eitaa logo
بحرُ العِلم
245 دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
898 ویدیو
43 فایل
کانال قرآنی«بَحرُ العِلم» باهدف احیاء معارف نورانی کتاب الله وعترت نبوی(علیهم السلام) باعناوین: ⚜️الفرقان ⚜️تبیاناً لکل شئ ⚜️نقطة تحت الباء ⚜️الكوثر ⚜️بقية الله خير لكم إن كنتم مؤمنين ⚜️كهيعص ⚜️التين ⚜️القلم و .. لینک تلگرام https://t.me/BahrulEilm
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖋 پیامبر اعظم صلى ا‏لله‏ علیه ‏و ‏آله و سلم فرمودند: 🏴 بى اُنذِرتُم وَ بِعَلىِّ بنِ أبى طالِبِ اهْتَدَیتُم… وَ بِالْحَسَنِ اُعْطیتُمُ الإْحسانُ وَ بِالْحُسَینِ تَسعَدونَ وَ بِهِ تَشقونَ ألا وَ إنَّ الْحُسَینَ بابٌ مِن أبوابِ الْجَنَّهِ مَن عاداهُ حَرَّمَ اللّه‏ُ عَلَیهِ ریحَ الْجَنَّهِ؛ ▪️«به وسیله من هشدار داده شدید، و به وسیله على (علیه ‏السلام) هدایت مى‏ یابید، و به وسیله حسن (علیه ‏السلام) احسان به شما عطا مى‏ شود ، و به وسیله حسین (علیه ‏السلام) خوشبخت و سعادتمند مى‏ گردید و بدون او شقی و بدبخت. بدانید که حسین (علیه ‏السلام) درى از درهاى بهشت است، هر کس با او دشمنى کند، خداوند بوى بهشت را بر او حرام مى ‏کند.» 📓بحار الأنوار ج ۳۵، ص ۴۰۵ 📓البرهان في تفسير القرآن ج ۳، ص ۲۳۲ @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فَعَجَّلَ اللّٰهُ فَرَجَكَ، وَسَهَّلَ مَخْرَجَكَ؛ وَقَرَّبَ زَمانَكَ «پس خدا در گشایش کار شما (حضرت مهدی علیه السلام) شتاب ورزد و آمدنتان را آسان نماید؛ و زمانتان را نزدیک فرماید» 📓 فرازی از دعای استغاثه به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋✨⚜🕋⚜✨🕋 🕋✨⚜🕋 ا❁﷽❁ا ✨ وَ إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَني آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلينَ ﴿و [به خاطر بياور] زمانى را كه پروردگارت از صلب فرزندان آدم، ذرّيّه‌ی آن‌ها را برگرفت؛ و آن‌ها را بر خودشان گواه ساخت؛ [و فرمود]: «آيا من پروردگار شما نيستم»؟ گفتند: «آرى، گواهى مى‌دهيم». [خداوند چنين فرمود، مبادا] روز رستاخيز بگوييد: «ما از اين، غافل بوديم؛ [و از پيمان فطرى بى‌خبر مانديم]».﴾ (آیه ۱۷۲ - سوره مبارکه اعراف) ۲)💠 امام باقر (علیه السلام) فرمودند: همانا خدای تبارک‌وتعالی هنگامی‌که آفریدگان را آفرید، آبی زلال و آبی شور و بد مزه نیز آفرید. سپس این دو آب با هم آمیخته شدند. خداوند مقداری گِل از سطح زمین برداشت و آن را محکم مالید. سپس به اصحاب یمین درحالی‌که آنان مانند ذرّه (مورچه‌ها) حرکت می‌کردند، فرمود: در صلح و آرامش به بهشت بروید. به اصحاب شمال نیز فرمود: «به آتش بروید و برایم مهّم نیست». و سپس فرمود: «أَلَسْتَ بِرَبِّکُمْ قَالُواْ بَلَی شَهِدْنَا أَن تَقُولُواْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِینَ»؛ سپس از پیامبران عهد و پیمان گرفت و فرمود: «آیا من خدای شما نیستم؟ و آیا این محمّد (صلی الله علیه و آله) فرستاده‌ی من و این علی (علیه السلام) امیرمؤمنان نیست»؟ گفتند: «بله. پس پیامبری برای آنان ثابت شد و از اولوا العزم پیمان گرفت که من پروردگار شما هستم و محمّد (صلی الله علیه و آله) فرستاده‌ی من و علی امیرمؤمنان (علیه السلام) و اوصیای پس از او (علیهم السلام)، اولیای امر و حافظان علم من هستند و به‌وسیله‌ی مهدی (عجل الله فرجه) دینم را تقویت می‌کنم و زمینم را پاک می‌گردانم و حکومتم را آشکار می‌کنم و به‌وسیله‌ی او از دشمنانم انتقام می‌گیرم و از روی اختیار و اجبار عبادت می‌شوم». گفتند: «پروردگارا! ما اقرار کردیم و گواهی دادیم و آدم (علیه السلام) آن را نه انکار کرد و نه اقرار. پس عزیمت برای این پنج نفر در مهدی (علیه السلام) رسوخ یافت. امّا آدم عزم و همّتی در اقرار به آن نداشت و این همان سخن خدای عزّوجلّ است: پیش از این، از آدم پیمان گرفته بودیم امّا او فراموش کرد و عزم استواری برای او نیافتیم!. (سوره طه/آیه۱۱۵) فرمود: «درحقیقت او شامل [فراموش کرد] میشود». سپس به آتش دستور داد که برافروخته شود و به اصحاب شمال فرمود: «وارد آن شوید، ولی از آن ترسیدند». به اصحاب یمین فرمود: «وارد آن شوید، پس وارد آن شدند و برای آنان خنک و مایه‌ی آرامش بود». اصحاب شمال گفتند: «پروردگارا! ما را ببخش». فرمود: «من شما را بخشیدم، بروید و وارد آن شوید، امّا ترس و وحشت از آن در دل آنان افتاد و در آنجا بود که اطاعت و ولایت و معصیت ثابت شد». 📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۳۹۴/الکافی، ج۲، ص۸/ بحار الأنوار، ج۲۶، ص۲۷۹/ نور الثقلین/ البرهان/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۳۱۳ 🕋✨⚜🕋 🕋✨⚜🕋⚜✨🕋 @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋⚜🕋⚜🕋⚜🕋 🕋⚜🕋 _الشریف ا❁﷽❁ا ✨«يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولئِكَ يَقْرَؤُنَ كِتابَهُمْ وَ لايُظْلَمُونَ فَتِيلاً» {روزى كه هرگروهى را با پيشوايشان مى‌خوانيم. كسانى ‌كه نامه‌ی عملشان به دست راستشان داده‌ شود، آن را مى‌خوانند و كمترين ستمى به آن‌ها نخواهد شد} (سوره مبارکه الإسراء ، آیه ۷۱) ❇️(۱۴۵)لقب مبارک⚜مدار الدهر⚜ ✍ از القاب مبارک حضرت مولانا بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) «مدار الدهر» است. ➖ دهر، اسمي است برای مدت زمان عالَم، از ابتدا تا انتهای آن (۱). «مدار الدهر» بودن وجود مقدس حضرت بقیة الله الأعظم (أرواحنا فداه) بدین معناست که ایشان محور روزگار و چرخ گیتی می باشند و عالَم هستی، [در این زمان] بر محور وجود ایشان می چرخد. 💠 در تفسیر ذیل شریفه ۷۱ سوره مبارکه الإسراء در خصوص «وجود مقدس امام هر دهر و روزگار» وارد شده است: ⚜ عن الصادق (علیه السلام) : یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَقَالَ بِمَنْ کَانُوا یَأْتَمُّونَ بِهِ فِی الدُّنْیَا یُدْعَی عَلِیٌّ (علیه السلام) بِالْقَرْنِ الَّذِی کَانَ فِیهِ وَ الْحَسَنُ (علیه السلام) بِالْقَرْنِ الَّذِی کَانَ فِیهِ وَ الْحُسَيْنُ (علیه السلام) بِالْقَرْنِ الَّذِی کَانَ فِیهِ وَ عَدَّدَ الْأَئِمَّه... مَنْ مَاتَ لَا یَعْرِفُ "إِمَامَ دَهْرِهِ" مَاتَ مِیتَهًًْ جَاهِلِیَّهًًْ (۲) «روزى كه هر گروهى را با پيشوايشان مى‌خوانيم» یعنی با آنکه در دنیا از او پیروی می‌کرده است؛ حضرت امام علی (علیه السلام) با [مردمِ] دورانی که در آن زندگی می‌کرد، فرا خوانده می شود، امام حسن (علیه السلام) با [مردمِ] دورانی که در آن زندگی می‌کرد و امام حسین (علیه السلام) با [مردمِ] دورانی که در آن زندگی می‌کرد و هر یک از ائمه (علیهم السلام) به همین ترتیب.. هر کس در حالی بمیرد که «امام دهر» خویش را نشناخته باشد، به مرگِ جاهلیّت مرده است. 🖋در ادعیه مخصوصه حضرت مولانا صاحب العصر و الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می خوانیم: ⚜ وَاللهُ ناصِرُهُ وَمُؤَيِّدُهُ اِذا آنَ ميعادُهُ.. مَدارُ الَّدهْرِ (۳) «خدا ياور و تأييد كننده‏ اش می باشد، آنگاه كه وعده ظهورش‏ فرا رسد، او که محور روزگار است.» 📚 منابع ➖➖➖➖➖➖ (۱).الدَّهْرُ: في الأصل اسم لمدّة العالم من مبدأ وجوده الى انقضائه؛ هذا المعنى عند الإطلاق يكون من بدء الزمان و الخلقة الى آخرها. (۲). مستدرک الوسائل ، ج۱۸، ص۱۸۲‌؛ دعائم الاسلام، ج۱، ص۲۷؛ مسند الإمام الصادق (علیه السلام) ج۷ ص۲۲۹ (۳). بلد الأمين، ص۱۸۷؛ مفاتیح الجنان [دعا در شب نیمه شعبان] 🕋⚜🕋 🕋⚜🕋⚜🕋⚜🕋 @BahrulEilm