هدایت شده از خادمین امیرالمومنین(ع)
Javad Moghadam - Khodahafez.mp3
7.31M
التماس دعا🍂🍁🍂
مداحی فوق العاده زیبای آقای مقدم
وداع با ماه رحمت ماه رمضان
خداحافظ ای سفره سبز افطار
دعای سحر با چشای گوهر بار
خداحافظ ای گریه های شبونه
برو ماه رحمت به امید دیدار
تا حرف رفتن میزنی ته دلم میلرزه
ماه رمضون یه روزتم به کل سال می ارزه
تازه عادت کرده بودم به دعای ابوحمزه
ماه رمضون ماه خدا ماه علی ماه دعا
خداحافظ ای ماه مجنون و لیلا
تب و تاب قطره در آغوش دریا
خداحافظ ای ماه العفو و توبه
مناجات بنده به درگاه مولا
مولا چی کارکنه اگه کوتاهی کرده بنده
خوش به حال اونکه ته این قصه سربلنده
تا سال بعد ماه رمضون کی مرده و کی زنده
ماه رمضون ماه خدا ماه علی ماه دعا
خداحافظ عطر هوای شب قدر
هوای خوش ربنای شب قدر
خداحافظ ای مسجد و چاه کوفه
غم روضه های عزای شب قدر
شبی که یک حوریه با بال و پر شکسته
رسیده بود انگاری از پشت در شکسته
با چادر خاکی می بست زخم سر شکسته
مولا چیکار کنه اگه کوتاهی کرده بنده
خوش به حال اونکه ته این قصه سربلنده
تا سال بعد ماه رمضون کی مرده و کی زنده
ماه رمضون ماه خدا ماه علی ماه د
🍂🍁🍂
🧡
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«آداب وداع با ماه رمضان»
🎤 حجةالإسلام رفیعی
❤️❤️❤️❤️
استفتائات امربه معروف گزیده با فهرست هوشمند.pdf
7.55M
🔥🔥🔥مهم🔥🔥🔥
انتشار #گزیده رساله تخصصی استفتائات #44 نفر از مراجع تقلید
✅ کاش توانایی داشتم که این کتاب رو برای کل مردم ایران بفرستم!📲
🔹 نشر این کتاب از واجباته💯
🔴آموزش های #غلط و اظهار نظرهای #شخصی بعضی از روحانیون بزودی دامان مردم ما را خواهد گرفت❌
🟠 تالیف دکتر علی تقوی
🟢مرکزتخصصیآموزشامربهمعروف
♻️مولف اجازه نشر درفضای مجازی را داده
🔴 بسیار روان و زیبا #احکام_امر_به_معروف رو بیان کردن، اولین بار بود که اینطوری احکامش رو میخوندم و گره های ذهنیم باز میشد
🔊همه جا منتشر کنید تا مومنین #احکام_صحیح رو یاد بگیرن
بیایید به کانال مرکز تخصّصی
☘ إِذۡ قَالَ لُقۡمَٰنُ لِٱبۡنِهِۦ وَهُوَ يَعِظُهُۥ يَٰبُنَيَّ لَا تُشۡرِكۡ بِٱللَّهِۖ إِنَّ ٱلشِّرۡكَ لَظُلۡمٌ عَظِيمٞ
📘 ادامه کلاس تفسیر قرآن کریم
📖 با سوره مبارکه لقمان
🎙 توسط استاد تفسیر و مفاهیم قرآنی
سرکار خانم شعبانی
🗓 از ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
🕚 ساعت :۱۱ صبح
🕌 مسجد امام حسین علیه السلام
واقع در تقاطع بزرگراه ستاری و خیابان مخبری
🌤أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪَ ألْـفَـرَج
💠 بسیج مسجد امام حسین علیه السلام
📚 قوت غالب در فطریه
💠 سؤال: کسی که در طول سال، بیشتر برنج استفاده می کند تا نان، آیا باید سه کیلو برنج یا مبلغ آن را برای فطریه بدهد؟
✅ جواب: فطریه اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اینها یا پول هر کدام داده شود، کفایت می کند و منحصر به قوت غالب شخص نیست.
#احکام_فطریه #قوت_غالب
🆔 @leader_ahkam
دفتر آیتالله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۶۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ ۲۴۰ هزار تومان اعلام شده است که مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند، ضمن آن که کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۱۲ هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود؛ همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۷۲۰ هزار تومان است.
هدایت شده از درسایهسارقرآنوعترتعلیهمالسلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 یک نکته از یک جزء
🔻 #جزء_بیست_و_نه
💢 ایثار
🔹 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی در حرم مطهر رضوی
#ماه_رمضان
هدایت شده از درسایهسارقرآنوعترتعلیهمالسلام
IMG_20230418_211332_242.mp3
2.15M
🔰 «#گلبرگ_احکام»
مناسبت: «ایام پایانی #ماه_مبارک_رمضان»
موضوع: «#احکام_زکات_فطره ٣»
❓ آیا پرداخت فطریه ميهمان (شب عید فطر) به عهده میزبان است؟
✅ به طور کلی اگر مهمانی شب عید فطر، متصل به مهمانی شبهای گذشته یا آینده باشد به حدی که مهمان عرفاً، نانخور فرد محسوب شود، فطریه او بر عهده میزبان است (و در غیر این صورت به عهده خود فرد است).
❓آیا پدر می تواند زکات فطره را به فرزند فقیر خود بدهد؟
✅ اگر فرزندان فقیر باشند، پدر و مادر باید مخارج واجب آنان را بپردازند و نمیتوان چیزی از زکات فطره را بابت مخارج زندگی به آنها داد.
❓در سال گذشته فطریه ی ماه رمضان را به علت نداشتن پول پرداخت نکردم، تکلیف شرعی من چیست؟
✅ اگر فقیر بودهاید، تکلیفی ندارید؛ و در غیر این صورت، احتیاط واجب آن است که بدون این که نیت ادا و قضا کنید، فطریه را بپردازید.
📚 استفتائات امام خامنهای (مدظلهالعالی)
#ماه_رمضان
»»» آیه ی روز :
**************
(ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir )
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنفُسَكُمْ لَا يَضُرُّكُم مَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
مائده-105
ای کسانی که ایمان آوردهاید! مراقب خود باشید! اگر شما هدایت یافتهاید، گمراهی کسانی که گمراه شدهاند، به شما زیانی نمیرساند. بازگشت همه شما به سوی خداست؛ و شما را از آنچه عمل میکردید، آگاه میسازد.
**************
نکته ها:
بعضى این آیه را دستاویز قرار داده و مى گویند: وظیفه ى هر كس تنها حفظ خود است، و ما مسئول گناه دیگران و امر و نهى آنان نیستیم! در پاسخ آنان مى گوییم: با وجود آیات و روایات متعدّد كه همه نشان از وجوب امر به معروف و نهى از منكر دارد، باید گفت: مراد این آیه رها كردن این دو وظیفه نیست، بلكه مراد آن است كه اگر امر و نهى صورت گرفت، ولى اثر نكرد شما دیگر وظیفه اى جز حفظ خود ندارید. (205) علاوه بر آنكه حفظ جامعه از گناه به وسیله ى امر به معروف و نهى از منكر، یكى از مصادیق «حفظ خویشتن» است.
-----
205) این مضمون را در حدیثى از پیامبرصلى الله علیه وآله نیز مى خوانیم. تفسیر نورالثقلین.
**************
پیام ها:
- در راه حقّ، از تنهایى نترسیم. «علیكم أنفسكم لایضركم»
- اگر حریف دیگران نمى شویم، حریف نفس خود باشیم. «علیكم أنفسكم...»
- انحراف جامعه، مجوز گناه كردن افراد نیست. «علیكم انفسكم لایضرّكم...»
- در قیامت، هر كس مسئول كار خویش است. «علیكم أنفسكم»
- در پى كشف و افشاى عیوب دیگران نباشیم. (206) «علیكم انفسكم»
- اوّل خودسازى، سپس جامعه سازى. «علیكم انفسكم»
- اهل ایمان بر رفتار و كردار نارواى گمراهان و عقائد باطل آنان مؤاخذه نخواهند شد. «علیكم انفسكم»
- در راه نجات دیگران، خودتان غرق نشوید. «علیكم أنفسكم لایضرّكم»
- چنان باید تربیت شویم كه فساد محیط و جامعه در ما تأثیر نگذارد. «لایضرّكم»
- از خارج، كسى به شما آسیب نمى زند. اگر شكست بخورید، از خودتان است. «علیكم انفسكم لایضرّكم من ضلّ»
- روحیّه ى خود را به خاطر انحراف دیگران از دست ندهیم. «علیكم انفسكم لایضرّكم من ضلّ»
- راه اسلام چنان منطقى و استوار است كه شبهه و انحراف دیگران به آن خلل نمى رساند. «لایضرّكم من ضلّ اذا اهتدیتم»
- گرچه منحرفان در كمین هستند، امّا راه مصونیّت یافتن، هدایت پذیرى است. «لا یضرّكم من ضلّ اذا اهتدیتم»
- ایمان به معاد، عامل خودسازى است. «الى اللّه مرجعكم»
- پیروى از نیاكان و تقلید كوركورانه از دیگران، در قیامت نجات بخش انسان نیست، بلكه هر كس باید پاسخگوى راه و عمل خویش باشد. «علیكم انفسكم... فینبّئكم»
- رفتار و كردار انسان در دنیا، فرجام او را در قیامت روشن مى كند. «فینبّئكم بما كنتم تعملون»
-----
206) تفسیر نورالثقلین.
**************
ارسال شده توسط برنامه ی «قلم قرآنی هُدی»
دریافت و نصب از https://zenderoid.ir
🌨🌨🌨 آمرزش گسترده الهی در شب آخر ماه رمضان
۱) قالَ النَّبِيُّ صلّی الله علیه وآله: إِنَّ لِلَّهِ تَعَالَى فِي آخِرِ كُلِّ يَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ عِنْدَ الْإِفْطَارِ أَلْفَ أَلْفِ عَتِيقٍ مِنَ النَّارِ، فَإِذَا كَانَتْ لَيْلَةُ الْجُمُعَةِ وَ يَوْمُ الْجُمُعَةِ أَعْتَقَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ مِنْهَا أَلْفَ أَلْفِ عَتِيقٍ مِنَ النَّارِ وَ كُلُّهُمْ قَدِ اسْتَوْجَبَ الْعَذَابَ، فَإِذَا كَانَ فِي آخِرِ يَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَعْتَقَ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ بِعَدَدِ مَا أَعْتَقَ مِنْ أَوَّلِ الشَّهْرِ إِلَى آخِرِه.
📚(فضائل الأشهر الثلاثة، ص۱۲۶/۱۲۷)
رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود:
خداوند در پايان هر روز از ماه رمضان به هنگام افطار یک میلیون بنده را از آتش آزاد می كند، و چون شب جمعه و روز جمعه شود در هر ساعتى از آن یک میلیون نفر را از آتش آزاد می سازد كه همگى مستحقّ عذاب مىباشند، و چون روز آخر ماه رمضان فرا رسد خداوند در آن روز به تعداد افرادى كه از اوّل تا آخر آن ماه آزاد ساخته آزاد مىنمايد.
۲) عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ الثَّقَفِيَّ يَقُولُ: سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ الْبَاقِرَ علیه السلام يَقُولُ: إنَّ لِلَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى مَلَائِكَةً مُوَكَّلِينَ بِالصَّائِمِينَ، يَسْتَغْفِرُونَ لَهُمْ فِي كُلِّ يَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ إلَى آخِرِهِ، وَ يُنَادُونَ الصَّائِمِينَ كُلَّ لَيْلَةٍ عِنْدَ إفْطَارِهِمْ: «أَبْشِرُوا عِبَادَ اللَّهِ فَقَدْ جُعْتُمْ قَلِيلًا وَ سَتَشْبَعُونَ كَثِيراً، بُورِكْتُمْ وَ بُورِكَ فِيكُمْ» حَتَّى إذَا كَانَ آخِرُ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ نَادَوْهُمْ: «أَبْشِرُوا عِبَادَ اللَّهِ، فَقَدْ غَفَرَ اللَّهُ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ قَبِلَ تَوْبَتَكُمْ، فَانْظُرُوا كَيْفَ تَكُونُونَ فِيمَا تَسْتَأْنِفُونَ».
📚(بحارالأنوار، ج۹۶، ص ۳۶۱ به نقل از امالی صدوق)
حضرت باقر علیه السلام فرمود:
همانا خداوند تبارک و تعالی ملائکه ای دارد که بر روزه داران موکَّل شده اند. این ملائکه در هر روز از ماه رمضان تا آخرش برای روزه داران استغفار می کنند. این ملائکه هر شب هنگام افطار روزه داران را ندا می کنند: بر شما بندگان الهی بشارت باد، کمی گرسنگی کشیدید، و به زودی به مقدار زیاد سیر خواهید شد، با برکت شدید و به شما خیر و افزونی داده شده است، تا آنکه شب آخر ماه رمضان فرا می رسد. در این شب این ملائکه ندا می کنند: بر شما بندگان الهی بشارت باد، به تحقیق خداوند گناهان شما را آمرزید و توبه شما را قبول کرد، پس بنگرید که درآنچه می خواهید آغاز نمایید، چگونه خواهید بود.
۳) عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ النَّبِيِّ صلّی الله علیه وآله قَالَ: أُعْطِيَتْ أُمَّتِي فِي شَهْرِ رَمَضَانَ خَمْساً لَمْ يُعْطَهُنَّ أُمَّةُ نَبِيٍّ قَبْلِي: ... وَ أَمَّا الْخَامِسَةُ فَإذَا كَانَ آخِرُ لَيْلَةٍ غَفَرَ لَهُمْ جَمِيعاً ... أَ لَمْ تَرَ إلَى الْعُمَّالِ إذَا فَرَغُوا مِنْ أَعْمَالِهِمْ وُفُّوا.
📚(بحارالأنوار، ج۹۶، ص۳۶۵به نقل از خصال)
جابر بن عبدالله انصاری از رسول خدا صلّی الله علیه واله نقل می کند که فرمود:
در مورد ماه رمضان، به امّت من پنج چیز عطا شده است که به هیچ امتی در قبل از من اعطا نشده است. مورد پنجم آن است که وقتی شب آخر ماه رمضان فرا می رسد، خداوند گناهان همه ایشان را می آمرزد... آیا نمی بینید که وقتی کارگرانی از کار فارغ می شوند، چگونه دستمزد آنها به طور کامل پرداخت می شود؟!
۴) عَنْ إسْمَاعِيلَ بْنِ أَبِي زِيَادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله: سُمِّيَ شَهْرُ رَمَضَانَ شَهْرَ الْعِتْقِ لِأَنَّ لِلَّهِ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ سِتَّمِائَةِ عَتِيقٍ وَ فِي آخِرِهِ مِثْلَ مَا أَعْتَقَ فِيمَا مَضَى.
📚(بحارالأنوار، ج۹۶، ص۳۸۱ به نقل از کتاب حسین بن سعید)
حضرت صادق علیه السلام از رسول خدا صلّی الله علیه وآله نقل می کند که فرمود:
ماه رمضان را ما عِتق نیز نامیده اند، زیرا خداوند در هر روز و هر شب، ششصد بنده را از آتش جهنم آزاد می کند، و در آخر ماه به تعدادی که در گذشته آزاد نموده است، آزاد می نماید.
«اللّهمّ عجّل لولیّک
❤شب آخر ماه رمضان، سوره های انعام ، کهف و یس را قرائت کنید و سپس استغفار نمایید.
❤مرحوم سیّد بن طاووس در «اقبال الاعمال» می نویسد:
رُوِيَ أَنَّهُ يَقْرَأُ آخِرَ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ سُورَةَ الْأَنْعَامِ وَ الْكَهْفِ وَ يس و يَقُولُ مِائَةَ مَرَّةً: «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إلَيْهِ».
📚(بحارالأنوار، ج ۹۸، ص۷۴ به نقل از اقبال الاعمال)
روایت شده است که در آخرین شب ماه رمضان ، سوره های انعام ، کهف و یس قرائت شود، و سپس ۱۰۰بار ذکر استغفار«أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إلَيْهِ» گفته شود.
«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج»
❤ استحباب زیارت حضرت سیّدالشّهدا علیه السلام در شب آخر ماه رمضان
عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ زِيَارَةِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْحُسَيْنِ علیه السلام فَقِيلَ: هَلْ فِي ذَلِكَ وَقْتٌ هُوَ أَفْضَلُ مِنْ وَقْتٍ؟ فَقَالَ: زُورُوهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ فِي كُلِّ وَقْتٍ وَ فِي كُلِّ حِينٍ، فَإنَّ زِيَارَتَهُ علیه السلام خَيْرُ مَوْضُوعٍ، فَمَنْ أَكْثَرَ مِنْهَا فَقَدِ اسْتَكْثَرَ مِنَ الْخَيْرِ وَ مَنْ قَلَّلَ قُلِّلَ لَهُ وَ تَحَرَّوْا بِزِيَارَتِكُمُ الْأَوْقَاتِ الشَّرِيفَةَ، فَإنَّ الْأَعْمَالَ الصَّالِحَةَ فِيهَا مُضَاعَفَةٌ وَ هِيَ أَوْقَاتُ مَهْبِطِ الْمَلَائِكَةِ لِزِيَارَتِهِ، قَالَ: فَسُئِلَ عَنْ زِيَارَتِهِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ، فَقَالَ: مَنْ جَاءَهُ علیه السلام خَاشِعاً مُحْتَسِباً مُسْتَغْفِراً فَشَهِدَ قَبْرَهُ علیه السلام فِي إحْدَى ثَلَاثِ لَيَالٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنَ الشَّهْرِ أَوْ لَيْلَةِ النِّصْفِ أَوْ آخِرِ لَيْلَةٍ مِنْهُ تَسَاقَطَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ وَ خَطَايَاهُ الَّتِي اجْتَرَحَهَا كَمَا يَتَسَاقَطُ هَشِيمُ الْوَرَقِ بِالرِّيحِ الْعَاصِفِ حَتَّى إنَّهُ يَكُونُ مِنْ ذُنُوبِهِ كَهَيْئَةِ يَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ، وَ كَانَ لَهُ مَعَ ذَلِكَ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ حَجَّ فِي عَامِهِ ذَلِكَ وَ اعْتَمَرَ، وَ يُنَادِيهِ مَلَكَانِ يَسْمَعُ نِدَاءَهُمَا كُلُّ ذِي رُوحٍ إلَّا الثَّقَلَيْنِ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإنْسِ يَقُولُ أَحَدُهُمَا: يَا عَبْدَ اللَّهِ طََهُرتَ فَاسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ وَ يَقُولُ الْآخَرُ: يَا عَبْدَ اللَّهِ! أَحْبَبْتَ فَأَبْشِرْ بِمَغْفِرَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْل.(بحارالأنوار، ج ۱۰۱، ص۹۹ به نقل از اقبال الاعمال)
❤از حضرت صادق علیه السلام پرسیدند: آیا زمانی هست که زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در آن زمان برتر از زمان های دیگر باشد؟ فرمود: حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام را در هر زمانی زیارت کنید، زیرا زیارتش بهترین موضوع است. پس هرکس زیاد به زیارت حضرتش برود، خیر زیادتری را طلب کرده است، و هرکس کمتر به زیارت برود، نصیبش نیز کمتر خواهد شد. امّا زیارت حضرتش را در زمان های با فضیلت قرار دهید. همانا اعمال نیک در آن زمان ها مضاعف می شود. در آن زمان ها ملائکه برای زیارت حضرتش نازل می شوند. در این هنگام از زیارت سیدالشهدا علیه السلام در ماه رمضان سؤال شد. حضرت فرمودند: هرکس در یکی از سه شب، یعنی: شب اول، شب نیمه و شب آخر ماه رمضان، با حالت خشوع و اخلاص و استغفار نزد قبر حضرتش حاضر شود، گناهان و خطاهایی که مرتکب شده است، از او می ریزد همانگونه که باد سخت برگ های خشکیده را می اندازد، و در نتیجه آنگونه که مادر وی را زاییده است از گناهان پاک می شود. بعلاوه برای او اجری چون اجر کسی که در آن سال به حج و عمره برود منظور می شود. پس دو ملک وی را ندا می کنند که هر صاحب روحی جز جن و انس ندای آندو را خواهد شنید. یک ملک می گوید: پاک شدی، عملت را مجددا آغاز کن، و ملک دیگر می گوید: ای بنده خدا! محبت ورزیدی، پس بشارت باد بر تو به واسطه مغفرت و فضل الهی که شامل حالت شده است.
روز جائزه🎁
◽️پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
🌙((چون هلال ماه شوال سر زند ، خطاب به مؤمنان گفته میشود :
🌸بسوی جایزههای خود بروید که امروز روز جایزه است...
سپس امام باقرالعلوم علیه السلام فرمودند : سوگند به آنکه جانم در دست اوست این جایزهها دینار و درهم «امور مادی » نیست. ))
📘من لایحضره الفقیه ج۱ ص۵۱۱
🙏بیائیم همانطور که از اول ماه نیت کردهایم همه باهم نیت کنیم و از خداوند منان درخواست بنمائیم که برما ترحمی بفرماید و 🎁جایزه ما را ظهور موفور السرور امام عصر ارواحنا له الفداء قرار دهد...آمین
به امید درک ظهورش🌹
═❁๑🍃๑🌹๑🍃๑ ❁═
◽️امام صادق عليه السلام :
تماميت روزه ، به دادن زكات (فطريه) است ، همچنان كه تماميت نماز به صلوات بر پيامبر صلى الله عليه و آله مى باشد ؛ زيرا اگر كسى روزه بگيرد و زكات فطره را عمدا ندهد از روزه بى بهره است .
📚 من لا يحضره الفقيه
═❁๑🍃๑🌹๑🍃๑ ❁═
🌺اَللهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرج🌺
هدایت شده از خادمین امیرالمومنین(ع)
🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾
📣 *فراز های پایانی ابوحمزه ثمالی* ⬇️⬇️
⬅️ *در ادامه*⬇️⬇️
👈 *قرائت چند فراز دیگر از دعاى ابوحمزه ثمالي به همراه ترجمه و نکات اخلاقی* (٢٩)
⬇️⬇️
*🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹*
*وَاجْعَلْ ثَوابَ مَجْلِسي وَثَوابَ مَنْطِقي*
*وَثَوابَ دُعآئي رِضاكَ وَالْجَنَّةَ*
و پاداش اين مجلس مرا و پاداش گفتارم را و پاداش دعايم را خوشنودي خودت و بهشت قرار ده
*وَاَعْطِني يا رَبِّ جَميعَ ما سَاَلْتُكَ*
*وَزِدْني مِنْ فَضْلِكَ اِنّي اِلَيْكَ*
و بده به من اي پروردگار من، تمام آنچه را از تو خواستم و از فضل خويش بر من بيفزا كه من بهراستي بهسويت
*راغِبٌ يا رَبَّ الْعالَمينَ اَللّـهُمَّ اِنَّكَ*
*اَنْزَلْتَ في كِتابِكَ اَنْ نَعْفُوَ عَمَّنْ*
مشتاقم. اي پروردگار جهانيان، خدايا، تو خود در كتابت قرآن براي ما نازل فرمودي كه ما گذشت كنيم از كسي كه
*ظَلَمَنا وَقَدْ ظَلَمْنا اَنْفُسَنا فَاعْفُ عَنّا*
*فَاِنَّكَ اَوْلَي بِذلِكَ مِنّا وَاَمَرْتَنا*
به ما ستم كرده و ما به خودمان ستم كرديم پس از ما درگذر كه تو از ما سزاوارتر بدين كار هستي و به ما دستور دادي
*اَنْ لا نَرُدَّ سائِلاً عَنْ اَبْوابِنا وَقَدْ جِئْتُكَ*
*سائِلاً فَلا تَرُدَّني اِلاّ بِقَضآءِ*
كه هيچ خواهنده اي را از در خانهمان بازنگردانيم و من بهصورت خواهندگي به درگاهت آمدهام و بازم مگردان جز با روا شدن
*حاجَتي وَاَمَرْتَنا بِالاِْحْسانِ اِلَي*
*ما مَلَكَتْ اَيْمانُنا وَنَحْنُ اَرِقّآءُكَ*
حاجتم و به ما دستور دادي كه نسبت به بردگانمان احسان و نيكي كنيم و ما بردگان توييم
*فَاَعْتِقْ رِقابَنا مِنَ النّارِ يا مَفْزَعي*
*عِنْدَ كُرْبَتي وَيا غَوْثي عِنْدَ*
پس ما را از آتش دوزخ آزاد فرما. اي پناهم در هنگام اندوه و غم اي فريادرسم در هنگام
*شِدَّتي اِلَيكَ فَزِعْتُ وَبِكَ اسْتَغَثْتُ*
*وَلُذْتُ لا اَلوُذُ بِسِواكَ وَلا اَطْلُبُ*
سختي به درگاه تو زاري كنم و به تو استغاثه كنم و به تو پناه آرم و به ديگري پناه نبرم و گشايش نخواهم
*الْفَرَجَ اِلاّ مِنْكَ فَاَغِثْني وَفَرِّجْ عَنّي*
*يا مَنْ يَفُكُّ الاَْسيرَ وَيَعْفُو عَنِ*
جز از تو، پس تو به فريادم برس و گشايشي در كارم بده اي كه اسير و گرفتار را آزاد كني و از گناه
*الْكَثيرِ اِقْبَلْ مِنِّي الْيَسِيرَ وَاعْفُ*
*عَنِّي الْكَثيرَ اِنَّكَ اَنْتَ الرَّحيمُ*
بسيار بگذري. طاعت اندك را از من بپذير و از گناه بسيارم بگذر كه بهراستي تو مهربان
*الْغَفوُرُ اَللّـهُمَّ اِنّي اَسْئَلُكَ ايماناً*
*تُباشِرُ بِهِ قَلْبي وَ يقيناً صادِقاً حَتّي اَعْلَمَ*
آمرزندهاي. خدايا از تو خواهم ايماني كه هميشه دلم با آن همراه گردد و يقيني راست و كامل كه بدانم
*اَنَّهُ لَنْ يُصيبَني اِلاّ ما كَتَبْتَ لي وَرَضِّني*
*مِنَ الْعَيْشِ بِما قَسَمْتَ لي*
مسلماً چيزي به من نرسد جز آنكه بر من نوشتهاي و خوشنودم كن در زندگي به همانكه نصيبم كردهاي
*يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ*
🌿🌾🌿🌾🌿🌾🌿
💠 *الحمدالله به توفیق خدا دعای ابوحمزه ثمالی به پایان رسید.*
*التماس دعا*
هدایت شده از خادمین امیرالمومنین(ع)
🏵️🍃🏵️🍃🏵️🍃🏵️
*نکات اخلاقی ابوحمزه ثمالی*
⬇️⬇️⬇️ (٢٩)
✅ در این دعا ،بحث انسان شناسی و شخصیت نهان و آشکار انسان بیان شده است ، ما شخصیتی پنهان و نهان داریم، خصوصیاتی که گاه برای خود ما نیز ناشناخته است و با تحلیل و درون گرایی و روان کاوی قابل دسترسی است و بخشی دیگر از شخصیت ما آشکار و مشهود است که نمود و ظهور آن در اعمال و رفتارهای ظاهری ما نمایان است ،
🏵️🍃 انسان دوست دارد و در این جهت تلاش می کندکه در جامعه، چهره ای موجه، مقبول ، پسندیده و مطلوب داشته باشد ،و مطابق هنجارهای آن جامعه عمل کند ، لذا رفتاری را که از نظر مردم ناپسند است ،در ملاء عام انجام نمی دهد و سعی در پنهان کردن آن می کند مبادا آبروی وی خدشه دار شود .
این ویژگی رفتاری انسان است ، نگران وجهه و آبروی خود نزد دیگران می باشد .
🏵️🍃 از دیگر خصوصیات شخصیتی و رفتاری انسان این است که به تنبیه و تشویق فوری ، کارهای زود بازده ، و هدف های کوتاه مدت و نزدیک از نظر زمانی بیشتر علاقه مند است ، حتی در جرایم و تنبیهات ، از عقوبت های فوری و نزدیک بیشتر نگران می شود.
( وَلَوْ خِفْتُ تَعْجِيلَ الْعُقُوبَةِ لَاجْتَنَبْتُهُ) یعنی حواله دادن عقوبت و تنبیه به آینده ای دور سبب جرات پیدا کردن افراد دارای شخصیت ضعیف و فاقد آینده نگری می شود ،
🏵️🍃بیان این ویژگی ها در قالب دعا یادآوری این حقایق مهم به خود انسان است تا خود را دقیق بشناسد ،خودشناسی از هدف های مهم این دعاست که در بخش های مختلف مشهود است .
✅ *یکی دیگر از نکات تربیتی این دعا نوع نگاه انسان به نظارت خداوندی است* ، ناظر دانستن خدا برهمه احوال و اوضاع ، رفتارها و نیت ها ،گفتار و نوشتار، درون و برون، تعیین کننده مهمعملکردها و رفتارهای ماست ، اگر چه در هر جامعه و حکومتی وجود نظارت های بیرونی قوی ، هوشمند و سیستمی بسیار ضروری است اما تقویت نظارت درونی( وجدان اخلاقی )و ناظر دانستن خدا (تقویت ایمان و باور درونی ) عامل مهم عمل به وظایف و پرهیز از تعدی و تجاوز به حقوق الهی و حق الناس است .
✅ نظارت الهی را کوچک و بی اهمیت ندانیم و آن را سبک نشماریم ، علم و آگاهی خدا نسبت به خود را دست کم نگیریم ، این فرمایش امام سجاد علیه السلام است که به زبان دعا گفته شده است ؛
( *لَا لِأَ نَّكَ أَهْوَنُ النَّاظِرِينَ إِلَىَّ وَأَخَفُّ الْمُطَّلِعِينَ عَلَىَّ،)*
✅ در بخش پایانی این فراز از دعا ، صفت خداوندی "ستار بودن"را یادآوری می فرماید: پرده پوشی عیب ها، خطاها و گناهان ، نقص ها و کاستی های مردم ،از آموزه های اخلاقی و تربیتی قرآنی است. فاعتبروا...
🏵️🍃🏵️🍃🏵️🍃🏵️
🔹 *الحمدالله به توفیق خداوند شرح دعای*
*ابو حمزه ثمالی به پایان رسید.*
🔸 *التماس دعا*