eitaa logo
بنیاد بین‌المللی صحيفه سجادیه
2.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
688 ویدیو
76 فایل
این کانال جهت اطلاع رسانی اخبار و معارف مرتبط با صحیفه سجادیه است و توسط "بنیاد بین المللی صحیفه سجادیه" مدیریت می‌شود‌. ارتباط با ادمین: @mortezavafi
مشاهده در ایتا
دانلود
ج) بازتاب دادن فرازهای تربیتی دعاهای امام سجاد علیه السلام در رسانه 🔸برنامه ریزان و برنامه سازان رسانه برای انتقال فرازهای تربیتی امام سجاد علیه السلام می‌توانند راهکارهای زیر را در پیش گیرند: الف) استفاده از فرازهای تربیتی صحیفه سجادیه به عنوان ماجراهای فرعی داستان؛ ب) پخش فرازهای تربیتی دعاهای صحیفه سجادیه که مرتبط با فیلم‌ها و سریال‌های خانوادگی است، پیش و پس از نمایش فیلم‌ها و سریال‌های خانوادگی. 🔸برای عملی شدن این پیشنهاد، لازم است مدیران ارشد رسانه چند ماه زودتر از زمان پخش فیلم و سریال ها، فهرست آنها را به تفکیک موضوع‌های خانوادگی، برای مراکز پژوهشی رسانه بفرستند تا پژوهشگران رسانه، فرازهای تربیتی مرتبط با آن فیلم و سریال را آماده کنند. د) تولید برنامه‌های آموزشی برای کودکان و نوجوانان به منظور آشنایی نسل کودک و نوجوان کشور با نظام تربیتی صحیفه سجادیه، ضرورت دارد برنامه سازان رسانه، برنامه‌های آموزشی ساده تهیه کنند. با بهره گیری از زبان داستان، در این زمینه، شایسته است با توجه به محورهای زیر از فرازهای مختلف صحیفه استفاده شود: الف) ترویج احترام به والدین و اعضای خانواده؛ ب) مراعات حقوق و احترام معلمان و بزرگ سالان؛ ج) تبیین کیفیت برخورد با هم سالان و دوستان؛ د) ترویج فضایل اخلاقی (راست گویی، ایثار، شجاعت، حمایت از محرومان و... ) [۱]: شهلا اعزازی، خانواده و تلویزیون، تهران، نشر مرندیز، ۱۳۷۳، چ ۱، ص 📚 بررسی نظام تربیتی صحیفه سجادیه 👈 ادامه دارد 🔽🔽🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/3525050394C01512cc3d2 @BONYAD_SAHIFEH https://ssif1.ir
3️⃣ محورهای قابل بررسی در صحیفه سجادیه در حال حاضر، روند فعالیت رسانه در مورد مسائل دینی و مذهبی به گونه محسوسی کم رنگ شده است. 🔸کار کارشناسی در این حوزه صورت نمی گیرد و آموزه‌های دینی در قالب برنامه‌هایی بسیار ساده و تکراری و خسته کننده و بدون جاذبه تهیه می‌گردد؛ حال آنکه انتظار می‌رود پس از گذشت بیش از دو دهه ازعمر انقلاب اسلامی، شاهد روند رو به رشد تهیه برنامه‌های دینی و مذهبی باشیم. البته این نقد، بدان معنا نیست که برنامه‌های مذهبی و دینی کم تهیه و تولید می‌شود. منظور آن است که این گونه برنامه‌ها باید با کیفیت بیشتر، آموزه‌های اسلامی را غیرمستقیم و هنرمندانه به مخاطبان خود منتقل سازند؛ به گونه ای که بینندگان و شنوندگان با دیدن فیلم‌ها و سریال‌هایی که در موضوع‌های اسلامی ساخته می‌شود، احساس خستگی نکنند. 🔸صحیفه سجادیه از نظر قدر و منزلت، بزرگ ترین و مهم ترین گنجینه گران بهای حقایق و معارف الهی پس از قرآن مجید و نهج البلاغه به شمار می‌رود، ولی متأسفانه در رسانه مهمی چون صدا و سیما، مورد بی توجهی قرار گرفته است. ۴. بررسی عملکرد رسانه محورهای تربیتی صحیفه سجادیه که قابل بررسی و برنامه ریزی رسانه ای هستند، به طور کلی به دو دسته نظری و عملی تقسیم می‌شوند. محورهای نظری قابل بررسی در میزگردها و نشست‌های علمی و پژوهشی شامل مبانی و اصول تربیتی صحیفه سجادیه است که عبارتند از: مبانی: «خود دوستی»، «خداخواهی»، «کمال خواهی»، «جاودانه خواهی»، «خوف و رجا»، «غفلت»، «دنیادوستی» و «اختیار»؛ اصول: «تقوا»، «توکل»، «زهد»، «ایجاد انگیزش»، «اصل کنترل و هدایت». 🧡محورهای عملی که می‌توان بر اساس آنهابرنامه تهیه کرد، شامل روش‌های تربیتی در صحیفه سجادیه است که عبارتند از: 1️⃣ روش‌های شناختی: این دسته از روش‌ها به جنبه شناختی انسان مربوط است. نقش این دسته از روش‌های تربیتی، دادن بینش و شناخت صحیح به انسان است تا از خطاهای وی جلوگیری کند. تهیه کنندگان محترم می‌توانند با الهام گرفتن از این روش‌های تربیتی به تهیه و تولید برنامه‌های علمی و داستانی جهت بالا بردن سطح بینش و آگاهی جامعه اقدام کنند. با مطالعه تاریخ و سیره ائمه معصومین علیهم السلام، روش‌های تربیتی که در این دسته بررسی شده اند، عبارت است از: الف) روش ارائه بینش در مورد دنیا؛ دو بینش در مورد حقیقت انسان؛ سه بینش در مورد مرگ و معاد؛ ب) روش یاد خدا 2️⃣ روش‌های گرایشی: این دسته از روش‌ها به بعد گرایشی انسان مربوط می‌شود و نقش آنها پیش گیری از انحراف گرایش هاست. روش‌های تربیتی که در صحیفه سجادیه بررسی شد، عبارتند از: الف) روش توبه؛ ب) روش کم شمردن خوبی‌ها و زیاد شمردن بدی ها؛ ج) روش یادآوری نعمت ها. 3️⃣ روش‌های رفتاری: این دسته از روش‌ها نیز درباره جنبه رفتاری انسان است و نقششان، ترسیم الگوهای رفتاری صحیح و مناسب است تا انسان با عمل به این روش‌های رفتاری به اهداف مورد نظر مربی دست یابد. این دسته از روش‌ها عبارتند از: الف) روش تکریم و احترام؛ ب) روش رفق و مدارا؛ یک رفق و مدارا با والدین؛ دو رفق و مدارا با همسایگان. ج) روش نیکی در برابر بدی. ۵. پرسش‌های مردمی ۵. پرسش‌های مردمی ۱. در پی دنیا رفتن، پسندیده است یا خیر؟ در چه صورت پسندیده و در چه صورت ناپسند است؟ ۲. نقش تذکر را در اصلاح و تربیت انسان توضیح دهید؟ ۳. زهد به چه معناست؟ آیا به معنای پشت کردن به دنیا و در پی کار و تلاش نرفتن است؟ 4️⃣ یکی از روش‌های اصلاح و تربیت، شناخت صحیح و آگاهی از خود است. آیا شما تا به حال در مورد حقیقت خود فکر کرده اید؟ این فکر، چه اثری بر رفتارهای شما گذاشته است؟ 5️⃣ باور به مرگ و معاد چه تأثیری بر رفتار انسان دارد؟ 6️⃣ با توجه به این فراز از دعای صحیفه سجادیه که می‌فرماید: «یا مَن حُضُورهُ دائم؛ ای آن که حضورش همیشگی است»، نقش اعتقاد به حضور همیشگی خدا و ناظر بودن او چیست؟ 7️⃣ شما با همسایگان خود چگونه رفتار می‌کنید؟ 8️⃣ در زمینه «کم شمردن خوبی‌ها و زیاد شمردن بدی ها» درباره والدین و دوستان خود چگونه رفتار می‌کنید؟ اثر این نوع رفتار چیست؟ 9️⃣ نقش روش تربیتی «نیکی در مقابل بدی» چیست؟ به نظر شما، تشویق در تربیت انسان مؤثرتر است یا تنبیه؟ 📚 بررسی نظام تربیتی در صحیفه سجادیه 👈 ادامه دارد 🔽🔽🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/3525050394C01512cc3d2 @BONYAD_SAHIFEH https://ssif1.ir
🔶پرسش‌های کارشناسی 1️⃣ آیا کتاب شریف صحیفه سجادیه تنها یک کتاب دعاست؟ 2️⃣ انگیزه امام سجاد علیه السلام از انشای کتاب صحیفه سجادیه چیست؟ 3️⃣ ویژگی‌های انسان کامل در صحیفه سجادیه چیست؟ 4️⃣ نقش خداخواهی و خداجویی در تربیت انسان چیست؟ 5️⃣ رابطه خوف و رجا که از مبانی تربیتی است با اصل تقوا چیست؟ 6️⃣ آثار تقوا را برشمارید؟ 7️⃣ رابطه دنیادوستی با اصل تربیتی زهد چیست؟ 8️⃣ رابطه غفلت با اصل تربیتی تذکر چیست؟ 9️⃣ نگرش صحیفه سجادیه به دنیا، حقیقت انسان، مرگ و معاد چیست؟ 0️⃣1️⃣ نقش توبه در اصلاح و تربیت انسان چیست؟ 1️⃣1️⃣ با توجه به این دعا از امام سجاد علیه السلام، صفات پرهیزکاران را بررسی کنید؟ و زیور پرهیزکاران را به من بپوشان با گستردن عدل و داد و فرو نشاندن خشم و خاموش کردن آتش دشمنی و گرد آوردن پراکندگان و اصلاح فساد بین مردم و فاش کردن خیر و نیکی، و پنهان ساختن عیب و زشتی و نرم خویی و فروتنی و نیکو روشی و سنگینی، و خوش خویی و پیشی گرفتننیکی و برگزیدن احسان بی آنکه جزای احسانی باشد و سرزنش نکردن و همراهی نکردن به غیرمستحق و گفتن حق، اگرچه سخت باشد و کم شمردن نیکی در گفتار و کردارم، اگرچه بسیار باشد و بسیار شمردن بدی در گفتار و کردارم، اگرچه کم باشد و آنچه را بیان شد، برای من به وسیله هموارگی طاعت و فرمانبری و همیشه بودن با جماعت و واگذاشتن بدعت گذاران و آن که رأی و اندیشه اختراع شده به کار برد، کامل گردان. [۱] 2️⃣1️⃣ آیا در صحیفه سجادیه به جنبه تربیتی انسان نیز پرداخته شده است؟ به دیگر سخن، آیا جنبه‌ها و مسائل تربیتی از این کتاب به دست می‌آید؟ 3️⃣1️⃣نظام تربیتی صحیفه سجادیه از چه مبانی و اصولی تشکیل شده است؟ ---------- [۱]: دعای ۲۰، بند ۱۰. 4️⃣1️⃣صحیفه سجادیه از چه روش‌های تربیتی بهره برده است؟ 5️⃣1️⃣ اهداف تربیتی مورد نظر صحیفه سجادیه کدامند؟ 6️⃣1️⃣ نقش ایجاد انگیزه در رو آوردن فرزندان به مسائل اخلاقی، دینی و تحصیلی چیست؟ بهترین راه‌های ایجاد انگیزه چیست؟ 7️⃣1️⃣ چگونه رفتاری با پدر و مادر مورد نظر امام سجاد علیه السلام است؟ 8️⃣1️⃣ از دیدگاه امام سجاد علیه السلام، انسان‌ها به ویژه مؤمنان در ارتباط اجتماعی خود چه حقوقی در مقابل یکدیگر دارند؟ 9️⃣1️⃣ از دیدگاه امام سجاد علیه السلام، هدف از تأمین اقتصادی چیست؟ 📚بررسی نظام تربیتی در صحیفه سجادیه https://eitaa.com/joinchat/3525050394C01512cc3d2 @BONYAD_SAHIFEH https://ssif1.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم شهادت کاتب صحیفه سجادیه تسلیت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫ حدیث روز 5️⃣4️⃣ ☀️امام سجاد عليه السلام اِتَّقُوا الْكَذِبَ الصَّغيرَ مِنْهُ وَالْكَبيرَ، فى كُلِّ جِدٍّ وَهَزْلٍ فَإِنَّ الرَّجُلَ إِذاكَذِبَ فِى الصَّغيرِ اجْتَرَأَ عَلَى الْكَبيرِ؛ از دروغ كوچك و بزرگش، جدّى و شوخيش بپرهيزيد، زيرا انسان هرگاه در چيزكوچك دروغ بگويد، به گفتن دروغ بزرگ نيز جرئت پيدا مى كند. 📚تحف العقول، ص ۲۷۸ https://eitaa.com/joinchat/3525050394C01512cc3d2 @BONYAD_SAHIFEH https://ssif1.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫دانشگاه امام باقر علیه‌السلام ☀️امام باقر علیه‌السلام در یک دوره‌ی بسیار حساس از دوران تاریخی به سر می بردند. آن حضرت هسته‌ی کوچکی را که امام سجاد علیه‌السلام بنیاد نهاده بود، تحت رهبری خود قرار داد و به گسترش و توسعه‌ی آن پرداخت به صورتی که یکی از بزرگ.ترین دانشگاهها را تأسیس نمودند. 🔸گر چه از لحاظ عددی، شاگردان امام باقر علیه‌السلام مانند زمان امام صادق علیه‌السلام زیاد نبودند، اما در همان زمان در تمام مراکز حجاز و عراق شاگردان برجسته‌ی آن حضرت پراکنده بودند. شاگردان برجسته‌ی امام باقر علیه‌السلام عناصر را برای رشد آینده‌ی مکتب تشیع، به صورت نظامی نیرومند و مستحکم به پیش می بردند، لذا دوره‌ی امام باقر علیه‌السلام از حساس ترین دوره‌های امامت امامان شیعه است وقتی وضعیت آن دوره را بررسی می کنیم می بینیم واقعا مردم جستجوگر حقیقتجو متحیر، و مضطرب بودند و نمی‌دانستند در مسایل دینی و قرآنی به چه کسانی مراجعه کنند. 🔸 به طوری که «کشی» حدیث خیلی مهمی را در این مورد روایت می کند و می گوید: قبل از امامت امام محمد باقر علیه‌السلام شیعیان علم حلال و حرام را، بجز آنچه واز دیگر مردم آموخته بودند، چیز دیگری نمی‌دانستند تا اینکه زمان امام باقر علیه‌السلام فرا رسید و وی امام شد. او دانش را به آنها آموخته و علم را شکافت و شیعیان شروع به تعلیم کسانی کردند که قبلا از آنها یاد می گرفتند. [3]. 🔸امام باقر علیه‌السلام احیاگر اسلام بود. از آنجایی که بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و به حکومت رسیدن ابوبکر و عمر و عثمان و کارهایی که کردند، احادیث نبوی را آتش زدند و مردم از اهل بیت و قرآن دور ساختند و سپس مشکلاتی را که برای مولا امیر مؤمنان علی علیه‌السلام و سپس اما حسن علیه‌السلام و به شهادت رساندن امام حسین علیه‌السلام و امامت امام زین العابدین علیه‌السلام در همه‌ی این دوره‌ها که اکثر ظالمان و ستمگران حکومت‌ها را در دست داشتند و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام که منبع و سر چشمه‌ی علم الهی بودند عملا از صحنه‌ی سیاست و مرکزیت علمی و دینی مردم به دور بودند. کم کم داشت این مسئله به یک فاجعه‌ی بزرگ تبدیل می شد. مردم مسلمان و شیعه فراوان بودند اما از احکام اسلام و قرآن خبری نداشتند و فقهاء و علماء رسمی خلافت بدون اطلاع از دین و قرآن فتوا می دادند و مردم را به گمراهی و هلاکت می انداختند. امام باقر علیه‌السلام خود را وقف مکتب و رونق بخشیدن به حرکت علمی در جهت رشد و تعالی مکتب تشیع نمود به طوری که در میان تمام افراد جهان به عنوان عالم ترین، متبحر ترین و فاضل ترین مردم زمان خود شناخته شد. به طور که بسیاری از دانش دوستان و علما، آوازه‌ی فضل و دانش او را شنیده و به سوی آن حضرت جذب شدند. امام باقر علیه‌السلام در عصر خود، در مورد همه‌ی علوم، مرجع یگانه جهان اسلام بود و علمای عصر او در برابر وجود مقدسش فروتنی می نمودند. حوزه‌ی درس او برای صدها دانشمند و محدث که تربیت کرده بود پایگاهی بود. جابر جعفی می گوید: «ابو جعفر هفتاد هزار حدیث برای من روایت کرد» . محمد بن مسلم می گوید: «هر مسئله که در نظر دشوار می نمود از ابوجعفر علیه‌السلام می پرسیدم تا جایی که سی هزار حدیث از او سؤال کردم.» در روایت حبابة الوالبیه آمده است که در مکه مردی را دیدم که بین «باب» و «حجر» بر بلندی ایستاده بود … مردم پیرامون وی جمع شده بودند و در مشکلات خود از نظر می خواستند و جواب سؤالهای مشکل خود را از او می خواستند و او را رها نکردند تا در هزار مسأله جواب همه را داد … جمعی گفتند این کیست؟ جواب شنیدند که او، امام محمد باقر بن علی بن حسین بن علی بن ابیطالب علیهم‌السلام است. در موسم حج، از عراق و ایران و دیگر شهرها هزاران مسلمان از او جواب سؤالهای خود را می خواستند و از هر باب از معارف اسلام از آن حضرت می پرسیدند و این امر دلیل آن بود که او در دل توده‌های مردم جای داشت.‍‍ https://eitaa.com/bahreynii1397
🔸خلفای همزمان با امام باقر علیه‌السلام خلفای جور بنی امیه که مصادف با امامت امام باقر علیه‌السلام بودند عبارتند از: 1 - ولید بن عبدالملک 2 - سلیمان بن عبدالملک 3 - عمر بن عبدالعزیز 4 - یزید بن عبدالملک 5 - هشام بن عبدالملک‍‍ https://eitaa.com/joinchat/3525050394C01512cc3d2 @BONYAD_SAHIFEH https://ssif1.ir
🖤شهادت امام باقر علیه‌السلام ☀️امام باقر علیه‌السلام بوسیله‌ی هشام بن عبدالملک به سال 114 به شهادت رسیدند، آن حضرت در شامگاه وفات خود به امام صادق علیه‌السلام فرمود: من امشب جهان را وداع خواهم گفت. هم اکنون پدرم را دیدم که شربتی گوارا نزد من آودر و نوشیدم و مرا به سرای جاوید و دیدار حق بشارت داد. پس از شهادت آن حضرت بدن مطهر آن حضرت را در قبرستان بقیع کنار آرامگاه امام حسن علیه‌السلام و امام سجاد علیه‌السلام به خاک سپردند. ++++++++++ https://eitaa.com/joinchat/3525050394C01512cc3d2 @BONYAD_SAHIFEH https://ssif1.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔥شیطان بخشی از دعای شماره 17 از صحیفه سجادیه: پناه ببرید به خدا از وسوسه های شیطان، از مکرهای او و از اینکه به هوسهای باطلی که او در دل شما افکنده، اعتماد کنید. پناه ببرید به خدا از شر شیطان رجیم، از اینکه فریب وعده های و دامهایش را بخورید. بخشی از دعای شماره 17 از صحیفه سجادیه: خداوند به وسیله عبادت، شیطان را از انسان دور می کند و به وسیله عشق به خدا، شیطان را به ذلت و خواری می افکند. خداوند میان بنده عاشق و شیطان حجابی قرار می دهد که هیچ گاه شیطان نمی تواند آن را بدرد. بخشی از دعای شماره 25 از صحیفه سجادیه: چون به کار زشت رو آورید، شیطان شما را شجاع می کند و چون به کار شایسته رو آورید، شیطان شما را از انجام آن کار باز می دارد. پس پناه ببرید به خدا از شر شیطان. بخشی از دعای شماره 23 از صحیفه سجادیه: از شر شیطان، از غوغای عوام، از زخم چشم حسود و بخیل، و از شر هر شیطان سرکش و جبار و از شر سلطان ستمکار و از شر هر ناتوان و توانا، و از شر هر بلند پایه و فرومایه، و از شر هر خرد و بزرگ به خداوند تبارک و تعالی پناه ببرید. ‍‍ https://eitaa.com/joinchat/3525050394C01512cc3d2 @BONYAD_SAHIFEH https://ssif1.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 حدیث روز 6️⃣4️⃣ ☀️امام سجاد علیه السلام 🌹مَنْ لَمْ يَرْجُ النّاسَ فى شَىْ ءٍ وَ رَدَّ أَمْرَهُ إلَى اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ فى جَميعِاُمورِهِ اسْتَجابَ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ فى كُلِّ شَىْ ءٍ؛ هر كس در هيچ كارى به مردم اميد نبندد و همه كارهاى خود را به خداى عزوجل واگذارد، خداوند هر خواسته اى كه او داشته باشد اجابت كند. كافى، ج۲، ص ۱۴۸، ح ۳ https://eitaa.com/joinchat/3525050394C01512cc3d2 @BONYAD_SAHIFEH https://ssif1.ir
https://meftah313.ir/2023/06/27/arafeh/ مراسم دعای پر فیض عرفه با نوای استاد مرتضی وافی
با عرض سلام خدمت اعضای کانال انشاءالله امشب بحثی را در مورد دعای عرفه امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه می پردازیم. https://eitaa.com/joinchat/3525050394C01512cc3d2 @BONYAD_SAHIFEH https://ssif1.ir
🤲نگاهی به دعای عرفه امام سجاد علیه السلام بخش 1️⃣ نویسنده : حسن اردشیری لاجیمی 🔷اشاره 🔹نهم ذی الحجه، روز عرفه است که به دعا اختصاص دارد. هر چند بهترین مکان ها در این روز برای دعا، «عرفات» یا «کربلا» است، ولی به دلیل عظمت این امر افراد می توانند با رعایت آداب دعا و خواندن دعای عرفه، از فضیلت های این روز در هر مکانی بهره مند شوند. (ملکی تبریزی: 1375، 439) 🔹به هر روی دعای عرفه، چه دعای عرفه امام حسین علیه السلام و چه دعای عرفه امام سجاد علیه السلام که در صحیفه سجادیه ذیل دعای ۴۷ آمده، در باره رشد و تکامل نگاه توحیدی نقش مهمی می‌تواند داشته باشد. از این رو، برای علاقه مندان به معارف توحید و عرفان اسلامی بر اساس مشرب و معیار اهل بیت علیهم السلام فرصتی مغتنم و با اهمیت است. 🟠 ویژگی این دعاها این است که هر کس به اندازه سعه وجودی خویش می‌تواند از این خوان گسترده الهی بهره مند گردد؛ هر چند خود این دریافت‌ها می‌تواند بستر تعالی و درک بیشتر مؤمن سالک را به ارمغان آورد. 🎤گزارشی از دعای عرفه امام سجاد علیه السلام 🔹به جز دعای مشهوری که مؤمنان در روز عرفه می‌خوانند، دعای شریف دیگری نیز از امام سجاد علیه السلام با همان مضامین نورانی روایت شده که چهل و هفتمین دعای صحیفه سجادیه است. ما در این مقال می‌کوشیم برخی از مضامین آن را به صورت خلاصه ارائه کنیم. 🔸خداشناسی بهترین راه تعالی انسان در توحید، مطالعه و درک اسماء و صفات الهی است. از این رو، یکی از توصیه‌های مرحوم ملکی تبریزی در مطالعه دعا و مناجات های شب و روز عرفه آن است که درباره اسماء و صفات و کارهای خداوند که در آن آمده، اندیشه کرد. (ملکی تبریزی: ۱۳۷۵، ۴۳۹) ☀️امام سجاد علیه السلام در این دعای شریف به مناسبت های گوناگون، از برخی از اسمای الهی نام می برد که برخی از آنها عبارت اند از: «الاَحد، المتفرِد، الفَرد، الکریم، المتَکرِّم، العَظیم، المتَعظِّم، الکبیر، المتکبّر، العلّی، الشّدید، المِحال، الرَّحمن، الرَّحیم، الحکیم، السَّمیع، البَصیر، القدیم، الخَبیر، الاَکرَم، الدّائم، الاَدوَم، الاَوَّل و الاخِر» 👈 ادامه در قسمت پایین 🔽🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/3525050394C01512cc3d2 @BONYAD_SAHIFEH https://ssif1.ir
🤎بخش 2️⃣ ☀️امام شناسی بدون امام شناسی درست، نمی‌توانیم از توحید حقیقی بهره مند گردیم و شاید یکی از زمینه های انحراف به سوی مکتب های انحرافی و جریان های معنویت گرای نوظهور که با نام عرفان خود را بر جوانان و دل های عاشق معارف توحیدی عرضه می‌کنند و در حقیقت لغزشگاه خطرناکی برای علاقه مندان به عرفان شمرده می شوند، همین عدم درک درست از امام و نقش او در رسیدن به توحید و درک عرفان ناب است. 🔸یکی از مباحث مهمی که در دعای عرفه امام سجاد علیه السلام مطرح گردیده، ویژگی های امام است که برخی از آنها را برمی شماریم: 1. برگزیدگان: «الَّذینَ اختَرتَهم لامرِک؛ کسانی که آنان را برای امر و فرمان خود برگزیدی». 2. خزانه داران علم الهی: «وَ جَعلتَهم خَزَنةَعِلمک؛ و ایشان را خزانه داران علم خود قرار دادی». 3. حافظان دین: «و حَفَظَةَ دِینک؛ و حافظان دینت». 4. خلیفة الله: «و خُلَفاءَک فی اَرضِک؛ و جانشینان تو در زمینت». 5. حجت‌های الهی: «وَ حُجَجَک عَلی عبادِک؛ و حجّت های خویش بر بندگانت». 6. عصمت و طهارت: «وَ طَهَّرتَهُم مِنَ الرِّجسِ و الدَّنَسِ تَطهیراً بِاِرادَتک؛ و آنها را به خواست خود از پلیدی و ناپاکی پک ساختی». 7. وسیله نجات: «و جعَلتَهُم الوَسیلَةَ اِلیک و المَسلَک اِلی جَنَّتِک؛ و ایشان را وسیله راهیابی به سوی خود و راه بهشت خویش گردانیدی». 8. پناهگاه مردم: «فَهُو عِصمَةُ اللاّئِذینَ؛ پس اوست نگهدار پناهندگان». 9. پناهگاه اهل ایمان: «وَ کهفُ المؤُمِنینَ؛ و او پناه اهل ایمان». 10. حبل الله: «وَ عروَةُ المُتَمَسِّکین؛ و دستاویز چنگ زدگان». 11. مصداق جمال الهی: «وَ بَهاءُ العالمینَ؛ و جمال و نیکوئی جهانیان». (اسرار: 1376: 187) 👈 ادامه دارد 🔽🔽🔽🔽 https://eitaa.com/joinchat/3525050394C01512cc3d2 @BONYAD_SAHIFEH https://ssif1.ir
🟠بخش 3️⃣ 🤲هنگام دعا از خداوند چه بخواهیم 🔸یکی دیگر از درس های امام سجاد علیه السلام آن است که هنگام دعا از خداوند متعالی چه بخواهیم که به آن اشاره می کنیم: 1. نعمت ولایت: «وَتَوَلَّنی بِما تَتَوَلّی بِهِ اَهلَ طاعَتِک...؛ و مرا سرپرستی فرما به آنچه به آن سرپرستی می فرمایی کسانی که تو را اطاعت و فرمان بری نموده اند و نزد تو دارای قرب و منزلت هستند». 2. درخواست مهلت برای توبه و طهارت: «وَ لا تَستَدرِجنی بِاِملائِک لِی استِدراجَ مَن مَنَعَنی خَیرَما عِندَهُ...؛ و به وسیله مهلت دادن خود به من کم کم سزاوار عقابم مفرما...». 3. درخواست بیداری: «وَ نَبّهنی مِن رَقدَةِ الغافلینَ، وَ سِنَةِ المُسرفِینَ، وَ نَعسَةِ المَخذُولِین؛ و مرا از خواب بی خبران و از خواب آلودگی اسراف کنندگان و از چرت زدن خوارشدگان بیدار نما». 4. توجه و حضور: «وَ خُذ بِقَلبی اِلی مَا استَعمَلتَ بِهِ القانِتِینَ...؛ و دلم را متوجه کن به آنچه اطاعت کنندگان را به آن واداشته ای...». 5. درخواست قرب: «وَ اَعِذنِی مِمّا یباعِدُنی عَنک...؛ و مرا پناه ده از آنچه از تو دورم می گرداند». 6. آسانی در شناخت و ورود در راه های خیر: «وَ سَهِّل لِی مَسلَک الخَیراتِ اِلَیک...؛ و راه های خیر به سوی خودت را بر من سهل و آسان فرما». 7. نجات از فتنه: «وَ نَجِّنِی مِن غَمَراتِ الفِتنَةِ...؛ و از گرداب ها و سختی های بلا نجاتم ده». 8. حفظ قلب: «وَ اَشعِر قَلبِی الاِزدِجارَ عَن قَبائِحِ السَّیئاتِ...؛ و دلم را به بازایستادن از زشتی های ناپسند و رسوایی های گناهان بپوشان». 9. زدودن قلب از دنیادوستی: «وَ انزِع مِن قَلبِی حُبَّ دُنیا دَنِیةٍ تَنهی عَمَّا عِندَک...؛ و دوستی دنیای پست که مرا از آنچه نزد تو است منع می کند و از طلبیدن وسیله به سوی تو باز می دارد، از دلم برکن». 10. درخواست رستگاری هنگام دیدار خداوند: «وَ لا تُخزِنی یومَ تَبعَثُنِی لِلِقائِک...؛ و روزی که مرا برای دیدار خود برمی انگیزی، خوار و شرمنده مکن». 11. شوق دیدار: «وَ اجعَل رَغبَتی اِلَیک فَوقَ رَغبَةِ الرّاغِبِینَ...؛ و توجه و روآوردنم را به سوی خود بالاتر از اشتیاق مشتاقان قرار ده». 12. حیات طیبه: «فَاَحینی حَیوةً طًیبَةً تَنتَظِمُ بِما اُریدُ...؛ پس مرا زنده دار به حیات طیبه ای که به آنچه می خواهم، پیوسته شود». 13. عزت و سربلندی: «وَ ذَلِّلنِی بَینَ یدَیک وَ اَعِزَّنِی عِندَ خَلقِک...؛ و مرا در درگاهت خوار و مطیع، و نزد آفریدگانت عزیز و ارجمند گردان». 14. در پناه الهی از شر دشمنان: «وَ اَعِذنِی مِن شَماتَةِ الاَعداءِ؛ و از شماتت و شادی دشمنان پناهم ده». 15. آبادانی شب: «وَ اعمُر لَیلی بِایقاظِی فِیهِ لعِبادَتِک؛ و شبم را بوسیله بیدار داشتنم برای عبادت خود آباد گردان». 16. کینه نداشتن نسبت به اهل ایمان: «وَ انزَعِ الغِلَّ مِن صَدری لِلمُؤمِنینَ؛ و کینه داشتن نسبت به اهل ایمان را از دلم بر کن». 17. اطمینان قلبی و توکل: «وَ اجعَل قَلبِی واثِقَاً بِما عِندَک؛ و دلم را به آنچه نزد توست مطمئن گردان». 18. پشتیبانی نکردن ستمگران: «وَ لا تَجعَلنِی لِلظّالِمِینَ ظَهِیراً؛ و مرا پشتیبان ستمگران قرار مده». 📚منابع اسرار، مصطفی. 1376. دانستنی های صحیفه سجادیه. تهران: انتشارات محیا. چاپ دوم. پارسا، خواجه محمد. 1381. فصل الخطاب. تصحیح: جلیل مسگرنژاد. تهران: نشر دانشگاهی. ملکی تبریزی، میرزا جوادآقا.1375. المراقبات. ترجمه: ابراهیم محدث بندرویگی. قم: نشر اخلاق. چاپ نخست https://eitaa.com/joinchat/3525050394C01512cc3d2 @BONYAD_SAHIFEH https://ssif1.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️امام سجاد در دعای عرفه چگونه برای امام زمان دعا می‌کند؟ 🌹امام سجاد در دعای عرفه برای امام زمان (عج) عافیت، امنیت و قدرت و برای دشمنان ایشان ذلت و نابودی می‌طلبد و دعا می‌کند ما جزو سپاسگزاران نعمت ولی‌اش و نیز اطاعت‌کنندگان، یاوران و مدافعان حریم امام در آخرالزمان شویم. به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، دعای چهل و هفتم صحیفه سجادیه معروف به دعای عرفه امام سجاد علیه‌السلام است که در روز عرفه خوانده می‌شود. این دعا طولانی‌ترین دعای صحیفه است و در آن به موضوعاتی همچون بیان اسماء و صفات خدا، دعا و صلوات در حق پیامبر اسلام و اهل بیت و شیعیان و بیان برخی مکارم اخلاقی و بدی‌های نفس پرداخته شده است. 🔸با اندک مطالعه‌ای در محتوای این دعا در می‌یابیم امام سعی دارند اتصال عمیقی بین توحید و مقام امامت و ولایت برقرار کنند و خواسته‌های شیعیان را همسو با برنامه‌های خداوند و خلفای ایشان یعنی خاندان وحی قرار دهند؛ از این جهت است که امام سجاد در این دعای شریف، اقرار به مقام اهل‌بیت، پیروی از دستورات ایشان و تمسک به ولایت را از ویژگی‌های شیعیان معرفی کرده است. 🔸سپس امام سجاد علیه‌السلام این معرفت را متصل به انتظار برای حکومت اهل‌بیت و دعا در راستای ظهور امام عصر (عج) می‌کند و برای آن حضرت از خداوند عافیت و امنیت و قدرت و برای دشمنان ایشان ذلت و نابودی می‌طلبد و دعا می‌کند ما جزو سپاسگزاران نعمت ولی‌اش و نیز اطاعت‌کنندگان، یاوران و مدافعان حریم امام در آخرالزمان شویم تا به این وسیله مسیر تقربمان به رسول خدا صلی الله علیه و آله هموار شود. در این فرازها اینگونه خدا را می‌خوانیم: 🔸اللهُمَّ فَأَوْزِعْ لِوَلِیكَ شُكْرَ مَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَیهِ، وَ أَوْزِعْنَا مِثْلَهُ فِیهِ، وَ آتِهِ‏ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصِیراً، وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحاً یسِیراً، وَ أَعِنْهُ بِرُكْنِكَ الْأَعَزِّ، وَ اشْدُدْ أَزْرَهُ، وَ قَوِّ عَضُدَهُ، وَ رَاعِهِ بِعَینِكَ، وَ احْمِهِ بِحِفْظِكَ وَ انْصُرْهُ بِمَلَائِكَتِكَ، وَ امْدُدْهُ بِجُنْدِكَ الْأَغْلَبِ. خدایا، سپاس گزاردن نعمت‌هایی که به ولیّ‌ات عنایت کردی، به او الهام فرما و ما را نیز به سپاسگزاری نعمت وجود ولیّ‌ات الهام کن؛ و از سوی خویش، به او، فروانروایی و قدرت یاری‌دهنده عطا فرما؛ و درِ فتح و پیروزی آسانی را به رویش بگشا؛ و او را به نیرومندترین تکیه‌گاه خود یاری بده؛ پشتش را محکم و بازویش را قوی فرما؛ و به نظر عنایت و لطفت، او را در سایۀ مراقبت و نگهداری‌ات قرار بده و به حفظت او را حمایت کن؛ و به ملائکت او را یاری بده؛ و به نیرومندترین سپاهت، کمکش کن. 🔸وَ أَقِمْ بِهِ كِتَابَكَ وَ حُدُودَكَ وَ شَرَائِعَكَ وَ سُنَنَ رَسُولِكَ، ــ صَلَوَاتُكَ اللهُمَّ عَلَیهِ وَ آلِهِ ــ وَ أَحْی بِهِ مَا أَمَاتَهُ الظَّالِمُونَ مِنْ مَعَالِمِ دِینِكَ، وَ اجْلُ بِهِ صَدَاءَ الْجَوْرِ عَنْ طَرِیقَتِكَ، وَ أَبِنْ بِهِ الضَّرَّاءَ مِنْ سَبِیلِكَ، وَ أَزِلْ بِهِ النَّاكِبِینَ عَنْ صِرَاطِكَ، وَ امْحَقْ بِهِ بُغَاةَ قَصْدِكَ عِوَجاً وَ أَلِنْ جَانِبَهُ لِأَوْلِیائِكَ، وَ ابْسُطْ یدَهُ عَلَی أَعْدَائِكَ، وَ هَبْ لَنَا رَأْفَتَهُ، وَ رَحْمَتَهُ وَ تَعَطُّفَهُ وَ تَحَنُّنَهُ، وَ اجْعَلْنَا لَهُ سَامِعِینَ مُطِیعِینَ، وَ فِی رِضَاهُ سَاعِینَ، وَ إِلَی نُصْرَتِهِ وَ الْمُدَافَعَةِ عَنْهُ مُكْنِفِینَ، وَ إِلَیكَ وَ إِلَی رَسُولِكَ ــ صَلَوَاتُكَ اللهُمَّ عَلَیهِ وَ آلِهِ ــ بِذَلِكَ مُتَقَرِّبِینَ. 🔸و به وسیلۀ او قرآنت و حدودت و قوانینت و روش‌های رسولت را -که درودت بر او و آلش باد– بپا دار. آنچه از نشانه‌های دینت را ستمکاران میرانده‌اند، به وجود امام زنده کن؛ و به وسیلۀ او زنگار ستم را از راهت پاک کن و ناهمواری را از صراطت برطرف فرما و منحرفین از راهت را از میان بردار و آنان که قصد ایجاد کجی و اعوجاج در دینت را دارند، هلاک کن. و دلش را نسبت به دوستانت نرم و دست قدرتش را برضد دشمنانت، گشوده ساز؛ و مهربانی و رحمت و عطوفت و دل سوزی‌اش را به ما ببخش؛ و ما را نسبت به او شنوا و فرمان‌بردار و در راه به دست آوردن خشنودی‌اش کوشا و در یاری و دفاع از او مددکار، قرار بده تا به وسیلۀ این امور، به تو و به رسولت -که درودت بر او و آلش باد- تقرّب جوییم. https://eitaa.com/joinchat/3525050394C01512cc3d2 @BONYAD_SAHIFEH https://ssif1.ir