eitaa logo
دکتر فیروز اصلانی دانشیار حقوق عمومی دانشگاه تهران
368 دنبال‌کننده
634 عکس
351 ویدیو
36 فایل
کانال دکتر فیروز اصلانی #حقوقدان، دانشیار و مدیر اسبق و فعلی گروه حقوق عمومی دانشگاه تهران، فعال سیاسی و مطبوعاتی، وکیل پایه یک دادگستری ⭕️ علیکم انفسکم... ⭕️ خودسازی، مقدمه جامعه سازی و تمدن سازی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✨۱۲ فروردین؛ روز شکست سنگین لیبرالیسم از اسلام سیاسی ▫️برگزاری رفراندوم درباره نظام جمهوری اسلامی، تبدیل به اوّلین عرصه‌ بروز و ظهور تضادّ فکری مهندس مهدی بازرگان و اعضای دولت موقّت با امام(ره) و مردم شد. ▪️«جمهوری اسلامی» در واقع نظریه‌ای سیاسی مبتنی بر اندیشه سیاسی اسلام و الگویی برای پیاده‌سازی حکومت اسلامی بود. امام(ره) وقتی در یازده آبان‌ماه 1357 در گفتگو با تلویزیون لوکزامبورگ هدف نهضت را برقراری جمهوری اسلامی و برنامه را تحصیل استقلال و آزادی اعلام کردند، این هدف و برنامه، تبدیل به یک شعار و مطالبه فراگیر مردمی شد که در همه راه‌پیمایی‌های سراسری در ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی به گوش میرسید: «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی». ▫️ایشان در مقطع پس از پیروزی انقلاب و ناظر به رفراندوم درباره نظام سیاسی جدید، ضمن دعوت مردم به رأی به جمهوری اسلامی، تصریح داشتند که رأی به جمهوری اسلامی، رأی به حکومت اسلام است و مردم را دعوت میکردند که در رفراندوم به جمهوری اسلامی رأی دهند. ▪️با این‌ وجود امّا اعضای دولت موقّت که مشخّصاً از جانب امام(ره) مأمور برگزاری رفراندوم درباره «جمهوری اسلامی» شده بودند، در زمره مخالفان جمهوری اسلامی قرار گرفته و شروع به موضع‌گیری علیه ایده جمهوری اسلامی و ارائه مدلهای حکومتی جایگزین کردند. مهندس بازرگان آشکارا موضع میگرفت که باید به جمهوری اسلامی صفت «دموکراتیک» را اضافه کرد؛ یا احمد صدر حاج‌سیّد‌جوادی وزیر کشور دولت موقّت که متولّی برگزاری انتخابات بود، پا را فراتر گذاشت و پیشنهاد حذف کلمه اسلام را داد: «مناسب آن است که فقط مفهوم جمهوری دموکراتیک باشد تا در تدوین قانون اساسی بتوانیم آن را به هر شکلی درآوریم.». ▫️علاوه بر اعضای دولت موقّت، جریانهای معارض فکری چون کمونیست‌ها، لیبرال‌ها، تجزیه‌طلبان و... که علی‌رغم قلّت اعضا و فقدان حمایت مردمی، از پشتوانه رسانه‌ای داخلی و خارجی قدرتمندی برخوردار بودند، تبلیغات وسیعی علیه «جمهوری اسلامی» به راه انداختند. امام(ره) در مقابل همه این جریانهای انحرافی ایستادند و تصریح کردند: «آنچه ملّت شریف ایران در سرتاسر کشور با فریاد از آن پشتیبانی نموده است همین «جمهوری اسلامی» بوده است، نه یک‌کلمه زیاد و نه یک‌کلمه کم.» و حتّی در پاسخی علنی به تمایلات مهندس بازرگان فرمودند آنها که میخواهند کلمه «دموکراتیک» را به این عبارت اضافه کنند، غرب‌زدگانی هستند که نمیفهمند چه میگویند: «اینها یا جاهلند و نمیفهمند چه میگویند، یا عامدند و خائن... ملّت ما خون داده است تا جمهوری اسلامی وجود پیدا کند نه جمهوری، نه جمهوری دموکراتیک [ که] یعنی جمهوری غربی، یعنی بی‌بندوباری غرب.» ▪️حزب جمهوری اسلامی نیز که در واقع محلّ تشکّل نیروهای سیاسی پیرو امام(ره) بود، در پاسخ به این فضاسازی سنگین رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی، روز دوّم فروردین 1358 تجمّعی در میدان آزادی تهران با سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از اعضای شورای انقلاب برگزار کرد که صدها هزار نفر از مردم تهران در آن تجمّع شرکت کردند و وزن اجتماعی تفکّر حامی «جمهوری اسلامی» به نمایش گذاشته شد. آیت‌الله خامنه‌ای در این سخنرانی اعلام کردند که جریان انقلابی اجازه نخواهد داد فرصت‌طلبان مسیری را که با صدای «لااله‌الّاالله» پیموده شده، منحرف سازند. ▫️سرانجام رفراندوم، به‌عنوان اوّلین انتخابات آزاد در تاریخ ایران، در روزهای دهم و یازدهم فروردین‌ماه 1358 برگزار شد و آن‌گونه که رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور دولت موقّت اعلام کرد، از مجموع 20 میلیون و 288 هزار و 21 شرکت‌کننده، 20 میلیون و 147 هزار و ۵۵ نفر، یعنی 99.3 درصد به جمهوری اسلامی رأی آری دادند. ✍کتاب روایت رهبری، صص ۳۰-۲۷ @syjebraily
هدایت شده از تاملات حقوقی
⭕️ شرايط زمامدار در دوره غيبت اكنون كه دوران غيبت امام (ع) پيش آمده و بناست احكام حكومتی اسلام باقی بماند و استمرار پيدا كند و هرج و مرج روا نيست، تشكيل حكومت لازم می آيد. عقل هم به ما حكم می كند كه تشكيلات لازم است تا اگر به ما هجوم آوردند بتوانيم جلوگيری كنيم، اگر به نواميس مسلمين تهاجم كردند، دفاع كنيم. شرع مقدس هم دستور داده كه بايد هميشه در برابر اشخاصی كه می خواهند به شما تجاوز كنند برای دفاع آماده باشيد. برای جلوگيری از تعديات افراد نسبت به يكديگر هم حكومت و دستگاه قضايی و اجرايی لازم است. چون اين امور به خودی خود صورت نمی گيرد، بايد حكومت تشكيل داد؛ چون تشكيل حكومت و اداره جامعه بودجه و ماليات می خواهد، شارع مقدس بودجه و انواع مالياتش را نيز تعيين نموده است؛ مانند خراجات، خمس، زكات، و غيره. اكنون كه شخص معينی از طرف خدای تبارك و تعالی برای احراز امر حكومت در دوره غيبت تعيين نشده است، تكليف چيست؟ آيا بايد اسلام را رها كنيد؟ ديگر اسلام نمی خواهيم؟ اسلام فقط برای دويست سال بود؟ يا اين كه اسلام تكليف را معين كرده است، ولی تكليف حكومتی نداريم؟ معنای نداشتن حكومت اين است كه تمام حدود و ثغور مسلمين از دست برود؛ و ما با بی حالی دست روی دست بگذاريم كه هر كاری می خواهند بكنند. و ما اگر كارهای آنها را امضا نكنيم، رد نمی كنيم. آيا بايد اين طور باشد؟ يا اين كه حكومت لازم است؛ و اگر خدا شخص معينی را برای حكومت در دوره غيبت تعيين نكرده است، لكن آن خاصيت حكومتی را كه از صدر اسلام تا زمان حضرت صاحب (ع) موجود بود، برای بعد از غيبت هم قرار داده است. اين خاصيت كه عبارت از علم به قانون و عدالت باشد، در عده بی شماری از فقهای عصر ما موجود است. اگر با هم اجتماع كنند، می توانند حكومت عدل عمومی در عالم تشكيل دهند. ولايت فقيه اگر فرد لايقی كه دارای اين دو خصلت باشد به پا خاست و تشكيل حكومت داد، همان ولايتی را كه حضرت رسول اكرم (ص) در امر اداره جامعه داشت دارا می باشد؛ و بر همه مردم لازم است كه از او اطاعت كنند. اين توهّم كه اختيارات حكومتی رسول اكرم (ص) بيشتر از حضرت امير (ع) بود، يا اختيارات حكومتی حضرت امير (ع) بيش از فقيه است، باطل و غلط است. البته فضائل حضرت رسول اكرم (ص) بيش از همه عالم است؛ و بعد از ايشان فضايل حضرت امير (ع) از همه بيشتر است؛ لكن زيادی فضايل معنوی اختيارات حكومتی را افزايش نمی دهد. همان اختيارات و ولايتی را كه حضرت رسول و ديگر ائمه، صلوات اللَّه عليهم، در تدارك و بسيج سپاه، تعيين ولات و استانداران، گرفتن ماليات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختيارات را برای حكومت فعلی قرار داده است؛ منتها شخص معينی نيست، روی عنوانِ «عالم عادل» است. امام خمینی ره (کتاب ولایت فقیه )
هدایت شده از قاسم روانبخش
🔴 نکته مهم علامه مصباح درباره انتصابات رهبر انقلاب 🔻درس دیروز امام به هاشمی، برای امروز جوانان انقلابی 🔻حجت‌الاسلام قاسم روانبخش: 🔹چند روز پیش به محضر علامه مصباح یزدی رسیده بودیم یکی از دوستان اجازه گرفت و گفت برخی جوان ها نسبت به برخی انتصاباتی که از سوی امام خامنه ای انجام می شود تاملی دارند و معتقدند این گونه انتصاب ها از سوی برخی اعضای دفتر پخت و پز می شود و پس از آماده سازی رهبری حکم می دهند! 🔸 بلافاصله یا هنوز سخن وی تمام نشده بود، فرمودند: "نخیر این طور نیست. حضرت آقا خودشان افراد را مقایسه می کنند و در نهایت به جمع بندی می رسند و حکم می دهند. طرح این گونه شبهات برای سست کردن جایگاه ولایت فقیه است مراقب باشید". 🔹سپس من سوال کردم، چنانچه نکته ای درباره فرد یا افرادی یا موضوعی بدانیم، می‌توانیم یا وظیفه داریم به معظم له مشورت بدهیم و گزارش کنیم؟ 🔸ایشان فرمودند قطعاً لازم است ولی نباید انتظار داشته باشید که آن چه شما مشورت می دهید، محقق شود. ایشان[رهبر انقلاب] با احاطه ای که دارند با توجه به بررسی جوانب مختلف و مقایسه‌هایی که می کنند و ضرورت هایی که وجود دارد تصمیم می گیرند. 🔹علامه مصباح، در ادامه به بیان خاطره ای از دوران مبارزات امام ره اشاره کردند و فرمودند: "زمانی که حضرت امام (ره) از زندان آزاد شدند در قم کمیته استقبال درست کرده بودیم و شهر را آذین بندی کرده بودیم قرار بود امام در فیضیه سخنرانی کنند و من هم مسئول صوت و تریبون بودم. 🔸در آن کمیته بحث شد که مدتی است امام در زندان بوده اند و از جریانات بیرونی بی اطلاع هستند، ممکن است کسانی به امام مطالب را به گونه دیگری منعکس کنند. خوب است اطلاعات صحیح در اختیار امام بگذاریم از این رو مطالب تهیه شد و قرار شد یک نفر به اطلاع امام برساند. برای این کار آقای هاشمی رفسنجانی انتخاب شد. 🔹در آن فضای شلوغی که مردم به استقبال امام آمده بودند، رساندن این مطالب سخت بود. ولی آقای هاشمی رفته بود و انجام وظیفه کرده بود. وقتی برگشت گفت به محضر امام رسیدم و در حالی که زانوهایم روی زانوی امام قرار گرفت مطالب را به امام گفتم. 🔸پرسیدیم امام چه عکس العملی نشان داد؟ ایشان گفت: امام فرمود شما وظیفه دارید به من مشورت بدهید، ولی نباید انتظار داشته باشید که من به آن چه شما می خواهید عمل کنم؛ من از شما مشورت می گیرم ولی در نهایت به تشخیص و تکلیف خودم عمل می کنم. 🔹سپس علامه مصباح فرمود: امروز هم همین گونه است شما وظیفه دارید مطالبی که می دانید از هر طریق ممکن به اطلاع حضرت آقا برسانید و مشورت بدهید، ولی نباید انتظار داشته باشید که آن چه شما انجام آن را ضروری می دانید ایشان عمل کنند. ایشان بعد از شنیدن مشورت ها بر اساس تشخیص و تکلیف خودشان و با توجه به همه جوانب و مصالح کلی نظام و انقلاب تصمیم می گیرند. 🔸ناگهان به یاد این جمله حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام افتادم که در پاسخ به اعتراض ابن عباس که گفته بود: "من مشورت می دهم ولی شما به مشورت ما عمل نمی کنید" و حضرت در پاسخ فرمود: شما وظیفه دارید مشورت بدهید ولی من بررسی می کنم آن چه وظیفه دارم عمل می کنم و شما هم موظف هستید به آن عمل کنید. ✅ کانال شخصی حجت‌الاسلام : http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
هدایت شده از Tala
✔️اگر شورای نگهبان وظیفه خود را به درستی انجام می‌داد نیازی به تأسیس «مجمع تشخیص مصلحت نظام» نبود/ شورای نگهبان می‌تواند وارد عرصه نظام‌سازی شود حجت الاسلام و المسلمین ارسطا در گفتگو با مباحثات: 🔹شورای نگهبان می‌بایست در همان ابتدا برخورد جامعی با اصول قانون اساسی در مورد وظایفی که بر عهده‌اش قرار گرفته بود می‌داشت. یعنی در بررسی مصوبات مجلس براساس موازین اسلامی و یا احکام اسلامی، می‌بایست به احکام اولیه اکتفا نمی‌کرد، بلکه احکام ثانویه و احیانا احکام ولایی و حکومتی را هم مورد توجه قرار می‌داد. لکن چون این کار را نکرد، نهایتا نظام با راهکاری که امام خمینی ارائه داد، ناچار شد سراغ تاسیس نهاد «مجمع تشخیص مصلحت نظام» برود. در واقع اگر شورای نگهبان وظیفه خود را به درستی انجام می‌داد، دیگر نیاز به تأسیس نهاد «مجمع تشخیص مصلحت نظام» نبود. 🔹مجمع تشخیص مصلحت نظام از نظر فقهی دارای یک مبنای مستحکم فقه شیعی است، یکی از این حیث که مصلحت اهم را مورد لحاظ قرار می‌دهد، و دوم اینکه خود مصلحت را با صرف نظر از قید اهم بودن در موضوعاتی که متغیر هستند و حکم ثابتی ندارند، مورد توجه قرار می‌دهد. اکنون باید به این سؤال بپردازیم که آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام با این شیوه‌ای که در پیش گرفته است و در طول چند دهه پس از تاسیس آن، به سمت عمل‌گرایی یا مصلحت‌سنجی و به تعبیری عرفی‌گرایی نرفته است؟ به نظر می‌رسد که در پاره‌ای از موارد اینگونه بوده است. 🔹شاید حرکت به سمت عرفی‌گرایی ناشی از این باشد که مبانی فقهی کار مجمع تشخیص مصلحت نظام برای برخی از اعضای این مجمع چندان به خوبی و دقت تبیین نشده است. لذا، شاهد این هستیم که در پاره‌ای از موارد گرایش به عملگرایی در این مجمع وجود دارد. این گرایش حتی اگر اندک هم باشد، در طول زمان می‌تواند خطرناک باشد، چون توسعه پیدا می‌کند و ممکن است که اصلا در آینده شیوه غالب بشود. برای جلوگیری از بروز این خطر در آینده، لازم است که به مبانی فقهی کار مجمع توجه شود و این توجه باید به صورت دقیق در میان خود اعضای محترم مجمع شکل بگیرد. 🔹اینکه شورای نگهبان در صدد نظام‌سازی باشد، قابل پذیرش است که البته چنانکه اشاره شد شورای نگهبان برای انجام این کار مهم، الزاما نیازمند همکاری جدّی حوزه و دانشگاه است، یعنی حوزه و دانشگاه باید موضوعاتِ مباحث علمی خود را از شورای نگهبان بگیرند و ارتباط منطقی میان این نهادها برقرار گردد؛ اما متاسفانه در واقعیت چنین اتفاقی رخ نداده است. لکن نباید همه مسئولیت را متوجه شورای نگهبان دانست، بلکه فقط بخشی از مسئولیت بر عهده این شورا است و قسمتی هم متوجه حوزه و دانشگاه است. 🔹این سؤال قابل طرح است که به چه دلیل ممکن است شورای نگهبان با فتاوای مراجع تقلید موجود چندان سروکاری نداشته باشد؟ در پاسخ می توان گفت شاید از این جهت فتاوای مراجع تقلید موجود در اظهارنظر شورای نگهبان چندان جایگاهی نداشته باشد که ماهیت فقهی قوانین موجود در کشور –یعنی قوانینی که توسط مجلس تصویب می شود و به تایید شورای نگهبان می‌رسد- ماهیت حکم ولایی یا حکومتی است. 🔹یعنی اگر کسی سوال کند که آیا این قوانین الزام‌آوراند؟ پاسخ این است که بله و اگر پرسیده شود که بر چه اساسی الزام‌آورند و یا عامل الزام‌آور دانستن این قوانین چیست؟ پاسخ این است که این قوانین در واقع احکام ولایی هستند که با اذن ولی فقیه توسط نهاد قانون‌گذاری صادر شده‌اند. این نهاد قانون‌گذاری هم دو قسمت دارد که یکی مجلس شورای اسلامی و دیگری شورای نگهبان است. در رابطه بین حکم ولایی و فتاوای فقها، تقریبا به نظر همه فقها هرگاه بین یک فتوا و یک حکم تعارضی وجود داشته باشد، حکم بر فتوا مقدم خواهد شد. 🔹به نظر می‌رسد در این حرکت به سوی أخذ معالم دین از فقها، نکته‌ای مغفول واقع شده و آن، این است که ما زمانی می‌توانیم سراغ مراجع تقلید متعدد برویم که یک کشور واحد اسلامی براساس یک مجموعه قوانین واحد و مشخصی تاسیس نکرده باشیم، بلکه فقط درصدد تعیین تکلیف اشخاصی باشیم که تحت یک حکومتی زندگی می‌کنند که پایبند به موازین فقه شیعه نیست. تا زمانی که ما کشور واحدی تشکیل نداده باشیم که در آن قانون واحدی به اجرا گذارده شود، رجوع به مراجع متعدد به هیچ وجه مشکل‌ساز نخواهد بود. اما اگر عامل دیگری وارد میدان شود و آن وجود کشور واحدی است که قوانین واحدی باید در آن حاکم باشد، در این صورت دیگر نمی‌توانیم تعدد مراجع را بپذیریم. 🔸متن کامل این گفتگو را در لینک زیر مشاهده کنید: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/19802/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat
⭕️ مَن سَعی لِمَریضٍ فی حاجَةٍ قَضاها أو لَم یَقضِها، خَرَجَ مِن ذُنوبِهِ کَیَومَ وَلَدَتهُ اُمُّهُ. فَقالَ رَجُلٌ مِنَ الأَنصارِ: بِأَبی أنتَ واُمّی یا رَسولَ اللّه‏ِ، فَإِن کانَ المَریضُ مِن أهلِ بَیتِهِ، أوَ لَیسَ ذلِکَ أعظَمَ أجراً إذا سَعی فی حاجَةِ أهلِ بَیتِهِ؟ قالَ: نَعَم. 💐پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «هر کس در برآوردن نیاز بیماری بکوشد، خواه آن را برآورد و خواه برنیاورد، از زیر بار گناه خویش بیرون می‌رود، به‏ سان آن روز که از مادر، زاده شده است». ✅"من لایحضر، ج ۴، ص ۱۶- امالی صدوق ۵۱۷- ثواب الاعمال، ۳۴۱" ⭕️ برای شفای همه بیماران بویژه بیمار منظور یک حمد شفا و صلوات. @jedbie تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
💐 ولایت فقیه در حکومت مسانخ یکی از استوانه ها و ارکان نظام ولایی جمهوری اسلامی در عصر غیبت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است. ملت بزرگ و انقلابی ایران اسلامی، با تولید و تکوین قانون اساسی بعنوان میثاق ملی خود، زمینه ساز تحقق ولایت فقیه عادل را فراهم ساخته اند. و آن را بعنوان یک استوانه اعتقادی و ارزشی مبتنی بر اندیشه سیاسی اسلام ناب محمدی ص در اصول مختلف 2 و 5 و 57 و 110 و 109 و 110 و 111 و 112 نهادینه کرده اند. ⭕️ این اصل مبتنی بر تفکر سیاسی اسلام ناب محمدی ص است. و رمز تمام مبارزات پیروان اسلام ناب محمدی و به جان خریدن زندان ها و تبعید ها و ایثار ها و فداکاری ها در طول تاریخ پانزده قرنه اسلام است. ⭕️ با نگاهی به تاریخ اندیشه سیاسی اسلام و پیشینه تاریخی این ستون خیمه تفکر اسلامی، این امر ریشه دار اعتقادی بیش از پیش خود را نشان می دهد. در حکومت مسانخ با حکومت معصوم رهبری و ولایت امر با نايب امام زمان عج و فقیه ولی امر مسلمین است و الا مشروعیت ندارد. زیرا فقدان آن، یکی از ظلم های ثلاثه به تعبیر مرحوم نائینی در کتاب "تنبیه الامة و تنزیه الملة" را شکل می دهد. (ص 45) ⭕️ به راستی، چرا بیشترین هجمه دشمنان در طول تاریخ به مهمترین رکن اسلام یعنی کانون ولایت و امامت بوده است؟ چرا این همه فقهاي عظیم الشأن به زندان افتادند و کتب فقهی شان از جمله تبصره و لمعه و.... را در زندان ها نوشتند؟ نگاهی به کتاب "شهداء الفضیله" مرحوم علامه امینی و کتاب "شیعه و زمامداران خودسر" مرحوم آیت الله سید جواد مغنیه (عموی شهید عماد مغنیه) بخشی از این مبارزات را نشان می‌دهد. ⭕️ در سالگرد شهادت شهید دستغیب، به مواضع ایشان در این باره نگاهی گذرا انداخته می شود. رشادت‌ها و مبارزات، اندیشه‌ها و سلوك اخلاقی و سیاسی بويژه اطاعت‌پذیری سومین شهید محراب، شهید آیت الله دستغیب شیرازی از ولی امر مسلمین و امامت جامعه اسلامی، ماندگار و فراموش ناشدنی و الگوی عملی برای تاسی و نمونه برداری است. ⭕️ فرازهای عمیق و ارزشمند سخنان شهید دستغیب : «كیست كه این ناله مرا به گوش عمامه [به] سرهای ایران برساند؟ هر كسی می‌خواهی باش ! خودت را مجتهد می‌دانی، مقدمات‌خوان می‌دانی، نمی‌دانم، هر چه خودت را می‌دانی، بر تو واجب است امروز تبعیت از یك نفر. تو حق نداری درمقابل رهبر حرفی بزنی، تماماً باید تبعیت كنند. طبقات دیگر هم به این قسم. ⭕️ دانشجویان عزیز! آی دانشگاهی‌ها! هوشتان باشد! گرگ‌ها بین شما و جدایی نیندازند، شما را گروه گروه نكنند و شما را خودشان قرار ندهند. وسیله پیشرفت دشمن نشوید. هر عمامه‌‌سری كه از رهبر مكرم فاصله بگیرد، لعنت خدا بر او باد. تمام عمامه‌سرها همه باید مطیع یك رهبر، نایب امام باشند. یكی هم بر دیگری هیچ تقدم ندارد. همه باید فرمان ببرند، همه باید اطاعت بكنند. حتی مكرر گفته‌ام كه حسن و حسین(ع) یكی‌شان امام بود: حسن امام، حسین ماموم. هیچ وقت حسین تا حسن بود در عرض نبود. تابع بود. هر چه به او می‌گفتند، می‌گفت: «هرچه حسن بفرماید.» ، دو تا نایب امام هم غلط است، دو تا رهبر هم غلط است. ⭕️ كه از رهبر الهی خود فاصله بگیرد، هلاك است، هلاك است، است. الان می‌دانید امریكا در كمین است، انگلیس در كمین است، شوروی در كمین است. همه منتظرند كی این ملت بی‌سرپرست ‌شود. امیدوارم تمام دشمنان این آرزو را به گور ببرند. انگلیس و امریكا نیست و نابود گردند.» مواضع و دیدگاه‌های عمیق و پر مضمون و مبنایی آن فقیه شهید و معلم اخلاق و نفوس هنوز از طراوت برخوردار است و طنین زیبای آن گوشها را می نوازد. به فرازهایی از فریاد رسای او در خطبه‌های نمازجمعه توجه کنیم: «ولایت فقیه، ولایت علی است؛ ولایت امام ونایب امام است. در زمان حضور امام، ‌ولایت از آن اوست و در زمان غیبت وی، ولی امر، امام است و در مقابل طاغوت زمان قرار گرفته است» ⭕️ این و روشنگرانه و شجاعانه وی آنگاه اهمیت می یابد که بدانیم در زمانه ای بیان می شد که ، بی اعتقاد به ، بی تقوی، و و منیت و چون در خط_ولایت_امر و امام المسلمین، هر روز در جامعه بحران می آفرید و دل امت و امام را خون می کرد. : «‌آقای بنی‌صدر هم شده است. خداوندا! ‌هرکس یار و کمک امام خمینی است، یارش باش و هرکس دشمن این امام و مخالف این امام و بی‌تفاوت به این امام است، ‌خدایا به خودش واگذارش کن". @aslani57 کانال دکتر فیروز اصلانی
🌷سالروز عروج ملکوتی شهید آیت الله محمد مفتح، روز وحدت حوزه و دانشگاه بر همه فرهیختگان و متفکران این دو مرکز تعیین کننده علمی کشور گرامی باد. 💐امید که در پرتو تقویت و تحکیم هرچه بیشتر این انقلاب اسلامی در خود به رهبری نايب برحق حضرت ولی عصر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، به سمت و پر شتاب تر و استوارتر را درنوردد و به سرزمین های تازه دانش و علم بشری پا بگذارد و زمینه ظهور حضرت مهدی عج را فراهم سازد. 🌺یخرج ناس من المشرق فیوطئون للمهدی عج سلطانه @aslani57 کانال دکتر فیروز اصلانی
✅در زلال اندیشه امام خمينی ره ⭕️ شالوده نظریه دولت زمینه ساز ظهور یا دولت ولایی در عصر غیبت 💐انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است ✅از خداوند تعالی مسئلت می کنم که ظهور ولی عصر(سلام الله علیه) را نزدیک‏‎ ‎‏فرماید و چشم های ما را به جمال مقدسش روشن، ما همه انتظار فرج داریم، و باید در این‏‎ ‎‏انتظار خدمت بکنیم. ، است، و ما باید کوشش کنیم تا‏‎ ‎‏قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا بکند، و ان شاءالله تهیه بشود. ⭕️ صحیفه نور، جلد ٧،صفحه ٢۵۶ @aslani57 کانال دکتر فیروز اصلانی
هدایت شده از تاملات حقوقی
📌🔔 خلع از قائم مقامی غیرقانونی نجات انقلاب از دست لیبرال ها و منافقین ✅خبرگان رهبری در دور اول متاسفانه خارج از صلاحیت قانونی و بر خلاف نظر حضرت امام راحل ره دست به اقدام غیر قانونی انتخاب آیت الله منتظری به عنوان جانشین رهبری نظام زدند. این اقدام تحت تأثیر جوسازی های باند نفوذی در بیت آیت الله منتظری و عوامل و دنباله های آن در سایر دستگاه‌ها انجام شد. ✅مفاد اصول 108 و 111 قانون اساسی مربوط به تشکیل خبرگان و صلاحیت‌های آن است. طبق قانون، تعیین رهبر بر عهده مجلس خبرگان رهبری بود و تعیین و انتخاب جانشین رهبری به هیچوجه در این اصول مقرر نشده بود. ✅با وجود این، متأسفانه خبرگان دست به این اقدام غیرقانونی زد و با اینکار هم برای انقلاب مشکل آفرید و هم نزدیک بود آینده نظام را در معرض انحراف و تباهی توسط نفوذی ها و عوامل آمریکا قرار دهد. 💐تیزبینی و درایت امام در سال 1368 در این بود که با خلع و عزل منتظری موضوع نامه 6 فروردین 1368 انقلاب را از یک خطر جدی نجات دهند. اگر اقدام هشیارانه حضرت امام ره مبنی بر عزل منتظری نبود امروز نامی از انقلاب اسلامی نبود و اگر هم بود ما با یک انقلاب مسخ و استحاله شده و تحت سیطره عوامل آمریکا روبرو بودیم. ✅اینکه امام خمینی ره هماره می فرمود "تاریخ اسلام پر است از خیانت بزرگان به اسلام." و یا "دشمن همیشه حرف های خود را از دهان ساده اندیشان می زند." حاکی از خون دلی بود که همیشه از دست این جریان نفوذی و منحرف می خورد. ✅عظمت و اهمیت این اقدام قاطع و هوشيارانه امام ره وقتی روشن می شود که رنج نامه های مرحوم سید احمد خمینی و آیت الله جعفری گیلانی و نامه های سید حمید روحانی و کروبی در آن زمان و کتاب" خاطرات آیت الله محمدی ری شهری" و نیز کتاب "روزگار قائم مقامی" نوشته دکتر مقدمی شهیدانی خوانده شود. @taamolhoghooghi کانال تاملات حقوقی
هدایت شده از تاملات حقوقی
📌🔔 خلع از قائم مقامی غیرقانونی نجات انقلاب از دست لیبرال ها و منافقین ✅خبرگان رهبری در دور اول متاسفانه خارج از صلاحیت قانونی و بر خلاف نظر حضرت امام راحل ره دست به اقدام غیر قانونی انتخاب آیت الله منتظری به عنوان جانشین رهبری نظام زدند. این اقدام تحت تأثیر جوسازی های باند نفوذی در بیت آیت الله منتظری و عوامل و دنباله های آن در سایر دستگاه‌ها انجام شد. ✅مفاد اصول 108 و 111 قانون اساسی مربوط به تشکیل خبرگان و صلاحیت‌های آن است. طبق قانون، تعیین رهبر بر عهده مجلس خبرگان رهبری بود و تعیین و انتخاب جانشین رهبری به هیچوجه در این اصول مقرر نشده بود. ✅با وجود این، متأسفانه خبرگان دست به این اقدام غیرقانونی زد و با اینکار هم برای انقلاب مشکل آفرید و هم نزدیک بود آینده نظام را در معرض انحراف و تباهی توسط نفوذی ها و عوامل آمریکا قرار دهد. 💐تیزبینی و درایت امام در سال 1368 در این بود که با خلع و عزل منتظری موضوع نامه 6 فروردین 1368 انقلاب را از یک خطر جدی نجات دهند. اگر اقدام هشیارانه حضرت امام ره مبنی بر عزل منتظری نبود امروز نامی از انقلاب اسلامی نبود و اگر هم بود ما با یک انقلاب مسخ و استحاله شده و تحت سیطره عوامل آمریکا روبرو بودیم. ✅اینکه امام خمینی ره هماره می فرمود "تاریخ اسلام پر است از خیانت بزرگان به اسلام." و یا "دشمن همیشه حرف های خود را از دهان ساده اندیشان می زند." حاکی از خون دلی بود که همیشه از دست این جریان نفوذی و منحرف می خورد. ✅عظمت و اهمیت این اقدام قاطع و هوشيارانه امام ره وقتی روشن می شود که رنج نامه های مرحوم سید احمد خمینی و آیت الله جعفری گیلانی و نامه های سید حمید روحانی و کروبی در آن زمان و کتاب" خاطرات آیت الله محمدی ری شهری" و نیز کتاب "روزگار قائم مقامی" نوشته دکتر مقدمی شهیدانی خوانده شود. @taamolhoghooghi کانال تاملات حقوقی
aviny-12 (1).mp3
2.74M
صدای_ماندگار 🌷شهید آوینی: 🍃آنها انصارالمهدی هستند و زمینه ی برقراری دولت کریمه ی آل محمد(ص)را فراهم می کنند... 🕊🌷🕊🌷🕊🌷
💢 دشمن از داخل ضربه می‌زند 🔹 امام خمینی (ره): هميشه گرفتاري‌ها از خود آدم است. تا در باطن انسان يك گرفتارى پيدا نشود، از خارج نمى‏شود. تا در داخل خود يك ملت يك كرم‌زدگى پيدا نشود، خارجي‌ها تصرف نمى‏كنند. آنها از داخل مى‏خواهند كارها را انجام بدهند. صحیفه امام؛ ج17؛ ص165 مورخ: 1 دی 1361 @sahifeh_noor
🌷 مردم آزمایش می شوند تا خالص شوند ⭕️ معمر بن خلاد می گوید : از حضرت رضا علیه السلام شنیدم که چون این آیه « أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ » « آیا پنداشته اند که تنها به اینکه بگویند ایمان آورده ایم رها شده و نخواهند شد » (سوره العنکبوت آیه: 1_2) رو به من کرده و فرمودند : چیست ؟ ⭕️ عرض کردم : فدایتان شوم ! آنچه ما فهمیده ایم این است که عبارت از در دین می باشد . 🔸حضرت فرمودند : امتحان می شوند همانگونه که طلا در امتحان می گردد . سپس فرمودند : خالص می شوند ، همچنان که پس از خالص می گردد. 🔴 (غیبة نعمانی باب دوازدهم، ص 327) @jedbie تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
هدایت شده از ♡«سرباز انقلاب»♡
🖍 علیرضا قزوه : 🔷 کاسب تحریم لم داده‌ست بر سجاده‌ها می‌خورد تا هفت پشت از لقمه آماده‌ها 🔷 اف به این اصحاب فتنه، تف به این تَکرار شوم آن سلبریتی جماعت، وین مخنث ماده‌ها 🔷 دست‌شان با توله‌های خرس در یک کاسه است می‌زنم چون شیر امشب در صف واداده‌ها 🔷باده پنهان خورده‌اند و باده پنهان می‌کنند نعره‌اش باقی‌ست، داد از مستی آن باده‌ها 🔷 روزگاری شد که در موج بلا افتاده است با گرفتاران دنیا، کار ما آزاده‌ها 🔷 آنکه از دیوار می‌ترساند مردم را کجاست؟ بازی جمعی رِند است و مشتی ساده‌ها! 🔷 تف به این و فرجام و به تَکرار دروغ سوخت ایرانم به دستِ از نفس افتاده‌ها 🔷 «» را شما تقدیم دشمن کرده‌اید «» را شما کشتید! آقازاده‌ها!! 🔷 این وزیران و وکیلان نارسیده می‌روند «» فخر ایران است و « زاده» ها 🔷 جاده‌ها باز است و راه رستگاری بازتر می‌رسد فردا سواری تازه از این جاده‌ها ✓ 💥 🇮🇷 در «سروش+» و «ایتا» : 👇👇👇 @sarbaz_enghlaab ✓ 💥 🇮🇷 در «سروش+» : 👇👇👇 https://sapp.ir/joingroup/MPrOBqUXas7fuKm98pgtnijd ✓ 💥 🇮🇷 در «ایتا» : 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/575471644C93798be525 ✓ 💥 🇮🇷 در «هورسا» (اینستاگرام ایرانی) : 👇👇👇 @sarbaz_enghlab
🏴 ارتحال علامه بصیر، عمار شجاع انقلاب، فقیه متخلق، مجاهد و کادرساز، یار کم نظیر و مخلص امام و رهبری ✳️ انا لله و انا الیه راجعون إذا مات الفقیه المؤمن ثلم في الاسلام ثلمه لایسدها شئ 🌷فغان و آه که نشناختیم قدر تو را/ گرفت از کف ما نعمتی چنین، کفران. قلم شکسته و دل خسته و زبان بسته/ چگونه وصف تو را مثل ما کند عنوان. نماد علم و جهادی، تو کی روی از یاد/ اگرچه پیکرت از دیدگان شود پنهان. ✅علامه بصیر، عمار شجاع انقلاب، فقیه متخلق و انقلابی و مجاهد و شاگرد پرور، و استاد کادرساز، یار کم نظیر و مخلص امام و رهبری، حضرت آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی پس از عمری جهاد مخلصانه اخلاقی، علمی و سیاسی جهان فانی را ترک گفت و به ملکوت اعلی پیوست. از شمار دو چشم یک تن کم وز شمار خرد هزاران بیش ✅ارتحال این فقیه مجاهد و سختکوش و یار مخلص و کم نظیر امام و رهبری را به حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و نایب بر حق ایشان رهبر معظم انقلاب و ملت عظیم الشأن و ارادتمندان به ایشان تسلیت عرض می‌کنیم خدایش با انبیا و اولیا و امام و شهدا محشور نماید. 💐دسته گلی از صلوات و فاتحه نثار روح مطهرش باد. 💻 @aslani57 کانال دکتر فیروز اصلانی
🌷علامه بصیر و عمار شجاع انقلاب در سالگرد شهادت مالک اشتر انقلاب به وی پیوست. ✅علامه بصیر، عمار شجاع انقلاب، فقیه متخلق و انقلابی و مجاهد و شاگرد پرور، و استاد کادرساز، یار کم نظیر و مخلص امام و رهبری، حضرت آیت الله علامه محمدتقی مصباح یزدی پس از عمری جهاد مخلصانه اخلاقی، علمی و سیاسی جهان فانی را ترک گفت و به ملکوت اعلی پیوست. ✅ارتحال این فقیه مجاهد و سختکوش و یار مخلص و کم نظیر امام و رهبری تسلیت باد ✅رحمت و رضوان الهی بر روح مطهر این علامه متخلق و فقیه مجاهد و شجاع و بصیر باد. خدایش با انبیا و اولیا و امام و شهدا محشور نماید. 💐دسته گلی از صلوات و فاتحه نثار روح مطهرش باد. 💻 @jedbie تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
💠آیت الله مصباح که بود❓ 🔅آیت الله محمد تقى مصباح يزدى در 11بهمن سال 1313 شمسى در خانواده ای متدین در یزد دیده به جهان گشود. وی در 13سالگی وارد حوزه علمیه نجف شد ولى به علت مشكلات فراوان مالى، بعد از يكسال براى ادامه تحصيل به قم هجرت کرد. خانواده استاد با وجود تنگنای مالی، بسيار مذهبى و شيفته اهل بيت(عليهم السلام) بودند و در دوران در خفقان رضاخانى و ممنوعیت عزاداری، شب هاى محرم در زيرزمين منزلشان، مجلس توسل و عزادارى برقرار مى كردند. 🔻اوضاع مالی این خانواده ضعیف بود. استاد مصباح در این باره می گوید: «بهترين غذايى كه دوست داشتيم و هفته اى يك مرتبه مى خورديم اين بود كه با برادرم از مدرسه كه مى آمديم، دو ريال و ده شاهى سرشير مى خريديم، و مادر كمى آب قند درست مى كرد و با اين سرشير قاطى مى كرد، و اين بهترين شام آخر هفته بود»✅ 💎 آیت‌‌ الله مصباح در فقه، از محضر اساتید بزرگى چون آیات عظام بروجردى(ره) و اراكى(ره) بهره برده اند و با این‌که در سن 27 سالگى به درجه اجتهاد نایل آمد اما تا 8 سال در دروس فقه و اصول حضرت امام خمینى(ره) و تا 15 سال در درس فقه آیت‌‌الله بهجت (ره) شركت ‌‌‌‌‌‌كرد. وی در اخلاق و عرفان اسلامی نیز از محضر اساتیدى همچون علامه طباطبایى(ره) و آیت‌‌الله انصارى همدانى(ره) و آیت‌‌الله العظمى بهجت(ره) بهره بردند👌 🔅پیوند اخلاقی استاد مصباح با آیت الله بهجت به حدی بود که وقتی عده اى از بازاریان قم خدمت آیت‌‌الله بهجت درخواست درس اخلاق کردند، آیت‌‌الله بهجت فرموده بودند كه جناب آقاى مصباح یزدى در این زمینه مورد تأیید من است. بروید از ایشان بخواهید. آیت الله مصباح برای تعمق و تفكر در قرآن كریم در جلسات درس تفسیر علامه طباطبایی شرکت جسته و با استفاده از ارشادات و تعلیمات خصوصى علامه، به قدرى در این وادى پیش رفت كه علامه براى استفاده از نكته‌ها و دقت نظرهای او، كار بازخوانى تفسیر المیزان را، قبل از چاپ و نشر، به او سپرد. بعدها استاد مصباح اولین درس تفسیر موضوعى قرآن كریم در حوزه علمیه قم را شروع کرد که چندین جلد از آنها در قالب «معارف قرآن» منتشر شده اند✅ 🔹از استاد مصباح تأليفات و آثار متعددى در حدود ۱۷۰ جلد منتشر شده است. علاوه بر مجموعه معارف قرآن، تعليقه بر معادن الحکمه و مکاتيب الأئمه، آموزش عقاید، تصحيح و تعليقه بر معاني الأخبار، آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، پندهای امام صادق (ع) به رهجویان صادق، حاشيه و تعليقه بر بحار الانوار (54-63)، خودشناسی برای خودسازی، الإمامه و الولايه في القرآن الکريم، آموزش فلسفه و آموزش عقاید بخشی از آثار ایشان هستند.💯 🌐مبارزات آیت الله مصباح با استبداد پهلوی از اداره جلسات علمی_انقلابی تا صدور بیانیه های انقلابی را شامل می شود. ایشان ‌علاوه بر مشارکت فعال در ماجرای‌ «انجمن‌های‌ ایالتی‌ و ولایتی‌»، یکی از موسیسن جامعه مدرسین و دبیر جلسات «ولایت» که منشور حکومت اسلامی را تدوین می کردند نیز بود. 🔰همکاری‌ با نشریه‌ مخفی‌ «بعثت‌» در کنار تاسیس نشریه‌ انقلابی‌ «انتقام‌» که علنا مبارزه‌ با دستگاه‌ طاغوت را در پیش گرفته و نقش محوری در مبارزات داشت، بخش دیگری از مبارزات وی با رژیم ستمشاهی بوده است. ایراد سلسله‌ سخنرانی‌های‌ «حکومت‌ اسلامی‌» در کتابخانه‌ مسجد خیابان‌ ایرانشهر تهران‌، مشارکت‌ در تدوین‌ اساسنامه روحانیون مبارز‌ موسوم‌ به‌ تشکل‌ یازده‌ نفری‌، مشارکت‌ در تهیه‌ و چاپ‌ ده‌ها نامه‌ و اعلامیه‌ در محکومیت‌ رژیم‌ شاه، بخش دیگری از مبارزات ایشان است🛡 💢 پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، رواج افكار ماركسیستى و اندیشه های التقاطی سبب شد تا استاد به منظور پاسخگویى به شبهات و دفاع از حریم مکتب تشیع، آشنایى با اندیشه های غربى و نظریه های دانشگاهى را در دستور كار خود قرار داده و در مسیر نقد مارکسیسم و التقاط، قدم بردارد. مبارزه علمی با التقاط و انحراف پس از انقلاب نیز یافت و استاد مصباح به تدریج نقش محوری در جریان انقلابی یافت. 💠 وی در بصیرت افزایی و ناکام گذاشتن نقشه های دشمن به حدی بوده است که مارک گرشت (مامور سابق سیا در غرب آسیا) صریحا اعتراف کرد که تنها مانع برای ایجاد دموکراسی [آمریکایی] در ایران، آیت الله مصباح است. 🌐 مصباح یزدی با حمايت و تشویق امام خمينى(ره)، چندين دانشگاه، مدرسه و مؤسّسه را راه اندازى كرد كه از مهم ترين آنها مى توان به بخش آموزش مؤسسه در راه حق، دفتر همكارى حوزه و دانشگاه، موسسه امام خمینی(ره) و بنياد فرهنگى باقرالعلوم اشاره کرد. ايشان هم اكنون رياست مؤسّسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(ره) را از جانب مقام معظّم رهبرى برعهده دارد. دوره های آموزشی و تربیتی «طرح ولایت» نیز یکی از اقدامات استاد است؛ طرحی پربرکت که اساتید، دانشجویان و طلاب، کوله باری از علم و اخلاق را در آن می آموزند🔖 🔹ادامه در👇👇
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
🔻 ادامه از☝️☝️ 🛡آیت الله مصباح یزدی در دوران دفاع مقدس ضمن تشویق شاگردان خود به حضور در میادین نبرد با صدامیان، تلاش می کرد تا با حضور در صحنه نبرد، روحیه مجاهدان را تقویت کند. ارتباطات نزدیک استاد مصباح با استوانه ها و سرداران مقاومت، وی را به یکی از چهره های اصلی در محور مقاومت تبدیل کرده است. دیدارهای وی با سیدحسن نصرالله، شیخ نعیم قاسم و خانواده عمادمغنیه و ارتباطات ایشان با سردار دلها شهید قاسم سلیمانی در این زمینه قابل توجه هستند👌 🎙رهبر شیعیان بحرین آیت الله شیخ عیسی قاسم درباره استاد می گوید : دین اسلام دارای مردان و ستون های بزرگی است که آیت الله مصباح از جمله ی آن هاست. 💎استاد مصباح حمایت های مستشاری ایران از محور مقاومت در منطقه را در راستای دفاع از اسلام و بیداری و مقاومت مسلمانان منطقه می داند. وی درباره نقش سوریه در ماجرای داعش می گوید: «مسأله سوریه، مسأله حکومت سوریه نیست؛ بلکه مسأله این است که...تنها حلقه واسطه برای کمک رساندن به دو کشور لبنان و فلسطین، سوریه است حمایت ایران از دولت سوریه وسیله‌ای است که بتواند برای اسلام خدمت کند، حرکت مقاومت را در عالم زنده کند.» 🎢آیت الله مصباح یزدی از معدود مجتهدینی است که برای تبلیغ اسلام و دفاع از مبانی دینی، در صحنه های بی المللی حضور جدی داشته است. حضور ایشان در مجامع علمی اسپانيا، مكزيك، كوبا، كلمبيا، برزيل، شيلى و آرژانتين، در کنار همکاری های وی با مراکز علمی دنیا، دغدغه علمی و فرهنگی عمیق وی را نشان میدهد. موسسه تحت مدیریت وی نیز پذیرای خیل عظیمی از متفکران و صاحبنظران کشورهای مختلف است. در این زمینه می توان به حضور موقت پرفسور روژه گاردوی و حضور دائمی پرفسور لگنهاوسن در این موسسه اشاره کرد👌 📡 آیت الله مصباح از عالمانی است که نسبت به تکنولوژی و فناوری های مدرن نگاه فرصت محور داشته و نسبت به استفاده از ظرفیت هایی مانند اینترنت و فضای مجازی در مسیر تبلیغ دین تاکید داشته و بخشی از امور آموزشی را در قالب مرکز آموزش های مجازی و بر روی وب ارائه می نماید. وی در این زمینه می فرماید:« همين وسايل اطلاع رسانى جديدى است كه يك شاخه اش اينترنت است؛ اين بهترين وسيله اى است كه مى توانيم اسلام را با كمترين هزينه به وسيله آن به دنيا معرفى كنيم؛ دنيايى كه تشنگان شناخت حقيقت در آن كم نيستند.» 🎙رهبر معظم انقلاب در مقاطع متعددی، استاد مصباح را «از برکات ماندگار حوزه ی علمیه ی قم»، «از چهره های موصوف و معروف به علم و عمل و جد و ابتکار»، «عقبه تئوریک نظام»، «منبع فکر و اندیشه ی بی غل و غش معارف اسلامی» و پرکننده خلا شهید مطهری و در دست داشتن مبانی اسلامی معرفی کرده است. 🌐 رهبر انقلاب، «علم، بصیرت و صفا» را سه ویژگی وی دانسته و می فرماید: «یک نفر مثل جناب آقای مصباح مورد هجوم تبلیغاتی قرار می گیرد ... حرف رسا و نافذ، منطق قوی و مستحکم هر جایی که باشد، آنجا را دشمن زود تشخیص می دهد، چون حسابگر است دشمن آنجا را خوب می شناسد و به مقابله اش می آید با مرحوم شهید مطهری هم همین جوری برخورد کردند»✅
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
دیدار یار غایب دانی چه ذوق دارد؟ علامه مصباح که شاگردان مجاهدی چون شهید ردانی و شهید میثمی و حقانی و.. تربیت کرده بود، حالا مهمان شهدا و صلحا و اهلبیت است. 🆔 @darseenghelab
هدایت شده از تاملات حقوقی
💐نظریه حقوقی اسلام (دوره دو جلدی) - (مشکات) ✅ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ⭕️ علامه بصیر، آیت الله محمدتقی این کتاب شامل ادامه سخنرانی های قبل از خطبه های نماز جمعه تهران است که پس از کتاب نظریه سیاسی اسلام به قلم آقایان محمدمهدی نادری قمی و مهدی کریمی نیا نگارش یافته و چاپ دوم آن در تابستان 1380 به سعی انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رحمه الله) صورت پذیرفته است. ویژگی این کتاب، بیان مطالب حقوقی، در پرتو آیات نورانی قرآن کریم و روایات معصومان(علیهم السلام) است. @taamolhoghooghi کانال تاملات حقوقی
هدایت شده از تاملات حقوقی
⭕️ نظریه حقوقی اسلام (دوره دو جلدی) انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ⭕️ محمدتقی ✅این کتاب شامل ادامه سخنرانی های قبل از خطبه های نماز جمعه تهران است که پس از کتاب به قلم آقایان نادری قمی و کریمی نیا نگارش یافته و چاپ دوم آن در تابستان 1380 منتشر شد. ✅ ویژگی این کتاب، بیان مطالب حقوقی، در پرتو آیات نورانی قرآن کریم و روایات معصومان(علیهم السلام) است. در جلسات اول تا چهارم، مفردات مبادی تصوری بحث، تعریف و مطرح شده است: مبادی و مباحثی نظیر: بیان مفهوم حق با توجه به شبهات مطرح در سطح جامعه در مورد نفی حقیقت واحد، شک گرایی و نیست انگاری و نیهیلیسم و نسبیت گرایی، تفکیک میان دو معنای تکوینی و ارزشی (اعتباریِ) حق در قرآن، تلازم مفهوم اعتباریِ حق با تکلیف، و تفاوت حقوق با اخلاق. از جلسه پنجم وارد مباحث اصلی کتاب می شویم. در جلسه پنجم بحث خاستگاه و منشأ حقوق مطرح شده و دو مکتب حقوق طبیعی ـ که منشأ حقوق را طبیعت یا عقل بشر می داند ـ و ـ که منشأ حقوق را توافق و قرارداد اجتماعی می داند ـ نقد شده است. در جلسه ششم به منظور طرح دیدگاه اسلام درباره منشأ حقوق، تقسیمات حقوق بیان شده است. در جلسه هفتم دیدگاه اسلام درباره مطرح می شود. استاد ثابت می کنند که همه حقوق از حق خداوند نشأت می گیرد، و آن گاه به بیان برخی شبهاتی می پردازند که برای انسان، حقی در مقابل خداوند قایل می شود. در جلسه هشتم به اشکالات بحث جلسه هفتم پاسخ گفته می شود، و ثابت می گردد که همه حقوق، اولا و بالذات، برای خداوند است. در جلسه نهم با استناد به بیانی از حضرت علی(علیه السلام) بر بازگشت همه حقوق به حق خداوند تأکید می شود و در ادامه بر فرع بودن سایر حقوق بر حق خداوند، برهان عقلی اقامه می شود و وجود مصلحت و حکمت در جعل حق از سوی خداوند به اثبات می رسد. جلسه دهم در ادامه بحث از وجود مصلحت و حکمت در جعل حق از ناحیه خداوند به بحث از قدرت و مصلحت به منزله شرایط تکلیف می پردازد. جلسه یازدهم با بحث از رابطه ، به نقد تفکراتی از قبیل «مطالبه حقوق و نفی تکلیف» می پردازد. در جلسه دوازدهم از طریق رابطه فاعلیت با ثبوت حق، ثابت می شود که چون فاعلیت اصلی در جهان از آنِ خداوند است، همه حقوق نیز برای او ثابت است. جلسه سیزدهم درباره «انسان و طلبکاری حقوق از خداوند» است و با استناد به آیات و حکایات قرآنی ثابت می شود که انسان وامدار خداست نه طلبکار او. در جلسه چهاردهم، ذیل عنوان «عبودیت و بردگی»، تفاوت مالکیت خداوند بر بنده خود، با مالکیت ارباب بر برده، تبیین می گردد. جلسه پانزدهم به بحث از رحمت الهی در قالب اوامر و نواهی می پردازد. در جلسه شانزدهم لزوم تعیین در قوانین حقوقی به اثبات رسیده و با توجه به مشکل تشخیص مصلحت، نیاز به وحی برای حل این مشکل ثابت شده است. در جلسه هفدهم در ادامه بحث تعیین مصلحت، ملاحظاتی در تدوین مطرح می شود. در جلسات هیجدهم و نوزدهم انسان از منظر اعلامیه حقوق بشر و از دیدگاه اسلام تبیین می شود. جلسات بیستم و بیست ویکم بحث در زمینه حق آزادی و حدود و مبانی آن است. در جلسه بیست ودوم بحث اسلام و انسان بر انسان طرح می شود. در این زمینه حق حاکمیت پیامبر و ائمه اطهار(علیهم السلام) و اولی الامر نیز بررسی می شود. در جلسه بیست وسوم در ادامه نقد حق انسان، ایده های و اخلاقی به نقد کشیده می شود. در جلسه بیست و چهارم از و بیان سخن به میان می آید و جلسه بیست وپنجم آزادی بیان و مطبوعات را برمی رسد. ✅ در مجلد دوم این کتاب، به بحث درباره رابطه میان پرداخته شده است. در جلسات بیست و ششم و بیست و هفتم موضوع حکومت و حاکم از دیدگاه اسلام بررسی شده است. در جلسه بیست و هشتم مشخصات حکومت اسلامی از نگاه امیرالمؤمنین(ع) و در جلسه بیست و نهم دین مداری و ارزش گرایی حکومت اسلامی تبیین شده است. در جلسه سی ام موضوع ولایت فقیه و حق و در جلسه سی و یکم مسأله ثبات و تغییر در نظام حقوقی توضیح و شرح داده است. مباحثی همچون توّجه انقلاب اسلامی ایران به مسأله فلسطین، و کارگزاران در حکومت اسلامی، و های مختلف از دین محور اصلی مباحث جلسات سی و دوم تا سی و هشتم هستند. ، دیدگاه دینی سکولاریستی به حکومت، مالکیت در حکومت اسلامی، دفاع و امنیت، وظیفه حکومت، مهم ترین وظایف دفاعی حکومت، در تدارک دفاع در جامعه اسلامی، شهید_مطهری و مسأله دفاع، عاشورا تبلور دفاع از دین و ارزش ها، (ره) مدافع دین و ارزش ها، استقرار حکومت و در ایران، و وعده تخلف ناپذیر خداوند به ترتیب عناوین جلسات سی و نهم تا پنجاهم را تشکیل می دهند. @taamolhoghooghi کانال تاملات حقوقی
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
❓پرسش 🔹️من دانشجو هستم. در حال حاضر گرگ‌های ایمان، در دانشگاه و در کشور زیاد شده‌اند و کسانی مثل شما نقش مهمی در روشن شدن شبهات دارید؛ با این جوّی که درست کرده‌اند شما راهی را به ما پیشنهاد دهید که ما بتوانیم در راه ولایت حرکت کرده و قلب مقدس امام زمان از ما راضی و خوشنود باشد. ✅ پاسخ 🔸️خوب و جدی درس بخوانید. 🔸️عبادات و وظایف دینی (اعم از فردی و اجتماعی) را با اخلاص و جدیت انجام دهید. 🔸️با مطالعه مطالب اصیل اسلامی و تماس حضوری با اسلام شناسان حقیقی پایه های اعتقادی خود را محکم کنید. 🔸️جلسات مذهبی را تقویت کنید و برای خود یک برنامه منظم و سیر مطالعاتی در کتابهای اسلامی معتبر از قبیل کتابهای شهید مطهری قرار دهید. 🔸️با منطق و استدلال، شبهات مخالفان را پاسخ دهید و اگر جواب شبهه ای را نمی دانید حتماَ سؤال کنید. ما آماده پاسخ گویی به سؤالات شما و دیگران هستیم. 💻 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از تاملات حقوقی
بسمه تعالی  « الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»  کل شیء هالک الا وجهه درگذشت جانسوز مربی فداکار و ولایی و فاطمی، مادر جناب دکتر اصلانی استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران را همزمان با سالروز شهادت بی بی دوعالم و شهیده مدافع ولایت، حضرت زهرا سلام الله علیها به ایشان و سایر فرزندان ولایی و فرهیخته ایشان وهمه بازماندگان تسلیت عرض می کنیم. برای آن مرحومه رضوان و رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت داریم. یقینا فرزندان صالح و صالحه، صدقه جاریه ای برای ایشان خواهد بود. خداوند متعال با حضرت صدیقه کبری س محشورشان فرماید. انجمن اسلامی حقوقدانان ایران