سلام علیکم خواهران عزیزم.🌸
لحظات شما منور به الطاف الهی ان شاالله..
🎊🌸
هفته بسیار خوب وبابرکتی پیش رو داریم .
الحمدلله رب العالمین....
🎊🎊🌸
عید سعید غدیر پیشاپیش مبارک باد
🎊🎊🎊🌸
خدایا اگر داری بنای دادن عیدی
🎊🎊🎊🎊🌸
جهانی را منور کن به نور حضرت مهدی
🎊🎊🎊🎊🎊🌸
صلوات محمدی......
🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🎊🌸
ما را مثل دلقک فرعون ببخش!
🔹️یكى از علما داستانی را نقل مىكرد که یادم نیست در كتابی خوانده باشم؛ ولى ناقل، مرد بزرگى بود كه بى جهت و بى سند نقل نمىكرد. داستان مربوط به بنى اسرائیل و فرعون است. وقتى حضرت موسى ـعلى نبینا و آله و علیه السلامـ با برادرشان هارون براى دعوت فرعون آمده بود، یك لباس شبانى پوشیده بودند و یك چوبدستى دستشان بود، به دربار فرعون آمده بودند. خدمه دربار پرسیدند: شما كه هستید و اینجا چه كار دارید؟ موسی گفت: من پیغمبر خدا هستم و آمدهام فرعون را دعوت كنم. خدمه دربار به آنها خندیدند و گفتند: از اینجا بروید.
🔹️فردا حضرت موسى و هارون، دوباره به دربار فرعون آمدند و همین جریان تكرار شد. در روایت نقل شده كه آنها چهل روز به دربار فرعون مىآمدند اما كسى راهشان نمىداد. فرعون دلقكى داشت كه وقتى خسته میشد، برایش بازى در مىآورد و فرعون را مىخنداند. این دلقك چند بار در مسیر رفتن به دربار، دیده بود كه چوپانى ایستاده و با چوبی در دست مىگوید: من پیغمبر خدا هستم و آمدهام فرعون را دعوت كنم.
🔹️یك روز این دلقك لباس چوپانى پوشید و چوبی به دست گرفت و به كاخ فرعون رفت و جلوى فرعون ایستاد. فرعون پرسید: این چه لباسى است كه پوشیدهاى؟ دلقك گفت: من پیغمبرم؛ آمدهام تو را دعوت كنم. فرعون و اطرافیانش به خنده افتادند و این یكى از سوژههاى خندیدن فرعون شد و هر روز این لباس را مىپوشید و مىآمد به دربار و میگفت: من پیغمبرم و آمدهام تو را دعوت كنم؛ یا قبول كن، یا عذاب نازل مىشود. درباریان هم مىخندیدند.
🔹️بالاخره یك روز فرعون گفت: این حرف را از كجا یاد گرفتهاى؟ دلقك گفت: كسى هست كه مىآمد مقابل دربار و این حرفها را میگفت. فرعون گفت: بگویید خودش بیاید تا او را ببینیم. این جریان زمینهاى شد كه موسى را به كاخ فرعون راه دادند. فرعون به موسی و هارون اجازه داد تا آنها را ببینند و بخندند. آن آقاى بزرگوار نقل مىكرد كه وقتى عذاب بر فرعونیان نازل شد و همه آنها غرق شدند، خطاب رسید كه این دلقك را نجات دهید. فرشتهها گفتند: این هم از اصحاب فرعون و كافر است. خطاب آمد كه این لباس دوست ما را مىپوشید و اداى دوست ما را در مىآورد.
🔹️معنای این حرف این است كه گاهى ادا درآوردن هم مطلوب است. باید حال ما اینگونه باشد كه ما لیاقت دعا كردن نداریم. ما كجا، ساحت قدس الهى كجا؟! اگر ما بخواهیم مطالبی كه در مضامین دعاها وارد شده، واقعا خودمان قصد انشاء كنیم و بگوییم ما این حرفها را مىزنیم، مثل بندهاى، بخواهم چنین بگویم، جا دارد، به دهانمان بزنند و بگویند: خفه شو! تو كجا و این حرفها كجا؟! پیش ما دروغ مىگویى؟! كس دیگری را پیدا نكردهاى كه فریبش بدهى؛ مىخواهى خدا رافریب بدهى؟!
🔹️ما باید بگوییم: ما اداى دعاخوانها را در مىآوریم...امروز ما را مثل دلقک فرعون ببخش! آخر ما هم لباس دوست تو را می پوشیم، ما هم دم از امام حسین(علیه السلام) می زنیم.
🔺️بیانات آیت الله مصباح یزدی(قدس سره) ۱۳۸۵/۱۰/۰۹
🌿 #تفسیر_زیبای_سوره_عصر
👈🏼 مفضّل گوید: از حضرت #امام_صادق علیهالسلام درباره #تفسیر سورۀ والعصر پرسیدم؛ حضرت فرمودند:
🌿 «وَالعَصرِ: یعنی عصر و دوران ظهور حضرت قائم علیهالسلام؛
إِنَّ الإنسانَ لَفي خُسرٍ: یعنی دشمنان ما در زیانکاری و خسران هستند؛
إِلاَّ الَّذينَ آمَنوا: غیر از کسانی که ایمان به آیات ما دارند؛
وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ: و #مواسات (مالی) با برادران دینی خود میکنند؛
وَ تَواصَوا بِالحَقِّ: و یکدیگر را سفارش به #امامت و #ولایت میکنند؛
وَ تَواصَوا بِالصَّبرِ: و یکدیگر را توصیه به #صبر و استقامت در دوران سخت #غیبت مینمایند.»
📝 «عن المفضل قال: سألت الصادق علیهالسلام عن قول الله عزوجل (والعصر إن الإنسان لفي خسر)
قال علیهالسلام:
(والعصر) عصر خروج القائم علیهالسلام
(إن الإنسان لفي خسر) يعني أعداءنا (إلا الذين آمنوا) يعني بآياتنا
(وعملوا الصالحات) يعني بمواساة الإخوان (وتواصوا بالحق) يعني بالإمامة
(وتواصوا بالصبر) يعني فی الفترة».
📚 منابع:
۱. کمال الدین (شیخصدوق)، ج۲، ص۶۵۶
۲. بحارالأنوار (علامهمجلسی)، ج۲۴، ص۲۱
🔸عمرو بن يزيد گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم:
من روزى از شما شنيدم كه فرموديد: شيعيان ما همه در بهشتند، هر گناهى كه داشته باشند؟!
🔹فرمود: به تو راست گفتم. به خدا سوگند! همه آنها در بهشتند.
🔸گفتم: قربانت گردم! اگر گناهان آنها بسيار و كبيره باشد چه؟
🔹فرمود: در روز قيامت همۀ شما به شفاعت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله يا وصيّش در بهشت خواهيد بود، ولى من از برزخ براى شما بيم دارم.
🔸گفتم: برزخ چيست؟
🔹فرمود: در قبر، از هنگام مرگ تا روز قيامت.
🔸عنْ عَمْرِو بْنِ يَزِيدَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام :
إِنِّي سَمِعْتُكَ وَ أَنْتَ تَقُولُ كُلُّ شِيعَتِنَا فِي الْجَنَّةِ عَلَى مَا كَانَ فِيهِمْ
🔹قالَ صَدَقْتُكَ كُلُّهُمْ وَ اللَّهِ فِي الْجَنَّةِ
🔸قالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ الذُّنُوبَ كَثِيرَةٌ كِبَارٌ
🔹فقَالَ أَمَّا فِي الْقِيَامَةِ فَكُلُّكُمْ فِي الْجَنَّةِ بِشَفَاعَةِ النَّبِيِّ الْمُطَاعِ أَوْ وَصِيِّ النَّبِيِّ
وَ لَكِنِّي وَ اللَّهِ أَتَخَوَّفُ عَلَيْكُمْ فِي الْبَرْزَخِ
🔸قلْتُ وَ مَا الْبَرْزَخُ
🔹قالَ الْقَبْرُ مُنْذُ حِينِ مَوْتِهِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.
📚الكافي- ط الاسلامية : الشيخ الكليني ج: 3 ص :
🌴جرعه وصال🌴
توفیق زیارت، ربطی به داشتن پول ندارد.
آیت الله العظمی بهجت (ره)
»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir )
اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
بقره-257
خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آوردهاند؛ آنها را از ظلمتها، به سوی نور بیرون میبرد. (اما) کسانی که کافر شدند، اولیای آنها طاغوتها هستند؛ که آنها را از نور، به سوی ظلمتها بیرون میبرند؛ آنها اهل آتشند و همیشه در آن خواهند ماند.
**************
نکته ها:
در آیه قبل خواندیم كه او مالك همه چیز است؛ «له مافى السموات و...» ودر این آیه مى خوانیم: نسبت او به مؤمنان، نسبت خاصّ و ولایى است. «ولىّ الذین آمنوا»
گوشه اى از سیماى كسانى كه ولایت خدا را پذیرفته اند
* آنكه ولایت خدا را پذیرفت، كارهایش رنگ خدایى پیدا مى كند. «صبغة اللّه» [723]
* براى خود رهبرى الهى برمى گزیند. «ان اللّه قد بعث لكم طالوت ملكاً» [724]
* راهش روشن، آینده اش معلوم و به كارهایش دلگرم است. «یهدیم ربّهم بایمانهم» [725]، «انّا الیه راجعون» [726] ، «لانضیع اجرالمحسنین» [727]
* در جنگ ها و سختى ها به یارى خدا چشم دوخته و از قدرت هاى غیر خدایى نمى هراسد. «فزادهم ایماناً» [728]
* از مرگ نمى ترسد و كشته شدن در تحت ولایت الهى راسعادت مى داند. امام حسین علیه السلام فرمود: «انّى لا ارى الموت الاّ السعادة». [729]
* تنهایى در زندگى براى او تلخ و ناگوار نیست، چون مى داند او زیر نظر خداوند است. «ان اللّه معنا» [730]
* از انفاق و خرج كردن مال نگران نیست، چون مال خود را به ولى خود مى سپارد. «یقرض اللّه قرضاً حسناً» [731]
* تبلیغات منفى در او بى اثر است، چون دل به وعده هاى حتمى الهى داده است: «والعاقبة للمتّقین» [732]
* غیر از خدا همه چیز در نظر او كوچك است. امام على علیه السلام فرمود: «عظم الخالق فى أنفسهم فصغر مادونه فى أعینهم...». [733]
* از قوانین و دستورات متعدّد متحیّر نمى شود، چون او تنها قانون خدا را پذیرفته و فقط به آن مى اندیشد. و اگر صدها راه درآمد برایش باز شود تنها با معیار الهى آن راهى را انتخاب مى كند كه خداوند معیّن كرده است. «ومن لم یحكم بماانزل اللّه» [734]
-----
723) بقره، 138.
724) بقره، 247.
725) یونس، 9.
726) بقره، 156.
727) یوسف، 56.
728) بقره، 173.
729) بحار، ج 44، ص 192.
730) توبه، 40.
731) بقره، 245.
732) اعراف، 128.
733) نهج البلاغه، خ 193.
734) مائده، 44 و45.
**************
پیام ها:
- مؤمنان، یك سرپرست دارند كه خداست و كافران سرپرستان متعدّد دارند كه طاغوت ها باشند و پذیرش یك سرپرست آسان تر است. [735] درباره مؤمنان مى فرماید: «اللّه ولىّ» امّا درباره ى كفّار مى فرماید: «اولیائهم الطاغوت»
- آیه قبل فرمود: «قد تبیّن الرّشد من الغى» این آیه نمونه اى از رشد و غىّ را بیان مى كند كه ولایت خداوند، رشد و ولایت طاغوت انحراف است. «اللّه ولىّ... اولیائهم الطاغوت»
- راه حقّ یكى است، ولى راههاى انحرافى متعدّد. قرآن درباره راه حقّ كلمه ى نور را به كار مى برد، ولى از راههاى انحرافى و كج، به ظلمات وتاریكى ها تعبیر مى كند. «النور، الظلمات»
- راه حقّ، نور است و در نور امكان حركت، رشد، امید و آرامش وجود دارد. «النور»
- مؤمن در بن بست قرار نمى گیرد. «یخرجهم من الظلمات»
- طاغوت ها در فضاى كفر وشرك قدرت مانور دارند. «الذین كفروا اولیائهم الطاغوت»
- هر كس تحت ولایت خداوند قرار نگیرد، خواه ناخواه طاغوت ها بر او ولایت مى یابند. «اللّه ولىّ... اولیائهم الطاغوت»
- هر ولایتى غیر از ولایت الهى، ولایت طاغوتى است. «اللّه ولىّ... اولیائهم الطاغوت»
- توجّه به عاقبت طاغوت پذیرى، انسان را به حقّ پذیرى سوق مى دهد. «اولئك اصحاب النّار»
-----
735) یوسف علیه السلام نیز در دعوت كفّار به همین معنا استدلال كرد: »ءأربابٌ متفرّقون خیرٌ أم اللّه الواحد القهّار« آیا صاحبان متعدّد وپراكنده بهترند یا خداى یگانه وقدرتمند؟! یوسف، 39.
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
mp3-ghadir-nava-hamedjalili14.mp3
2.57M
🌸#نوای_غدیر
📻 حامد جلیلی
🌸دوای درد همه یا علیِ، امیر دنیا و عقبی علیِ
#فقط_حیدر_امیرالمومنین_است
هدایت شده از ⚘باقیات الصالحات⚘
mp3-ghadir-nava-kodak3.mp3
2.27M
💿نوای غدیری کودک
🎤 حیدر مولا مدد
#فقط_حیدر_امیرالمومنین_است