eitaa logo
آیت الله بحرالعلوم میردامادی
1.2هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
614 ویدیو
64 فایل
.:.. رسانه نشر آثار علمی و تبلیغی ..:. ـــــــــــــــــــــــــ ارتباط با ادمین: @daftar_qom 🌐 لینک شبکه‌های مجازی👇 https://zil.ink/ayatollahbahrololom
مشاهده در ایتا
دانلود
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ▪️المادّي أو منكر الخالق ✍🏻 أيستطيع الإنسان أن ينكر خالقه وموجده من العدم؟ أو ليست فطرة الإنسان إلهيّة؟ ألَم يقُل الإنسان {بَلَى} لربوبيّة الخالق يوم قال له: {أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ}؟ المادّي أو منكر الخالق قد يقال: لماذا إذن نواجه في المجتمع أشخاصاً منكرين للحَقّ ومنحرفين عن الصراط المستقيم؟ الجواب: أنّ غبار الأهواء وظلمات الذنوب تؤدّي إلى دَسّ الفطرة وإضعاف صوتها الملبّي لله تعالى وإخماده. 📘 آفاق الولاية في فقه الإمامة (المجلد الأول، ص۱۱۸) لسماحة آیة الله السید محمود بحرالعلوم المیردامادی دام‌ظله ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▪️ماتریالیست یا منکر خدا ✍🏻 مگر انسان می‌تواند منکر خالق و آفرینندۀ جهان بشود؟ مگر خمیر مایۀ انسان خدائی نیست؟ مگر انسان روز «الست» به ربوبیّت خالق «بلی» نگفته است؟ پس چرا؟ پس چرا ما به افرادی که حق را انکار می‌کنند و از جادّۀ مستقیم منحرف شده‌اند، مواجه می‌شویم؟ پاسخ: گرد و غبار هوی و هوس و تاریکی ظلم و گناه، چراغ فطرت انسان را به خاموشی سوق می‌دهد و ندای درون بشر را که «لبیک» گوئی به خدا است، به ضعف و ناتوانی می‌کشاند. 📘 آفاق الولاية في فقه الإمامة (جلد اول، ص۱۳۰) دروس و مباحث آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی دام‌ظله { @AyatollahBahrololom }
❗️حوزوی و تصوّف! اخیراً بعضی آخوندها، نادان و بی‌توجّه، اینها متمایل به این مسائل شدند، البته در گذشته نیز ما سراغ داریم. 🔺مرحوم آیت الله زند کرمانی رضوان الله علیه، اصفهان بودند. به غروی که در اصفهان بود فرموده بودند: این پیشنهادی که به تو شد در تبلیغ وهابیت، اول به من شد و این پولی که برای تو می‌آید، بنا بود برای من بیاید، ولی من از خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله خجالت کشیدم، من از امیرالمؤمنین علیه السلام خجالت کشیدم که از وهابیت تبلیغ کنم. ⭕️ آن‌هایی که آگاهی دارند می‌دانند غروی چه انحرافاتی داشت. 🎙آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی دام ظله { @AyatollahBahrololom }
بهرحال در حوزه بعضی میل به پیدا کردند! ⚠️حوزوی و تصوّف! تعجب می‌کنم. حوزوی و دنبال‌روی از مخالفین اهل‌بیت علیهم السلام که در روایت است که فرمودند: اگر از دوستان ماست چگونه می‌رود در پی عقوق ما؟ اگر حقوق ما را قبول دارد، حق ما را قبول دارد، ما را حق می‌داند، چگونه عاق ما می‌شود؟ ⛔️صوفیه اگر چه اسمشان را عوض می‌کنند به نام ، اینها عاق اهل‌بیت علیهم صلوات الله هستند. 🎙آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی دام ظله { @AyatollahBahrololom }
💠 مرحوم حضرت آیت الله مرعشی نجفی رضوان الله علیه در تعلیقات خود بر کتاب احقاق الحق شهید نور الله شوشتری رضوان الله علیه در رابطه با جریان تصوف می‌نویسد: 👈 از نظر من مصیبت صوفیان برای اسلام، از بزرگ‌ترین مصائب است؛ زیرا ارکان اسلام را منهدم ساخت و بنیان آنرا تَرَک داد. پس از جستجوی عمیق و گردش در میدان‌های کلمات آنان و اطلاع از مطالب مخفی آنان و یافتن رازهای پوشیده آنان در پی دیدار با سران فرقه‌های تصوف، بر من روشن شد که این درد، از راهبان نصارا به دین اسلام سرایت کرده و گروهی از عامه (اهل تسنن) مانند: حسن بصری و شبلی و معروف و طاووس و زهری و جنید و دیگران آن را گرفتند، سپس از آنان به شیعه سرایت کرد تا اینکه کارشان بالا گرفت و پرچم‌هایشان برافراشته شد، به گونه‌ای که از اساس دین سنگی را روی سنگ باقی نگذاشتند. ⭕️ آنان نصوص کتاب و سنت را تاویل کردند و با احکام فطری عقلی مخالفت نمودند و به و حتی موجود ملتزم شدند و در عبادت وجهه گرفتند و بر اوراد آکنده از و اباطیل که رؤسای آن‌ها می‌ساختند، مداومت کردند و به چیزی پایبند گردیدند که آن را ذکر خفی قلبی می‌نامیدند و از سمت راست قلب شروع می‌شد و به سمت چپ خاتمه می‌یافت. گاهی آن را سفر از حق به خلق می‌نامیدند و گاهی نزول از قوس صعودی به قوس نزولی، و بالکعس که از آن به عنوان سفر از خلق به حق و عروج از قوس نزولی به قوس صعودی تعبیر کرده‌اند، خدا به داد این شیادان برسد، پس چرندیات خود را به فقه سرایت دادند، همچنین در مبحث نیت و غیر آن و دیدم بعضی از مرشدان آنان را که اشعار مغربی را از روی دیوانش می‌خواندند و گریه می‌کردند و به آن اعتنا می‌کردند همچون اعتنایی که به آیات قرآن کریم می‌شود، جای تاسف است برای قومی، کسانی که قرآن شریف را ترک کنند و دعاهای صحیفه کامله سجادیه را که زبور آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین و سخنان موالی و سروران امامان علیهم السلام را و مشغول شوند به امثال کتاب مغربی و … و دیدم یکی از آنان را که دعوی فضل داشت و از برخی سخنان که به ائمه هدی علیهم السلام نسبت داده شده، برای ترویج مسلک خود استفاده می‌کند مانند: 🔸«لنا مع الله حالات فیها هو نحن و نحن هو» یعنی برای ما با خدا حالاتی است که در آن حالات او ما هستیم و ما او. و این بی‌نوا در علم و تتبع و تحقیق و ضبط نمی‌دانست که کتاب مصباح الشریعة و مانند آن که چنین سخنان منکری در آن‌ها جمع شده، ساخته ایادی صوفیان اعصار گذشته است که برای ما به ارث مانده است. 🔹شیوع تصوف و ساختن خانقاه‌ها در قرن چهارم بود. بعضی از مرشدین آن قرن، وقتی تفنن متکلمین را در عقاید دیدند، از فلسفه فیثاغورث و پیروان او در الهیات، قواعدی را اقتباس نمودند و از لاهوتیات اهل کتاب و بت پرستان، جمله‌هایی را گرفتند و آن جملات را به لباس اسلام در آوردند و به علم خاصی تبدیل نمودند که آن علم را علم تصوف یا حقیقت یا باطن یا فقر یا فنا یا کشف و شهود نامیدند. و در این زمینه کتاب‌ها و رساله‌ها نوشتند و این وضع همچنان ادامه داشت تا آنکه قرن پنجم و قرن‌های بعدی فرا رسید و برخی از زیرکان اهل تصوف میدان وسیعی را آماده یافتند تا به اسم ولایت و غوثیه و قطبیه و دعوی تصرف در ملکوت با قوه قدسیه، چه رسد به ناسوت، در میان جاهلان، مقام شامخی همچون مقام نبوت و حتی الوهیت به دست آورند. ⚠️آنان با مقالاتی مبنی بر تاویلات مزخرف و کشف خیالی و رویاها و اوهام، فلسفه تصوف را توسعه دادند و کتاب‌های پیاپی بسیاری مانند کتاب تعرف و دلالت و نصوص و شروح آن و نفحات و رشحات و مکاشفات و انسان کامل و العوارف و المعارف و التاویلات و غیره که پر از حکایت‌های دروغ و قضایای کاملا بی‌معناست، نوشتند. وقتی کالای آنان بازار پیدا کرد و نامشان مشهور شد و بازارشان گرم گردید، به فرقه‌ها و دسته‌های مختلف تقسیم شدند و عوام وسفلگان را با «الطرق الی الله بعدد انفاس الخلایق» اغفال کردند و برای هر فرقه‌ای که از دیگران متمایز گردند، علامتهایی را قرار دادند... خداوند ما و شما را از فریب کاری‌های بافندگان و و حفظ کند و ما و شما را از کسانی قرار دهد که به آستانه اهل بیت پیامبر خدا صلوات الله علیهم اجمعین روی می‌آورند و کسی را جز آنان نمی‌شناسند. آمین آمین. 📜 احقاق الحق، تالیف نور الله تستری با تعلیقات آیت الله مرعشی، جلد۱، صفحه۱۸۲ - ۱۸۵ { @AyatollahBahrololom }
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ رضاخان و شعائر 🕌 حوزه از روضه است... 🎙بخشی از بیانات: آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی دام‌ظله 🗓 قم مقدسه | ذی‌الحجه ۱۴۴۵ هـ.ق { @AyatollahBahrololom }
▪️اَللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَالِهِ وَغَیْبَةَ وَلِیِّنا وَکَثْرَةَ عَدُوِّنا وَقِلَّةَ عَدَدِنا وَشِدّةَ الْفِتَنِ بِنا... { @AyatollahBahrololom }
🏴 شهادت جانسوز حضرت زین‌العابدین امام سجّاد صلوات‌الله‌علیه را به محضر مقدّس حضرت ولیّ‌عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و همۀ شیعیان و منتظران تسلیت عرض می‌نمائیم. حضرت علیه‌السلام پس از بازگشت از سفر اسارت کوفه و شام، برای اهل مدینه خطبه‌ای خواندند و در فرازی از آن فرمودند: 🚩 به خدا قسم اگر رسول خدا صلّى‌الله‌عليه‌و‌آله به جاى آن همه وصایا و سفارشاتى كه درباره رعایت حقّ ما به این امّت فرمود، سفارش به جنگ و کشتار ما می‌نمود، زيادتر از آنچه (از ظلم و ستم که در کربلا و کوفه و شام) با ما کردند، نمی‌توانستند انجام دهند! 💠 «والله لو أن النبي تقدم إليهم في قتالنا كما تقدم إليهم في الوصاءة بنا لما ازدادوا على ما فعلوا بنا.» 📜 بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج۴۵، ص۱۴۹ 🔥 اللّهمّ العن الجبت والطّاغوت { @AyatollahBahrololom }
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⛔️ لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا... خدا کند ورق روزگار برگردد امید مردم چشم انتظار برگردد 🤲 المستغاث بک یا صاحب الزمان { @AyatollahBahrololom }
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام صادق صلوات‌الله‌علیه فرمودند: ⭕️ بهترین زمانى كه بندگان، به خداوند نزديكتر می‌شوند و خدا از ايشان راضى است، زمانيست كه حجت خدا از ميان آنها مفقود شود و آشكار نگردد و جاى او را هم ندانند و از طرفى نیز معتقد باشند كه حجت و پیمان و ميثاق خداوند باطل نگشته و از ميان نرفته است، در آن حال در هر صبح و شام به انتظار فرج باشيد. 💠 أقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعِبَادُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَرْضَى مَا يَكُونُ عَنْهُمْ إِذَا افْتَقَدُوا حُجَّةَ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ وَ لَمْ يَظْهَرْ لَهُمْ وَ لَمْ يَعْلَمُوا بِمَكَانِهِ وَ هُمْ فِي ذَلِكَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ لَمْ تَبْطُلْ حُجَّةُ اللَّهِ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ لَا مِيثَاقُهُ فَعِنْدَهَا فَتَوَقَّعُوا الْفَرَجَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً. 📜 الکافی، ج۱، ص۳۳۳ { @AyatollahBahrololom }
🌍 ندای فرشته‌ی الهی از آغاز تا طلوع فجر حضرت عبدالعظيم حسنى از ابراهيم بن أبى‌محمود روايت كرده است كه گوید: به حضرت امام رضا صلوات الله علیه عرض کردم: یابن رسول الله! درباره حدیثی که عامّه از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل می‌کنند که حضرت فرموده‌اند: "خداوند متعال در هر شب جمعه به آسمانِ دنیا، نزول اجلال می‌نماید!!" چه می‌فرمائید؟ ⭕️ حضرت فرمودند: خدا لعنت کند تحریف کنندگان سخن ما را! به خدا سوگند، رسول خدا صلّی الله علیه و آله چنین سخنی نفرموده‌اند؛ ایشان فرمودند: همانا خداوند تبارک و تعالى در ثلث آخر هر شب و از ابتدای شب هر شب جمعه، فرشته‏‌اى را به آسمان دنیا فرو می‌فرستد و او را مأمور مى‌سازد که ندا كند: 🔹 آيا كسى هست كه درخواستی داشته باشد تا به او عطا كنم؟ 🔸 آيا كسى هست كه توبه كند تا توبه‌اش را بپذيرم؟ 🔹 آيا كسى هست كه درخواست آمرزش و مغفرت نمايد تا او را ببخشم و از گناهانش درگذرم؟ 🔸 اى آنكه خواهان خير و در پی نيكی‌ها هستى، به سوى ما رو کن! 🔹 و اى كسى كه از پى نابكارى و شرّ می‌روى، از آن دست بردار! و اين ندا همچنان تكرار مى‌شود تا هنگامى كه فجر طلوع کند (اذان صبح)، و وقتی فجر طلوع کرد، آن فرشته به جايگاه خود در ملكوت آسمان باز مى‌گردد. اين حديث را پدرم از جدّم از پدرانش علیهم‌السلام از رسول خدا صلّى الله عليه و آله براى من نقل كرده است. 💠 «روی عبد العظيم بن عبد الله الحسني عن إبراهيم بن أبي محمود قال: قلت للرضا عليه‌السلام يا ابن رسول الله ما تقول في الحديث الذي يرويه الناس عن رسول الله صلى‌الله‌عليه‌وآله أنه قال: إن الله تبارك وتعالى ينزل في كل ليلة جمعة إلى السماء الدنيا؟ فقال عليه‌السلام: لعن الله المحرفين الكلم عن واضعه والله ما قال رسول الله صلى‌الله‌عليه‌وآله ذلك إنما قال عليه‌السلام: إن الله تبارك وتعالى ينزل ملكا إلى السماء الدنيا كل ليلة في الثلث الأخير وليلة الجمعة في أول الليل فيأمره فينادي هل من سائل فأعطيه؟ هل من تائب فأتوب عليه؟ هل من مستغفر فأغفر له؟ يا طالب الخير أقبل ويا طالب الشر أقصر فلا يزال ينادي حتى يطلع الفجر فإذا طلع الفجر عاد إلى محله من ملكوت السماء حدثني بذلك أبي عن جدي عن آبائه عن رسول الله صلى‌الله‌عليه‌وآله.» 📜 من لايحضره الفقيه (شیخ صدوق)، ج‏۱، ص۴۲۱ عدّة الدّاعی (ابن فهد حلّی)، ص۴۸ 🤲🏻 اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج { @AyatollahBahrololom }
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕌 خداوند متعال به زوّار امام حسین علیه‌السلام مباهات می‌کند... ▫️ذَریح مُحاربی گوید: به محضر امام صادق صلوات الله علیه عرضه داشتم آنچه را که از خویشان و فرزندانم دیده‌ام وقتی که به آنان از خیر و خوبی‌های رفتن به زیارت امام حسین علیه‌السلام خبر می‌دهم و مرا تکذیب می‌کنند و می‌گویند تو بر جعفر بن محمّد (علیهماالسلام) دروغ می‌بندی! حضرت فرمودند: 🔹ای ذریح، مردم را رها کن تا به هر سو که می‌خواهند بروند! به خدا قسم که خداوند متعال به وجود زائران و رهسپارانِ به سوی حسین علیه‌السلام بر ملائکه‌ی مقرّبین و حاملینِ عرش خود مباهات می‌کند و به آنان می‌فرماید: آیا زوّار مزار حسین (علیه‌السلام) را نمی‌بینید که از روی اشتیاق به او و فاطمه (سلام الله علیها) به سویش می‌آیند؟ به عزّت و جلالت و عظمتم سوگند که کرامت خویش را بر ایشان واجب می‌کنم و آنان را به بهشتی که برای اولیاء و انبیاء و رسولانم آماده کرده‌ام، داخل خواهم نمود... 💠 «عَنْ ذَرِيحٍ الْمُحَارِبِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام مَا أَلْقَى مِنْ قَوْمِي وَ مِنْ بَنِيَّ إِذَا أَنَا أَخْبَرْتُهُمْ بِمَا فِي إِتْيَانِ قَبْرِ الْحُسَيْنِ علیه السلام مِنَ الْخَيْرِ إِنَّهُمْ يُكَذِّبُونِّي وَ يَقُولُونَ إِنَّكَ تَكْذِبُ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ يَا ذَرِيحُ دَعِ النَّاسَ يَذْهَبُونَ حَيْثُ شَاءُوا وَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَيُبَاهِي بِزَائِرِ الْحُسَيْنِ وَ الْوَافِدُ يَفِدُهُ الْمَلَائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ وَ حَمَلَةُ عَرْشِهِ حَتَّى إِنَّهُ لَيَقُولُ لَهُمْ وَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُبَاهِي‏ بِزَائِرِ الْحُسَيْنِ وَ الْوَافِدِ إِلَيْهِ‏ الْمَلَائِكَةَ الْمُقَرَّبِينَ وَ حَمَلَةَ عَرْشِهِ فَيَقُولُ لَهُمْ أَ مَا تَرَوْنَ زُوَّارَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ أَتَوْهُ شَوْقاً إِلَيْهِ وَ إِلَى فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ أَمَا وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي وَ عَظَمَتِي لَأُوجِبَنَّ لَهُمْ كَرَامَتِي وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّتِيَ الَّتِي أَعْدَدْتُهَا لِأَوْلِيَائِي وَ لِأَنْبِيَائِي وَ رُسُلِي‏...» 📜 كامل الزّيارات (ابن قولویه) ص۱۴۳ وسائل الشيعة (شیخ حرعاملی) ج۱۴، ص۴۹۷ بحارالانوار (علامه مجلسی) ج۹۸، ص۷۵ { @AyatollahBahrololom }
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📿 خود را محروم نکنیم 🔺تو نماز نخوانی مهم نیست، نخوان! 🎙بخشی از بیانات: آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی دام‌ظله 🗓 اصفهان | رمضان المبارک ۱۴۴۵ هـ.ق { @AyatollahBahrololom }
⭕️ سفر کربلا را تفریحی نروید! مفضّل گوید: امام صادق علیه‌السلام به من فرمودند: 🕌 به زيارت برويد، بهتر است از اينکه به زيارت نرويد و زيارت نرويد، بهتر است از اينکه به زيارت برويد! راوى گويد عرض کردم: (با این کلام پیچیده و سنگین) کمرم را شکستيد! حضرت فرمودند: 🚩 به خدا قسم اگر يکى از شما بر سر قبر پدرش برود، غمگين و اندوهناک مى‌رود؛ ولى به زيارت قبر مطهّر امام حسین علیه‌السلام که می‌رويد، با خود سفره‌های (رنگارنگ) غذا می‌بريد! هرگز (این گونه به زیارت نروید) تا اینکه با حالى افسرده و حزين، آن حضرت را زیارت کنید! 💠 «قال ع: تزورون خير من أن لا تزورون ولا تزورون خير من أن تزورون! قال قلت: قطعت ظهري! قال: تالله إن أحدكم ليذهب إلى قبر أبيه كئيبا حزينا وتأتونه أنتم بالسفر كلا حتى تأتونه شعثا غبرا.» 📜 کامل الزیارات (ابن‌قولویه)، ص۱۴۲ { @AyatollahBahrololom }
🕌 ثواب انفاق کمک هزینۀ زیارت امام حسین علیه‌السلام ابن سنان گوید: به حضرت امام صادق علیه‌السلام عرض کردم: پدر بزرگوارتان دربارۀ حج می‌فرمودند: در مقابل هر درهمی که شخص در راه حج انفاق می‌کند، هزار درهم منظور می‌شود؛ حال بفرمائید چه اجر و ثوابی است برای کسی که در راه زیارت پدرتان امام حسین علیه‌السلام انفاق نماید؟ حضرت فرمودند: 🚩 ای ابن سنان! در برابر هر درهمی که شخص در این راه انفاق کند، هزار هزار... (و همین طور شمردند تا به ده هزار رسید) برابر محاسبه می‌گردد و به همین مقدار درجاتش را بالا می‌برند و رضایت خدای تعالی برایش بهتر از اینهاست و دعای پیامبر و امیرالمؤمنین و دیگر ائمه علیهم‌السلام برایش بهتر از این ثواب‌هاست! 📜 کامل الزیارات، ج۱، ص۱۲۸ وسائل الشیعة، ج۱۰، ص۳۷۶ { @AyatollahBahrololom }
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ ▪️وجه تشبيه الإمام عليّ علیه‌السلام بسورة الإخلاص ✍🏻 إنّ تخصيص التشبيه بقل هو الله أحد فيه بعد روم التنبيه على قصيا الجلالة وأقصى المنزلة رعاية الانطباق على حال عليّ بن أبي طالب صلوات الله عليه في درجة الإخلاص لله سبحانه، ومعرفة حقائق التوحيد، فهو علیه السلام ينطق بلسان حاله بما تنطق به قل هو الله أحد بلسان ألفاظها، ولسان الحال أفصح، وبيانه أبلغ 📘 آفاق الولاية في فقه الإمامة (المجلد الأول، ص۱۳۸) لسماحة آیة الله السید محمود بحرالعلوم المیردامادی دام‌ظله ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ▪️وجه تشبیه امیرالمومنین علیه‌السلام به سوره توحید ✍🏻 سؤال این است که به چه مناسبت علی علیه السلام به این سوره تشبیه شده؟ و چگونه این تشبیه مخصوص ایشان گشته؟ در پاسخ باید گفت: حالِ علی علیه السلام در اخلاص برای خدای متعال و معرفت (آنحضرت) نسبت به حقایق توحید، گویای همان چیزی است که سورۀ «قُلْ هُوَاللَّهُ أَحَد» آن را بیان می‌کند، و علی علیه السلام مظهر حق و مجسّم اخلاص و همانند «قُلْ هُوَاللَّهُ أَحَد» جامع معارف الهیّه و مخالف شرک می‌باشند، به این دلیل علی علیه السلام به سورۀ توحید تشبیه شده‌اند. آری! علی علیه السلام با سیره و روش خویش و با لسان حال به معارفی که در «قُلْ هُوَاللَّهُ أَحَد» مندرج است گویا هستند و زبان حال، فصیح‌تر و رساتر از به کار بردن الفاظ است. 📘 آفاق الولاية في فقه الإمامة (جلد اول، ص۱۷۴) دروس و مباحث آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی دام‌ظله { @AyatollahBahrololom }
🚩 آجرک الله یا صاحب الزّمان 🏴 شهر شام و ملاءِ عام و کف و خنده و دشنام و گروهی به لبِ بام و به رُخ نَنگ و به کف سنگ و به تن جامه‌ی گلرنگ، گرفتند ره آل‌ِعلی تنگ، تو گویی همه دارند سرِجنگ، هم‌آواز و هم‌آهنگ شده دشمن دادار، پر از کینه‌ی پیغمبر مختار و علی حیدرکرّار، به آزارِ دلِ عترتِ اطهار، همه عید گرفتند به قتلِ پسرِ فاطمه آن سیّدِ ابرار، شده شهر چراغانی و مردم همه در رقص و غزلخوانی و شادی، که ببینند سرِ نیزه سرِ پاکِ امامِ شهدا را. 🚩 درِ دروازه‌ی ساعات خبر بود، خبر بود که بر نیزه یکی مِهرِ فروزنده و هفتاد قمر بود، به روی همه از ضربتِ سنگ و دَم شمشیر، اثر بود، چه سرهای غریبی که روان بر رُخشان اشکِ بصر بود، سر یوسفِ زهرا، سر عباسِ دلاور، سر قاسم، سر اکبر، سر عون و سر جعفر، سر عبدالله و اصغر، سر زیبای بنی‌هاشم و انصار، سر مسلم و جون و وهب و عابس و ضرغامه و یحیا و زهیر و دگر انصار، که هر سر به سر نیزه همان وجه خدا بود، چو پروانه در اطرافِ امام شهدا بود، به لب داشت همی ذکرِ خدا را. 🏴 در اطراف سرِ خون خدا، خیلِ رسل یکسره در ولوله بودند، زن و مرد همه گرم کف و هلهله بودند، نوامیس خدا یکسره در سلسله بودند، فقط مردِ همه، آینه‌ی حُسن خدای ازلی بود، غبارش به رخ و چهرۀ او مشعلِ انوار جَلی بود، علی بن حسین بن علی بود، به گردن عوض شاخه‌ی گل حلقه‌ی غُل داشت، بپا داشت یکی چکمه‌ی گلگون، نه مگو چکمه‌ی گلگون و بگو پرده‌ای از خون، ز جراحات غُلِ جامعه و بر سرش از سنگ، نشان بود، لبش ذکر خدا داشت و چشمش به رخ یوسف زهرا نگران بود که می‌دید در آن سر، گل رخسارِ رسولِ دو سرا را. 🚩 در آن هجمه‌ی جمعیّت و آن مرحله گردید روان «سَهل» به سویش، به ادب داد سلامش، که در آن سلسله می‌دید بلندای مقامش، الفِ قامت او دال شده نزد امامش، پس از آن عرض نمود ای گُهرِ دُرجِ ولایت، مَهِ افلاک هدایت، همه عالم به فدایت، منم آن سهل که از زُمره‌ی انصارِ رسولم، که پر از دوستیِ عترت زهرای بتولم، چه شود گر کنی از لطف قبولم که دل مادرتان فاطمه را شاد کنم، بر پسر فاطمه امداد کنم، گفت به پاسخ شه ابرار، که ای آمده بر آل علی یار، اگر هست تو را درهم و دینار، بده زود به این کافرِ غدّار، که بر نیزه‌ی او هست سر یوسف زهرا، شود از دور و بر دختِ علی دور، که این قومِ ستمکار، تماشا نکنند عمه‌ی ما را. 🏴 کوچه‌ها بود پر از هجمه‌ی جمعیّت و وجد و شعف و عشرت و نه بین زنان عفّت و مردان شده دور از شرف و غیرت و بر لب همه تبریک، بسی جامه‌ی نو در بر و لبخندزنان با سر ریحانه‌ی پیغمبر اسلام، رسیدند به یک کوچه که این کوچه‌ همه قوم یهودند، همه دشمن پیغمبر و آل علی و فاطمه بودند، در آن لحظه ندا داد منادی که: ایا قوم یهود! آمده هنگامه‌ی شادی، سر فرزند علی بر سر نی، سنگِ ستم دست شما، هر چه توانید بگویید، بخندید و برقصید، بریزید به فرقِ سر زینب همه خاکستر و آرید کنون یاد خود از خیبر و گیرید همه دادِ خود از حیدر، و فرمان ز یزید آمده، مأمور به آزار بنی‌فاطمه کرده است شما را. 🚩 یهودانِ ستم‌پیشه چو این حکم شنیدند، گروهی به لب بام نشستند و گروهی به سوی کوچه دویدند، همه عربده مستانه کشیدند، سر یوسف زهرا به سر نیزه چو دیدند، ره جنگ گرفتند و به اولاد نبی کار بسی تنگ گرفتند، به دل ننگ گرفتند، به کف چنگ گرفتند، زنان از لب بام آتش و خاکستر و خاشاک فشاندند، به دشنام همه آتشِ بُغضِ جگر خویش نشاندند، ترانه عوضِ مرثیه خواندند، خدا را بگذارید بگویم، که یهودیه‌ای از بام نگاهش به سر نور دل فاطمه افتاد، که لب‌هاش به هم می‌خورَد و ذکر خدا گوید و بِگْرفت یکی سنگ، چنان بر لب فرزند رسول دو سرا زد، که سر از نیزه بیفتاد زمین، ریخت به هم ارض و سما را. 🏴 چه بگویم چه شده، این‌همه من سنگدل و نوکر بی‌شرم و حیایم چه کنم؟ شعله‌ی جان است به نایم، عجبا آه که انگار همان پشتِ در قصرِ یزیدم، نگهم مانده به ده تن که به یک‌سلسله بستند و همه حرمتشان را بشِکستند و بُوَد یک سرِ آن سلسله بر بازوی زینب، سر دیگر گرهش بسته به دست پسر خون خدا، حضرت سجّاد، همه چشم گشودند مگر کودکی از پای بیفتد، به سرش از ره بیداد بریزند و به کعب نی و سیلی بزنندش، نکند کس ز رَهِ مهر بلندش... چه بگویم؟ چه کنم؟ دست خودم نیست، خدا عفو کند «میثم» افتاده ز پا را. 📝استاد غلامرضا سازگار { @AyatollahBahrololom }