eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
154 ویدیو
76 فایل
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ❃ آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ❃ مدیر مسئول: @hamedshams ❃ معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ❃ ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 موضوع: ♦️ روش شناسی علوم انسانی محقق و علوم انسانی
📌 نسبت امتداد فلسفه اسلامی با روش 💢 فلسفه علمی است که در درباره موجود بما هو موجود بحث می کند که سنخ این مباحث غیر از «باید» می باشد و در عرصه روش هم بر محور برهان چرخ می زند. ⭕️ منظور از «باید» در این مبحث «باید» های اعتباری می باشد به عنوان نمونه مسائل علم فقه و بخش هایی از علوم انسانی جدید از این سنخ «باید» ها هستند. ⭕️ حال مسئله ای که وجود دارد این است که رابطه بین «باید»ها و گزاره های حقیقی فلسفی چیست؟ ⭕️ بعضی از اندیشوران بین باید ها و هست ها نمی توانند رابطه تولیدی را تصویر نمایند و عده برعکس این دیدگاه به رابطه تولیدی حکم داده اند که در این نوشته در مقام داوری نیستیم. ⭕️ با مشخص شدن تعریف فلسفه و رابطه هست و باید ، حال به سراغ معنای «امتداد» می رویم. اگر قائل شویم رابطه ی بین ایندو مورد ذکر شده وجود دارد ، «امتداد فلسفه» به این معناست که علوم انسانی جدید را از دل علم فلسفه تولید نمایم. ⭕️ اما اگر رابطه ی تولیدی را قبول نداشته باشیم در این صورت علوم انسانی را که عمدتا ایستاده بر مبانی پوزیتویستی و سبجکتیویسمی هستند، با مبانی فلسفی خود بازبینی کرده و مبانی صحیح اسلامی را جایگزین می کنیم که این را امتداد فلسفه می نامیم . ⭕️ در این صورت تولید «باید»های علوم انسانی با «علم فقه به معنای عام خود » و بر اساس روش صحیح فقاهت انجام می گیرد. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در حوزه روش شناسی 💢 نویسنده در ارتباط با نوشتن این کتاب می گوید: تجربه چندساله تدریس و تحقیق در گروه انسان شناسی دانشگاه واندربیلت همسو با نظرگاه کمابیش فلسفی ای که همواره دانشجویان و محققان را به آن حساس و تشویق کرده ام، زمینه ای فراهم کرد تا نگاهی نسبتا انعطاف پذیرتر و متأملانه تر به روش تحقیق بیندازم. ⭕️ کتاب حاضر روش های تحقیق را شیوه هایی برای نگریستن به جهان یا بودن در آن و مواجهه با مسائل پیشاروی انسان و معضلات فلسفی، اجتماعی، سیاسی و غیره می داند و بدین وسیله با تعریف های طبیعت گرایانه و ذات گرایانه مرسوم در روش شناسی علوم انسانی مخالفت می ورزد. این کتاب با بررسی بستر شکل گیری برخی از مهم ترین جریان های نظری و عملی در علوم انسانی معاصر و برجسته کردن سویه های هستی شناختی و معرفت شناختی آن ها، فهم متفاوتی از روش تحقیق و کاربرد معاصر آن به خواننده ارائه می دهد و می کوشد مواجهه او را با پدیده های اجتماعی در افقی وسیع تر میسر سازد. ⭕️ کتاب در یازده فصل تنظیم شده است که مجموعه ای است از گفتارها، مقاله ها و مطالب متنوع و البته مرتبط که در طول چند سال فراهم شده اند. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 موضوع: ▫️ تاملی بر نسبت فمینیسم با علوم انسانی ⭕️ با حضور ▫️استاد دکتر ابوالفضل اقبالی ⭕️ محور های دوره ▫️تطورات فمینیسم از جنبش اجتماعی تا نظریه معرفتی ▫️فلسفه و الهیات فمینیسم ▫️معرفت شناسی فمینیسم ▫️فلسفه اخلاق فمینیسم ▫️علوم اجتماعی فمینیسم ▫️فلسفه سیاسی فمینیسم ⭕️ هزینه شرکت در دوره ۵۰۰۰۰۰ ريال ⭕️ برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام http://yun.ir/gfr6x7 ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 موضوع: ▫️ تاملی بر نسبت فمینیسم با علوم انسانی ⭕
📌 ⭕️ استاد دکتر ابوالفضل اقبالی ▫️لیسانس علوم اجتماعی(پژوهشگری)دانشگاه علامه طباطبایی ▫️کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهد ▫️کارشناسی ارشد مطالعات زنان دانشگاه خوارزمی ▫️دکتری جامعه‌شناسی فرهنگی دانشگاه آزاد علوم تحقیقات دکتری علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران ⭕️ آثار ▫️مناقشات نظری ابن‌سینا و گیدنز پیرامون الگوی خانواده ▫️بازنمایی گفتمان های خانواده ▫️خوانش گفتمانی از مناقشات امر جنسی ▫️ساخت اجتماعی طلاق توافقی در ایران ▫️ روش‌شناسی بنیادین اندیشه فمینیستی ▫️بازنمایی عشق در موسیقی پاپ ایرانی ▫️الگوی خانواده مطلوب از منظر ابن‌سینا و ارزیابی آن از منظر اسلامی و فمینیستی ▫️ تحولات هویت جنسیتی بانوان مذهبی در ایران ▫️ هویت جنسیتی زنانه (زنانگی) در سیره حضرت زهرا (س) ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 موضوع: ▫️ تاملی بر نسبت فمینیسم با علوم انسانی ⭕
📌 تاریخچه تطورات فمینیسم 💢 وقتی اوراق تاریخ را مرور می کنیم ظلم به زن در تاریخ شرق و غرب به صورت های مختلف به چشم می خورد چه آن زمان که زن، در نوع حیوان صورت بندی می شد و چه بعد از انقلاب فرانسه که قوانین اروپا زن را از اغلب و اهم حقوق محروم می ساخت لذا جریان های ظهور کردند که خواستار پایان سرافکندگی تاریخی زن بودند. ⭕️ «فمینیسم» مفهومی برآمده از فرهنگ غربی علی الخصوص فرانسه می باشد که در قرن نوزدهم به جنبش های زنان که به دفاع از حقوق اساسی زنان بر اساس آرمان برابری و رهایی طلبی روشنگری پا در عرصه اجتماع نهاده بودند، اطلاق می شد‌. ⭕️ جنبش های فمینیسم در آغاز برای اعتراض به برخی نابرابری های اجتماعی و سیاسی شکل گرفت، اما با گذشت زمان به جریانی علمی ، فرهنگی نیز تبدیل شد؛ جریانی که بر اساس پایگاه روشنگری و مدرن به تحلیل نابرابری های زنان می پرداخت و راهبردهایی خاص مطرح می کرد . این جریان در درون خود گرایش های مختلف علمی ، فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی را جای داده است. ⭕️ البته این نکته حائز اهمیت است که بدانیم همه کسانی که صادقانه می گویند برای منافع زنان اهمیت قائل هستند، فمینیست نمی باشند . مساله مهم نحوه تفسیر این منافع است . کسی که منافع زنان را بر اساس نگرش سنتی به زن تفسیر می کند، در نظام اندیشه ای این تفکر فمینیست نیست. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در حوزه فمینیسم 💢 بسياری موج اول فمينيسم را در ارتباط با پيشرفت‌های فکری و اقتصادی قرن نوزدهم، به‌ويژه ليبراليسم و انقلاب صنعتی می دانند و بر اين نظر تاکيد دارند که انقلاب صنعتی با کشاندن کار به خارج از خانه و دادن اوقات فراغت به زنان طبقه متوسط، فرصت عملی شدن آن ايده را فراهم کرد. ⭕️ در واقع با انقلاب صنعتی جنبش بورژوازی غرب استثمار نيروی کار زنان و دختران جوان را در پيش گرفت و کار سخت و طاقت‌فرسا در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها را علاوه بر کار منزل به آن‌ها تحميل کرد. ⭕️ بايد عجله کنيم، چون به خانه که می رسيم، کارمان تازه آغاز می شود؛ چيزهای زيادی ما را فرا می خوانند، کاش ده تا دست داشتيم و به کارشان می گرفتيم. کودک را با نهايت مراقبت مي‌خوابانيم و همه چيز را برای آمدن تو آماده می کنيم: تو غذايت را می خوری و بی درنگ به رختخواب می روی، و تا روز بعد تن و بدن خود را می آسایی. اما ما! افسوس! خواب خوشی نخواهيم داشت، چون کودک بيدار می شود و گريه سر می دهد، و روز بعد، با دميدن سپيده‌دم، باز وقت کار در مزرعه است. ⭕️ کتاب حاضر با رويکردی علمی تاريخ جنبش فمينيستی را به تفصيل باز می گويد و ريشه‌های کهن آن را بازمی کاود. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 موضوع: ▫️ تاملی بر نسبت فمینیسم با علوم انسانی ⭕
📌 نگرشِ فمینیسم های لیبرال 💢 فمینیست های اولیه که از فردگرایی لیبرالی متاثر بودند، در قرن هیجدهم معتقد بودند سرشت زنانه و مردانه کاملا یکسان است و نقش جنسیت را، به رغم علوم زیست شناختی و تجربی، به کلی و به نحوی متعصبانه انکار می کردند . تاکید فمینیست های لیبرال بر برابری زنان با مردان از نظر قانونی و سیاسی است. ⭕️ سید ابراهیم حسینی ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در حوزه فمینیسم 💢 کتاب «کاوشی در فلسفه فمینیستی» مقدمه ای در دسترس برای مسائل محوری در فلسفه فمینیستی فراهم می کند. در عین حال، به ایرادات فعلی به فمینیسم پاسخ می‌دهد و استدلال می‌کند که در دنیای امروز بررسی تأثیر دوگانگی جنسیت‌ها مانند همیشه قانع‌کننده است. ⭕️ بنابراین، دیدگاه های فمینیستی سهمی حیاتی در حال و آینده فلسفه دارد. نویسنده رابین می شات همچنین دیدگاهی بدیع در مورد اخلاق فمینیستی بر اساس کار خود در مورد جنگ و تجاوز به عنف ارائه می دهد. این کتاب منحصربه‌فرد برای هر کسی که به دنبال درک نقش فعلی و آینده فلسفه فمینیستی است ایده‌آل است. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! 💢 موضوع: ▫️ تاملی بر نسبت فمینیسم با علوم انسانی ⭕
📌 نگرشِ فمینیسم های مارکسیسم 💢 از نظر مارکسیسم، مفهوم «طبقه » کلید درک تمام پدیده های اجتماعی از جمله ستم بر زنان است . جامعه مطلوب مارکسیسم جامعه بدون طبقه است . برخورد مارکسیسم با مساله زن طبیعتا با روش ماتریالیسم تاریخی پیوند دارد . از این رو، سرشت زن را از رابطه متقابل دیالکتیکی عمل (Praxis) و ساختمان زیستی و شرایط اجتماعی او متشکل می داند . انگلس می گوید: «تابعیت زن شکلی از ستم است که از نهاد جامعه طبقاتی سرچشمه گرفته و چون در خدمت منافع سرمایه قرار دارد، تا امروز دوام آورده است ». ⭕️ مارکسیسم پایه مادی ستم زنان را در تقسیم جنسیتی «کار» می جوید و نخستین شرط رهایی زن خانه دار را در آن می بیند که جنس مؤنث خانه را ترک کند; ولی روشن نمی سازد چرا از زمان های اولیه تقسیم کار «طبیعی » مردان را به تولید لوازم کار و معاش و زنان را بیش تر به کار خانگی مشغول کرد . مارکسیست ها، فمینیسم لیبرال و فمینیسم رادیکال را اشکال نادرست آگاهی می دانند که زنان خارج از طبقه کارگر خلق کرده اند. ⭕️ سید ابراهیم حسینی ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 در حوزه فمینیسم 💢 فمینیسم هم‌اکنون به موضوعی بحث‌انگیز و جدی در برابر نظریه‌ی سیاسی غربی بدل شده است. برای مثال، فمینیسم نشان داده است که تاکید نظریه‌ی سیاسی غرب بر عدالت یا آزادی با نادیده‌گرفتن کامل فضای خانه و خانواده همراه بوده است. به عبارت دیگر، مردان نظریه‌پرداز عدالت و آزادی را برای فضای بیرون از خانه، تعریف کرده‌اند که به‌طور سنتی به مردان اختصاص داده می‌شد، و خانه و خانواده را، که به‌طور سنتی عرصه‌ای زنانه محسوب می‌شد، از دایره‌ی مصادیق عدالت و آزادی به کلی حذف کرده‌اند. ⭕️ فمینیسم، به مثابه نظریه‌ی برابری جنسی، دربرگیرنده‌ی دیدگاه‌هایی است که دیگر نمی‌تواند در شیوه‌های سنتی نظریه‌پردازی غربی بگنجد. هرچه بی‌کفایتی نظریه‌ی سیاسی غربی در تبدیل جهان به جایی بهتر برای زندگی آشکارتر می‌شود، فمینیسم به منزله‌ی نظریه‌ای جایگزین اهمیت بیشتری می‌یابد. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 امام خمینی و علوم انسانی اسلامی 💢 به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به نقل از پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، محمد محمدرضایی سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی قبسات در مقاله ای به بررسی دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) در باب علوم طبیعی و انسانی اسلامی پرداخته است. ⭕️ بخش اول (دکتر محمد محمدرضایی) iict.ac.ir/oloom ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 امام خمینی و علوم انسانی اسلامی 💢 به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیش
⭕️ امام خمینی(قدس سره)، رهبر کبیر و حکیم و دوراندیش انقلاب اسلامی ایران در باب اسلامی شدن علوم اعم از طبیعی و انسانی دیدگاه خاصی ارایه نموده اند که می تواند ره گشا برای متولیان امور دانشگاهی کشور و نیز فرهیختگان و اساتید و دانش پژوهان باشد. ⭕️ در ابتدا به صورت مختصر اشاره می کنیم که به نظر معظم له آنچه که اسلام می‌خواهد آن است که “تمام علوم، چه علوم طبیعی و چه غیر طبیعی، به علوم الهی و توحید برگشت کند. یعنی هر چه را که می‌بیند خواه طبیعت باشد یا ماده، خدا را در آن ببیند. بنابراین اسلام برای آن آمده است که همه موجودات طبیعی را به الهیت و یا اینکه همه علوم طبیعی را به علوم الهی برگرداند. ⭕️ دیدگاه آن حکیم وعارف واصل در ذیل چند عنوان مطرح خواهد شد: 🔹الف. علم کمالی است که همه انسانها طالب آنند: به نظر امام خمینی، اهمیت و ارزش علم یک امر فطری است و یک کمالی است که همه انسانها طالب آنند. به نظر ایشان اسلام برای علم آن قدر اجر قائل است که شاید دیگر مسالک آن قدر قایل نباشند. در اسلام دانش بزرگترین چیز است اما نه دانشی که ما را به تباهی بکشد. خداوند علم را یک عبادت بزرگ قرار داده؛ چنان چه جهت داشته باشد. ▫️همچنین اسلام مردم را دعوت کرده است که هر جا علم را یافتند حتی اگر از کافر باشد، آن را بگیرید. البته این علم باید در خدمت اسلام باشد. به دلیل فطری بودن علم آموزی، همان گونه که درحدیث هم آمده است، علم آموزی از گهواره است تا قبر. اگر انسان درحال احتضار هم یک کلمه یاد بگیرد. بهتر از این است که جاهل باشد، البته علم باید توأم با ایمان وتزکیه نفس و تقوا باشد. زیرا که علم بدون تقوا، بسیاری از اوقات مضر است. بسیاری از اشخاص که در علم به مرتبه اعلا رسیده‌اند ولیکن تربیت انسانی و اسلامی ندارند، ضرر آنها از دیگران زیادتر است، زیرا که در روایات آمده است که اذا فسد العالِم فسد العالَم. (زمانی که عالِم فاسد شد عالَم فاسد می‌شود) ▫️البته به نظر امام فرقی بین عالِم دانشگاهی و حوزوی نیست هر دو در این جهت یکسان هستند. اگر علم آنها توأم با تزکیه و تربیت انسانی و دینی باشد. منشأ خیرات و برکات و سعادت می‌شوند، ولی اگر علم بدون تقوا باشد منشأ بسیاری از شقاوت هاست، زیرا چو دزدی با چراغ آید، گزیده‌تر برد کالا. ▫️به تعبیر حضرت ایشان، اگر روحانی علم داشته باشد لکن ایمان نداشته باشد و مسیرش مسیر انبیاء(ع) نباشد منشأ مفاسد بسیاری می شود اکثر این دین سازی‌ها که بوده است اینها از طبقه ملاها بوده‌اند … . دانشگاهی که فقط دنبال علم باشد برای سعادت ملت‌ها یا فایده ندارد یا ضرر دارد. ▫️حضرت امام(ره) در یک تمثیلی علم بدون تزکیه را چنین ترسیم می‌کند: گاهی باران که رحمت الهی است وقتی به گل‌ها می‌خورد بوی عطر بلند می‌شود وقتی که به جاهای کثیف می‌خورد بوی کثافت از آن بلند می‌شود. علم هم همین طور است. اگر در یک قلب تربیت شده، وارد شود عطرش عالم را می‌گیرد و اگر در یک قلب تربیت نشده یا فاسد (قرار بگیرد) بریزد، ….. این فاسد می‌کند. در تعبیر دیگر می‌فرمایند: عالِم اگر فاسد بشود، یک شهر را، یک مملکت را به فساد می‌ کشد، چه عالِم دانشگاهی باشد وچه عالِم فیضیه، فرقی نمی‌کند . 🔸 بنابراین از دیدگاه امام(ره) ویژگی‌های علم چنین است: ۱. علم کمالی از کمالات است که فطرت انسان، طالب آن است، حتی اگر در دست کافر باشد. ۲. علم جویی در طول عمر وجود دارد. ۳. علم بدون تقوا و ایمان و تزکیه نفس مضر است و دراین جهت فرقی بین علوم حوزوی و دانشگاهی وجود ندارد. ۴. علم توأم با تزکیه وتقوا و ایمان، منشأ خیرات و برکات است. 🔹ب. هدف از تعلیم و تربیت و رسالت دانشگاه 🔸از نظر امام خمینی(ره) هدف از تعلیم و تربیت عبارتند از: ▫️تربیت انسان الهی 🔻معظم له در تعبیری اعلام می‌دارند که آنچه ما از حوزه و دانشگاه می‌ خواهیم آن نیست که در سطح ظاهر مشاهده می‌کنیم، البته سطح ظاهر بسیار ارجمند است ولی آن مقصود اسلام نیست. آنچه که اسلام می‌خواهد آن است که تمام علوم، چه علوم طبیعی و چه غیر طبیعی، به علوم الهی و توحید برگشت کند. یعنی هر چه را که می‌بیند خواه طبیعت باشد یا ماده، خدا را در آن ببیند. بنابراین اسلام برای آن آمده است که همه موجودات طبیعی را به الهیت و یا اینکه همه علوم طبیعی را به علوم الهی برگرداند. 🔻قرآن می‌فرماید: اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذی خَلَقَ؛ یعنی قرائت کن نه قرائت مطلق، بیاموز نه آموزش مطلق، علم تحصیل کن نه علم مطلق، بلکه علم و آموزش جهت دار وجهت آن اسم رب است، توجه به خدا است.البته چنین انسانی باید برخوردار از تقوا ومکارم اخلاق باشد و به تعبیری همه ابعاد علم وعمل و اخلاقش باید نورانی و الهی باشد. بنابراین می‌‌توان گفت که یکی از اهداف تعلیم و تربیت از نظر اسلام توجه دادن به خدا و دعوت به توحید است. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b