eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
154 ویدیو
78 فایل
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ❃ آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ❃ مدیر مسئول: @hamedshams ❃ معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ❃ ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
❖ ده باور بی اساس علم مدرن • آب در صد درجه به جوش می‌آید؛ • ثابت گرانشِ زمین دَه است؛ • کاغذ تورنسل در محیط بازی آبی می‌شود؛ • زمین به دور خورشید می‌چرخد. ▫️این‌گونه یافته‌های علمی وابسته به احساسات و باورهای شخصی دانشمندان نیستند و به همین دلیل علوم تجربی، با داشتن روشی عینی و خالی از سوگیری، می‌توانند تصویری مطمئن و دقیق از جهان در اختیار ما بگذارند. ▫️اما روپِرت شِلدریک، زیست‌شناس سرشناس انگلیسی، مدعی است نظام باورهای علوم تجربیِ معاصر دارای برخی مفروضات اساسی اما نیازموده است که از فرط تکرار به اصولی بدیهی تبدیل شده‌اند و کمتر دانشمندی به خود اجازه می‌دهد که در آن‌ها شک کند. ▫️برای مثال، دانشمندان به ما می‌گویند روح وجود ندارد؛ فرآیند تکامل کاملاً تصادفی است؛ پدیده‌هایی مثل تله‌پاتی چیزی جز خرافه نیستند. شلدریک می‌گوید این باورها، که ریشه در نگرش مکانیستی قرن نوزدهمی دارند، نه‌تنها پشتوانۀ علمی ندارند، که حتی با یافته‌های اخیر نیز ناسازگارند. او در این کتاب دَه باور بی‌اساس علم مدرن را توضیح می‌دهد و دانشمندان را به بازنگری در این باورها فرامی‌خواند. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ راه حل مقابله با چالش فرهنگ بیگانه 📝 استاد • نظریه ای که وارد فرهنگ دیگرب شود، بستر و زمینه تاریخی خود را به همراه می آورد و ناخودآگاه فرهنگ بیگانه بسط پیدا می کن. و با فرهنگ موجود چالش می یابد؛جامعه در این شرایط ، احساس تنش می کند که این تنش به دو صورت حل می شود ؛ یا با حذف فرهنگ بومی ، یا با تصرف در علم و فرهنگی که میهمان و گاهی مهاجم است. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 چرا #فردید برای جریان علمی انقلاب اسلامی مهم است؟ 💢 #سید_احمد با نام اولیه «سید احمد مهینی یزدی»
• جریان جناب و جریان جناب ، اندیشه و تفکر را به اسارت گرفته اند! • اهل فکر ، اگر بخواهد درباره کسی قضاوت کند قطعاً به اوصاف تملق آمیز شاگردان و فحش های _نه نقد های_منتقدان توجهی نخواهد داشت بلکه به آثار اندیشمند مراجعه می کند! • در این صورت تملق شاگردان را به عینه می بیند و کوته فکری منتقدان فحاش را نیز ناظر است. • اهل فکر مستحضرند که تفکر و اندیشه هیچ نسبتی با تملق و فحش ندارد لذا تفکر جناب را باید با آثار و تطورش شناخت! • به نظر جناب نه آن چیزی است که شاگردان تملق گو تصویر می کنند و نه آنچیزی است که امثال جناب می گوید. • جناب در سیر اندیشه خود هم «انقلاب اسلامی و وضع کنونی عالم» را حکایت می کند و هم «نقد فرهنگ توسعه نیافتگی» را بخاطر همین برای اهل فکر شخصیتی قابل تاملی دارد نه اینکه به صورت اغراق آمیز ایشان را قلمداد کنیم. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ لزوم پرهیز از بروکراسی در مسیر تحول علوم انسانی اسلامی ❞ استاد ❝ • شورای تحول در ابتدا باید به دنبال ساماندهی اقدامات انجام شده در عرصه تحول علوم انسانی اسلامی باشد. • باید فرصتی برای مجموعه‌های فعال در این عرصه ایجاد شود تا شاهد انسجام هرچه بیش‌تر این نهادها باشیم. • نباید در این مسیر بروکراسی‌ای ایجاد شود که ظرفیت‌های فعال طی آن حذف شوند. • اگر این عملکرد مفید باشد یک ظرفیت ایجاد خواهد شد ولی اگر به درستی پیش نرود به تهدید تبدیل خواهد شد. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ بحران دنیای متجدد • کتاب حاضر، یکی از سه اثر اصلی «رنه گنون» اندیشمند و نویسنده فرانسوی درباره مهم ترین اندیشه های وی در انتقاد از فرهنگ و اندیشه غرب است. • به نظر نگارنده، شرایط هولناکی را که دنیای متجدد در آن به سر می برند، عمدتا باید از طریق روشن کردن تعلیم ادواری آیین هندو بیان کرد، که به موجب آن بشریت در حال سقوط و انحطاط به وضعی بیش از پیش انجماد یافته و مادی شده است و بیش از هر زمان دیگری نسبت به اثرات معنوی تاثیرناپذیر گشته است. • گنون بر این باور است که هیچ ترمیم ممکنی وجود ندارد و از فاجعه آخرالزمان گریزی نیست. وانگهی آنچه از یک جنبه ممکن است بدبینی دنیایی تلقی شود، از جنبه دیگر همچون خوشبینی آسمانی جلوه گر می شود. زیرا پایان یک دور، نشانه تکمیل آن و استقرار مجدد نظم حقیقی است. • گنون این کتاب را آنگاه نوشت که هنوز در غرب مشکلاتی که امروزه در مقابل چشم همگی هویدا است ظاهرا وجود نداشت و مغرب زمین با اطمینان فراوان به آینده خویش در حال از بین بردن باقی مانده های سنت های معنوی خود و سایر تمدن های جهان بود. پیش بینی هایی که گنون در این آثار از وضع آینده جهان کرده است دلیل کافی برای حکمت و عمق نظر او است. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ لازمه تحقق اجتماعی یک نظام فکری 📝 استاد • برای ساخت یافتن هسته‌های سخت و کلان، زبان فلسفی نیاز است، ولی فرهنگ عمومی مردم جامعه را فیلسوفان نمی‌سازند؛ بلکه فرهنگ را مجموعه تعاملات انسان‌هاست که می‌سازد. • با توجه به ضرورت استفاده از مبانی اسلام ناب در حرکت به سمت علوم اجتماعی، لوازم شکل‌گیری و تحقق یک مکتب علوم اجتماعی چیست؟ • یک اندیشه برای اینکه بتواند یک مکتب اجتماعی را ارائه دهد و به اصطلاح اندیشه مکتب‌ساز باشد، اولا باید محور و نقطه کانونی و معنایی داشته باشد تا بتواند از جهت معرفتی و هم جهات دیگر به قلمرو اندیشه‌های اجتماعی تسری یابد. این ظرفیت در هر اندیشه‌ای وجود ندارد بلکه برخی از اندیشه‌ها قادر خواهند بود که چندین حوزه فکری را با همدیگر مرتبط کنند. • در واقع، محور و نقطه کانونی باید به صورتی تئوریزه شود که یک نگاه کلانی را ایجاد نماید. این محور وقتی می‌خواهد به صورت کلان دربیاید، از سنخ رویکردهای فلسفی می‌شود و نگاه کلانی نسبت عالم و آدم تعریف می‌کند و هر موضوع و مساله‌ای ذیل این نگاه کلان تعین پیدا می‌کند. • مقصود از آن نگاه کلان «نظام فکری» است. در هر نظام فکری قاعدتا اصولی وجود دارد که در هسته‌ سخت آن جای گرفته و بقیه فروع در حاشیه‌ آن شکل می‌گیرند. وقتی به مکتب‌های علوم اجتماعی می‌نگریم، در عقبه‌ آنها همان هسته‌های سخت قرار دارد که به صورت یک رویکرد فلسفی شناخته می‌شود و این‌ها هرگز به مطالعات جزئی و ریز تجربی که در حاشیه به آنها پرداخته می‌شود، قابل تقلیل نیستند و سرنوشت این هسته‌ها آنجا تعیین نمی‌شود. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ❖ سلسله جلسات • نخبه مسلمان و گفتمان سازی علوم انسانی اسلامی ❖ با حضور • استاد دکتر رضا غلامی • استاد مهدی موسوی • استاد احمد فرحانی • استاد علی فرحانی • استاد محمد هاشمی • استاد مهدی منصوری • استاد امین اسدپور • استاد زهیر انصاریان • و سایر اساتید گرامی ❖ برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام http://Www.nsayeh.com https://eitaa.com/AyeSchool ❞ نخبه مسلمان و گفتمان سازی علوم انسانی اسلامی ❝ https://eitaa.com/joinchat/2734293378C7e7f053667
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ لازمه تحقق اجتماعی یک نظام فکری 📝 استاد #حمید_پارسانیا • برای ساخت یافتن هسته‌های سخت و کلان، ز
❖ نظام فکری چگونه به تحقق اجتماعی می‌رسد؟ 📝 استاد • برای ساخت یافتن هسته‌های سخت و کلان، زبان فلسفی نیاز است ولی فرهنگ عمومی مردم جامعه را فیلسوفان نمی‌سازند بلکه فرهنگ را مجموعه تعاملات انسان‌هاست که می‌سازد. • این شبکه رفتاری وقتی که می‌خواهد به صورت تجریدی‌تر از خودش دفاع بکند یا بخواهد خودش را توضیح دهد، یک زبان فلسفی پیدا می‌کند. این زبان فلسفی را فرهنگ عمومی و رفتار عمومی مردم باید حمایت کند. • به عبارت دیگر، سطح عمومی مردم، باید آن چیزی را که متفکر طراحی می‌کند، بپذیرد و از آن استقبال کند یا یک تطبیقی با یکدیگر داشته باشد. در این حالت، یک فرهنگ اصیل از یک نقطه تفکری جوشیده و شکل می‌گیرد اما اگر آن تفکر نتواند با سطح عمومی مردم و لایه‌های بعدی خود ارتباط بگیرد و این استقبال نسبت به آن رویکرد وجود نداشته باشد، آن تفکر منزوی می‌شود. • غیر از این حالت، فرهنگ غرب به نحو دیگری رخ داده است؛ به این صورت که ابتدا رنسانس در سطح هنر، در سطح زندگی عمومی مردم، در سطح سیاستمداران و در رقابت بورژواها با فئودال‌ها و با کلیسا شکل گرفت و این مجموعه رقابت‌های سه‌گانه منجر به این شد که یک سبکی از زندگی غالب بشود. این سبک زندگی، نوعی از تفسیر را نیاز داشت تا با مبنای فلسفی صورت‌بندی شوند و وجاهتی پیدا کنند. ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ قرابت سنجی روش و موضوع حکمت عملی با علوم انسانی 🔷 با ارائه : • استاد دکتر حسام الدین شریفی 🔷 سر فصل : • موضوع حکمت عملی و حقیقت آن • روش کسب حکمت عملی از نظر حکمای اسلامی • نقش حکمت عملی در تکامل انسان و جوامع • روش به کار رفته در علوم انسانی مدرن از نظر حکمای اسلامی • موضوع علوم انسانی رایج از نظر حکمای اسلامی و کارکرد آن • مقایسه روش و موضوع علوم انسانی با حکمت عملی 🔷 هزینه شرکت در دوره ۳۰۰۰۰۰ ريال (۳۰ هزار تومان) 🔷 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام https://b2n.ir/s48279 🔘 با مشارکت مدرسه علوم انسانی اسلامی «آیه» و مدرسه مجازی آزاد عالی «عروج» لینک مدرسه مجازی آزاد عالی «عروج» https://eitaa.com/Madrese_hekmat_orouj ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ قرابت سنجی روش و موضوع حکمت عملی با علوم انسانی 🔷 با ارائه : • استاد دکتر حسام الدین شریفی 🔷
📌 معرفی اساتید ⭕️ استاد حسام الدین شریفی ▫️تحصيلات حوزوی (درس خارج فقه و اصول و فلسفه) ▫️تحصيلات غير حوزوی (دكترای فلسفه دانشگاه باقر العلوم عليه السلام) ⭕️ آثار ▫️کتاب «اصول و مبانی حکمت انسانی از دیدگاه فارابی» ▫️مقاله «تبیینی از جبر و جباریت خداوند» ▫️مقاله «نقش شهود عقلانی در ادراک معقولات» ▫️مقاله «مفهوم شناسی واجب الوجود» ▫️مقاله «یکسانی حقیقت وجود و واجب الوجود ازديدگاه ملاصدرا» ▫️مقاله «دلالت معنايی مفاهيم جزئی و نقش آنها در روش شناسی برهانی» ▫️مقاله «جايگاه و روش شناسی حکمت عملی از ديدگاه فارابی» ▫️مقاله «رابطه اعتباریات و تکوین از نظر آیت الله جوادی آملی» ▫️مقاله «کارکردها و چالش های گسترش حکمت عملی با تکیه بر آموزه های فارابی و آیت الله جوادی آملی» ▫️مقاله «تقریری از وجود مطلق و مقید از دیدگاه ملاصدرا» ▫️مقاله «علوم عملی اعتباری و حقیقی در اندیشه علامه طباطبایی» ▫️مقاله «بررسی مقام احدیت در عرفان نظری از منظر ملاصدرا» ▫️مقاله «شواهدی بر برهانی بودن حکمت عملی از نظر فارابی و ابن سينا» ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ قرابت سنجی روش و موضوع حکمت عملی با علوم انسانی 🔷 با ارائه : • استاد دکتر حسام الدین شریفی 🔷
❖ چیستی حکمت عملی ▫️چیستی حکمت عملی در سه حیطه بحث میگردد: • موضوع: موضوع حکمت عملی آن کنش و فعل ارادی انسان می باشد که در راستای سعادت است. • روش: روش آن عقلی برهانی است. • غایت: غایت آن دانایی از جریان و نظام عمل، جهت دستیابی به سعادت است.   ▫️لذا حکمت عملی دانشی است که از کنش و فعل ارادی انسان که در راستای سعادت است به نحو عقلی و برهانی به جهت دانایی از جریان عمل در راستای رسیدن به سعادت بحث می کند. ▫️حکمت عملی دانشی است که ما را به خیر و سعادت رهنمون می کند. یعنی علم راهنمای رسیدن به خیر و سعادت به نحو عقلانی است. این علم اخلاقی و توصیه ای نیست بلکه خود را به ساحت علم کشانده است و علمی شده است.   ▫️مباحثی که در فلسفه اخلاق و فلسفه سیاست و ... الان دارد مطرح می شود، اگر به نحو برهانی بحث شود می شود همان حکمت عملی.   ▫️حکمت عملی شناخت قوانین کلی حقیقی در باره افعال و انفعالات ارادی و حالات نهادینه شده از آنها در انسان است به روش عقلانی.   ▫️حکمت عملی می خواهد یک دانایی در نظام عمل برای ما در جهت دستیابی به سعادت ایجاد کند. لذا گام اول آن ایجاد دانایی در حوزه عمل می باشد، لذا غایت مقدمه ای حکمت عملی، دستیابی به دانایی در نسبت به نظام عمل در راستای سعادت است و غایت نهایی آن دستیابی به سعادت است. ▫️استاد ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
در عرصه حکمت عملی • در دیدگاه برخی ، سابقه علوم انسانی به چند قرن اخیر باز میگردد. در حالی که از دوران یونان باستان و به صورت مشخص از زمان افلاطون و ارسطو، در کنار علوم سفسطی و جدلی، شاخه ای از علوم قیاسی یقینی، وجود داشتند که به بررسی مسائل انسانی پرداختند و نامیده شدند. • در میان مسلمانان، فارابی از این علوم، گاهی با عنوان حکمت انسانی یا فلسفه مدنی یاد کرد. فارابی، این علوم را حقیقی و غیر اعتباری دانست که از روش برهان در اثبات مسائل آن بهره گرفته میشود و در امتداد حکمت نظری است. برهانی بودن حکمت انسانی موجب تمایز این علم از علوم انسانی رایج میشود. از جمله آنکه حکمت انسانی، از قضایای اخباری و گزارشی تشکیل شده است و از واقع و نفس الامر اعمال انسان خبرمی دهد. این علم دارای موضوعی واحد است که اعمال و پدیده های ارادی انسان می باشد و مسائل علم، حول محور آن شکل میدگیرند. • ، دارای مبادی تصوری و تصدیقی یقینی است که بر اساس آن قیاس های علم شکل می گیرد و از آنها نتایج یقینی به دست می آید. در صورت گسترش و روز آمد کردن حکمت انسانی، می توان آن را رقیبی برای رایج تلقی کرد که دارای اهداف و محتوایی متفاوت از آنها می باشد. • در این کتاب با روش توصیفی و تحلیلی به بررسی برخی از اصول و مبانی حکمت انسانی از نظر پرداخته شده است که می تواند در قرابت سنجی موضوع و روش علوم انسانی مدرن و حکمت عملی موثر باشد. ▫️نویسنده : استاد ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b