eitaa logo
آیات و روایات اجتماعی
1.3هزار دنبال‌کننده
89 عکس
14 ویدیو
0 فایل
آیات و روایات با رویکرد اجتماعی ارتباط با حقیر/سوالات، اشکالات و نقدها: @yahadi71 گلچینی از فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai/72
مشاهده در ایتا
دانلود
آیات و روایات اجتماعی
💠 لباس شهرت 1️⃣ در روایات متعددی از «لباس شهرت» نهی شده است. به عنوان مثال: #کلینی در کافی به نقل ا
3️⃣ لباس شهرت در هر جامعه‌اى، با آداب و رسوم و متعارف همان جامعه مشخّص مى‌گردد. چه اینکه مدل پوشش خود ائمه معصومین(ع) نیز متفاوت بوده است، مدل پیامبر با سبک حضرت امیر و نیز دیگر ائمه(ع). اين اختلاف رفتار، به روشنى نشان مى‌دهد كه ، در انتخاب نوع پوشش، اثر گذار است. 🔺لذا نمى‌توان گفت كه سبك لباس پوشيدن پيامبر(ص) يا حضرت امیر يا ساير امامان، الگوى انتخاب لباس براى همۀ جوامع و در همۀ دوران‌هاست؛ بلكه بايد بر سيرۀ نبوى و اهل بيت(ع) را در سبك لباس پوشيدن يافت تا بتوان در همۀ زمان‌ها و مكان‌ها از آن الگو گرفت. 🔺همین نکته مهم، توسط امام صادق(ع) بیان شده است، آن جا كه ، لباس فاخری بر تن حضرت میبیند و تاب نياورده و آن را متفاوت از پوشش پدران و نياكان ايشان میداند لذا بر حضرت ایراد میگیرد اما حضرت در پاسخش میفرمایند: ➕آن روزگار، و تنگ‌دستى بود و آنان به فراخور آن تنگنا و فقر، عمل مى‌كردند؛ ولى امروز، است، كه همه چيز به فراوانی يافت مى‌شود. (يا ثَورىُّ‌! كانَ ذٰلِكَ زَمانَ افتِقارٍ وَ إقتارٍ، وَ كانوا يَعمَلونَ عَلىٰ قَدرِ إقتارِهِ وَ افتِقارِهِ‌، وَ هٰذا زَمانٌ قَد أسبَلَ كُلُّ شَىءٍ عَزالِيَهُ‌) (نقل مختصر کشف الغمه + نقل تفصیلی کلینی در کافی) 🔺درواقع پوشش باید به نحوی باشد که علاوه بر رعايت و ، متناسب با و هنجارهاى مقبول جامعه باشد و هر آنچه که موجب انگشت‌نما شدن بشود، مصداق لباس شهرت خواهد بود که از آن نهی شده است، چه اینکه کلینی در کافی نیز از امام صادق(ع) نقل میکنند: ➕بهترين لباس براى هر روزگار، لباس همان زمان است. (خَيرُ لِباسِ كُلِّ زَمانٍ لِباسُ أهلِهِ‌) 🔺بیان جالب درباره نقش زمان و مکان در این مسئله را از (اینجا) بخوانید. 4️⃣ اساسا براساس روایتی از پیامبر، دو مدل شهرت داریم: 1. شهرت تجمل 2. شهرت زهد و سادگى. گاهی بعضى‌ها شيك ترين لباس را مى‌پوشند تا مشهور شوند و بعضى‌ها نیز ساده مى‌پوشند تا مشهور شوند. هر دوى آنها، كَلَك و فریب شیطان است که هيچ فرقى با هم نمى‌كند. هر دو، راه است. در روایات، متعدد به این دو بخش اشاره شده است. به عنوان مثال، وقتی گروهی از مسیحیان نجران با لباس هاى ابريشم و گران قيمت و انگشترهاى كذائى خدمت پيامبر رسیدند، حضرت حتی جواب سلام آنها را نداده و تحویل شان نگرفت و آنها بعد از مشورت با حضرت امیر و توصیه حضرت که آن لباس ها را بیرون بیاورند، توانستند خدمت پیامبر برسند. (مطالعه کامل روایت) 5️⃣ مراد از لباس شهرت، صرفا لباسِ پوشیدن نیست، بلکه عنوان عامی است که تمامی متعلقات انسان را شامل میشود لذا شاید بتوان در مصادیق امروزی لباس شهرت، به موارد زیر نیز اشاره کرد: 1. مدل های خاص ریش گذاشتن یا بلندی بیش از حد که متعارف جامعه نیست 2. ساخت خانه های خاص و انگشت نما 3. ساعت یا انگشترهای خاص چشم نواز 4. مدل های عزاداری خاص و غیرمتعارف 5. استفاده از لباس های جنس مخالف 6. آرایش زنانه برای مردان 7. و هر کاری که انسان را خاص و انگشت نما میکند. 6️⃣ چرا انسان به سمت کارهایی میرود تا خود را خاص نشان داده و انگشت نما بشود؟ شاید یکی از علل ریشه ای آن از حیث و ، مسئله یا دارایی های شخصی باشد که بدین واسطه میخواهند آن را جبران کنند. انسانی که از دورن، احساس استغنا و بی نیازی بکند، نیازی به نشان دادن خود از طرق غیرمتعارف ندارد. بررسی این مسئله از این زاویه، بسیار لازم و ضروری است. 7️⃣ یکی از عواملی که میتواند از لباس شهرت باشد، تاثیر لباس و پوشش بر فرد و اطرافیانش میباشد. در روایات نیز بر این مسئله تاکید شده است. به عنوان مثال در مکارم الاخلاق نقل میکند: (ع) با لباسی نو و شیک از خانه خارج شد. کمی که گذشت، حضرت مجدد به خانه بازگشت و همان لباس کهنه و همیشگی خود را پوشید و در توضیح علت آن فرمودند: وقتی این لباس را پوشیدم، احساس کردم که دیگر علی بن الحسین قبلی نیستم و انگار دارم عوض میشوم. (فَقَدْ مَشَيْتُ فِي ثِيَابِي هَذِهِ فَكَأَنِّي لَسْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْن‏) 🔺 در روایت دیگری از امام صادق(ع) نقل میکند: ➕بدن انسان چون لباس نرم پوشد به آيد. (إِنَّ الْجَسَدَ إِذَا لَبِسَ الثَّوْبَ اللَّيِّنَ طَغَى) 8️⃣ البته در این مسئله دچار هم نباید شد. اینکه زمانی و سربازی را برای ، لباس شهرت دانسته و از آن نهی میکردند، مصداق افراط در این مسئله بود که محکم مقابل آن ایستاد. امروزه هم نباید دچار این افراط ها و برداشت های غلط شد. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 عباس و ما ادراک عباس برای مورخان عجیب است که چرا بعد از تصمیم سیدالشهدا برای خروج از مدینه، کلامی از (ع) نقل نشده و او سخنی با حسین(ع) نگفته! اما از سوی مقابل ، عبدالله بن زبیر، ، عبدالله بن عمر، و عبدالله بن مطیع، چقدر راه و چاه نشان امام شان دادند! آه چقدر «عبدالله» مقابل «أباعبدالله»! حسین(ع) از ، عبور کرده و در ایستاده بود، اما عده‌ای همچنان به او مشورت میدادند که چه کند ولی دریغ از ذره‌ای عزم و حرکت، حال آنکه روز، روز عزم بود، عزم کربلایی شدن. حسین(ع) راهش را انتخاب کرده و فقط به دنبال همراه می‌گشت: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ فَإِنِّي‏ رَاحِلٌ‏ مُصْبِحاً إِنْ شَاءَ اللَّه‏» لهوف سيّد بن طاوس، ص 25. هان بهوش باشيد كه هر كدام از شما آماده است تا در راه آرمان بلند ما قطره قطره خون قلبش را ايثار كند و جان خويش را در راه شهادت و ديدار خدا نثار نمايد، بر اوست كه بار سفر ببندد و همراهى ما را برگزيند؛ چرا كه من به خواست خدا و در پرتو مهر و لطف او بامداد فردا حركت خواهم كرد. و چه زیبا همراه ولیّ شد، مطیع او شد، این است بصیرت نافذ عباس(ع). ابوالفضل العباس، شد و محمدبن حنفیه ها، عبرتی ابدی برای امروز ما. 📌کتاب جای خالی عباس، نوشته سیدعلی اصغر علوی را حتما بخوانید، بسیار زیبا و جذاب. این عبارات، استفاده شده از آن کتاب بود. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 چرا نباید دیگران را سرزنش کرد؟ 🔰 مرحوم در کافی شریف از امام صادق(ع) نقل میکنند که حضرت میفرماید: اگر مردم ميدانستند كه خداوند مخلوقات را چگونه آفريده، آنگاه هيچ كس ديگرى رو نميكرد. 🔺در ادامه حضرت به تبیین چگونگی خلقت پرداخته و میفرمایند: ▪️ابتدا خداوند 49 جزء آورید و سپس هر جزئی را ده بخش کرد (یعنی جمعا میشه 490 بخش). ▪️آنگاه آن اجزا را ميان مخلوقات پخش كرد. به شخصی یک دهم جزء داد، به دیگری دو دهم و... تا اینکه به شخصی یک جزء کامل داد. ▪️بعد به شخص بعدی یک جزء و یک دهم داد، شخص بعدی یک جزء و دو دهم الی آخر که به عالیترین شخص 49 جزء داد. 🔺در ادامه حضرت نتیجه میگیرند: ➕كسى كه تنها يك دهم جزء را دارد، نميتواند مانند صاحب دو دهم جزء باشد، یعنی باید انتظار از هرشخص، به اندازه دارایی هایش باشد، نه بیشتر. 🔺لذا اگر مردم ميدانستند كه خداوند مخلوقات را چنین آفریده است، آنگاه هيچ كس ديگرى را سرزنش نمیكرد. البته که برای بالفعل شدن ظرفیت هایمان باید و کوشش کرد، نه اینکه دست روی دست گذاشت و گفت حدّ من همین قدر بود. 🔺نکته مهم این روایت، توجه به ، در تعامل با دیگران است، خصوصا برای کسانی که دغدغه دارند. کلید واژه: «لَوْ عَلِمَ النَّاسُ كَيْفَ خَلَقَ اللَّهُ» کافی، ج۲، ص۴۴ 🔰 در روایت دیگری، امام صادق(ع) میفرمایند: ➕شما را چه به اینکه از یکدیگر بجویید و اطرافیان تان را به بهانه های مختلف از خود کنید؟ (کافی، ج2، ص45) 🔺قطعا برخی مؤمنين از بعض ديگر افضل اند و بعضى از بعض ديگر مثلا نمازشان بيشتر و با کیفیت تر است یا بعضى نسبت به بعضی دارای بصیرت بیشتری هستند و این لازمه درجات ایمان است. 🔺اما قرار نیست بالادستی، پایین دستان را طرد کند، بلکه باید توان و استعداد او را درک کرده و با شیبی آرام و ملایم، او را به سمت پله های بالاتر حرکت و رشد بدهد. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
آیات و روایات اجتماعی
💠 چرا نباید دیگران را سرزنش کرد؟ 🔰 مرحوم #کلینی در کافی شریف از امام صادق(ع) نقل میکنند که حضرت میف
قبلا چند روایت با همین مضمون گذاشتیم. اونا رو هم میتونید از فهرست مطالب پیدا کنید و ببینید. پیشنهاد میدم ناظر به این بحث، حتما صوت زیر از استاد عابدینی رو گوش کنید.👇👇👇👇
Almizan 1021 روش آموزش معارف.mp3
34.25M
💠 روش صحیح انتقال معارف دینی، براساس سیره نبوی 🔖 ▫️دقیقه ۱: شرایط دعوت اسلام به معارف در جاهلیت ▫️دقیقه ۵: شروع دعوت به دین: از اعتقادات اجمالی، نه احکام ▫️دقیقه ۷: نقطه شروع کار تربیتی با کودک و نوجوان ▫️دقیقه ۹: عدم نزول احکام تفصیلی در مکه دقیقه ۱۲: محتوای اغلب سوره های مکی: باور به معاد و توحید با نگاه فطری ▫️دقیقه ۱۳: چگونگی بیان تفصیل اعتقادات: در بستر حوادثی مانند جنگ ▫️دقیقه ۱۴: هدایت و تعلیم معارف قرآنی در صحنه میدان، نه سر کلاس درس ▫️دقیقه ۱۷: روش پیامبر اینگونه نبود که بخواهند تفاصیل معارف و اعتقادات را سر کلاس درس تعلیم بدهد، به خلاف روش امروزی ما ▫️دقیقه ۱۹: تعلیم کلاسی دین، راحت ترین مسیر که ما همین را انتخاب کردیم، درحالیکه نتیجه مطلوب تعلیم دین، در میدان عمل محقق می‌شود ▫️دقیقه ۲۰: روش آموزش کلاسی و گفتار درمانی که ما طبق آن عمل. میکنیم، حل مسأله نمیکند! به خلاف روش قرآن که در ضمن حوادث انبیأ، معارف را تعلیم میدهد ▫️دقیقه ۲۳: روش پیامبر اسلام در تربیت دینی جامعه با توجه به حوادث و استعداد های جامعه ▫️دقیقه ۲۶: اشتباه بودن تکلیف یکجای احکام بر نوجوان که موجب تخطی آنها میشود. باید رساله هایی مخصوص کودک و نوجوان مبتنی بر روش گام به گام و تدریجی تولید شود، نه به صورت تکلیف یکجای احکام هنگام بلوغ. و حتی به صورت پرسش و پاسخ باشد و پیش از آن فرهنگ سازی بشود ▫️دقیقه ۲۹: تطبیق نظر علامه طباطبایی درمورد روش بیان معارف دینی در متن المیزان 📌شرح المیزان/24دی1403 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی|👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
حرم امام رئوف، به یاد همه دوستان بودیم و به نیابت دوستان یک زیارت امین الله قرائت شد...
💠 ضرورت توجه به امیال و دوست داشتنی های همسر 🔺(ع): شوهر، در رابطۀ با همسرش، از سه چيز، بى‌نياز نيست: (لا غِنىٰ بِالزَّوجِ عَن ثَلاثَةِ أشياءَ فيما بَينَهُ و بَينَ زَوجَتِهِ‌) 1️⃣ با همسر، تا بدين وسيله، سازگارى و و او را به خود جلب كند. (و هِيَ المُوافَقَةُ لِيَجتَلِبَ بِها مُوافَقَتَها و مَحَبَّتَها و هَواها) 2️⃣ با همسر و دلبرى از او، با آراستن خود در چشم وى. (و حُسنُ خُلُقِهِ مَعَها، وَ استِعمالُهُ استِمالَةَ قَلبِها بِالهَيئَةِ الحَسَنَةِ في عَينِها) 3️⃣ فراهم آوردن همسر. (و تَوسِعَتُهُ عَلَيها) 🔻حضرت در نکته اول تاکید میکنند: مرد باید نسبت به همسرش، مشی موافقت گونه در پیش گیرد و با او ، و داشته باشد، تا بتواند موافقت، محبت و علاقه های همسرش را به خود جلب کند. 🔻البته که این نکته به معنای شوهر از همسر نیست بلکه تکنیکی است تا برای یک تعامل صحیح بنیان بشود. 🔺البته که در این بستر، اگر مرد چنین مشی ای را دنبال کند، آنگاه این همسر است که تابع محض او خواهد شد. و توجه به این نکته بسیار اساسی است لذا اسم این مشی مرد را نباید نامید. 🔻گاهی شنیده میشود که زن باید تابع محض شوهر باشد، اما فهم غلطی از این نکته وجود دارد؛ که توجیه کننده رفتار در خانه است و انگار این زن است که همیشه باید تابع مرد باشد، 🔻درحالیکه اولا باید یک در خانه ایجاد بشود تا در این بستر سالم، موافقت کلیه همسر نسبت به شوهر ایجاد بشود؛ که مسیر ایجاد این بستر سالم، همین موافقت شوهر با علاقه های همسر است. ▪️دو روایت شاهد مثال در ادامه خواهد آمد:👇👇 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
1⃣ در کافی نقل میکند: به منزل آمد و دید که ایشان در خانه ای آراسته نشسته و لباسی لطیف هم بر تن داشت و هم بر دوش که اثر آن رنگ، بر دوشش مانده بود. 🔻حکَم مشغول نگریستن به خانه و شمایل امام بود که حضرت به او میگوید: ای حَکَم، در این باره چه میگویی؟ انگار حضرت متوجه او شده بود. 🔻حکَم گفت: وقتی شما را به اين وضع مى‌بينم، چه میتوانم بگویم؛ ولى از نگاه ما، اين رفتار شما، مدل و سبک است. 🔺حضرت فرمود: «اى حَكَم! چه كسى زينتى را كه خداوند براى بندگانش منظور كرده و قرار داده را اعلام کرده؟ يا چه کسی روزى‌هاى حلال را بر بندگان حرام كرده است‌؟ 🔻اين، از آن چيزهايى است كه خداوند براى بندگانش قرار داده است. امّا اين خانه‌اى كه مى‌بينى، من است و تازه ازدواج كرده‌ام. ، همان است كه مى‌شناسى». (هذا البَيتُ الَّذي تَرى، فَهُوَ بَيتُ المَرأةِ و أَنَا قَريبُ العَهدِ بِالعُرسِ و بَيتي البَيتُ الَّذي تَعرِف) 🔻این روایت نشان از دقت حضرت در موافقت با علاقه های همسر دارد. چون همسر دوست دارد در خانه چنین باشم، پس باید با او کرد و به علاقه های او توجه کرد. در روایت دیگری که از امام صادق(ع) نقل شده نیز همین نکته به چشم می آید که در ادامه میخوانید. 2⃣ در کافی نقل میکند، گفت: با دوستم، نزد امام صادق(ع) رسيدیم. ايشان در خانه‌اى آراسته نشسته بود و ، بر خود داشت. محاسنش را نيز مرتب كرده و به چشمانش كشيده بود. 🔻وقتی جلسه تمام شد و آنها خواستند بروند، حضرت به حسن بصری میگویند: فردا صبح هم با دوستت پیش من بیا. آنها صبح نیز مجدد نزد حضرت می آیند. حسن بصری میگوید: ديدم امروز ايشان در خانه‌اى است كه جز ، چيزى در آن نيست، و پيراهنى بر تن دارد. 🔻آنگاه حضرت رو به دوستم كرد و فرمود: «برادر بصرى! ديروز كه به اينجا آمدى، من در بودم و ديروز، روز او بود. خانه، خانه او بود و اثاث، متعلّق به او بود. او خود را برايم آراسته بود. من هم لازم بود كه خود را همانند او برايش بيارايم. چيز ناروايى به دلت راه پيدا نكند». (إِنَّكَ دَخَلتَ عَلَيَّ أَمسِ وَ أَنَا فِي بَيتِ المَرأَةِ وَ كَانَ أَمسِ يَومَهَا وَ البَيتَ بَيتَهَا وَ المَتَاعُ مَتَاعَهَا، فَتَزَيَّنَت لِي عَلَى أَن أَتَزَيَّنَ لَهَا، كَمَا تَزَيَّنَت لِي) 🔻دوستم به ايشان گفت: فدايت گردم! به خدا سوگند، در دلم، شبهه‌اى ايجاد شده بود؛ ولى اكنون، به خدا قسم، هر چه در دل داشتم، برطرف شد، و فهميدم كه حقيقت، آن است كه شما مى‌گفتى! 🔻البته از آن‌ طرف، همسر نیز باید باشد و زود بشود و نباید مسیر سازش، طرفین را دچار التهاب و خدشه بکند. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 اگر تقدیر زندگی در اختیار خودم بود... 🔺 در کافی، به نقل از چنین نقل میکند: از (ع) شنیدم که میفرمود: ➕ نزد (ع) رفتند و از او خواستند که از خداوند بخواهد که هرگاه ما اراده کردیم، باران ببارد و هرگاه ما خواستیم، باران نبارد. یعنی عملا مادی و کاری مان به عهده خودمان باشد چرا که شغل آنها عمده بود. 🔺حضرت نیز همین مسئله را از خداوند طلب کرده و خداوند نیز اجابت میکند و تقدیر امور را به دست خودشان میدهد. بنی اسرائیل بعد از اینکه مطلع شدند خداوند این قدرت را به آنها داده، شروع به کشاورزی کرده و هرگاه نیاز به آب داشتند، اراده باران میکردند و باران میبارید و هرگاه نیاز نداشتند، اراده کرده و باران قطع میشد. 🔺این امر موجب شد مزارع آنها همانند کوه ها و جنگل های پر درخت بزرگ بشود اما وقتی زمان درو و برداشت رسید، چیزی نیافتند، انگار ظاهر مزارع پُربار نشان میداد اما در باطن محصولی نداده بود یا محصول خراب شده بود یا... . در هر صورت تلاش آنها بی نتیجه مانده بود. 🔺آنها به (ع) شکایت کردند که خدا این قدرت را به ما داد اما چرا چنین شد که کار ما بی محصول ماند و خدا به ما ضرر رسانید؟ (فَضَجُّوا إِلَى مُوسَى(ع) وَ قَالُوا: إِنَّمَا سَأَلْنَاكَ أَنْ تَسْأَلَ اَللَّهَ أَنْ يُمْطِرَ اَلسَّمَاءَ عَلَيْنَا إِذَا أَرَدْنَا فَأَجَابَنَا ثُمَّ صَيَّرَهَا عَلَيْنَا ضَرَراً) 🔺حضرت نیز این مسئله را به خداوند عرضه داشت. خداوند نیز در پاسخ به موسی(ع) فرمود: ➕اینها از چه چیزی شکایت میکنند؟ من به اندازه ای خاص برای آنها باران مشخص و تقدیر نمودم، ولی آنها راضی به تقدیر من نشدند و خواستند که خودشان تقدیر امورشان را به دست بگیرند و من نیز به خواست آنها عمل کرده و به خودشان واگذار کردم و اینگونه شد که میبینی لذا این چیزی که رخ داده نتیجه تقدیر خود آنهاست، نه من. (فَقَالَ: يَا مُوسَى أَنَا كُنْتُ اَلْمُقَدِّرَ لِبَنِي إِسْرَائِيلَ فَلَمْ يَرْضَوْا بِتَقْدِيرِي فَأَجَبْتُهُمْ إِلَى إِرَادَتِهِمْ فَكَانَ مَا رَأَيْتَ) 📚فروع کافی، ج5، ص262 📌پ.ن: راضی به تقدیر الهی بودن، یکی از مهمترین مسائل اخلاقی و ملاکات دینی است که میتواند و مرتبه آنها نزد خداوند قرار گیرد. اساسا خداوند بنده اش را دچار امتحاناتی میکند تا ببینید که او چه مقدار تقدیرات اوست لذا لازم است همیشه از این زاویه به زندگی و عالم نگاه کنیم که خداوند طراح و پشت پرده اتفاقات زندگی ماست. اگر این حاصل شد، آنگاه حتی در اوج رنج و مشکلات نیز خواهیم داشت چون او میبیند و او چنین طراحی کرده است؛ همانگونه که نیز در گودال قتلگاه فرمود خدایا راضی به قضای تو هستم. البته این تذکر لازم است که باید مفاهیم دینی را دید لذا این نگاه نباید منجر به عدم تلاش و و و... بشود چرا که یکی از تقدیرات خداوند، اعطای به انسان هاست. به همین دلیل است که نباید نتیجه کم کاری ها و بی تدبیری ها و خطاهای خود را به پای تقدیر الهی نوشت. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9
💠 راهپیمایی ۲۲ بهمن، عملیات به خشم آوردن و انتقام از دشمن 🔺وَ لَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَ لَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ، (توبه: ١٢٠) 🔺 مومنان ﺩﺭ ﻫﻴﭻ مسیری ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩ، گام بر نمی دارند، ﻭ ﺍﺯ ﻫﻴﭻ ﺩﺷمنی ﻧﻤﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ، ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ این کارها، ﻋﻤﻞ صالحی ﺩﺭ ﭘﺮﻭﻧﺪﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺛﺒﺖ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ؛ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺗﺒﺎﻩ ﻧﻤﻰﻛﻨﺪ. 💢 آیات‌ و‌ روایات‌ اجتماعی | 👇 https://eitaa.com/joinchat/269877266Cf07fc0f3c9