eitaa logo
آیات و روایات اجتماعی
1.3هزار دنبال‌کننده
89 عکس
14 ویدیو
0 فایل
آیات و روایات با رویکرد اجتماعی ارتباط با حقیر/سوالات، اشکالات و نقدها: @yahadi71 گلچینی از فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai/72
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 نقش عمل در ساخت انسان ➕ترجمه: (11) کسانی که همواره روز جزا را میکنند. (12) آن را کسی تکذیب نمیکند مگر . (13) که هرگاه آیات ما را بر او خوانند، میگوید: از است. (14) این چنین نیست که میگویند؛ بلکه که همواره مرتکب شده اند، بر هایشان چرک و بسته که حقایق را افسانه می پندارند. 🔺اين آيات(مطففین، 11تا14) علت تكذيب را ، و دانسته اند. اینکه کسی آيات را میخواند، علتش و فجورها و انفجارهاى روحى در اثر تراكم گناه است. 🔺چرا گناه، علت تكذيب است؟ زيرا هر عملى، است، يك رابطه يك طرفه نيست كه يك طرف فاعل و طرف ديگر فعل و مفعول باشد، بلكه هر عملى در همان حال كه است، نیز هست و هر عامل در همان حال كه عامل است، نیز هست: یعنی «تأثير متقابل عامل و عمل». 🔺 میگويند: انسان هر عملى كه مرتكب میشود، از آن عمل به موجب ماهيتى كه آن عمل دارد، می‏پذيرد. در واقع، وقتی تدريجاً آن فعل عمل شده و تکرار میگردد، به مرور ماهيت آن حقيقتى را می ‏يابد كه آن عمل، اثر طبعى اوست، مثلًا ماهيت سگ بودن در تكرار عمل درندگى. 🔺می‏توان گفت همان ملاكى كه در هست كه به واسطه ، آن صنعت، می‏شود (مسأله از خود بيگانگى)، در هر عمل غير صنعتى نیز اعم از عمل صالح و غير صالح چنين‏ است. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 نقش عمل در ساخت انسان ➕ترجمه: (11) کسانی که همواره روز جزا را #تکذیب میکنند. (12) آن را کسی تکذیب
🔺 يك تا زمانیکه كه باتقواست و با اصول تقوا فكر می‏كند، عملى كه از او سر می‏زند نیز متناسب با اوست. حالا اين شخص باتقوا در يك شرايطى قرار میگيرد كه در او پيدا می‏شود، بعد برخلاف مقتضاى تقوايش، گناهى مرتكب می‏شود. 🔺اين ، او را به همان حالت اول باقى نمیگذارد و او ديگر آن آدمِ اول نيست، چون وقتى انسان عملى را مرتكب می‏شود، آن عمل در روحش پيدا میشود، تصور آن عمل و آن عمل براى او پيدا میشود، يعنى روحش با عمل، نوعى پيدا می‏كند. 🔺اين است كه بعد از آنكه عمل پايان يافت، اثرى از آن فعل، در روح انسان باقى می‏ماند. آقاى در درس اخلاق شان، یکی از مبناهایی که هميشه بر آن تكيه می‏كردند، همين مسأله اثر گذاشتن عمل روى روح انسان بود كه چگونه هر عملى يك صورت مشابه و متناسب با خودش بر روى روح انسان باقى می‏گذارد. 🔺حالا اگر همين عمل شود، درست مثل صورت ضعيفى كه از يك شى‏ء باقی می ماند، بار دوم اين اثر روى اثر اول مى ‏آيد و آن را میكند. اگر اين عمل بارها شود، كم ‏كم به گونه ‏اى میشود كه اثر اينها تدريجا غلبه میكند بر وضع سابق، 🔺يعنى تا يك مدتى در روح انسان، دو كيفيت متضاد هست و به قول امروزی ها، انسان داراى میشود: نيمى از وجودش است واقعاً، و نيمه ديگر از وجودش، است واقعاً، گاهى اين نيمه غلبه میكند و گاهى آن نيمه‏. 🔺اين «گاهى» از باب اين نيست كه يك نوع در كار هست، بلكه به حكم دو شخصيتى است كه نيمى اين‏جور حكم می‏كند و نيمى آن‏جور؛ به علت خاصى آن طرف غلبه پيدا میكند، به علت ديگرى آن‏ طرف. بعد كم كم به صورتى می‏شود كه آن نيمه غلبه پيدا می‏كند؛ يعنى تدريجا صورت روحش صورت اين و فاجرانه می‏شود. 🔺آن وقت است كه در نهايتِ سهولت، اين و فجور از او صادر می‏شود و ديگر وقتى میخواهد انجام دهد، برايش يك امر غير طبيعى است. از اين بهتر ديگر نمیشود تأثير عمل بر روح را بيان كرد، تأثير عمل در ساختن انسان و در چگونه ساختن انسان. 📚 مجموعه آثار استاد (نقدى بر ماركسيسم)، ج‏13، ص: 661-663. با کمی تلخیص 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
🔺 يك #آدم_باتقوا تا زمانیکه كه باتقواست و با اصول تقوا فكر می‏كند، عملى كه از او سر می‏زند نیز متناس
💠 فرآیند انحطاط اهل حق این آیه شریفه و تفسیر شهید مطهری از آن، نکته دقیقی در چرایی و برخی بزرگان و اهل حق دارد، اینکه چگونه ، ، به مرور و تدریجا، مسیر یک انسان را در سراشیبی قرار میدهد این ویژگی انسان است که وقتی یک خطایی انجام میدهد، بعدا که حتی فهمید اشتباه کرده، به دنبال آن برنمی آید بلکه به دنبال آن میرود دقیقا از همین ویژگی استفاده کرده و انسان ها را به مسیر گمراهی سوق میدهد.
آیات و روایات اجتماعی
💠 فرآیند انحطاط اهل حق این آیه شریفه و تفسیر شهید مطهری از آن، نکته دقیقی در چرایی #انحطاط و #سقوط
🔺الإمامُ الكاظمُ عليه السلام: «إنَّ المسيحَ عليه السلام قالَ للحَواريّينَ‌: إنّ صِغارَ الذُّنوبِ و مُحَقَّراتِها مِن مَكائدِ إبليسَ‌، يُحَقِّرُها لَكُم و يُصَغِّرُها في أعيُنِكُم فَتَجتَمِعُ و تَكثُرُ فَتُحِيطُ بِكُم» (تحف العقول، ص392) 🔺حضرت به حواريون‌ خود میفرمود: همانا اینکه و خُرد انگاشته بشود، از است. او گناهان را در نظر شما كوچك و خُرد جلوه مى‌دهد و در نتيجه، گناهان اندك اندك جمع و زياد مى‌شوند و شما را در ميان خود میکنند. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
ای که در کشتن ما هیچ مدارا نکنی بکش امروز که جز تیغ تو فرمان ندهد ...
💠 زیارت با معرفت؛ در کلام آیت الله بهجت 🔺آن مرحوم در خواب موافقِ اعتبار،گفت: همه کارهای ما رد شد و مورد قبول درگاه حضرت حق قرار نگرفت و به ما گفتند: «در کارها نبودی، هم نمیکردی و در وقت نیز دقت کافی در استنباط نداشتی» 🔺حتی زیارت حضرت را با آن عظمت و گفتند: ➖«آن وقتی که از افراد عادی بودی زیارتت مثل دیگران و نظیر انعام و [حیوانات]بود ➖و آن زمان که معرفت به حق ما پیدا کردی، نبود و تنها برای حفظ عنوان و شخصیت خود زیارت میکردی» 🔺وی میگوید: به هر حال کاملا محکوم ملائکه شدیم، ولی مرواریدی به من دادند تا بفروشم.گفتم: این چیست؟گفتند: هنگام به سوی زیارت خسته شده بودی، با خود گفتی: آیا مثل منی باید پیاده برود؟! بعد از آن فکر کردی و گفتی: «» این گوهر، همان حمد میباشد 🔺خلاصه، انسان باید انواع و اقسام مختلف را استقصا کند و از هر راهی توانست خود را در آن ثبت نام کند، ولو به اندازه نخود باشد، که روزی به همان یک نخود محتاج می شویم. 📚رحمت واسعه،ص238 📌پ.ن: این عبارت ایشان درباره زیارت، عجیب تکان دهنده است، عجیب... چقدر حفظ در کارها سخت است، حتی برای امری مثل زیارت لذا به توصیه ایشان خوب است هر کار خیری که میبینیم، ولو کاری کوچک، حتی به اندازه یک نخود هم که شده خود را در آن کار خیر شریک کنیم، از کمک مالی کم گرفته تا برداشتن یک سنگ از وسط خیابان چراکه معمولا انسان در که اتفاقا کمتر کسی از آن مطلع میشود،نیتش خالصتر خواهد بود 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 سه هدف محوری ابلیس برای سقوط انسان 🔺در این روایت (ع) میفرمایند: ▫️ به لشکریانش میگوید: من اگر بتوانم در سه مورد بر انسان چیره شده و به هدف دست يابم، پس از آن دیگر هر عملى كه او انجام دهد، مرا نگران نخواهد کرد، چرا که مطمئن هستم که دیگر عملش پذیرفته نخواهد شد. 🔺 آن سه هدف عبارتند از: 1️⃣ اینکه انسان، عمل خود را بپندارد (اسْتَكْثَرَ عَمَلَه‏) 2️⃣ اینکه انسان، خود را فراموش كند (نَسِيَ ذَنْبَه‏) 3️⃣ اینکه انسان، دچار و خودپسندى بشود (دَخَلَهُ الْعُجْب‏) 🔺 در روایت دیگری امام باقر(ع)، از این سه مورد، به سه عامل کمرشکن(ثَلَاثٌ قَاصِمَاتُ الظَّهْر) تعبیر کرده اند. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 سه هدف محوری ابلیس برای سقوط انسان 🔺در این روایت #امام_صادق(ع) میفرمایند: ▫️#ابلیس به لشکریانش م
🔸 هر کدام از این سه عامل، بسیار مهم و جای تامل و دقت دارد اما در ادامه به دلایلی، کمی پیرامون عامل سوم یعنی و خودپسندی تأمل و دقت خواهیم کرد.
آیات و روایات اجتماعی
💠 سه هدف محوری ابلیس برای سقوط انسان 🔺در این روایت #امام_صادق(ع) میفرمایند: ▫️#ابلیس به لشکریانش م
💠 مقدمه: ماجرای عُجب یکی از خوارج 🔰 در روایتی در منابع اهل سنت از آمده: در زمانه پيامبر خدا مردى بود كه همراه پيامبر مى‌جنگيد و وقتی كه بر مى‌گشت و بار و وسائل خود را زمین مى‌گذاشت، به مسجد میرفت و در آن مشغول به و میشد 🔸و نماز خواندنش هم معمولا میشد. برخی از اصحاب پیامبر به خاطر همین مسئله، چنین فکر میکردند که خب این آدم حتما خیلی داره و از بقیه اصحاب بالاتر و است. 🔸یه روز، در حالى كه پيامبر ميان يارانش نشسته بود، همین مرد داشت عبور میکرد. برخى از ياران پيامبر به حضرت گفتند: اى پيامبر خدا! اين، همان مردی است که درباره اش قبلا صحبت کرده بودیم. 🔸پيامبر وقتی دید که او داره به جمعیت شان نزدیک میشود، فرمود: «سوگند به كسى كه جانم در دست اوست، همانا ميان دو چشم وى، نشانه‌اى از است». 🔸وقتی که اون شخص به این جمع رسید، پيامبر خدا بهش فرمود: «آيا چون كنار اين مجلس ايستادى، در دل خويش نگفتى: در ميان اين افراد، كسى بهتر از من نيست‌؟!»(لَيسَ فِي القَومِ خَيرٌ مِنّي؟). اون شخص هم گفت: آرى، چنین فکر میکنم. 🔻جالبه که این شخص یکی از سران بود و بعدا هم در توسط حضرت کشته شد. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 ریشه عُجب: خود را حق مطلق دانستن حالا این عجب چیست؟ چرا گفته میشود بیماری اخلاقی، همین است؟ به نظرم نکته مهم در عجب اینه که شخص، خودش رو میپندارد که نتیجه اش میشود اینکه: هم خودش را از دیگران بالاتر میداند و هم حرف ها و نظریاتش را از حرف ها و نظریات دیگران. لذا خروجی آن میشود، و تندروی در رفتار، عملکرد و نظریات. یک روایت عجیبی از اقا امام صادق نقل شده که دقت و تامل در اون خیلی کمک کننده است👇👇👇👇
💠 ریشه عُجب: خود را حق مطلق دانستن 🔸 حضرت در این روایت میفرمایند: هر كس به ، «خوشبين» شود، نابود مى‌گردد. هر كس به و خود «خوشبين» گردد، نابود مى‌شود. یعنی کسی که فقط خود و نظریات خودش رو قبول داره، قطعا خواهد شد. 🔸 فرمود: به مداواى بيماران پرداختم و به اذن خدا مداوايشان كردم و پيسى و جزام را به اذن خدا معالجه كردم، به مداواى مرده پرداختم و به اذن خدا زنده‌اش ساختم، به مداواى نيز دست زدم؛ ولى در اصلاح او گشتم. 🔹 گفته شد: اى روح خدا! كيست‌؟ فرمود: ▫️کسی که فقط و را قبول داشته و به آن خوشبين است. ▫️کسی که را براى خود مى‌بيند و را براى خود مى‌داند یعنی خود را میپندارد. ▫️و براى هيچ كس عليه خود حقّى را نمى‌پذيرد. اين همان است كه براى مداوايش راهى نيست. (المُعجَبُ بِرَأيِهِ و نَفسِهِ‌، الَّذي يَرَى الفَضلَ كُلَّهُ لَهُ لا عَلَيهِ‌، و يوجِبُ الحَقَّ كُلَّهُ لِنَفسِهِ و لا يوجِبُ عَلَيها حَقّا) 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 سه هدف محوری ابلیس برای سقوط انسان 🔺در این روایت #امام_صادق(ع) میفرمایند: ▫️#ابلیس به لشکریانش م
💠 اولین لازمه اجتماعی عُجب: استمرار جهالت و جهل مرکب 🔺به نظرم رو باید به عنوان یک بهش نگاه کرد، نه صرفا یک که معمولا همینجوری بهش نگاه میشه 🔺 از بیماری عجب، چیزی است که کمتر بهش توجه کردیم، چیزی است که کمتر به نتایج و ش پرداختیم و امروز لازم و ضروری است که بهش توجه کنیم. 🔺گفتیم کسی که گرفتار این بیماری شده، فکر میکنه خودش هست و بقیه اشتباه میکنن، احتمال نمیده خب ممکنه من اشتباه کنم و بقیه درست بگن 🔺لذا یکی از نتایج این نگاه اینه که این شخص عملا گرفتار میمونه. در واقع این شخص فکر میکنه میدونه اما در واقع دچار جهل شده و داره اشتباه میکنه 🔺وقتى كسى در عمل دچار شد و بدون سالم، از سر افراط تلاش میکنه و کارش رو میخواد پیش ببره و خودش رو يك سر و گردن از ديگران برتر مى‌بينه، 🔺این شخص هرگز به و كار خود نمى‌پردازد لذا در مى‌كوشه و بر آن پاى مى‌فشارد و همچنان در كمند آن بیماری خواهد ماند. 🔺به خاطر همین است که امام هادی(ع) میفرمایند: العُجبُ صارِفٌ عَن طَلَبِ العِلمِ‌، داعٍ إلَى التَّخَبُّطِ فِي الجَهلِ‌. یعنی کسی که دچار عجب و خوشبينی است، عملا خودش رو از طلب بازداشته و خودش رو و نادانی کرده. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍