را به میدان می فرستم، كه شبیه ترین مردم از نظر خلق، و خوی و منطق به رسول الله (صلی الله علیه و آله) است بدانید هر زمان ما دلمان برای رسول الله(ص) تنگ می شد نگاه به وجه این پسر می كردیم.
❇️وي نخستين شهيد بني هاشم در روز عاشورا بود و در زيارت شهداي معروفه نيز آمده است: السَّلامُ عليكَ يا اوّل قتيل مِن نَسل خَيْر سليل.
📚(منتهي الآمال، ج۱، ص۳۷۵.)
#پیشاپیش_میلاد_حضرت_علی_اکبر_علیه_السلام_روز_جوان_مبارک❤️💐
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
📹توسل به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم برای رفع ویروس کرونا
🎙استاد طبسی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🌸 #شرح_مناجات_شعبانیه (#قسمت_سیزدهم)💫
✨✨الهى اِنْ كانَ صَغُرَ فى جَنبِ طاعَتِكَ عَمَلى فَقَد كَبُرَ فى جَنبِ رَجائكَ أَمَلى، اِلهى كَیفَ اَنقَلِبُ مِنْ عِندِكَ بِالْخَیْبَةِ مَحرُوماً وَ قَد كانَ حُسنُ ظَنّى بِجُودِكَ اَنْ تَقْلِبَنى بِالنَّجاةِ مَرْحُوما.
💫خدایا! اگر عملم در اطاعت تو ناچیز است، ولى در كنار امیدوارى به كرمت، آرزویم، بزرگ است. معبود من! چگونه از آستان جودت، تهىدست ومحروم برگردم، در صورتى كه حسن ظن من به جود تو این بوده كه بر من رحمت خواهى آورد و مرا نجات خواهى داد.
#پله_سیزدهم💫
کاسه به دست آمدنم عیب نیست ؛
کاسه خالی بروم نارواست...
#مناجات_شعبانیه_قسمت_سیزدهم
#شرح_مناجات👇
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🌸 #شرح_مناجات_شعبانیه (#قسمت_سیزدهم)💫
✍️نكاتى از این فراز
1. امید فراوان به رحمت حق در كنار طاعت اندك؛
2. گمان نیك به خدا.
✨«اِلهى اِنْ كانَ صَغُرَ فى جَنْبِ طاعَتِك؛ آرزوى بزرگ و طاعت اندك»
💢از تكرار دوباره، امیدوارى و حسن ظن به خداوند چنانچه در فرازهاى بعدى نيزتكرار خواهد شد، یكى دیگر از آداب دعا نیز فهمیده مىشود، و آن اصرارورزیدن و پافشارى كردن در اجابت خواستههاى خویش مىباشد.
🔶چنانچه از اخبار به دست مىآید و مطلوب خداوند نیز مىباشد، از جملهآداب دعا و در واقع، از جمله شرایط استجابت خواستهها، پافشارى و سماجتدر برآوردن خواستهها از طرف پروردگار عالم مىباشد.
💠امام صادق علیهالسلام در این باره مىفرماید: اِنَّ اللّه عَزَّوَجَلَّ كَرِهَ اِلْحاحَ النّاسِ بَعْضُهُم عَلى بَعْضٍ فِى الْمَسأَلَةِ وَ اَحَبَّ ذلِكَلِنَفْسِهِ، اِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَل یُحِب اَنْ یُسْألَ وَ یُطْلَبُ ما عِنْدَه.
همانا خداى عزوجل خوش ندارد كه مردم در انجام حاجت بر همدیگراصرار كنند، ولى براى خودش آن را دوست دارد. خداى عزوجل دوستدارد كه از او درخواست شود و آنچه نزد اوست خواهش شود.(82)
🔰همچنین از امام باقر علیهالسلام نقل شده كه فرمود: وَ اللّهِ لا یُلِحُّ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ عَلَى اللّهِ عَزَّوَجَل فِى حاجَتِهِ اِلاّ قَضاها لَه.
✨به خدا سوگند هیچ بندهاى در دعا، پافشارى و اصرار به درگاه خداى عزوجلنكند، جز اینكه حاجتش را برآورد.(83)
📕در كتاب مقدس «انجیل» نیز چنین آمده است كه:
روزى عیسى براى شاگردانش، مَثَلى آورد تا نشان بدهد كه لازم است، همیشهدعا كنند و تا وقتى جواب دعاى خود را نگرفتهاند از دعا كردن باز نایستند.
فرمود: در یك شهر یك قاضى بود كه نه از خدا مىترسید و نه توجهى بهمردم داشت. بیوه زنى اهل همان شهر پى در پى، پیش او مىآمد و از دستمردى شكایت مىكردكه به او خسارت رسانیده بود. قاضى تا مدتى بهشكایت او توجهى نكرد. ولى بالاخره از دست او به ستوه آمد و به خودشگفت: من نه از خدا مىترسم و نه از مردم. اما این زن مایه دردسر من شدهاست، بهتر است به دادش برسم.
در این هنگام، عیسى مسیح علیهالسلام فرمود: آنجا كه چنین قاضى بى انصافى راضىشود به داد مردم برسد، آیاخدا به داد قوم خود نخواهد رسید كه شبانه روز بهدرگاه او دعا و التماس مىكنند؟ بله او حتماً دعاى ایشان را اجابت خواهد فرمود.(84)
🔺بارى، امام علیهالسلام در فراز مذكور از مناجات شعبانیه و در مقام اصرار، بار ديگرآرزوى بزرگش را در كنار امیدوارى به كرم پروردگارش مطرح نموده، و با امیدىدوباره، از معبودش، اجابت خواستههایش را مىطلبد.
#ادامه👇https://eitaa.com/Asheghan_Amiralmomenin
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈ 🌸 #شرح_مناجات_شعبانیه (#قسمت_سیزدهم)💫 ✍️نكاتى از این فراز 1. امید فراوان به رحمت حق
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
✨«اِلهى كَیْفَ اَنْقَلِبُ مِنْ عِنْدِك بِالْخَیْبَةِ؛ گمان نیكو به خدا»
❇️به راستى كه با این سكه صاحب عیار، یعنى «حسن ظن به خداوند» از چهتهىدستى و فقر و حرمانى مىتوان رها شد و به چه خیراتى مىتوان راه پیدا كرد؟!
🔶گمان نیك داشتن به خداوند عزّوجلّ و اعتقاد خیر به حضرتش، پایه بسیارىاز درجههاى معرفت و زیر بناى اصلى مرتبه توكل و تسلیم و طمأنینه و آرامش ونظایر آنها است.
در اینجا مناسب است كه تنها به یكى از بركات سرشار «گمان نیكو داشتن بهحضرت حق» اشاره كنیم و آن اینكه:
🔺گذشته از آنكه آدمى همواره در معرض لغزشها و خطاها قرار دارد و با وجود آنكهممكن است حق اخلاص را در اعمالش ادا نكند، در شناخت پروردگار و عبادت او نیزآن چنان كه سزاوار خداونديش باشد، مقصر و تقصیر كار است.
💢زیرا آنجا كه اشرف مخلوقات عالم، حضرت نبى اكرم صلىاللهعلیهوآله در خطاب بهپروردگارش عرض مىكند: «ما عَرَفْناكَ حَقَّ مَعْرِفَتِك وَ ما عَبَدْناكَ حَقَّ عِبادَتِك؛ آنچنان كه شایسته توست، تو را نشناختیم و آن چنان كه سزاوار توست، تو راپرستش نكردیم»(85) تكلیف دیگر انسانها مشخص خواهد بود.
🔷حضرت امام خمینى رحمهالله در این باره مىفرماید:
اى ضعیف جایى كه رسول خدا صلىاللهعلیهوآله كه اعرف خلق اللّه است و عمل او از همهكس نورانىتر و باعظمتتر است اعتراف به عجز و تقصیر كند و بگوید: «ماعَرَفْناكَ حَقَّ مَعْرِفَتِك وَ ما عَبَدْناكَ حَقَّ عِبادَتِك» و ائمه معصومین علیهمالسلام آنطور در محضر مقدس حق، اظهار قصور و تقصیر كنند، از پشه لاغرى چهخیزد؟... آرى آنها مقام معرفتشان به عجز مخلوقات وعزت و عظمت واجبتعالى شأنه اقتضا مىكرد آن اظهارات و اعترافات را.
🔶ما بیچارگان از جهل و حجابهاى گوناگون، به گردن فرازى برخاستیم و خودفروشى و عمل فروشى كنیم. ما خود بالضّروره مىدانیم كه اعمال ما و همهبشر عادى بلكه همه ملائكة اللّه در میزان مقایسه بااعمال رسول خدا صلىاللهعلیهوآله وائمه هدى علیهمالسلام ، قدرى محسوس ندارد و به هیچ وجه در حساب نیاید. این دوقضیه به ما نتیجه مىدهد كه باید به هیچ یك ازاعمال خود، خشنود نباشیم،بلكه اگر به قدر عمر دنیا به عبادت و اطاعت، قیام كنیم، خجل و شرمسار باشیم.(86)
💠همچنین در روایتى از امام موسى بن جعفر علیهالسلام وارد شده است كه:
كُلُّ عَمَلٍ تُریدُ بِهِ اللّهَ عَزّّوَجلّ فَكُنْ فیهَ مُقَصِّراً عِنْدَ نَفْسِكَ فَاِنَّ النّاسَ كُلُّهُم فىاَعْمالِهِم فیما بَیْنَهُم وَ بَیْنَ اللّه مُقَصِّرونَ اَلاّ مَنْ عَصَمَهُ اللّه عَزَّوَجلّ.
هر عملى كه به قصد خداى عزوجل مىكنى، خود را در آن مقصر بدان، زیرامردم، همگى در اعمال خویش، میان خود و خدا مقصرند، مگر آن كس راكه خداى عزوجل نگه دارد.(87)
⭕️حاصل سخن آنكه در میان این همه تقصیرها و كوتاهىها، آنچه مىتواندآدمى را دلگرم و امیدوار به كرم و رحمت خداوندگار نمايد«گمان نيكو وشايسته» به حضرتش مىباشد، كه با بندهاش به نیكى معامله نماید، از تقصیرات اوچشم بپوشد و عبادات او را با همه كاستىها و ناخالصىها پذیرا گردد، كه نفْسِچنین نگاه و چنین حسن ظنى در حق پروردگار، قادر است دریچههاى «رحمت»و «رضوان» و «مغفرت» را به سوى قلب و جان بنده بگشاید و نهاد او را مالامال ازسرور و انبساط نماید؛ همان گونه كه خود، در دعوت بندگان به «حسن ظن» بهخالق خویش و در مقام تذكر به بركات «گمان نیك» به خداوند چنین فرمودهاست:
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈ 🌸 #شرح_مناجات_شعبانیه (#قسمت_سیزدهم)💫 ✍️نكاتى از این فراز 1. امید فراوان به رحمت حق
✨لا یَتَّكِلُ العامِلونَ لى عَلى اَعْمالِهِمَ الَّتى یَعْمَلونَها لِثَوابى، فَاِنَّهُم لَوِاجْتَهِدُوا وَ اَتْعَبُوااَنْفُسَهُم فى عَبادَتى كانُوا مُقَصِّرینَ غَیرَ بالِغینَ فى عِبادَتِهِم كُنْهَ عِبادَتى فیمایَطْلُبُونَ عِنْدى مَنْ كَرامَتى وَ النَّعیمِ فى جَنّاتى وَ رَفیعِ الدَّرَجاتِ العُلى فىجَوارِى وَ لكِنَّ بِرَحمَتى فَلْیَثِقُوا وَ فَضْلى فَلْیَرجُوا وَ اِلى حُسْنِ الظَّنِ بىفَلْیَطْمَئنُّوا. فَاِنَّ رَحْمَتى عِنْدَ ذلِكَ تُدْرِكُهُم وَ مَنّى یُبَلِّغُهُم رِضْوانى وَ مَغْفِرَتىتُلْبِسُهُم عَفوى فَاِنّى أنا اللّهُ الرَّحمنُ الرَّحیمُ وَ بِذلكَ تَسَمّیَتُ.
✳️آنها كه براى ثواب من عملى انجام مىدهند، نباید به اعمالى كه انجام مىدهندتكیه كنند، زیرا ايشان اگر در تمام عمر خویش كوشش كنند و در راه عبادتمخود را به زحمت اندازند، باز مقصر باشند. و در عبادت به كنه بندگیم نرسندنسبت به آنچه از من طلب مىكنند كه كرامت و نعمت در بهشت و رفعت بهدرجات عالى در جوارم باشد. بلكه تنها باید به رحمتم اعتماد كنند و به فضلمامیدوار باشند و به گمان نیك و حسن ظن خویش نسبت به من اطمینان كنند.كه در این صورت است كه رحمتم ايشان را دريابد و رضوانم به آنها برسدوآمرزشم بر آنها لباس گذشت بپوشاند زیرا من خداى رحمان و رحيم هستم وبدين نام ناميده شدهام.(88)
📚پی نوشت ها:82. اصول كافى، ج 4، ص 224.
83. همان.
84. انجیل لوقا، 7 ـ 1: 18.
85. امام خمینى، آداب الصلوة، ص 305.
86. همان، صص 175 و 176.
87. اصول كافى، ج 3، ص 114.
88. اصول كافى، ج 3، ص 115.
#مناجات_شعبانیه_قسمت_سیزدهم
#شرح_مناجات👇
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🌸 #شرح_مناجات_شعبانیه (#قسمت_چهاردهم)💫
✨الهى وَ قَد اَفْنَیْتُ عُمْرى فى شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْكَ وَ اَبْلَیتُ شَبابى فى سُكْرَةِ التَّباعُدِمِنك اِلهى فَلَم اَستَیِقَظْ اَیّامَ اغْتِرارى بِكَ وَ رُكُونى اِلى سَبیلِ سَخَطِك. اِلهى وَاَنَا عَبدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ قائِمٌ بَیْنَ یَدَیْكَ، مُتَوَسِّلٌ بِكَرَمِكَ اِلَیكَ.
💫معبود من! پس بیدار نشدم روزگارى را كه مغرور كرمت بودم و به راه سخط وغضب مى رفتم معبود من! من بنده تو و فرزند بنده توام كه در پیشگاهت ایستاده ام و كرم و رحمت خودت را وسیله رهیابى به بارگاه تو قرار داده ام.
#پله_چهاردهم 💫
کاش توفیق اش رو داشته باشیم که بگیم :
داریم با حسین حسین پیر میشویم ؛
خوشحال از این جوانی از دست داده ایم...
#مناجات_شعبانیه_قسمت_چهاردهم
#شرح_مناجات👇
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🌸 #شرح_مناجات_شعبانیه (#قسمت_چهاردهم)💫
✍️نكاتى از این فراز
1. خطر سهو و غفلت از خداوند؛
2. «مستى دورى» از خداوند؛
3. بیدار نشدن بنده، حتى در زمان سخط و غضب معبود؛
4. متوسل شدن به كرم خداوندى به همراه اظهار عبودیت.
✨«اِلهى وَ قَد اَفْنَیْتُ عُمرى فى شِرَّةِ السَّهوِ؛ خطر سهو و غفلت»
در این فراز از مناجات، به موضوع سهو و یا همان غفلت از یاد خداوند اشاره شدهاست. غفلت از یاد خدا، از صفات مذمومى است كه مىتواند انواع خطرات وسقوطها را به همراه داشته باشد.
📗قرآن كریم در مقام هشدار به خطر غفلت، آثار ویرانگر آن را تا آنجا مىداند كهسبب مىشود آدمى به مقامى پایینتر از مقام چهارپایان تنزل كرده در نتیجهگرفتار جهنم گردد: وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثیرًا مِنَ الْجِنِّ وَ اْلإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لایُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَاْلأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُالْغافِلُونَ. (اعراف: 179)
🔶و به تحقیق بسیارى از جن و انس را به جهنم واگذار نمودیم، چه آنكه آنها،قلبهایىداشتند بى ادراك و دیدههایىداشتند بى نور بصیرت وگوشهایىداشتند كه شنواى حقیقت نبوده است. آنان چون چهارپایانند وبلكه گمراهتر از آنها و آنها كسانى هستند كه در غفلت به سر مىبرند.
💢چنانچه در پایان این آیه شریفه اشاره شد، «غفلت و سهو» به عنوان تنها صفتىمعرفى گردید كه تا این حد، انحطاط آدمى را به همراه خواهد داشت.
فى حَدیثِ الْمِعْراجِ: یا اَحْمَدُ اِجْعَل هَمَّكَ هَمّاً واحِداً، فَاجْعَل لِسانِكَ لَساناًواحِداً، وَاجْعَلْ بَدَنَكَ حَیّاً، لا تَغْفُل عَنّى، مَنْ یَغْفُلْ عَنّى لا اُبالى بِاَىِّ وادٍ هَلَكَ.(89)
🔖در حدیث معراج آمده است: اى احمد! اندیشه ات را واحد گردان و زبانترا یك زبان ساز و بدنت را زنده بدار و از من غافل مباش، كه هر كه از منغافل باشد، اهمیتى ندهم كه در كدام وادى هلاك شود.
💠على علیهالسلام فرمود: «فَیالَها حَسْرَةً عَلى كُلِّ ذى غَفْلَةٍ اَنْ یَكُونَ عُمرُهُ عَلَیهِ حُجَّةً، وَ اَنْ تُؤَدِّیهُ اَیّامُهُ اَلىالشَّقْوَة؛اى دریغا بر هر غافلى كهعمرش دلیلى بر ضداو باشد و روزهایش او را بهسوى بدبختىكشاند».(90)
و نیز: «وَیْلٌ لِمَن غَلَبَت عَلَیْهِ الْغَفْلَةُ فَنَسِىَ الرّحْلَةَ وَ لَمْ یَسْتَعِد؛ واى بر كسى كه غفلت او رافراگیرد و در نتیجه، سفر آخرت را فراموش كند و خود را براى آن آماده نسازد».(91)
و در حدیثى دیگر از آن حضرت، چنین نقل است كه: «مِنْ دَلائِلِ الدَّوْلَةِ قِلَّةُ الْغَفْلَةِ؛یكى از ریشههاى پیروزى و دست یابى به دولت، كمى غفلت مىباشد».(92)
«اِلهى وَ اَنا عَبْدُكَ وَ ابْنَ عَبْدِكَ؛ اظهار عبودیت و توسل به كرم خداوندى»
❇️بالاترین افتخار براى آدمى آن است كه به مقام «عبودیت» در برابر معبودشبرسد، و «عبد» او باشد.
💠على علیهالسلام در این زمینه مىفرماید: اِلهى كَفى بى فَخْراً اَنْ تَكونَ لى رَبّاً وَ كَفى بى عِزّاً اَنْ اَكونَ لَكَ عَبْداً اَنْتَ كَمااُحِبُّ فَاجْعَلْنى كَما تُحِبُّ.(101)
پروردگارا همین افتخار، مرا بس كه تو پروردگار من باشى و همین عزت مرابس كه من عبد و بنده تو باشم، تو همان گونهاى كه من مىپسندم، مرا نیز آنگونه قرار ده كه تو مىپسندى.
💠همچنین امام صادق علیهالسلام در مقام بیان بركات «عبودیت» و چگونگى تحقق عبودیت مىفرماید:
✨اَلْعُبُودِیَّةُ جَوهَرَةٌ كَنْهُها الرُّبوبیَّةُ... وَ تَفْسیرُ الْعُبُودِیَّةُ بَذْلُ الْكُلِّ، وَ سَبَبُ ذلِكَ مَنْعُالنَّفْسِ عَمّا تَهْوى، وَ حَمَلُها عَلى ما تَكْرَهُ، وَ مِفْتاحُ ذلِكَ تَرْكُ الرّاحَةِ وَ حُبُّالْعُزْلَةِ وَ طَریقُهُ الافتِقارِ اِلَى اللّهِ تَعالى.
💫عبودیت و بندگى خداوند، گوهرى است كه حقیقت آن، رسیدن به ربوبیت وشبیه پروردگار شدن است... عبودیت عبارت از بخشیدن همه چیز یا گذشتناز همه چیز ـ در راه خدا ـ مىباشد و این صفت هنگامى براى انسان تحقق پیدامىكند كه نفس خود را از هوى و هوس باز دارد و نفس را با انجام كارهایىوادار بكند كه اكراه دارد ـ مثل عبادت خداوند، انفاق، ایثار و مانند آنها ـ ؛كلید تسلط بر نفس این است كه راحتى و آرامش را از خود بگیرد و در راهخداوند جهاد و كوشش كند و گوشه نشینى اختیار كند ـ در ظاهر و بر حسبوظیفه در میان مردم باشد. اما در باطن و قلب خویش همواره با خدا باشد ـ وبالاخره اینكه در پیشگاه خداوند خویش اظهار فقر و تهى دستى نمایند.
📚پی نوشت:89. بحارالانوار، ج 77، ص 29.
90. نهج البلاغه، خطبه 64.
91. غرر الحكم و درر الكلم، ج 6، ص 226.
92. همان، ص 39.
93101. بحارالانوار، ج 74، ص 400.
#مناجات_شعبانیه_قسمت_چهاردهم
#شرح_مناجات
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
اخلاق مهدوی 61.mp3
4.4M
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
💫🌙 ویژه ماه های #رجب #شعبان #رمضان 💥💥
🔰 موضوع : #دعا_37
❇️علو همت در دعا ❇️
🎙استادعبادی
#ماه_شعبان
#اخلاق_مهدوی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
اخلاق مهدوی 62.mp3
2.81M
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
💫🌙 ویژه ماه های #رجب #شعبان #رمضان 💥💥
🔰 موضوع : #دعا_38
❇️انصاف در دعا ❇️
🎙استادعبادی
#ماه_شعبان
#اخلاق_مهدوی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🌙 نماز شب های ماه شعبان 🌙
📿نماز شب یازدهم:
💫هشت رکعت، (چهار نماز دو رکعتی ) در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه سوره کافرون.
💫 ثواب:🌼
💠 رسول خدا (صلی الله علیه و آله)فرمود:
🔶قسم به آن کسی که مرا بر حق به پیغمبری مبعوث کرد که بجا نمی آورد این نماز را مگر مؤمن مستکمل الایمان، و عطا می کند خدا به او به هر رکعتی باغی از باغهای بهشت.
📚وسائل الشیعه، ج 5،ص 234.
اقبال،صص 688 - 692.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
🌼 هیچ گلی به فکر رقابت با گلهای دیگر نیست
🌺 فقط شکفته می شود ...👌
🔰 در پیمودن راه؛ بر دستاوردهای دیگران تمرکز نکنید،
❇️ به مقصد و راه خود بیندیشید!👌
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍
┈┈••✾❀🕊💚🕊❀✾••┈┈
💎 #معرفت از ديدگاه #خداوند و #اهل بيت -عليه السلام- چيست؟
✅پاسخ:
1️⃣. معرفت از ديدگاه قرآن و سنّت، عبارت است از شناخت حق و عمل صالح و به عبارت ديگر، 💠معرفت از نظر اسلام، عبارت است از شناخت همة معارف وحياني و اسلامي، به گونهاي كه انجام عمل صالح را در پي داشته باشد و همچنين عمل نيكو، كه بر اساس شناخت حق و دستور خدا انجام داده شود. اگر كسي چنين ويژگي اي داشته باشد، يعني شناخت او همراه با عمل، و عمل او بر اساس شناخت حق باشد، در واقع از نظر دين اسلام، انسان با معرفت شمرده ميشود وگرنه چه بسا افرادي ممكن است معارف اسلام را از نظر علمي خوب بشناسد و تحليلهاي عالمانه از معارف دين ارائه دهند، ولي خود اهل عمل نباشند. يا كساني كه عملهاي نيكي انجام ميدهند، ولي نه به انگيزة ديني و اهداف خدايي و بر اساس خواست خدا و پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ و اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ بلكه به دلايل و انگيزة غير الهي (هر دليل و انگيزهاي كه ميخواهد باشد) و خلاصه منشأ كار نيك آنها ديني نباشد. (حال فرق نميكند كه معتقد به دين باشد يا نباشد)
❇️اين گونه اشخاص، از نظر اسلام و فرهنگ قرآن و اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ افرادي با معرفت محسوب نميشوند. چون واژة معرفت در فرهنگ ديني، بار بسيار دقيق و عميقي دارد و مفهوم الهي و معنوي را تداعي ميكند.(1) به خلاف محاورات و گفتگوهاي اجتماعي و متداول ميان مردم كه مثلاً به كسي كه از نظر برخورد و آداب اجتماعي، خوش برخورد و خوش خلق باشد، گرچه اهل نماز و دين و معنويت هم نباشد، باز هم در گفتگوهاي عرفي، گفته ميشود فلاني آدم با معرفتي است.
2️⃣ مطلب دوم كه دربارة مشخص شدن چيستي معرفت بايد مطرح شود، مسئلة حجت شناسي است. به همين دليل در روايات متعدد، به شناخت حجت خداوند، اصرار شده و شناخت امام به عنوان حجت الهي، مورد توجّه خاص دستورات ديني قرار گرفته است كه در اين باره به عنوان نمونه، به چند روايت اشاره ميشود:
✳️الف: امام باقر ـ عليه السّلام ـ فرمود: همانا خدا را كسي پرستد كه او را بشناسد و امّا كسي كه خدا را نشناسد او را گمراهانه ميپرستد. (راوي سؤال ميكند معرفت خدا چيست؟) حضرت ميفرمايد: باور داشتن خدا، باور داشتن پيامبرش و دوست داشتن علي ـ عليه السّلام ـ و پيروي از او و ائمة هدي ـ عليهم السّلام ـ و بيزاري جستن از دشمنان آنها، اين چنين خدا شناخته ميشود.(2)
❇️ب: امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمود: بندة خدا مؤمن نباشد، تا آنكه خدا و رسولش و همة ائمه و امام زمانش را بشناسد و به آنها معرفت حاصل كند و به امام زمانش رجوع نمايد.(3)
ج: امام صادق ـ عليه السّلام ـ ذيل آيه «من يؤت الحكمة فقد اوتيَ خيراً كثيراً»(4) (يعني به هر كسي كه حكمت داده شد خير فراوان نصيب او گرديده است.) فرمود: «طاعة الله و معرفة الامام»(5) يعني مراد از حكمت در اين آيه، اطاعت خدا و معرفت امام است.
💠د: و همچنين ذيل اين آيه كه فرمود: «من جاء بالحسنة فله خيرٌ منها»(6) يعني هر كه كار نيك آورد، بهتر از آن را پاداش گيرد. از امام صادق ـ عليه السّلام ـ رسيده كه فرمود: «الحسنة معرفة الولاية و حبّنا اهل بيت»(7) يعني مراد از كار نيك در اين آيه، شناختن ولايت و دوستي ما اهل بيت است . ساير معرفتها و به تعبير ديگر معرفت در محورهاي ديگر، به نحوي به اين چند محور برميگردد و كساني كه معرفت به معناي ياد شده را داشته باشند. معرفتهاي ديگر را در محورهاي اخلاقي، اجتماعي و امثال آن به طريق اولي خواهند داشت.
📚پاورقی:1. مطهري، مرتضي، جاذبه و دافعه علي ـ عليه السّلام ـ . نشر صدرا، چاپ پنچم، 1366ش، ص133. طباطبايي، محمدحسين، آموزش عقايد و دستورهاي ديني، تهران، نشر بنياد جانبازان و مستضعفان (انقلاب اسلامي)، بيتا، ج1، ص 113.
2. كليني، محمد بن يعقوب، اصول كافي، ترجمة سيد جواد مصطفوي، قم، نشر بنياد رسالت، ج1، ج1، كتاب الحجة، باب شناخت امام، حديث 1.
3. همان، حديث 2، ص 255.
4. بقره:273.
5. اصول كافي، ج1، كتاب حجة، باب شناخت امام. حديث 11، ص 261، نشر پيشين.
6. نمل:91.
7. اصول كافي، پيشين، حديث 14، ص 262.
#معرفت
#امام_شناسی
#اهلبیت_علیهم_السلام
#امام_زمان_عج_الله
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍