جلسه هفتم صفحه ۶۴ـ۶۸ کتاب انسان و ایمان.mp3
زمان:
حجم:
14.1M
بسم الله الرحمن الرحیم
🔊 خطای شناختی از دیدگاه قرآن چگونه رخ می دهد؟ (۵ خطای محاسباتی)
📶 در ادامهٔ کالبدشکافی میدانی کتاب «انسان و ایمان»، این جلسه به یکی از حیاتیترین میدانهای مبارزه پرداخته است: مراقبت از دستگاه محاسباتی و فکری یک مجاهد.
💠 شهید مطهری با تکیه بر آیات قرآن، از ۵ لغزشگاه اصلی پرده برمیدارد که اگر رزمندهٔ علمی یا میدانی در آنها بیفتد، ممکن است کل جبهه را دچار فروپاشی کند.
✅ در این صوت خواهید شنید که چطور:
⭕️ تکیه بر گمان و حدس، جان یک عملیات را میگیرد؛
⭕️ میلهای نفسانی، دشمن را کوچک و توان خودی را کاذب بزرگ جلوه میدهد؛
⭕️ شتابزدگی در قضاوت، فرمانده را به تلهٔ جنگ روانی دشمن میاندازد؛
⭕️ سنتگرایی کور، تاکتیکهای کهنه را در برابر سلاحهای نو تکرار میکند؛
⭕️ شخصیتزدگی، بصیرت را فدای نامها میکند تا جایی که یگان با شهادت فرمانده از هم میپاشد.
⬅️ این آسیبشناسی قرآنی، جعبهابزار بقا و پیروزی در نبرد حق است؛ هم برای آن که در سنگر تبیین قلم میزند و هم برای آن که در خط مقدم اسلحه به دست گرفته است.
➖دانلود جلسه دوم
➖ دانلود جلسه سوم
➖ دانلود جلسه چهارم
➖ دانلود جلسه پنجم
➖ دانلود جلسه ششم
📝ناصر قیلاوی زاده
⏱️ #هنگامه_نبرد #انسان_و_ایمان
▫️▪️▫️▪️
@bayyenatt
هدایت شده از رسانه رهبر انقلاب اسلامی
✉️ متن کامل پیام رهبر انقلاب اسلامی خطاب به ملت ایران درباره تفاهمنامه رئیسجمهوران ایران و امریکا
▪️بسم الله الرّحمن الرّحیم
📄ملّت پرشور و باوفای ایران
💬همانگونه که مطلع شُدید، تفاهمنامهای بین رئیسجمهوران ایران و امریکا امضا شد. در مسیر رسیدن به این مرحله، مسئولین امر، از سر دلسوزی و با حُسن نظر، تلاشهای زیادی را بهعمل آوردند و البته این رئیسجمهور آمریکا بود که از روی استیصال، از انواع اهرمها برای این امر استفاده میکرد.
💬بنده علیالاصول، نظر دیگری داشتم ولی از باب تعهّدی که رئیسجمهور محترم بهعنوان رئیس شورای عالی امنیّت ملّی از طرف خود و سایر اعضا در پاسداشت حقوق ملّت ایران و جبهه مقاومت به بنده دادند و تصریح به قبول مسئولیت آن نمودند، اجازهی آن را صادر نمودم. ایشان همچنین تصریح کردهاند که اگر طرف آمریکایی بخواهد زیادهخواهی کند زیر بار آن نخواهند رفت. از این لحظه، ما یعنی شما ملت سرافراز و این خادم ناچیز، منتظر تحقّق شروط گفتهشده خواهیم بود. امّا بدیهی است مذاکرات حضوری که در آینده برقرار خواهد شد، به معنی پذیرش نظر دشمن نخواهد بود. امیدواریم که دعای خیر سرورمان عجّلاللهتعالیفرجهالشّریف انواع نصرتها و فتوحات، برای ملّت باشرف ایران به ارمغان آورد.
🔻والسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته
✍🏼سید مجتبی حسینی خامنهای
🗓 ۲۸/خرداد/۱۴۰۵
📲 @rahbar_enghelab_ir
🔰 خطر بزرگ تحلیلگران
➖ «آنانکه راه را درست دیدند، اما به کاروان نپیوستند»
🌐وقتی امام حسین (ع) تصمیم به خروج از مدینه گرفت، برادرش محمد بن حنفیه به دیدارش آمد. او با ابراز محبت و دلسوزی تمام، سعی کرد امام را از این راه پرخطر منصرف کند و پیشنهادهایی برای حفظ جان ایشان مطرح نمود. در اینجا متن این گفتوگوی تاریخی را میخوانیم:
🔆محمد بن حنفیه به امام (ع) گفت:
🔅«ای برادر؛ تو محبوبترین و عزیزترین افراد نزد من هستی و از همه شایسته تری که من آنچه را پند و اندرز میدانم، برای تو بیان کنم. بایزید بیعت نکن و در شهرها (ی بزرگ) نمان؛ بلکه به روستاها و کوهها برو و سفیرانی را به سوی مردم روانه کن و آنها را به بیعت با خود دعوت کن. اگر با تو بیعت کردند، خدای را حمد و سپاسگو، و اگربا شخص دیگری غیر از تو بیعت کردند، هیچ نقصانی در دین و عقل تو پدید نمیآید.»
🔅«من میترسم به شهری از این شهرها بروی و گروهی اطراف تو را بگیرند (و با تو بیعت کنند)؛ سپس بین آنها اختلاف بیفتد؛ عدهای به طرفداری تو، و عدهای بر ضد تو به پا خیزند و بین آنها جنگ و قتال شود و تو نخستین کسی باشی که هدف قرار میگیرد که در این صورت خون کسی را که از لحاظ شخصیت و از لحاظ پدر و مادر، بهترین این امت است، هدر میرود و خاندانش را بی احترام میکنند»
💠امام حسین (ع) در پاسخ به این نصیحت برادر، که نشان از درک درست و تشخیص صائب او از خطرات پیش رو داشت، با مهربانی اما قاطعانه فرمودند:
✅«ای برادر! من عازم سفرم...»
👌🏼یعنی با علم به تمام مطالبی که گفتی «عازم سفرم...»
◀️ امام در ادامه، وصیتنامهای به برادر خود نوشتند و در آن تصریح فرمودند که هدف از این قیام، نه سرکشی و فساد، بلکه احیای امر به معروف و نهی از منکر است.
⭕️ ایشان همچنین در نامهای به بنیهاشم نوشتند:
«مَنْ لَحِقَ بِی مِنْکُمُ اسْتُشْهِدَ مَعِی، وَ مَنْ تَخَلَّفَ لَمْ یَبْلُغِ الْفَتْحَ.»
«هر کس از شما به من ملحق شود، با من به شهادت میرسد و هر کس تخلف کند، به فتح (پیروزی) نمیرسد.»
➖ حالا که این گفتوگو را مرور میکنم، از خودم میپرسم: باید مراقب باشم که نکند من هم مثل محمد بن حنفیه، واقعیتهای اطرافم را درست دیدهام، خطرها را پیشبینی کردهام (بر فرض درست دیدن)، و حتی راهحلهایی به ذهنم رسیده که شاید به ظاهر منطقیتر بودهاند! اما در لحظهی تصمیمگیری نهایی، پایم را جای پای امامم نگذاشته باشم؟!
⛔️ محمد بن حنفیه، با همهی دلسوزی و درک درستی که از شرایط داشت، در نهایت به کاروان امام نپیوست. تاریخ میگوید شاید بیماری یا مأموریتی از سوی امام مانع شد، اما سخن امام برای من این پیام را دارد که «مَنْ تَخَلَّفَ لَمْ یَبْلُغِ الْفَتْحَ»؛ هر کس تخلف کند، به آن فتح حقیقی نمیرسد. فتح، فقط پیروزی نظامی نیست؛ فتح، همان قرب و وصال است.
♻️ این روزها هم که با وضعیت جدیدی مواجهایم، خیلیها ممکن است تحلیلهای درستی از اوضاع داشته باشند، پیشبینیهای دقیقی بکنند، و حتی راههای بهتری به ذهنشان برسد. اما عبرت اینجاست که «دیدن راه» با «رفتن در راه» فرق دارد.
❗️ امام حسین (ع) به محمد بن حنفیه نفرمود که تحلیلت غلط است؛ ایشان فرمودند که من راه خود را میروم، هرچند که این راه پرخطر باشد.
🌀 مدعیان تحلیل و پیشبینی، شاید بیشتر از دیگران در معرض این خطر بزرگ هستند که به جای همراهی با امام جامعه، در مقام ناظر و منتقد بمانند. کسانی که اوضاع را خوب میفهمند، اما در لحظهی تصمیم، پشت سر امام نمیایستند.
🤲🏼 خدایا! به حق اباعبدالله الحسین (ع)، مرا از کسانی قرار بده که اگر راه را دیدند، در آن گام برمیدارند؛ نه آنهایی که فقط به تماشا مینشینند. مرا از تخلف و خودبینی دور کن و توفیق همراهی با ولیات را روزیام فرما.
🙏🏼 ما أُبْرِئُ نَفْسِي مِنَ الزَّلَلِ، وَ عَلَى اللَّهِ أَعْتَمِدُ فِي العَمَلِ، وَ بِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ أَسْتَشْفِعُ لِأَجَلِي.
📝ناصر قیلاوی زاده
⏱️ #هنگامه_نبرد #سرباز_امام
▫️▪️▫️▪️
@bayyenatt
فَحَمَلَ عَلَيْهِ رَجُلٌ تَمِيمِيٌّ مِنْ أَبْنَاءِ أَبَانَ بْنِ دَارِم، فَضَرَبَهُ بِعَمُودٍ عَلَى رَأْسِه، فَخَرَّ صَرِيعًا إِلَى الْأَرْض
وَنَادَى بِأَعْلَى صَوْتِه:
أَدْرِكْنِي يَا أَخِي، فَانْقُضْ عَلَيْهِ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ كَالصَّقْرِ فَرَآهُ مَقْطُوعَ الْيَمِينِ وَالْيَسَارِ مَرْضُوخَ الْجَبِين، مَشْكُوكَ الْعَيْنِ بِسَهْمٍ مُرْتَثًّا بِالْجِرَاحَة، فَوَقَفَ عَلَيْهِ مُنْحَنِيًا وَجَلَسَ عِنْدَ رَأْسِهِ يَبْكِي حَتَّى فَاضَتْ نَفْسُهُ
ثُمَّ حُمِلَ عَلَى الْقَوْمِ فَجَعَلَ يَضْرِبُ فِيهِمْ يَمِينًا وَشِمَالًا، فَيَفِرُّونَ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ كَمَا تَفِرّ الْمَعْزَى إذَا شَدَّ فِيهَا الذُّئْبَ وَهُوَ يَقُول: أَيْنَ تَفِرُّونَ وَقَدْ قَتَلْتُمْ أَخِي. أَيْنَ تَفِرُّونَ وَقَدْ فَتَتِمُّ عَضُدِي.
ثُمَّ عَادَ إلَى مَوْقِفِهِ مُنْفَرِدًا وَكَانَ الْعَبَّاسُ آخِرَ مَنْ قُتِلَ مِنْ الْمُحَارَبِينَ لِأَعْدَاءِ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلَام...