ناظم مدرسه دختران و نا«زنانگی» در مدیریت
مضمون اصلی در اهمیت ورود زنان به مدیریت منابع انسانی، گذشته از بهره مندی جامعه از فضیلت های علمی و تجارب بانوان، نیاز به لطافت نگاه زنانه و مادرانه در شکوفایی بنی آدم، خاصّه در محیط های علمی و آموزشی است. اما شوربختانه، مدیریت زنانه، گذشته از نرسالاریِ صریح و بی نفاق، از آفت جانکاه دیگری رنج می برد که همانا مدیریت نا«زنانه» زنانی است که یا ادامه و نقابِ مردان تمامیت خواهاند و یا به مثابه بازویی از بازوهای هشتپاهای خونسالاری عمل می کنند. اینگونه زنانِ رئیس مآب، نه به زن و زنانگی خدمت می کنند و نه جامعه انسانی را لطافتی می بخشند. بگذریم که مدیریت زنانه را نیز بدنام می سازند.
دانشگاه الزهرا س، که امسال به شصت سالگی رسیده، با بیش از ده هزار دانشجو در ده ها رشته تحصیلی و صدها عضو هیئت علمی، بی شک یکی از دیرپاترین و مهم ترین موسسات آموزشی زنانه است که با چندین دهه تلاش و زحمتِ یک جامعه علمی قابل احترام، سیر رشد خود را از مدرسه عالی دختران به یک دانشگاه بین المللی طی نموده است. اما از آنجا که به طور سنتی، در صندلی ریاست دانشگاه الزهرا س یک خانم قرار می گیرد، این صندلی معمولا مورد طمع همسرانِ سیاستمردانی است که جلوس خودشان بر صندلی های متعدد دیگر را برای «شوق خدمت» کافی نمی دانند. و در معامله سیاست مردان، این دانشگاه نیز بعضا بازیچه کسانی قرار می گیرد که نه شایستگی مدیریت دانشگاه را دارند و نه منتخب و یا دست کم مقبول جامعه دانشگاهی اند. چنین شخصیت هایی، عملا دانشگاه الزهرا س را به یک مدرسه دخترانه بزرگ و متورم تقلیل می دهند و با ایجاد یک فضای نیممرده، ناظم «مدرسه دختران» باقی می مانند.
یکی از این ناظم ها، خانم دکتر زهرا ناظم بکایی است که با مدرک دکتری از دانشگاه آزاد، رئیس یک دانشگاه دولتی مهم در سطح ملی است. دکتر ناظم بکایی، همسر محمدرضا مخبر دزفولی است که با تخصص دامپزشکی به مدت 13 سال (۱۳۸۴–۱۳۹۷) دبیر شورای عالی انقلاب «فرهنگی» بود و اکنون رئیس فرهنگستان علوم است. گفتنی است آقای دکتر زلفی گل وزیر سابق علوم در دولت سیزدهم، یعنی کسی که خانم دکتر ناظم بکایی را به ریاست دانشگاه الزهرا س منصوب کرد، در همین فرهنگستان علوم به عضویت پیوسته مفتخر گردید.
اما ناظم مدرسه دختران، اکنون که با فشارهای مزمن به شمار زیادی از اساتید دانشگاه الزهرا و اخراج شماری و بازنشسته کردن شماری دیگر و اعمال قدرت مطلقه متمرکز در عزل و نصب ها و به طور کلی، کنار گذاشتن بدنه اعضای هیئت علمی از مشارکت در مدیریت دانشگاه و نیز برخوردهای دلگزا با برخی از دانشجویان، دانشگاه را به فضایی امنیتی، سرد و ملال آور بدل نموده است، در دولت جدید به دنبال ابقای خود «احتمالا» با نفوذ فامیل های دور و نزدیک شان هستند.
باید دید دولت د. پزشکیان، با انتخابی شایسته و مقبول برای ریاست دانشگاه الزهرا س، به وظیفه ملی خود در باب این نهاد پراهمیت عمل می کند یا اجازه می دهد همچنان خونسالاری، زندگی علمی هزاران دانشجو و صدها عضو هیئت علمی این دانشگاه را در زمستانی تمام نشدنی افسرده نگه دارد.
جمعی از اساتید دانشگاهها
@kherad_Jensi
🔹بانونگار
بانو نگار
ناظم مدرسه دختران و نا«زنانگی» در مدیریت مضمون اصلی در اهمیت ورود زنان به مدیریت منابع انسانی، گذشت
🔹شایسته سالاری در انتصابات
در رفت و آمد دولت ها در حکمرانی جمهوری اسلامی یکی از مواردی که همواره به عنوان یک آسیب خود را نشان داده است انتصابات سیاسی و جناحی است که مبنای آن بعضا در رابطه های خونی در دولت به قدرت رسیده است. چنین انتصاباتی در همه دولت ها چه اصول گرا و چه اصلاح طلب خود را بارها و بارها نشان داده است.
ورود چنین انتصاباتی به فضای علمی دانشگاه باعث هدر رفت سرمایه انسانی، نا امیدی نخبگان، اقدامات و برنامه ریزی های بعضا ناقص و غیر پیوست دار و نخبه کش در مدیریت های این چنینی می شود.
یکی از راهکارهای حل مسئله در فضای انتصابات دانشگاه ها می تواند خارج نمودن انتصابات از دست وزیر علوم و واسپاری آن به شورایی متشکل از اعضای هیئت علمی دانشگاه و نمایندگان صنفی دانشجویان باشد و تعیین شاخص ها و ارزیابی سالیانه مبتنی بر سنجه های مورد تایید شورا جهت ابقا و یا انفصال روسای دانشگاه ها باشد.
امیدواریم این چنین مطالباتی بر حفظ بیشتر نخبگان و استفاده از ظرفیت متخصصين در اصلاح مشکلات و محل مسائل کشور و افزایش امید در رسیدن به شایسته سالاری موثر باشد.
ان شاالله تعالی
🔹بانونگار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 باز هم امشب الله اکبر می گوییم ...
معتقدم انسان به آرمان زنده است و انقلاب اسلامی یکی از زیباترین آرمان های بشری را به دنیا عرضه نمود.
این انقلاب را همچنان دوست دارم اگر چه ناخلفان و نا اهلان داخلی و خارجی هر جور بتوانند سنگش می زنند.
تولدت مبارک انقلاب ۵۷
🔹بانونگار
تشدید مسائل زنان ذیل خرده گفتمان های سیاسی
✍زهرا عباس پور دانش پژوه دکتری حکمرانی خانواده محور
🔹به عقیده بسیاری از صاحب نظران وقوع انقلاب اسلامی ایران منجر به فاعلیت جدیدی از زنان در عرصه های اجتماعی و خانوادگی گردید که تا قبل از آن در گفتمان های پیرامون زنان در جامعه ایران بی نظیر بود.
🔹جامعه ایران تا قبل از نهضت مشروطه متاثر از خوانشی خاص از رویکرد دینی و سنت های ایرانی نگرشی به زن داشت که در «گفتمان سنتی» نسبت به زن تعریف می شود. دال مرکزی گفتمان سنتی، «نابرابری ذاتی میان زن و مرد» می باشد که ذیل انگاره هایی همچون؛ «فرمـــانبرداری از شـــوهر»، «فرومایه»، «فساد افکن»، «محصور در خانه»، «خانه داری»، ، «نداشـتن حـق سیاسـی و اجتماعی»، «تاکید بر نقش تولید مثل و نقش جنسی» جانمایی می شد. سیطره گفتمان سنتی نسبت به زن، قدمت مدار ترین گفتمان در جامعه ایران می باشد.
🔹با ظهور جنبش مشروطه در ایران و حضور روشنفکران ایرانی که در رفت و آمد با دنیای غرب با ادبیات مدرنیته و توسعه آشنا شده بودند گفتمان جدیدی به نام «گفتمان تجدد» نسبت به زن شکل گرفت. دال مرکزی این گفتمان وارداتی «برابری زن و مرد» بود که در دال های دیگری همچون «آگاه به حقوق»،، «تربیت کننده نسل آینده»، «آزادی خواه»، «کنش مند اجتماعی» می باشد. تحقق هویتی زن در این گفتمان ذیل انگاره های «حجاب گریزی» و «تهی از مذهب» دست یافتی می شد. این گفتمان عموما با مخالفت توده مذهبی مردم و نقد های متاثر از رویکرد مارکسیستی و جامعه مردسالار فرصت بازنمایی زیادی نداشت اما تاثیرات خود را در جامعه ایران خصوصا در دوران دو پهلوی حفظ نمود.
🔹با وقوع انقلاب اسلامی که خوانشی جدید از گفتمان سنتی به زن و دریافت دقیقی از گفتمان تجدد به بازنمایی «هویت زن مسلمان» منجر شد. گفتمان انقلاب اسلامی خوانش جدیدی و سیستمی از هویت زن مسلمان بود که تا قبل از آن در تاریخ جامعه ایران مسبوق به سابقه نبود. در این گفتمان جدیـد زن و مـرد بـه مثابـه «مکمـل یکـدیگر» بازتعریف شده و دوشادوش هم با رعایـت «شؤونات اسلامی » صادرشده از ابرگفتمان سـنتی تعـدیل شـده در جهت پاسداری از این گفتمان به فعالیت در اجتماع می پردازنـد و تکامل جامعه در «تکامل گرایی زنان» مترادف دانسته شد.
🔹هر چند هیچ گاه خواستگاه گفتمانیِ دو گفتمان پیشا انقلاب اسلامی در جامعه ایران تضعیف نشد، بلکه هر یک از این دو گفتمان با برداشت بخشی از گفتمان انقلاب اسلامی نسبت به زن در ذیل گفتمان های سیاسی (اصول گرا، اصلاح طلب) به حیات گفتمانی خود ادامه داند. آنچه به عنوان ابر مسائل زنان امروز در جامعه خود نمایی می کند حاصل نزاع گفتمانی این دو رویکرد در مقابل گفتمان انقلاب اسلامی نسبت به زن است. نزاع پر تلاطم برنامه های توسعه در موضوع زنان محصول بارز این نزاع گفتمانی است که سیاست گذارسنتی و یا متجدد به جای پذیرش گفتمان انقلاب اسلامی و تولید نظریات کاربردی پیرامون آن تلاش دارد پیرامون دال های گفتمانی خود بخش هایی از گفتمان انقلاب اسلامی نسبت به زن را پررنگ جلوه دهد. لذا می توان گفت تا میزهای سیاست گذار جمهوری اسلامی در اختیار جریانات سیاسی گفتمانی با ذهنیت های سو گیرانه نسبت به گفتمان انقلاب اسلامی می باشد، بازتولید مسائل زنان در حکمرانی جمهوری اسلامی روز به روز به فزونی خواهد رفت.
🔹بانونگار
هدایت شده از پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی
🎓 به میزبانی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد
✍🏻 چالشها و فرصتهای حضور زنان در جامعه، پس از انقلاب
✅️ با حضور سکینهسادات پاد، دستیار رئیس جمهور شهید در پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی و عضو کمیته ویژه بررسی ناآرامیها
🔗پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی
مصطفی زمانیان در فارس : "شبهای روشن شهر با آسمانی پرستاره و هلالی نحیف از ماه نوظهور، خیابانهایی روشن با فانوسهای رنگی که بر سر در کوچه ها آویزان شدهاند، مغازه هایی که تا سحر پر رونق اند و دست فروش هایی که در سرمای شب های زمستان گرما بخش و رونق بازارند. میادین محلات و خیابان های اصلی شهر چراغان شده است." | فارس
ادامه👇
https://farsnews.ir/MostafaZamanian/1740895316610239792
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 یک نماینده مجلس: مصوبه شعام مانع ابلاغ قانون حجاب است!
شنیده ام افرادی که جلوی مجلس برای ابلاغ قانون حجاب تجمع کرده اند دستمزد دریافت میکنند! وزارت اطلاعات پیگیری کند!
✅ @Eslahatnews
🔹بانونگار
17.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نماینده مجلس: چون گفتم عدهای معدود برای تجمعات حجاب پول میگیرند، ۴ هزار پیامک فحش برای من فرستادند و به من گفتند حرامزاده ولدزنا
حجت الاسلام نیک بین، نماینده مردم کاشمر در مجلس در تلویزیون همشهری:
🔹از حرف من برداشت نادرست شده است، من و صدتا مثل من فدای یک تار چادر زنان محجبه
🔹بیش از چهارهزار پیامک تهدید آمیز برای من آمده است. اما اینها مدافع حجاب نیستند. مگر مدافع حجاب می شود عفت کلام نداشته باشم.
🔹البته تعداد معدودی وجود دارند که برای تجمع پول می گیرند و برای این ادعا مستندات دارم.
#چند_ثانیه
@chand_sanieh
هدایت شده از موسسه مهتدی
5.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اینم جالب بود...
وقتی غرق در نعمت هستی، خیلی درکی از آن، اهمیت و عظمتش نداری..
گاهی باید از دور به داشتههایت بنگری❤️
🌱🌱🌱🌱🌱
https://eitaa.com/nojavanmohtadi
💢 بهترین و بدترین زندگی 💢
🔸به امام حسن مجتبی (علیهالسلام) عرض شد: چه کسی خوشترین زندگی را دارد؟
🔸فرمود: آن کس که دیگران را در خوشیهایش شریک میکند.
🔸پرسیدند: و بدترین زندگی؟
🔸فرمود: آن کس که دیگران در خوشیهای زندگی او خوش نیستند.
❇️ وقيل للحسن رضي الله عنه: من أحسن الناس عيشا؟ قال: من أشرك الناس في عيشه. فقيل له: من أشر الناس عيشا؟ قال: من لا يعيش في عيشه أحد.
💢میلاد کریم اهل بیت علیهم السلام مبارک باد
📚 موسوعة کلمات الامام الحسن (ع)، ص ۳۳۱.
⭕️ @hamidhossaini
🔹بانونگار
نگوييد ما گناهی نداريم
هرکس گناهى دارد و همان براى توقف او كافى است
لازم نيست كه ذنوب همه عوالم را داشته باشد همان طور كه شيطان با یک كبر زمين خورد. آدم با يک حرص زمين خورد. پسر آدم با یک بخل ذليل شد. يونس با یک شتاب ذليل شد. ماكه همه اينها را با هم داريم واحساس ندامتى هم نداريم
@BisimchiMedia
🔹بانونگار