6.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️
#روضه_های_بی_سند
#روضه_های_جعلی
4⃣6⃣متن کلیپ :
«ام البنین! سر دو نفر رو نیزه بند نمی شد!
یکی سر بچت بود، چون از بغل بهش گرز آهنی زده بودند و یکی هم سر علی اصغرم بود چون کوچیک بود و با اولین سنگ به زمین می افتاد و با پارچه بستنش!»
🎤 #حیدر_خمسه
✍اولا؛ اینکه امام حسین(ع) بعد از شهادت علی اصغر(ع) با قبضه شمشیرش گودالی کند و آن طفل را با خون آغشته در آن دفن کرد، در منابع ذکر شده است.(۱)
اما اینکه بعدا توسط دشمن قبر ایشان نبش شد و سر مبارکش را بر نیزه زدند، در منبعی از آن ذکری به میان نیامده است و این از تحریفات عاشورایی است که پیشتر در مورد این قضیه در لینک زیر بحث کردیم.
https://eitaa.com/AsnadolMasaeb/3867
ثانیا؛ در منابع به جدا شدن سرهای مبارک شهدای کربلا اشاره شده است.
«بلاذری(۲۷۹ق)» می نویسد:
«اُحتُزَّتْ رُؤُوسُ الْقَتْلَى»
سرهای شهداء از تن جدا شدند.(۲)
و همچنین «دینوری(۲۷۶ق)» در مورد به نیزه زدن سرهای شهدای کربلا می نویسد:
«حُمِلَتِ الرُّؤُوسُ عَلَى أَطرَافِ الرِّمَاحِ»
سرهای شهدای کربلا را به نيزه زدند.(۳)
پس در مورد جدا کردن سر مبارک شهدای کربلا و همچنین به نیزه زدن آنان از قطعیات تاریخ است، ولی اینکه ایشان از نحوه ی به نیزه زدن سر مبارک حضرت عباس(علیه السلام) نقل می کند در جایی و لو در منابع ضعیف و متاخر هم به آن اشاره نشده است و بی سند می باشد.
📚منابع :
۱)الاحتجاج طبرسی، ج۲، ص۳۰۱
۲)أنساب الأشراف بلاذری، ج۱، ص۴۲۴
۳)أخبار الطوال دینوری، ج۱، ص۳۸۳
@AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️
#روضه_های_بی_سند
#روضه_های_جعلی
5⃣6⃣متن کلیپ :
«به نزدیک خیام رسیدم، حضرت زینب(س) یک نگاه به ام کلثوم(س) کرد، امام باقر(ع) میفرماید : عمّه ام لطمه ای زد به خودش تا مدینه من جای سیاهیش را دیدم، هنوز خوب نشده!»
🎤شیخ #بندانی_نیشابوری
✍ : کار از طلب منبع و مصدر گذشته، باید دید انگیزه جناب بندانی از نقل های اینچنینی چه میتواند باشد؟!
می دانیم که آنچه از امام باقر(عليه السلام) درباره کربلا نقل شده، انگشت شمار است، و برخی را نیز از قول پدرشان امام سجاد(علیه السّلام) نقل فرموده اند.
به راستی این جزئیات را جناب بندانی از کجا نقل میکند که نه چشمی در جایی دیده و نه گوشی پیش از این شنیده!
@AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️
#روضه_های_بی_سند
#روضه_های_جعلی
6⃣6⃣متن کلیپ :
«در روز عاشورا امام حسین(ع) برای دفع سنگ و تیرهایی که دشمن به زخم های علی اکبر(ع) می زد، چاره را در این دید که قامت به قامت، روی بدن علی اکبر(ع) آرامید ودراز کشید! یعنی دیگه رهاش کنید!»
🎤 #حسن_خلج
✍ : در مقاتل آمده که؛ امام حسین(ع) در روز عاشورا، علی اکبر(ع) را، در حالی که بر زمین افتاده بود، به آغوش کشید.
و همچنان سیدالشهدا(ع) او را به سینه چسبانیده بود، تا اینکه جوانش جان داد و در این هنگام امام(ع) فرمود :
«عَلَى الدُنيَا بَعدَكَ العَفَا»
بعد از تو وای بر دنیا.(۱)
سپس؛ «وَضَعَ خَدَّهُ عَلَى خَدِّهِ»
امام(ع) صورت خود را بر صورت على اکبر(ع) گذاشت.(۲)
در این حین، حضرت زینب(س) از خمیه گاه بیرون آمد و نُدبه کنان خود را به نعش بی جان پسر برادر رساند.
وقتی زینب کبری(س) با بدن قطعه قطعه ی علی اکبر(ع) مواجه شد؛
«فَأَكَبَّتْ عَلَيْهِ» خود را بر روی بدن بی جان علی اکبر(ع) انداخت.(۳)
و این عبارت این مداح، در منابع معتبر نیامده است و کذب است.
📚منابع :
۱)مقتل الحسین(ع) خوارزمی، ج۲، ص۳۱
۲)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۱۴
۳)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۱۵
@AsnadolMasaeb
7.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️
#روضه_های_بی_سند
#روضه_های_جعلی
7⃣6⃣متن کلیپ :
«دقت کنید! یک وقت دیدند آقا دست به سر و صورت ذو الجناح می کشه.
امام باقر(ع)، حیوان تو هم حسین(ع) را حلال کن!
چند روز است آب و علوفهای نخوردی!
امام باقر(ع) میفرماید : وقتی دست به سر و صورت ذو الجناح کشید، چون هر خیمه میرفت این حیوان دنبال آقا میآمد، تا این فرمایش را فرمود، این حیوان سرش را تکان داد به طرف خیمه اطفال و علویات "کأنه فهم الکلام" که آقا اینها هم تشنه و گرسنهاند.»
🎤شیخ #بندانی_نیشابوری
✍ : گویا ظلم بر امام حسین(ع) به تنهایی جناب بندانی را راضی نمی کند وحتما باید روضه های بیاساس را به امام باقر(ع) هم نسبت دهد واین بار حلالیت طلبی امام حسین(ع) از ذوالجناح را به امام باقر(ع) نسبت داده.
اما در مورد اینکه وحوش بیابان از حادثه ی کربلا متاثر بودند شکی نیست که حتی در منابع به این امر اشاره شده.
امام صادق(ع) می فرماید:
«بَكَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ وَ الطَّيْرُ وَ الْوَحْشُ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع) حَتَّى ذَرَفَتْ دُمُوعُهَا»
انسیان و جنیان و پرندگان و حیوانات وحشی بر امام حسین(ع) گریه می کردند، تا جایی که اشک آنان سرازیر بود.(۱)
و خوارزمی می نویسد :
روای می گوید؛ در روز عاشورا بعد از شهادت امام حسین(ع)؛
«رَأیَنا دُمُوعَ الخَیلِ یَنحَدِرُ عَلَی حَوافِرِهَا»
ما قطرات اشكهاى اسبان را دیدیم که بر روى سم هايشان مى ريخت.(۲)
اما این مطلب بندانی کاملا کذب و جعلی است ودر هیچ منبعی ولو ضعیف به آن اشاره نشده است.
📚منابع :
۱)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۸۲
۲)مقتل الحسین(ع) خوارزمی، ج۲، ص۳۹
@AsnadolMasaeb
8.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️
#روضه_های_بی_سند
#روضه_های_جعلی
8⃣6⃣متن کلیپ :
«در روز عاشورا، وقتی امام حسین(ع) آمد بالای سر عباس(س)، عباس(ع) گفت: داداش! مادرت برام بغل باز کرد! مادرت منو صدام زد پسرم وگرنه من بی ادب نیستم به تو بگم برادر!
سپس گفت : اگر خدا دستمامو بهم برگردونه، یک نفر از اینا رو زنده نمی گذارم!»
🎤 #مهدی_اکبری
✍ : اینکه حضرت فاطمه(س) در علقمه حضور داشته و حضرت عباس(ع) را به آغوش کشیده و او را پسرم خطاب کرده باشد و ادامه ماجرا..، در هیچ منبعی ولو ضعیف، از آن ذکری به میان نیامده است.
و جعل این گونه قصه ها توسط روضه خوانان، بیشتر برای تحریک احساسات و گریاندن و گریه گرفتن از مردم است.
و اینکه امام حسین(ع) خودش را بالای سر حضرت عباس(ع) رسانده باشد، و بین آنها مکالمه ای این چنینی صورت گرفته باشد، از آن هم ذکری به میان نیامده است.
هر چند در منابع ضعیف و غیر معتبر نقل شده که؛ امام حسین(ع) بدن مطهر عباس(ع) را در همانجا رها کرد و به خیمه بازگشت.(۱)
که البته در مورد شهادت حضرت عباس(ع) دو نقل وجود دارد که پیشتر به هر دو نقل اشاره کرده ایم، که از لینک زیر قابل رویت است.
https://eitaa.com/AsnadolMasaeb/7108
📚منبع :
۱)معالی السبطین مازندرانی، ج۱، ص۴۰۷
@AsnadolMasaeb
7.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️
#روضه_های_بی_سند
#روضه_های_جعلی
#جعل_حدیث
9⃣6⃣متن کلیپ :
«حیران ماندن عزرائیل در قبض روح امام حسین(ع) و اینکه خدا فرمود : کار تو نیست! کار خودمه!»
🎤 #محمود_کریمی
✍ : در اینکه خداوند متعال خود و بدون واسطه قابض برخی ارواح می شود، در قرآن کریم به آن اشاره شده است.
﴿اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا﴾(زمر۴۲)
حتی در طی روایتی از امام سجاد(ع) نقل شده که خداوند متعال، امام حسین(ع) و اصحابشان را قبض روح کرد.
ایشان فرموند :
«..فَإِذَا بَرَزَتْ تِلْكَ الْعِصَابَةُ إِلَى مَضَاجِعِهَا، تَوَلَّى اللَّهُ عَزَّوَجَلَ قَبْضَ أَرْوَاحِهَا بِيَدِه..»
پس هنگامى كه آن جماعت به طرف مزارهايشان نمايان مى شوند، خداوند خود، متولّى قبض ارواح آن ها به يد قدرتش است.(۱)
بنابراین بعيد هم نیست اینکه بپذیريم قبض روح امام حسین(ع) یا کسی دیگر توسط خداوند بدون وساطت عزرائیل صورت گرفته باشد، اما روایت این چنینی که محمود کریمی آن را می گوید، سندیتی ندارد و در منابع هم ذکر نشده است.
📚منبع :
۱)كامل الزيارات ابن قولویه، ص۲۷۷
@AsnadolMasaeb