🏴 شهادت حضرت محسن علیهالسلام در قرآن
مفضّل به محضر امام صادق علیهالسلام عرضه داشت: سؤالی بپرسم؟ فرمودند: بپرس. گفت:
⭕️ مولای من! در مورد آیه: "وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ، بِأَيِ ذَنْبٍ قُتِلَتْ" (روز قیامت دربارهی آن جنینِ دفن شده سؤال میشود که به چه گناهی کشته شده است؛ سوره تکویر، آیات ۸ و ۹) چه میفرمائید؟
🔹حضرت فرمودند: ای مفضّل! عامه میگویند آن آیه در مورد تمام جنینهایی است که مظلومانه کشته شدهاند! مفضل گفت: بله مولای من! اکثرشان همین گونه میگویند.
⚠️ حضرت فرمودند: وای بر آنان! چگونه شامل آنان میشود حال اینکه آن آیه در قرآن فقط مخصوص ما اهلبیت است و آن جنین، #محسن علیهالسلام است، چون از ماست؛ پس هرکه چیزی غیر از این گفت، تکذیبش کنید.
💠 «قَالَ الْمُفَضَّلُ للصّادِق علیهالسلام: يَا مَوْلَايَ أَسْأَلُ؟ قَالَ عَلَیْهِالسّلَامُ اسْأَلْ! قَالَ: يَا مَوْلَايَ! "وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ بِأَيِ ذَنْبٍ قُتِلَتْ؟". قَالَ عَلَیْهِالسّلَامُ: يَا مُفَضَّلُ! تَقُولُ الْعَامَّةُ إِنَّهَا فِي كُلِّ جَنِينٍ مِنْ أَوْلَادِ النَّاسِ يُقْتَلُ مَظْلُوماً! قَالَ الْمُفَضَّلُ: نَعَمْ، يَا مَوْلَايَ! هَكَذَا يَقُولُ أَكْثَرُهُمْ. قَالَ: وَيْلَهُمْ، مِنْ أَيْنَ لَهُمْ هَذِهِ الْآيَةُ؟ هِيَ لَنَا خَاصَّةً فِي الْكِتَابِ وَ هِيَ مُحَسِّنٌ عَلَيْهِ السَّلَامُ لِأَنَّهُ مِنَّا! فَمَنْ قَالَ غَيْرَ هَذَا فَكَذِّبُوه.»
📜 الهداية الكبرى (خصیبی) ص۴١٧
بحارالانوار (علامه مجلسی) ج۵٣، ص٢٣
{ @AyatollahBahrololom }
🚩 چرا مأمون لعنةاللهعلیه، حضرت امام رضا علیهالسلام را به شهادت رسانید؟
ابن بابویه از احمد بن علی روایت کرده است که گفت: از ابوالصلت هروی پرسیدم که چگونه مأمون راضی شد به قتل حضرت #امام_رضا علیهالسلام، با آن اکرام و محبّتی که نسبت به او اظهار میکرد و ایشان را ولیعهد خود گردانیده بود؟!
أباصلت گفت: «مأمون برای آن حضرت را گرامی میداشت که فضیلت و بزرگواری او را میدانست؛ ولایت عهدی را به او تفویض کرد، برای آنکه مردم آن حضرت را چنان بشناسند که راغب است بسوی دنیا و محبّت او از دلهای مردم کم شود! چون دید که این کار، باعث زیادتیِ محبّت و اخلاص مردم شد، علمای جمیع فِرَق را از یهود و نصارا و مجوس و صائبیان و براهمه و ملحدان و دهریان و علمای جمیع فرق مسلمان را جمع کرد که با آن حضرت مباحثه و مناظره نمایند، شاید که بر او غالب شوند و در اعتقاد مردم نسبت به آن حضرت فتوری به هم رسد؛ و این تدبیر نیز بر خلاف مقصود او نتیجه داد، همگی آنها مغلوب آن حضرت گردیدند و اقرار به فضیلت و جلالت او نمودند!
حضرت مکرّر اظهار میفرمود خلافت حقّ ماست و ما از دیگران به امامت سزاوارتریم؛ و بدگویان، این سخن را به آن ملعون میرسانیدند؛ به این سبب خشم و حسد بر او غالب شده، حضرت مدارا با او نمیکرد و مداهنه در حقّ او نمینمود و در اکثر احوال، سخنان درشت در روی او میگفت و موجب مزید حِقد و کینۀ او میگردید؛ به این سبب به قتل آن بزرگوار راضی شد و به زهرِ غَدر، آن حضرت را شهید کرد.
📜 جلاء العیون (علامهمجلسی)، ص۹۳۷
🏴 السلام علىٰ غریب الغرباء...
{ @AyatollahBahrololom }
🚩 سالروز شهادت غریبانهی امام رئوف حضرت علی بن موسی الرّضا صلواتاللهعلیه را به محضر مقدّس حضرت ولیّعصر عجّلاللهتعالیفرجهالشریف و همهی شیعیان و منتظران تسلیت عرض مینمائیم.
حضرت #امام_رضا علیهالسلام فرمودند:
🔹هرگاه گرفتاریها و مشکلات به شما روی آورد، به وسیلهی ما از خدا کمک بخواهید.
💠 «عن الرضا عليهالسلام قال: إذا نزلت بكم شدة فاستعينوا بنا على الله.»
📜 تفسیر العیاشی، ج۲، ص۴۲
بحارالانوار (علامهمجلسی)، ج۹۱، ص۵
{ @AyatollahBahrololom }
⭕️ اصلِ پهن شدن بساط ظلم و جور در حقّ اهلبیت علیهم السلام، چه ایامی است؟
مفضّل از امام صادق صلوات الله علیه روایت میکند که فرمودند:
🏴 روزی به سختی واقعه کربلا نیست، مگر روز #سقیفه و آتش زدن درب خانه امیرالمؤمنین و فاطمه و حسن و حسین و زینب و امّکلثوم (صلوات الله علیهم) و فضّه و #شهادت_محسن (سلام الله علیه) با لگد، که برای ما (از واقعهی عاشورا) عظیمتر و تلختر است؛
⚠️ زیرا آن روز، اصل پهن شدن این بساط (ظلم و جور) است...
💠 «قالَ الصّادقُ علیه السلام: لَا كَيَوْمِ مِحْنَتِنَا بِكَرْبَلَا وَ إِنْ كَانَ كَيَوْمِ السَّقِيفَةِ وَ إِحْرَاقِ الْبَابِ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ زَيْنَبَ وَ أُمِّ كُلْثُومٍ وَ فِضَّةَ وَ قَتْلِ مُحَسِّنٍ بِالرَّفْسَةِ لَأَعْظَمُ وَ أَمَرُّ لِأَنَّهُ أَصْلُ يَوْمِ الْفِرَاشِ.»
📜 مأساة الزهراء عليهاالسلام (مرحوم علامه سید جعفر مرتضی العاملی) ج۲، ص۶۲
{ @AyatollahBahrololom }
23.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌎 ادیان در زمان ظهور...
⚠️ وضعیت صوفیه در زمان
حضرت حجت ارواحنافداه
🎙بخشی از بیانات: آیت الله
سید محمود بحرالعلوم میردامادی دامظله
🗓 اصفهان | رمضان المبارک ۱۴۴۵ هـ.ق
#کلیپ_تصویری
{ @AyatollahBahrololom }
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
▪️العلّة المبقية للدِّين
✍🏻 الولاية و الإمامة هما العلّة المبقية للدِّين المُبين، و الشارحة و المبيّنة لشريعة خاتم المرسلين صلی الله علیه و آله، و هي الجزء الأخير من العلّة التامّة لفلاح البشر.
الولاية و الإمامة شرط قبول التوحيد و الأعمال الصالحة.
فعندما ندقّق في آياتٍ كقوله تعالى: {فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ} و {الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ} و {إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ} و روايات مثل: «بشروطها وأنا من شروطها» فسنصل إلى هذه النتيجة وهي أنّه لولا اعتقادنا بالولاية و الإمامة لما كنّا أهل عبادة و لما كنّا من المعتقدين حقّاً بالتوحيد والنبوّة.
بناءً على هذا، يجب على الجميع أن يصحوا من غفلتهم عن هذا الأصل و عدم معرفتهم هذا الأمر المهمّ.
📘 آفاق الولاية في فقه الإمامة (المجلد الأول، ص۱۶۱)
لسماحة آیة الله السید محمود بحرالعلوم المیردامادی دامظله
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
▪️علت مبقیه دین
✍🏻 ولایت و امامت، اصلی است که بقاء اصول دیگر دین، در جامعۀ بشری بدان بستگی دارد.
ولایت و امامت، علّت مبقیّۀ دین مبین و شارح و مبیّن شریعت خاتم المرسلین صلی الله علیه و آله و سلم و برای فلاح بشریّت، جزء اخیر از علّت تامّه است.
ولایت و امامت شرط قبول توحید و اعمال صالحه است، وقتی ما در آیاتی مثل «في بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ» و «الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» و «إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» و روایاتی مثل «بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا» توجّه میکنیم، به این نتیجه میرسیم که اگر ولایت و امامت اعتقاد ما نباشد ما اهل عبادت نبوده، به توحید و رسالت راستین بیعقیدهایم.
بر این اساس همگان باید از بیتوجّهی نسبت به این اصل و از عدم شناخت این مهم، انذار شوند.
📘 آفاق الولاية في فقه الإمامة (جلد اول، ص۱۹۹)
دروس و مباحث آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی دامظله
{ @AyatollahBahrololom }