🔸از نماز و صبر استمداد بگیرید..🔸
آیه ای را در آغاز سخنم تلاوت کردم
وَ اسْتَعینوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّها لَکبیرَةٌ الّا عَلَی الْخاشِعینَ. قرآن عجیب سخن میگوید: ای اهل ایمان! از نماز استمداد کنید و مدد بگیرید و از صبر
که مفسرین گفتهاند مقصود روزه است یا لااقل روزه یکی از اقسام صبر است. چه مددی است که میتوانیم از نماز بگیریم؟ چه مددی است که از عبادت خدا و خداپرستی میتوانیم بگیریم؟ همین مدد
( یعنی مدد در مسائل اجتماعی ) اصلًا هر مددی را از اینجا میشود گرفت.
اگر شما میخواهید در اجتماع، یک مسلمان واقعی باشید و میخواهید یک مجاهد نیرومند باشید، باید نمازخوان خالص و مخلصی باشید...(1)
(1)افتادگی از نوار است 📚 استاد مطهری، انسان کامل، ص، 88،89 ✨
•┈••✾•🍂💐🍂💐•✾••┈•
@Asheghaneh_Shahadat
•┈••✾•🍂💐🍂💐•✾••┈•
☝️ویژگی انقلاب اسلامی ایران همین است که روح معنوی و انسانی دارد؛ آرمانها و هدفهایش همه انسانی است.
⚠️مقصودم این نیست که مردم ایران برای رفع تبعیضها نمیجنگیدند، چرا میجنگیدند؛ یا برای آزادی نمیجنگیدند، برای آزادی هم میجنگیدند. ولی انقلاب اسلامی ایران خصوصیتش این است که حتی به جنبههای مادی رنگ معنوی داد.
👌چطور رنگ معنوی داد؟ انقلاب اسلامی آنجا هم که برای رفع تبعیض میجنگید باز شعارش این نبود که چرا باید من محروم باشم، من باید مرفه باشم. میگفت چرا باید تبعیض و بیعدالتی وجود داشته باشد؟ باید عدالت وجود داشته باشد.
⚠️حتی عده ای کوشش میکردند که بعضی اعتصابها را رنگ رفاهی بدهند، بگویند مثلا برای کمی حقوق است با اینکه واقعا هم حقوقشان کم بود. ولی خودشان میگفتند نه، ما برای کمی حقوق اعتصاب نکرده ایم، یعنی ما برای یک ارزش انسانی اعتصاب کرده ایم؛
🚸آن ارزش انسانی وقتی که بر قرار بشود همه محرومان به حق خودشان میرسند. حق که پیدا شد، ما هم به حق خودمان میرسیم.
👈حالا چرا این جور شد؟ برای این که اسلام نه به عنوان یک معنویت محض (مطرح شد.{ اسلام یک معنویت محض یعنی یک دینی که جز درباره نیایش و آداب مسجد رفتن و نماز خواندن سخن نگفته است نیست،
💯اسلام یک دین و یک مکتب همه جانبه است. او اگر برای عدالت میجنگید باز به فرمان اسلام میجنگید؛ باز هم میرفت سراغ علی که على درباره عدالت چه گفته، پیغمبر درباره عدالت چه گفته، قرآن درباره عدالت چه گفته.
👌اگر برای آزادی میجنگید باز میرفت سراغ ارزشهای آزادی خواهانه ای که در متن اسلام واقع شده. یعنی این قیام ایدئولوژیک اسلامی تمام شئون را در بر گرفته بود، به جنبههای مادی و جنبههای نیمه مادی هم رنگ انسانی و معنوی داده بود.
🇮🇷این است که انقلاب اسلامی ایران -که باید بسیار بسیار بیش از اینها درباره اش سخن گفته شود، (یک انقلاب انسانی و معنوی به معنی درست آن است ).(1)
📚 استاد مطهری، انقلاب اسلامی از دیدگاه فلسفه تاریخ، ص38، 39 ✨
•┈••✾•🍂💐🍂💐•✾••┈•
@Asheghaneh_Shahadat
•┈••✾•🍂💐🍂💐•✾••┈•
پس باید رفت..
برای جلوگیری از "پس رفت" ، "پس باید رفت" ، هر "چاله ای" ، "چاره ای" به من آموخت …
To avoid being regressive, one must keep being progressive. Out of every single shortage I learnt how to make a bridge!
•┄❁🌹❁┄••┄❁🌹❁┄•
@Asheghaneh_Shahadat
•┄❁🌹❁┄••┄❁🌹❁┄•
خدا
نگران فردایت نباش! خدای دیروز و امروز، خدای فردا هم هست ... ما اولين بار است زندگی می كنيم ولی او قرن هاست خدايی می كند ، اعتماد كن به خدايی اش…
Don't be worried about tomorrow. Today's God is tomorrow's as well… We have started life here for the first time, but He has been God since the beginning of the Time. So, trust in His Godhood!
•┄❁🌻❁┄••┄❁🌻❁┄•
@Asheghaneh_Shahadat
•┄❁🌻❁┄••┄❁🌻❁┄•
👤انسان یک موجود بالذات فرهنگی و ارزش خواه است. «بالذات» که میگویم یعنی این استعداد در انسان است.
👌چقدر ما سراغ داریم انسانهایی را که مادیات را طرد میکنند برای این که سبب محرومیت از ارزشهای فرهنگی نشود.
✏️درباره ابوریحان نوشتهاند بعد از آنکه یکی از کتابهای خیلی نفیس را تألیف کرده بود پادشاه وقت هدایا و پول خیلی زیادی برای او فرستاد.
⚠️او همه آنها را پس فرستاد، گفت آخر من یک آدم عالم و دنبال کار علمی هستم، من این پولها را میخواهم چه کار، غیر از این که من را از کار علمیام باز بدارد.
💵این پولها که میآید اینجا، فردا باید با این پولها ملک بخرم، بعد مباشر برای املاکم معین کنم، نوکر داشته باشم، باید نصف یا تمام وقتم صرف حفظ و نگهداری این پول بشود.
👐من نمیخواهم. من به همین زندگی ساده محترم که اداره میشود قانعم برای این که میخواهم به کار علمی و فرهنگی خودم برسم. این یک ارزش بالذات انسانی است.
📚استاد مطهری، انقلاب اسلامی از دیدگاه فلسفه تاریخ، ص34، 35 ✨
•┈••✾•🍂💐🍂💐•✾••┈•
@Asheghaneh_Shahadat
•┈••✾•🍂💐🍂💐•✾••┈•
( #قسمت_اول )
👈 سؤال: سؤال دیگری کردهاند که ربطی به این جلسه ما ندارد. میگویند از ما سؤال میکنند که وجود خدا را به صورت علمی ثابت کنید نه فلسفی.
خواهش میکنم برای من توضیح دهید تا بتوانم جوابگوی آنها باشم.
👌استاد: این جوابش خیلی ساده است اگر توجه بفرمایید. مقصود از این که به طریق علمی ثابت کنید نه به طریق فلسفی، چیست؟ اگر مقصود از «طریق علمی» این چیزی است که امروز میگویند، یعنی به طریق تجربی، حسی، آزمایشی، یعنی به این صورت که مستقیم همین طور که پدیدههای علمی و مادی به طرز علمی یعنی به طرز حسی و تجربی و آزمایشی و در لابراتوارها تحقیق میشود، به همین طرز درباره خدا تحقیق بشود، [درست نیست.[
☝️ممکن است کسی این طور بگوید و میگویند که اگر فردی این جور خدا را ثابت کند من قبول دارم. مثل آن کسی که گفته بود (خیلی از این حرفها گفتهاند) من خدا را آن وقت قبول میکنم که در لابراتوار خودم وجودش را کشف کنم. من جواب میدهم من خدا را آن وقت انکار میکنم که وجودش در لابراتوار کشف بشود؛ چون خدایی که در لابراتوار باشد که خدا نیست.
( استاد مطهری ادامه دارد ✨✨ )
•┈••✾•🍂💐🍂💐•✾••┈•
@Asheghaneh_Shahadat
•┈••✾•🍂💐🍂💐•✾••┈•