#یاامام_رضاجانم😍
عالم همه حیران حریم تو رضا شد🌹
حاجات بشر از کرمت جمله روا شد🌸
رخصت بده تا خادم زوار تو باشم🌼
سلطان بود آنکس که به راه تو گدا شد...❣️
ﺍَﻟﺴَّﻼﻡ ﻋَﻠَﯿْڪ ﯾﺎ ﻋَﻠے ﺍﺑْڹ ﻣﻮﺳَے ﺍﻟْﺮﺿﺎ(؏)"🌹❣️
#یا_امام_رضا_جانم💚
🕊اللهّمَ صَلّ عَلے عَلے بنْ موسَے الرّضا المرتَضے الامامِ التّقے النّقے و حُجّّتڪَ عَلے مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثرے الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ ڪثیرَةً تامَةً زاڪیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَـہ ڪافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلے اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِڪَ ❣️
#ساعت_هــــــــشــــــت_به_وقــــــــت_امام_رضــــا
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌼🍃🌹🍂🌸🍁🌷🌿🌺🍂🕊
🌴#حکمت_178_نهج_البلاغه: راه زدودن كينهها
🌟و قَالَ (علیه السلام): اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيْرِكَ، بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ.✨
📕ترجمه:روش نابود كردن بدى ها (اخلاقى، سياسى، اجتماعى):
و درود خدا بر او، فرمود: بدى را از سينه ديگران، با كندن آن از سينه خود، ريشه كن نما.
📖شرح پیام امیرالمؤمنین علیه السلام:راه زدودن كينه ها:
💎امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى راه پاك كردن سينه هاى مردم را از نيات سوء درباره يكديگر، نشان مى دهد و مى فرمايد: «كينه و بدخواهى ديگران را از سينه خود درو كن تا بدخواهى به تو از سينه ديگران ريشه كن شود»; (اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيرِكَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ).
🔸بسيار مى شود كه افراد به دليل سوء ظن يا حسادت يا اصطكاك منافع، نيات سوئى درباره انسان در دل مى پرورانند، چگونه مى توان آنها را از ميان برداشت؟ امام مى فرمايد: از خود شروع كن، ابتدا به قلب خويش مراجعه كن ببين آيا نيت سوئى درباره ديگران دارى يا نه؟ اگر دارى آن را از سينه ات پاك كن چيزى نمى گذرد كه خواهى ديد سينه ديگران نيز از نيات سوء درباره تو پاك شده است. اين مطلب دو دليل دارد: نخست اين كه هرگاه انسان نيات بدى درباره ديگران داشته باشد خواه ناخواه در چهره يا سخنان و افعالش نمايان مى شود و همين امر سبب مى گردد ديگران در برابر او موضعى مشابه بگيرند; اما هرگاه سخنان و چهره و اعمال كسى را از هرگونه بدخواهى پاك ديدند و آثار محبت و خيرخواهى در رفتار و گفتارشان نمايان گشت آنها نيز موضع مشابهى خواهند گرفت، بنابراين براى زدودن كينه ها از سينه ها و بدخواهى ها و نيات سوء ديگران بايد از خودمان شروع كرد و اين 🔷يكى از اصول مهم روانشناسى است كه تا از خود شروع نكنى نبايد انتظارى از ديگران داشته باشى.
ديگر اين كه رابطه مرموز خاصى در ميان دلها برقرار است و ضرب المثل معروف «دل به دل راه دارد» يك واقعيت است. گويى دل ها در پنهانى با هم سخن مى گويند و رابطه برقرار مى سازند هنگامى كه قلب كسى مملو از بدخواهى به ديگران گردد اين پيام به قلب آنها منتقل مى شود و آنها مقابله به مثل مى كنند. اين گفتار حكيمانه در واقع چهره ديگرى از گفتار پيش از آن است و هر كدام براى زدودن آثار سوء از نيات و رفتار و گفتار ديگران تأثير خاص خود را دارند. به همين دليل در روايتى كه از طرطوشى در كتاب سراج الملوك نقل كرديم هر دو با هم آمده است.
🔶شایان توجه این که واژه «شر» مفهوم وسیعى دارد که هر نیت سوء و کینه و عداوتى را فرا مى گیرد. در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید تفسیر دیگرى نیز براى این کلام حکمت آمیز ذکر شده است و آن این که منظور امام(علیه السلام) این است که مردم را به کار نیکى موعظه نکن و از کار بدى نهى منما مگر این که قبلاً خودت آن کار نیک را انجام داده باشى و آن منکر را ترک کرده باشى، زیرا اندرزدهنده ناپاک سخنانش در دل ها اثر نمى کند.(1)✅البته این سخن یک واقعیت است; اما موافق منظور امام(علیه السلام) از گفتار حکیمانه بالا نیست، زیرا تعبیر به «صدر» در دو جاى این کلام حکمت آمیز نشان مى دهد که منظور، نیات سوء و کینه هاى درونى است نه افعال بیرونى.🔸این معنى نه تنها در رابطه انسان ها با یکدیگر، بلکه از یک نظر در رابطه انسان با خدا نیز صادق است، چنان که در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: «مَنْ أرادَ أنْ یَعْرِفَ کَیْفَ مَنْزِلَتُهُ عِنْدَاللهِ فَلْیَعْرِفْ کَیْفَ مَنْزِلَةُ اللهِ عِنْدَهُ فَإِنَّ اللهَ یُنَزِّلُ الْعَبْدَ مِثْلَ ما یُنَزِّلُ الْعَبْدُ اللهَ مِنْ نَفْسِهِ; هر کس مى خواهد بداند چه مقام و منزلتى نزد خدا دارد به منزلت خداوند نزد خود بنگرد، زیرا خدا منزلت بنده را همان گونه قرار مى دهد که بنده منزلت خدا را در دل و جان خود قرار داده است».(2)🔖در حدیث جالبى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که مردى خدمت آن حضرت عرض کرد: شخصى به من مى گوید من تو را دوست دارم چگونه بدانم که او راست مى گوید و واقعاً مرا دوست مى دارد؟ امام(علیه السلام) در پاسخ فرمود: «اِمْتَحِنْ قَلْبَکَ فَإنْ کُنْتَ تَوَدُّهُ فَإنَّهُ یَوَدُّکَ; قلب خود را بیازماى اگر تو او را دوست مى دارى او هم تو را دوست مى دارد». (قلوب با یکدیگر راه دارند).(3)🔹این سخن را با حدیث دیگرى از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) درباره امام و پیروانش پایان مى دهیم: یکى از یاران آن حضرت به نام «ابن جهم» عرضه داشت: فدایت شوم مى خواهم بدانم من نزد تو چگونه ام؟ امام(علیه السلام) در پاسخ فرمود: «أُنْظُرْ کَیْفَ أَنَا عِنْدَکَ; نگاه کن ببین من در نزد تو چگونه ام»(4). (5)
*****📚پی نوشت:(1). شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 18، ص 411.
(2). بحارالانوار، ج 71، ص 156، ح 74.
(3). اصول کافى، ج 2، ص 652، ح 2.(4). میزان الحکمه، ح3149 (5)(مصادر نهج البلاغه، ج4، ص 146)
@Asheghan_Amiralmomenin
کانال ܫߊܢܚ݅ܧߊࡍ߭ ܥ݆ܣߊܝܥܘ ܩܫࡎࡐܩܢ ܫܠࡅ࡙ܣܩܢ ߊܠܢܚܠߊܩܢ
🥀🍂🌷🍁🌱🕊 🌷🍁 🌱 ⬅️سلسله مباحث حدیث شناسی 🎙استاد عبادی 8️⃣1️⃣قسمت هجدهم 📝بررسی احادیث یمانی ⌛️زمان قیا
🥀🍂🌷🍁🌱🕊
🌷🍁
🌱
⬅️سلسله مباحث حدیث شناسی
🎙استاد عبادی
9️⃣1️⃣قسمت نوزدهم
📝 بررسی روایات سفیانی 3
⁉️زمان قیام سفیانی چه موقع است؟
⚠️در رابطه با زمان قیام سفیانی ما نمی توانیم سال مشخصی را ذکر کنیم ، چرا که پیوستگی عجیبی بین قیام سفیانی وظهور امام زمان (عج)است. حتی بعضی روایت ها تا شش ماه را ذکر کرده اند یعنی شش ماه بعد ازخروج سفیانی امام زمان (ع) ظهور می کند به همین خاطر ما نمی توانیم زمان قیام سفیانی را پیش بینی بکنیم چراکه منجر به پیشگویی ظهور می شود وخلاف حقیقت است.
📜اما بعضی روایت ها که معتبر هستند خروج سفیانی را در ماه رجب گفته اند.
💎آقا امام صادق(ع) در 🔖حدیث معتبری می فرمایند: حرکت سفیانی از نشانه های حتمی و قطعی است و در ماه رجب رخ خواهد داد . 📘کتاب کمال الدین -ص650
🌹حضرت در روایت دیگری در 📔کتاب الغیبة نعمانی -ص313 می فرمایند :سفیانی به یقین قیام خواهد کرد و قیامش جزء در ماه رجب نخواهد بود.
📌قبلا اشاره شد که قیام سفیانی هم زمان با قیام یمانی ست،که امام صادق(ع)در روایت معتبری فرمودند خراسانی و سفیانی و یمانی دریک سال و یک ماه و یک روز خروج خواهند کرد.
⚜️ می توانیم طبق نظر علامه مجلسی این رابپذیریم که اصل خروج سفیانی حتمی است. در اصل خروج سفیانی هیچ گونه بدا رخ نخواهد داد ولی ممکن است در زمانش بدا رخ بدهد .مثلا رجب بشود شعبان، شعبان بشود رمضان. پس اصل خروج سفیانی حتمی است و طبق روایت ها در ماه رجب خروج می کند.
🅾️ولی حالا یک فرد دیگری آمد و در ماه دیگری خروج کرد و تمام ویژگی های سفیانی راهم داشت نمیتوانیم بگوییم این سفیانی نیست چون در ماه دیگر خروج کرد ،نه چنین چیزی نداریم. ممکن است در زمانش یک کم تغییرات ایجاد شود یا اصلا ایجاد نشود.
💠مضمون روایات در رابطه با زمان خروج سفیانی به همزمانی او با یمانی اشاره می کند و بعضی روایت ها در ماه رجب این راگفته اند .
📖 در بعضی روایت ها از حرکت شیث بانی پیش از قیام سفیانی خبر رسیده درکتاب الغیبة نعمانی -ص420 که این روایت خبر واحد است و سند معتبر ندارد و نمی شود اعتماد کرد.
😔 و متأسفانه یکی از سخنرانان مطرح کشور در سخنرانی های خودش شیث بانی را به صدام تشبیه کرد که روایت شیث بانی اصلا معتبر نیست که ما بخواهیم به آن تطبیق بدهیم.
💢مکان خروج سفیانی
⬅️دررابطه با مکان خروج سفیانی سه دسته روایت داریم 👇🏼👇🏼
1️⃣یک دسته می گویند از سرزمین شام خواهد بود. که امیر المؤمنین(ع) فرمودند؛ سفیانی از شام خروج می کند پس اهل شام از او اطاعت می کنند. روایت در 📕کتاب الغیبة نعمانی -ص316 و معتبر هم است.
2️⃣دسته ی دوم از وادی یابس یا همان سرزمین خشک خروج می کند. 📘در کتاب کمال الدین -ص651 که امام سجاد(ع) می فرمایند: سفیانی از سرزمین خشک قیام می کند این حدیث در 📙کتاب الغیبة شیخ طوسی -ص444 هم آمده است.
3️⃣اما دسته سوم خروج او را از ناحیه ی مغرب اشاره می کنند که امام باقر(ع)می فرمایند؛📒 در کتاب الغیبة نعمانی -ص262 خراسانی و سفیانی به آن ها یورش می برند یکی از مشرق و دیگری از مغرب ، چون خراسانی از شرق است پس سفیانی از غرب است.
⚠️اما این روایاتی که می گوید از غرب است با آن دو روایت دیگر منافاتی ندارد چون ممکن است بگوییم شام از نظر جغرافیایی درغرب عراق است و محتمل هم این است مخاطب این روایت شیعیان عراق بودند امام باقر (ع) از این لحاظ گفته که از غرب ,بقیه روایات یاد شده به جهت جغرافیایی سرزمین شام اشاره می کند. دسته دوم هم بادسته اول هماهنگ است چون وادی یابس در سرزمین شام است
⬅️ پس می توانیم بگوییم مجموع روایات خروج سفیانی را از سرزمین شام می دانند .اما این شام فقط سوریه فعلی نیست بلکه 4 کشور سوریه، فلسطین،لبنان و اردن است.
♨️سفیانی دو هدف مهم دارد ؛👇🏼👇🏼
1️⃣کشتار شیعیان؛ به طرز فجعیی شیعه می کشد که امام باقر(ع)📗درکتاب الغیبة نعمانی -ص311 میفرمایند؛ خشم و کینه ی او تنها متوجه شیعیان ماست و تنها بر کشتن آنها حریص است.
2️⃣ جلوگیری از نهضت امام زمان(ع)خواهد بود، چراکه بعد از خروج سفیانی و بعد از آن صیحه ی آسمانی یک زمزمه ای از ظهور دربین جهانیان می پیچد. سفیانی هم متوجه می شود به همین خاطر لشکری به مدینه می فرستد که امام زمان را از بکشد .
📚 فایل حدیث شناسی مهدوی شماره 19
#حدیث_شناسی_مهدوی 19
#بررسی_روایات_سفیانی
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️هــی نگو؛ از من که کاری براش برنمیاد!
💢چــرا!
اتفاقاً یه کاری هست که از هممون برمیاد...
#استاد_پناهیان
#استاد_شجاعی
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
#مولای_مهربانم✋💖
#شبت_بخیر_تمام_عمرم_❤️
#شبم_به_نام_شما_مولا_جانم💚🌹
👌توصیف قشنگیست دراین عالم هستی
🌹 تـو عـرش بَـرینی و من از فـرش زمینم
💐 آواره نه! در حسرت دیـدار تـو بیشک
💞 ویـرانهی ویـرانهی ویـرانه تریـنم
#شـبــ🌙تــــون مــهــدوے✋
#نفســــــتون_حـــــــــیدری❣️
#التماس_دعای_فرج 🤲
🌟 اللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج 🌹
#یا_علی
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌸🍂🌺🍁🌼🍂
💠زیارت امیر المؤمنين (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) در روز یک شنبه✨
❣️السَّلامُ عَلَى الشَّجَرَةِالنَّبَوِیَّةِ، وَ الدَّوْحَةِ الْهاشِمِیَّةِ الْمُضیئَةِ، الْمُثْمِرَةِ بِالنَّبُوَّةِ،الْمُونِقَةِبِالْإِمامَةِ، وَ عَلى ضَجیعَیْكَ آدَمَ وَ نُوحٍ عَلَیْهِمَا السَّلامُ، اَلسَّلامُ عَلَیْكَ وَ عَلى اَهْلِ بَیْتِكَ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْكَ وَ عَلَى الْمَلائِكَةِ الْمُحْدِقینَ بِكَ، وَ الْحآفّینَ بِقَبْرِكَ، یامَوْلاىَ یا اَمیرَالْمُوْمِنینَ، هذا یَوْمُ الْأَحَدِ وَهُوَ یَوْمُكَ وَ بِاسْمِكَ، وَاَنَا ضَیْفُكَ فیهِ وَ جارُكَ، فَاَضِفْنى یا مَوْلاىَ وَا َجِرْنى، فَاِنَّكَ كَریمٌ تُحِبُّ الضِّیافَةَ وَ مَأْمُورٌ بِالْإِجارَةِ، فَافْعَلْ ما رَغِبْتُ اِلَیْكَ فیهِ، وَ رَجَوْتُهُ مِنْكَ، بِمَنْزِلَتِكَ وَ آلِ بَیْتِكَ عِنْدَاللَّهِ، وَ مَنْزِلَتِهِ عِنْدَكُمْ، وَ بِحَقِّ ابْنِ عَمِّكَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ و َآلِهِ وَسَلَّمَ، وَ عَلَیْهِمْ [وَعَلَیْكُمْ] اَجْمَعینَ.❣️
💞 السَّلامُ عَلَیْكِ یا مُمْتَحَنَةُ، امْتَحَنَكِ الَّذى خَلَقَكِ، فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً، اَنَا لَكِ مُصَدِّقٌ، صابِرٌ عَلى ما اَتى بِهِ اَبُوكِ وَ وَصِیُّهُ، صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِما، وَ اَنَا اَسْئَلُكِ اِنْ كُنْتُ صَدَّقْتُكِ اِلاَّ اَلْحَقْتِنى بِتَصْدیقى لَهُما لِتُسَرَّ نَفْسى فَاشْهَدىاَنّى ظاهِرٌ بِوَِلایَتِكِ، وَ وَِلایَةِ آلِ بَیْتِكِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ.💞
🔷ذکر روز یکشنبه :یا ذوالجلال و الاکرام ۱۰۰مرتبه
🌸🍂🌺🍁🌼🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
#حدیث:
#امام_علی_علیه_السلام❣️
🌱قالَ (علیه السلام): لِعَمَّارِ بْنِ یَاسِرٍ وَ قَدْ سَمِعَهُ یُرَاجِعُ الْمُغِیرَةَ بْنَ شُعْبَةَ کَلَاماً دَعْهُ یَا عَمَّارُ فَإِنَّهُ لَمْ یَأْخُذْ مِنَ الدِّینِ إِلَّا مَا قَارَبَهُ مِنَ الدُّنْیَا وَ عَلَی عَمْدٍ لَبَسَ عَلَی نَفْسِهِ لِیَجْعَلَ الشُّبُهَاتِ عَاذِراً لِسَقَطَاتِهِ.🍃
💠امیرالمؤمنین علیهالسلام هنگام مناظره عمار یاسر با مغیره، به عمار فرمود آنها از دین به مقداری که آنها را به دنیا نزدیک کند، بر گرفتهاند.
🔶چون عمّار پسر یاسر با مغیرة بن شعبه بحث میکرد و پاسخ او را میداد، امام به او فرمود: ای عمّار مغیره را رها کن، زیرا او از دین به مقداری که او را به دنیا نزدیک کند، برگرفته، و به عمد حقایق را بر خود پوشیده داشته، تا شبهات را بهانه لغزشهای خود قرار دهد.🍃
📚نهج البلاغه،
#شبهات_لغزش_ها
🌸🍂🌺🍁🌼🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
هدایت شده از کانال منتظران واقعی ظهور امام عصر روحی فدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ #استاد_شجاعی 🎤
◽️نحوه برخورد پیامبر با اشیاء و گیاهان و ...
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
🍁🌻🌱🌷🥀🍂🕊
🌱🥀🍂
🌷🍁
🌱
🌴#ادامه #ترجمه_و_شرح_نامه_16_نهج_البلاغه: #برخورد کوبنده با دشمن📜
📜تقويت عزم و اراده لشکر:
🔶امام(عليه السلام) در اين گفتار پرمغز و پرمحتواى خود شش دستور مهم جنگى را در عباراتى کوتاه بيان مى کند. در دستور اوّل و دوم چنين مى فرمايد: «از فرار و عقب نشينى هايى که پس از آن، حمله تازه اى به دشمن است نگران نباشيد و همچنين از جولانى که بعد از آن حمله صورت مى گيرد ناراحت نشويد»; (لاَ تَشْتَدَّنَّ عَلَيْکُمْ فَرَّةٌ(21) بَعْدَهَا کَرَّةٌ(3)، وَلاَ جَوْلَةٌ(4) بَعْدَهَا حَمْلَةٌ).
🔷منظور از جمله اوّل اين است که گاه شرايط ايجاب مى کند که جنگجويان به طور موقّت فرار کنند تا دشمن به دنبال آنها بشتابد، ناگهان برگردند و او را غافلگير ساخته با حمله اى شديد در هم بشکنند. در واقع نوعى عقب نشينىِ تاکتيکى است که در جنگ ها معمول است و گاه مخالفت با آن براى لشکر گران تمام مى شود، لذا 🔰امام(عليه السلام) مى فرمايد: از چنين فرار و عقب نشينى نگران نباشيد. در جمله دوم اشاره به جولان به اين سمت و آن سمت قبل از حمله است، زيرا گاه مى شود که سرباز شجاع براى حمله به دشمن محل خود را در ميدان تغيير مى دهد و جابه جا مى کند تا نقطه اى را که از آن نقطه بهتر مى تواند حمله کند به دست آورد و يا دشمن را خسته کند; بنابراين نه فرارى که بعد از آن، حمله مجدّدى است ايرادى دارد و نه جولانهايى که بعد از آن حملات شروع مى شود.
✳️به تعبير ديگر بعضى از افراد مغرور تصوّر مى کنند که فرار به هر صورت که باشد ننگ است و همچنين معطل کردن دشمن در ميدان با جولان هاى مکرّر; درحالى که هيچ يک عيب نيست، بلکه نوعى روش مبارزه و در بسيارى از موارد عامل پيروزى است.
❇️آن گاه در سومين و چهارمين دستور مى فرمايد: «حق شمشيرها را ادا کنيد و جاى درغلطيدن دشمن را مهيا سازيد»; (وَأَعْطُوا السُّيُوفَ حُقُوقَهَا، وَوَطِّئُوا لِلْجُنُوبِ مَصَارِعَهَا(5)).
💢شمشير مهم ترين ابزار مبارزه و جنگ در آن زمان بود. هنگامى که شمشيرزن در برابر دشمن قرار مى گيرد بايد از اين وسيله جنگى حدّاکثر استفاده را بنمايد و اداى حقش همين است.
✅جمله «وَطِّئُوا لِلْجُنُوبِ ...» اشاره به اين است که ضربات خود را چنان محکم بر دشمن وارد سازيد که با همان ضربات نخستين بر خاک بيفتد; گويى جايگاهشان را از پيش براى فرو غلطيدن و به خاک افتادن فراهم ساخته ايد.
📚2 . «فرة» به معناى يک بار فرار کردن است.
3 . «کرّة» به معناى يک بار بازگشت و حمله بر دشمن است و على(عليه السلام) را از اين رو کرّار گفته اند که پيوسته به دشمن باز مى گشت و حمله خود را تکرار مى کرد.
4 . «جولة» به معناى جولان دادن و به اين طرف و آن طرف حرکت کردن است. (اين واژه هم معناى مصدرى دارد و هم اسم مصدرى). بعضى نيز «جوله» را به معناى فرار کوتاه مدت ذکر کرده اند; ولى با توجّه به کلام امير مؤمنان(عليه السلام) در بالا اين معنا بعيد به نظر مى رسد.
5 . «مصارع» جمع «مصرع» به معناى محلى است که کسى بر زمين مى افتد.
#ادامه_دارد ......... #قسمت_دوم_نامه_16_نهج_البلاغه_ 📜
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
1_4550156.mp3
3.53M
⭕️ دوری از امام زمان عجل الله تعالی فرجه🔰
🎙حاج آقا #صادقی
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🍁🌻🌱🌷🌺🍂🕊
🌸🍂🥀
🌷🍁
🌼
#داستانهای_ائمه_اطهار_علیهم_السلام
❇️شبى امیرمؤمنان علی(ع) بر بیتالمال داخل شد تا تقسیم آنها را در دفتر حساب بنویسد.
در این هنگام طلحه و زبیر وارد شدند. به محض ورود این دو نفر، ناگهان على (ع) شمعی كه مقابلش بود را خاموش كرد و فضا تاریک شد. سپس فرمود شمع دیگرى را از خانهاش بیاورند.
آن دو در آن تاریکی سؤال كردند مگر میان دو شمع، چه فرقى وجود دارد؟
❤️ فرمودند: این شمع از #بیتالمال است، در حالی کار شما با من، شخصی است و ربطی به وضعیت و اموال مسلمین ندارد لذا در روشنى آن نشستن و با شما در غیر بیتالمال سخن گفتن، نارواست.
📚 بحار الانوار، ج 41، ص 116
💓 #جانعالمیبهفدایتویاعلی
⭕️ ای کاش #مسئولین ما هم اندکی به علی اقتدا می کردند
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍
🌼🍃🌹🍂🌸🍁🌷🌿🌺🍂🕊
🌾🍁🌺
🌸🍂
🌷
🔰اسلام ، دینی که با ظهور مهدی جهانی میشود.
💠از موضوعات مشترک بین شیعه و اهل سنت ، غلبه اسلام بر دیگر ادیان ، در عصر ظهور است. فخر الدین رازى ، در تفسیر آیه ۳۳ سوره توبه ، از ابوهریره نقل كرده است كه این آیه ، وعده الهى است بر اینكه خداى متعال ، اسلام را بر همه آیین ها پیروز خواهد كرد و این اتفاق ، به هنگام نزول عیسى تحقق مییابد. (١)
📕 قندوزى نیز در تفسیر آیه یاد شده ، از امام صادق علیه السلام روایت میکند : « به خدا قسم ، تا زمان خروج مهدى (عج) ، تأویل این آیه فرا نمی رسد. » (٢) پیامبر اکرم (ص) میفرمایند : « ... اگر بیش از یک روز از عمر دنیا باقى نمانده باشد ، خداوند آن روز را به اندازه اى طولانى میکند تا فرزندم مهدى (عج) در آن ظهور كند... و فرمانروایی اش شرق و غرب عالم را در برگیرد. » (٣)
📚 درسنامه مهدویت ، ج ١ ، ص ٩٧ ؛ ١- رازی ، التفسیر الکبیر ، ج ۸ ، ص ۴۲ ؛ ٢- قندوزی ، ینابیع الموده ، جز سوم ، ص ۴۸۰ ؛ ٣- فرائدالسمطین ، ج ۲ ، ص ۳۱۲ ، ح ۵۶۲
#مهدویت_در_نگاه_اهل_سنت
🌼🍁🌺🍂🌸🍂
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@Asheghan_Amiralmomenin
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌴🌴🌴🌱🌱🌱🌳🌳🌳🎍🎍