🕋✨⚜🕋⚜✨🕋
🕋✨⚜🕋
#تبیانا_لکل_شئ
#سوره_مبارکه_اعراف
ا❁﷽❁ا
✨ خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلينَ
[به هرحال] با عفو و مدارا رفتار كن، و به كارهاى شايسته دعوت نما، و از جاهلان روى بگردان [و با آنان ستيزه مكن].
(آیه ۱۹۹ - سوره مبارکه اعراف)
۱)💠 الصّادق (علیه السلام)- أَمَرَ اللَّهُ نَبِیَّهُ (صلی الله علیه و آله) بِمَکَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ لَیْسَ فِی الْقُرْآنِ آیَهًٌْ أَجْمَعُ لِمَکَارِمِ الْأَخْلَاقِ مِنْهَا.
⚜ امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند به پیامبرش (صلی الله علیه و آله و سلم) دستور داد که مطابق بهترین فضائل اخلاقی عمل کند و در قرآن، آیهای که تمام فضائل اخلاقی را بیشتر از این آیه در خود جمع کرده باشد، وجود ندارد.
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۴۵۰/ الصافی، ج۲، ص۲۶۱
۲)💠 الصّادق (علیه السلام)- إِنَّ اللَّهَ أَدَّبَ رَسُولَهُ (صلی الله علیه و آله) فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ (صلی الله علیه و آله) خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِینَ قَالَ خُذْ مِنْهُمْ مَا ظَهَرَ وَ مَا تَیَسَّرَ وَ الْعَفْوُ الْوَسَطُ.
⚜ امام صادق علیه السلام می فرمایند: همانا خدا، رسولش (صلی الله علیه و آله) را [به بهترین وجه] تربیت کرده است. پس فرمود: «ای محمّد (صلولت الله علیه)! با عفو و مدارا رفتار کن، و به کارهای شایسته دعوت نما، و از جاهلان روی بگردان [و با آنان ستیزه مکن]». از آنان آنچه را ظاهر و آسان است بگیر و عفو حدّ میانه است.
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۴۵۰/ بحار الأنوار، ج۹۳، ص۸۴/ العیاشی، ج۲، ص۴۳/ نور الثقلین/ البرهان
۳)💠 عَنْ عَبْدِالْأعْلَی عَنْ أبِیعَبْدِاللهِ (علیه السلام) فِی قَوْلِ اللهِ تَعَالَی خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِینَ قَالَ یَعْنِی بِالْوَلَایَهًِْ.
عبدالاعلی از حضرت امام صادق (علیه السلام) نقل نموده که حضرت فرمودند: «خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِینَ»؛ [امر به معروف کن] یعنی به ولایت امر کن.
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۴۵۲/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۱۸۸/ العیاشی، ج۲، ص۴۳/ البرهان
🕋✨⚜🕋
🕋✨⚜🕋⚜✨🕋
@BahrulEilm
🏴⚜🏴⚜🏴⚜🏴
#صفر_المظفر
#رابطه_میان_حضرت_علی_اکبر_وحضرت_رقیه_علیهماالسلام
#اوصاف_مشترک
⚜ اوصاف مشترک میان دو امامزاده مکرم حسینی، حضرت علی اکبر و حضرت رقیه (سلام الله علیهما)⚜
۱۱) عنایت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
☑️ حضرت صدیقه کبری (علیها السلام) عنایتی خاص به نوه دلبندشان حضرت علی اکبر (سلام الله علیه) داشته اند؛ چنانچه نقل است در چند جایگاه نزد این فرزندشان حاضر شدند:
▪️یکبار هنگام شهادت آن شهزاده بود؛ نقل است که وقتی عمود آهنین بر فرق مبارک ایشان فرود آمد، فریاد برآورده، پدر را صدا کرده و با ایشان وداع کرده و گفتند:
⚜«اين جدم رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) و اميرالمؤمنين (عليه السلام)، و اين جده ام فاطمه زهرا و خديجه كبري (عليهما السلام) هستند كه مي گويند العجل، آنها مشتاق ديدار تو هستند». ¹
🖋در نقلی دیگر آمده پس از شهادت آن حضرت، عقیله بنی هاشم (سلام الله علیها) شتابان به سوی پیکر برادرزاده شان آمده و ناله سر دادند، اما امام ایشان را به خیمه بازگرداندند، وقتی بازگشتند بانویی را کنار فرزند عزیزشان دیدند و فرمودند: ای زینبم! مگر تو را به خیمه نبرده بودم؟ آن بانوی مکرمه رو کردند و فرمودند:
⚜«فرزندم حسین منم زهرا! آمده ام برای علی اکبرت آرامت کنم».²
➖ در روایتی دیگر آمده که وقتی امام حسین (علیه السلام) بر بالین فرزند اکبرشان حاضر شدند، دیدند که ایشان بین دو حال حزن و شادی قرار دارند، دلیل را پرسیدند و حضرت علی اکبر (سلام الله علیه) عرضه داشتند:
⚜ «ای پدرم! اما خنده ام به خاطر این است که به یک طرف نگاه می کنم می بینم جدّم رسول خدا (صلی اللّه علیه وآله) است و به دستش ظرف آبی است که شما وعده داده بودی، و اما گریه ام به خاطر این است وقتی به طرف دیگر می نگرم می بینم جدّه ام حضرت زهرا (سلام الله علیها) در کنارم نشسته و به جراحاتم نگاه می کند و سپس به صورت شما نگاه می کند و با دستش به سرش لطمه می زند و گریه می کند.» ³
☑️ این مطلب راجع به حضرت رقیه (علیها السلام) نیز صادق بوده است؛ شب شام غریبان هنگامیکه حضرت رقیه (سلام الله علیها) در گودال قتلگاه قرار گرفته بودند، حضرت زهرا (سلام الله علیها) دختر مکرمه شان عقیله بنی هاشم را از خواب بیدار کرده و ایشان را سفارش به پیدا نمودن نوه نازنین شان کردند.⁴
➖ همچنین هنگامیکه آن یتیم حسینی در بیابانی از منازل اسرا جدا از کاروان جدا افتادند، جدّه بزرگوارشان حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نزدشان آمده و ایشان را تسلی بخشیدند؛
🖋مرویست که حضرت عقیله بنی هاشم (علیها السلام) وقتی متوجه غیبت دردانه حسینی شدند، خود را از بالای ناقه به روی زمین انداختند و ناله کنان به عقب برگشتند تا گمشده را پیدا کنند، به هر سو می دویدند، ناگهان چشمان مبارکشان به یک نقطه ای جلب شد، پیش رفتند تا به آن رسیدند، در آنجا بانویی را دیدند که سر کودکِ گمشده را به دامن گرفته است، رو به آن بانو نموده و پرسیدند: شما کیستید؟! فرمودند:
⚜«أنا أمُک فاطمة الزهراء، أظَنَنتِ إنّی أغفلُ عَن أیتامِ وَلَدی»؛⁵
_ «من مادر تو، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) هستم. گمان می کنی من از یتیم های فرزندم غافلم.»
▪️نیز نقل است که وقتی رقیه خاتون (صلوات الله علیها) از عالم دنیا مفارقت نمودند، حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) در خواب مادر خود را دیدند که می فرمودند:
⚜«زینب جان! وقتی که نازدانه حسین، رقیه (سلام الله علیهما) از دنیا رفت و شما گریه می کردید، من با شما هم ناله بودم».⁶
ا📚➖➖➖➖➖➖
۱_به نقل از: مقتل ابيمخنف، ص ۱۲۷
۲_ان السیده زینب (صلوات الله علیها) جاءت الی موضع علی اکبر و لکن سیدالشهدا اخذ بیدها و ارجعها الی المخیم ثم عاد الی مصرع الاکبر و اذا یری امراه تجلس عنده قال یا زینب الم ارجعک الی الخیام التفت المراه الیه قالت ولدی حسین جئت اعزیک بولدک الاکبر. به نقل از: عرفان کربلا، ص ۱۴۶
۳_موسوعه حضرت زهرا سلام الله علیها، ج ۶، ص ۳۰۴
۴_ستاره درخشان شام، ص ۲۰۵
۵_ناسخ التواریخ، ص ۵۳۱ ؛ معالی السبطین، ص ۸۱
۶_المعینیة في مصائب الحسینیة، ص ۱۱۰
🏴⚜🏴⚜🏴⚜🏴
@BahrulEilm
🔲✨🔲✨🔲✨🔲
✨
🔲
#صفر_المظفر
#حسینیة
#محیای_حسینی_الگوی_تربیتی_خانواده_مهدوی
🟢 مبحث دهم : «هدف غایی خانوادۀ مهدوی»
📃 مقدمه
✍ حسن ختام آخرین مبحث از مباحث «محیای حسینی، الگوی تربیتی خانوادۀ مهدوی» به تبیین هدف غایی خانوادۀ مهدوی که فدایی پروری برای ولایت می باشد، اختصاص یافته است.
✍ چنانچه در مطالب گذشته هم اشاره شد، در سیره و مکتب نورانی حضرت ام البنین سلام الله علیها که سرلوحه اش مزین به عبارت شریف «أولادی و من تحت الخضراء کلّهم فداء لأبی عبدالله الحسین علیه السلام» است و جمیع ابعاد، ارکان و مؤلفه های تربیتی خانوادۀ مهدوی هم بر همین مبنا تشکیل شده، به همۀ خلق نشان داد که فدا شدن برای حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام نه فقط لساناً بلکه قلبا، جوارحاً و جوانحاً باید صورت پذیرد و این مهم در سیرۀ عملی آموزگار و صاحب این مکتب به أحسن وجه تبیین شده و مصادیق بی بدیل آن در این فدا شدن پیش روی خلق آشکار گردیده است که هر کس در عالم می خواهد رسم فدا شدن برای مولا را فرا گیرد، مکتب فاطمه ام البنین سلام الله علیها إلی الأبد چراغ راه او خواهد بود و اقتدا به سنت و سيرۀ ایشان موجب رسیدن به آن هدف مطلوب خواهد بود.
▪️ همۀ آنچه در این مکتب از جانب بانوی بقیع برای خلق تبیین گردید با تأسی از وجود مبارک حضرت عقیلة الهاشمیین علیها السلام و آموزه های آن حضرت بوده است؛
🔰 یعنی در مکتب حضرت ام البنین سلام الله علیها پیشوا و اسوۀ خاتون این مکتب، حضرت نائبة الزهراء، عقیلة بنی هاشم علیها السلام هستند که اولین مجلس عزا و بکاء و ندبه بر ریحانة المصطفی اباعبدالله الحسين علیه السلام را در شام و دربار یزید ملعون اقامه فرمودند.
🔲✨🔲✨🔲✨🔲
@BahrulEilm
🔲✨🔲✨🔲✨🔲
#صفر_المظفر
#حسینیة
#محیای_حسینی_الگوی_تربیتی_خانواده_مهدوی
🟢 مبحث دهم : «هدف غایی خانوادۀ مهدوی»
📃 قسمت اول
🔳🍃 فدایی پروری و هدف غایی خانوادۀ مهدوی
➖ فدایی شدنی که در آموزه های تربیتی خانم ام البنین سلام الله علیها از آن سخن به میان می آید و الگویی برای خانوادۀ مهدوی است که در جمیع احوال و آنات باید ظهور داشته باشد.
🖋 همانطور که در جای جای مکتب بانوی بقیع سلام الله علیها صورت های مختلفی از فدایی شدن و فدایی پروری ملاحظه می شود؛ از فدایی نمودنِ نام و خویشتنِ خویش گرفته تا فدایی کردنِ جان خود و فرزندان خود.
☑️ فدایی شدن همان هدف غایی در مکتب بانوی بقیع است، گرچه هدف در این مکتب که عبارتست از فدایی شدن برای امام حسین علیه السلام واحد است، اما صورت فدایی شدن به مقتضای شرایط و احوال متفاوت است. و همین جامعیت است که موجب شده تا این مکتب بی نظیرترین الگو برای خانوادۀ مهدوی باشد.
🔳🍃 فدایی شدن برای امام با اراقۀ دم
➖بی بی ام البنین سلامالله علیها، خود، فدایی وجود مبارک حضرت فاطمة الزهراء سلام الله علیها شدند، محرم بیت الفاطمه علیها السلام و کفیل امانات الهی ایشان گردیدند و فدایی شدن برای فرزندان فاطمه (صلوات الله و سلامه علیهم) را در وجود فرزندان خویش نهادینه کردند، به گونه ای که فرزندان ایشان آداب و تعالیم این فدایی شدن برای امام حسین علیه السلام را در هر زمان و مکانی به افضل صورت فرا گرفته و به آنها عمل نمودند که در مباحث گذشته به تفصیل به آنها اشاره شد.
🖋 این فداشدن و فداپروری در زمان حضور وجود مقدس حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام با بذل جان و مهجۀ قلب در کمال صورت خویش و در شهادت قمر و نجوم ام البنین (صلوات الله علیهم) و دیگر اصحاب الحسین (علیهم السلام) ظهور یافت.
☑️ امام حسین علیه السلام که برای هدایت و رهایی خلق از ظلمت ضلالت و جهالت، مهجۀ خویش را به ساحت قدس ربوبی بذل فرمودند؛
⚜ «بذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ الْجَهَالَةِ»،¹
▪️ زمانیکه از کنار کعبه سوی نینوا عزم سفر داشتند تا کعبۀ حقیقی را معنا و حقیقت نماز را اقامه نمایند، چنین فرمودند:
⚜ «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَهُ، وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ، فَلْيَرْحَلْ فَإِنِّي رَاحِلٌ مُصْبِحا»؛ ²
«هر که می خواهد جان خود را در راه ما بذل کند و خود را برای ملاقات با خدا آماده کرده است، با ما کوچ کند.»
🖋آنجا بود که رجالی بر این ندا لبیک گفتند، چون دریافتند که زندگی و حیاتشان بدون حسین علیه السلام معنا ندارد و لذا با بذل مهجۀ خویش فدایی شدن را به خلق نشان دادند. همان اصحاب الحسینی که در وصفشان چنین آمده است:
⚜ «الَّذِينَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَيْنِ علیه السلام».
✔️ پس برای آن کس که ندای غربتِ «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی» را از آن میدان تفتیده و سوزان کربلا که بزرگترین میدان ابتلاء و امتحان عبادالله است، می شنود، ندایی که در میان لشکر اعداء از حلقوم خشکیده و تشنۀ أباعبدالله الحسین علیه السلام طنین انداز گشته، بذل مهجه و إراقۀ دم شرط فدایی شدن است.
☑️ از اینرو اصحاب الحسین علیه السلام که بر دفاع از امام خویش و حرم فرزندان رسول الله (صلی الله علیه و آله) در کربلا ماندند و عهد خود را وفا نمودند، و با بذل جان و مهجۀ قلب به آغوش شهادت پرکشیدند، به مقام «حلت بفنائک» نائل شدند، در این میان سپهسالارشان حضرت نفس مطمئنه عباس بن علی (علیهما السلام) بود که در شب عاشورا بیعت با امام و مولا را بر همۀ بنی هاشم و سایر اصحاب یادآوری نموده و آموخت، به همین سبب، حضرت عبدصالح، فرزند خانم ام البنین سلام الله علیها پیشوا و مقتدای ابدیِ همۀ بندگان در فدایی کردن می باشند.
🔰 بر این اساس، آن چه بر یک عبد مؤمن تکلیف و وظیفه می باشد آن است که وقتی می خواهند با ریختن خون امام و مولایش حرمت اسلام را هتک، و صلاة و صیام را تعطیل، و آیات حضرت قرآن را تحریف کنند و او در معیتش ندای نصرت طلبی امام خویش را می شنود، باید با بذل مهجه و شراء نفس قربانی شود.
☑️ در آموزه های نورانی مکتب ام البنین سلام الله علیها این مهم را می بینیم که با نثار چهار جگر گوشۀ خویش که اولاد امیر عالم علیه السلام و افضل خلق پس از فرزندان فاطمه سلام الله علیها بودند چگونه این صورت فدایی شدن بر عالمیان ترسیم و تعلیم شده است.
🖋اینجاست که هر خلقی که در معیت حضرت اباعبدالله علیه السلام نبوده و دون الحسین، خونش ریخته نشده است ندا می دهد:
⚜ «يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَکُم فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِيمًا».
ا📚➖➖➖➖➖➖
۱. تهذیب الاحکام، ج۶، ص ۱۱۳
۲. اللهوف علی قتل الطفوف، ص ۶۱
🔲
✨
🔲✨🔲✨🔲✨🔲
@BahrulEilm