باب عفت
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله وسلم) أَكْثَرُ مَا تَلِجُ بِهِ أُمَّتِي النَّارَ الْأَجْوَفَانِ الْبَطْنُ وَ الْفَرْج
رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: بيش تر چيزي كه امتم را به دوزخ در آرد، دو ميان خالي است، يعني شكم و فرج
اصول کافی جلد دوم
کتاب ایمان و کفر
ص264
حدیث پنجم
باب عفت
❇️قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله وسلم) ثَلَاثٌ أَخَافُهُنَّ عَلَي أُمَّتِي مِنْ بَعْدِي الضَّلَالَةُ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ وَ مَضَلَّاتُ الْفِتَنِ وَ شَهْوَةُ الْبَطْنِ وَ الْفَرْجِ
❇️رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: پس از خود بر امتم از سه چيز مي ترسم: گمراهي بعد از معرفت و فتنه هاي گمراه كننده و شهوت شكم و فرج.
اصول کافی جلد دوم
کتاب ایمان و کفر
ص264
حدیث ششم
4_5996751321426821196.mp3
544.5K
⏰زمان سخنرانی 4دقیقه
🌱موضوع : دیدگاه واقعی به حقیقت گناه
🌱درآستان بندگی🌱
https://eitaa.com/joinchat/3997171756C68d057c9a5
⬛️ #گناه_شناسی 🔸۲🔸
🌿 معناي گناه :
🌿 در زبان قرآن و پيامبر صلّي اللّه عليه و آله و امامان عليهم السلام با واژههاي مختلف، از گناه ياد شده است، كه هر كدام گويي از بخشي از آثار شوم گناه پرده بر ميدارد و بيانگر گوناگون بودن گناه است.
🌿 واژههايي كه در قرآن در مورد گناه آمده، عبارتند از:
۱-ذنب ۲-معصيت ۳-اثم ۴-سيئه ۵-جرم ۶-حرام ۷-خطيئه ۸-فسق ۹-فساد ۱۰-فجور ۱۱-منكر ۱۲-فاحشه ۱۳- خبث ۱۴-شر ۱۵-لمم ۱۶-وزر و ثقل ۱۷-حنث
📖 کتاب گناه شناسی استاد قرائتی
🔰حق خداوند "تبارک و تعالی"
فاما حق الله الاكبر فانك تعبده لا تشرك به شيئا ؛ فـاذا فعلت ذلك باخلاص جعــل لك على نفسه ان يكفيك امر الدنيا و الاخرة و يحفظ لك ما تحب منها .
ترجمه :
پس حق خداوند كه بزرگترين حـق است ؛ بر گردن تو آنست كه فقط بنده او باشي و در عبادت و بندگي شرك نورزي ؛ پس وقتي كه چنين بودي و بنده مخلص او شدي ؛ خداوند نيز بر خود واجب ميكند كه دنيا و آخرت ترا كفايت نموده و آنچه را كه از دنيا و آخرت دوست ميداري براي تو حفظ نمايد .
🔶رساله حقوق امام سجاد "علیه السلام"
🌱درآستان بندگی🌱
https://eitaa.com/joinchat/3997171756C68d057c9a5
4_5836803122961319674.mp3
2.13M
⏰۴ دقیقه
📢 فارسی
📜 موضوع:تغییربینش نسبت به گناه2
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
🌱درآستان بندگی🌱
https://eitaa.com/joinchat/3997171756C68d057c9a5
🌱 احکام 🌱
📚 تغییر نیت نماز
#احکام_نماز #تغییر_نیت_نماز
💠 سؤال: آیا #تغییر_نیت_نماز از واجب به مستحب همیشه جایز است یا فقط برای رسیدن به جماعت؟
✅ جواب: عدول از نماز واجب به نماز مستحبی فقط در دو مورد جایز است:
اول: نماز ظهر روز جمعه برای کسی که قرائت سوره جمعه را فراموش کرده و مشغول سورۀ دیگری شده و به نصف رسيده و يا از آن گذشته است، در این صورت می تواند نیت کند نمازش نافله باشد و نماز را تمام کند و نماز ظهرش را با سوره جمعه بخواند.
دوم: موردی که شخص نماز واجب را شروع کند و #نماز_جماعت برپا شود و بترسد به جماعت نرسد، در این صورت می تواند نمازش را نافله قرار دهد و نماز را دو رکعتی تمام کند تا به جماعت برسد.
🌱درآستان بندگی🌱
https://eitaa.com/joinchat/3997171756C68d057c9a5
❇️عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ(علیه السلام) قَالَ مَا مِنْ عِبَادَةٍ أَفْضَلَ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ عِفَّةِ بَطْنٍ وَ فَرْجٍ
امام باقر(علیه السلام) فرمود: هيچ عبادتي نزد خدا بهتر از عفت شكم و فرج نيست.
اصول کافی
جلد دوم
کتاب ایمان و کفر
ص 264
حدیث هشتم
__________________________________
🌱 #معراج_السعاده(۲)
🔸ادامه فصل اول : شناختن نفس مقدمه شناختن خدا
📍تاثیر شناختن نفس در تهذیب اخلاق
و نیز شناختن خود ، موجب شوق به تحصیل کمالات و تهذیب اخلاق و باعثسعی در دفع «رذائل» میگردد ، زیرا که آدمی بعد از آنکه حقیقتخود را شناخت ودانست که : حقیقت او «جوهری» است از «عالم ملکوت» ، که به این عالم جسمانیآمده باشد ، که به این فکر افتد که : چنین جوهری شریف را عبث و بیفایده به این عالمنفرستادهاند ، واین گوهر قیمتی را به بازیچه در صندوقچه بدن ننهادهاند ، و بدین سببدر صدد تحصیل فوائد تعلق نفس به بدن بر میآید ، و خود را به تدریجبه سر منزلشریفی که باید میرساند .
و گاه است که گوئی : من خود را شناختهام ، و به حقیقتخود رسیدهام . زنهار زنهار ، که این نیست مگر از بیخبری و بیخردی . عزیز من چنین شناختن را کلید سعادتنشاید ، و این شناسائی ترا به جائی نرساند ، که سایر حیوانات نیز با تو در این شناختنشریکاند ، و آنها نیز خود را چنین شناسند . زیرا که : تو از ظاهر خود نشناسی مگر سر وروی و دست و پای و چشم و گوش و پوست و گوشت ، و از باطن خود ندانی مگر اینقدر که چون گرسنه شوی غذا طلبی ، و چون بر کسی خشمناک شوی در صدد انتقامبرآئی ، و چون شهوت بر تو غلبه کند مقاربتخواهش نمائی و امثال اینها ، و همهحیوانات با تو در اینها برابرند .
پس هرگاه حقیقت تو همین باشد از چه راه بر «سباع» و «بهائم» ، مفاخرتمیکنی ؟ و به چه سبب خود را نیز از آنها بهتر میدانی ؟ و اگر تو همین باشی به چه سببخداوند عالم ترا بر سایر مخلوقات ترجیح داده و فرموده :
«و فضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا»
یعنی : «ما تفضیل دادیم فرزندان آدم را بر بسیاری از مخلوقات خود» .
و حال اینکه در این صفات و عوارض ، بسیاری از حیوانات بر تو ترجیح دارند .
پس باید که : حقیقتخود را طلب کنی تا خود چه چیزی ، و چه کسی ، و از کجاآمدهای ، و به کجا خواهی رفت . و به این منزلگاه روزی چند به چه کار آمدهای ، تو رابرای چه آفریدهاند . و این اعضا و جوارح را به چه سبب به تو دادهاند ، و زمام قدرت واختیار را به چه جهت در کف تو نهادهاند .
و بدانی که : سعادت تو چیست ، و از چیست ، و هلاکت تو چیست .
و بدانی که : این صفات و ملکاتی که در تو جمع شده استبعضی از آنها صفاتبهایماند ، و برخی صفات سباع و درندگان ، و بعضی صفات شیاطین ، و پارهای صفاتملائکه و فرشتگان .
و بشناسی که : کدام یک از این صفات ، شایسته و سزاوار حقیقت تو است ، و باعثنجات و سعادت تو ، تا در استحکام آن بکوشی . و کدام یک عاریتاند و موجب خذلانو شقاوت ، تا در ازاله آن سعی نمائی .
و بالجمله آنچه در آغاز کار و ابتدای طلب ، بر طلب سعادت و رستگاری لازماست آن است که : سعی در شناختن خود ، و پیبردن به حقیقتخود نماید ، که بدون آنبه سر منزل مقصود نتوان رسید.
📖 #کتاب_معراج_السعاده🌱
مرحوم ملا احمد نراقی
4_5841676450553399013.mp3
1.74M
⏰۳ دقیقه
📢 فارسی
📜 موضوع:تغییربینش نسبت به گناه (3)
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
🌱درآستان بندگی🌱
https://eitaa.com/joinchat/3997171756C68d057c9a5
📒...تقوای عمومی...📒
🔘"فهم محسوس گناه"
📝"بیانات حضرت امام خمینی "(رحمة الله علیه ):
📌مرضهایی که درد دارد انسان را وادار می کند که در مقام علاج برآید؛ به دکتر و بیمارستان مراجعه کند؛ لیکن مرضی که بیدرد است و احساس نمی شود بسیار خطرناک می باشد.وقتی انسان خبردار میگردد که کار از کار گذشته است. مرضهای روانی اگر درد داشت باز جای شکر بود بالاخره انسان را به معالجه و درمان وا می داشت؛ ولی چه توان کرد که این امراض خطرناک درد ندارد.مرض غرور و خودخواهی بیدرد است. معاصی دیگر بدون ایجاد درد قلب و روح را فاسد می سازد.
📗؛برگرفته از کتاب تقوای عمومی؛
🌱درآستان بندگی🌱
https://eitaa.com/joinchat/3997171756C68d057c9a5
🌱کسی که به فطرت رسید دیگر نمی تواند خدا را عبادت نکند🌱
📍سلسه جلسات مباحث فطرت
👤با حضور جناب آقای دکتر فلاحی
🌌جمعه ها
🕢ساعت 19/30
📎در بستر ادوبی کانکت
http://confe.nomov.ir/fetrat/
🍃در آستان بندگی 🍃
https://eitaa.com/joinchat/3997171756C68d057c9a5
🔰حق "نفس"
📜و اما حق نفسك عليك فأن تستوفيها فى طاعـة الله ؛ فتـؤدى الى لسانـك حقـه و الى سمعك حقه و الى بصرك حقه و الى يدك حقها و الـى رجلك حقهـا و الى بطنـك حقه و الى فرجك حقه و تستعين بالله على ذلك .
ترجمه :
اما حق خودت بر خودت آنست كه از تمام قوه و نيروي خداداديت ؛ استفـاده كني و خودت را در مسير طاعت خداوند قرار دهي ؛ پس ادا نمائي حق زبانت را و حـق گوشت را وحق چشمت را و حق دستت را وحق پايت را و حق شكمت را و حق عورتت را و در اداي اين حقوق از خدا كمك بخواهي و به او اتكاء كني .
🔶رساله حقوق امام سجاد "علیه السلام"
📒"تقوای عمومی "📒
🖋{مجموعه بیانات مقام معظم رهبری حفظه الله}
📣قبل از دوران مهدی موعود آسایش و راحت طلبی و عافیت نیست در روایات
《والله لتمحصن》و《والله لتغربلن》است به شدت امتحان میشوید فشار داده میشوید امتحان در کجا و چه زمان است؟ 🌱آن وقتی که میدان مجاهدتی هست قبل از ظهور مهدی موعود در میدانهای مجاهدت انسان های پاک امتحان میشوند در کوره های آزمایش وارد میشوند و سربلند بیرون می آیند و جهان به دوران آرمانی و هدفی مهدی موعود (ارواحنا فداه ) روز به روز نزدیکتر میشود این آن امید بزرگ است.
📝بر گرفته از کتاب تقوای عمومی
🔹بیانات در دیدار مردم قم (1370/11/30 )
🌱درآستان بندگی🌱
https://eitaa.com/joinchat/3997171756C68d057c9a5
▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️
معمولاََجلسات وروش های اخلاق عملی به دوشکل است:
الف):ازتلقین وروش های روانشناسی استفاده میشود،تاصفات خوبی راملکه کندوصفات رذیله ای راازفرددورکند.این نوع اخلاق،یک اخلاق خشک وبی روح میشود.اخلاقی که چه بسا ازآفت های نامرئی،آسیب میبیند،بدون آن که خودانسان متوجه باشد.
ب):براساس فطرت وشناخت حقیقت نفس،شروع میشودوروش تربیتی است که نفس دراثرتربیت،رشدمیکندوصفات،ازآن بروزمی کند؛نه این که ازبیرون تحمیل شود.
📔کتاب فطرت
📄صفحه ۱۹
4_5850441151659640189.mp3
2.1M
⏰۴دقیقه
📢 فارسی
📜 موضوع:تغییربینش نسبت به گناه4
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
🌱درآستان بندگی🌱
https://eitaa.com/joinchat/3997171756C68d057c9a5
❇️عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ قَالَ مَنْ عـَلِمَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَرَاهُ وَ يَسْمَعُ مَا يَقُولُهُ وَ يَفْعَلُهُ مِنْ خَيْرٍ أَوْ شَرٍّ فَيَحْجُزُهُ ذَلِكَ عَنِ الْقَبِيحِ مِنَ الْأَعْمَالِ فَذَلِكَ الَّذِي خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَي النَّفْسَ عَنِ الْهَوي
❇️امام صادق(علیه السلام) درباره قول خداي(عز و جل) (و براي آن كه از مقام پروردگارش ترسد دو بهشت است، 46 سوره 55) فرمود: هر كه بداند خداي(عز و جل) او را ميبيند و هر چه مي گويد و مي كند از خيرو شر ميشنود (آگاهست) و همين دانش او را از كارهاي زشت باز دارد، كسي است كه از مقام پروردگارش ترسيده و خود را از هوس باز داشته است.
📚اصول کافی
جلد دوم
باب اجتناب از محرمات
ص۲۶۵
حدیث اول
🌱درآستان بندگی🌱
https://eitaa.com/joinchat/3997171756C68d057c9a5
❇️عَنْ أَبِي جـَعـْفـَرٍ(علیه السلام) قـَالَ كُلُّ عَيْنٍ بَاكِيَةٌ يَوْمَ الْقِيَامَةِ غَيْرَ ثَلَاثٍ عَيْنٍ سَهِرَتْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ عَيْنٍ فَاضَتْ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَ عَيْنٍ غُضَّتْ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ
❇️امام باقر(علیه السلام) فرمود: هر چشمي روز قيامت گريان است، جز سه چشم: چشمي كه در راه خدا شب را بيدار باشد و چشمي كه از ترس خدا گريان شود و چشمي كه از محرمات خدا بسته شود.
📚اصول کافی
جلد دوم
باب اجتناب از محرمات
📄ص ۲۶۵
حدیث دوم
🌱درآستان بندگی🌱
https://eitaa.com/joinchat/3997171756C68d057c9a5
📍جهاد اکبر
🌱سفارش به طلاب🌱
📎شما که امروز در این حوزه ها تحصیل می کنید و می خواهید فردا رهبری و هدایت جامعه را به عهده بگیرید، خیال نکنید تنها وظیفۀ شما یاد گرفتن مشتی اصطلاحات می باشد، وظیفه های دیگری نیز دارید. شما باید در این حوزه ها خود را چنان بسازید و تربیت کنید که وقتی به یک شهر یا ده رفتید، بتوانید اهالی آنجا را هدایت کنید و مهذب نمایید. از شما توقع است که وقتی از مرکز فقه رفتید، خودْ مهذب و ساخته شده باشید تا بتوانید مردم را بسازید و طبق آداب و دستورات اخلاقی ـ اسلامی، آنان را تربیت کنید. اما اگر خدای نخواسته در مرکز علم خود را اصلاح نکردید، معنویات کسب ننمودید، به هر جا که بروید العیاذ بالله مردم را منحرف ساخته، به اسلام و روحانیت بدبین خواهید کرد.
🔰کتاب جهاد اکبر حضرت امام خمینی رحمه الله علیه
📖 صحفه <۲>
🌱#معراج_السعاده(۳) 🌱
فصل دوم : ترکیب انسان از جسم و نفس
اگر خواهی خود را بشناسی ، بدان که : هر کسی را از دو چیز آفریدهاند : یکی این بدنظاهر ، که آن را تن گویند ، و مرکب است از : گوشت و پوست و استخوان و رگ و پی وغیر اینها . و آن از جنس مخلوقات همین عالم محسوس است ، که عالم جسمانیاتاست . و اصل آن مرکب از عناصر چهارگانه است که «خاک ، آب ، باد و آتش» است ، وآن را به همین چشم ظاهری میتوان دید .
و یکی دیگر «نفس» است که آن را روح و جان و عقل و دل نیز گویند ، و آنجوهری است «مجرد» (10) از عالم ملکوت ، و گوهری ستبس عزیز از جنس فرشتگان و «عقول قادسیه» ، (11) و دری استبس گرانمایه از سنخ مجردات ، که خدای - تعالی - بهجهت مصالحی چند - که شمهای از آن مذکور خواهد شد - به قدرت کامله خود ربطیمیان آن و این بدن ظاهری قرار داده و او را مقید به قید علاقه این بدن و محبوس درزندان تن نموده ، تا وقتی معین و اجلی موعود ، که قطع علاقه نفس از بدن میشودرجوع به عالم خود میکند .
📖 کتاب معراج السعاده مرحوم نراقی
▪️بسم الله الرحمن الرحیم▪️
منشاء اعمال افرادمومن،به دوصورت است:
الف):عادت هاوتعصبات
ب):بینش درونی ومعرفت باطنی وفطری
قرآن وروایات برروش دوم،دستوراکیددارد.
اخلاق وتدین وعبادتی که براساس فطرت نباشد،عبادت خدای خیالی است،مشابه اعراب جاهلی که بادست خود،بت میتراشیدند وباایمان راسخ آن راپرستش می کردند ومحورزندگی وحاجت هایشان قرارمی دادند.
📔کتاب فطرت
📄صفحه ۱۹و۲۰
🌱درآستان بندگی🌱
https://eitaa.com/joinchat/3997171756C68d057c9a5
4_5861894420688799350.mp3
2.32M
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
⏰۴دقیقه
📢 فارسی
📜 موضوع:تغییربینش نسبت به گناه(5)
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
🌱درآستان بندگی🌱
https://eitaa.com/joinchat/3997171756C68d057c9a5
❇️عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) قَالَ فِيمَا نَاجَي اللَّهُ عـَزَّ وَ جـَلَّ بـِهِ مـُوسـَي(علیه السلام) يـَا مـُوسَي مَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ الْمُتَقَرِّبُونَ بِمِثْلِ الْوَرَعِ عَنْ مَحَارِمِي فَإِنِّي أُبِيحُهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ لَا أُشْرِكُ مَعَهُمْ أَحَدا
❇️امام صادق(علیه السلام) فرمود: در ضمن آن چه خداي(عز و جل) با موسي(علیه السلام) مناجات فرمود، اين بود كه: اي موسي! تقرب جويندگان به من به چيزي مانند پرهيز از محرماتم تقرب نجسته اند. همانا من اقامت در بهشت هاي جاودانه را به آنها اجازه دهم و ديگري را با آنها شريك نسازم (يعني بهشت هاي عدن مختص پرهيزكاران از محرمات است).
📚اصول کافی
📌جلد دوم
📄کتاب اجتناب از محرمات
📖ص ۲۶۵
حدیث سوم
🌱درآستان بندگی🌱
https://eitaa.com/joinchat/3997171756C68d057c9a5
❇️عَنْ أَبـِي عـَبـْدِ اللَّهِ(علیه السلام) قـَالَ مـِنْ أَشـَدِّ مـَا فـَرَضَ اللَّهُ عَلَي خَلْقِهِ ذِكْرُ اللَّهِ كَثِيراً ثُمَّ قَالَ لَا أَعـْنـِي سـُبـْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ وَ إِنْ كَانَ مِنْهُ وَ لَكِنْ ذِكْرَ اللَّهِ عِنْدَ مَا أَحَلَّ وَ حَرَّمَ فَإِنْ كَانَ طَاعَةً عَمِلَ بِهَا وَ إِنْ كَانَ مَعْصِيَةً تَرَكَهَا
❇️امام صادق(علیه السلام) فرمود، سخت تر چيزي كه خدا بر خلقش واجب ساخته، ذكر بسيار خداست، مقصود گفتن سبحان الله و الحمد الله و لا اله الا الله و الله اكبر نيست، اگر چه اين هم از جمله ذكر است، بلكه مقصود ياد آوردن خداست در آن چه حلال و حرام فرموده كه اگر طاعت خداست عمل كند و اگر معصيت است ترك نمايد.
📚اصول کافی
📌جلد دوم
📖کتاب اجتناب از محرمات
📄ص ۲۶۵
حدیث چهارم
🌱درآستان بندگی🌱
https://eitaa.com/joinchat/3997171756C68d057c9a5