☘🌺☘🌸☘🌼☘
🔶روزمان را با آیات قرآن نوراني کنیم
#آیات_جملات_قصار
🔷هیچ کس نمی تواند مانع رسیدن #رحمت مقدر خدا به شما شود
آیه ۲ سوره #فاطر را باهم بخوانیم:
💠 مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ
وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿۲﴾
فولادوند: هر رحمتى را كه خدا براى مردم گشايد بازدارندهاى براى آن نيست و آنچه را كه باز دارد پس از [باز گرفتن] گشايندهاى ندارد و اوست همان شكست ناپذير سنجيده كار
اگر در زندگی خود به این جمله اعتقاد داشته باشیم که رحمتی را که خدا برای ما مقرر داشته در هر صورت به ما میرسد و اگر چیزی از ما دریغ شده(به خواست خدا)کس دیگری نمی تواند به ما برساند،بسیاری از حرصخوردنها ،بداخلاقی ها،زیراب زدن هاو زرنگ بازی ها و فریبکاری ها از زندگی ما حذف خواهد شد.
☘🌺☘🌸☘🌼☘
☘🌺☘🌸☘🌼☘🌺☘🌸☘🌼🌸☘
#ادامه
#ادامه_نامه_یک
📜 آن گاه مى فرمايد: «مردم بدون اکراه و اجبار بلکه با رغبت و اختيار با من بيعت نمودند»; (وَبَايَعَنِي النَّاسُ غَيْرَ مُسْتَکْرَهِينَ وَلاَ مُجْبَرِينَ، بَلْ طَائِعِينَ مُخَيَّرِينَ).
✨در واقع امام(عليه السلام) در اين بيان کوتاه و پر معنا به سه نکته اشاره مى فرمايد تا مردم بتوانند به خوبى درباره شورشيان جمل قضاوت کنند:
1. او از مدافعان عثمان بود و مى خواست او را به راه راست بر گرداند و آتش فتنه را خاموش کند.
2. طلحه و زبير از عاملان اصلى فتنه بودند. گرچه شورش جنبه عمومى و مردمى داشت، ولى آنان نيز بر اين آتش مى دميدند و بر آن هيزم مى ريختند و همچنين عايشه نيز با جمله کوتاهى که در مسجد پيغمبر در حضور مهاجران و انصار به عثمان گفت، در حالى که کفش و پيراهن پيغمبر را در دست گرفته بود، صدا زد: اى عثمان هنوز کفش و پيراهن پيغمبر کهنه نشده که تو دين و سنّتش را دگرگون ساختى.
3. بيعتى که با من شد (بر خلاف بيعت با خليفه اوّل، دوم و سوم) بيعتى عام و همگانى بود و هيچ کس با فشار و اکراه با من بيعت نکرد.
به اين ترتيب امام(عليه السلام) حقيقت را روشن ساخت تا مردم بدانند او بر حق و شورشيان جمل بر باطل اند.
#ادامه_دارد
☘🌺☘🌸☘🌼☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
☘🌺☘🌸☘🌼☘🌺☘🌸☘🌼☘🌼☘
🌸☘
☘
#جهاد_با_نفس
🔷 باب استحباب زیاد گریستن از خوف خدا🌺
💠امام رضا❣علیه السلام فرمود:در ضمنِ رازگوییِ خداوند با حضرت موسی علیه السلام 🔶چنین آمده است: کسانی که به من نزدیک گشته اند به واسطه هیچ عملی مانند گریستن از خوف من به من نزدیک نشده اند و آنانکه طوق بندگیِ مرا در گردن دارند به واسطه هیچ عملی همانند باز ایستادن از ارتکاب حرامهایِ من مرا بندگی ننموده اند و آنانکه خود را آراسته اند به واسطه هیچ عملی همانند پیشه نمودنِ زهد و بی رغبتی نسبت به آنچه که بی نیازی از آن در دنیا مورد اهمیّت است، خود را برای من نیاراسته اند.
🔷حضرت موسی علیه السلام عرض کرد:ای گرامی ترین گرامیان! چه چیزی آنان را در این راه ثابت قدم و پابرجا نموده؟ خداوند فرمود:ای موسی! امّا آنانکه به واسطه گریستن از خوف من به من نزدیک گشته اند آنان در مرتبه همجواری با رفیق اعلی (معشوق و دوستِ برتر) هستند و هیچکس در این مقام با آنان شریک نیست و امّا آنانکه به واسطه باز ایستادن از ارتکاب حرامهای ِ من مرا بندگی نموده اند من در قیامت از آنان شرم دارم که در مورد اعمالشان کنجکاوی و دقّت به خرج دهم در حالی که اعمال همه مردمان را به دقّت وارسی خواهم کرد و امّا آنانکه خود ر به واسطه بی رغبتی به دنیا برایم آراسته اند تمامی بهشت را برای آنان مباح و روا می سازم که در جای بهشت خواستند جای گیرند.
📚وسائل الشيعة ترجمه فقیه محدث شیخ حسن حر عاملی
☘🌺☘🌸☘🌼☘
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✳️ مختصری از زندگانی حضرت عبدالعظیم حسنی:
نسب حضرت عبدالعظیم حسنی با چهار واسطه، به امام حسن مجتبی (ع) و خاندان وحی میرسد، احمد بن علی نجاشی (که یکی از بزرگان علم رجال است) درباره نسب ایشان مینویسد: هنگامیکه جنازه او را برای غسل برهنه میکردند، در جیب لباس وی نوشتهای یافت شد که در آن، نسبش، اینگونه ذکرشده بود: من ابوالقاسم، عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسن بن زید بن علی بن حسن بن علی بن ابی طالب هستم. ولی در کتابهای دیگر، میان «زید» -یعنی جدّ سوّم ایشان– و امام حسن (ع)، شخص دیگری واسطه نیست.
در تاریخ تولد و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) اختلاف وجود دارد اما به نقلی ایشان چهارم ربیع الآخر سال ۱۷۳ هجری قمری متولد شدند و در ۱۵ شوال سال ۲۵۲ یا ۲۵۵ هجری قمری از دنیا رفتند. حضرت عبدالعظیم حسنی از اصحاب خاص ائمه (ع) بودند و امام رضا (ع)، امام جواد (ع) و امام هادی (ع) را درک کردهاند. بطوریکه احادیث بسیاری از طریق ایشان نقلشده است. او یکی از راویان ثقه و مورد اعتماد در احادیث شیعه محسوب میشود.
🔹بزرگی و مقام والای ایشان:
ابوتراب رویانی، روایت کرده است که شنیدم ابوحمّاد رازی میگفت: خدمت امام هادی (ع) در سامرّا رسیدم و مسائلی از حلال و حرام از ایشان پرسیدم. امام به پرسشهای من پاسخ داد و هنگامیکه خواستم از ایشان خداحافظی کنم به من فرمود:
یا أبا حمّاد إذا أشکل علیک شیء من أمر دینک بناحیتک فسل عنه عبد العظیم بن عبد اللّه الحسنی، و اقرأه منّی السّلام.
ای ابو حماد! هنگامیکه چیزی از امور دینی در منطقهات برای تو مشکل شد، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی بپرس و سلام مرا به او برسان.
این روایت نشانگر آن است که حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) نهتنها محدث و شاگرد مکتب اهلبیت بودهاند، بلکه در فقه و مسائل علمی آنقدر مورد اعتماد بودهاند که امام هادی (ع) ایشان را تائید کردهاند و مردم را برای پاسخگویی به ایشان ارجاع میدهند.
همچنین در روایتی ایشان اعتقادات خود را بر امام هادی (ع) عرضه میدارند و امام عقاید ایشان را تایید میکنند.