📌 #معرفی_کتاب در حوزه فمینیسم
💢 در سال های اخیر شاهد بحث هایی درباره حضور نداشتن زنان در فلسفه، تصویر زنان در آثار فلسفی، دلایل گوناگون «مردانه» بودن این رشته و پیشنهادهای مختلف برای نوعی فلسفه فمینیستی بوده ایم.
⭕️ این بحث ها در حوزه های گوناگون رخ داده اند؛ از اخلاق و فلسفه سیاسی گرفته تا حوزه هایی که در آنها پرسش های مربوط به جنسیت معمولاً به طور طبیعی کمتر سر بر می آورد، مانند معرفت شناسی، متافیزیک و فلسفه علم. در متن حاضر چند ویژگی اصلی فلسفه فمینیستی معاصر بررسی می شود.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ جنبش احیای تراث انقلاب اسلامی
• چند روز پیش با یکی از دوستانم که از مسئولین #پاتوق_کتاب_فردا هستند، گفتگویی در باب احیای تراث انقلاب اسلامی داشتم که در این بین سخن به اینجا رسید که گفتم: ای کاش انتشارات #پاتوق_کتاب_فردا، کتاب های #شهید_باهنر و #شهید_مفتح را جمع آوری نماید تا کتب #نظریه_پردازان_انقلاب به فراموشی سپرده نشود، اگرچه امروز چنین شده است!
• فردایش هم برای تهیه کتاب #جواهر_الاصول _ یکی از تقریرات کلاس اصول امام(ره)_ و تعلیقه فصوص الحکم ایشان، سری به نشر آثار امام خمینی(ره) زدم.
اما با تاسف بسیار، مسئول محترم آنجا از اتمام موجودی و عدم چاپ کتاب ها از ۲۰ الی ۲۵ سال پیش سخن می گفت!
• با خودم گفتم: ما به فکر احیای تراث دو نفری بودیم که این بزرگواران در حاشیه حضرت امام خمینی (ره)، به بسط اندیشه های انقلاب پرداخته بودند، و حال آنکه مسئله وخیم تر از اینست و آثار خود امام هم پیدا نمی شود...
چه بر سر انقلاب اسلامی در ساحت اندیشه خواهد آمد!؟؟
• برای اینکه نسل ما و نسل های بعدی که امام خمینی (ره)، شهید مفتح و شهید باهنر را حضوری درک نکرده اند، با اندیشه های #عمیق و #جامع هر سه بزرگوار آشنا شوند و در افق این بزرگواران قرار بگیرند، مراسمات صوری و بزرگداشت های عریض و طویل ظاهری، در موقعیت فعلی، تاثیر منفی اگر نگذارد، تاثیر مثبت آنچنانی هم ندارد، بلکه این انتشار آثار و اندیشه های خمینی (ره)، مفتح و باهنر است که #نخبگان_مسلمان را به خود جذب می کند و آتش انقلاب و اسلام ناب را در دلهایشان زنده نگه خواهد داشت و هویت ساز خواهد بود.
#تلنگر #مطالبه_گری #احیای_تراث_انقلاب_اسلامی
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ ده باور بی اساس علم مدرن
• آب در صد درجه به جوش میآید؛
• ثابت گرانشِ زمین دَه است؛
• کاغذ تورنسل در محیط بازی آبی میشود؛
• زمین به دور خورشید میچرخد.
▫️اینگونه یافتههای علمی وابسته به احساسات و باورهای شخصی دانشمندان نیستند و به همین دلیل علوم تجربی، با داشتن روشی عینی و خالی از سوگیری، میتوانند تصویری مطمئن و دقیق از جهان در اختیار ما بگذارند.
▫️اما روپِرت شِلدریک، زیستشناس سرشناس انگلیسی، مدعی است نظام باورهای علوم تجربیِ معاصر دارای برخی مفروضات اساسی اما نیازموده است که از فرط تکرار به اصولی بدیهی تبدیل شدهاند و کمتر دانشمندی به خود اجازه میدهد که در آنها شک کند.
▫️برای مثال، دانشمندان به ما میگویند روح وجود ندارد؛ فرآیند تکامل کاملاً تصادفی است؛ پدیدههایی مثل تلهپاتی چیزی جز خرافه نیستند. شلدریک میگوید این باورها، که ریشه در نگرش مکانیستی قرن نوزدهمی دارند، نهتنها پشتوانۀ علمی ندارند، که حتی با یافتههای اخیر نیز ناسازگارند. او در این کتاب دَه باور بیاساس علم مدرن را توضیح میدهد و دانشمندان را به بازنگری در این باورها فرامیخواند.
#معرفی_کتاب
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ راه حل مقابله با چالش فرهنگ بیگانه
📝 استاد #حمید_پارسانیا
• نظریه ای که وارد فرهنگ دیگرب شود، بستر و زمینه تاریخی خود را به همراه می آورد و ناخودآگاه فرهنگ بیگانه بسط پیدا می کن. و با فرهنگ موجود چالش می یابد؛جامعه در این شرایط ، احساس تنش می کند که این تنش به دو صورت حل می شود ؛ یا با حذف فرهنگ بومی ، یا با تصرف در علم و فرهنگی که میهمان و گاهی مهاجم است.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 چرا #فردید برای جریان علمی انقلاب اسلامی مهم است؟ 💢 #سید_احمد با نام اولیه «سید احمد مهینی یزدی»
• جریان جناب #عبدالکریم_سروش و جریان جناب #داوری_اردکانی ، اندیشه و تفکر را به اسارت گرفته اند!
• اهل فکر ، اگر بخواهد درباره کسی قضاوت کند قطعاً به اوصاف تملق آمیز شاگردان و فحش های _نه نقد های_منتقدان توجهی نخواهد داشت بلکه به آثار اندیشمند مراجعه می کند!
• در این صورت تملق شاگردان را به عینه می بیند و کوته فکری منتقدان فحاش را نیز ناظر است.
• اهل فکر مستحضرند که تفکر و اندیشه هیچ نسبتی با تملق و فحش ندارد لذا تفکر جناب #داوری_اردکانی را باید با آثار و تطورش شناخت!
• به نظر جناب #داوری_اردکانی نه آن چیزی است که شاگردان تملق گو تصویر می کنند و نه آنچیزی است که امثال جناب #عبدالکریم_سروش می گوید.
• جناب #داوری_اردکانی در سیر اندیشه خود هم «انقلاب اسلامی و وضع کنونی عالم» را حکایت می کند و هم «نقد فرهنگ توسعه نیافتگی» را بخاطر همین برای اهل فکر شخصیتی قابل تاملی دارد نه اینکه به صورت اغراق آمیز ایشان را #خاتم_الحکماء قلمداد کنیم.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ لزوم پرهیز از بروکراسی در مسیر تحول علوم انسانی اسلامی
❞ استاد#حمید_پارسانیا ❝
• شورای تحول در ابتدا باید به دنبال ساماندهی اقدامات انجام شده در عرصه تحول علوم انسانی اسلامی باشد.
• باید فرصتی برای مجموعههای فعال در این عرصه ایجاد شود تا شاهد انسجام هرچه بیشتر این نهادها باشیم.
• نباید در این مسیر بروکراسیای ایجاد شود که ظرفیتهای فعال طی آن حذف شوند.
• اگر این عملکرد مفید باشد یک ظرفیت ایجاد خواهد شد ولی اگر به درستی پیش نرود به تهدید تبدیل خواهد شد.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ بحران دنیای متجدد
• کتاب حاضر، یکی از سه اثر اصلی «رنه گنون» اندیشمند و نویسنده فرانسوی درباره مهم ترین اندیشه های وی در انتقاد از فرهنگ و اندیشه غرب است.
• به نظر نگارنده، شرایط هولناکی را که دنیای متجدد در آن به سر می برند، عمدتا باید از طریق روشن کردن تعلیم ادواری آیین هندو بیان کرد، که به موجب آن بشریت در حال سقوط و انحطاط به وضعی بیش از پیش انجماد یافته و مادی شده است و بیش از هر زمان دیگری نسبت به اثرات معنوی تاثیرناپذیر گشته است.
• گنون بر این باور است که هیچ ترمیم ممکنی وجود ندارد و از فاجعه آخرالزمان گریزی نیست. وانگهی آنچه از یک جنبه ممکن است بدبینی دنیایی تلقی شود، از جنبه دیگر همچون خوشبینی آسمانی جلوه گر می شود. زیرا پایان یک دور، نشانه تکمیل آن و استقرار مجدد نظم حقیقی است.
• گنون این کتاب را آنگاه نوشت که هنوز در غرب مشکلاتی که امروزه در مقابل چشم همگی هویدا است ظاهرا وجود نداشت و مغرب زمین با اطمینان فراوان به آینده خویش در حال از بین بردن باقی مانده های سنت های معنوی خود و سایر تمدن های جهان بود. پیش بینی هایی که گنون در این آثار از وضع آینده جهان کرده است دلیل کافی برای حکمت و عمق نظر او است.
#معرفی_کتاب
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ لازمه تحقق اجتماعی یک نظام فکری
📝 استاد #حمید_پارسانیا
• برای ساخت یافتن هستههای سخت و کلان، زبان فلسفی نیاز است، ولی فرهنگ عمومی مردم جامعه را فیلسوفان نمیسازند؛ بلکه فرهنگ را مجموعه تعاملات انسانهاست که میسازد.
• با توجه به ضرورت استفاده از مبانی اسلام ناب در حرکت به سمت علوم اجتماعی، لوازم شکلگیری و تحقق یک مکتب علوم اجتماعی چیست؟
• یک اندیشه برای اینکه بتواند یک مکتب اجتماعی را ارائه دهد و به اصطلاح اندیشه مکتبساز باشد، اولا باید محور و نقطه کانونی و معنایی داشته باشد تا بتواند از جهت معرفتی و هم جهات دیگر به قلمرو اندیشههای اجتماعی تسری یابد. این ظرفیت در هر اندیشهای وجود ندارد بلکه برخی از اندیشهها قادر خواهند بود که چندین حوزه فکری را با همدیگر مرتبط کنند.
• در واقع، محور و نقطه کانونی باید به صورتی تئوریزه شود که یک نگاه کلانی را ایجاد نماید. این محور وقتی میخواهد به صورت کلان دربیاید، از سنخ رویکردهای فلسفی میشود و نگاه کلانی نسبت عالم و آدم تعریف میکند و هر موضوع و مسالهای ذیل این نگاه کلان تعین پیدا میکند.
• مقصود از آن نگاه کلان «نظام فکری» است. در هر نظام فکری قاعدتا اصولی وجود دارد که در هسته سخت آن جای گرفته و بقیه فروع در حاشیه آن شکل میگیرند. وقتی به مکتبهای علوم اجتماعی مینگریم، در عقبه آنها همان هستههای سخت قرار دارد که به صورت یک رویکرد فلسفی شناخته میشود و اینها هرگز به مطالعات جزئی و ریز تجربی که در حاشیه به آنها پرداخته میشود، قابل تقلیل نیستند و سرنوشت این هستهها آنجا تعیین نمیشود.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ سلسله جلسات
• نخبه مسلمان و گفتمان سازی علوم انسانی اسلامی
❖ با حضور
• استاد دکتر رضا غلامی
• استاد مهدی موسوی
• استاد احمد فرحانی
• استاد علی فرحانی
• استاد محمد هاشمی
• استاد مهدی منصوری
• استاد امین اسدپور
• استاد زهیر انصاریان
• و سایر اساتید گرامی
❖ برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام
http://Www.nsayeh.com
https://eitaa.com/AyeSchool
❞ نخبه مسلمان و گفتمان سازی علوم انسانی اسلامی ❝
https://eitaa.com/joinchat/2734293378C7e7f053667
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ لازمه تحقق اجتماعی یک نظام فکری 📝 استاد #حمید_پارسانیا • برای ساخت یافتن هستههای سخت و کلان، ز
❖ نظام فکری چگونه به تحقق اجتماعی میرسد؟
📝 استاد#حمید_پارسانیا
• برای ساخت یافتن هستههای سخت و کلان، زبان فلسفی نیاز است ولی فرهنگ عمومی مردم جامعه را فیلسوفان نمیسازند بلکه فرهنگ را مجموعه تعاملات انسانهاست که میسازد.
• این شبکه رفتاری وقتی که میخواهد به صورت تجریدیتر از خودش دفاع بکند یا بخواهد خودش را توضیح دهد، یک زبان فلسفی پیدا میکند. این زبان فلسفی را فرهنگ عمومی و رفتار عمومی مردم باید حمایت کند.
• به عبارت دیگر، سطح عمومی مردم، باید آن چیزی را که متفکر طراحی میکند، بپذیرد و از آن استقبال کند یا یک تطبیقی با یکدیگر داشته باشد. در این حالت، یک فرهنگ اصیل از یک نقطه تفکری جوشیده و شکل میگیرد اما اگر آن تفکر نتواند با سطح عمومی مردم و لایههای بعدی خود ارتباط بگیرد و این استقبال نسبت به آن رویکرد وجود نداشته باشد، آن تفکر منزوی میشود.
• غیر از این حالت، فرهنگ غرب به نحو دیگری رخ داده است؛ به این صورت که ابتدا رنسانس در سطح هنر، در سطح زندگی عمومی مردم، در سطح سیاستمداران و در رقابت بورژواها با فئودالها و با کلیسا شکل گرفت و این مجموعه رقابتهای سهگانه منجر به این شد که یک سبکی از زندگی غالب بشود. این سبک زندگی، نوعی از تفسیر را نیاز داشت تا با مبنای فلسفی صورتبندی شوند و وجاهتی پیدا کنند.
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ قرابت سنجی روش و موضوع حکمت عملی با علوم انسانی
🔷 با ارائه :
• استاد دکتر حسام الدین شریفی
🔷 سر فصل :
• موضوع حکمت عملی و حقیقت آن
• روش کسب حکمت عملی از نظر حکمای اسلامی
• نقش حکمت عملی در تکامل انسان و جوامع
• روش به کار رفته در علوم انسانی مدرن از نظر حکمای اسلامی
• موضوع علوم انسانی رایج از نظر حکمای اسلامی و کارکرد آن
• مقایسه روش و موضوع علوم انسانی با حکمت عملی
🔷 هزینه شرکت در دوره ۳۰۰۰۰۰ ريال
(۳۰ هزار تومان)
🔷 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام
https://b2n.ir/s48279
🔘 با مشارکت
مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه»
و مدرسه مجازی آزاد عالی «عروج»
لینک مدرسه مجازی آزاد عالی «عروج»
https://eitaa.com/Madrese_hekmat_orouj
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ قرابت سنجی روش و موضوع حکمت عملی با علوم انسانی 🔷 با ارائه : • استاد دکتر حسام الدین شریفی 🔷
📌 معرفی اساتید
⭕️ استاد حسام الدین شریفی
▫️تحصيلات حوزوی (درس خارج فقه و اصول و فلسفه)
▫️تحصيلات غير حوزوی (دكترای فلسفه دانشگاه باقر العلوم عليه السلام)
⭕️ آثار
▫️کتاب «اصول و مبانی حکمت انسانی از دیدگاه فارابی»
▫️مقاله «تبیینی از جبر و جباریت خداوند»
▫️مقاله «نقش شهود عقلانی در ادراک معقولات»
▫️مقاله «مفهوم شناسی واجب الوجود»
▫️مقاله «یکسانی حقیقت وجود و واجب الوجود ازديدگاه ملاصدرا»
▫️مقاله «دلالت معنايی مفاهيم جزئی و نقش آنها در روش شناسی برهانی»
▫️مقاله «جايگاه و روش شناسی حکمت عملی از ديدگاه فارابی»
▫️مقاله «رابطه اعتباریات و تکوین از نظر آیت الله جوادی آملی»
▫️مقاله «کارکردها و چالش های گسترش حکمت عملی با تکیه بر آموزه های فارابی و آیت الله جوادی آملی»
▫️مقاله «تقریری از وجود مطلق و مقید از دیدگاه ملاصدرا»
▫️مقاله «علوم عملی اعتباری و حقیقی در اندیشه علامه طباطبایی»
▫️مقاله «بررسی مقام احدیت در عرفان نظری از منظر ملاصدرا»
▫️مقاله «شواهدی بر برهانی بودن حکمت عملی از نظر فارابی و ابن سينا»
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b