💬سوال:
نذر برای کدام موارد، صحیح است؟
✅ پاسخ:
متعلق نذر (آنچه در نذر انجام دادن یا ترک آن بیان شده است) باید رجحان داشته باشد؛ چه واجب باشد، چه مستحب (از نظر انجام دادن آن) و چه حرام باشد، چه مکروه (از نظر ترک آن)؛ مانند این که نذر کند روزه بگیرد یا زیارت برود یا نذر کند که غیبت را ترک کند یا سیگار نکشد.
🔹بنابر این چنانچه متعلق نذر، امر مرجوحی باشد، نذر صحیح نیست؛ مانند این که نذر کند سیگار بکشد یا غیبت کند. اما اگر متعلق نذر امر مباحی باشد، اگر جهت رجحانی در آن مد نظر باشد، نذر منعقد می شود؛ مانند اینکه نذر کند غذا بخورد تا توانایی بر اطاعت خدا داشته باشد؛ اما اگر هیچ رجحانی نداشته باشد، نذر منعقد نمی شود.
#نذر
-------------------
📚 منبع: امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 2، ص 613، م 2648 - 2649؛ خامنه ای، رساله آموزشی، ج 2، بخش نذر، قسم و عهد، شرایط انعقاد نذر.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍁ده راهکار برای جذب انرژی مثبت:
🍁روز خود را با دعا، نیایش و شکرگذاری شروع کن
🍁همان طور با دیگران رفتار کن که دلت می خواهد با تو رفتار شود
🍁در هر وضعیتی سعی کن بیشتر جنبه های مثبت را ببینی
🍁از کنترل کردن همه چیز دست بردار
🍁زندگی پر از صلح و صفا را تجسم کن
🍁نگران آینده نباش، تنها برنامه ریزی کن و به خدا توکل کن
🍁از دلخوری دست بردار
🍁اوقاتی را در طبیعت سپری کن
🍁در مقابل دیگران جبهه نگیر
🍁آرامش را در وجودت احساس کن
🦋🐠🐟🦋🦋🦋🐠🐟🦋
وقتی دلت
با خداست،
بگذار هر كس
که ميخواهد
دلت را بشكند...
وقتی
توكلت با خداست،
بگذار
هر چقدر ميخواهند
با تو بی انصافی كنند...
وقتی
اميدت با خداست،
بگذار
هر چقدر ميخواهند
نا اميدت كنند...
وقتی يارت خداست،
بگذار
هر چقدر ميخواهند
نارفيق شوند...
هميشه
با خدا بمان.
چترِ پروردگار،
بزرگترين چترِ دنياست........
✔️ غم و غصّههای دنیا مال نفس انسان است، نه دل و روح انسان. اینها مربوط به نفس است و این نفس است که از مصائب و گرفتاریهای دنیوی ناراحت و غصّهدار میشود. امّا روح و باطن انسان، به خاطر ضربهای که به نفس وارد شده و او را کوبیده است، خوشحال و شاد میگردد.
🔻عارف بالله مرحوم حاج اسماعیل دولابی🔻
🔸همهی غم و ناراحتیهای دنیوی به پنج چیز بر میگردد که در این آیهی شریفه ذکر شده است: وَ لَنَبلُونَّکُم بِشَیءٍ مِنَ الخَوفِ وَ الجُوعِ وَ نَقصٍ مِن الاَموالِ وَ الاَنفُسِ وَ الثَّمَراتِ: و هرآینه شما را با چیزی از ترس و گرسنگی و کاستی در دارائیها و جانها و ثمرهها و نتایج میآزماییم. غم و غصّههای دنیا مال نفس انسان است، نه دل و روح انسان. اینها مربوط به نفس است و این نفس است که از مصائب و گرفتاریهای دنیوی ناراحت و غصّهدار میشود. امّا روح و باطن انسان، به خاطر ضربهای که به نفس وارد شده و او را کوبیده است، خوشحال و شاد میگردد. گریهی پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم در غم پسرشان ابراهیم، مربوط به نفس ایشان است، یعنی جنبهی خلقی و طبیعت حضرت متأثّر و گریان بود و قلب او مملوّ از رضا و خشنودی حقتعالی بود. فرمایش حضرت علی علیه السّلام: مَرارَةُ الدُّنیا حَلاوَةُ الآخِرَةِ: تلخی دنیا شیرینی آخرت است، هم این مطلب را تأیید میکند. مرارت، مال نفس است و حلاوت و شیرینی مال دل و روح. دل، پرتو الهی است و از این چیزها غصّهدار نمیشود، لذا دنبال آیه فرمود: اولَئِکَ عَلَیهِم صَلَواتٌ مِن رََبِّهِم وَ رَحمَةٌ وَ اُولَئِکَ هُم المُهتَدُونَ: بر آنها از جانب پروردگارشان درودها و رحمت نازل شده و آنها همان هدایتیافتگانند. بلای تن موجب صحّت دل است.
🔸همان وقتی که مغموم شدهاید و زانوی غم در بغل گرفتهاید و خود را از همه محرومتر میبینید، لطف حق بالای سر شماست و فرج نزدیک است. اِنَّ مَعَ العُسرِ یسراً: همانا با سختی، راحتی است.
📚مصباح الهدی
#کاستیها_ابتلائات_غمها_نگرانیها
اصالت چیست!!!!!!!؟؟؟
اين كه تن به انجام هركاري نميدي به اين معني نيست كه نميتوني!
بهش ميگن "چهارچوب"
چهارچوبي كه خودت براي خودت تعريف ميكني وپايه و اساسش از "خانواده" شكل ميگيره
كسي كه چهارچوب داره اصالت داره...
اصالت رو نه ميشه خريد نه ميشه اداشو دراورد و نه ميشه با بزك و دوزك بهش رسيد
اصالت يعني دلت نمياد خيانت كني،
دلت نمياد دل بشكني،
دلت نمياد دورو باشي،
دلت نمياد آدما رو بازي بدي
واين بى عرضگى نيست اصالت است....!!!
📥 سوال:
غیبت را تعریف کنید.؟
📤 پاسخ:
✍ امام خمینی:
اگر صفتی ناروا در شخص مؤمن باشد و یا کار خلافی انجام داده باشد که دیگران از آن بیاطلاعند و دوست ندارد کسی آن را برای دیگران بازگو کند، بازگو کردن آن در غیاب او پیش دیگران، به قصد تنقیص و عیبجویی غیبت است و چنین کاری برای گوینده و شنونده حرام است.
✍ آیت الله خامنه ای:
غيبت آن است كه پشت سر مسلمان و مؤمن عيب مستور او (امرى که مستور عرفى است) گفته شود که حقیقت دارد، لکن اگر او مطلع شود ناراحت میشود، مشروط به اينكه به قصد تنقيص باشد، يا در نزد عرف تنقيص بهحساب آيد.
✍ آیت الله بهجت:
هر چه از عیوب مخفی مؤمن باشد و او را ناراحت کند از موارد غیبت است.
✍ آیت الله مکارم:
غیبت آن است که عیب پنهان کسی را پشت سر او بگویند.
✍ آیت الله سیستانی:
غیبت حرام است و منظور از غیبت این است که انسان عیب پنهانی شیعهی دوازده امامی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری یاد کند، چه به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت او باشد و چه بدون این قصد باشد و اگر به قصد اهانت و توهین عیب وی را اظهار نماید، دو گناه مرتکب شده است. فرقی ندارد در این که آن عیب در اندام فرد باشد یا در نسب و خاندانش یا در عملکرد و رفتار یا اخلاقش باشد یا در سخنان و گفتارش یا در امور دینی یا دنیوی باشد. همچنین فرقی ندارد آن عیب را به کنایه یا صراحت بگوید؛ نیز فرقی نمیکند یاد کردن عیب با گفتار باشد یا نوشتار یا با عملی باشد که آن عیب را بفهماند (مثل اشاره با سر، حرکات دست یا چشم یا ارائهی آن به دیگری از طریق پخش از نوار، سیدی، فیلم ویدیویی، پیامک، بلوتوث و مانند آن ...). بنابراین غیبت تنها یک گناه زبانی نیست و دامنهی وسیعی دارد.
📚 منابع:
استفتائات، امام، ج 2، سال 1380، ص 618-619، س 9 و 13. سایت leader . ir ، قسمت مسائل فرهنگی و اجتماعی، م 429، بخش استفتائات جدید، قسمت غیبت. استفتائات، مکارم، ج 1، سال 1390، ص 137، م 552. استفتائات، بهجت، ج 4، ص 560، س 6467.
#ږښـᰔـاݪِـᰔـہٖٺَمـᰔـاݦݥـᰔـڔاڄـᰔـع👇
💟•▹∝ @Resule10 ∝◃•💟