eitaa logo
اسناد المصائب
3هزار دنبال‌کننده
979 عکس
303 ویدیو
42 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام رضا(علیه السلام) : «مَنْ تَذَكَّرَ مُصَابَنَا كَانَ مَعَنَا فِی دَرَجَتِنَا يَوْمَ القِيَامَةِ» 📚أمالی شیخ صدوق، ص۷۳ ✍ارائه ی مصائب و مراثی اهل بیت(علیهم السلام) @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚کانال تاریخ اسلام : @TarikhEslam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹🔷《السَّلاَمُ عَلَیكَ یَا ابَاالفَضلِ العَبَّاسِ(علیه السلام)، السَّلاَمُ عَلَیكَ یَا قَطِیعُ الکَفَّینِ، السَّلاَمُ عَلَیكَ یَا سَاقِی عَطَاشَى کَربَلَاءِ، السَّلاَمُ عَلَیكَ یَا حَامِلَ لِوَاءِ الحُسَینِ(علیه السلام)》🔷🔹 ✅در کربلا، در روز عاشورا، آنچه در مقاتل آمده است؛ همه یاران و اصحاب امام حسین(علیه السلام) به شهادت رسیدند، 📋《وَ بَقِیَ الْعَبّاسُ بْنُ عَلیٍّ(ع) قَائِماً لإِِمَامِ الحُسَینِ(ع) یُقاتِلُ دُونَهُ وَ یَمِیلُ مَعَهُ حَیْثُ مَالَ》 ♦️فقط عباس بن علی(ع) مانده بود که همچنان پیش روی امام حسین(ع) بود و نزد او می جنگید و به هر سو که امام(ع) می رفت.(۱) تا اینکه عباس(ع) روانه میدان شد تا آبی برای تشنه لبان نینوا بیاورد. در این هنگام؛ عباس(ع) که وارد شریعه فرات شده بود، مشکش را پر از آب کرد و به اميد رساندن به لبان تشنه، بدون قصد درگيری به طرف خيمه‏ ها حرکت کرد، اما دشمن مانع او شد. 📋《وَ اَحَاطُوا بِهِ مِن کُلِّ جَانِبِِ فَحَارَبَهُم مُحَارِبَةَ الاَبطَالِ فَاَخَذُوا يَرمُونَهُ بِالنِّبَالِ مِن کُلِّ جَانِبِِ حَتَّی صَارَ دَرعُهُ کَالقُنفُذِ مِن کَثرَةِ السِّهَامِ》 ♦️پس دشمن سر راه او قرار گرفت و مانع از رسيدن عباس(ع) نزد امام حسين(ع) شد و او را محاصره کردند. عباس(ع) هم با قهرمانانی که نامدار بودند و از خيل دشمنان محسوب مي‏ شدند، درگير شد. دشمنان دسته جمعی او را تيرباران کردند به حدی که زره او مانند خارپشت شد.(۲) در نقلی آمده است که؛ 📋《اقْتَطَعُوا الْعَبَّاسَ(ع) عَنْهُ وَ أَحَاطُوا بِهِ مِنْ کُلِّ جَانِبٍ حَتَّى قَتَلُوهُ قَدَّسَ اللَّهُ رُوحَهُ فَبَکَى الْحُسَیْنُ(ع) لِقَتْلِهِ بُکَاءً شَدِیدَاً》 ♦️عبّاس(ع) را از امام حسین(ع) جدا کردند و او را احاطه نمودند تا آن که وى را شهید نمودند، امام حسین(ع) در مرگ برادر به شدّت گریست.(۳) قاضی نعمان می نویسد : 📋《كانَ الَّذي وَلِيَ قَتلَ العَبّاسِ بنِ عَلِيٍّ(ع) يَومَئِذٍ يَزيدُ بنُ زِيادٍ الحَنَفِيُّ، وأخَذَ سَلَبَهُ حَكيمُ بنُ طُفَيلٍ الطّائِيُّ، و قيلَ : إنَّهُ شَرِكَ في قَتلِهِ يَزيد و كانَ بَعدَ أن قُتِلَ إخوَتُهُ عَبدُ اللّه ِوعُثمانُ وجَعفَرٌ مَعَهُ قاصِدينَ الماءَ وَ يَرجِعُ وَحدَهُ بِالقِربَةِ فَيَحمِلُ عَلى أصحابِ عُبَيدِاللهِ بنِ زِيادٍ الحائِلينَ دونَ الماءِ، فَيَقتُلُ مِنهُم، و يَضرِبُ فِيهِم حَتّى يَتَفَرَّجوا عَنِ الماءِ》 ♦️كسى كه عهده دار كشتن عبّاس بن على(ع) در آن روز عاشورا شد، يزيد بن زياد حَنَفى بود ، و لباس و تجهيزات رزم عبّاس(ع) را حَكيم بن طُفَيل طايى برداشت. نيز گفته شده است كه او همدست يزيد [بن زياد] در كُشتن عبّاس(ع) بود. پس از آن كه برادران عبّاس(ع) عبدالله، عثمان و جعفر كه همراه او قصد آوردن آب را داشتند، كشته شدند. عبّاس(ع) به تنهايى و با مَشك آب، باز مى گشت و به ياران عبيدالله كه ميان او و آب، فاصله انداخته بودند، حمله مى بُرد و آنان را مى زد و مى كُشت تا از شريعه آب، كنار روند. 📋《فَيَأتِيَ الفُراتَ فَيَملَأَ القِربَةَ ويَحمِلَها، ويَأتِيَ بِهَا الحُسَينَ(ع) وأصحابَهُ، فَيَسقِيَهُم حَتّى تَكاثَروا عَلَيهِ، وأوهَنَتهُ الجِراحُ مِن النَّبلِ، فَقَتَلوهُ كَذلِكَ بَينَ الفُراتِ والسُّرادِقِ وهُوَ يَحمِلُ الماءَ، وثَمَّ قَبرُهُ رَحِمَهُ اللّه》 ♦️عباس(ع) آن گاه، به فرات، وارد شد و مَشك را پُر كرد و می بُرد و به حسين(ع) و يارانش مى رساند و آنان را سيراب مى كرد، تا آن كه دشمنان ، بر او غلبه كردند و زخم تيرها، او را ناتوان كرد و ميان فرات و سراپرده خيمه ها، در حال بُردن آب، او را كُشتند و قبرش نيز همان جاست! خدايش رحمت كند! 📋《وَ قَطَعوا يَدَيهِ ورِجلَيهِ حَنَقَاً عَلَيهِ، ولِما أبلى فيهِم وقَتَلَ مِنهُم، فَلِذلِكَ سُمِّيَ السَّقّاءَ وفيهِ يَقولُ الفَضلُ بنُ مُحَمَّدِ بنِ الحَسَنِ بنِ عُبَيدِ اللّه ِ بنِ العَبّاسِ بنِ عَلِيٍّ : أحَقُّ النّاسِ أن يُبكى عَلَيهِ إذ أبكَى الحُسَينَ بِكَربَلاءِ أخوهُ وَابنُ والِدِهِ عَلِيٍّ أبُو الفَضلِ المُضَرَّجُ بِالدِّماءِ ومَن واساهُ لا يَثنيهِ شَيءٌ وجاءَ لَهُ عَلى عَطَشٍ بِماءِ》 ♦️همچنين دشمن، دست ها و پاهاي عباس(ع) را از سرِ كينه ورزى با او و به سبب گرفتارى هايى كه برايشان به وجود آورده بود و كُشتارى كه از آنها كرده بود ، قطع كردند. از اين رو بود كه او «سقّا» ناميده شد. فضل بن محمّد بن حسن بن عبيد اللّه بن عبّاس بن على(ع)، در اين باره ، گفته است : سزاوارترین كس به گريستن مردم بر او، جوانى است كه امام حسين(ع) را در كربلا، گريانْد، برادر او و فرزند پدرش، ابوالفضلِ آغشته به خون بود، كسى كه براى حسين(ع)، از خود گذشتگى كرد و هيچ چيز، او را خَم نكرد و با وجود تشنگى ، آب را به او بخشيد.(۴) @AsnadolMasaeb ادامه مطالب :👇
در نقلی آمده است که؛ 📋《وَ ضَرَبَهُ مَلعُونُ بِعَمُودِِ مِن حَدِيدِِ فَقَتَلَه‏ُ》 ♦️در این هنگام شخصی با عمود آهنی بر سرش کوبید و او از مرکب بر زمین افتاد، در حالی که فریاد می زد : ای برادر! برادرت را دریاب!(۵) امام حسین(ع) بعد از شهادت عباس(ع) فرمود : 📋《اَلاَنَ اِنکَسَرَ ظَهرِی وَقَلَّت حِیلَتِی》 ♦️اکنون کمرم شکست و راه چاره ام کم شد.(۶) تا جایی که در مقاتل آمده است : 📋《لَمّا قُتِلَ العَبّاسُ(ع) تَدافَعَتِ الرَّجالُ عَلی اَصحابِ الحُسَینِ(ع)》 ♦️هنگامی که عباس(ع) کشته شد، مردان دشمن از هر سو بر یاران امام حسین(ع) حمله شدند.(۷) 📋《لَم یَبقَ الحُسَینُ(ع) بَعد اَبِی الفَضلِ(ع) اِلا هَیکَلاً شاخِصاً مُعَرّی عَن لَوازِمِ الحَیاةِ》 ♦️بعد از شهادت عباس(ع) از امام حسین(ع) جز هیکلی و مشتی استخوان خالی از لوازم حیات و زندگی ایشان باقی نماند.(۸) نقل است که روزی امام سجاد(ع) به عبيدالله، فرزند حضرت عبّاس(ع) نگاه می کرد و می گريست. سپس فرمود : 📋《مَا مِن يَومٍ أشَدَّ عَلى رَسولِ اللّه(ص) مِن يَومِ اُحُدٍ، قُتِلَ فيهِ عَمُّهُ حَمزَةُ بنُ عَبدِ المُطَّلِبِ أسدُ اللّه ِوأسَدُ رَسولِهِ، وبَعدَهُ يَومَ مُؤتَةَ، قُتِلَ فيهِ ابنُ عَمِّهِ جَعفَرُ بنُ أبي طالِبٍ》 ♦️بر رسول اکرم(ص) هيچ روزى سخت تر از جنگ اُحُد نبود كه عمويش حمزة بن عبد المطّلب، شير خدا و شير پيامبرش، در آن كشته شد و پس از آن، نبرد موته كه پسرعمويش جعفر بن ابى طالب، در آن كشته شد. 📋《وَ لا يَومَ كَيَومِ الحُسَينِ(ع) اِزدَلَفَ إلَيهِ ثَلاثونَ ألفَ رَجُلٍ يَزعُمونَ أنَّهُم مِن هذِهِ الاُمَّةِ، كُلٌّ يَتَقَرَّبُ إلَى اللّه بِدَمِهِ، وهُوَ بِاللّه ِ يُذَكِّرُهُم فَلا يَتَّعِظونَ، حَتّى قَتَلوهُ بَغياً وظُلماً وعُدوَاناً》 ♦️و هيچ روزى مانند روز حسين(ع) نبود. سى هزار مرد كه همگى ادّعا مى كردند از اين امّت اند، به سوى او حمله بُردند و همگى، با ريختن خون او ، قصد تقرّب به خدا را داشتند و او، خدا را به يادشان مى آورد ؛ امّا آنان، پند نمى گرفتند تا آن كه او را با سركشى و ستم و تجاوز، كُشتند. سپس فرمود : 📋《رَحِمَ اللّه ُالعَبّاسَ! فَلَقَد آثَرَ وأبلى وفَدى أخاهُ بِنَفسِهِ حَتّى قُطِعَت يَداهُ، فَأَبدَلَهُ اللّه بِهِما جَناحَينِ يَطيرُ بِهِما مَعَ المَلائِكَةِ فِي الجَنَّةِ، كَما جَعَلَ لِجَعفَرِ بنِ أبي طالِبٍ، وإنَّ لِلعَبّاسِ عِندَ اللّه ِ تَبارَكَ وتَعالى مَنزِلَةً يَغبِطُهُ بِها جَميعُ الشُّهَداءِ يَومَ القِيامَةِ》 ♦️خداوند، عبّاس(ع) را رحمت كند! بى هيچ ترديدى، ايثار كرد و آزمايش نيكويى شد و خود را فداىِ برادرش كرد تا آن كه دستانش قطع شد و خداوند عزّوجل به جاى آنها، دو بال برايش قرار داد كه با آنها، همراه فرشتگان در بهشت، پرواز مى كند ، همان گونه كه براى جعفر بن ابى طالب، قرار داد. عبّاس(ع) نزد خداوند تبارك و تعالى منزلتى دارد كه همه شهيدان در روز قيامت، به آن، رَشك مى برند.(۹) {وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ} 📝شعر : چرا ای غرق خون از خاک صحرا بر نمی خیزی؟ حسین آمد به بالینت تو از جا بر نمی خیزی  نماز ظهر را با هم ادا کردیم در مقتل  بود وقت نماز عصر از جا بر نمی خیزی  خیام کودکان خالی ز آب است و پر از افغان  چرا سقای من از پیش دریا بر نمی خیزی  عدو از چار سو آهنگ یغمای حرم دارد  چرا آخر برای دفع اعدا برنمی خیزی  منم تنها و تنهای عزیزانم به خون غلطان  چرا بر یاری فرزند زهرا بر نمی خیزی  شکست از مرگ تو پشتم برادر مرگ تو کشتم  که می دانم دگر از خاک صحرا بر نمی خیزی  به دستم تکیه کن برخیز با من در بر زهرا  چو می بینم ز بی دستیست کز جا بر نمی خیزی  👤موید  📚منابع : ۱)اخبار الطوال دینوری، ص۲۵۷ ۲)مناهج البكاء فرطوسي حويزی، ج۱، ص۱۴۰ ۳)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۱۸ ۴)شرح الأخبار نعمان مغربی، ج۳، ص۱۹۳ ۵)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۴۱ ۶)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۴۲ ۷)كلمات الإمام الحسين(ع) شيخ شريفی، ص۴۴۷ ۸)مقتل الحسین(ع) مقرم، ص۲۶۹ ۹)أمالی شیخ صدوق، ص۴۶۲ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 1️⃣متن کلیپ : «..مگر دست ندادند؟ خواست بره زیارت [کربلا] گفت: دست راستتو باید قطع کنن! دست چپشو گذاشت. چرا دست چپتو میزاری؟ آخه او دستمو تو سفر قبلی دادم!» 🎤 ✍در طول تاریخ بارگاه مطهر امام حسین(علیه السلام) بارها مورد بی مهری و تخریب دشمنان اهل بیت(علیهم السلام) قرار گرفته است. اوج این تخریبها در زمان خلافت متوکل عباسی(از سال۲۳۲ق تا سال ۲۴۷ق) می باشد. علت تخریب، اجتماع عظیم طرفداران اهل بیت(علیهم السلام) در آنجا و بیم متوکل از این اجتماع بوده است. از مجموع گزارش ها در مورد ممانعت از زیارت امام حسین(علیه السلام)، مخصوصا در زمان متوکل عباسی از قطعیات تاریخ است که حتی متوکل شخصی یهودی به نام «دیزج» را اجیر کرد که قبر مطهر امام حسین(علیه السلام) را نبش و ویران و زمینش را شخم بزنند و آب را بر مزار رها کنند، که مرحوم «شیخ طوسی» در امالی خود در صفحه ۲۶۵ مفصل این قضیه را نقل کرده است. اما در مورد قطع دست برای زائران در ازای زیارت آن حضرت(علیه السلام) در زمان متوکّل، در منابع روایی دست اول و متقدم ذکری از آن به میان نیامده است. @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 2️⃣متن کلیپ : «اگه من به شما بگم شمر آزاد شده ی خود امام حسین(ع) بوده، باور می کنید؟ مدیون امام حسین(ع) بود! شمر زمان امیرالمومنین(ع) یه جرمی جنایتی کرد، شش ماه زندانیش کرد امیرالمومنین(ع) تو کوفه، دو سه ماه که گذشت، روزی حضرت امیر(ع) به همراه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) برای سرکشی وارد زندان کوفه شدند و از جلو سلول شمر گذشتند و شمر در آنجا با واسطه قرار دادن امام حسین(ع) حکم آزادیش را از امام علی(ع) گرفت و گفت که به جان مادرت بگو بابات منو آزاد کنه! امام حسین(ع) امام علی(ع) رو راضی کرد و شمر آزاد شد و موقع رفتن شمر، خود امام حسین(ع) غل و زنجیرها رو باز کرد و شمر آن لحظه، شانه ی امام حسین(ع) رو بوسید، گفت : حسین! جبران می کنم!» 🎤شیخ ✍این مطلب افسانه ای بیش نیست و هیچ سند و منبعی هم ندارد و از جعلیات است. @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 3⃣متن کلیپ : «روز بعد دفن مادرتون عقیل اومد مسجد، دومی رو دید گفت: حرومزاده! چطوری زدی دختر پیغمبرو؟ گفت: برا چی؟ عقیل: دیشب حیدر غسلش داد، کفنش کرد.هنوزم از کفنش خون می ریخت! نامرد چطوری زدی تو پهلوهاش؟» 🎤 ✍جسارت دومی به وجود مقدس حضرت فاطمه(سلام الله علیها) امری است انکار ناپذیر اما این جریان در هیچ منبع معتبری ذکر نشده است. ولی در نقلی آمده که فردای شهادت حضرت فاطمه(سلام الله علیها) «اولی و دومی» برای کسب خبر، به سمت خانه ی امام علی(علیه السلام) راه افتادند و در بین راه مقداد را دیدند که به آنان گفت: ما دیشب فاطمه(سلام الله علیها) را دفن کردیم! «فَأخَذَ عُمرُ يَضرِبُ المِقدَادَ عَلَى رَأسِه وَ وَجهِهِ حَتَّى تَعِبَ» در این هنگام عمر بن خطاب از شدت خشم، به مقداد حمله کرد و او را زیر بار کتک گرفت و بر سر و صورت او کوفت، تا اینکه خسته شد و کسانی که در آنجا بودند، مقداد را از دست او رها ساختند. مقداد گفت : دختر پیامبر(ص) از دنیا رفت، در حالی که از هر دو پهلوی او، به سبب شمشیر و تازیانه تو خون جاری بود.(۱) 📚منبع : ۱)الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء(ع) انصاری زنجانی، ج۱۱، ص۷۸ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 4️⃣متن کلیپ : «پیامبر اکرم(ص) به فاطمه(سلام الله علیها) فرمود : فاطمه جان! وقتی که به در لگد زدند و این سینه ات شکست، هیچ وقت علی(علیه السلام) رو به یاری خود صدا نکن! چون بر علی(علیه السلام) واجب می شود که به یاری تو اقدام کند و در نتیجه کشته می شود. پس می دونی چیکار کن؟!! و بقیه ماجرا که گفتن ندارد!» 🎤شیخ ✍متاسفانه بیشترین کلیپ هایی که شبکه های معاند و ضدانقلاب از قبیل «صدای آمریکا» و «بی بی سی فارسی» از آن سوء استفاده می کنند و در انتهای برنامه هایشان برای اینکه ببینده یک خستگی به دَر کرده باشد و «پرده آخر» باشد به جهت خنده، قطعه هایی از سخنرانی های این چنینی این شخص(شیخ حسن یوسفی) را پخش می کنند! باید بگوییم که؛ این قصه ی ساختگی و جعلی است و در هیچ منبعی ولو ضعیف به این نوع وصیت اشاره ای نشده است. فقط در وصیتی حضرت رسول اکرم(ص) خطاب به امام علی(علیه السلام) می فرماید : «تَفِی بِمَا فِیهَا عَلَى الصَّبْرِ عَلَى انْتِهَاکِ حُرْمَتِکَ؟» وفا کن به اینکه در هنگام بی حرمتی به اهل بیتت صبر داشته باشی!(۱) 📚منبع : ۱)الکافی کلینی، ج۱، ص۲۸۲ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 5️⃣متن کلیپ : «لذا آمد پیش امام سجاد(علیه السلام) و گفت آقا! یه سریا کنار علقمه بالایِ دو هزار نفر افتاده بودن، مرده بودن! به اندازه بند انگشت هم رو بدنشون زخمی نبود! این ها به چه مرضی مُردند؟ فرمود : عموجانم که داشت می رفت کنار علقمه، نگاه کرد اینا قالب تهی کردند، مُردند! با نگاه عباس!! این آقا!» 🎤شیخ ✍چنین نقلی در تاریخ حتی در کتب ضعیف هم وجود ندارد و چنین سخنی نیز از امام سجاد(علیه السلام) صادر نشده و این قضیه کذب محض است و از مصادیق است. «اباربیع شامی» می گوید : امام محمد باقر(علیه السلام) روزی خطاب به من فرمود : «وَیْحَكَ یَا أَبَا الرَّبِیعِ! ..لَا تَقُلْ فِینَا مَا لَا نَقُولُ فِى أَنْفُسِنَا فَإِنَّكَ مَوْقُوفٌ وَ مَسْئُولٌ لَا مَحَالَةَ فَإِنْ كُنْتَ صَادِقاً صَدَّقْنَاكَ وَ إِنْ كُنْتَ كَاذِباً كَذَّبْنَاكَ!» واى بر تو اى ابا ربیع! درباره ما آنچه خود نگفته ایم مگو! زیرا ناچار تو در قیامت بازداشت و بازخواست شوى، پس اگر راست گو باشى تصدیقت كنیم، و اگر دروغگو باشى تكذیبت می كنیم.(۱) 📚منبع : ۱)الكافى کلینی، ج۳، ص۴۰۶ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 6️⃣متن کلیپ : «سر بالا نیزه بند نشد، یه ریسمان آورد به گوشای عباس بست!» 🎤 ✍در منابع به جدا شدن سرهای مبارک شهدای کربلا اشاره شده است. «بلاذری(۲۷۹ق)» می نویسد: «اُحتُزَّتْ رُؤُوسُ‌ الْقَتْلَى» سرهای شهداء از تن جدا شدند.(۱) و همچنین «دینوری(۲۷۶ق)» در مورد به نیزه زدن سرهای شهدای کربلا می نویسد: «حُمِلَتِ الرُّؤُوسُ عَلَى‌ أَطرَافِ الرِّمَاحِ» سرهای شهدای کربلا را به نيزه زدند.(۲) حتی مقاتل خصوصا در مورد به نیزه زدن سر مبارک امام حسین(علیه السلام) هم اشاراتی دارند. مرحوم «شیخ مفید(۴۱۳ق)» به نقل از «زید بن ارقم» می نویسد : «مُرَّ بِهِ عَلَيَّ وَ هُوَ عَلَى رُمْحٍ» سر بریده امام حسین(علیه السلام) بر فراز نیزه بود، که از برابرم گذشت.(۳) پس در مورد جدا کردن سر مبارک شهدای کربلا و همچنین به نیزه زدن آنان از قطعیات تاریخ است، ولی اینکه ایشان از نحوه ی به نیزه زدن سر مبارک حضرت عباس(علیه السلام) نقل می کند در جایی و لو در منابع ضعیف و متاخر هم به آن اشاره نشده است و بی سند می باشد. 📚منابع : ۱)أنساب الأشراف بلاذری، ج۱، ص۴۲۴ ۲)أخبار الطوال دینوری، ج۱، ص۳۸۳ ۳)الإرشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۱۸ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 7️⃣متن کلیپ : «ام البنین گفت : عباس من در کربلا وفا کرد؟ حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) شروع کرد به گریه کردن و گفت : مادر جان! وفا را در کربلا عباس کرد! بعد یه سپری که یادگار حضرت ابوالفضل(علیه السلام) بود رو به مادرش‌ ام البنین(ع) نشان داد و حضرت ام البنین(س) با دیدن آن افتاد!» 🎤شیخ ✍این نقل برای اولین بار، در کتاب «تذکره الشهداء» نوشته «ملاحبیب کاشانی»(۱۳۴۰ق)(۱) آمده که نقلی است بی سند که هیچ یک از کتب معتبر و منابع متقدم آن را نقل نکرده است. و مرحوم «قاضی طباطبایی» در مورد این کتاب می گوید : «کار اصلی شریف کاشانی فقه و علوم وابسته به آن بوده، اما به دلیل شیفتگی به امام حسین(علیه السلام) تاریخ مفصلی در شرح حال شهیدان عاشورا نگاشت. شریف دراین کتاب از همه گونه منابع قوی و ضعیف، نقل کرد و از این رو با وجود رد برخی اخبار از سوی مؤلف، تعدادی از روایت‌های ضعیف در کتاب باقی مانده است. این اخبار پشتوانه تاریخی ندارند و قرائن دیگری در کنار آنها وجود ندارد و از این رو همه گزارش‌های کتاب قابل اعتماد نیست.نمونه‌های گزارش متفرد و تأیید نشده ی این کتاب را می‌توان در صفحات متعددی مشاهده کرد. گفتنی است برخی از این اخبار محال و یا خارق‌ العاده نیستند، اما سند و منبع قابل اتکایی ندارند.(۲) کتاب «تذکره الشهداء» در ردیف کتابهایی همچون «روضه الشهداء» و «اسرار الشهاده» به‌ عنوان تحریف‌کنندگان تاریخ قیام امام حسین(علیه السلام) قرار گرفته است. 📚منابع : ۱)تذکره الشهداء کاشانی، ص۴۴۳ ۲)تحقیق درباره اول اربعین سید الشهدا(ع)، ص۲۰۶ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 8️⃣متن کلیپ : «آقا امام حسین(ع) چهار جا صورت گذاشته! یه بار روی کف پای مادر گذاشت، یه بار رو صورت علی اکبر(ع) و یه بار هم اینجا روی صورت جون! الله اکبر» 🎤سید حسن ✍آنچه در مقاتل آمده است اینکه؛ امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا، صورت مبارک خود را فقط بر روی صورت دو شخص گذاشته است. یعنی عبارت «وَضَعَ خَدَّهُ عَلَى خَدِّهِ» فقط برای دو نفر ذکر شده است. ۱)«حضرت علی اکبر(علیه السلام)» : که امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا؛ «وَضَعَ خَدَّهُ عَلَى خَدِّهِ» صورت خود را بر صورت على اکبر(علیه السلام) گذاشت.(۱) ۲)«اسلم بن عمرو ترکی» : یک غلام ترک تبار که در مورد اسم او اختلاف است و برخی او را «اسلم» و برخی او را «واضح ترکی» آورده اند. خوارزمی می نویسد : امام حسین(علیه السلام) هنگام شهادت به بالین او آمد و گریست و «وَضَعَ خَدَّهُ عَلَى خَدِّهِ» صورت خود را بر صورت غلام گذاشت.(۲) در کربلا طبق مقاتل، این صحنه، منحصر به حضرت علی اکبر(علیه السلام) و همین غلام می باشد و درباره شخص دیگری، چنین نقلی میست. و «جون» غلام ابوذر غفاری با این غلام یعنی «اسلم بن عمرو» دو شخص جدا هستند. 📚منابع : ۱)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۱۴ ۲)مقتل الحسین(ع) خوارزمی، ج۲، ص۲۴ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 9️⃣متن کلیپ : «یه روز ابی عبدالله امام حسن(ع) رو صداش زد، گفت: حسن جان بیا! گفت: جونم! گفت: همه اختلاف سنی من و تو یه سال و شش هفت ماه است. من یه موی سفید رو صورتم نیست، همه محاسنت سفید شده! چرا؟!! اگه ارثی باشه منم از یه مادرم، از یه بابام! چرا؟؟!! گفت: یه چیزایی تو این دلمه که به هیچ کی نتونستم بگم!!» 🎤شیخ ✍ماجرای کوچه و حضور امام حسن مجتبی(علیه السلام) یکی از روضه های متداول منبری ها و مادحین هست که هر کدام با شاخ و برگ دادن آن طبق سلائق خودشون در مجالس بازگو می کنند. اولین نقلی که ماجرای کوچه و جسارت «عمر بن خطاب» را مطرح کرده است «مرحوم شیخ مفید(۴۱۳ق)» در کتاب «الاختصاص» در طی روایتی از امام صادق(علیه السلام) نقل کرده است. در این نقل مفصل، بعد از امتناع حضرت فاطمه(سلام الله علیها) مبنی بر ردّ قباله ی فدک، آن شخص به ایشان جسارت کرد که امام صادق(علیه السلام) در اینباره می فرماید : «ثُمَّ لَطَمَهَا فَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى قُرْطٍ فِي أُذُنِهَا حِينَ نُقِفَتْ‏» سپس عمر، سیلی به صورت ایشان زد، که گویا میبینم که بر اثر سیلی او گوشواره از گوشش بر زمین افتاد.(۱) طبق این نقل که گفته شد، مورخین و علمای بعدی نیز از این منابع استفاده کرده اند و ماجرای کوچه را نقل نموده اند، ولی نه در این نقل و نه در هیچ نقلی، اشاره ای به حضور هیچ یک از فرزندان حضرت فاطمه(سلام الله علیها) مخصوصا امام حسن مجتبی(علیه السلام) نشده است. و این سخن صرّاف هم مسلما ساختگی و جعلی است. 📚منبع : ۱)الإختصاص شیخ مفید، ص۱۷۵ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 🔟متن کلیپ : «از امام سجاد(علیه السلام) سوال کرد : آقا! در طول مسیر اسارت کجا به شما سخت گذشت؟ ایشان سه بار فرمودند : الشام! الشام! الشام!» 🎤 ✍در اینکه در شام به خاندان اهل بیت(علیهم السلام) بسیار سخت گذشت، شکی نیست و در لینک زیر، به گوشه ای از این جنایات در همین کانال اشاره شده است!👇 https://eitaa.com/AsnadolMasaeb/4339 اما این عبارت یعنی «الشام! الشام! الشام!» در کتب معتبر و منبع موجود نمی باشد، به غیر از چند کتاب که جزء منابع ضعیف و غیر معتبر هستند، آمده است. شاید اشکال شود که مگر گفتن این سه کلمه چه ایرادی دارد؟ حال چه می شود به فرض امام سجاد(علیه السلام) این سه کلمه را گفته باشند؟ اما باید توجه کرد که؛ اولا؛ اصالت یک مقتل به منبع آن است و اگر بنا باشد هر نقل ضعیفی بیان گردد، و در مورد آن سهل انگاری شود، مقاتل به مرور زمان از واقعیات عاشورا فاصله می گیرند. ثانیا؛ مقاتل، مجالی برای برداشت‌ های سلیقه‌ ای و استنباطات دل بخواهی نیست! بلکه روضه‌ خوان باید آنچه در منابع آمده را بخواند. متاسفانه عدم درک از مسئله «زبان حال» مجوزی برای خیلی از اشخاص شده که هر کذبی را به پای آن بگذارند. @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا