💠روزمان را با آیات قرآن نورانی کنیم
💫 کلام الله 💫
😭 آقا سلام...
ڪاسهے اشڪی به من دهیـــد
📗 سوره مبارکه نجم، آیه ﴿۴۳﴾
〖وَأَنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَأَبْكَىٰ〗
🔹و هم اوست که (بندگان را) شاد و خندان سازد و غمین و گریان گرداند
#حسیــــــــــــن جــــــــــــــــــــان
گفتم "بِکُم يُنَزِّلُ غَيْث" و دلم شکست
تقديــر کن به اشک دلم اين نزول را
#ڪلام_الله
#فابک_للحسین
🌷🌾🥀🌷🌾🥀
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌾🍃🌷🌿🥀🍀
🍃🌷🌿
☘️🥀
🌾
#ادامه_خطبه_5_نهج_البلاغه_بخش دوم خطبه 5 نهج البلاغه
✅نکته ها:
1ـ سابقه دلاوريهاى امام(عليه السلام):
امام(عليه السلام) با اشاره کوتاهى به شجاعتها و دلاوريها و ايثارگريهاى خود در غزوات و جنگهاى مختلف اسلامى و در مواضعى چون «ليلة المبيت» (شبى که على(عليه السلام) در بستر پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) خوابيد و آن حضرت از چنگال دشمن رهايى يافت) و غير آن، به خرده گيران يادآورى مى کند که من از هيچ حادثه مهمّى وحشت ندارم و امتحان خود را در طول زندگى ام به خوبى پس داده ام; بنابراين سکوت من هرگز دليل بر ضعف يا ترس نيست; بلکه مصالح اسلام و امّت اسلامى را در اين سکوت مى بينم; ولى در بيان اين معنا اشاره به ضرب المثل معروفى از رعب مى کند و مى فرمايد: (بَعْدَ اللَّتَيّا وَ الَّتى).
داستان ضرب المثل از اين قرار است که مردى اقدام به ازدواج کرد. اتفاقاً همسر او زنى کوتاه قد، کم سن و سال، بد اخلاق و نامناسب بود و درد و رنجهاى زيادى از او کشيد و سرانجام طلاقش داد. در مرحله دوّم با زن بلند قامتى ازدواج کرد که او هم بيش از همسر اوّل او را رنج و عذاب و آزار داد و ناچار به طلاق او شد; و بعد گفت: «بَعْدَ اللَّتَيّا وَ الَّتى لا اَتَزَوَّجُ اَبَداً; بعد از آن زن کوتاه قد و ديگر زن بلند قامت، هرگز همسرى انتخاب نخواهم کرد» و اين ضرب المثلى شد براى حوادث بزرگ و کوچک و صغير و کبير; اشاره به اين که من در زندگانيم همه گونه حوادث را با شجاعت و شهامت پشت سر گذاشته ام و ديگر جاى اين توهّمات درباره من نيست.
2ـ چرا از مرگ بترسم؟!
نکته ديگر اين که امام(عليه السلام) مى فرمايد: علاقه من به مرگ از علاقه طفل شيرخوار به پستان مادرش بيشتر است. درست است که شير و پستان مادر مايه حيات طفل هستند که طفل آب و غذا و حتّى دارو را از آن مى گيرد، به همين دليل هنگامى که پستان را قبل از رفع حاجت از او مى گيرند چنان داد و فرياد و جزع مى کند که گويى تمام دنيا را از او گرفته اند; هنگامى که به او باز مى گردانند آن چنان اظهار خشنودى مى کند که گويى تمام عالم را به او داده اند; ولى اين علاقه هرچه هست از غريزه سرچشمه مى گيرد; امّا علاقه امام(عليه السلام) و همه عارفان الهى به مرگ و ملاقات پروردگار (مخصوصاً شهادت در راه خدا) علاقه اى است که از عقل و عشق مى جوشد. آنها مرگ را سرآغاز زندگى نوين در جهان بسيار گسترده تر مى بينند. مرگ براى آنها دريچه اى است به سوى عالم بقا، شکستن زندان است و آزاد شدن، گشوده شدن درهاى قفس است و پرواز کردن به عالم بالا و به سوى قرب پروردگار، کدام عاقل، آزادى از زندان را ناخوش مى دارد؟(6) و نجات از دنياى پست و محدود و آميخته با هزار گونه ناراحتى و آلودگى و گام نهادن در دنيايى پر از نور و روشنايى را بد مى شمارد؟!
آرى کسانى از مرگ مى ترسند که آن را پايان همه چيز مى پندارند، يا آغاز عذاب اليم به خاطر اعمال زشتشان مى بينند.
امام(عليه السلام) با آن همه افتخارات و معارف والايش چرا از مرگ بترسد؟ و لذا با سوگند و تأکيد مى فرمايد: «پسر ابوطالب اُنس و علاقه اش به مرگ از اُنس و علاقه طفل به پستان مادرش بيشتر است».
لذا در يکى ديگر از کلماتش مى فرمايد: «فَوَ اللهِ ما اُبالى دَخَلْتُ اِلَى الْمَوْتِ اَوْ خَرَجَ الْمَوْتُ اِلَىَّ; به خدا سوگند باک ندارم که من به سوى مرگ بروم يا او به سوى من آيد (هنگامى که در راه هدف مقدّس الهى باشد)».(7)
نيز به همين دليل در کلام معروفش که يک دنيا عظمت از آن مى بارد در آن لحظه که شمشير «ابن ملجم» بر فرق مبارکش وارد شد، فرمود: «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَةِ; به پروردگار کعبه پيروز شدم (و رهايى يافتم)».(8)
3ـ چرا سکوت کردم؟
امام(عليه السلام) مى گويد: سکوت من به خاطر آگاهى بر اسرارى است که اگر آن را آشکار سازم همچون طنابها در چاه هاى عميق به لرزه در مى آييد. روشن است که چاه ها هر چه عميق تر باشند لرزش طناب و دلو در اعماق آنها بيشتر است; زيرا مختصر لرزشى در يک سوى طناب تبديل به لرزش وسيعى در سوى ديگر مى شود.
امّا اين که اين اسرار اشاره به کدام امر است، در ميان شارحان «نهج البلاغه» گفتگوست و احتمالات زيادى درباره آن داده اند; گاه آن را اشاره به وصيّت پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) به سکوت و ترک درگيرى دانسته اند و گاه اشاره به آگاهيهاى آن حضرت بر عواقب امور و مصالح و مفاسد جامعه اسلامى که سبب سکوت مى گشت دانسته اند.
بعضى آن را اشاره به آگاهى آن حضرت بر احوال آخرت مى دانند يعنى من مسائلى از جهان ديگر مى دانم که اگر براى شما آشکار سازم تکان خواهيد خورد.
بعضى آن را اشاره به «قضا و قدر» حتمى الهى دانسته اند که دامان امّت را فرو گرفته و به بيراهه ها مى کشاند.
***
#ادامه_دارد #قسمت_دوم
☘️🌷🍃🌾🌿🥀
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
.زندگی عاشورایی زمینه ساز حکومت مهدوی 1-ملایی.mp3
11.94M
🎧 #سبك_زندگي_عاشورايي_زمينهساز_حكومت_مهدوي👌👌
1️⃣جلسه یک
🎙استاد ملایی
🌷🌾🌷🌾
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
☘️🌷🌿🌾🍃🥀
🌾🍃🌷
🥀
#تلنگر
حفظ حجابــ‼️
✅پیام حضرتــ رقیه (س) در عاشورا استــ.
عصر عاشورا بود🌅
حجابــ از سر زنان و دختران حسینے ربوده شد(وای بر من)😭
🔅هنگامے كه حضرتــ رقیه(س)
※بعد از شهادت پدر ※ و سیلے خوردن از دست شمر ※و اصابت كعب نی به بازو ※ و پاره شدن گوش(یاالله😭)
عمه اش زینبــ را مےبیند از هیچڪدام از این مصیبتــ ها شكایتــ نمی كند.😭
بلڪه شكایتــ حضرتــ رقیه(س) به عمہ اش این استــ كه می گوید:👇
🔹یا عمتاه هل من خرقة أستر بها رأسی عن أعین النظار◣ .
🔹ای عمه جان آیا پارچه ای هست كه سر خود را از نامحرمان بپوشانم؟◣😭
📚منبع :بحارالانوارجلد 45صفحه 61
🌷🌾🥀🌷🌾🥀
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴ماجرای دلدادگی زهیر در کربلا
🎙استاد رحیم پور ازغدی
🌷🌾🌷🌾
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🍀🌷🍃🌾🌿🥀
🌾🌿☘️
🍃🌷
🥀
🕊اولین خطبه امام حسین علیه السّلام در کربلا
🌴وقتى سپاه دشمن به امام حسين عليه السّلام نزديك شدند، امام مركبش را خواست و سوارش شد، و با صداى بلند به طورى كه اكثر مردم مى شنيدند فرمود: «اى مردم! سخنم را گوش دهيد، در جنگ با من عجله نكنيد، بگذاريد شما را بدانچه حقّ شما بر گردن من است [و بايد آن را به شما بگويم] موعظه كنم. [بگذاريد] تا عذرم را در آمدنم به نزد شما بگويم، اگر پذيرفتيد و سخنم را تصديق كرديد و به من انصاف داديد، سعادتمند خواهيد شد و وجهى براى جنگ با من نخواهيد يافت، و اگر نپذيرفتيد و انصاف به خرج نداديد، «فَأَجْمِعُوا أَمْرَكُمْ وَ شُرَكاءَكُمْ ثُمَّ لا يَكُنْ أَمْرُكُمْ عَلَيْكُمْ غُمَّةً ثُمَّ اقْضُوا إِلَيَّ وَ لا تُنْظِرُونِ»(1) شما و شريكانتان كارتان را هماهنگ و عزمتان را جزم كنيد، سپس در كارتان پرده پوشى نكنيد آنگاه كارم را تمام كرده مهلتم ندهيد. ...
🔹سپس امام عليه السّلام حمد و ثناى الهى را گفت و خدا را بدانچه شايسته اوست ياد كرده و بر محمد (صلّى الله عليه و آله) و بر ملائكه و أنبيای الهی درود فرستاد... .
آنگاه حسين عليه السّلام در ادامه خطبه اش فرمود: ... به نسبم توجه كنيد، ببينيد من كيستم؟! بعد به نفوس خودتان رجوع كرده و آن را نكوهش كنيد، تأمل كنيد كه آيا كشتن و هتك حرمت من برايتان حلال است؟!
🔸مگر من پسر دختر پيامبرتان، و پسر وصى و پسر عمويش و جزو اولين ايمان آورندگان به خدا و تصديق كننده ی رسولش در آنچه كه از طرف خدا آورده، نيستم؟!
آيا حمزه سيد الشهداء عموى پدرم نيست؟! آيا جعفر طيّار شهيد عمويم نيست؟!
مگر اين سخن مشهور به گوش شما نرسيده كه رسول الله (صلّى الله عليه و آله) در مورد من و برادرم فرموده: «هذان سیّدا شَباب أهل الجنّة» اين دو سرور جوانان اهل بهشتند؟! اگر مرا در این سخن تصديق مى كنيد، که البته حق است، (چه بهتر)؛ زیرا قسم بخدا، از زمانى كه دانستم خداوند بر دروغگو غضب مى كند و كسى كه دروغ مى گويد زيان مى بيند، قصد دروغ نكرده ام. ولی اگر مرا تكذيب مى كنيد (که این سخن را پیامبر نفرموده)، در ميانتان كسانى هستند كه اگر در اين مورد از آنها سؤال كنيد به شما خبر خواهند داد [كه اين حديث صحيح است]. #ادامه_دارد 👇👇👇
🌷🌾🥀🌷🌾🥀
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🍀🌷🍃🌾🌿🥀
🌾🌿☘️
🍃🌷
🥀
🕊#ادامه_اولین خطبه امام حسین علیه السّلام در کربلا
🌴اگر از جابر بن عبد الله انصارى يا أبو سعيد خدرى، يا سهل بن سعد ساعدى، يا زيد بن أرقم، يا أنس بن مالك سؤال كنيد به شما خبر خواهند داد كه اين سخن را از رسول خدا (صلّى الله عليه و آله) در شأن من و برادرم شنيده اند، آيا همين سخن شما را از ريختن خون من منع نمى كند؟! ...
✳️آنگاه حسين [عليه السّلام] به آنها فرمود: اگر در اين كلام [رسول خدا صلّى الله عليه و آله در حق من] شك داشتيد، آيا در اين سخنانى [كه اكنون مى گويم] نيز شك داريد؟ مگر نه اين است كه من پسر دختر پيامبرتان هستم؟ و الله اگر به مشرق و مغرب [عالم] برويد، چه در ميان خودتان و چه در بين ديگران، پسر دختر پيامبرى غير از من نخواهيد يافت. تنها من پسر دختر پيامبرتان هستم.
به من بگوئيد آيا كشته هايتان را از من مى طلبيد؟ يا مال از دست رفته تان را از من مى خواهيد؟ يا در پى قصاص زخمى هستيد كه بر كسى از شما وارد ساخته ام؟ (2) [سكوت مردم را فرا گرفت و هيچ] سخنى [در جواب حسين عليه السّلام] نمى گفتند. ...
سپس امام حسين عليه السّلام] فرياد زد: اى شبث بن ربعى، اى حجّار بن أبجر، اى قيس بن أشعث، اى يزيد بن حارث، مگر شما برايم ننوشته بوديد: ميوه ها رسيده، باغها سر سبز شده و نهرها لبريز گرديده، اگر بيايى بر سپاهى كه برايت آماده شده، وارد خواهى شد، پس بيا؟!
ولى آنها [در پاسخ امام عليه السّلام] گفتند: ما چنين كارى نكرده ايم!
حضرت فرمود: نه، به خدا قسم شما بوديد كه اين کار را انجام داده ايد.
سپس فرمود: اى مردم! اگر مرا نمى خواهيد، رهايم كنيد تا به محلی أمن بر روى زمين برگردم!
قيس بن أشعث گفت: آيا تحت فرمان پسر عموهايت در نمى آيى؟! آنها رفتارى جز آنچه شما دوست دارى نشان نخواهند داد و از آنها آزارى به تو نخواهد رسيد!
حسين [عليه السّلام] فرمود: تو برادر برادرت [محمد بن أشعث] هستى! مى خواهى بنى هاشم بيش از خون مسلم بن عقيل را از شما بطلبند؟! (3) نه و الله من مانند فرد ذليل، دست در دستشان نخواهم گذارد، و همچون غلام و برده فرمانبردارشان نخواهم شد! بندگان خدا! ... «عُذْتُ بِرَبِّي وَ رَبِّكُمْ مِنْ كُلِّ مُتَكَبِّرٍ لا يُؤْمِنُ بِيَوْمِ الْحِسابِ»(4): از هر متكبرى كه به روز حساب ايمان نمى آورد، به پروردگار خويش و پروردگار شما پناه مى برم.
📚پی نوشت:
1. يونس/ 71.
2. اين جملات حضرت استفهام انكارى است، يعنى حضرت مى خواهد بفرمايد من كه كسى از شما را نكشته ام، مالى از شما را غصب نكرده ام و يا زخمى به شما وارد نكرده ام، پس چرا با من مى جنگيد؟
3. مفهوم اين فرموده سيد الشهداء عليه السّلام اين بود كه: بنى هاشم به خاطر شركت برادرت محمد بن اشعث در قتل مسلم بن عقيل، منتظرند انتقام خويش را از شما بگيرند. حالا تو مى خواهى با اين حرفهايت مرا فريفته، وادار به تسليم كنى و بعد مثل مسلم بن عقيل به كشتن بدهى و در نتيجه موجب شوى تا بنى هاشم علاوه بر انتقام خون مسلم بن عقيل، خون مرا هم از شما بطلبند؟!
4. مؤمن/ 27
🌷🌾🥀🌷🌾🥀
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍