eitaa logo
بحرُ العِلم
245 دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
898 ویدیو
43 فایل
کانال قرآنی«بَحرُ العِلم» باهدف احیاء معارف نورانی کتاب الله وعترت نبوی(علیهم السلام) باعناوین: ⚜️الفرقان ⚜️تبیاناً لکل شئ ⚜️نقطة تحت الباء ⚜️الكوثر ⚜️بقية الله خير لكم إن كنتم مؤمنين ⚜️كهيعص ⚜️التين ⚜️القلم و .. لینک تلگرام https://t.me/BahrulEilm
مشاهده در ایتا
دانلود
🔲✨🔲✨🔲✨🔲 ✨ 🔲 🟢 مبحث دهم : «هدف غایی خانوادۀ مهدوی» 📃 قسمت دوم 🔳🍃 فدایی شدن برای امام با بکاء ✍ در ادامه مطالب قسمت قبل ، حال سوالی که در اینجا مطرح می شود این مهم است که پس از شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام رسیدن به این حقیقة العبودیه و فدا شدن چگونه برای مؤمنین محقق می شود؟  ✔️ طبق فرمودۀ حضرت مولانا امیرالمومنین علی علیه السلام شاخصۀ شیعیان، «بذل در ولایت اهل بیت علیهم السلام» است؛ ⚜«شِیعَتُنا الْمُتَباذِلُونَ فِی وِلایَتِنا».¹ ➖ این بذل هنگام واقعۀ طف صورت شهادت و بذل مهجه به خود گرفته است، اما متأخرونی که در حسرت این فدا شدن هستند، چگونه باید خویشتن خویش را فدای مولایشان کنند؟ 🔰 این مهم نیز در آموزه های فدایی پروری خانم ام البنین سلام الله علیها صورتی آشکار و تعالیمی منحصر بفرد دارد. ▪️ این تعالیم، وجه اکمل و اتم همان حقیقتی است که مولای غریب و مظلوم مان صاحب العصر و الزمان بقیة الله فی السموات و الارضین (ارواحنا فداه) آن را بیان فرموده و تکلیف همۀ متأخرین و جاماندگان از امام حسین علیه السلام را روشن نموده است: ⚜ «فلَئِنْ أَخَّرَتْنِي الدُّهُورُ وَ عَاقَنِي عَنْ نُصْرَتِكَ الْمَقْدُورُ وَ لَمْ أَكُنْ لِمَنْ حَارَبَكَ مُحَارِباً وَ لِمَنْ نَصَبَ لَكَ الْعَدَاوَةَ مُنَاصِباً فلَأَنْدُبَنَّكَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً و لَأَبْكِيَنَّ عَلَيْكَ بَدَلَ الدُّمُوعِ دَماً حسْرَةً عَلَيْكَ وَ تَأَسُّفاً وَ تَحَسُّراً عَلَى مَا دَهَاكَ‏ و تَلَهُّفاً حَتَّى أَمُوتَ بِلَوْعَةِ الْمُصَابِ‏ وَ غُصَّةِ الِاكْتِيَاب»؛ ² ➖ اگرچه زمانه مرا به تأخیر انداخت، و مُقدَّرات الهى مرا از یارىِ تو بازداشت، و نبودم تا با آنان که با تو جنگیدند، بجنگم، و با کسانی که با تو اظهار دشمنى کردند خصومت نمایم، (در عوض) صبح و شام برتو مویه می کنم، و به جاى اشک براى تو خون می گریم، از روى حسرت و تأسّف و افسوس بر مصیبت هایى که بر تو وارد شد تا جایى که از فرط  اندوهِ مصیبت و غم و غصّه و شدّتِ حزن جان سپارم. ▪️به جای بذل مهجه و خون قلب، بکاء بر مصائب اباعبدالله الحسین علیه السلام تا پای جان دادن و موت بر اثر شدت داغ مصیبت می تواند فدا شدن برای امام حسین علیه السلام را محقق کند. ✔️ بکاء که با جاری شدن اشک صورت می پذیرد،‌ همان خونِ قلبی است که استحاله شده و از چشم جاری می شود.  🖋 در كتاب البكاء للحسين علیه السلام مرحوم علامه سيد محمد حسن طباطبايي ميرجهاني در ارتباط تنگاتنگ «چشم» با «قلب» اينگونه آمده است که ماهیت اشک را همان «خون قلب» دانسته که در اثر احتراق قلب ناشی از حزن و اندوه، مُهْجَة از رگ ها و مویرگ ها به چشم انتقال یافته و با استحاله و تغییر رنگ به عنوان «اشک» از چشم باکی سرازیر می گردد. ³ ➖ در اثبات این که اشک حقیقی همان خون استحاله شدۀ قلب است، می توان به دلالت این فراز حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا له الفداء) در زیارت ناحیه مقدسه استناد نمود که می فرمایند: ⚜ «فَلَأَنْدُبَنَّک صَبَاحاً وَ مَسَاءً وَ لَأَبْکینَّ عَلَیک بَدَلَ الدُّمُوعِ دَما». ▪️ ندبه و بکاء حضرت در مصائب اباعبدالله الحسین (سلام الله علیه) بصورت مداوم و مستمر و در هر صبح و شام استمرار دارد به گونه ای که به جای اشک، خون می گریند؛ 🏴 «بَدَلَ الدُّمُوعِ دَما»؛ یعنی به قدری مصائب سنگین و طاقت فرسا و سوزناک است که این مهجۀ قلب مبارکشان، بدون این استحاله به همان صورت خون از چشمان مبارک جاریست و می فرمایند تا جایی ادامه دارد که از این داغ جان سپارم. ▪️این فدا شدنی است برای آنان که بعد از شهادت اباعبدالله الحسین علیه السلام حسرت و تأسف شان معیت با حضرتشان بوده است.  ➖این همان فدا شدنی است که حتی فداییان امام حسین علیه السلام همچون جناب حبیب بن مظاهر که با بذل مهجه، جان خویش را در طَبَق اخلاص، تقدیم ساحت مولا نمودند و به افضل اجر و کرامت رسیدند، آرزویش را دارند که به این دنیا بازگردند و از مجلس عزا و بکاء بر ابا عبدالله الحسین علیه السلام توشه و حظی برچینند.  🔰 پس با این اوصافی که بیان شد، بذل مهجه و بکاء، هر دو صورتی از یک حقیقت اند و هر دو فداشدن بر اباعبدالله الحسین علیه السلام را محقق می کنند. 🔲✨🔲✨🔲✨🔲 @BahrulEilm
🔲✨🔲✨🔲✨🔲 ✍ حضرت ام البنین سلام الله علیها که با لسان و قلب، ‌جوارح و جوانح، این قربانی شدن برای امام حسین علیه السلام را در مکتب خویش بنیان نهاده و به ظهور رساندند، برای این صورت فدا شدن نیز اسوه و الگویی تام برای مؤمنین و مؤمنات می شوند، آن زمانی که با بکاء و ندبۀ خویش و بیان مصائب در مجالس عزایی که اقامه می نمودند قلوب خلق حتی دشمنان قسی القلب را آتش می زدند و اشک ها را جاری می نمودند؛ ⚜ «كَانَتْ أُمُّ الْبَنِينِ‏ أُمَّ هَؤُلَاءِ الْأَرْبَعَةِ الْإِخْوَةِ الْقَتْلَى تَخْرُجُ إِلَى الْبَقِيعِ فَتَنْدُبُ بَنِيهَا أَشْجَى نُدْبَةٍ وَ أَحْرَقَهَا فَيَجْتَمِعُ النَّاسُ إِلَيْهَا يَسْمَعُونَ مِنْهَا فَكَانَ مَرْوَانُ‏ يَجِي‏ءُ فِيمَنْ يَجِي‏ءُ لِذَلِكَ فَلَا يَزَالُ يَسْمَعُ نُدْبَتَهَا وَ يَبْكِي». ⁴ ➖ پس فدایی شدن در آن زمان که در معيت اباعبدالله الحسین علیه السلام بوده اند، با بذل مهجه و ریختن خون صورت پذیرفته است و پس از شهادت اباعبدالله الحسین علیه السلام، نسخۀ بی نظیر فدایی شدن،‌ بكاء و اقامۀ عزا و اشک و عویل است که حضرت بی بی ام البنین سلام الله علیها خود، پس از واقعه کربلا با بکاء مداوم بر مصیبة الحسین علیه السلام داشته اند و منجر به کف بصر و از دست دادن بینایی برای ایشان می گردد. ☑️ این چنین به جمیع فداییان و متعلمین این مکتب، می آموزند که بدین طریق مولای خویش را اعانت و نصرت دهند که این امر عظیم امروز و در این عصر از چشمۀ دیدگان مبارک ولی الله الاعظم و صاحب زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) «صباحاً و مساءً» بر جدّ غریبشان جاریست و از این جوشش است که عالمی بر حضرت حسین بن علی (علیهما السلام) می گریند. ا📚➖➖➖➖➖➖➖ ۱. الکافی، ج ۳، ص ۵۹۹ ۲. بحار الانوار، ج۹۸، ص ۳۲۰  ۳. البکاء للحسین علیه السلام، ص ۳۶ ۴. بحار الأنوار، ج‏۴۵، ص۴۰ 🔲 ✨ 🔲✨🔲✨🔲✨🔲 @BahrulEilm
4_6048353433637883858.mp3
4.96M
▪️بچه هام قربون خواهرت،مادرت نیست میشم مادرت ▪️عباسم رفت فدای سرت، یا حسین @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴⚜🏴⚜🏴⚜🏴 🏴 در دهه سوم ماه صفر و ایام شهادت مظلومانه سبط اکبر حضرت سید السادات امام حسن مجتبی علیه السلام مطالبی تحت عنوان: در کانال جامع قرآنی «بحر العلم» ارائه میگردد. با ما همراه باشید. 👈لینک کانال جامع قرآنی «بَحر العِلم» در تلگرام 🆔https://t.me/BahrulEilm 👈لینک کانال جامع قرآنی «بَحر العِلم» در ایتا 🆔https://eitaa.com/BahrulEilm 🏴⚜🏴⚜🏴⚜🏴 @BahrulEilm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️✨فضائل سید السادات امام حسن مجتبی علیه السلام در آیات حضرت قرآن : «لؤلؤ» ✨ ا❁﷽❁ ✨«مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ ‌..يخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجان‏» (سوره مبارکه الرحمن،آیات ۱۹ تا ۲۲) ☑️ مطابق تفاسیر مأثوره، مقصود از دو بحر، حضرت امیرالمومنین و فاطمة الزهراء (عليهماالسلام) هستند ، و لؤلؤ و مرجان بر وجود مبارک حضرت امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) دلالت دارد: ⚜«مَرَجَ البَحْرَينِ يَلْتَقِيانِ بَينَهُما بَرزَخٌ لا يَبْغِيان»؛ عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ(عليهما السلام) بَحْرَانِ عَمِيقَانِ لَا يَبغِي أَحَدُهُمَا عَلَى صَاحِبِه‏ يخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ‏ الحسن والحسين (عليهما السلام). 🖋«لؤلؤ» که اولین ظهور از تلاقی دو بحر است به وجود مبارک امام حسن مجتبی علیه السلام دلالت دارد که اولین سرسلسله سادات می‌باشند و وارث جمیع خصال محمدی؛ چنانکه در خصوصیت حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله و سلم) بیان شده که رنگ مبارکشان همچون لؤلؤ بود: «إنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صلی الله علیه و آله كَانَ أَزْهَرَ اَللَّوْنِ كَانَ لَوْنُهُ اَللُّؤْلُؤَ» 📓تفسير فرات الكوفي ص۴۶۱ 📓 تفسير القمي ج‏۲ ص۳۴۴ 📓 بحار الأنوار ج‏۱۶ ص ۲۳۸ @BahrulEilm