💠 تک خوری ممنوع
🔺در این حدیث قدسی دارد که #حضرت_داوود به تنهایی به صحرا میرفت. خداوند به او وحی کرد که چرا به تنهایی به سمت ما می آیی؟
🔸داوود گفت: اشتیاق من به دیدار تو زیاد شده و این خلق و #مردم، مانع رسیدن من به تو هستند، اینها بین ما فاصله انداخته اند لذا آنها را رها کرده ام و به تنهایی به سراغ تو آمده ام.
🔸خدای متعال به او وحی کرد:
داوود! به سوی #مردم خود بازگرد، اگر بتوانی دست یک بنده ای که از من #فراری است را در دست من بگذاری، اگر بتوانی یک #گنهکار را با من آشتی بدهی، این چیزی است که تو را ماندگار خواهد کرد، این چیزی است که من از تو میخواهم.
➕#کلید_واژه: «فَإِنَّكَ إن تَأتِني بِعَبدٍ آبِقٍ اثبِتكَ فِي اللَّوحِ جَميلا»
📌پ.ن: خیلی وقت ها خواستیم خودمون تنهایی تک خوری کنیم اما از اینها مهمتر اینه که چقدر تونستیم یکی رو به خدا و اهل بیت وصل کنیم؟ اصلا برا این کار، احساس وظیفه میکنیم؟
حاضریم سختی این کار رو بجون بخریم؟ حاضریم کمی کمتر به اعمال خودمون برسیم ولی بیشتر برای بقیه وقت بگذاریم؟
حقیقتا کار سختی است، خود را وقف دیگران کردن...
📍آیات و روایات اجتماعی|عضو شوید📍
💠 «پشه های سرگردان» نباشیم!
🔰 امیرالمومنین(ع) در #نهج_البلاغه میفرمایند: مردم سه دسته اند:
1️⃣ عالم ربّانی (فَعالِمٌ رَبّانِي)
2️⃣ دانشجوی در مسیر رستگاری (مُتَعَلِّمٌ عَلى سَبيلِ نَجاة)
3️⃣ پشه های سرگردان (هَمَجٌ رَعاعٌ)
🔺حضرت در توصیف گروه سوم میفرمایند:
پشههاى سرگردان، افرادی اند كه پيرو هر صدايند و با هر بادى، به آن سو رفته و از فروغ دانش، پرتو نگرفته و به استوانهاى محكم، پناه نبردهاند.
(هَمَجٌ رَعاعٌ أتباعُ كُلِّ ناعِقٍ، يَمِيلونَ مَعَ كُلِّ ريحٍ، لَم يَستَضيئوا بِنورِ عِلمٍ، و لَم يَلجَأُوا إِلى رُكنٍ وَثيق)
🔰 یکی از مصادیق دسته سوم، افرادی اند که بواسطه اشخاص، دین دار شده اند. شاخص و ملاک برای آنها، افرادند، نه حق و حقیقت. #الغیبه_نعمانی به نقل از امام صادق(ع) میفرماید:
▪️کسی که به واسطه افراد و #شخصيتها، به دين روى آورد، به واسطه همان افراد و شخصیت ها نيز از دين بيرون مىرود اما کسی که به واسطه #قرآن و سنّت به دين روى آورد، كوهها از پاى در مىآيند، ولى او ثابت مىماند.
(مَن دَخَلَ في هذَا الدّينِ بِالرِّجالِ، أَخرَجَهُ مِنهُ الرِّجالُ كَما أَدخَلوهُ فيهِ، و مَن دَخَلَ فيه بالكتابِ و السنَّةِ، زالَتِ الجبالُ قبلَ أَن يَزول)
🔰 شیخ طوسی در امالی نقل میکند: در نبرد جَمَل، #حارث_بن_حوط، وقتی طرفین نبرد را میبیند، به حضرت امیر میگوید:
اى اميرمؤمنان! من #طلحه، #زبير و #عايشه را نمیبینم، مگر اینکه بر حق هستند!
(مَا أَرَى طَلْحَةَ وَ اَلزُّبَيْرَ وَ عَائِشَةَ أَضْحَوْا [اِحْتَجُّوا] إِلاَّ عَلَى حَقٍّ!)
🔺حضرت امیر در پاسخ میفرمایند:
اى حارث! بهراستى كه اگر زير پايت را بنگرى اما به بالاى سرت نگاه نکنی، از حق، #منحرف مىشوى. به راستى كه حق و باطل با افراد شناخته نمىشوند؛ ليكن #حقيقت را با پيروى پيروان حق بشناس، و باطل را با دورى جُستن آنان كه از آن دورى مىجويند.
(إِنَّكَ إِنْ نَظَرْتَ تَحْتَكَ وَ لَمْ تَنْظُرْ فَوْقَكَ جُزْتَ عَنِ الْحَقِّ، إِنَّ الْحَقَّ وَ الْبَاطِلَ لَا يُعْرَفَانِ بِالنَّاسِ، وَ لَكِنْ اعْرِفِ الْحَقَّ بِاتِّبَاعِ مَنِ اتَّبَعَهُ، وَ الْبَاطِلَ بِاجْتِنَابِ مَنِ اجْتَنَبَهُ)
🔺حارث گفت: چرا مانند #عبداللّه_بن_عمر و #سعد_بن_مالك نباشم؟ حضرت پاسخ داد:
عبداللّه بن عمر و سعد، از #نصرت_حق دست کشیدند، هرچند #باطل را نيز يارى نرساندند. حالا از كى آن دو، پيشوايان خوبى بودهاند تا از آنان پيروى شود؟!
(إِنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ وَ سَعْداً أَخْذَلَا الْحَقَّ وَ لَمْ يَنْصُرَا الْبَاطِلَ، مَتَى كَانَا إِمَامَيْنِ فِي الْخَيْرِ فَيُتَّبَعَان؟)
🔰 در گزارش دیگری در #نهج_البلاغه، حارث خطاب به حضرت میگوید:
آيا مىپندارى كه من #اصحاب_جَمَل را بر گمراهى مىبينم؟!
(أتَراني أظُنُّ أصْحابَ الجَملِ كانوا علىٰ ضَلالَةٍ؟!)
🔺حضرت در پاسخ حارث میفرمایند:
مشکل تو این است که #حقّ را نشناخته ای، تا بواسطه آن، #اهل_حق را بشناسى و #باطل را نشناخته ای، تا بواسطه آن باطل گرايان را بشناسى.
(إنّكَ لَم تَعْرِفِ الحقَّ فتَعْرفَ مَن أتاهُ، ولَم تَعْرِفِ الباطِلَ فتَعْرِفَ مَن أتاه)
📌پ.ن: برای اینکه دین را بیاموزیم، قطعا یکی از طرق، رجوع به افراد و اساتید این حوزه است. ولی افراد صرفا #دریچه ای برای فهم حقیقت اند، نه اینکه نقش #استقلالی داشته باشند. نباید در اشخاص متوقف شد.
اما نکته مهم آن است که خیلی ها، اینگونه به مسئله نگاه نمیکنند.
▫️اینکه فلان آقای هم حزبی یا فلان سایت هم فکر حرفی زده، لزوما به این معنا نیست که باید بدون تحقیق پذیرفت، آن هم در عصر امروز که نمیشود به هیچ چیز اعتماد کرد، حتی دو چشم خودمان.
▫️توجه به چند نکته میتواند خیلی کمک کارمان باشد:
اولا اهل #تحقیق باشیم و حرف هیچ کس را بدون تحقیق، صددرصد تلقی به قبول نکنیم.
ثانیا قطعا همه نمیتوانند اهل تحقیق باشند و یا حتی اهل تحقیق نیز نمیتوانند در تمام حیطه ها اهل تحقیق باشند،
پس در رجوع به افراد، به #متخصصین کاربلد و کارکشته، #ثقه و اهل #دقت و #تفکر رجوع کنیم، نه هر کسی که ادعای آن را دارد.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 واکنش انسان های بی ظرفیت در حالات مختلف زندگی
(بخش اول)
1️⃣ دوگانه اول:
🔺کم ظرفیتی در برابر مشکلات:
▫️«وَلَئِنْ أَذَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْنَاهَا مِنْهُ إِنَّهُ لَيَئُوسٌ كَفُورٌ»؛ (هود:9)
▫️اگر از سوی خود #رحمتی [چون سلامتی، ثروت، اولاد و امنیت] به انسان بچشانیم، سپس آن را [به علتی #حکیمانه] از او سلب کنیم، بسیار #ناامید شده و [نسبت به نعمت هایی که دارا بود] بسیار #کفران کننده خواهد بود.
🔺خودباختگی هنگام نزول نعمات:
▫️«وَلَئِنْ أَذَقْنَاهُ نَعْمَاءَ بَعْدَ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّيِّئَاتُ عَنِّي ۚ إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ»؛ (هود:10)
▫️اگر پس از ناراحتی، #زیان و آسیبی که به او رسیده، خوشی و #نعمتی به او بچشانیم، قطعاً خواهد گفت: همه #ضرر و آسیب ها از زندگی ام رفت [و دیگر بازنخواهد گشت و] مسلماً در آن حال [که #غافل از حوادث آینده است] بسیار شادمان و #خودستا خواهد بود.
2️⃣ دوگانه دوم:
🔺ناامید در سختی ها:
▫️«لَا يَسْأَمُ الْإِنْسَانُ مِنْ دُعَاءِ الْخَيْرِ وَ إِنْ مَسَّهُ الشَّرُّ فَيَئُوسٌ قَنُوطٌ»؛ (فصلت:49)
▫️انسان از #درخواست_خوشی و رفاه خسته نمی شود، اما اگر #آسیبی به او رسد، به شدت #مأیوس و #ناامید می شود.
🔺مغرور در راحتی ها:
▫️«وَ لَئِنْ أَذَقْنَاهُ رَحْمَةً مِنَّا مِنْ بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ هَٰذَا لِي وَ مَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائِمَةً وَ لَئِنْ رُجِعْتُ إِلَىٰ رَبِّي إِنَّ لِي عِنْدَهُ لَلْحُسْنَىٰ»؛ (فصلت:50)
▫️و اگر او را از سوی خود پس از آسیبی که به او رسیده خوشی و #رحمتی بچشانیم قاطعانه می گوید: این [خوشی و رفاه] ویژه من است [و به خاطر #لیاقتم به من رسیده است] و گمان نمی کنم که #قیامت برپا شود، و [به فرض برپا شدن] اگر به سوی پروردگارم باز گردانده شوم، برای من نزد او #پاداشی_نیکوتر خواهد بود!
(ادامه دارد...)
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 امر به معروف، به شیوه امام سجاد(ع)
🔺#کلینی در کافی و #شیخ_صدوق در من لایحضر به نقل از #سدیر_صرفی نقل میکنند که سدیر به همراه پدر، پدربزرگ و عمويش در مدينه وارد حمّامى میشوند.
🔺در قسمت رختكن حمام با #امام_سجاد(ع) روبرو میشوند، درحالیکه حضرت را نمیشناسند. حضرت شروع به خوش و بش با آنها کرده و از آنها میپرسد: از كدام طايفهايد؟ آنها میگویند: عراق. حضرت پرسید کدام منطقه؟ میگویند: #کوفه.
🔺حضرت آنها را تحویل گرفته و میگویند: مرحبا بر شما اى #أهل_كوفه خوش آمديد، شما #مَحرم ما هستید مانند جامۀ زيرين و نزديك و چسبيده به تن، نه لباس بالا پوش. یعنی شما از حیث #ایمان، به ما اهل بيت نزدیک ترید.
(فَقَالَ: مَرْحَباً بِكُمْ يَا أَهْلَ اَلْكُوفَةِ وَ أَهْلاً أَنْتُمُ اَلشِّعَارُ دُونَ اَلدِّثَارِ)
🔺بعد از گرفتن ارتباط اولیه، حضرت به آنها میگوید: اینکه از لُنگ برای #پوشاندن_عورت خود استفاده نمیکنید، علتی دارد؟ آیا مانعی برای عدم استفاده از آن وجود دارد؟
بعد استناد به کلام رسول خدا میکنند که حضرت فرمود: ديدن عورت مؤمن بر مؤمن ديگر حرام است.
(قَالَ: وَ مَا يَمْنَعُكُمْ مِنَ اَلْإِزَارِ؟ فَإِنَّ رَسُولَ اَللَّهِ(ص) قَالَ: عَوْرَةُ اَلْمُؤْمِنِ عَلَى اَلْمُؤْمِنِ حَرَامٌ)
🔺از این عبارت، اینگونه بر می آید که سدیر و همراهان، لخت و #عریان بوده اند، بلکه در حمام مشی اینچنین بوده است.
در ادامه براساس نسخه من لایحضر، عموی سدیر به دنبال قطعه كرباسى میفرستند اما براساس نسخه کافی، امام سجاد(ع) به آنها #قطعه_کرباسی میدهند و بعد آن را چهار تکه کرده و دور خود میبنند و بعد داخل حمام میشوند.
🔺وارد حمام که شدند، امام سجاد رو به پدربزرگ سدیر کرده و میفرمایند: اى پیرمرد! چه چیزی مانع شده تا محاسنت که سفید شده را #خضاب و رنگ کنی؟
(فَقَالَ: يَا كَهْلُ! مَا يَمْنَعُكَ مِنَ اَلْخِضَابِ؟)
🔺پیرمرد پاسخ میدهد: من به خدمت كسى رسيدهام كه از من و تو بهتر بود، اما خضاب نميكرد.
حضرت از او پرسید: او كيست كه از من بهتر بوده است؟
(فَقَالَ: وَ مَنْ ذَاكَ اَلَّذِي هُوَ خَيْرٌ مِنِّي؟)
🔺پیرمرد گفت: من محضر #عليّ_بن_أبى_طالب(ع) را درك كردهام و او خضاب نميكرد.
حضرت وقتی این جمله پیرمرد را شنید، سر به زیر انداخته و عرق میریخت. سپس در جواب پیرمرد فرمود:
راست و درست ميگوئى.
🔺سپس حضرت ادامه داد: اى پیرمرد! اگر خضاب كنى كه رسول خدا(ص) خضاب ميفرمود و او برتر از على(ع) بود، در این صورت از پيامبر تبعیت کرده ای اما اگر خضاب هم نكنى، باز به علىّ(ع) تأسّى كردهاى.
🔺سدیر میگوید: وقتی از حمام خارج شدیم، تازه آنجا بود که متوجه شدیم این شخصی که هم کلام ما بود، امام سجاد(ع) بود که فرزندشان امام باقر(ع) نیز ایشان را همراهی میکرد.
➕(مطالعه کامل روایت)
📌پ.ن: توجه به چند نکته لازم است:
1️⃣ این مدل مواجهه حضرت، در بستری است که افراد در حمام، حتی عورتین خود را هم ظاهرا نمیپوشانده اند، یعنی مسئله، مسئله ساده ای در پیش روی حضرت نبوده است.
2️⃣ آن افراد، حضرت را نمیشناخته اند و اینگونه نبود که مثلا #اثرپذیری آنها به خاطر شخصیت و جایگاه حضرت باشد بلکه اثرپذیری آنها به #نوع_مواجهه_مثبت حضرت در مقابل منکر آنها برمیگردد.
3️⃣ حضرت در همان ابتدا، مستقیم آنها را نهی از منکر نمیکند بلکه ابتدا با خوش و بش کردن و پرسش از محل زندگی و #ایجاد_صمیمیت کار را آغاز میکند.
4️⃣ در گام بعد، از آنها که اهل کوفه بودند، #مدح و تعریف کرده و جایگاه واقعی آنها را نزد اهل بیت ترسیم میکنند.
5️⃣ در گام بعد و پس از ایجاد صمیمیت و مدح آنها، حضرت بازهم آنها را مستقیم امر به پوشش نمیکند بلکه از مدل پوشش آنها میپرسد و اینکه چرا عورت خود را نمیپوشانند.
6️⃣ چه بسا آن افراد، در بستر حمام، کشف عورت را #حرام_نمیدانستند لذا حضرت سعی میکند این عمل را اولا در نگاه آنها منکر جلوه دهد، تا پذیرش آن راحت تر صورت گیرد لذا استناد به کلام رسول الله میکنند.
7️⃣ در انتها نیز براساس یک نقل، حضرت خود پارچه ای را به آنها میدهند تا خود را بپوشانند.
یعنی گفتن کافی نیست و تا آنجا که میشود در #عمل نیز به آنها کمک میکنند.
8️⃣ آیا ما هم در عمل چنین مواجهه ای با منکرات داریم؟ چه خوب است که ما هم در روش های خود تجدید نظر کرده و تا آنجا که میشود خود را به الگوهای مطلوب نزدیک کرده و کمی هم #نتیجه_گرا باشیم، نه صرفا #تکلیف_گرا، هرچند که بین این دو نیز هیچ تناقضی نیست و نتیجه، جزئی از تکلیف است اما در عمل معمولا خیلی به این نکته توجه نمیشود.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 ویژگی خاص امام رضا(ع) نسبت به دیگر ائمه معصومین(ع)
🔺#شیخ_صدوق در عیون، معانی الاخبار و علل، از #احمد_بزنطى نقل میکند:
به #امام_جواد(ع) گفتم: عده ای از مخالفین شما معتقدند كه لقب «رضا» را #مأمون به پدر شما داد، چرا که پدر شما راضى به ولى عهدی مأمون شد.
🔺حضرت پاسخ داد: به خدا قسم که دروغ گفته و كار خلافی كرده اند.
خداوند او را «رضا» ناميد، چرا که او در آسمانها مورد رضايت خدا بود و در زمین مورد رضایت پيامبر و ائمه طاهرين.
🔺بزنطی از حضرت میپرسد: خب مگر همه ائمه طاهرين مورد رضایت خدا، پيامبر و دیگر ائمه نبوده اند؟
حضرت فرمود: چرا، بوده اند.
🔺بزنطی میپرسد: خب پس چرا پدر شما را بين همه ائمه به «رضا» لقب داده اند؟
🔺حضرت در اینجا به نکته مهمی اشاره میکنند و میفرمایند:
چون امام رضا(ع)، هم مورد #رضایت_دوستانش بود و هم مورد #رضایت_مخالفینش،
و این #ویژگی_خاص ایشان بود و هيچ كدام از دیگر ائمه طاهرین چنین نبودند، لذا در میان ائمه، ایشان به «#رضا» لقب داده شد.
(لِأَنَّهُ رَضِيَ بِهِ الْمُخَالِفُونَ مِنْ أَعْدَائِهِ كَمَا رَضِيَ بِهِ الْمُوَافِقُونَ مِنْ أَوْلِيَائِهِ وَ لَمْ يَكُنْ ذَلِكَ لِأَحَدٍ مِنْ آبَائِهِ(ع) فَلِذَلِكَ سُمِّيَ مِنْ بَيْنِهِمْ الرِّضَا(ع))
📌پ.ن: آیا دقت در این نکته، در تحلیل کنش حضرت موثر خواهد بود؟
آیا برای امروز ما نیز عبرت و درسی دارد؟
البته که پیش از آن، باید همین نکته را درست فهمید تا بتوان بکار گرفت.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
ویژگی خاص امام رضا(ع) نسبت به دیگر ائمه معصومین(ع).mp3
2.47M
💠 ویژگی خاص امام رضا(ع) نسبت به دیگر ائمه معصومین(ع)
▫️مدل تعامل حضرت رضا(ع) نسبت به موافقان و مخالفانشان که نتیجه اش جلب رضایت طرفین بود؛ براساس روایت احمد بزنطی از امام جواد(ع)
▫️و اینکه مراد حضرت از جلب رضایت مخالفان چیست؟
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 ویژگی خاص امام رضا(ع) نسبت به دیگر ائمه معصومین(ع) ▫️مدل تعامل حضرت رضا(ع) نسبت به موافقان و مخال
✅ به سه علت ان شاالله از این به بعد سعی میشود، عمده متن هایی که گذاشته میشود، یک پیوست صوتی هم داشته باشد:
1️⃣ اولا اینکه برخی عزیزان از خیلی وقت قبل، تاکید داشتند خیلی وقت ها متن ها طولانی است و شاید محروم بمانند از خواندن آنها لذا اگر به نحو صوتی بیان شود، راحت تر استفاده خواهند کرد.
2️⃣ ثانیا گاهی اوقات، برخی آیات و روایات، ابعاد مختلفی دارند که اگر به برخی جنبه های آن توجه نشود، امکان برداشت اشتباه وجود دارد که بیان همه این نکات در قالب متن ممکن نیست اما در قالب صوت میتوان به این جنبه های آن نیز اشاره کرد.
3️⃣ ثالثا تفهیم و تفهم در قالب صوت، بهتر از متن رخ میدهد.
🔺لذا در ادامه سعی میشود، عمده متن ها، یک پیوست صوتی و تکمیلی نیز داشته باشد.
🔺از همه مخاطبین گرامی، خصوصا اعزه فاضل خواهش داریم نکات، نظرات، برداشت ها، اشکالات و پیشنهادات خودتشون رو ناظر به مباحث مطرح شده با ما به اشتراک بگذارند تا یک استفاده طرفینی رخ بدهد.
🔺همچنین از همه دوستان، عزیزان و اساتیدی که تاکنون نکات و نظراتشون رو به ما هدیه کردند، تشکر فراوان رو داریم.
ارادت
استکبار.mp3
2.92M
💠 «هویت استکبار» = «قدرت طلبیِ بی حد و مرز»
🔺سوال: چرا #امریکا در روز روشن و به صورت علنی اعلام میکند، #خلیج_مکزیک، #پاناما، #گرینلند، #کانادا و... برای ماست؟ چرا به این راحتی حرف از تصاحب آنها میزنند؟
🔺ریشه این مسئله به چه چیزی برمیگردد؟ به #هویت_استکباری_امریکا. چون احساس #قدرتِ_برتر میکند لذا همه باید تابع او باشند، خود را ذیل او تعریف کنند، کسی نباید مستقل باشد، تا منافع او تامین شود.
🔺 نماد این قدرت طلبیِ بی حد و مرز در قرآن، #فرعون است که فریاد «أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلى» سر میداد.
🔺همچنین #قوم_عاد:
«فَأَمَّا عادٌ فَاسْتَكْبَرُوا فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ قالُوا: مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً؟ أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّ اللَّهَ الَّذي خَلَقَهُمْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُمْ قُوَّةً؟ وَ كانُوا بِآياتِنا يَجْحَدُون» (فصلت:15)
🔺همچنین #طواغیب_عصر_شعیب نبی(ع):
«قالَ الْمَلَأُ -الَّذينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ-: لَنُخْرِجَنَّكَ يا شُعَيْبُ وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَكَ مِنْ قَرْيَتِنا أَوْ لَتَعُودُنَّ في مِلَّتِنا» (اعراف:88)
🔺اساسا #استکبار وقتی به قدرت رسید، احساس قدرتِ برتر کرد، شروع میکند به #سلطه_سیاسی، #سلطه_اجتماعی، #سلطه_اقتصادی، #سلطه_فرهنگی و... و تلاش میکند تا زمین و زمان را مقهور خودش بکند. در واقع یک حالت اجتماعی و همه گیری به خودش میگیرد.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
علی(ع) ثروتمند بود یا فقیر؟.mp3
4.12M
💠 علی(ع) ثروتمند بود یا فقیر؟
🔺#کلینی در کافی به نقل از #ابوبصیر میگوید:
به حضرت امیر(ع) خبر رسيد كه #طلحه و #زبير مىگويند: «على پول و مالی ندارد.»
(أَنَّ طَلْحَةَ وَ اَلزُّبَيْرَ يَقُولاَنِ: لَيْسَ لِعَلِيٍّ مَالٌ)
🔺اين سخن بر حضرت سخت و گران آمد، لذا به وكيلان خود دستور فرمود كه غلّه های ايشان را جمعآورى كنند. تا اينكه يك سال گذشت.
🔺وكيلان در حالىكه از پول غلّه، صد هزار درهم جمع كرده بودند، نزد آن حضرت آمدند و پولها در مقابل حضرت گذاشته شد.
آنگاه حضرت به دنبال طلحه و زبير فرستاد و آنها آمدند.
🔺حضرت به آن دو فرمود:
به خدا سوگند! اين #ثروت و اموال، از آن من است و هيچكس در آن سهمى ندارد.
(فَقَالَ لَهُمَا: هَذَا اَلْمَالُ وَ اَللَّهِ لِي لَيْسَ لِأَحَدٍ فِيهِ شَيْءٌ)
🔺حضرت، نزد طلحه و زبير مورد تصديق بود. لذا آن دو وقتی از نزد حضرت بيرون آمدند، مىگفتند: به راستى علی(ع) #ثروتمند است!
▪️ذکر چند روایت مرتبط دیگر(حضرت امیر / امام حسن)
▪️دوگانه #دنیا و #آخرت/بندگی و زندگی
▪️خوانش #مکتب_امام در مسئله
▪️تاثیر #زمان و #مکان در مسئله
▪️ماجرای امام صادق و سفیان ثوری
▪️توجه به مسئله «#تعلق»، کلید حل مسئله
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 جهاد روایتگری زینب کبری(س) و وظیفه امروز ما
📝 آیت الله خامنه ای، 21/9/1400
🔺اين بزرگوار، #جهاد_تبيين را، #جهاد_روايت را راه انداخت؛ نگذاشت و فرصت نداد كه #روايت_دشمن از حادثه غلبه پيدا كند؛ كارى كرد كه روايت او بر #افكار_عمومى غلبه پيدا كند.
حالا تا امروز #روايت_زينب كبرى(س) از حادثهى عاشورا در تاريخ مانده.
🔺در همان زمان هم تأثير گذاشت، در #شام، در #كوفه، در مجموعهى سالهاى حكومت اموى و منتهى شد به ساقط شدن حكومت اموى.
اين #درس است... شما #روايت كنيد حقايق جامعهى خودتان و كشور خودتان و انقلابتان را.
🔺شما اگر روايت نكنيد، دشمن روايت ميكند؛ شما اگر #انقلاب را روايت نكنيد، دشمن روايت ميكند؛ شما اگر حادثهى #دفاع_مقدّس را روايت نكنيد، دشمن روايت ميكند، هر جور دلش ميخواهد؛ توجيه ميكند، #دروغ ميگويد [آن هم] 180 درجه خلاف واقع؛ جاى ظالم و مظلوم را عوض ميكند.
🔺شما اگر حادثهى #تسخير_لانهى_جاسوسى را روايت نكنيد -كه متأسّفانه نكرديم- دشمن روايت ميكند و كرده؛ دشمن روايت كرده، با روايتهاى دروغ.
اين كارى است كه ما بايد انجام بدهيم؛ #وظيفهى_جوانهاى_ما است.
💢 آیات و روایات اجتماعی | #عضویت👇
https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9